N.V. WED. OOSTEN ZOON ETALEERT ATTENTION „DE NIJVERHEID" Alex Huykman H. BOERENDANS i S M E D E R IJ van H. DE MON J. WALTER, HAARLEM - Ttl. 592 - Alleging 24 MAISON LAMBOUR 1-1 StrijWcMii J. J. LANSDORP Siwiaal voor oaata ïaetafwllipa LEVERTRAAN 60 Spaarne 60 Behangerij Stoffeerderij Beddenmakerij i ROOMBOTER Brandstoffenhandel Fa. J. H. KRUL Jr. Fijne Wasch- Glans- en Strijkinrichting Marmerwerken en Schoorsteenmantels Grafmonumenten H. Dijkman, Carrosseriemaker i: ADR. KÖHLINGER, Cuisinier HEERLIJK is de WINTERTIJD! OPGERICHT 1853 Wollen, Gestikte en Donzen Dekens Vachten, Voetzakken, Tochtdekens Drogisterij W. SCHEEPSTRA Kleverparkweg 70, Tel. 1543 g JAG. J. VAN LEUVEN Amsterdamschevaart 26-28 en 28a Haarlem Opgericht 1876 Telefoon 2311 Ingericht naar de laatste eischen des tijds Vraagt Prijscourant MODERNE TUINAANLEG P. H. Brinkman, Fa. Wed. J. de Reiger Verhuur van Luxe Automobielen Stalling en Onderhoud Bloemendaalscheweg 8 - Tel. 22387 BLOEMENDAAL Stock - Michelin HUDSON ESSEX I Zee- en Rlviervischhandel F. HARTENDORP Verhuur= en Reparatie-Inrichting Rijwielen Automobielen Agent der „UNION"-RIJWIELEN 1 Fa. J. P. STAAL - Bloemendaal Eerste Nederl. Vulcaniseer-Inrichting J. WINDHORST DROGIST A. G. KRUUP BLOEMIST C. CASSEE Nassaulaan 69 HAARLEM H. H. Aannemers en Huiseigenaren TILBURG en HALM KUIPERS Judith Leysterstraat 15, b.d. Kleverlaan Haarlem j; Reparatie-inrichting voor Luxe Carrosserieën j; FRAGMENTEN. 186 JAARGANG. L Uitgever: Het oog- der - S5W--V Win mmrnm1 Parklaan 101, HAARLEM, Tel. 2032 Levering van: DÉJEUNERS KOUDE DINERS EN WARME EN SOUPERS SCHOTELS PUDDINGEN, IJS. enz Dagelijks uitzenden van Diners a f 1.25 Heerlijk is deWintertijd! Het toppunt van Gezelligheid. Mitsde Kachel lekker brandt, En de koude buiten bant. Een goede Kachel brengt geen zorg, HEENK blijf U gaarne hiervoor borg, Zijn keuze en verscheidenheid Zijn ieder jaar zeer uitgebreid. |ggy In voorraad de beken de fabrikaten Becht Dyserinck Becking Bongers Bekkers Carlshütte Couvin Frisia Geers „Permanent" Godin Tromp Brouwer B. M. Jaarsma Pelsmakers Vulcana Van Vuren De grootste keuze in Haar lem en verren omtrek. De beste lichtgele LEVERTRAAN in flesschen van 400 c.c. a 50 cent per flesch verkrijgbaar bij Korte Kfeverlaan t.o. de Centrale, Bloemendaal. Tel. 22029 9BBHS HE ENM yZEEHANDEL "7. Oi TEC MN. BUREAU SUXBTJAJlt/IBCKCNOaDDU O \99GROOTE HQUTiTQ. HAARLEM Tijdige bezichtiging is aan te bevelen wegens groote navraag. Vakunjdlge en billijke plaatsing gewaarborgd Magazijnen geopend van 8-12 en 1.30—8 uur. Zaterdags tot 9 uur. Heeren U kunt 50 pCt. besparen door ZELF U STOFFEN TE KOOPEN. Wij zijn specialisten in zuiver Wollen Engeische Heerenstoffen Heeft U geen kleermaker? Wij bevelen U een aan AS® SALONS VOOR: DAMES HAARWASSCHEN, 0NDULEEREN HOOFD- EN GEZICHTSMASSAGE, MANI- g CURE EN HAARBEHANDELING Tevens uitstekend adres voor het g vervaardigen van alle soorten en mo- pj dellen Haarvullingen en Postiche's ÏHIBBBBBIBaailHBailHHBDiaiailIBBIIBRBHHD DELISTR. 38 SCHOTEN m BILLIJKE PRIJZEN VLUGGE BEDIENING 9 Prijsopgaaf wordt kosteloos verstrekt Grofsmederij en Constructie werkplaats Floresstraat 71 - SCHOTEN ROTSGROEPEN TUINEN EN PARKEN SPECIALE AANBIEDING. VRAAGT INLICHTINGEN (Uiterst concurreerend) H. WIGMAN Co., A!b. Thijmlaan 37 Bl'daal VERWULFT 7 Opgericht 1819 TELEFOON 2155 Groote sorteering FIJN MANDENWERK - TUIN- EN SERRE-MEUBELEN N.B. Specialiteit in eigen gemaakte Reis- en Waschmanden, Fietsmanden, enz., enz. REPARATIE-INRICHTING Automobielen - Motorrijwielen Wagenweg 27 Telefoon 1741 HAARLEM Levering van alle soorten visch, ook gefileerd Beveelt zich beleefd aan voor de levering van: IJlbol, Snoek, Baars, Tong, Tarbot, Schol, Griet, Kabeljauw, Schelvisch, Versche en gerookte Zalm en Paling, Ansjovis, Nieuwe Haring, Garnalen, enz., enz. Paling in Gelei. Gebakken Visch. STEEDS VERSCHE EIEREN VOORRADIG Man wordt beleefd verzocht op den voornaam Ie letten. BAKENESSERGRACHT 53 - Haarlem Telefoon 775 Voetonderzoek Kosteloos is een artikel van vertrouwen, wend U daarom tot een oud vertrouwd adres. De naam (gevestigd ongeveer 1838) waarborgt de kwaliteit. Bezorging dagelijks voor Haarlem en omstreken zonder prijs- verhooging (marktprijs). J. H. C. v. RUYVEN, Jansstraat 12, Haarlem. Telef. 1212 IBMBSMMOBSeMOBBMteOBBSI OVERVEEN TELEFOON 1617-22012 (Na 5 uur en Zaterdag na 1 uur alléén 22012). X OPGERICHT 1845 TELEFOON 22242 KRUIDENIERS- EN GRUTTERSWAREN COMESTIBLES, FIJNE VLEESCHWAREN DROGISTERIJ SCHOONMAAKARTIKELEN AMSTERDAM Firma J. LETSCHERT HILVERSUM HAARLEM, Kerkstraat 12 - Tel. 2493 Tevens Reparatie-Inrichting voor alle voorkomende GUMMI-ARTIKELEN LET OP HET JUISTE VAKKUNDIGE ADRES Tel. 22195 BLOEMENDAAL Tel. 22195 Aanleg en onderhoud van tuinen. Levering van boomen, planten en gewassen. Kweekerij: Zijlweg 74. Woonplaats: Midden Tuindorplaan 22, Overveen. Tel. 3819. COOGXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXJCOOOOCOCOQOOOOOa HEINEKENS EN AMSTEL BIEREN - MEDICINALE EN GAZEUZE DRANKEN - WIJNEN DER FIRMA'S JAGER GERLINGS, HOFLEVERANCIER, EN DE LUZE ET FILS BINNEN- BU1TENLANDSGHE LIKEUREN Bloemendaalscheweg 14 - Telefoon 22265 OOCXXXXXX3000COOOOOCCOOOOOOOOOOOOCXXXXXXXJOOOÖ P- J. STEFFENS Speciaal adres voor Ramen, Deuren, Kozijnen, Trappen en Verbouwingen. Leidsche Vaartweg 112 HEEMSTEDE Werkplaats: Lange Boogaardstraat 15 HAARLEM Ondergeteekende beveelt zich beleefd aan voor het leveren van STEENHOUWERIJ: van Sillemstraat 7 SCHOTEN OVER DE LIGHAL ►4$ De komende cultuur. Het is een verlossende ervaring, dat in dezen tijd van schijnbaren druk zich een nieuw leven omhoog worstelt, dat ook in ons land, inzonder heid onder de jeugd zich gaat openbaren. Het ver langen naar waarachtig, goed-menschelijk, recht schapen en redelijk leven breekt zich baan op vaak onstuimige wijze en de kerk, de staatkunde, de maatschappij gelijken in onze dagen op oude, verweerde boomen, waaruit, tot hun eigen verras sing, frisch en gaaf groen omhoog schiet. De vredes-week, die morgen besloten wordt, is een van deze opwekkende verschijnselen. In ver band met de ontwapenings-beweging, die almeer om zich heen grijpt, noemt men den laatsten tijd vaak twee namen van mannen, wier woord meer gezag heeft, omdat zij, niet behoorend tot de poli tieke groepen waarin hun ideeën reeds lang wor tel schoten, voor velen onverdachte getuigen zijn. Het zijn prof. van Embden en prof. d r. G. J. Heering, die elk een belangwekkend geschrift de wereld inzonden. Uit het boekje van laatstgenoemde „De Tijden Roepen", dat wij met aandrang allen ernstigen menschen ter lezing aanbevelen (het verscheen bij de Uitg. Mij. „De Tijdstroom" te Rotterdam en is bij eiken boekhandelaar te verkrijgen), nemen wij 'hier een brokstuk over, dat de strekking van het geschrift kenschetst. „Alleen waar warme gemeenschap woont in de harten, gemeenschap, die haar uitdrukking en steun vindt ook in den vorm van samenleving, alleen daar zal de cultuur der toekomst kunnen rijzen. Want als wij verlangen naar die komende cultuur en in haar gelooven, dan is dat hierom, omdat zij een gemeenschapscultuur zal zijn. Er is ons wel geleerd, dat geen andere cultuur waar achtig is en stand houdt. Doch hier vinden wij tegenover ons al die cul- tuurmenschen, die juist meenen dat de te sterk doorgevoerde gemeenschap waarvan b.v. de politieke en maatschappelijke demokratie een der noodwendige vormen is juist een doodelijk ge vaar voor de cultuur inhoudt. Zij zien het gevaar vooral hierin: lo. dat „het volk" geen oog heeft voor ware cultuur en niet anders dan vandalisee- rend kan optreden, en 2o. dat meerdere gelijkheid nivelleerend werkt en de toppen der beschaving naar omlaag drukt, en juist die toppen vormen de kroon der cultuur. Wat het eerste bezwaar betreft, in deze schei ding tusschen „ons" en „het volk" (waarover men denkt en spreekt als over „de anderen") ligt juist een der wortelen van onze wan-cultuur. Merk waardig, dat wij deze onnationale houding juisl zoo vaak bij nationalisten aantreffen. Zij noemen zich „warme patriotten" met groote liefde „voor het Nederlandsche volk," maar onderwijl houden zij „het volk" op een afstand. Onnationaal is deze houding, maar tevens wat erger is van zwakke humaniteit getuigende. Zoo stonden vroe ger de edelen tegenover de lijfeigenen en de poor ters, zoo staan nog vele blanken tegenover de zwarten: „het volk", het lagere ras, de „mindere man", in alle gevallen: „de anderen". Nog daarge laten de vraag, wanneer eigen familie uit „dat volk" is voortgekomen, die houding is onbewust- immoreel, ,,De anderen" vormen de kring van hen, die men ziet op een afstand, in wier persoon en leven men niet de moeite neemt zich goed in te denken, met wie men zich niet solidair, ja, door wie men zich vaak in eigen bestaande en „dus" toekomen de voorrechten bedreigt voelt. Hier ligt één der oorzaken van de voosheid onzer beschaving. Niet innerlijk beschaafd noem ik den mensch, die zich met den „minderen man" niet op één lijn weet, hem niet naast zich voelt, in hem niet den „naaste" ziet, ook al belijdt hij het in de kerk. Het volk „onbeschaafd", „gevaarlijk voor de cultuur". Wat uit dit oordeel tevens spreekt, is de overschatting der beteekenis van intellect en artisticiteit voor de ware beschaving, de hooghartige zelf-over- schatting van den intellectueel, van het „denken de deel der natie". Het zou wel eens kunnen blij ken dat het werkelijke fundament der bes having, het zedelijke, het meest onder de eenvoudigen wordt aangetroffen. De gemeenschapszin is al thans nergens zóó zwak als onder de intellectuee- len, wier leven Havelaar vergelijkt met de huizen van een klein villadorp, alle apart, met een tuintje er omheen. Geen contact met elkaar, en nog minder contact met de volksbuurt. Zij kennen geen religie, zegt hij, want zij hebben geen' ge meenschapszin. Wij zouden het ook om willen kee- ren: zij hebben geen gemeenschapszin, want zij bezitten geen religie. En wat de artistenwereld be treft, haar gemoedelijkheid, gulheid en onbezorgd heid (in goede dagen) is evenzeer bekend als haar ijdelheid en jalousie. Noch uit de kringen der we tenschap, noch uit die der kunst verwachten wij een regeneratie der cultuur, tenzij ook in die krin gen de religieuse ernst grooter worde. „Het volk geen oog voor ware cultuur." Waar aan de schuld, als dit zoo is? Waaraan anders dan aan een samenleving en een daarbij passende cul tuur, die aan de groote meerderheid van de kin- deren des volks een breede geestelijke ontwikke ling onthoudt! Is het dan wonder, dat velen van die groote meerderheid met haar dof gelaten gees tesleven fijnere geestesbeschaving niet weet te waardeeren, en hun meerderen tijd en meerdere loon alleen weten om te zetten in het genot van sigaren en bioscoop, in tijden van werkeloosheid weinig belangstelling heeft voor aangeboden cul tuur, en 't sterkste reageert op zinnenprikkels, aan welke reactie de „betere klasse" trouwens ook niet vreemd is? En nu ziet men er zelfs geen bezwaar in, om dat geringe volksonderwijs nog te verminderen! Bezuiniging op volksontwikkeling en volkscultuur. En uit den mond van dezelfde menschen, die in hun meerdere intellectueele ontwikkeling een re den zien om den afstand tusschen zich en „het volk" te bewaren, kan men in dezen tijd de ver zekering vernemen, dat de ware levensverheffing toch niet in verstandelijke ontwikkeling schuilt. De bezuiniging op volksonderwijs is een aanslag niet alleen op de humaniteit maar ook op de ko mende cultuur. Want de groeiende democratie zal beletten, dat er in de toekomst een andere cultuur mogelijk zal zijn, dan die op den grondslag staat van volkscultuur, zooals de alpentoppen staan op het hooggebergte. Het eerste bezwaar is, goed verstaan, niet an ders dan een niet bedoelde maar felle aanklacht tegen de huidige cultuur. Het tweede bezwaar, dat gemeenschapscultuur door haar meerdere gelijkheid nivelleerend werkt, valt voor een deel onder hetzelfde oordeel. Daar schuilt toch eigenlijk de overtuiging achter, door Schweitzer aldus uitgedrukt: „dat cultuur het bezit van een élite en de massa-mensch slechts een middel is om het te verwerkelijken," En de tegenwoordige cultuur voedt die overtuiging. We tenschappelijke ontwikkeling en kunst zijn in onze samenleving een zaak van weelde, en weelde be staat niet dan ten koste van anderen. Welnu, zulk een cultuur, waar het volk buiten wordt gehou den, ja, die ten koste van het volk leeft, is in wezen immoreel en ontvangt haar loon: zij gaat te gronde. Het tekort aan eerbied voor hare groote praestaties heeft zij grootendeels aan haar eigen karakter te wijten. Vereenigingen voor „kunst aan het volk" en dergelijke zijn best be doeld, doen hier en daar ook wel eenig goed, maar zij gedijen niet. Zij tasten het kwaad ook niet in zijn wortel aan, en beginnen ook niet bij 't juiste begin. Reeds het feit, dat de „betere" stand (stand afstand) dit doet voor den „min deren" stand, is een sta in den weg voor hen, die elkaar in schoonheid willen vinden, zooals 't nog sterker de religieuse gemeenschap verhindert. „Deftige Christenen" (dit monstrum bestaat!) en sjofele Christenen vinden elkaar niet meer en zul len elkaar steeds minder vinden, Bovendien zijn 't waarlijk niet alleen de maatschappelijk minder bedeelden, die door onze cultuur stiefmoederlijk worden bedeeld. Ook de rijken loopen gevaar te verontgeestelijken. De drukke zakenman, gelijk we zagen, nog meer. En de eigenschappen die Sombart bij den ondernemer opmerkt: „intellec- tueel-voluntarische begaafdheid" naast een „ver kommerd gevoels- en gemoedsleven" („ganz tri vial") zij niet zeer verheffend. Trouwens een sa menleving, waarin men veelal meer geacht wordt om wat men bezit dan om wat men is, kan men moeilijk bevorderlijk noemen voor een geestelijke cultuur. Onze cultuur heeft geen toekomst, zij zal zooals de pessimisten voorspellen, en zij hebben in vele opzichten geen ongelijk steeds achteruitgaan in de onafwendbaar zich demokratiseerende tij den, tenzi) ze uit het ideaal van menschelijkheid, van solidariteit, van binnen uit wordt herboren. Wie aan de komende cultuur wil meewerken, moet beginnen met zich één te voelen met het volk, welke eenheid bij dichters als Adama van Scheltema en Henriëtte Roland Holst, bij bouw meesters als Berlage en De Klerck, bij schilders als Israels en Van Gogh immers reeds gevonden wordt. Misschien zal dit gemeenschapsstreven voorloo- pig ten gevolge hebben, dat de cultuur schijnbaar afneemt, zooals de zich vormende knoppen van het toekomstige groen het oude loof afstooten, dat eens zoo welig zomerde en nog zoo'n mooien warmen gloed heeft in de najaarszon. Maar dit verlies is voorloopig. Het is zoo erg niet, als de cultureele praestaties voorloopig wat verminde ren: wat minder concerten, wat minder gedienten en wetenschappelijke werken. „Cultuur hangt niet van praestaties af", zegt Clara Wichmann terecht. „Wat minder praestatie en wat meer liefde voor de medemenschen, zoodat ieder zijn deel van geestesleven zou hebben, zijn deel van tijd tot zelfbezinning en van ontwikkeling om dien tijd menschelijk, menschwaardig te vullen, dat zou misschien een hoogere cultuur beteekenen." Dus toch nivelleering der cultuur, slechting van haar toppen? zal men vragen. Doch met volle recht antwoordt deze even scherpzinnige als nobele denkster: Alsof „gelijkheid-in-levensrecht" zou be teekenen „gelijkheid van aard"! „Dit is de oude vrees, die zooveel onrecht heeft moeten bemante len: de vrees voor eentonigheid der wereld-van- gelijken. Hiermee kon iedere heerschappij van weine gen over velen, iedere onrechtvaardige verdeeling van aardsche goederen worden vergoelijkt: vooral de schoone en schilderachtige ongelijkheid hand haven! En wat heelt de geschiedenis geleerd? Dat de ware ongelijkheid zich te zuiverder openbaart naarmate al die uiterlijke bolwerken van ongelijk heid zijn te niet gedaan," En zelfs al zou ge beuren wat onze tegenstanders voorspellen (maar wat wij niet gelooven kunnen) dat de hoogste top pen der cultuur zullen verdwijnen, dit kunnen toch aleen zijn de toppen van intellectueele erudi tie en aesthetische verfijning. Niet de zedelijke toppen. Deze hebben in een cultuur als waarnaar wij verlangen, méér kans hoog en talrijk te wor den. Reeds deze winst weegt ruimschoots op legen 't gevreesde verlies. Bovendien zullen de vele donkere en moerassige dalen, die thans be staan, worden verhoogd en 't zonlicht ontvangen. En wat voor ons alles afdoet: er zal geen be schaving meer zijn ten koste van anderen, er zal gerechtigheid komen, en daarmee de grootste le venskans voor ieder, om tot zijn recht te komen en als geestelijk ontwikkeld mensch deel te heb ben aan de cultuur, aan een zedelijk gefundeer de cultuur, haar te helpen dragen en vormen. Uit onze diepste menschelijkheid moet deze cul tuur verrijzen ,uit heilige gebondenheid aan wat ons allen in de diepte vereenigt, aan onzen ge- meenschappelijken levensgrond, aan God. „Als Gij niet met ons meegaat, Heer'," zoo bad Mozes voor het Oude Volk, „laat ons dan van hier niet optrekken." En wij voegen er aan toe: „Als wij niet samen mogen gaan, wij allen, Heer, ais daar een deel door de makkers gedoemd wordt om ach ter te blijven, laat ons dan ook niet verder gaan! Samen of niet! Gemeenschap! Dat is het wacht woord van de komende cultuur. Voor een half jaar De altruïst vindt zonder t< egoïst zoekt zonder het te vine gij anderen aandoet, des te mi zeiven. OOGSTLII Sikkels klinken, sikkels blinken, ruischend valt het graar Zie de bindsters garen Zie in lange scharen garf bij garven staan. 't Heeter branden op de landen meldt den middagtijd; 't windje, moe van 't zw heeft zich schuil begeve: en nog zwoegt de vlijt Blijde maaiers, nijvre zaaiers, die uw loon ontvingt, zit nu rustig neder galm' het mastboscli wee als gij juichend zingt. Slaat uw oogen naar den hoogen alles kwam van daér! Zachte regen daalde, vriendlijk zonlicht straalc mild op halm en aar. (Nadruk verboc Uit mijn jongenstijd h met welk een bevreemding van een jonge moeder met gadesloeg. Ik kon mij niet een verstandig mensch zi zijn over verrichtingen, v heid en onsmakelijkheid Voor mij was zoo'n kind e kend schepsel, dat men ho gen kon omdat het in zij niet aan zichzelf overgelat Vlaar de moeder deed meei noodzakelijk kwaad van dragen; het bracht haar ie ging heelemaal op in 1 met verheuging vroeg ze "uist voor hetgeen mij h( voorkwam. Later heb ik begrepen, moeder het geheim der li oaarde. Want dit is het me ie liefde, dat zij volsla 'ekent. Gaat het nuchter tigenschappen of verschij jipmerkt en grondvest het fiomene zijn waardeering, Ben omgekeerden weg en genomene als uiting van he wat het geliefde wezen c andere oogen goed of slecl waarde aan de omstandif goor het geliefde wezen Hierdoor bezit het reeds 1 goedkeuring, den lof, de bi |flengene, die liefheeft. Men zegt wel eens, dat aar er bestaat geen groc an dit gezegde. Liefde zii e nuchterste oordeel. lz°nderheden, aan en, tekortkomingen, de li nai i\61e^r? eïl neemt Zl nauwkeurigheid waar. Zooi se van de geliefde perso hebben ze een buitenge* f*',het Z1^ Juist de rarig] heden, welke iemand als tegenover de buitenwen rerbergt, die voor het oog trekkelijk zijn. De liefde voor de wereld verborgen 1 leden als kleinoodiën uit leimen schat; ze pronkt t trotsch op gelijk de jonge "Voor anderen weerzinwek tingen van haar zuigeling. Veel heeft men reeds ge* grondslagen, waarop de lie nog nimmer heeft men ee verklaring gevonden voor heden, waaraan zij zich bij keuze schuldig maakt. Hoe zij genoegen met, ja geel aan hetgeen het nuchtere c eerwaardig moet kenschet: ten of stumpers verleent zi

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1924 | | pagina 4