Emser=Pastilles aERK-AGENDA van bloemendaal. Zondag 30 December. Ned. llerr. Gem., voorm. 10. u., Ds. Eggink, van Velsen. Geref. Gem., voorm. 10 u., Prof. Dr. A. G. Honig, van Kampen; nam. jj u., Prof. Dr. A. G. Honig. Maandag 31 December. Ned. Herv. Gum., 's avonds. 7 u„ Ds. J. A. van Leeuwen. Geref. Gem., 's avonds 7j u., Dr. J. C. de Moor, van Amsterdam. Dinsdag I Januari. Ned. Herv. Gem. voorm. 10 u., de heer K. Koop man, Geref. Gem., voorm. 10 u., l)r. J. C. de Moor. deerden en beminden geneesheer betreu ren. Sleevermaak. Met ging er op het Kopje en Kijkduin weer genoeglijk aan toe. Voor al op Tweeden Kerstdag was er veel drukte. De sleden kwamen bij heele hoopjes de gladde steile banen afglijden. En een pret! Nou maar. Jammer, dat het wel eens wat erg wild toegaat, en de kijkers in den weg loopen. We hoorden althans van verschei dene ongevallen. Nieuwe Kegelclub. Vrijdag 21 Decem ber 1917 is te Bloemendaal een Kennemer kegelbond opgericht. Het bestuur is als volgt samengesteld: Dr. H. Heslinga, te Velsen, voorz.; A. W. C. v. d. Eem, te Santpoort, secr.J. P. M. Tabois, te Velsen, penningm.; 2e voorz.; F. R. C. Rijkens, te Beverwijk, 2e secr.; F. J. Cassée, te Bloemendaal, 2e penningm.; J. Klauwers, te Santpoort, com missaris. Clubs en personen, welke van dezen kegelbond lid wenschen te worden, kunnen inlichtingen bekomen bij één der bestuurs leden. Lezingen A. O. R. Naar wij vernemen, is de heer Van der Mandere weder her steld, en zal de vierde lezing nu Woens dag 2 Januari des avonds ten 8 uur in ..Rusthoek plaats hebben. Postkantoor te Bloemendaal. Lijst van onbestelbare brieven en briefkaarten, waarvan de afzenders onbekend zijn; te rugontvangen in de le helft der maand December. Mej. D. Brok, Amsterdam; directie Wil- helmina-GasthuiSi Amsterdam; Duitsch Centraal Agentschap. Amsterdam; mevr. Schimmelpenninck de Jonge, Breda. Fietsers. Deze week uwe lantaarns ten 4 uur 24 minuten aansteken. Uit het politic-rapport. Processe n-v erbaal zijn opgemaakt wegens: diefstal van een rijwiel; loopen over verboden grond. Gevonden en terug te bekomen bij L. Wezenaar, Naaldenveld, te Aerdenhout. een horloge met ketting; J. Vermeer, Bloe- mendaalscheweg 233, te Overveen, een damestasch; aan het bureau van politie te Overveen, een sleutel, waaraan een koperen plaatje met nummer; een sleutel; een bril; een rozenkrans; een ring met sleutels; een haarkam. Verloren: een abonnement H.U.S.M.: een zilveren horloge; een doublé armband. BURGERLIJKE STAND. Van Vrijdag 21 Decembr tot en met Donderdag 27 December. Geboren: z. van L. Ch. Muijen en L. van Dijk; z. van J. Dedding en A. M. van den Bunt; 2 d. van H. Th. van der Klugt en S. van Amersfoort; z. van S. J. Graaf van Limburg Stirum en M. L. Luden. Ondertrouwd: J. Klaver en A. M. E. Swen. Getrouwd: D. A. S. Oortman en G. K. Borgman. Overleden: C. Rootlieb, 54 j. Overleden inhet gesticht Mee- renberg: T Zwart, 65 j.; J. Stikkelo- rum, 73 j.; W. te Broek, 67 j.; C. M. Wes- sels, 74 j.; G. Logtenberg, 40 j. UIT ANDERE GEMEENTEN. Lezing dr. A. de Hartog. Het zesde onderwerp waarover dr. De Hartog j.l. Maandag voor de vereeniging „De Mid daghoogte" sprak, luidde: zonde, erfelijk heid en omstandigheden.'' Spreker ving aan met de opmerking, dat de mensch als opkomt uit het rijk der natuur. Dat hij echter bij het rijk der na tuur met haar grond-wet Zelfbehoud niet blijven mag en daaraan moet voortgaan tot de grondwet der zedelijke wereld-orde, n.l. tot zelf-overgave. Dus is de mensch keerpunt in het wereld gebeuren. Verschillende namen vond dan ook de menschheid om zich zelf te noemen: Adam (homo, stof-geborene, naar men veelal ver moedt), Anthropos (met het aangezicht naar boven gekeerd, hoewel deze afleiding te genwoordig wel betwijfeld wordt), Manas (denker). De opgaande lijn, het keerpunt wordt in deze woorden duidelijk aangeduid. Waar nu de mensch bij de natuurlijke wereld-orde met haar grondwet tot instinc tief zelfbehoud blijft en niet voortgaat, niet verkeert tot de zedelijke, met haar grond wet Vrije zelfopoffering, daar treedt de zonde in. Aangezien de mensch als geestelijk we zen in tweeledige verhouding staat; a. tot den Algeest, b. tot het medeschepsel, toont ook de zonde een tweeledig karakter: haat tegen God en naaste. „Particular-Wille" en „Universal-Wille" (Schelling). Blijkt aldus de zonde óp te kernen uit de zelf-drift der natuurlijke existentie, dus uit den diepsten wil tot het bestaan, zoo heeft de zonde ook een metaphysisch karakter en kan ze, naar haar wezen, slechts worden verstaan, indien wij in haar zien een cen traal wils-streven (Schopenhauer). Hiermede is gezegd, dat erfelijkheid en omstandigheden (als rakende de wereld der „verschijnselen") wel invloed oefenen op den mensch en zijn zondig streven, maar dat dit laatste toch slechts in zijn meta physisch, centraal karakter kan worden „verkeerd", „bekeerd" door een evenzeer metaphysisch beginsel: wedergeboorte en bekcering, als zijnde een centrale omkee ring van uit het egocentrisch in het Theo- centrisch, uit het egoïstisch in het altruïs tisch streven. „Jene merkwiirdige, katho- lische Umwendung, wo alle Gesetz der Psychologie eitel und leer sich zeigen." (Schopenhauer). Dit metaphysisch karakter van zonde en heiligheid, als openbaring van een centraal wils-streven, maakt ook de zedelijke vrij heid mogelijk, die niet bestaat in willekeu rige bandeloosheid, maar in een streven öf naar het zedelijke, öf naar het onzedelijke, öf naar de liefde öf naar de haat, en in deze vrije beweging alle sferen van het mensche- lijk bestaan: het physische, aesthetische, ethische, intellectueele en religieuse leven doorwandelt. De „verantwoordelijkheid" (Von Hartmann) is in deze vrij-gebonden beweging één der factoren, die des men- schen geestesleven bepalen. Alle eenzijdigheid wreekt zich hier, zoo wel de crimineele anthropologic, die alles in omstandigheden, dus „ziekte'' dreigt te doen opgaan (vgl. mr. Levi „Het Indeterminis me"), alsook de onhoudbare stelling, dat de mensch daarom vrij zou zijn, omdat hij wil lekeurig „kan doen wat hij wil". Wij zijn alle „daders van onze daders'' (Schopen hauer) en als zoodanig ons „vrij bewegen de" in het systeem van relatiën, der „or- donantiën", die het al doortrekken, dragen. Ned. Herv. Gemeente te Santpoort. In de Ned. Herv. kerk van Santpoort wordt Maandagavond TA uur het Oudejaar her dacht, naar aanleiding van Richt. 19 17 v. „van Bethlehem naar het Huis des Heeren TOONEEL. „De Dief", tooneelspel van ilenri Bernstein bij de N. V. „Het Tooneel" (Royaards) onder regie van Louis de Vries. Een knap gebouwd stuk. Misschien -ie sterk „tooneel". Marie Louise leeit zeer ge lukkig met haar echtgenoot Richard Voisin, hetgeen haar niet belet wat te „coouettee- ren" met het 19-jarig zoontje van haar gast heer Raymond Lagardes. Deze jongeling heeft voor haar echter de groote liefde. Om haar man te behagen koopt zij mooie japonnen en mooi ondergoed en daar zij zelf niet veel geld bezit, gaat zij uit stelen bij hare gastvrouw. Een detective wordt in den arm genomen en die constateert dat het jonge mensch Fernand Lagardes de dief is. Deze edelaardige neemt de schuld voor zijne geliefde op zich, te meer daar hij haar anders compromitteeren zou, hij bevond zich op een trap, waar hij niets te maken had, om haar briefjes in handen te gaan spelen. Intusschen bemerkt Richard Voisin in het tweede bedrijf, dat zijne vrouw de dievegge is. In 't derde bedrijf, wanneer de vader den zoon veroordeeld heeft naar Amerika te vertrekken, openbaart zij den diep bedroef den vader, dat de zoon onschuldig is en niet hij, maar zij zal met haar man naar Amerika vertrekken. Zij kust Fernand op het voor hoofd: „Vaarwel, mijnbroertje." Zeer aandoenlijk werd het stuk gespeeld, in de eerste plaats door Gerard Vrolik tde vader). Dat was werkelijk van binnen uit. De plastiek van den zoon (Philip de Vries) was te waardeeren, maar hij moet spreek les nemen (hij zegt „vreed". in plaats van „wreed"). Louis de Vries en Sophie de zijn weder overal verkrijgbaar. Prijs 60 cent per ronde doos.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1917 | | pagina 2