F. Kortekaas; d. van A. J. J. Lindner en A. M. Vervoort; d. van P. A. Roozen en C. H. M. Hamath; z. van A. van den linden en A. C. Dankelman. Getrouwd: M. Smal en L. S. Ros- son; G. G. van der Wal en li. A. W. Hert- sig; P. N. Kluft en S. G. Ch. Hakker. Overleden: .1. M. Meijer, 5i j. Overleden inhetgesticlitMee. renberg: M. J, E. Dos, 75 j. UIT ANDERE GEMEENTEN. De Meyerink-uitvoering bracht voor het lighalfonds J 1577.30 op, een flinke som. lc Schoten schijnt een juffrouw in ver- plccgsterskleeding geld, quasi voor de Ver- eeniging tot Bestrijding der Tuberculose in te zamelen. De vereeniging waarschuwt, dat men haar geen geld geven moet, want dat zij niet vanwege de Vereeniging komt. Bioscoop „De Kroon". Op 15 Februari c.k. en volgende dagen komt in de bios coop „De Kroon", de beroemde Holland sere film „Gloria transitu", die met orkest en zang opgeluisterd wordt, en slechts een maal hij de opening van de nieuwe bios coop „De Kroon" vertoond werd. LETTEREN EN KUNST. Bij De Bois, Kruisweg 68, Haarlem, wordt een verzameling teekeningen van Willem Faerels tentoongesteld. Willem Paerels is een knap, sympathiek kunstenaar; in de dagbladen vindt men hem vaak als Belg genoemd. Dit is niet juist; Paerels, of schoon hij een groot deel van zijn leven in België doorbracht, is een Nederlander. VAN HIER EN DAAR. Zielszieke soldaten zijn het onderwerp van een stude, door dr. H. van der Hoeven in het Ned. Tijdschrift voor Geneeskunde. Aan zijn beschouwingen ontkenen wij het volgende: „De discipline is een onverbiddelijk heer- scher, en de psychopathen zijn de aarts vijanden van dien tyran. Ik weet heel goed. dat de tucht een kostelijk •geneesmiddel voor hen is. En ik schroom dan ook niet, zelfs mijn krankzinnige patiënten daarvan, zoo noodig met dwang, te voorzien. Maar ik zou mijn ambt nederleggen, als ik "in de verleiding kwam het middel uit te reiken zonder toe te zien wie het neemt, en of het hem baten kan. Deze nu, de militaire dis cipline, schenkt het blindelings uit één be ker, zonder oordeel des onderscheids, met geen ander doel dan zijn dienaren murw te maken; en wie het niet verdragen kan. dien wacht een water-em-brood-regimein de provoost. In het militaire organisme, m. a.w. is het on-medische optreden tegenover psychopa then een pijnlijke noodzakelijkheid. En voor hen beteekent „de dienst'' derhalve, dat zij gedwongen worden zich een onbil lijke behandeling te laten welgevallen. M. i. past den arts hier slechts één hou ding: de voorbehoedende; d. w. z. de on verbiddelijke ongeschiktverklaring van alle psychopathisch minderwaardigen. In „De Hervorming" zet dr. M. C. van Mourik Broekman zijn beschouwingen be treffende „Religieuze perspectieven" voort. Ditmaal heeft hij het over de inwerking van de wetenschappelijke zielkunde op de ont wikkeling van het godsdienstig leven. De veelzijdige werkelijkheid wordt in eere her steld. En deze werkelijkheid, zegt de schrij ver, blijkt vol te zijn van geheunzinnigiie- den; ik durf dit woord wel aan. Een ziel- kunuige wetenschap groeit gaandeweg, wet- ke doordringt in de mysterieën van het leven. Veel verwacht ik, ook in onze gods dienstige kringen, van de bestudeering van occulte verschijnselen. Dat woord occult durf ik ook wel aan, al schijnt een in ma terialistische tijden gevormde wetenschap alles wat als zoodanig naar voren treedt te brandmerken als waan en een zich veruie- pen daarin gevaarlijk te achten als terug keer tot fnidüeleeuwsch bijgeloof. Inderdaad moet een terugkeer plaats vinden, eenvou dig omdat men te snel vooruitgegaan was, en hiertoe overgaande zal men bemerken, dat het begrip bijgeloof wel heel willekeu rig bepaald was; uitgaande van zijn eigen geloof zette men rechts een streep, en schreef het woord bijgeloof en links een streep met het signalement ongeloof, riet zou wel eens kunnen gebeuren, dat men grenslijnen gansch anders moet gaan trek ken. Eigenaardig, godsdienst heeft altijd geleefd van liet mysterieuse wat zou het weten omtrent het Onzienlijke beteekenen, zoo het niét het woord Mysterie telkens spelde en daarom heeft het er belang bij om in dezen te kennen. De vooruitgang bij terugkeer zal te danken zijn aan die zelfde wetenschap welke kwaad gedaan heeft door hare 'loochening, nu doordat zii nauwkeurigheid van waarneming geleerd heeft en regelen van onderzoek heeft opge steld, die nooit meer voorbijgegaan kunnen worden wetenschappelijke scholing is een groote gave geworden, zoodat direct de onderscheiden in het oog vallen tusschen een wetenschappelijk psychologisch onder zoek op occult levensterrein en een beden kelijk dilettantisme, dat bij kermenden zoo zeer tegenzin wekt. Maar dit lijkt mij on twijfelbaar, dat veel op het punt staat her vonden te worden dat verdrongen was en dat hier ook zich openbaren zal een ken merk van den wordenden tijd: Affirmatie van het mysterie. TOONEEL. Het Zevende üebo d." „Het zevende Gebod" van Heijermans! We hadden het niet meer gezien sedert dc eerste opvoering te Amsterdam, dat is zoo wat 'n vijftien jaar geleden, en al doet het ons weer anders aan dan toen, nochtans werden we wel degelijk weer ontroerd door de droeve werkelijkheid, gelijk die nog dagelijks wordt vertoond: de oude gezin nen verscheurd door de nieuwe willen der kinderen. Een mogelijke verzoening afge keerd door de willen der ouders, die zich aan die der kinderen opnieuw wetten. Feter Dobbe, de even beminnelijke als onverstan dige idealist; vader Dobbe. de even hate lijke als verstandelijke utilist- Hard tegen hard! En' men vraagt zich af, of dat nu altijd zoo blijven moet. Of de ouders en kinderen, die hun eigen weg gaan, altijd als vijanden botsen moeten. Of er geen levens beschouwing te vinden ware, in welke dc oude dwaze vooroordeclen zijn opgeheven, eii die nieuwe ook wel eens wat dwaze idealen eens herzien. Wat duivel! Zijn dan die ouders Dobbe. die zich .als beesten gedragen tegen de vrouw, die hun hun zoon heeft ontnomen, soms niet ongelukkig? Hebben ze dien zoon soms niet lief? Dan liéten ze hen: begaan. Neen, ze zijn bedorven door ue slechte sainenlevingsbegrippen. Geld en aanzien en uiterlijk fatsoen. Wat zal mijn buurman wel van mij denken! En Feter, en de zijnen worden geprikkeld lot zoö fel verzet door de slechtheid van die samenleving. Hoe heviger actie, hoe heviger reactie. De begrippen der samen leving dienen te worden herzien! Intusschen is het een verdienste en een groote van Heijermans, er zulk een suggestief tooneelstuk van te hebben ge maakt, en vari de spelers en speelsters hulde aan mevrouw De Boer- Van Rijk en mevrouw Van der Horst! het zoö te spelen. S. „Nachtwacht", het veel besproken stuk van den Farijschen acteur Sacha Guitry. zal nu ook te Haarlem, in den schouwburg aan den Jansweg worden opgevoerd. En wel op Dinsdag 12 Februari e.k. Overal waar het geestige stuk gespeeld werd, Am sterdam, Rotterdam, Den Haag, verwierf het een zeer grooten bijval. „Palestina", tragi-comedie in vier bedrijven van Karei de Wind, bij dc N. V. „Het Tooneel'regie Willem Royaards. De artisticiteit van dit stuk is vrijwel omgekeerd evenredig aan de grootte van de aanplakbiljeten, waarop het aangekon digd staat. En die aanplakbiljetten zijn groot. Onze teleurstelling nog grooter, om dat de wijdsche titel verwachtingen op wekte. Ook omdat Willem Royaards de regie voert en wij gewend zijn, onder zijne regie goede en waardeerbare voorstellingen te zien. De vertooning van het stuk was niet kwaad, maar laten we zeggen gechargeerd. Hubert la Roche is een groot tooneelspeler, maar was een hier zeer uiter lijke joodHij kon niet tippen aan Louis de Vries als Lehmann. Mevrouw van Wes terhoven was wel koddig, maar hare tra gische accenten waren maar zoo zoo en Magda Janssens was heelemaal geene jodin en m. i. in het eerste bedrijf veel te druk. Wij begrijpen heusch wel dc bedoeling: Het was om 't contrast in de overige bedrijven te doen. Dit trio zijn de hoofdpersonen in het stuk: Vader, moeder, dochter. Het stuk zelf Quasi knap gecomponeerd, intrige beneden A. P. en. lieve hemel, o zoo afge zaagd. We kennen 't al zoo: De strijd tus schen 't oude en 't jonge geslacht: Joden pa, joden ma en joden dochter, die met een „gojgaat trouwen. Pa gaat „sjinwe" zit ten en de dochter wordt vervloekt!!! Dan komt de voor goed doode dochter toch thuis en dan krijg ie eene scène met knik kende knieën van den goeden, maar bekrom- pen vader en groote snikpartijen van de afvallige dochter. Gewoonlijk breidt de vader dan zijne armen open: 't „jiddisje" hart spreekt, en krijgen wij eene verzoe ningsscène. Deze vader, nog 'n tikje bigot ter, verdraait 't: De dochter wordt uitge worpen voor goed en tracteert hare famiiic op een partij scheldwoorden. De familie blijft achter, verbijsterd over zoo veel bru taliteit- Een enkel goed geschreven tooneei- tje als eene oase in de zee van banaliteit. Overigens een stuk zeer leerzaam voor lien, die 't fraaie(!) „jiddisje'' dialect bestu- deeren willen. Edmond Visser.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1918 | | pagina 3