TWEEDE BLAD „Bloemendaalsch Weekblad" Zaterdag 17 December 1921 Ciericale partijen. Plaatselijk Nieuws. No. 51. derde voordracht Het heeft jaren geduurd eer de clinistelijk- liiStorisehen zich tot partij hebben georgani seerd. Lr is niet zoozeer verschil van oegin- sel, dan mentngsverscnil. strijd van personen; en dan verschil van inzicht met bavornin Lobman over democratische hervormingen; Savornin Lonman wordt ieider van ue Vrij-anti-re\olutionn. partij. Aanleiding is de kieswet-lak, die op algemeen kiesrecht aan stuurde. ivujper was voorstander, de bavor- nm Lohnian tegenstander; bi uien tijd keert Kuyper zich tegen „de maimen met twee namen Heilige jaren later stichten Dr. brons veld en Dr. de Visser den Chr. Hist. bond. Deze twee partijen vereenigen zich uaa niet ue Eriesühe Ciiristeluit-iiistorisohe kiesver- cerugingen tot de Christelijk-Historische Unie van tvus. Deze partij is minder democra tisch dan de anti-revoitionnaire, maar ze is besnst a.keeng van succes-politiek: volgens art. 7 is haar doel, „de door baar beieden beginselen tot erkenning met om de regee- ringsmacht in handen van met zekere Chris- temke bcgmselen instemmende personen te brengen". het is dus niet zouzeer 0111 het succes van de partij, maar 0111 de macht van het begin sel te doen. De Christelijk-Historischen zijn ook gekant tegen 't samengaan met Rome. Hen tweede groot bezwaar hebben de Clirtst.-historischen tegen de anti-these, tenminste theoretisch! Op 't punt van zondagsrust, vaccine, aikecr van staatsbemoeiing, staat ze op 't zeilde standpunt. Ook wat betreit L.O. en M.O., niet wat het H.O. aangaat: de wetenschap zij aan geen enkel dogma gebonden, behalve de theologische faculteit: deze moet staan op den grottdSiag der Openbaring. De historisch verkregen rechten van de kerk wil zij eerbiedigen, doch tevens ieders recht om zich van ue kerk los te maken waaroorgen. Voorts hebben de clirist.-lustorisclien een zéér uitvoerig en vooruitstrevend sociaal programma, waarover later nader. 1 Deze partij in beginsel eén met de anti- revolutiorinaire, verzet zich theoretisch tegen de praktische politiek dezer laatste, en steunt haar echter ais het op stemmen aan komt. De houding der Roomscb-Katholiekeii is in ons land 11a 1870 sterk veranderd. De ge moedelijkheid in het maatschappelijk verkeer, de zetistandigheid van oordeel en houding in de politiek maken plaats voor strenge afschei ding en straffer organisatie. De geestelijkheid gaat haar kudde isoleeren en orgamseeren op alle levensgebied om ze te beheerschen. Schaepman legt er nog den nadruk op, dal hij voor de R.K. de rechten van tiet is ener- landerschap opeischt, en vrijheid voor kerk en kerkelijk onderwijs. Schaepman, Thijrn c.s. kunnen zoo aan doenlijk fier over Vrijheid schrijven, dat men soms zou wanen in onverdachte liberale propaganua-lectuuir verzeild te zijn geraakt. Hij komt op voor vrijheid van staat, school en persoonlijkheid, die hij tegen de Staatsal- maoht in bescherming neemt! Schaepman wijst er op, „dat de geJieele ge schiedenis van deze vrijheid door de kerk op staauundig gebied gehuldigd, getuigenis geeft Aan geen enkele staatsvorm heeft de kerk haar zegen geweigerd,aan geen enkele wet hare onderwerping. Sfecbls twee begu- selen heeft zij altijd en overal beleden en ge handhaafd; het eeue: „Alle macht is van God verordende gehoorzaamt wie over u gesteld zijn, niet uit vreeze. maar om het geweten", en dal ander: „Het recht is voor God, Gode meer te ge hoorzamen dan dea mensch. Die beginselen zijn in de wereld gekomen met de kerk en leven van haar hartebloed". Nu maken de Ncderl. R.Kath. deel uit der internationale organisatie der R.K.-kerk. En deze Kerk heeft zich in 1864 en 1870 uitge sproken over de moderne levensopvattingen en over haar eigen pauselijk gezag. De eerste heeft ze in de Syllabus van 1864 als zoovele dwalingen verworpen, het tweede verklaarde ze o.nfeilbaar, waar 't zich ex cathedra uit spreekt over zaken van godsdienst en zede- leer. Tot dit laatste behooren haast alle men- schelijke handelingen. Voor de Staatkuude is de K.K.-zedeleer dlus van uiterst belang, te meer daar de kerk leert, dat de staat voor de kerk heeft te wijken, waar het zaken van van gemengden aard als huwelijk, onderwijs enz. betreft. Vrijheid beteekent in R.K. zin dan ook: Vrijheid van de Kerk om zich uit te leven, haar roeping te vervullen, die allen omvat, ook Protestanten en ongeloovigen. Als dwaling is in den Syllabus nadrukkelijk veroordeeld deze opvatting, „in onze dagen is het niet goed meer, dat de Kath. Godsdienst als de eenige godsdienst van den Staat ge houden wordt, bij uitsluiting van alle andere eerediensten." Zoo heeft de Clerus zich omstreeks 1832 in België 'heftig verzet tegen gelijkheid, der kerk genootschappen voor de wet: in Holland laat de Clerus het gaanwant schrijft een Katho liek schrijver Hennen in Studiën van 1872: I heoretisch en volgens hare goddchjke zen ding, heeft de ware kerk alleen recht van be staan; inaar practisch en wegens de vatbaar heid der menschen voor dwaling en wegens de moeilijkheid, waarmede zij zich van ver ouderde vooroordeelen en gewoonten ontdoet, duldt de kerk bijgelooi en uwaling, waar zij die in gevestigden toestand ontmoet". Deze eerbiediging van andersdenkenden zai slechts diuren, zoolang deze de tnaebt hebben Rome te weerstaan. Zoodra de R.K.- Kerk in ons land de machtigste partij zal wezen, zal het inet dc vrijheid der minder- he.d gedaan zijn. Te meer, daar met uiterlijke middelen gehoorzaamheid in geestelijke za ken af te dwingen, bij de R.K. een geoor loofde methode is. Dwang tegenover andersdenkenden moge achterwege blijven om redenen van wijs be leid, dwang tegenover onwillige geloofs- genooteu, wordt in het vrije Ncoeriand ruimschoots toegepast: dwang om Roomsche bladen te lezen, dwang om kinderen naar Koonisciie scholen te zenden, dwang bij ge mengde huwelijken. De geroemde vrijheid, door liberalen aan de R.K.kerk gegund, wordt in vele gevallen gebruikt om minder volgza me geioovigen van persoonlijke vrijheid op menig levensgebied te berooven! Eerst laat is de organisatie der R. Kath. Staatspartij tot stand gekomen. Het programma door Schaepman bij wijze van proeve opgesteld is niet aanvaard. Eerst veel later hebben de K .Kade-kies vereenig in- gen zich tot een bond vereenigd, en daar houden de Hrabanders zich buiten. De proeve van een programma van Schaep man was geïnspireerd door Kuyper's program. De latere programma's missen den sierlijken omhaal der beginselverklaringen om kort en bondig de politieke wenscheüjkheden uit te spreken. Verscheiden anti-rev.-wenschen vinden we hier terug: allereerst op onderwijsgebied, waar de doorvoering van de rechts- en finautiëele gelijkstelling geëjscht wordt voor voorberei dend-, middelbaar- en hooger onderwijs. De zonuagsrust en heiliging wordt geëischt, maar siechts tot 1 uur 's middags! Wat ar beid betreit staat een categorisch verbod van fabrieksarbeid voor de gehuwde vrouw op 't programma: en het gemeentelijke programma eischt ontslag voor de gehuwde onderwijze res. Verschillende eischen worden gesteld ten bate van den kleinen middenstand (b.v. VII, 25). Openbare steun voor zedelijke- en ont- wikkelingsvereenigingen wordt geëischt, mits deze zijdelings noch rechtstreeks den godsdient en -gle maatschappelijke (orde ondermijnen. Wat dit beteekent kan worden opgemaakt uit de weigering van minister Regout om bij de uitvoering der kinderwetten subsidie toe te kennen aan niet op kerkdijken grondslag staande vereenigingen ten behoeve van de z.g.n. voogdijkinderen, bepaaldelijk aan de Vereenjging voor „Zedelijke Opvoeding". Zoo wordt in beginsel onder R.K. bewind subsidie uitsluitend toegekend aan instellingen op kerkelljken grondslag. in de paragraaf over justitie verdient nog aandacht dc „handhaving van de christelijke beginselen in de huwelijkswetgeving". Dat de Nederlandsche vrouw dus geen betere regeling van echtscheiding te wachten heeft van de ciericale partijen is nog niet het ergste: erger is dat zelfs de macht over haar kinde ren haar ontzegt blijft, dat bij hopeloos ver schil van inzicht geen beroep op kantonrech ter, voogdijraad of welke instelling dan ook haar vrij staat. Ook hier dringt de clericaal zijn dogmati sche opvatting van het huwelijk met geweld op aan het geheele volk: want wat weerhoudt Roomsche, Anti-revolutionnaire vrouwen om zich blindelings aan het echtelijk gezag te onderwerpen, al gunt de wet haar meerder vrijheid? Ook de persoonlijke vrijheid om te arbeiden wordt door de clericalen van alle schakeering aangetast, tenzij de vrouw het doet uit nood, tenzij ze ihet doet om zich ruimer te kunnen bewegen, om voor haar kinderen een beter opvoeding te kunnen bekostigen, de cleri caal stoot haar terug in de armoede of her huisslcovenbestaan van zijn „Christelijk" huwelijk. Dr. J. van den Bergh van Eysinga-Elias. 1Het sociale programma komt ter sprake in verband met de arbeidersbeweging. BOEKBESPREKING. Dante, door Prof. Dr. j. J.. Salverda de Grave; Uitgave van J. M. Meulenhoff, te Am sterdam. Wie zijn onbevangen aandacht van het rijk der stof wendt naar dat des geestes, bespeurt weldra, dat hij in het klimaat der oneindigheid toeft. Oneindig in aantal zijn de wegen die hier ter keuze liggen; oneindig is het aantal mogelijkheden, oneindig het aantal combi naties, oneindig het aantal associaties, dat te scheppen valt. Als in een wonderland, dat alleen de droom uog maar te beelden vermag, zoo loopen er de wegen. Wie zijn koers naar rechts had ge nomen komt ter linkerzijde te staan; wie dagen lang meende te dalen raakt op den top van een berg beland; wat verscheiden leek en menigvuldig blijkt één en eenerlei, wie zich tot in de nabijheid van het begeerde doel genaderd waande, ziet alle vaste vormen voor zijn 00- gen vernevelen en wie zonder hoop scheen te zijn op een spoedig rusten, ziet plotseling de schoonste behuizing voor zijn geest opdoe men. Wat heider scheen en onvervreemdbaar gewonnen, verduistert als ware het een nevel- bouw en waar niets scheen te zijn dan duis ternis staat als door een tooverslag dc zeker ste burcht in het helste licht. Hrederik van Heden, de zoeker, de geeste lijke zwerver, legt een langen weg ai van de:i eenen nieuwbouw naar den anderen, in zijn verbeelding moeizaam stijgend naar een „Licht stad", om te ontwaren, dat aan het einde van zijn grilligen weg de aloude burcht Rome gelegen is. Dante, de vrome iniddeleeuwsche dichter van „De Goddelijke Comedie", heeft als een banneling ver van zijn geliefd Florence moe ten omzwerven door zijn bestrijding van den paus. Dante dc katholiek, zag in den keizer den door God aangewezen machthebber over de Christenheid en hij verwachtte alleen uit komst voor de door oorlogen en burgertwisten verontruste volkeren doorde monarchie. Wel was 't een ideale monarchie, die van Dante, met eon monarch, die door de hoogste deugden uitmunt en een waardig lasthebber van God is, de verpersoonlijking van het Goede. Dante verbond de gedachte aan een volmaak te vrijheid der onderdanen met die aan een oppermachtig keizer. De dingen die schijnbaar onverzoenbaar tegenover eikander stonden vonden in Dante's geest dc wegen die saitienelnden op eea hoo ger, ja ontzaglijk veel hooger niveau, dan dat waarop zijn tijdgenooten stoelden. Immers, wat Dante wilde is niet veel anders dan hetgeen waarvan wc thans nog droomen: een volken bond met een bondspresident die boven de partijen staat. De keizer moest boven de par tijen staan en, onbegrensd heerschend, geen begeerte meer hebben tot uitbreiding van zijn macht: daardoor zou hij rechtvaardig zijn en zijn bedoelingen zuiver. Zou hij een slecht figuur maken, die in onze dagen nog voorstelde, om gebruik te maken voor het heil der volkeren van de wetenschap, dat almacht alrechWaardigheid insluit? Of zijn kwaad en onrecht iets anders dan gevolgen van onvolmaaktheid, van zwakte? Doch hoeveel te meer moeten wij Dante bewonderen, die zes eeuwen geleden reeds besef had van dit maatschappelijk probleem en daarvoor een oplossing gaf, die thans nog en zelfs nog hi de verre toekomst als wegwij zer naar een beter geordende samenleving dienst zal kunnen doen. Wat Dante stelde, is een ideaal: een ideaal inersch met ideale (onbeperkte) macht, die zichzelf niet zoekt en de volle mate zijner liefde tot de menschen wendt, die wil dat allen de hoogste goedheid bereiken, en daar die al leen door de vrijheid mogelijk is, aan allen die vrijheid schenkt.. Is de oplossing daarmede veroordeeld, dat zij een idëel karakter draagt? Ik zou willen vragen: „is het kompas, dat trouw het magne tisch Noorden aangewezen heeft te veroordee- len, omdat het schip desondanks in den storm schipbreuk geleden heeft? Zij» idealen iets anders dan kompasnaalden die den menschen h t magnetisch hoogtepunt vaa den weg i evolutie wijzen?"' Zij, die om welke reden dan ook er niet toe kunnen komen om met den grooten dichter zélf de reizen door het rijk des gees tes te maken, kunnen in het voor iedereen leesbare boek van Prof. Salverda de Grave veel leerrijks en belangwekkends over Dante vinden, zoowel over zijn leven als over zijn werken. Zij, die wel van plan zijn Dante zelf te lezen vinden in het werkje van Prof. Sal verda de Grave een uitstekende en bijna onmis bare voorbereiding. De uitgever Meulenhoff draagt veel bij tot de ontwikkeling van het Nederlandsche volk. Henri Bakels. BLOEMENDAAL. Het bestuur der B.G.V. hield Zaterdag 10 Dec. j.t. een vergadering voor leden en genoo- digden om te spreken over de mogelijkheid tot oprichting van een sportpark. De vcorz. der B.G.V. opende de vergade ring en zette op duidelijke wijze uiteen het doel dezer bijeenkomst en de groote noodza kelijkheid om te komen tot oprichting van een Bloemendaalsch sportpark. De wensch van den voorz. was oin een commissie samen te stellen uit de aanwezigen, die dan zouden kunnen wer ken voor de oprichting van bovengenoemd doel. De heer Wilson was er niet voor oin direct een commissie samen te steden terwijl de heer de Roo van Alderwerelt het bestuur in overweging gaf niet aan de gemeente finan- cieele steun te vragen doch aan particulieren. De heeren Cassee en de Haan waren tegen een sportterrein en verklaarden hun medewer king niet te zullen verteciien, daar zü bevreesd zijn dat hun terreinen hierdoor in gevaar zui len komen. Dc heer Wilson spreekt er zijn verwondering over uit, dat een der twee oud ste vereenigingen van Bloemendaal dit mooie plan niet willen steunen. De heer Kok. leider der B.G.V. wees er op, dat ook bij sommige scholen geen speelterrein is. De lieer de Roo deelde mede, dat ook aan de regcering financleelc steun voor een sportterrein ge vraagd kan worden, maar zeide, dat, als deze werd toegezegd en het terrein zou er komen, dat dan het Rijk voor die 40 pCt. vergoeding i:> de kosten ook verschillende voorwaarden stelde. Benige hiervan werden door spr. voor gelezen. De bepalingen waren zoo gesteld, dat ze niet door de plaatselijke vereenigingen nagekomen konden worden. Verder deelde de lieer de Roo mede, dat de gemeente (dit is voorschrift) een sportterrein moet aanleggen, zoodat er in ieder geval een sportterrein komt. Vergaderingen zooais deze, kunnen dit alleen bespoedigen. Op een vraag van den heer Geyl aan den heer de Roo, waarom, als er toch een sport terrein moet komen, hiermede zoolang ge wacht wordt, was het antwoord dat de ge meente thans zuinig moet zijn en zoodoende dit zoolang ter zijde wordt geschoven. De lieer Cassee meende te moeten consta- teeren, dat het bespreken van een sportefrein in hootdzaak in het belang der B.G.V. is. De voorz. gaf hierop een bevestigend ant woord. Hierna vroeg hij aan de aanwezigen, hoe er gedacht werd over het samenstellen van een commissie. Verschillende bezwaren werden geopperd en de heer Geyl stelde voor hierover in een volgende vergadering te spre ken, 0111 de afgevaardigden de gelegenheid te geven eens te spreken met de leden hunner vereeniging. Allen stemden hiermede in en zoo werd besloten nog een vergadering te houden en wel op den eersten Vrijdag in de maand Janu ari. Hierna werd de vergadering gesloten. Van andere zijde schrijft men ons: Naar aanleiding van de berichten en bespre kingen over een Bloemendaalsch sportpark vestigt men onze aanuaclit er op, dat wanneer liet bestuur van het Bloemendaalsch Lyceum overgaat tot definitieve vestiging van de schoolinriehting, er vanzelf iets tot stand komt, dat als basis van zoo'n sportpark zou kunnen dienen. De Wet verplicht n.l. eike middelbare school tot het inrichten van een sportterrein, omvattend minstens twee voetbalvelden, dus een omrasterd, goed opgehoogd terrein van 110 bij 140 Meter. Misschien dat het mogelijk zal zijn om in aansluiting bij uit terrein een sport park te vormen. Naar verluidt zijn er in het Bestuur van de vereeniging Kennemer Lyceum personen, die hiervoor zouden voelen. Als het bestuur voornoemd het sportveld iets ruimer maakt dan strikt noodig Is, zou misschien het Gemeentebestuur in gemeen overleg ook iets in die richting kunnen doen. Een paar hockey en voetbalvelden met athletiekbanen en ten nisbanen, tezamen inet een eenvoudige kleed- en waschgelegenheid, zou te Bloemendaal alle reden tot bestaan hebben. Wij gelooven, dat de toekomstige plaats van het Lyceum nog niet bepaald is; men spreekt over den Zeeweg, zoo wel ais den Kennetnerweg (Aelbertsbergi), als over den Brederodeweg gemeentelijke ter reinen aldaar). Ook het oude plan van oen Julianaweg schijnt nog niet van de baan. In een onderhandeling van het Lyceunnbestuur met den Gemeenteraad, die nog niet geheel afgebroken schijnt, is ook sprake geweest van botuw der school op den hoek van het open terrein bij het Bloemendaalsche Bosch tusschen- Mollaan, Saxenburgerlaan en het bosehpaadje evenwijdig aan den Rijpciwe.; ook toen is de mogelijkheid overwogen om daar sportterreinen aan te leggen. Samenwerking tusschen het Gemeentebe stuur, de initiatiefnemers van het sportpark en het Bestuur van het Kennemer Lyceum schijnt ons voor alles noodzakelijk. Mej. Mr. C. Frida Katz lid van den gemeen teraad van Amsterdam zal Dinsdag a.s. des avonds 8 uur in het Gymnastieklokaal der Chr. M.U.L.O.-school een lezing houden, uit gaande van de Chr.-Historische Unie, afd. Bloemendaal. Haar onderwerp is: Verantwoordelijkheid der vrouw tegenover de Chr.-Historische Unie. De toegang is vrij. SANTPOORT. Bazar. Door dc afd. Santpoort van de Nederl. Vereen, tot Afschaf, van Alcoholh. Dranken is in het gebouw van de E. N. O. T. Ihiinlnstwcg nabij de Jan Gijzetivaart op heden Zaterdag en Zondag a.s. een bazar ge organiseerd. De medewerking is toegezegd van den heer Zwanenburg te Velseroord en van een pianist en violist uit Haarlem. Voor zoover wij het thans kunnen bekijken zal het wel de moeite waard zijn eens een kijkje te gaan netnen. We zagen o.a. een groote inzen. ding kamerplanten vanaf de goedkoopste tot de duurste soorten. Ook voor boekenliefheb bers is er wei wat te halen. Hedenmiddag om 4 uur en Zondagmorgen d.a.v. om 11 uur zal de bazar geopend worden. TOONEEL „Sneeuwwitje". Maandag 26 December a.s.(2dett Kerstdag) komt Mevr. N. Cv Hop man-Kwast met hare leerlingen een voorstel ling geven in den Stadsschouwburg te Haar lem, des namiddags ten twee ure. Opgevoerd

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1921 | | pagina 5