H. FRANKEN Jr. DE KONINGIN DEB AARDE Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor Bloemendaal, Overveen, Aerdenhout, Vogelenzang, Jan Gijzenvaart en Santpoort Artistieke WONING-INRICHTINGEN Broodfabriek Banketbakkerij Rust in onze omgeving. Betimmeringen - Behangerij - Verhuizingen - Stoffeerderij SPECIALITEIT IN CLUBFAUTEUILS - OVERVEEN J. A. BOSKAMP ZONEN HOFLEVERANCIER Korte Kleverlaan 14, BLOEMENDAAL Tijdelijk telefoon I437 CINEMA PALACE Plaatselijk Nieuws. 14e Jaargang. ZATERDAG 2 OCTOBER 1920. No. 40 BLOEMENBAALSCH WEEKBLAD Uitgave van de Vereenigde Drukkerijen, Bloemendaal. Kantoor voor Redactie en Administratie: De Genestetweg 23. - Tel. 5003 Abonnement Voor een vol jaar. 4.- Losse nummers 10 cent. Advertentiën. 15 cent de regel, bij afname van 500 regels of meer korting. Vraag en aanbod, huur en verhuur, koop en verkoop, van 1 tot 5 regels 50 cent, elke regel meer 10 cent. Dit nummer bestaat uit vier bladzijden Werken alleen voor zichzelf baart onvoldaan heid. Werken tevens voor anderen gezonde vreugde. Kantoor der Keuken Wilhelmmal., O'veen, Tel. 3530 Geopend van 10-3 uur. Postgiro No. 22882, O'veen SecretariaatJULIANALAAN 316, Telefoon 3103 Docxxz^ncEDmit^ Bruine Boonensoep Kalfslapjes, spruitjes, aardappelen Rijstpudding m. fratnb. en bessens Groentensoep Contre-filet, appeltjes, aardappelen Flensjes Koninginnesoep Varkenslapjes, Postelein, aardapp Noorsch Gerecht MENU A van 4 t/m 10 Oct. 1920 DtixiEDtzxtctKnin 18 ct. 111 18 Vermiceflisoep Gehakt, Andijvie, aardappelen Appelmoes Aardappelsoep Gekookte visch m.holl.saus, aardap Sla met tomaten Macaronipap met rozijnen Aspergesoep Haché, gestoofde biet, aardappelen Ananaspudding Londonderrysoep Roastbeef, peren, aardappelen Bitterkoekjesvla MENU B Groenten,Aardappelen en soep ot Toespijs, volgens dagmenu op werkdagen 's Zondags Prijs 18 114 18 18 103 18 18 104 18 18 102 18 18 123 18 't Middagm. wordt Zondags tusschen 12-2 bezorgd. Aanmelding voor lidmaatschap bij de Penning- meesteresse Julianalaan 308, Overveen, Tel. 1758 We leven in een tijd van zenuwspanning, inspanning, overspanning. Het tempo van ons dagelijksch leven, aangegeven door mo tors, vliegtuigen, locomotieven, telegraaf, te lefoon en wat dies meer zij, is van dien aard, dat menigeen, al is hij dan met normale zenu wen geboren, het af moet leggen De arme menschheid is in het stadium geraakt (de „im passe" zeg maar), waarin zij vóór alles snel heid bewondert. Dat is dus al heel erg Die haastigheid, het geroezemoes van knalpotten, geschreeuw, locomobielen, treinen, trams, en verdere herrie'n mensch kan het een poos verdragen, maar ten slotte zullen de meesten er zenuwziek van worden. Dat aantal zenuwzieken of althans van zeer nerveuze tnenschen, neemt met den dag toe. Er wordt natuurlijk van alles gedacht en ge sproken en geschreven om hen zoo goed mo gelijk te helpen. Niet onverdienstelijk in dat Opzicht is wat wij onlangs daaromtrent lazen van de hand van een dokter, en waaraan wij hier een en ander ontleenen. Deze geneesheer legt den nadruk op de inrichting onzer wo ningen. Ons „home" ts het, zegt hij. dat ver kwikkend kalmeerend op ons inwerken moet; daar is het dat wij rust moeten vinden na onzen dagclijkschen „wedren", en dat huis moet dus rustig en rustgevend werken. Zoo moet b.v. overal in het huis de indruk gewekt worden van vrije, onbelemmerde ruimte. Speciaal in het slaapvertrek. Alle ineu- OPGERICHT 1886 lts TELEFOON 956 Jk sic bilair, dat de bewegingsvrijheid van een mensch in den weg staat, werkt irriteerend. Alle bewegingsvrijheid belemmerend meubi lair wordt ten slotte eenvoudig het uiterlijke materieele symbool van de irritatie, waaraan een persoon onbewust lijdt, zoo schreef eens een zenuwarts. Wie heeft zich niet opgelucht gevoeld als een bepaalde stoel, die altijd een hoek versperde, uit de kamer verwijderd was; wie voelde zich niet ondernemender, als b.v. door een toeval een „scherm" tegen den wand, dat de ruimte verkleinde, weggenomen was? Vrijheid van zien, geeft vrijheid van denken. En vrijheid van denken doet ook de gemoedsgesteldheid wel dadig aan envoegen wij hieraan toe: houdt onze zenuwen in evenwicht. Menigeen vraagt misschien blozend „excuus" voor zijn prikkelbaarheid. Zijn woede tegenover het ziellooze voorwerp beteekent: zijn woede, die hij wil luchten op de een of andere ontastbare kracht, die zijn verstandelijke bedrijvigheid be lemmerde. Daarom dient ook de zakenman op harmonische omgeving te letten. Het druk- kende gevoel, dat kantoren geven kunnen, konit dikwijls voort uit het „gevoel van be grensde beweging". In slaapkamers mag men dit gevoel voor zeker ook niet hebben. De kwestie is: boe plaatsen we de meubels, om een prettige, rustige stemming in de kamer te krijgen, waar door onze zenuwen heilzaam beinvloed, kalnt worden gehouden. F.en tooneelderorateur zal u vertellen, dat alleen reeds door groepeering van de meubeis op het tooneel, woedende, of koortsige, oi aanvallende stemming te bereiken is, die voor een bepaald bedrijf van een stuk noodig is. Die kan er zijn, terwijl er nog niemand op het too neel is. Ook vrede en gemoedelijkheid zal de regisseur op dezelfde wijze moeten kunnen treffen. Ook de keuze der kleuren is heel belangrijk. Zoo tnaken donkere kleuren kleinere ruimten. Kies daarom lichte behangsels in kleine ka mers, maar in harmonie met platen en meu bels: Bijv. geen donkere meubels en donkere lijsten tegen '11 zachtgeel behangselpapier. Dan „springt alles te veel naar voren". Zacht bruin behangselpapier verhelpt in dit geval het euvel. Men kan het „zonlicht" in een dergelijke kamer wanneer die mogelijk niet veel zon krijgt toch „gevangen houden" door keuze van goudgele lampekap, boekenrekgordijntjes, kussens. GROOTE HOUTSTRAAT 111-113 HAARLEM. Vanaf VRIJDAG 1 tot en met DONDERDAG 7 OCTOBER. OVERWELDIGEND MONUMENTAAL FILM-KUNSTWERK. Bespreekt Uw plaatsen I Men moet ook o.a. de primaire kleuren rood, groen, blauw en geel niet gebruiken op groote ruimten en vlakten. Het is ook niet raadzaam er veel van te gebruiken in ééne kamer. Rood bijv. is een prikkel. Te veel er van veroorzaakt irritatie, niet alleen voor 't oog, maar voor 't heele gestel. Een enkele toets er van: b.v. een rood potje, rood kussen of klein kaarskapje, kan de sombere atmosfeer in een donkere kamer zeer mooi opbeuren. Minder prikkelend, maar toch ook excitee rend is het geel. Dezelfde opmerkingen als die aangaande het rood zijn hier van kracht. Bij juist gebruik geeft hei-geel echter iets beha- gelijks, een „goudachtigen vredigen glans". Te veel brengt een moreele rusteloosheid teweeg, die het best te vergelijken is bij het gevoel, dat men heeft, als men te lang aan de zon is blootgesteld geweest. Groen is een rustgever in een goed ver lichte kamer. Maar het brengt somberheid in een niet zeer lichte. Met 't blauw gaat het als met het groen. Het slorpt licht op en brengt zwaarmoedigheid in een niet-lichte kamer; of werkt „verkillend" daar waar te veel blauw aanwezig is. Een harmonische vereeniging kan wonderen verrichten. Dikwijls doet een zenuwachtige patiënt vooral een vrouwelijke een dure rustkuur, wanneer alleen reeds een verande ring van behangselpapier en gordijnen aan de zenuwen de noodige blijvende rust hadden ver schaft. Komt hij of zij in de irriteerende om geving terug, dan is het weldra weer mis. Inderdaad, een harmonische omgeving, voor al een harmonische slaapkamer-atmosfeer, is voor de zenuwen, wat voor het lichaam een rustgevende massage is. Kiest daarom de slaapkamertinten grijs en rose-; oud-ivoor en blauw. Neem ook vroolijke cretonnes en zachte getinte matten of vachten. Voor men zenuwherstel in een sanatorium zoekt, dient men eerst eigenlijk eens door een deskundige te laten onderzoeken, of de pa tiënt door alles in huis wel een blijmoedige gewaarwording krijgt. Bij het wakker worden moest ons oog steeds het eerst op kleuren vallen, die een moedige, opgewekte geestesgesteldheid doen ontstaan. Die kleuren zijn vooral hemelsblauw en goud, ja alle dageraad-kleuren. W^t de meubels betreft: geen houtsoort, die overdag in de arbeidsomgevlng is, gebruike men voor de meubels in de slaapkamer. Bij voorbeeld: heeft men op het kantoor eiken houten meubels, dan kieze men dit hout niet voor zijn slaapkamermeubels. En zoo wordt voortgegaan. Elk ding, elke gedachte in de omgeving van het „thuis", moest eigen lijk den geest op een terrein brengen, dat overdag bij het werk niet gebruikt wordt. De Amerikaan zegt: schud „business" van je af, na je business-uren. Na de werk-uren moet ons „andere zelf" leven. Sluit de kantoor-deur en verander op slag in uw „echte-zelf". Iemand, die dat vermag, die zich zelf zoo in zijn macht heeft, kan aan stormen het hoofd bieden, zon der in te zinken. Hierdoor houdt hij zijn ze nuwen kalm. Maardan moet zijn „thuis" ook zijn ontspanningsomgeving zijn. Rust in de huiselijke omgeving, dat is lie: eerste en laatste voorschrift; die rust te be vorderenis een der belangrijkste aangele genheden in het leven van den modernen mensch. BLOEMENDAAL. De nieuwe zaak van den heer Franken. Dinsdagmiddag werd de luxe-broodbakkerij van den heer Franken alhier officieel geopend. De belangstelling was zeer groot. Iedereen wilde een kijkje nemen in de enorme uitge breide zaak. De winkel ziel er keurig uit. Alles glimt en blinkt dat het een lust is om te zien en men loopt dan ook voor zijn genoegen den winkel binnen om iets te koopen. De betimme ringen zijn keurig afgewerkt. De winkel stond bij de opening vol met bloemen, zoodat het was of men in een bloementuin vertoefde in- plaats van in een banketbakkerswinkel. De etalages zagen er ook smaakvol uit. Mooie doozen bonbons en lekkere taartjes lagen er, waarop menig begeerig oog werd gericht. Verder is er een groofe bergplaats, waarin wel 30 broodkarren kunnen staan. In het brood magazijn waren een groot aantal pasgebakken brooden opgestapeld. Zoowel de kneedkamer als de bakkerij zijn bijzonder ruim en uitstekend verlicht door een aantal tuimelramen, die in de zoldering zijn aangebracht. In de kneedkamer bevindt zich een kneedmachine, die, alhoewel

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1920 | | pagina 1