A. N. VAN DEN STEUN Jr. Heeren- en Dameskleedermakerij Winterjassen, Ulsters, Pelzen, Wintermantels, Dames Ulsters, Bontmantels. Eisclit echt (natuurlijk) Emser-Zout KERK-AGENDA. Zondag 24 December, Maandag 25 December (Ie Kerstdag), en Dinsdag 26 De cember (2e Kerstdag,). Haarlem Vereen, van Vrijz. Herv. (geb. Prot. bond), le Kerstdag 10 u.. Ds. Visser, van Assen2e Kerstdag 10j u., Jongeliedenkerk, Ds. Wanting. Eglise Wallonne, 24 Déc. Pas de Service; 25 Déc. 10£ heures, Mons. Debry. Pasteur a Amsterdam, 26 Dêc., Pas de Service. Rem. Ger. Gem., 10 u., Ds. Blokker, Rem. Pred. te Vlaardiugen; le Kerst dag 10 u., Ds. Haentjens; 2e Kerstdag av. 7| u., Kerstfeest. Ev. Luth. Gem. 10 u„ Ds. Bakels; le Kerstdag, 10 u., Ds. De Meijere; Vereen. Doopsgez. Gem., 10 u., Ds. Binnerts; le Kerstdag 10 u.. Ds. Hylkemaav. 5 u., Ds. Plantenga2e Kerstdag 10 u., Ds. Binnerts. Beverwijk: Doopsgez. Gem., le Kerstdag. 10 u., Ds. v. Calcar. Ev. Luth. Gem. le Kerstdag 10 u,. Ds. v. Kleeff. Vereen, van Vrijz. Rerv. (in de Luth. kerk) 2e Kerstdag, 10 u., Ds. Boer, van Groetebroek. BloemendaalNed. Herv. Gem., 10 u„ Ds. Iden- burg, Pred. te Amsterdamle Kerstdag, 10 u., Ds. v. Leeuwen; 2e Kerstdag 10 u., de heer Koopman. Heemstede: Ned. Rerv. Gem., 10 u., Ds. Oberman; le Kerstdag, 10 u., Ds. Oberman. Houtrijk en Polanen. Ned. Herv. Gem. 10 u., Ds. B. Baljon. Santpoort: Ned. Herv. Gein. 10 u. Ds. v. d. Bergh v. Eysinga; le Kerstdag, 10 u., Ds. v. d. Bergh v. Eysinga. SpaarndamNed. Herv. Gem., 10 u., Ds. S. A. Baljon; le Kerstdag. 10 u., Ds. S. A. Baljon. IJmuiden: Ned. Herv. Gem., 10 u„ Ds. Eggink, Pred. te Velsen; av. 5 u. Ds. Baljon, Pred. te Spaarndam le Kerstdag, 10 u., Ds. Creutzberg; av. 5 u., Ds. Creutzberg Doops-gez. Gem. en Ned. Prot. Bond, le Kerstdag, 10£ u. Ds. Luikinga. Zandvoort: Ned. Herv. Gem., 10 u., Ds. Pos thumus Meijjes. A6ENDA. HAARLEM. Bureau van Consultatie tot verleenen van rechts- bijstano aan onvermogenden. lederen Vrij dag houdt het bureau des namiddags ten half- twee zitting in het gerechtsgebouw aan de Jansstraat. Koloniaal Museam (Paviljoen.) Dagelijks ge opend van 104 ure. Museum van Kunstnijverheid. (Paviljoen.) Dagelijks geopend van 104 ure. Gemeentelijk Museum. Dagelijks geopend van 104 ure. Entree f 0.25 p.p. le Woensdag van de maand vrij. Zondags van 10—3 vrij. Bisschoppelijk Museum. (Jansstraat 79.) Ge opend behalve Zondags en R.-K. feestdagen van 105 ure. Toegang 25 cents. Teyler's Stichting. (Spaarne.) Geopend (be halve Zaterdags en Zondags) van 11—3 ure. De bibliotheek alle werkdagen van 14 ure. Stads-Bibliotheek. (Prinsenhof.) Dagelijks ge opend (behalve Zondags) van 104 uur. Groote Kerk. Dinsdags van 12 ure, en Donderdags van 2—3 ure. Orgelbespeling. Schouwburg Jansweg. Zondag 24 Dec.. 8uur: Eet Liedvan alle tijden-, Dinsdag 26 Dec..2uur: De Gelaarsde Kat; 8 uur: De Duivel in de Vrouw. Schouwburg ,.De Kroon". Dinsdag 26 Dec, 8 uur: De Troubabour. Barleljorisstraat 22. Teleph. 303. Iste klasse afwerking, eensluiting van alle banken van groote be- teekenis en het verwondert ons dan ook' niet dat, gelijk wij vernamen, de heer Rci- man tnet zijn brochure veel instemming heeft gevonden bij vooraanstaande perso nen in ons land. Hij heeft met het laten drukken van zijne gedachten, niet anders gedaan, dan voor zijn deel vervullen ons aller "licht om ieder op eigen wijzf mede te werken aan het beëindigen van den ons allen onteerenden strijd, van den strijd die in den aanvang geopenbaard heeft en in zijn langen duur steeds sterker openbaart ons aller onmacht tot het goede, ons aller onverstand ten opzichte van de waarheid, van de wetten die Hemel en Aarde regeeren en waarvan wij in onze bekrompenheid en liefdeloosheid dag aan dag afwijken. De wegen der Voorzienigheid schijnen wel altijd andere te zijn dan de menschen hebben verwacht. Het Vaticaan stuurt in 1870 Frankrijk op een oorlog met Duitsch- land aan om het clericalisme te verheffen. Frankrijk wordt verslagen en als gevolg daarvan verliest de paus zijn kerkell'ken staat. Eduard VII bedenkt en voert dóór een nieuwen evenwichtstoestand van Eu ropa; de grootste wereldoorlog is het ge volg. Duitschland denkt door een onver- hoedschen inval in Noord-Frankrijk den oorlog snel te winnen; het ziet door zijn inval in België alle onzijdigen op rechts- standpunt tegen zich en wint niet. Hetzelfde rijk denkt zich door dwang de eerste plaats te verschaffen in de rij der volkeren. Het wekt door zijne organisatie en geweld gelijksoortige tegenorganisaties en tegengeweld op en doet door zijn ontke tenen der geweldigste wereldkrachten na genoeg alle bestaande machtsverhoudingen aan het verschuiven gaan, zoodat van rangen onder de natiën weldra wel licht in het geheel geen sprake meer zal zijn. Engeland zal vechten voor het behoud en voor de eer van de kleine natiën; in den loop der omstan digheden laat het ze noodgedwongen in den steek of behandelt ze als waren ze zijn vij anden. De wetenschap zal de wetten der natuur opsporen en neerleggen in klare duidelijke formules opdat ieder in aardsche dingen wete wat üods wil is, en zich daar naar kunne gedragen; deze kennis echter maakt den mensch hoogmoedig en blaast hem in zich testellen tegen elk opperwezen dat hij niet zelf bedenkt en dus beheerscht. De kerken voortgekomen uit het georgani seerde leven der volkeren, emancipeeren zich in de Staten om boven deze uit te gaan en den mensch te brengen vrijheid, zekerheid en zaligheid. Maar eenmaal geë mancipeerd, streven zij zelve er naar staats macht te worden en keeren zij terug tot een schoot als waaruit zij werden geboren, tot een nieuwen primitieven toestand, die den mensch knecht. Het is of God tegen de Waarheid heeft gezegd: geef mij onware menschen en ik zal U door hen en boven hen doen uitschij- men; en tegen de Deugd, geef mij misdadi gers want zonder deze kunt gij in de werke lijkheid niet leven; en tegen de Kracht: geef mij vreesachtigen, geef mij huichelaars, mondpraters en menschen zonder rugge- graat, en ik zal ze samendrijven tot eene massa en in die massa zult Gij wonen. Er wordt over vrede gesproken en te bitterder wordt de oorlog gevoerd. Wan hoopt daarom niet, mensch met bezinning. 1 et niet op de verschijnselen alleen, maar let tevens op de geschiedenis, die zoo vaak heeft geopenbaard dat de zin der ver schijnselen het tegendeel was van dat waar voor hij werd gehouden. Wij zijn afgedwaald, wij zijn de ruimte ingestevend. Is dit een bezwaar voor u, geachte lezer, kom dan weder op uwe voe ten terecht, neem de brochure van den heer Reiman, welke wij u gaarne ter le zing zenden en zie door de materieele verschijning, dat boekje, heen naar den zin er van, naar een man met een liefheb bend hart, een gevoelig gemoed, die, zon der zich te bekommeren over het te ver- f wachten oordeel van den kerkelijken of niet-kerkelijken lezer, deed wat hem inner lijk werd aangezegd- T. i KRONIEK DER WEEK. 14 Dec. De nationale rijksdagfractie in Duitschland stuurt aan den rijkskanselier 1 een protest tegen de uitschakeling van den Rijksdag bij de opstelling der vredesvoor- waarden. Het heet daarin, dat zoowel in de Pool- 1 sclie quaestie als wat de vredesvoorstellen betreft, de Rijksdag voor een voldongen feit is gesteld, zonder dat hij gelegenheid heeft gehad om ook maar raadgevend op te tre den. Deze uitschakeling van den Rijksdag schijnt ook reeds bij de opstelling der vre desvoorwaarden geschied te zijn, zooals op te maken valt uit den zin in de aan den vijand gezonden nota, waarin verklaard wordt, dat „de vertegenwoordigers der vier centrale mogendheden voorstellen ter con ferentie zullen medebrengen, die naar hunne overtuiging een geschikten grondslag voor een duurzamen vrede vormen." De vre- desvoorwaarden zijn dus reeds vastgesteld. Indien die dus door den vijand aangenomen worden, dan zal het Duitsche volk voor het feit staan, dat het een vrede beschoren wordt, waarover het geen woord heeft kunnen meespreken." 14 Dec. De centralen nemen Boezeoe in Roemenië. 15 Dec. Reuter seint uit Parijs: Na een artilleristische voorbereiding, die verschei- den dagen had geduurd, deden de Fran- 1 schen een aanval ten noorden van Douau- I mont tusschen de Maas en Woëvre op een front van meer dan 10 K.M. De aanval werd gedaan te 10 uur 's ochtends. Het front van den vijand werd overal door-a broken tot een diepte van ongeveer drie K.M. Behalve een groot aantal loopgraven veroverden de Franschen de dorpen Va- cherauville en Louvemont, de hoeve Cham- brettes en de versterkingen van Hardau- mont en Besonvaux. Zij maakten een me nigte krijgsgevangenen. 17 Dec. Het ultimatum der Entente is door de Grieksche regeering aanvaard. Men verwacht, dat de verplaatsing der Grieksche troepen en artillerie binnen on- j geveer drie weken zal zijn afgeloopen. Offi- eieren der geallieerden houden onder lei ding der militaire attaché's toezicht. In Athene heerscht rust. 17 Dec. Admiraal Fournet,, die de lei ding had bij de besprekingen met Grieken land, is als bevelhebber van de Fransche vloot in de Middellandsche Zee vervangen door vice-admiraal Gauchet. 18 Dec. De nieuwgekozen president van Zwitserland is dr. Edmund Schulthesz, tot nu toe beheerder van het departement der volkshuishouding. 19 Dec. De Engelsche eerste-minister Lloyd George beantwoordt in het Lager huis nadat reeds Rusland en Frankrijk hetzelfde hadden gedaan - de door Duitsch land geopperde vredesbesprekingen. Hij zeide o. m.„Ons antwoord op de voor stellen van Duitschland zal gegeven wor den in volledige overeenstemming met onze bondgenocten. Ieder, die lichtzinnig den strijd verlengt, heeft een misdaad op zijn geweten, maar wie den strijd zou opgeven j zonder dat het doel bereikt is, zoude per soonlijk daarvoor aansprakelijk zijn. Het voorstel van den Duitschen Rijks kanselier aannemen, zou hetzelfde zijn als dat iemand zijn hoofd zou steken in een lus met een touw aan het eindeervan. Zon der voldoening zou vrede onmogelijk zijn. De geallieerden zijn tot den oorlog toe getreden om Europa te verdedigen tegen den aanval van de Pruisische militaire kas te, en blijven erbij, dat de meest volledige waarborgen moeten warden gegeven, dat deze kaste nooit weder den vrede in Eu ropa zal verstoren. Wij zullen liever ver trouwen stellen op ons leger met zijn on gebroken kracht dan op gebroken beloften. (Toejuichingen.) Een formeel antwoord zal door de geal lieerden binnen enkele dagen worden ge geven. 20 Dec. Uit een Havasbericht uit Lyon blijkt, dat in de Vereenigde Staten de ver vaardiging van kleurstoffen krachtig ter hand genomen is, en groote hoeveelheden daarvan worden uitgevoerd. De aandacht wordt op dit feit gevestigd, omdat men tot nog toe vrijwel meende, dat Duitschland het eenige land was, waar men in dit arti kel iets van beteekenis presteeren kon. Lezingen van dr. G. A. van den Bergh van Eysinga, te Bloemendaal. III. Het vierde Evangelie geeft geschiedenis in dienst van het godsdienstonderwijs, ge lijk uit Joh. 20 31 ten duidelijkste blijkt. Hoe weinig ver de zuiver historische be langstelling van den auteur gaat, bespeu ren wij in de Nicodemus-geschiedenis; heeft hij ons door zijne schilderachtige introduc- lie van deze figuur nieuwsgierig gemaakt naar de gevolgen van diens kennismaking met den Heer, dan verdwijnt deze ten slotte geheel onverwacht van het tooneel en wij vernemen niets van den afloop. Even eens gaat het met de Grieken, wier komst in hfdst. 12, slechts eene aanleiding blijkt te zijn om Jezus Christus-beschouwingen te doen geven. Zijn wij 5 18 door de me- dedeeling van moordplannen verontrust, in het volgende vers begint eene lange rede en 5 31 een tweede, terwijl van den af loop dier boosaardige bedoelingen niets blijkt. „Alles historische" is voor den vier den Evangelist „nur ein Gleichnis". Dat geldt met name van de wonderberichten, wier historiciteit hij niet in twijfel trekt de vraag naar het al of niet gebeuren heeft hij zich niet gesteld, maar waarin hij niet allereerst gebeurtenissen gezien wil heb ben; zij zijn hem teekenen, gelijkenissen met diepen zin. Het wondergeloof zonder meer gaat hem tegen de vleug, 150, 4: 48, 20 29. Het Broodwonder dientom te lee- ren, dat Jezus het brood des levens geeft en is; de genezing van den blindgeborene, dat hij het ware licht geeft en is; de op wekking van Lazarus, dat hij het leven geeft en is. Zoo is de geschiedenis sym bool voor eeuwige waarheid. Oud Testament en Evangelie-geschiede- nis worden als typen en beelden gebruikt. Niet zonder reden hebben de Valentiniaan- sche gnostieken zich met dit Evangelie bi zonder ingenomen betoond; het heeft, of schoon het 't standpunt van de wordende katholieke kerk inneemt, eene sterke nei ging naar links, naar de Gnosis, hetgeen wel is toe te schrijven aan het volgen van eene Gnostische bron. Het komt spreker zelfs waarschijnlijk voor, dat het oudste Evan gelie veel meer symbolisch is geweest dan zijne latere historiseerende bewerkingen wel doen vermoeden. Hierop volgde eene bespreking van den proloog van het Evangelie, waarin de tekst „de Logos is vleesch geworden" de plaats van de geboorteverhalen der Synoptische Evangeliën inneemt. Men vertale Logos door „goddelijke Rede". Hier wordt de kosmische beteekenis van den Christus ge- teekend. Was Lukas, wiens geslachtsre gister van Jezus tot Adam, den zoon van God, opklimt bij den zesden scheppings dag blijven staan, Jezus is voor Johannes de tijdelijke vleeschwording, d. w. z. menschwording van de goddelijke Rede- Deze Logos-idee wordt door den schrijver bij zijne lezers bekend voorondersteld: hij neemt haar over uit het wijsgeerig spraak gebruik zijner dagen. Volgens den proloog leeft en werkt de Logos als wereldziel in al het geschapene en had als zoodanig door de menschen aangegrepen en begrepen moeten worden. Zij hadden van de schepping tot den Schep per moeten opklimmen. In eene volgende periode van de wereldgeschiedenis kwam de Logos als Oud-Testamentische Gods openbaring, als vooral door Mozes gege ven Godswoord; op deze wijze duurde de komst van den Logos langen tijd voort, maar vond slechts in geringe mate erken ning. Ten slotte komt de hoogste Logos openbaring: zijn optreden als vleesch, als menschelijke persoonlijkheid, niet meer als het af en toe aan de afzonderlijke men sehen geschonken openbaringswoord, maal ais de in één enkelen mensch acuut vlceschgeworden Godsopenbaring. Vol gens 10 34—36 werden tijdens het Oude Verbond menschen goden, als de Logos Gods tot hen kwam; in Jezus Christus komt de geïncarneerde Logos zelf. Het algemeene, het bizondere, het en keledat zijn de drie gezichtspunten, die in den Proloog aan den dag treden. De wereldziel is het algemeenste, wat er is; als zoodanig is de Logos altijd door voorhanden; zij brengt echter niemand tot verlichting en Godskennis. De Mozaïsche openbaring is eene bizondere en tot een bepaalden tijd beperkte; zij bereikt echter slechts weinigen, die door haar tot kinde ren Gods worden. Deze openbaringswijze is de voorhof tot en vindt hare volkomen heid in de vleeschwording van den Logos, die het Enkele is: in dezen éénen mensch is de volheid van den Logos gegeven; te gelijk echter heeft zij beteekenis voor al len: zij is universeel. Hoezeer de geschiedenis hier gelijkenis is, toont spreker aan door behandeling van het verhaal van het Kana-wonder. Uit een door hem uitgegeven bundel preeken1), leest sprvoor, hoe dit wonderverhaal stichtelijk kan worden uitgewerkt, waar mede men dan echter meer in den geest van den Evangelist blijft, dan met eene rationalistische exegese. Voorts vestigde spr. de aandacht op het onjoodsche karakter van het vierde Evan gelie, waarin tegen de joden en tegen Johan nes den Dooper wordt gepolemiseerd. Voor joodsche toekomstverwachtingen ko men hier eindelooze verschieten van voort-- gaande openbaring na Jezus' heengaan in de plaats. De Geest, de Parakleet zal later de duurzame leidsman der geloovigen worden, 14 15 vv„ 16 12 vv. Wat in de Synoptische Evangeliën van den eindtijd wordt verwacht, is reeds hier en nu in de zending van den Zoon en de gemeenschap met den verhoogden Heer werkelijkheid geworden. Het Eeuwige Leven is geen tijdsduur, maar een qualitatief begrip. Verbetering. In het nummer van Za terdag 2 Dec. 1.1. moet in het verslag van de lezing van dr. G. A. van den Bergh van Eysinga gewijzigd worden: Kolom 2, regel 38: „op graven van afgestorven" lees: „op lichamen van aan staande ingewijden". Kolom 3 in het begin: De Hermetische geschriften zijn Hellenistische mystieke li teratuur, waarin de theologie der myste- riëndiensten is vervat." Kolom 3 in het midden: „Sterven en he melvaart worden in de Hermetische ge schriften ook in overdrachtelijken zin van den levenden mensch gebruikt, die aan de lagere wereld afsterft en zich extatisch tot de hoogere verheft. 2de blz. le kolom, regel 11: „derde ge dachte", lees: „doodsgedachte-'' „Rust een weinig!" Amst. P. N van Kam pen en Zn. PLAATSELIJK NIEUWS. liet tramongeval aan den overweg. Woensdag kwam voor het kantongerecht te Haarlem, de zaak van den wagenbestuur der, die indertijd door de boomen van den spoorweg henen reed voor een sneltrein langs, met groot gevaar voor de inzitten den. Uit de verklaringen van den wissel wachter der E. S. M. blijkt, dat de wagen voerder tijd genoeg had gehad om te rem men, als hij maar naar het signaal gekeken had, dat juist nog intijds op onveilig getrok ken was. Uit de verklaring van den H.S.M.- wisselwachter blijkt, dat deze lang voor de tram aan de gesloten boomen was, met een ropde lantaren heeft gezwaaid, doch dat de wagenbestuurder ook daarvan niets be merkt heeft, dan toen het reeds te laat was. Hij brak door de gesloten boomen. De II.S.M.-wisselwachter Koster is toen met zijn rooden lantaarn den sneltrein tegemoet- geloopen, en heeft dien tot staan gebracht. De kantonrechter huldigt Koster voor zijn flinke gedrag. En wij doen dat ook gaarne. Het O. M. acht de schuld van den wagen voerder bewezen; de weersgesteldheid was niet ongunstig, en het niet tijdig opmerken der seinen moet aan onoplettendheid van den bestuurder geweten worden. De eisch is 150,boete, subs. 50 dagen hechtenis. Op 29 dezer zal de uitspraak zijn. Ons Jaarboekje. Jaargang 1917 van ons jaarboekje is nu bijna gereed. Wie er nog een exemplaar van hebben willen voor 60 ct. per vierkante glazen flacon.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1916 | | pagina 2