VICTORIA-WATER.
waan te brengen, dat zijn beestje ge
storven en gekrompen was.
SANTPOORT.
Aanbesteed is door het bestuur en de
Commissie van het Prov. Ziekenhuis
nabij Santpoort, het verbouwen van de
isoleerafdeeling en het bijbouwen van
een dagverblijf met serre aan het nieuwe
gedeelte voor mannen en vrouwen in
2 perceelen, en in massa.
ingekomen waren 6 biljetten.
B. J. v. Donselaar en F. J. Spanjaard
Vogelenzang, perc. a f 40.000, b. f 27.400,
massa f 66950.
A. en G. v. Hoften, Schoten, a. f 46.500
b. f 31.000 massa f 76 500.
J. H. en P. J. v. d. Putten, Heem
stede, massa f 69.100.
M. Vrijenhoek, Den Haag, a f45.526
b. f 34.974, massa f 78.300.
A. Th. Kreuger, Haarlem, massa
f 76.365.
F. H. Peters en N. J. Tromp, Amster
dam en Haarlem, a. f 48.000, b. f 49.000,
massa f 96 000.
Op voorstel wan de heereuA. An-
dringa, G. Bulthuis, en J. Menters, zal
hier een vrijgezellenvereeniging worden
opgericht, uitsluitend voor personen
boven de 30 jaar.Wat de heeren als
vrijgezellen voor bizonders met elkaar
beuogen is ons nog niet duidelijk. Toch
geen vrouwenhaterij
In het stationskoffiehuis van den
heer Klauwers, wordt heden een kegel
concours geopend, door de kegelclub
„Alle Negen" uit IJmuiden, ter gelegen
heid van het tienjarig bestaan dezer
club. Het concours zal 14 dagenduren.
VAN IIIKK ËN DAAR.
Doodstraf voor woekeraars.
In de Fransche Kamer is een wetsontwerp
ingediend, strekkende om de misdrijven
der woekeraars en voedselspeculan-
ten te rangschikken onder die delicten
waarvoor de doodstraf geëischt kan
worden.
Regen-fabrikatie. Berichten uit
Australië gewagen van aldaar genomen
proeven om kunstmatig regen te laten
vallen. Door middel van electriciteit,
meent men er in te zijn geslaagd wolken
te condenseeren, zoodat zij het laten
regenen. Tevens zullen erproeven wor
den genomen met vliegtoestellen, die
heele fijne zout- en sodakristallen op
de wolken zullen laten vallen, zoodat zij
zich in regen ontbinden.
Victoria water. De maatschap
pij tot Exploitatie der Victoriabron geeft
een reclame-boekske uit, waaraan wij
de volgende uitspraak van prof. Eykman
op het Natuur- en Geneeskundig Congres
te Leiden, ontleenen
„De moderne scheikunde meende te
mogen decreteeren, dat er tusschen de
natuurlijke en kunstmatige minerale
wateren geen essentieel verschil bestaat
en de geneeskundige praktijk zwichtte
voor deze uitspraak. Doch nu hebben
onderzoekingen van den allerlaatsten
tijd aan het licht gebracht, dat vele na
tuurlijke bronwateren radio-actief zijn
begiftigd met het vermogen tot die ge
heimzinnige uitstraling, welke een der
verrassendste ontdekkingen der moderne
physika is geweest, en de gelijkstel
ling der natuurlijke en kunstmatige
minerale wateren heeft voorloopig af
gedaan".
Het geknoei houdt aan.
Het Brusselsche blad Ons Vaderland
schrijft
„in vertrouwelijke mededeelingen be
veelt ons Ministerie van Buiten). Zaken
aan zijn agenten, dat zij in Hollandsch
Limburg het nieuws moeten verspreiden,
dat het Belgisch bestuur aldaar het
Fransch niet zal opdringen
Aanleiding voor uitstapjes.
Het gaat u zeker wel als onsu zoudt
wel eens een of een paar dagen eruit
willen, maar u hebt geen gel par
don, geen doel. Misschien kan dit lijstje
van ophanden zijnde feesten en wed
strijden (dat wij aan „De Kampioen"
ontleenen) u op een plannetje brengen.
16 Juli14 Aug. Tentoonst. opvoeding
d. jeugd boven leerpl. leeft. Gymnasium
gebouw, Laan v. Meerderv., Den Haag.
18 tot 22 Juli. Kaagweek.
26 tot 29 Juli. Wedstr. R.- en Z.-V.
Nieuwe Meer.
19, 20, 21 Juli. Gouden feest Ned.
Gymnastiek verbond, Stadion, Amsterdam
Augustus. Arnhem. Tentoonst. v. Geld.
schilders in „de Korenbeurs".
4—19 Aug. Rondvaart door Nederl.
Inl. Pr. Hendrikkade 106 Amsterdam.
24 Aug. Wherry-zeilwedstr. Poseidon-
beeld.
2,4 en 5 Sept. Arnhem. Gr. nat. bist.
volksfeesten.
7 Sept. Lange afst.-roeiwedstr. voor
wherries.
Slecht brood. Door sommige
bewoners van Schoten wordt den laat-
sten tijd geklaagd over de {slechte
kwaliteit van het kropbrood. In eenige
gezinnen is geconstateerd dat het brood
werkelijk bedorven was, en men schrijft
sommige herhaaldelijk voorkomende
ziekten aan het gebruik van dat on
deugdelijke brood toe.
ONTVANGEN BOEKEN EN
BROCHURES.
Jacob van Campen's Jongens en
meisjes bibliotheek, onder redactie van
den heer A. Schabeek, gaat nog maar
steeds ijverig voort met het publiceeren
van haar kleine spotgoedkoope vaak
zeer aardige kinderboekjes. Zoo ont
vingen wij er thans weer een heel
husje, „Russische Vertellingen" naverteld
door R. S. van Goudoever, Uit het leven
„van Jopie en Bobbie", „Hercules en
zijn hond", door A. F. Pieck, „Kinderen
van de Hei", „De witte Poes" en nog
eenige andere verhalen vanHermanna;
allemaal met plaatjes, soms met heel
leuke. Niet het minste staat ons het
deeltje „Het zwarte Goud" en „Onder
de Kolenbranders" aan waarin den kin
deren een beschrijving van het mijn- en
het kolenbrandersbedrijf gegeven wordt.
De Meulenhoff-editie gaf nu o. a
weer een tweetal verhalen van Björn-
sterne Björnson in het licht, „Het Brui
loftslied" en „De Vroolijke jongen". De
firma Meulenhoff te Amsterdam biedt
het groote publiek met haar goedkoope,
handige boekjes de gelegenheid met de
groote meesters der letterkunde kennis te
maken. Een streven, waarvoor wij hier
gaarne onze waardeering nogeens uit
spreken.
HUZIEK.
Onder den titel. „Gesprekken met den
musicus" geeft de bekende muziekbe-
oordeelaar Constant van Wessem in
het weekblad „Eigen Haard" vaak be
langrijke opstellen over muziek. In het
laatst verschenen lezen wij o. a.
Waar komt de muziek vandaan?
„Er zijn boeken geschreven, die haar
oorsprong tot in de magie terugvoeren.
Vooral de Franschman Jules Combarien,
een docent in de muziekgeschiedenis te
Parijs, heeft er een belangrijk werk, ge
titeld „La musique et la magie", aan
gewijd. Daaruit blijkt dat de muziek in
haar oorsprong een huipmiddel bij de
bezwering was, en dat haar elementen,
zooals b.v. de rythmiek, dienden om aan
den wil bij zulke aanwendingen den
steun der psychische kracht toe te voegen.
Door dit aanwenden bij de magie werd
het geloof in een kosmische macht be
wezen, en voortaan aangenomen. Legen
den als van b.v. Orpheus, die de dieren
met muziek bedwong, wijzen nog terug
op de afstamming der muziek uit de
bezwering, maar tevens toonen zij de
universaliteit van de muzikale macht aan.
Sinds de vroegste tijden vinden wij de
muziek dan ook uitsluitend voordeeere
diensten in de religie gebruikt (hymnen,
oden, enz.), en zelfs in onze Europeesche
beschaving bleef de muziek aanvankelijk
geheel aan de kerk.
Totdat de muziek langzamerhand werd
losgemaakt uit een ritus en tot een
zelfstandige kunst ontwikkeld.
Omtrent den vooruitgang der muziek
heet het dan verderopDe mensch lijdt
aan de zwakheid der overdrijving. De
mensch wil dadelijk alles reëel en tast
baar voor zich hebben. Als er een denker
onder de menschen opstaat die een idee
uitspreekt, dat een nieuw licht laat
schijnen en daardoor medehelpt een
andere visie te verbreiden, zullen talrijke
toehoorders in hun handen klappen, ver
rukt zijn over dezen „vooruitgang" en
met voortvarendheid op het geheele
verleden hun vaak vernietigende experi
menten uitvoeren. Ik weet het wel, dat
is heel primitief uitgedrukt vooreen voor
stelling die zoo diep in de cultuur in
grijpt. Maar is zulk een dwaze over
schatting van wat door sommigen als
nieuw naar voren wordt gebracht wel
veel anders Nam de onstuitbare Wagner-
vereering op het eind der vorige eeuw
niet de afmetingen aan van een ver
kondiging, waarna de muzikale wereld
gerust mocht vergaan Zijn de Wagner-
maniakken niet door de Mahler-mani-
akken gevolgd, terwijl thans in onze
salons de Debussy-maniakken op het
punt staan zich te gaan vormen
Inderdaad, dit zijn de ware broeders
niet, die de muziek vooruit zullen hel
pen. Het is als een pleisterplaats op een
lange reis, waar men onder luidruchtig
heid zich bij aankomst verpoost. De
stortvloed van Wagnerenthousiasme
moest eens gebroken worden. Zoodra
er een man opstond die uit psychische
winst een nieuwe kunst gaf, die de
Wagnerkunst noodzakelijk ging inperken
niet vernietigen waren er weer
talloozen bereid met dezen nieuwen
profeet den ongetwijfeld belangrijken
Wagner op den kop te ranselen.
Wat deze menschen werkelijk hadden
gedaan, zagen noch de vóór- noch de
tegenstanders. Maar het is gelukkig een
wijs bestier in de wereld dat zij haar
gang gaat en de menschen met zich mee
laat draaien.
Buiten het lawaai treedt de figuur
van Debussy. Hij begreep de wereld
volkomen genoeg om te weten dat zijn
plaats vooral niet naast den bomketel
moest wezen. Zijn wezen had dit leven
van zijn omgeving los gelaten.
Er waren hem in de muziek diepere
waarheden geopenbaard, die hij in een
meer onbevangen bestaan belichaamd
vond en correspondeerend met werkelijke
machten.
Voor Debussy werd de muziek op
nieuw de kunst om in klanken te denken
zonder voorstellingen, nadat zijn tijdge-
nooten, zooals Richard Strauss in diens
programmamuziek, het gehoor als het
ware probeerden te suggereeren met de
ooren te zien.
De muziek van Debussy werd weer uit
sluitend het resultaat van de aandacht
der ziel voor de muziek zelve.
HET ROOKEN.
Men kan, als het moet, zich heel wat
ontberingen getroosten, zich heel wat
genoegens ontzeggen, wanneer het nu
eenmaal niet anders kan, de laatste
jaren hebben dat te over bewezen,
maar den liefhebber van rooken, ik weet
het bij ervaring, moet het vuur al heel
na aan de schenen gelegd worden, voor
hij ertoe komt het vuur af en toe niet
meer in sigaar of pijp te steken, „er
den brand in te jagen", zooals de roo-
kersuitdrukking luidt. Bij ervaring, zeg
ik, weet ook schrijver dezes het: een
dinertje, dat te. prijzig wordt, laat je
ongegeten, een glaasje, dat te veel d'rin
hakt, laat je ongedronken, een schouw
burgplaats, die je te duur lijkt, laat je
onbesproken, maar om een sigaartje op
den kop te tikken heb je wat extra's
over.
En is het wonder? Zij, die het genot
van „toeback-smoren" kennen, en
wie zijn dat eigenlijk niet zullen
mij grif toegeven, dat ze daar heel niet
dan bij uitersten nood zich in bezuinigd
hebben, 'n Mensch moest toch al zoo
veel van zijn prettige, dagelijksche ge
woonten prijsgeven. We willen het hier
allemaal nu niet ophalen, want ten eer
ste is het ergste leed hopen we ge
leden, en ten tweede is „Het Bloemen-
daalsch Weekblad" zeker niet de plaats
om elkander op narigheden en herinne
ringen aan narigheden te trakteeren,
maar zeker is, dat een sigaar of een
pijp tabak het goede humeur er bij on-
pleizierige ervaringen in houden; dat men
al even goed als van „een bakje troost"
ook van een „pijpje troost" zou kun
nen spreken. In alle standen en bevol
kingsgroepen is het rooken bij de man
nen althans zoo ingeburgerd, dat men
zich nauwelijks een bezoek meer voor
stellen kan (vóór eenige jaren tenmin
ste, en wij hopen van harte, dat dit
weer heel gauw het geval mag zijn)
waarbij niet na de begroeting een si
gaartje werd aangeboden. Een kistje
sigaren is het cadeautje bij verjaring.
Sinterklaas, en andere gelegenheden;
een sigaartje is of althans wós altijd de
dagelijksche kleine douceur aan conduc
teur, portier, looper, koetsier, enz. In
het kortde sigaar was altoos een
der vele fondamentjes van onze samen
leving; dat zal niemand mij wel willen
tegenspreken.
Dat veelvuldige tabakverbruik is niet
van vandaag of gisteren, al dient te
worden gezegd, dat het door de jaren
meer en meer is toegenomen. Volgens
sommigen zou het rooken behalve een
prettig, ook nog een zeer gezond tijd
verdrijf zijn. Een oud versje spreekt van
Het weelderigh gebruyk van dit vermaerde cruyt
En van het groot profijt van deez' uitheemsche
[spruyt,
Of van het zwart vergift der medicale schatten,
Die het, naar de doctoors, sooveel in sich bevatte".
Of dat nu allemaal waar is, weet ik
niet, maar wel weet ik, dat straffe loo
kers vaak stokoud worden, net zoo
goed als niet-rookers.
De tabak is in Europa bekend vanuit
de laatste jaren van de vijftiende eeuw,
toen Romano Pane, een Spaansch mon
nik, en metgezel van Columbus, het op
diens tweeden tocnt op Cuba ontdekte,
en beschreef. De bewoners van Cuba
Cubanen, Cubaneezen of Cubisten
hadden de gewoonte daar een gewas
in houten pijpjes te doen, die aan den
voorkant aan te steken, en aan den
achterkant er aan te zuigen, zoodat de
rook, die door het verbranden van het
kruid ontstond, hen in den mond kwam
waarop ze hem subiet weer uitbliezen.
In Spanje en Portugal werd spoedig de
tabak ingevoerd, maar eerst algemeen
in gebruik in Europa kwam ze door
Jean Nicot, den Franschen gezant aan
het hof te Lissabon, die haar verplanten
ging, en ervan zond aan den Franschen
Koning Francois II. Zoo werd het edele
kruid in de 16e eeuw eerst recht popu
lair, en niet slechts in Spanje, Portugal
en Frankrijk maar ook in andere Euro
peesche landen, en zeker niet het minst
in ons vaderland. Er bestaan uit de 16e
en 17e eeuw, en ook van later, honder
den grappige en niet grappige spot
dichtjes op de ontzettende rookgewoonten
van dien tijd. Joost van Ravelinghen
schreef o.a.
„Men siet toch dagh op dagh het
[volck met groote hoopen
Met pijpen in de handt, met toeback-
[bussen loopen
Ea wat daar meer toe hoeft. En sit
[er eenen neer.
Sij sitten allegair met toeback in de
[weer"
Het gebruik van de tabak steeg voort
durend, en de rookgewoonte werd der
mate opvallend in ons land dat een der
schrijvers over Holland, graaf d'Arling-
court, er o.m. van zei, (wij laten de
woordkeuze voor rekening van den
schrijver, die niet, zooals wij en bijna
iedereen, een vriend van het rooken
was): Dronkaards ziet men in Holland
weinigwel een menigte rookers, die
de lucht verpesten. In de koffiehuizen,
op bezoeken, in den schouwburg wordt
gerookt. Een Hollander zonder pijp zou
te Amsterdam een nationale onmogelijk
heid zijn; een stad zonder huis, een
tooneel zonder acteur", enz.
En gelukkig zoo zeggen wij roo
kers is dat minstgenomen nog zoo.
Het eenige bezwaar, dat wij hebben is,
dat zoo vaak gerookt wordt waar dit
niet tepas komt, als in vergaderzalen,
niet-rooken-coupés van de spoor, enz.
Dat is een onhebbelijkheid, die den
rookers, den minder beschaafden althans,
aankleeft. Daartegen dient waar het
pas geeft te worden opgekomen. Maar
verder is het rooken een allergenoeg
lijkst en smaaklijk pleziervoor wie
ertegen kunnen, natuurlijk.
KERK-AGENDA.
ZONDAG 20 JULI
Bloemendaal.
Ned. Herv. Gemeente 's voorm. 10 uur Prof.
Muller uit Voorburg.
Ned. Protestantenbond, afd. Bloemendaal. Ge
bouw Bloemendaalsche Schoolvereeniging.
v.m. 10.30 uur Ds. P. Eldering te Rotterdam.
Gereformeerde Kerk. 's voorm. 10 uur Ds.
Brussaard, voorbereiding H. Avondmaal,
n.m. 5 uur dezelfde.
SANTPOORT.
Ned. Herv. Gemeente, 's voorm. 10 uur, Ds.
M. Rosbergen uit Kimswerd.
BURGERLIJKE STAND
Bloemendaal.
Van Vrijdag 11 Juli tot en met Donderdag
17 Juli. s
Geboren: d. van C. R. R. Manders en
A. H. Manders, d. van P. Freriks en P. G. A.
van Niekerk, d. van H. B. Bonarius en J. M.
Haaks.
Ondertrouwd: A. H. Vasen en A. M.
Christoffels. A. A. van Riet en A. P. van
Gulick. N. Sterk en S. H. Ei.
Overleden: C. J. Kooij 56 j. Ch. Enge
lenberg 47 j.
Overleden in het Provinciaal Ziekenhuis na
bij Santpoort. B. Brandt 62 j.
Gevonden voorwerpen.
Terug te bekomen bij: H. Schoo, Parkweg5
Bloemendaal, een brilP. Bersee, Midden Duin
en Daalscheweg 7 Bloemendaal, een gouden
broche; Adding, Roosveldstraat 76 Haarlem,
een gordijn wT C. Bannink, Groote Houtstraat
76 Haarlem, een zilveren dameshorlogeC.
Greuter, Boschlaan 21 Bloemendaal, een insigne
van muziekgezelschapHillen de Lely, Rusten-
burcherweg 5 Bloemendaal, een zilveren scha
kelarmband; J. F. de Korte, Boogstraat 8
Heemstede, een tooneelkijkerJ. van Mierlo,
Zijlweg 12 Overveen, een haarpen J. Nieuwen-
huis, Rollandspad 8 Overveen, een mand van
een rijwielJ. C. Verkooij, Zandvoorterpad
Overveen, twee parapluie's; aan het bureau
van politie te Overveen, een rozenkrans, een
houten schopje.
Komen annloopen bij: P. A. Postma.Spions-
kopstraat 30 Schoten, een jonge herdershond
Verloren voorwerpen.
Een vulpen, een zwart damestaschje, een
heeren parapluie, een gouden ring, een dames
parapluie, een portemonnaie.
Lijst van onbestelbare brieven.
Bloemendaal.
Directie v. h. Hotel Epe (Z. Limburg.)
Mevr. Meurs, Scheveningen.
Postbox 986 Amsterdam.
Mej. H. Swaving, Bloemendaal
OBERLAHNSTEIN.
Verkrijgbaar bij
Bloemendaalsche en Overveensche Apotheek
C. C ssee, Bloemend.weg 70 Tel. 1799
L. Geeven, Korte Kleverlaan Tel. 1105
J. Windhorst, Bloemend.weg Tel. 1403.