12e Jaargang.
ZATERDAG 4 MEI 1918.
No. 18.
jtet Bloctncndaabch Weekblad.
Redactie en Administratie: Prijs per jaar f2,60 Advertentiën 10 cents per regel.
Ged. Oude Gracht 63 Telefoon 141 Haarlem. Afzonderlijke nummers 10 cent
Dit nummer bestaat uit vier bladzijden.
Advertenties, berichten, enz., worden
aangenomen in den boekhandel van den
heer CORN. M. BLADERGROEN, Bloe-
mendaalsche weg 53, Telefoon 3413,
Bloemendaal. Ook zijn daar steeds afzon
derlijke nummers van ons blad verkrijg
baar.
NAAR HET BEVRIJDENDE WOORD.
V.
Wie De Ligt zegt, zegt „dienstweige
ring"; De Ligt is christen-socialist, wie
christen-socialist zegt, zegt: algemeene
staking. Op eersten aanblik lijken deze leu
zen onzinnig. Algemeene staking immers
wil zeggen algemeene zelfmoord; zonder
arbeid geen voortbrenging, zonder voort
brenging geen eten, zonder eten geen le
ven. Maar iiet gaat juist hierom. Het gaat
er om, of het de moeite waard is te leven
zooals er nu wordt geleefd; het gaat er
om of er eenige toekomst denkbaar is aan
het leven van nu.
Uesteld men kwam algemeen tot de
slotsom dat een leven zooals nu wordt
geleefd, geen leven is, maar eene afgrijse
lijke doodsworsteling met den afgrond in
het verschiet, zou men dan niet deze rich
ting van leven zoo spoedig mogelijk moe
ten beëindigen En indien tnen ook tot
de slotsom kwam dat nagenoeg alles nu
samenwerkt in de slechte richting, zou dan
niet algemeene dienstweigering tot tijd en
wijle de nieuwe richting inderdaad was in
geslagen het eenige redmiddel kunnen zijn
om uit de ellende te geraken
Kinderachtig is het, den voorstanders
van algemeene staking, van algemeene
dienstweigering te verwijten, dat zij
algemeene zelfmoord der maatschappij
bedoelen. Zij drukken zich, om duidelijk te
zijn. in overdreven termen uit. maar dit
doen alle gcloovigen en wilskrachtigcn,
zelfs al behooren ze nog niet tot de „dwee-
pers of fanatieken".
Wie werkelijk algemeene zelfmoord zou
bedoelen, had niet anders te doen dan de
hand aan eigen leven te slaan, voor hem
was het algemeene leven dan van zelf ge
daan. Niemand heeft nog van zelfmoor
denarij onder de christen-socialisten ver
nomen. Integendeel, over het algemeen zijn
het frissche, ernstige, maar toch vroolijke
lieden, die deel uitmaken van die partij.
Maar zij hebben een groot ideaal, het groot
ste wellicht dat thans in menschen leeft:
kameraad te zijn van den medemcnsch in
heilige onderworpenheid aan de hoogste
wetten des levens, de wetten Gods. En wie
een groot ideaal heeft, dat is een groot
levensdoel waarop zijn levensrichting aan
stuurt. hem past een veelomvattende leuze,
hij kan niet werken met vijven en zessen,
maar zegt vierkant en in éénen beroering
brengende, en dus allicht stootende dingen,
en aan ons is. het niet hem daarom te be
rispen of te ontloopen; ons is het te trach
ten dat alles te begrijpen, om er zelf beter
door te worden.
Het bevrijdende woord komt niet van üe
sterren; het komt zelfs niet van de zon, a'
diens schitterende en diens verborgen stra
len blijven stom totdat de mensch zich be
wust is geworden van hun bestaan en van
hunne werking en in wetenschappelijk of
dichterlijk woord weergeeft de spiegeling
dier werking in mensehelijke hersenen 'en
menschelijk bewustzijn.
Het bevrijdende woord komt ook niet uit
het water of uit het land of uit de lucht.
Geen woord zonder de luchtige losheid dei-
klinkers, de aardevastheid der medeklin
kers, het timbre der gedragene vochtigheid.
Maar die allen zijn liet woord nog niet.
Het woord is inhoud, het woord is, in we
zen, zin, het woord is in waarheid geest,
geest des menschen, goddelijke Geest in
den mensch. Het bevrijdende woord is te
wachten van den bevrijden mensch. Van
den mensch die los is van overlevering, van
den meiisch die los is van een kinderachtig
onwetend „scapulieren-geloof", van den
mensch die los is ook van heerschzucht.
Wat doet de onbevrijde mensch? 1. Om
zien naar het verleden. 2. Allerlei geloo-
ven zonder te weten. 3. vasthouden aan
de theorie van het geweld als eenig middel
tot een beter leven. De onbevrijde mensch
is lui (versteend), vreesachtig (bijgeloovig)
en doodend (steunende op het geweld).
Maar de bevrijde mensch is de mensch
die geene overlevering meer erkent, noch
van een bepaalden kerk-, noch van een be
paalden regeeringsvorm, noch overlevering
van familie of van recht of van fatsoen,
om hunzelfs wil. De bevrijde mensch er
kent alleen wat de geest innerlijk oplevert
in hem in zijn beste, d. i. in zijne
eenig goede oogenblikken. Als mensch
in maatschappij is hij socialistisch
door de kameraadschappelijkheid van zijn
geest, als mensch in den kosmos, het we
reldgeheel, is hij christen door dc welbe
wuste gehoorzaamheid aan de goddelijke
wetten des heelals, die natuurwetten, zjels-
wetten en geesteswetten zijn naar de sfeer
hunner werking, maar naar inhoud hebben
éénen oorsprong. Zoo heeft de bevrijde
mensch zijn oorsprong in God. Zoo, maar
ook niet anders. Niet als eigenwijs-weten
schappelijke, niet als eerzuchtig-politieke
niet als vreesachtig-bijgeloovige. De be
vrijde mensch is een jonge god op aarde.
Zijne hemelsche bestemming is hem bekend.
Hij is liet evenbeeld van den opgestanen
Christus, die het lijden achter zich heeft.
(Wordt vervolgd.)
PLAATSELIJK NIEUWS.
Gemeentebestuur.
De raad der gemeente Bloemendaal ver
gaderde Donderdagmiddag om tv.ee uur
ten raadhuize te Overveen.
Het eenige agendapunt was; vaststelling
cener suppletoire begrooting voor den
dienst 1917.
De lieer Laan maakt bezwaren tegen
supplementaire begrootingen als deze, en
uit in liet algemeen eenige bedenkingen
tegen het financieel gemeente-beheer. Op
verscheidene posten werden door de leden
aanmerkingen gemaakt, doch ten slotte
werd de suppletoire begrooting maar weer
goedgekeurd, tot welk doel dan ook
deze zitting meer in het bizonder belegd
was. En de raad had daarop, zooals men
verwachtte, dus heel wel uiteen kunnen
gaan, maar nu de heeren toch eenmaal
bij elkaar waren, kwam het zoowaar nog
weer tot verder praten.
De Voorzitter deed de onpleizierige
mededeeling, dat de Centrale keuken be
halve het verleende crediet.van ƒ20.000,
er nog een van 25.000,noodig heeft;
dat is bij elkaar dus in een halfjaar n.b.
45.000,—. Oorzaak van dezen tegenval
ler is gebrek aan ervaring in dergelijke
inrichtingen.
De heer De Roo verweet den gegoeden
lieden, door van dc keuken te hebben
gebruik gemaakt, dat zij leelijk medege
werkt hadden aan dezen schadepost der
gemeente.
De heer Koolhoven zegt, dat men, nu
die maaltijden voor gegoeden afgeschatt
zijn, met de 12 unrs-maaltijden. op de
zuinigste manier, wil trachten te blijven
doorgaan.
Nog kwam liet niet distribueeren van
vleesch (waaromtrent men in ons vorig
nummer een en ander lezen kon), ter spra
ke. Op geregelder en billijker vischdistri-
butie werd aangedrongen.
Na eenige verdere besprekingen ging de
raadszitting van een openbare nog in een
geheime over.
Onze plaatsgenoot, de schilder A. Rui
ter, is eenigen tijd geleden op verzoek van
zijn vrouw, door dr. Coenen, zenuwarts te
Haarlem, met een man of vier gewelddadig
uit zijne woning gesleept, zonder dal die
geneesheer voorzien was van eenige daai-
toe strekkende rechterlijke machtiging. Rui
ter, die hevig tegenworstelde, werd over
mand, in een voertuig gestopt en naar de
Valerius-kliniek te Amsterdam, en aldus
buiten het oog der Haarlemsclie autoritei
ten, gebracht. Thans is de ongelukkige man
onder curateele gesteld cn kan de familie
met hem doen wat zij wil. Gebeurde zoo
iets in een roomsche streek, dan zou men
dadelijk aan onze zijde denken aan gezags-
fanatisme. De waarheid zal wel in het mid
den liggen. Er zullen wel in alle kringen
onbehoorlijke dingen gebeuren en onvooi-
zichtige menschen leven.
Van dr. Coenen is ons nog een feit be
kend, dat wij niet nader kunnen onderzoe
ken, omdat hij ons zelf daartoe de gelegen-