VICTORIA.BRON, Getrouwd: B. Lassooij en P. van der Laan; A. van Zorge en J. M. van der Niet. Overleden in hetgestic li tMee- renberg: li. J. van der Veen, 53 j.; M. A. Cornelissen, 49 j. UIT ANDERE GEMEENTEN. Het openluchtspel te Heemstede. We hadden er, eerlijk gezegd, wel wat meer van verwacht. Want dit was al heel wei- nigjes. Te midden van Groenendaal's rijke natuur, een stukje armoed. N.b. voorstel lend het aardsch paradijs, 'n Varenplantje hier en daar, en een beek met een liter of wat water erin. Onderaardsch orkest even als in Bayreuth. Vier engelen met houten bazuinen, waaruit geen muziek komt. En dan de schrijver dr. Jozef Crets, die in een of andere oud-testamentische dracht op hevig pathetische wijze zijn toch waarlijk zoo al voldoend pathetische proloog voor draagt. Het was een lang en smartelijk lijden. Abel en Kaïn willen beiden hun zuster Acliina tok vrouw, maar Abel krijgt haar van God toegewezen. Aldus: Kaïn en Abel zullen beiden offeren; hij, wiens offer bran den zal, is Gode welgevallig en krijgt Aclima tot vrouw. Abel offert een klein wollig lammetje, Kaïn een armvol sappige druiven. Het lammetje gaat rooken en branden, de drui ven, enkel vocht, vertikken het. In plaats van deze natuurwetenschappelijke paal- boven-water te zien, krijgen de broers er kwestie over. Immers Abel krijgt Aclima, d. w. z. hij krijgt haar niet, want Kaïn, door Satan oudergewoonte in den arm genomen, slaat hem dood, en rooft Aclima. Maar dan is hij nog verder van huis. Hij wordt ver vloekt, en het openluchtspel is uit, Het gansche gedoe had niet veel om het lijf, waarmede ik niet zeggen wil, dat de bekleeding der medespelers te karig was, integendeel, die zaten warmpjes in de beren- en schapenvellen gewikkeld. Slotsom Eeuwig jammer, maar er was niets aan. Moraal: Er is geen gevaarlijker speel goed dan het verhevene. Niet èen op mil- lioenen menschenkinderen kan er mee terecht zonder zich te bezeeren. En ik mag ondanks de zomerhitte hier wel de ver zuchting slaken: wat doen ze in de kou. S. Het Koninklijk Nederlandsch Aardrijks kundig Genootschap gaat een tentoonstel ling houden betreffende de oudere en te genwoordige gesteldheid van Holland's Noorderkwartier. De tentoonstelling heeft plaats van 1 tot 30 September a.s. in het stedelijk museum te Amsterdam. Museum van Kunstnijverheid. In het museum van kunstnijverheid te Haarlem zal weldra eene uitgebreide tentoonstel ling van Chineesche borduurwerken worden geopend. Museum van kunstnijverheid. Het mu seum van kunstnijverheid te Haarlem werd gedurende de maand Juni bezocht door 389 belangstellenden. Uit de aan het museum verbonden boe kerij werden 166 boek- en plaatwerken naar verschillende plaatsen van ons land in bruikleen gezonden. De aan het museum verbonden school werd bezocht door 58 vrouwelijke, 62 mannelijke, te zamen 120 leerlingen. LETTEREN EN KUNST. De Larensche Kunstkring zal zijn zomer- tentoonstellingen nu eens hier, dan eens daar houden. Dit jaar te Zeist. De kring heeft daar een villa gehuurd, en opent op 18 Juli a.s. daarin een tentoonstelling van het fraaie aardewerk van Klaas Vet en de fijne, poëtische werken van Jan Mankes. Gedurende Juli en Augustus zijn de zalen op de Heerengracht te Amsterdam ge sloten. ONTVANGEN BOEKEN, ENZ. „Voor leder wat", door C. Pekelharing, Ned. Herv. predikant te Peize, uitgave van H. J. Bronsema, te Leek (Gron.) Léon Bloy; zijn persoon en zijn werk. (Opstellen, vertaalde fragmenten en biblio grafie), A. W. Sijthoff's Uitgeversmaat schappij, Leiden. Het zou niet onder onze kruinharen zijn op gekomen, de twee bovengenoemde boeken hier naast elkaar te noemen, ware het niet, dat zij beide een opstel over hetzelfde on derwerp; den rijkdom, het geld bevat ten. Als een curiosteit geven wij hieronder weer, wat elk dezer schrijvers over dat zoo algemeen begeerde artikel zegt. De heer Pekelharing schrijft: De verachting voor rijkdommen bestaat bijna uitsluitend in woorden. Het moge wel eens voorkomen, dat iemand, die zich zelf behoorlijk goed kent en weet dat rijkdom men hem niet kunnen worden toevertrouwd, zich geringschattend uitlaat over het stre ven er naar, zulk een uitlating is dan een ongeoorloofde generalisatie; immers, de omstandigheid, dat iets niet aan hem kan worden toevertrouwd, geeft nog geen recht om te zeggen dat rijkdommen te minachten zijn. Meer komt het voor, dat lieden, die met ijver naar rijkdommen heb ben gestreefd, maar die niet hebben kunnen krijgen wat zij begeerden, het streven naar rijkdommen en het bezit er van met woor den geringschatten. Het gaat den zoodani- gen, zooals het met hen gaat, dit, als zij een blauwtje hebben gekregen, het geheele vrouwelijke geslacht veroordeelen. Ook verdient het aandacht, dat lieden, die door zuinigheid en ijver zich een klein vermogen hebben verworven, in den regel meer genieten van dat vermogen dan een ander, die een. grooter heeft geërfd of ten geschenke ontvangen of zeer snel verdiend, van het zijne. De omstandigheid, dat rijkdommen in de christelijke kerk niet in hooge eere zijn, moet misschien worden verklaard uit het feit, dat rijkdommen niet zelden ten verder- ve zijn; want vele zijn de gevallen waarin rijke menschen tot hardheid des harten, luiheid, trots en onmatigheid zijn verval len; en ook schijnt het jagen naar rijkdom een soortgelijken invloed op den mensche- lijken geest uit te oefenen als b. v. het dob belen. Wanneer men er n.l. eenmaal mee begonnen is, is het moeilijk om er mee op te houden; en in de jacht naar rijkdom ver geet men hoogst belangrijke zaken. Een matig vermogen, evenwel, zoo dat men financiëel onafhankelijk kan zijn en aan ieder, die ons den voet dwars zou willen zetten, kan zeggen, dat hij naar de maan mag loopen, is een zeer begeerlijk ding en MEVR. G. v. d. BRINK, Cop- seiière, KEIZERSGRACHT 717, AMSTERDAM. ELKEN VRIJDAG AANWEZIG IN „HOTEL CENTRAL", LANGE POTEN, DEN HAAG. voor sommige menschen een noodzakelijk heid om eerlijk door het leven te gaan. Léon Bloy schrijft, naar aanleiding van de zegswijze „Ik spuw niet op het geld": Is het dan moeilijker te spuwen op het geld dan te spuwen op het gelaat van den Zoon van God Men zou het bijna zeggen. De in-den-geest-verrukten hebben dit ge laat zien druipen van het afgrijselijk spuug- sel van het gespuis van Jeruzalem. De aanbidders van het geld hebben nooit spuugsel gezien op een guldenstuk. Wan neer zoo'n muntstuk in den drek viel, zou den ze het eerbiedig er uit oprapen en het kuischen met vereering. Misschien zouden ze het met eenige kussen parfumeeren. Ik heb eens gelezen, dat een voornaam heerschap uit de XVIIIe eeuw zulke rijk- gestoffeerde vertrekken had in zijn kasteel, dat er geen mogelijkheid was ergens an ders uit te spuwen dan op het gelaat van den eigenaar. En hetzelfde is 't geval met het vleesch-geworden Woord. Hii heeft het heelal zóó schoon gemaakt, dat er niets te bespuwen overblijft dan zijn smartelijk ge laat. Waardoor zou men zich dan laten weerhouden Alles wat hem omgeeft heeft een onschatbare waarde. De mesthoop zelfs doet de aardappelen groeien, die geld waard zijn en die heel wat beter kunnen dienen om varkens vet te mesten dan de Verlossing. Zou dan de keuze één oogen- blik twijfelachtig kunnen zijn Er wordt -verteld, dat er eertijds zonder linge menschen bestonden, die beweerden de rijkdommen te verachten, ze beschou wend als slijk en die er zich van ontdeden, zooals men zich van ongedierte bevrijdt. Men zegt dat er van dezulken nog bestaan. Wat zal ik u zeggen? Het eenige wat men doen kan, is ze op dezelfde manier te bespuwen als Hem, waarvan zij de leerlin gen zeggen te zijn en waarvan zij de na volgers beweren te wezen. Zij kunnen dan, zooveel 't hun lust, prat gaan op hun lom pen en droomen van hun Paradijs. Van De Vereeniging tot bestrijding der Tuberculose ontvingen we het jaarverslag over 1916. Daaruit blijkt dat de uitgaven nog steeds de ontvangsten overtreffen. Wie helpen kan om de ontvangsten der veree niging te vergrooten, doe het. Het adres ts bekend; Ged. Oude Gracht. Helpt de ver eeniging bij haar zegenrijken arbeid, zoo veel in uw vermogen is. Tegen inzending van 15 cents, voor ver- pakkingskosten en porti, wordt door het hoofdkantoor der Singel 512, Amsterdam, haar bekende re clameplaat „Rebecca aan de bron" franco toegezonden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1917 | | pagina 3