12e Jaargang. ZATERDAG 25 MEI 1918. No. 21. Jtet Bloetncndaatech Weekblad. Redactie en Administratie: Prijs per jaar f2,60 Advertentiën 10 cents per regel. Ged. Oude Gracht 63 Telefoon 141 Haarlem. 1 Afzonderlijke nummers 10 cent Dit nummer bestaat uit vier bladzijden. Advertenties, berichten, enz., worden aangenomen in den boekhandel van den heer CORN. M. BLADERGROEN, Bloe- mendaalsche weg 53, Telefoon 3112, Bloemendaal. Ook zijn daar steeds afzon derlijke nummers van ons blad verkrijg baar. NAAR HET BEVRIJDENDE WOORD. VII. Om van uit den geest tot „de practijiv van liet leven in ons arme land over ie géian, beginnen wij hier over te nemen eenige belangrijke beschouwingen, up io date, van anderen. 1. De heer Van Veen, voorzitter van he. Rel. Soc. Verbond, hield onlangs een rede over: „De menschelijke natuur en het so cialisme." Hij wees op den eeuwenouden •strijd tussehen pessimisme en optimisme. In dc katholieke kerk ontstonden hierover van Augustinus af hevige conflicten. Voor de hervormden was het in hun groote dagen de kwestie. De groote geesten der I'ran- sclie revolutie hebben er hun denkkracht op beproefd. Ook voor de socialisten zal ze een belangrijk probleem worden, omdat met de vraag, of in de menschheid ontwikkc- lingsvoorwaarden schuilen, die hen voor een betere samenleving geschikt maken, de toe komst van het menschelijke geslacht ten nauwste is verbonden. Als Marx zegt, dat de maatschappij groeit in socialistische richting, is daarmee de socialistische toekomst allerminst vei- zekerd. De menschheid moet geschikt zijn voor het socialisme. Foerster heeft ge schreven, dat elke samenleving in laatste instantie steunt op de cultuur der ziel. Spreker wijst naar de Qrieksche en Ro- meinsche culturen. Als Marx de classieke cultuur had bestudeerd, zou hij ook daarin een ontwikkelingslijn hebben ontdekt. Ook daar had hij kunnen schrijven: Dat loopt op dezen of dien maatschappijvorm uit. Maar zp zijn nergens op uit geloopen. Zc zijn eenvoudig in elkaar gezakt. De Romeln- sclie ziel is voos geworden, en ofschoon ztj het voordeel van het werktuig had, het fun dament der socialistische economie, is zij door de gave ziel der Barbaren overvleu geld. Kan dat ook nu niet zoo gaan Als de 7(10 millioen van Azië ontwaken, staan vve immers voor nieuwe ontwikkelingsmo gelijkheden: zij kunnen alle berekeningen der Westersche economie beschamen. Zoolang niet bewezen is, dat de mensche lijke ziel berekend is op broederschap en gemeenschapsdienst, blijft het zuivere so cialisme in wetenschappelijken zin utopie. Het socialisme is» een innerlijk geloof der menschheid. Miclia profeteerde reeds daarvan. Marx heeft dit geloof wetenschap pelijken vorm gegeven. Het feit, dat er van millioenen een machtige innerlijke stuwing uitgaat naar den heilstaat, is van groote beteekenis, omdat uit het geloof moet ko men de daad. Maar zekerheid van vervul ling geeft dit geloof niet. Want zooais de Romeinsehe ziel vermoeid en voos werd zoo kan ook liet proletarische idealisme in eenzinken en tot ontbinding overgaan. Spreker heeft zich steeds geërgerd aan de lichtzinnigheid, waarmee de materialisten zich van het vraagstuk der menschelijke natuur afmaken. Dr. Pannekoek spreekt van „dat heerlijke en vrije, dat gouden geslacht'' der toekomst. Heeft hij het goud, waaruit dat toekomstgeslacht is samengesteld, on derzocht, zooals een wetenschappelijk man betaamt? Ergerlijk is het feit,.dat de so cialist Ankersmit Pallieter van den schrij ver Timmermans heeft voorgesteld als den socialistischen toekomstmensch. Er zit veel moois in dit boek. Maar het is een echt renaissanceboekhet predikt de ongebon den levensliefde, het zich uitleven. Pallie ter is ook de gulzigaard, de drinker, tie man. die zich op zijn wulpsche driften laat gaan. Een socialisme van zulke menschen zou een zwijnenstal worden. Het heelt noodig gemeenschapszin en zelfbeheer- sching, die Pallieter ontbreken. Men moet geen: aap, wat heb je mooie jongen! spelen met de lagere hartstochten: zij hebben de neiging, alle hoogere leven te overwoeke ren. Als men in ongunstigen zin kennis maakt met de menschelijke natuur als Vliegen, dan loopt men gevaar, de schaduwzijde daar van te overdrijven. Vliegen heeft feitelijk het bankroet van het socialisme uitgespro ken door zijn verklaring, dat verschil m salaris noodig is om de menschelijke enei- gie te prikkelen. De groote denkers der Fransehe revolu tie meenden, dat de menschen bij hun ge boorte met een schoone lei beginnen en dat de opvoeder daarop kan schrijven, wat hij wil: zij hadden ongelijk. De menschelijke natuur is een veelheid van overgeërfde In stincten, die zich onder den invloed der omgeving ontwikkelen. Worden de lagere geprikkeld, dan groeien zij uit tot onheil spellende afmeting. Ook de hoogere kun nen ontwikkeld en geleid worden. Foerster leert, dat de mensch in aanleg niet te ver anderen is, maar het doel der opvoeding moet wezen, de inferieure instincten te doen kwijnen en de hoogere te doen overheer- schen. Het kapitalisme prikkelt de lagere harts tochten: het laat het gesublimeerde kudde instinct, dat wij kennen als naastenliefde en gemeenschaspzin,. onontwikkeld. De socia listische maatschappij zal het omgekeerde doen. Maar dan moet er ernst worden ge maakt met de menschelijke natuur; het socialisme huldigt in dezen het laat-maar- waaien-systeem. Spreker wijst nog op de opvoedkundige beteekenis van het kruis, dat de zelfopoffe ring en zelfbeheersching predikt. Hij is dus geen pessimist, mits men kome tot activisme in den zin van Eucken en Bergson. Wij zijn er trotsch op, de bui tenwereld aan ons te hebben onderworpen; in werkelijkheid is nooit de mensch in zoo sterke mate de slaaf van de buitenwereld geweest als thans. De innerlijke mensch moet in zijn rechten worden hersteld en tot wetgevende macht worden verheven. Spre ker roept op tot den strijd tegen het kapita lisme en voor de religie, die alleen het socialisme kan redden. (Wordt vervolgd.) PLAAI StLIJK NIEUWS. De feesten te Bloemendaal, op tweeden Pinksterdag ten besluite van de „Blauwc- week opgezet, zijn uitmuntend geslaagd. Vele duizenden en nog eens duizenden wa ren uit den omtrek en van verre saamgc- stroomd, van laatstgenoemden reeds een groot aantal den dag te voren, en hun kam pement, waar zij den nacht in doorbrachten, had veel bekijks. Het feest zelf liep won derwel van'stapel; de toespraken door be kende personen uit de drankbestrijderswe reld, de koren van kinderen en groote- menschen, de mimische historische spelen, de schitterende optocht, het was. alles voortreffelijk in elkaar gezet, en vond den alleszins verdienden bijval. De leiders, uit voerders,mede werkenden. kunnen met groo te voldoening op het heerlijk geslaagd feest terugzien, èn als een heerlijken, genotvollen dag, èn als een uitnemende propaganda voor het goede doel. „Arbeid Adelt". Het zijn de slechtste brieven van adeldom niet, die aan de wer kers werden uitgereikt, en men hoort het aan den klank van den naam of de drager adellijk van geboorte alleen is dan ook bij de gratie van den arbeid. Met den arbeid gaat het als met de kunst. Ook het werk kan Anspruchlos zijn en toch hoogst verdienstelijk. Maar verdienstelijk werk, dat niet glinstert, vindt niet altijd be wonderaars en de stille werkster derft zoo vaak haar loon. Het is het lofwaardige streven der veree- niging „Arbeid Adelt'' om het werk van die stille werksters op de markt te brengen, onder de oogen der koopers, tot het loon. Waar dit streven waardeering en steun verdient, is het ons aangenaam te kunnen melden, dat ook in Bloemendaal een depöt van „Arbeid Adelt'' gesticht is. Tot een be zoek worden opgewekt zij, die behoefte heb ben aan naaldwerk, cartonnage-werk of an dere producten van huisvlijt en sierkunst. Het depöt is gevestigd aan den Rusten- burcherweg 2. Wie niet in de gelegenheid is aanstonds de fraaie verzameling te gaan bezichtigen, noteerc het adres. Voor me-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1918 | | pagina 1