ALGEMEEN WEEKBLAD Haarlemsche Bankvereeniging Gedempte Oude Gracht 63. Telefoon 141. HAARLEM. BLOEMENDAAL. De ONDERGRONDSCHE gepantserde Beton-kluis met dubbele Lips' deuren, waarin LOKETTEN-INRICHTING en afzonderlijke BERGPLAATS voor KOF FERS met waarde, is thans gereed. UITGAAN. CINEMA PALACE 12e Jaargang. Losse nummers 10 cents. ZATERDAG 16 NOVEMBER 1918 No 46. Het Bloemendaolsch Weekblad. Prijs per jaar 4,- Prijs per nummer 10 cents. Uitgave der N. Vennootschap „HET MIDDEN". Kantoor voor redactie en administratie: Advertentiën 25 cents per regel bij contract belangrijke korting. Dit nummer bestaat uit vier bladzijden. EVOLUTIE. Het is moeielijk om in dezen tijd, nu iedere dag een nieuwe wereldgebeurtenis schept, iets te voorspellen omtrent de ko mende dingen, lil het groote gebeuren om ons heen kan men nauwelijks het hoofd koel houden en de stem der Rede volgen, die ons toch leert, dat alles in logische volgorde gaat, dat bepaalde oorzaken be paalde gevolgen hebben en dat de kring- li,op der maatschappij aan regelen gebon den is, zoo goed als de gang van het heelal. üeen onzer beziet den chaos om zich heen zonder al zijn het ook maar onbe wuste wenschen en al wat wij geleerd en ondervonden hebben, drukt zijn stempel op ons oordeel, op onze verwachtingen. Wie de echo hoort der feestklanken in New-York, Londen en Parijs, weet, dat er in deze wereld niets veranderd is. Er wordt gejubeld over de overwinning en zij, die juichen, omdat het militarisme verslagen is en geknot, vergeten, dat de overwinning is bevochten eenvoudig met meer kanonnen en geweren. De Pruisische legers zijn ver slagen door grootere legioenen en de vloot van Engeland heeft niet meer gedaan dan de Romeinsche galjoenen deden, toen zij de „barbaren'' versloegen. Wie de Duitsche revolutie begroeten als eert orttwaken van het Duitsche volk, geven zich over aan een waan. Zoo Parijs geval- leh ware, Calais genomen en Londen ver woest, zou datzelfde Duitsche volk nog achter zijnen keizer aanloopen, zijn Hinden burg en Tirpitz en Zeppelin op den Olym pus plaatsen en kransen dragen naar de monumenten van Bismarck. En hadden de Eranschen het onderspit moeten delven, Clémenceau zou zijn ter zijde geschoven. Nu bejubelen de Londenaars hun koning en zij juichen de bekranste soldaten toe, nu maken de Parijzenaars van hun Champs Elysées eenSiegesallee. 't Is een voudig ander décor: de Brandenburger Poort heet nu Are du Triomphe. Doch te woelig slaan de golven thans 0111 eigen schip, dan dat wij zeer veel aandacht kunnen overhouden voor wat er verder op de groote zee gebeurt. Hoorden wij eerst het kanongebulder aan onze grenzen, thans rommelt daar de don der der revolutie. Elke Nederlander vraagt zich af, of ook wij zullen opgenomen wor den in den dwarlwind, die uit het Oosten komt. Alom ziet men het spook der Re volutie. Zooals alle spoken, is ook dit spook van niet te onderscheiden gedaante. Er is een oud-Hollandsche nuchterheid voor noodig om koel het spook tegemoet te treden, het de windselen af te rukken en er.... de gewone werkelijkheid in te her kennen. Revolutie Maar wat wil men omwentelen Den regeeringsvorm Wij, Hollanders, zijn te bedachtzaam om niet te weten, dat eene medaille hare keer zijde heeft. Te bedachtzaam om haar om te keeren alvorens die onderzijde te kennen. Te voorzichtig om niet te overleggen of het ook beter is de vlekken op den bovenkant uit te wisschen, de onevenheden bij te slij pen. De monarchie Ook zij, die de monarchie en vooral haar erfelijk karakter een anachronisme achten, een ding uit den tijd, maken zich niet warm over de verdrijving van eene instelling, die zij weten dat mettertijd uit zichzelf verdwijnen zal. Behalve dan het onaangename incident, dat den val van den opperbevelhebber vertraagd heeft, behoefde men nooit iets te bespeuren van een souve- reinen wil, die tegen den volkswil inging. Zooals de Belgen wat lachten om hun mi de carton, die heel wat steviger op zijn troon zat dan menig vorst, wien het purper om de schouders hing, zoo hebben de Hol landers sinds jaar en dag het Hof be schouwd als een salon, als een Zondagsche kamer, waar ze zelf niet gaarne zaten, maar die ze toch altijd „aan kant" hadden. Bloemendaalsche Straatweg 113. Behalve dan- zij, die Qod en Oranje in hun ne gebeden en soms in hunne gedachten veieenigen vergetende, dat hunne voor ouders tot denzelfden God baden, die door de Staten werd aangeroepen - heeft wel niemand ooit de kroon van Nederland be schouwd anders dan als een ornament. Zoo dragen de mannen juweelen ringen zonder te denken aan de vreugde der negers in koralen en glaasjes, zoo dragen de vrou wen armbanden en oorknoppen, zonder zich bewust te zijn van hare gelijkenis met de onbeschaafde volkeren, die zich de en kels versieren en door neus en lippen rin gen steken. Dezelfde „rooden", die den flambard als onderscheidingsteeken droe gen, zich een losse das om- den hals knoopten als waaraan nog jaren lang het radicalisme van Treub -te onderkennen was, en de voeten met sandalen bekleedden om zich het uiterlijk van apostelen te geven, hebben deze teekenen van uiterlijk vertoon leeren versmaden. En wie nu Troelstra, Duijs, Schaper, Gerhard en zooveel andere tot politieke macht geklommen soci's als eerzame burgers langs den weg ziet wan delen, herinnert zich nog met een lach hunne vroegere verschijning in volksvergaderin gen, toen zij hun rol speelden in destijds passend gewaad. Nu loopen deze heeren langs den weg in de gewone kleeding der bourgeoisie en zij lichten den hoed, als zij bekenden passeeren. Waarmede wij maar willen zeggen, dat zij geleerd hebben zich aan te passen aan de zeden en gewoonten. Zoo min als het „lompenproletariaat" aan stoot neemt aan hun gekleed-zijn, zoo min verbazen zij zich over de toga van den rechter, de steek van den minister, het her melijn van den vorst. Het was een vreemdeling, die ons dezer dagen de opmerking maakte, dat het che- valereske karakter van den Hollander het behoud is van de kroon. Hadden wij een koning, een figuur van zij het dan ook slechts schijnbare macht, hij zou meer prik kelen, aanstoot geven door zijn uit traditie militaire omgeving. Maar we hebben eene koningin en een prinsesje, een moeder en een kind, in wier handen wij het gezag krachteloos vinden, die we meer achten aan onze zorg toevertrouwd dan met zorg over ons belast. En wij steken de hand niet uit naar de Koningin, zelfs al gevoelen wij ons aan het koningschap ontwassen. Alleen de uiterste linkerfractie heeft den eisch van afschaffing van het koningschap doen hooren. Maar het ziet er niet naar uit, dat deze eisch door de massa wordt onderstreept. En .zoo dan al elders „de kronen over de straten rollen", het is wei nig waarschijnlijk, dat ook Den Haag ge tuige zal zijn van dergelijke besmeuring. Van meer practische waarde lijken ande re punten der verschillende programma's, welke dezer dagen zijn openbaar gemaakt. Algemeen kiesrecht We zijn er al niet ver vandaan en het aantal tegenstanders van dien eisch is luttel. Vrouwenkiesrecht? Het schijnt niet door zeer velen te worden begeerd, maar 't laat zich cok niet aanzien, dat meer dan enke len er zich tegen willen verzetten. De achturige arbeidsdag? Er zijn niet veel arbeiders met het hoofd, die hem voor zichzelf begeeren.Marx werkte eiken dag Directies van Tooneelgezelschappen, Bioscope-Theaters e. d. kunnen de aan dacht op hare inrichtingen vestigen door geregelde publicatie in deze rubriek. De bijzondere voorwaarden worden op aanvraag gaarne medegedeeld. DE ADM-NI8TRATIE. van 8 uur 's morgens tot laat in den nacht. Er zijn er velen, die hem in de praktijk niet houdbaar achten. Maar er zijn er niet zoo veel, die bezwaar hebben hem in te voe ren. De socialisatie der bedrijven? Ziedaar de groote maatschappelijke eisch. En men mist met verwondering daarnevens den eisch van landnationalisa tie, in 1873 door Henry George met zoó vgel klem geuit en door duizenden met zoo veel jubel begroet. De verklaring tot gemeenschappelijk eigendom der productie middelen is de voornaamste eisch van Marx geweest en aan het slot van zijn van 1846 dateerend geschrift „De ellende der filoso fie" vatte hij zijne beschouwingen over de toekomstige ontwikkeling samen in de woorden: „de arbeidende klasse zal in den gang der ontwikkeling in de plaats der oude burgerlijke maatschappij een associatie stellen, die de klassen en hare tegenstelling uitsluit, en er zal geen eigenlijke politieke macht meer bestaan, wijl juist de politieke macht de officieele uitdrukking is der klas sentegenstelling tusschen proletariaat en bourgeoisie. Inutsschen is de tegenstelling tusschen proletariaat en bourgeoisie een strijd van klasse tegen klasse, een strijd, die, tot zijn hoogste uitdrukking gebracht, een totale revolutie beteekent." Ons wil het voorkomen, dat hier „revo lutie" is te verstaan als „bekroning der evolutie". Het evangelie van den ouden Marx heeft veel van zijn gezag verloren. ■Toch schijnt het vaak alsof de voorspellin gen van den vader der wetenschappelijke socialisten zullen uitkomen. Maar bij dien schijn staat wel vast, dat geen revolutie, maar evolutie, immers ontwikkeling, de maatschappij beheerscht. En, de evolutie moge dan al voltrokken worden, voor revolutie schijnen wij wel bewaard te zullen blijven door het nuch tere inzicht zelf van het goede Hollandsche verstand. In de richting van socialisatie der be drijven zijn wij reeds lang gedreven. En vooral sedert 1914 was het tempo snel. Wel het meest daartoe heeft bijgedragen dezelfde kapitalistische maatschappij, aan wie het uitbreken van den oorlog geweten wordt. Zal men, nu de oorlog gestreden is, weer teruggaan Of zal men voortgaan op dien weg Wij gelooven aan voortgang, maar niet aan voortgang met rukken, doch aan ge leidelijke voortschrijding. Aan evolutie, niet aan revolutie. En aan onze hoop. dat Nederland voor revolutie bewaard zal blijven, paart zich ons vertrouwen, dat het volk zelf zich zal weten te beschermen tegen dolle daden, die ten koste van bloed wellicht nog maar zouden weten te bereiken, wat toch vanzelf moet komen. Bloed is te kostbaar om het te storten. Wie zelf den Dood in zijn huis heeft ge zien, met hem vergeefs heeft gestreden om het behoud van dierbaren hij vooral gruwt er van en waarschuwt tegen daden, die immers offers zouden kosten zooals die, waarom juist de oorlog zoo gehaat is. Revolutie is oorlog en erger dan dat. Evolutie is de gang van het leven zelf. Groote Houtstraat 113 Haarlem. PROGRAMMA Van 15 tot en met 21 November i. journaal. Actueel. 2. REINHEID. Amerikaanschc klucht in 2 acten. In de hoofdrol: AUDREY MUNSON REINHEID (Purity). Dit filmwerk werd te Amsterdam, Rotter dam en Den Haag in elke plaats drie weken voor uitverkochte zalen vertoond. Het gelukte ons voor één week beslag op deze film te leggen. BESPREEK TIJDIG UW PLAATSEN. 3. Optreden van de Gentleman Humoristen BOELE WILSON. - PAUZE. - 4. Actrice tegen wil en dank. Amerikaansche klucht in 2 acten. Deze week geen toegang voor personen bene den 16 jaar. Telefonisch besproken plaatsen wor den niet langer bewaard als tot den aanvang der voorstelling. WEEST MENSCH. Voor mij ligt 'n blad uit papier. De toekomst Wat ik er over schrijf, doet er iu mee. Zal het gewelddadige omwente ling zijn in dit land met ajl zijn ruwheid in de zoogenaamde hoogere standen ge lijkelijk als in de andere, met zijne on gebondenheid, zijn hulpeloosheid, zijn verlatenheid van hooger leven overal? Omwenteling met- geschiet en geschreeuw en gescheld, met onrecht tegen onrecht, smakeloos en onzedelijk? Ik weet het niet. Maar ik weet wel, dait ais, er om wenteling komen moest, de soliuld daar van niet in de eerste, niet in de voornaam ste plaats is bij liet geregeld arbeidende ■Volk. Zoo ais de lioogsten zijn, zoo wor den de laags ten. De zuolit van weelde leert niet de rijke van den arme, maar leert de arme van den rijke. De baat zucht? Wie onzer heeft ze niet? Daar zit nu ook de middenstand, wie het te doen is geweest om er zelf „beter van te worden" met de handen in. het haar! Daar roepen nu de burgerlijke politici Pick en wêe en waarom? Zijt gij niet ge waarschuwd g'ij machthebbers aan groene tafels De christelijke kerken hebben het u al 2000 jaren lang gezegd: niet in de dingen, niet in de macht, niet in de eer, niet in liet geld, niet in| het iets hebben, maar in het iets zijn schuilt, hetl geheim van het leven. Is het nu misschien, te lpat? Het is nooit te laat zich, te ver anderen als men niet deugt. Maar wie niet heeft willen hooren, moet maar voe len. Dat is een 'levenswet. Wat hebt gij riiken, niet uit berekening, maar onge dwongen en uit goedheid gedaan zoo dat gij er werkelijk minder door werd? Wat liebt gij geofferd? Van uw overvloed? Maar dat is nog geen offer. Als men vroeger u toeriepwerkt, slijt, betaalt met uwe persoonlij klieid, wat hebt gij dan geantwoord? Of is het soms niet waar, dat. zooals alles is in alles, in be ginsel alles behoort arm allen, de grond zoo goed als het zonnelicht, het water zoo goed gis de lucht, het recht op arbeid zoo goed als het recht ap kapitaal? Of is het soms niet waar dat eigen dom in wezen niet anders is dan rent meesterschap voor de gemeenschap van alle menschen? Is goedheid iets meer dan plicht? Is ons te kort komen in goedheid iets anders dan het verzaken van onzen plicht? O, gij waart er spoedig bij over de anderen te spreken als over „liet volk". Dat was zoo iets als hetl dierenrijk, waarmede gij uw tuinbaas of uw fabrieksohef, of uw veldwachter, of uw advocaat, uw dokter of uw dominee liet iairekenen. Well zwaar zijn deze dagen Voor hen die in dat opzicht zelf zich te verwijten hebben. En licht voor wie het tijdig anders hebben ingezien. Gevaarlijk is de tijd alleen doordat zoovelen die

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1918 | | pagina 1