SCHEIIRPLIOHI. STEPHAN PARTOS. Firma I. H. KRUL Ir. Brandstoffen. De Schuilplaats De Misanthroop Heerenmode Schouwburg Jansweg. De jonge Hongaarsche Violist Het Rotterdamsch Tooneel. PRULLETJE N. V. Het Tooneel. Het Bloemendaalsch Weekblad, EEN WALSDROOM. ROOIE SIEI Goed rookettd fabriekskort A. VAN VELTHOVEN, Luxe en Orthopaedische SCHOENMAKERIJ. Bloemendaal Het Bloemendaalsch Weekblad SCHOUWBURG JANSWEG 6 MAART. GEHEEL NIEUW PROGRAMMA. ZANDVOORT. „Het Bloemendaalsch Weekblad." Geïllustreerde Beschrijvende Prijscourant op Aanvraag. Vakkundig Schaatsenslijpen op Natten Steen. Provinciaal Electriciteitsbedrijf van Noord-Holland. Mevrouw D. KEIZ-SR, r I A M S T K, heeft nog eenige lesuren beschikbaar. voorschrift is, als een zeer groot aantal an dere voorschriften, uitmuntend, maar de meerdere of mindere uitmuntendheid van dit geval hangt ervan af, evenals steeds in zul ke gevallen, hoe het wordt opgevat. Van Zola kan men zeggen, dat hij in groote lij nen zich eraan gehouden heeft, en dat daar uit een proza ontstond als wij het hierboven noemden; het is denkbaar dat een ander zich evenzeer aan ditzelfde voorschrift houdt, en een mooier proza schrijft, lijkt me zoo toe. Wie het Fransche proza kennen Chateaubriand, Hugo, Barbey d'Aurevilly, Flaubert, Baudelaire, Laforgue, Viliiers-de- l'Isle-Adam, De Lautréamont, Maurice Bar- rès, Léon Bloy, Anatole France, om er slechts eenigen te noemen zullen volko men begrijpen wat ik meen. En nochtans, voor Zola's breed, groot verhaal is deze taal zeer passend, geeft u den indruk van bij deze gegevens niet anders te kunnen zijn, niet anders te mogen zijn dan zij is. In haar soort is deze taal uitmuntend. De naturalistische roman, die in zulk een mate met Zola vereenzelvigd is, dat men hem van deze kunstvorm ten onrechte den ontdekker noemt, maar die werkelijk toch, door hem als zijne levensopgave gezien, ge steund en gepropageerd werd deze natu ralistische roman kon hem reeds voor vele jaren niet meer als het onaantastbare, eenig blijvende schijnen; in de „Figaro" van 22 Maart 1888 schrijf hij: „II n'est pas douteux, qu'avec une nouvelle philosophie n'éclose une nouvelle littérature, et que le naturalis me ne prenne rang parmi les vieilles lunes", en eenige jaren later zegt hij aan den inter viewer van „l'Echo de Paris" in verband met de uitspraak van het jonge litteraire Frankrijk dat het naturalisme heeft dood verklaard: „Que vient-on offrir pour faire contrepoids a 1'immense labeur positiviste de ces cinquante dernières années.c'est entendu, le naturalisme finira quand ceux qui l'incarnent seront disparusLa ma- tière du roman est un peu épuisé, et pour le ranimcr il faudrait un bonhomme!Les jeunes sentent bien quelque chose, mais ils errent lamentablement autour de la formule qu'il fallait trouverD'ailleurs, si j'ai le temps, je le ferai, moi, ce qu'ils veulent!" Deze laatste uitlating is al zeer eigenaardig; Huysmans zegt ervan, dat Zola ook met hem in dien zin gesproken had, en hij, Huys mans, in dien tijd hem zeer wel in staat achtte tot zoo iets. En hoe bevreemdend dit ook lijken mag, er is wel reden er iets van te gelooven, iets, zou men zoo oppervlakkig zeggen; ziet bijvoorbeeld hoe in „Docteur Pascal" het pessimisme, gegrond op de leer der erfelijkheid, gaandeweg de plaats heeft ingeruimd voor een blijmoediger levensaan zicht, zie hoe in „Les Trois Villes" dit opti misme in lofzangen op de menschheid zich verbreedt, en in „Les Quatre Evr.ng.les" zich uitspreekt in een vertrouwen op de goede schoone toekomst van het menschdorn. Dat Zola nu werkelijk niet in staat ge weest kan zijn te maken wat de jonge ge neratie in die dagen wenschte, zullen wij niet trachten na te gaan voor het oogen- blik; alleen moet het ons van het hart, niet wei te begrijpen hoe hij, Zola, zoo iets wen- schen kon. De romansoort, gelijk hij zelf die geschreven had, noemt hij gaandeweg /erloopend, er moet iets anders, iets nieuws komen, vanuit alle hoeken der intellectueele wereld roept men daarom. Jongelieden po gen het te geven, maar vermogen dit niet, volgens Zola; zij talmen en dralen wat dwaas rondom het vraagstuk eener formule, hetwelk geen hunner kan oplossen. Ik kan mij in zoo'n geval begrijpen, dat een be proefd schrijver ertusschen komt en zegt, met zijne kennis en ervaring eens te zullen probeeren wat deze jongelieden niet ver stonden; alleen dat Zöla dit zegt is be vreemdend. Immers de geheele jonge ge neratie al wat zij aan bijzondere en be gaafde lieden bevatte althans had zich tégen Zola gekeerd; de psychologische ro manschrijvers met Bourget aan het hoofd; Huysmans, Maupassant, Eduard Rod, Ros- ny, Paul Margueritte, Saint Pol Roux, Adam, - om slechts, die mij nu invallen op te noemen, de Symbolisten en, zoo ge- heeten, Decadenten. Wie de polemiek dier jaren leest, zal bespeuren hoe de afkeer van Zola's werk grenzenloos is en harts- tochtelijkst wordt uitgesproken. „Je ferai, moi, ce qu'ils veulent," zegt hij, doelend op den modernen roman en wat daarvan werd verwacht door al de lieden, welke hem ver foeiden deels, haatten deels, doch hem geen van allen geheel waardeerden, sommigen welke hem vroeger hadden liefgehad, haat ten hem uitbundig met een grimmigheid te meer cmdat zij ooit dupe hadden kunnen zijn. De naturalistische roman was Zola's le venswerk geweest; hij was er, zooal niet de vinder, dan toch de theoreticus en meest consequente uitvoerder van. Zoo moet, dunkt ons, Zola worden gezien. Daarin is hij groot, Dat is zijn roem. En hoe onpersoonlijker, om zoo te zeggen, zijn trant moge zijn, hoe algemeener zal zij aan doen. Ja soms, bij het lezen van Zola krijgt men den indruk of het leven hier zichzelf neerschrijft. S. Hulde nagedachtenis Multatuli. Door het uitvoerend comité zijn voor de drie ledige huldebetuiging de commissies geïn- staleerd. Daarvoor hebben zich welwillend beschik baar gesteld, voor de totstandkoming van een gedenkteeken, de heeren dr. H. P. Ber- lage, dr. B. Mendes da Costa, prof. R. N. Roland Holst, Corn. Veth en mr. H. P. L. Wiessing. Voor de uitgave in Nederlandsch-Indië van in het Maleisch en in het Javaansch vertaalde werken van Multatuli, de heeren: A. I. Hasoldt, C. A. Ikkink en S. Surya Nin- grat. Voor de uitgave in Nederland van eeni ge der voornaamste werken met toelich ting en bloemlezing, mevrouw dr. J. v. d. Bergh van EyzingaElias en de heeren B. Damme, dr. H. C. Muller en dr. J. Prin sen Lzn. Eventueel zullen deze commissies nog worden uitgebreid, terwijl in een te houden vergadering van het volledig comité de fi- nanciëele commissie zal worden samenge steld en de regeling voor het stichten van plaatselijke sub-commissies ter hand geno men. Multatuli-vereerders, die zich geroepen gevoelen, mede te werken aan het totstand brengen van een plaatselijke commissie, worden verzocht hun naam en adres op te geven aan den secretaris van het uitvoerend comité, den heer J. Q. Qötze te Amsterdam, Veerstraat 36. VAN HIER EN DAAR. Logementleven in vroeger dagen. De beste hotels in de middeleeuwen waren de kloosters, die bekend stonden als centra van gastvrijheid. De broeders namen de vreemdelingen vriendelijk op en verschaften hun, naar gewoonte, kosteloos onderdak. Toch was het meestal gebruikelijk na de genoten gastvrijheid een muntstuk als be wijs van dankbaarheid achter te laten. En dat bcwijsje was bescheiden genoeg; voor een nacht verblijf kweet men zich van zijn dankbaarheid door het betalen van onge veer cent, gerekend naar onze munt waarde, en voor een paar eieren V\ cent. De andere logementen waren destijds dik wijls toevluchtsoorden voor allerlei gespuis en stonden eeuwen lang in een kwaden reuk. Ook zouden er booze geesten in gehuisd hebben, waarom de logementhouders hun vertrekken versierden met bijbelsche platen en amuletten en aan elke kamer den naam van een heilige gaven. Al naar de grootte en degelijkheid van het logement kostte een maaltijd 2145 cent, logies per nacht 2147 Y> cent. De Duitschers, aldus de „R. W. Ztg.", waaraan wij dit ontleenen, hebben reeds vroeg ingezien, welk een vlucht het loge mentwezen in Italië door de bedevaarten zou nemen; zij richtten overal in de kleine plaatsen aan de wegen op het platteland herbergen op. De meeste dezer inrichtingen werden door Italianen beheerd en gingen voor zeer goed door. In Rome waren de beste en meest bekende herbergen in han den van Duitschers. De inrichtingen dien den voor hoog en voor laag. Naast de gewone herbergen bestonden hier en daar in alle landen enkele goede hotels, zelfs reeds met speciale kamers voor hooge bezoekers. Wanneer zoo'n hooge gast aan een hotel afsteeg, werd hij door den hotelhouder met buitengewone hoffelijkheid, vermengd met een zekere mate van vertrouwelijkheid, ont vangen. De hotelhouder was trotsch op den rijkdom van zijn gast, op zijn huis en op zijn gast niet minder dan op zichzelf. Zoo uitte een Fransche hotelhouderszoon zich eens aldus tegen den hertog van Ven- döme: „Mijnheer, ik ben de zoon der „Drie Koningen"." Vendöme hield zich goed en antwoordde ernstig: „De zoon der drie koningen Waarde heer, ik ben maar een zoon van cén koning. Ik betuig u mijn res pect." („De Kampioen".) Nationale Bank. De door het overlijden van den burgemeester jhr. mr. W. B. Sand- terg vacant gekomen plaats als commis saris der Nationale Bankvereeniging zal, naar wij vernemen, worden ingenomen door den heer Vincent Loosjes. TELEFOON 189. HEDEN Zaterdag 1 Februari, 8 uur: Dir v. EYSDEN en TARTAUD. Gewone prijzen. Zondag 2 Februari, 8 uur: Koninkl. Vereen. HET NEDERL. TOONEEL. (LE REFUGE) Toonrelsnel in 3 bedrijven van DARIO NICODËMI. Vertaald door J, C.v.d HORST. Regie: EDUARD VERKADE. Medespelepden: Dames Theo Mann—Bouwmees ter. Emma Morel, Wilh. Sohwab— Weiman, Betsy van Berkel en Lily Bouwmeester. Heeren Louis Simberg, Fred. Vooeding, Hans Brtning, Paul Huf en Anton Burgdorffer Gewone prijzen. Dinsdag 4 Februari, 8 uur Dir. WILLEM ROYAARDS. Blijspel in 5 bedrijven van MOLIÈRE. Hoofdrollen: Magda Janssers, Sophie de Vries, Pine Beider, Wil lem Boy aards, Louis Saalhorn, Frits Bouwmeester. Gewone prijzen. Donderdag 6 Februari8uur: N.V. Het Hofstadtooneel. Dir. Oor r. d. Lugt Melsert. Een spel in 3 bedrijven van FWANZ MOLNAR. Hoofdrollen: Annie van Ees en Cor v. d. Lugt Melsert. Wegens de groote kosten aan deze voorstelling verbonden zijn de prijzen van af 3,50 tot ƒ0,60. Bureau van 104 uur. MEJUFFROUW! Indien U eene betrekking zoekt, maak dan gebruik van dat Uwe advertentie brengt onder de oogen van velen, die eene be trekking te vergeven hebben. Advertentiën van betrekking zoekenden worden geplaatst na ontvangst van f 1. Adres: Administratie Het Bloemendaalsch Weekblad, Gedempte Oude Gracht 03, TT qotI om TELEFOON 1430. Zondag 2 Februari, 8 uur: Operette-Gezelschap van het Rembrandt Theater. Dir. Max Gabbiel. Entree van 2 50 tot f 0,50. Dinsdag 4 Februari, Ensemble S0LS7R en H7SSE. Populaire prijzen. aangeboden zoolang de voorraad strekt tegen f2,50 per Kilo, bij 3 Kilo of meer franco huis. Op aanvraag zenden wij een of meer Kilo's per verrekenpakket als proef. Adres: Tabakshandel Edisonstraat 102. DEN HAAG. E HEÊNK. rMEFtns BettinZ ÜAnSTRAAT-JpAARCÊH. StDERT JAREN BEAEND ADRES btscHRjjvzNüt. Prijscourant Op Aanvraag TE.LE.FOON AT* ifII EN J/lO Beveelt zich beleefd aan. MEVROUW Indien U eene dienstbode zoekt, maak dan gebruik van dat Uwe advertentie brengt onder de oogen van velen, die een dienst begeeren. Ge kunt Uwe advertentie tele fonisch opgeven aan ons kantoor Gedempte Oude Gracht 03, Haarlem, Telef. 141. De prijs bedraagt per adverten tie f 2.50. Concertbureau HANS AUGUSTIN Amsterdam. Kaarten a 2,50, 2,1,50 en 1,dagelijks 10—4 uur aan den SCHOUWBURG JANSWEG (telef. 1430). Wegens vertrek TE KOOP een kapitaal onder architectuur gebouwd LANDHUIS, gelegen aan den Kostverlorenstraatweg nabij de tol. Aanvaarding voorjaar 1919. Inlichtingen bij architect D. YAN ZETTEN, Kostverlorenstraatweg No. 108 te Zandvoort. PAARDEN VOER. Landbouwers, die moeten scheuren en geen eigen paardenvoer verbouwd hebben, kunnen in aanmerking komen voor de verstrekking hiervan. WERKTUIGEN. Ondergeteekende geeft, gezien de kleine voorraad Landbouwwerktuigen, die voorradig is, in overweging, deze spoedig te bestellen. POOTAARDAPPELEN EN ZAAIZAAD. Men bestelle door bemiddeling van de erkende Zaaizaad- en Poterhandelaren zoo spoedig mogelijk de be- noodigde hoeveelheid. Inlichtingen bij de plaatselijke Landbouwcommissiën. De Directeur van het Productie- Kantoor voor Noord-Holland. S. W. DE CLERCQ. Goede Ainde) sch a a is en INRICHTING voor HEILGYMNASTIEK en MASSAGE. F. A. KOKL Bloemeni&al. Be Genestetweg O VE R V EEN. Telef. 1617. LEEST Binnen bereik van Ieders Beurs. E.HEËNK cM/EFZTIS BtrriNK. Uï TJAI-ISTR A.AT-T~ÏAA-R CËM. 5EDERT JAREN DELEND ADRES Tel. No. 4X1 en No. 3130. GEDURENDE DE VORSTPERIODE GEOPEND: Eiken Werkdag tot 'savonds 6 uur. ZONDAG EN FEESTDAGEN GESLOTEN. .J In verband met de strenge rantsoeneering van steen kolen door de Rijkskolendistributie zijn door het P. E. N. de volgende maatregelen getroffen: le. Etalageverlichting is verboden. 2e. Krachtverbruik van half vier tot tien uur namid dags verboden. 3e. Zondag van negen uur voormiddag tot vier uur namiddag wordt, indien dit noodzakelijk wordt geacht, geen stroom geleverd. Dit geldt voor alle stroomverbruikers (abonnement en meter). Bij niet opvolgen dezer voorschriften kan de overtreder van het net afgesloten worden. gediplomeerd door de Maatschappij tot Bevordering van Toonkunst, wekelijks eenige dagen in Haarlem en omstreken les gevend, Spreekuur Maandags te HAARLEM tusschen 2 en 3lk uur. Van der Vinnestraat 20. Adres te Amsterdam, Joh. Verhulststraat 157 xsbrutMt Ut 2 3 Uó txrtttfl. D. VAN ZETTEN, Architect - Haarlem Ged. Oude Gracht 63.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1919 | | pagina 4