SpciBlB InricMii fir Diners. Sooprs, AfiWiji, Biiz. DRACHEN QUELLE Algemeen Nieuws- en Advertentieblad voor Bioemendaal, Overveen, Aerdenhout, Vogelenzang, Jan Gijzenvaart en Santpoort De man met de stalen zenuwen NATUUR BRONWATER HAARLEMSCHE BAN KVE REE NI GING EFFECTEN EN COUPONS VREEMD GELD LOK ET-KLUIZEN De oorsprong der Liberale en Kerkelijke partijen. Restaurant „Rusthoek" CINEM A PALACE „DE MAN ZONDER NAAM" Plaatselijk Nieuws. [bevordert de spijsverteringj 15e Jaargang. ZATERDAG IQ NOVEMBER 19ZI. No. 47. BLOEHENBAALSCH WEEKBLAD Uitgave van de Vereenigde Drukkerijen, Bioemendaal. Kantoor voor Redactie en Administratie: De Genestetweg 23. - Tel. 22003 Abonnement: Voor een vol jaar 4. Tot 31 December0.50 Advertentiën: 15 cent per regel, bij afname van 500 regels of meer korting. Vraag en aanbod, huur en verhuur, koop en verkoop, van 1 tot 10 regels 1.—elke regei tneer 10 cent. Titsschen den tekst of op een bepaalde plaats speciaal tarief. BLOEMEND,A Al.. BUITENLANDSCME WISSELS - CREDIE TEN - DEPOSITO'S VERSTREKT CREüIETBRIEVEN ÓP BINNEN- EN BUITENLAND DOCUMENTAIRE CREDIETEN Dit Nummer bestaat uit Twee Bladen. Er bestaat een hoogmoed, een hooghartig heid die ik vereer, 't Is den moed om waar te zijn, de hooghartigheid die 'zich te hoog acht, om in laagheid te bukken voor maat schappelijke vooroordeelen, de uitgevonden goden van den dag; een hoogmoed die dei moed is der hooghartigen, om eer, welvaart en toekomst ten offer te brengen aan de Eer, wier wetten geschreven staan in het hart. Ideën van Qufntilianus. STERREN. O, de heilige onsterflijke sterren, hoog boven mijn sterfelijk hoofd, Waar 't geloof met zijn kindervertrouwen mij een hemel eens had beloofd. Als mijn oogen zich sluiten voor eeuwig en mijn lijf wordt ten grave gebracht! O dc stille otibegrijplijke sterren! o 't myste riën heir van den nacht! Lief, de dag is zoo druk en zoo nuchter, zoo voor 't kleine en voor 't stoflijke alleen En de menschen verloochnen hun ziel en naar 't eeuwige leven vraagt geen. Kom met mij waar de heilige nacht met haar oogen van sterren ons wenkt, Waar een adem van liefde ons omzweeft en de hoop met haar beker ons drenkt. Lief, eens zullen wij sterven, wij heiden, wij samen of ieder alleen, En het graf is zoo diep en de hemel zoo hoog en of God leeft weet geen. En 'k heb niets dan de stem van mijn hart, dïe mij 't eeuwige leven belooft. En dc heilige onsterflijke sterren, hoog boven mijn sterfelijk hoofd. Uit „Groote Dichters van den laubten tijd". Uitgave: J. M. Meulenhoff, Damrak 88 Amsterdam. De instelling en de ontwikkeling der parle mentaire instellingen behooren tot de belang rijkste historische verschijnselen: de vooruit gang is zelfregeering, d.i. de vrijheid der volke ren, openbaart zich hier. Vanaf de privileges door Floris V aan de steden geschonken tot de jongste grondwets herziening toe, breiden de macht, de bevoegd heden der volksvertegenwoordiging zich uit, tegelijk met den kring, die de leden kiest. Hoe veelzijdiger de taak wordt, hoe meer ver schil van inzicht én van belangen zich open baart. Eeuwenlang zijn de meest verwaarloos de belangen die van niet in regeering of parlement vertegenwoordigde groepen. De politieke strijd gaat dan om parlementaire rechten, om kiesrecht. Sinds de verovering van algemeen kiesrecht zijn alle bevolkings groepen in het parlement opgenomen; de partij strijd wordt binnen het parlement uitgestre den. De wisselwerking van volksbelangen en partijgroepeering is een kant dezer historie; dc tweede kant is de toenemende neiging der partijen om zich als een zelfstandig or- Bioemendaal (Eindpunt tram Haarlem Bioemendaal) Aboniienients-Diners a f 2 per couvert f 50 per maand ganisine met eigen tradities enbelang- gen te gedragen, zoodat een buitenstaander zich afvraagt; gaat het om volks- of om par tijbelang? Zoo komt er verzet tegen het par tij-wezen als zoodanig, zoo komt er onver schilligheid in breede lagen der bevolking. Eu dit zal de verwording van het partijwezen in de hand werken, omdat daar nu eenmaal over onze belangen wordt beslist. De staat bepaalt ons leven mede door te zorgen voor de gezondheid, te waken over arbeid en rust, door fret handhaven van rust naar binnen en buiten, het verschaffen van onderwijs en woningen en last not least: door ons voor dit alles telaten betalen. En wie zijn afkeer van „politiek" overwint en poogt zdch te oriënteeren, dreigt de kluts kwijt te raken bij de keuze uit ruim 2 dozijn staatkundige partijen! En de groote partijen hebben behalve hun beginselprogram hun ver kiezingsprogram en als ze 't zoover brengen een regeeringsprogram. Het beste kan men de partij echter beoordeelen naar het ver werkelijkte program, n.l. naar wat ze gepres teerd heeft. Om een oordeel te kunnen vellen dienen we de historische ontwikkeling na te gaan van program tot staatscourant hoe vaak een lijdensweg! Verder zijn van groote beteekenis, de wij ze, waarop de uitvoerende macht wordt uit geoefend, welke geest Kon. besluiten, voor schriften, e.d. beheerschen; welke de tactiek dor benoemingen is. Zoo staat tegenover het liberale beginsel om den meest bekwame of rechthebbende te benoemen, de katholieke eisch, dat er bij de benoemingen op gelet dient te worden dat 'k van ieder ambtenaar corps Roomsch is, omdat 'U der Nederlan ders dat is. Om te weten wat we aan een partij hebben is 't noodig, na te gaan hoe ze zich heeft ontwikkeld en hoe ze heeft geregeerd. Inzicht in de partijen brengt med'e: inzicht in onze geschiedenis der laatste eeuw. De partijen hebben zich tusschen 1880 tn 1885 geconsolideerd, (de S. D. A. P. een tien tal jaren later) nadat ze omstreeks 1848 in de Tweede Kamer optraden. De wortel van de clericale en liberale par tijen reiken echter tot in de dagen van Wil lem I, de liberale opvattingen tot in de 18de eeuw; die moeten we dan niet zoeken ip staatkundig terrein, ze openbaren zich dan als geestelijke stroomingen in letterkunde, wijsbegeerte, theologie. Dit nu is een alge meen historisch verschijnsel, dat nieuwe fasen in de staatkunde zich eerst als cultuur ver schijnsel openbaren. Een klassiek voorbeeld is de Fransche revolutie, de door Rousseau Voltaire, de Encydopaedisten, zich 't eerst als geestelijk verschijnsel openbaarde: de geest e lijke leiders kwamen 't eerst tot 't bewustzijn van de onhoudbaarheid der toestanden. De centrale idee, door de Fransche re yin- tie verwerkelijkt is deze, dat de sotivereini- teit berust bij 't volk, niet bij den vorst. Deze opvatting is verketterd door Bilderdijk, Da Costa, Groen van Prinsterer, de stichters der anti-revolutionaire partij naar den geest. Doordat het ohgeloovige Frankrijk deze leus aanhief meende ze er een vrucht van het ongeloof in te moeten verfoeien. Ze hebben niet beseft, dat de Franschen de rechten van den mensch uit Amerika geïmporteerd had den en dat in Amerika en in Engeland de Calvinistische zuurdeesem het conflict tusschen het absoluut gezag van boven en het vrij heidslievende volk had doen rijzen, Cromwell en de Puriteinen zijn even rasechte Calvinis ten als Marnix en de Geuzen, en Willem lil van Oranje heeft met de wapenen in 1688 den wettigen absoluten vorst verjaagd om volgens den Engelschen volkswil de constiutioneele monarchie in Engeland te vestigen. De zoogenaamde revolutionaire beginselen waren dus indirect van onverdacht Calvanis- tischen huize! Doordat ze hier vooral door Fransche bemiddeling ingang vonden, waren ze in rechtzinnige oogen een vrucht van het ongeloof. Reeds in 1795 had Bilderdijk zich verzet tegen den eed ter erkenning van de opper macht des volks; na 1817 heeft hij als privaat docent een kleine kring leerlingen in dien geest opgeleid. Zoo kwam Da Costa met zijne „Bezwaren tegen den geest der eeuw" en Bilderdijk met scheldverzen tegen Openbare ^School en vaccine. Ook Groen stamt uit dezen kring. Dit is de Hollandsche wortel van het réveil: dogmatisch- calvinistisch; uit Zwitserland kwam de vro me, ethische herleving van het christendom. Een tijd lang blijven beide richtingen in het Réveil vereend, totdat in 1857 op politiek ge bied de scheiding tusschen de Calvinrstiscli-dog- matische, anti-revolutionaire partij en de ethischdrenischen, die zich later als chrisielijk- historischen zuilen organiseeren, zich vol trekt. Groen wil met de eerste richting, de Ned. Herv. Kerk weer tot belijdende kerk maken, met onverkort gezag van bijbel, Caivijn en formulieren van eenigheid, en deze kerk tot Staatskerk. Groen is behalve anti liberaal ook sterk anti-roomsch. Deze beweging wordt door de regeering gewantrouwd: Da Costa houdt bijbellezingen met de politie voor de deur. Ook de katholieken ontwaken: de dichter en schrijver Alberding Thijni heeft getracht de Rooinschen op algemeen beschavingsgebied te vereenigen; hij eischt het Nederlanderschap voor zijn geloofsgenooten op geen ambten. I hijm stond sterk onder den invloed van Bil derdijk, maar ook van Potgieter, den stichter van de Gids (1837) en dj|e dc .sluimerende krachten der natie wil wekken door de glorie der 17de eeuw tegenover de dorheid van eigen tijd te zetten. De gid's-kring is een be langrijke iactor geworden in de hernieuwing der vrijzinnige beginselen óók op het gebied der Staatkunde. Hier is Thorbecke de groote man, de drij vende kracht geweest, die de boeien van het aarts-conservatieve, autocratische régime van Willem i en Willem II heeft verbroken en in zijn wetten de staatkundige vormen heeft ge schapen van het Nederland van den nieuwen tijd. Gevormd in de spheer van het Duitsche wetenschappelijke en wijsgeerigc denken, in den glorietijd der Duitsche wijsbegeerte, stond hij geestelijk ver boven het benepen Holland van zijn tijd: maar daardoor juist heeft hij onder voortdurenden strijd zijn ideeën moe ten verwerkelijken. Het is de revolutievrees in 1848 van Willem II geweest, die dezen vorst, die eerst met Leopold van België en den Pniisischen koning afspraken gemaakt had tot wederzijdische garantie tegen (evolutio naire woelingen, na een paar relletjes van opgeschoten jongens noopte om aan de gezan ten der mogendheden te verklaren, dat hij in 24 uur van conservatief liberaal was gewor den. Toen werd Thorbecke de leider van de commissie tot grondwetsherziening! En Thorbecke wist een radicale hervor ming dloor te zetten. Voortaan zouden de ver tegenwoordigers van land, provincies en ge- GROOTE HOUTSTRAAT 111-113 HAARLEM TELEFOON 671 Vanaf Vrijdag 18 tot en met Donderdag 24 November. Het schitterende 5e deel van het interessante filmwerk De hoofdrollen worden vervuld door MADY CHRISTIANS en HARRY L1EDTKE. Origineele opnamen uit Madrid, Sevilla, Barcelona, Granada en Algiers. Zelden werd een seriefilm vertoond, welke van begin tot het einde zoo boeit. De belangstelling is nog steeds enorm. Bespreekt uw plaatsen GROOT 0RCHEST. meenten direct door de kiezers worden geko zen; de kamer kreeg het recht van amende ment en enquête, de ministers werden verant woordelijk, die koning onschendbaar; provin cies en gemeenten krijgen zelfbestuur onder toezicht der regeering; jaarlijksche begroo tingen worden ingesteld. De kieswet tracht Thorbecke zoo demo cratisch mogelijk te maken; bij de gemeente wet streeft hij naar een belastingstelsel naar draagkracht: directe belastingen inp'aats van accijnzen die toen nog zwaar drukten op brood, vleesch, zout, suiker en sterken drank! Vete hervormingen worden door conserva tieve gezindheid van zoogenaamde liberalen tegengehouden; een inkomstenbelasting in den bescheideii vorm van- belasting op rente van eifecten wordt herhaaldelijk geketst en pas na 1890 ingevoerd. De scheepvaartwetten hebben ons land tot vrijhandelstaat gemaakt en met de wetten ten bate van het verkeer voor onzen lateren economischen opbloei vrij baan gemaakt. De principiëele conflicten met de clericalen openbaren zich bij de wet op het Lager On derwijs. Bij de schoolwet openbaart zich het ver schil tusschen ethischen en gereformeerd; maar ook het gemeenschappelijk belang van Roomsch en Calvinistisch clericalisme. Bij deze gelegenheid begint zich de partijgroepeering af te teekenen, die tot op heden onze politieke constellatie beheerscht J. van den Bergh van Eyshga-Elias. BLOEMENDAAL. Bazaar voor het Jeugdwerk. Vanaf j.l. Dinsdagavond 8 uur tot en met Donderdag avond is in een der zalen van Hotel „Duin en Daal" een bazaar gehouden ten bate van het jeugdwerk. Wat is jeugdwerk? Onder jeugdwerk wordt bedoeld werken, religieus en algemeen vormen der jeugd van jongens en meisjes van 12 tot 16 jaar, zooals de Voorz. het in zijn openingsrede zegt. De samenkomsten welke des Zondags wor den gehouden, 's morgens en 's avonds mogen zich in een drukke belangstelling verheugen. Bovendien gaan zij in den zomer kampee ren in Hoenderloo. Voor dit alles is echter geld uoodig en om daar nu aan te' komen wordt deze bazaar gehouden. Zoo'n bazaar kan men echter maar niet houden wanneer men daar maar eens idee in BIJ DEN MAALTIJD

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1921 | | pagina 1