HEDEN GEOPEND
Reorganisatie-Uitverkoop
ibliotheken G. KID AN
Vraagt PROSPECTUS van
onze ROMAN-circulatie
Wijnhandel Fa» C. Cassee
Kruideniers- ei Grutterswaren
VIOOLLES
HAARLEM, Botermarkt - SCHOTEN, Gen. Gronjéstr. 42
fèsa-w,j -
FIRMA J. P. STAAL
J. Jongkind
Herstellingsoord „Lichthoeve", Santpoort
Ruime keuze Behangselpapier
A. v. DONSELAAR, Eendrachtstraat 19, Haarlem
BRANDSTOFFENHANDEL
N.V. STOEL'S WONINGBUREAU
W. F. HOED
VAN DEN BOSCH
Atelier „LE NOBEL"
fS ara,?
19e JAARGANG
CHARLES HEIDSIECK
Bloemendaalscheweg 48 - Telef* 22444
WIJNEN van de Fa.B* ARIPPING Co*
Amsterdam
LIKEUREN
LIMONADES
VRAAGT BOOTZ' LIKEUREN
Engelsche Serviezen
Eng. Kop en Schotel
Firma J. H. KRUL Jr.
Leveren prima Anthraciet, Eier
kolen, Giet-, Brech-, en Gascokes
Verhuur= en Reparatie-Inrichting
LAATSTE WEEK
VAN VEEN Co. - HAARLEM
□aoaoo BLOEMENDAALSCHEWEG 161 gaDDD°
S BLOEMEN DAAL g
a
a TELEFOON KANTOOR 22089 8
Bij aankoop van f 10.— a contant 5 pCt. Korting
Dankbetuiging
SCHOENMAKER
BLOEMENDAALSCHEWEG 148
Ged. 0. Gracht 62, Haarlem
F. DE GRAAF - OVERVEEN
AANLEG EN ONDERHOUD VAN TUINEN
as
INGEZONDEN.
BURGERLIJKE STAND.
GEVONDEN VOORWERPEN.
KERKAGEHDA.
BLOEMENDAAL.
AERDENHOUT.
SANTPOORT.
S e H 0 T E N.
Uitgc
Kinder=E;
Kleverlaan 139
vanaf f 75.—
vanaf f 0.90
MODERNE GLAZEN, VAZEN,
KARAFFEN, SCHALEN
Ontwerp:
De Bazel, De Lorme, Capier
ËflF" Even billijk in prijs als
alledaagsche modellen.
GROOTE KEUZE
VRIJ TE BEZICHTIGEN
-J7foar/esn
99 GROOTE HOUTSTRAAT
Magazijn geopend van 8—12 en
11/2—8 uur. Zaterdags tot 9 uur.
heeft nog plaats voor enkele vrouwelijke gasten. Vermoeiden naar lichaam
en geest krijgen rust. Volledig pension vanaf f 2.— per dag. Wij verple
gen kraamvrouwen a f 2.50 per dag, verzorging zuigeling inbegrepen.
Ook uitzending van een gediplomeerd kraamverzorgster
Wordt U ook lid van het „LICHTHOEVE-FONDS"?
vanaf 10 ets. per rol
Prijsopgaaf van Behangen wordt gaarne verstrekt
ADRES:
OVERVEEN
Tel. 11617
BLOEMENDAAL
Tel. 22012
Streng concurreerende prijzen
VRIJDAG 15 MEI GESLOTEN (BESTELLINGEN WOR
DEN UITGEVOERD). HEROPEND ZATERDAG 16 MEI.
nannnDODaaaaannannnnnaaonannnaonnDCO
naooonnnnoaocaooaoaDDooono
Bloemendaalsche straatweg No. 1, Bloemendaal - Tel. 22242
Opgericht 1845
De firma DIAS Heererrkleedingmagazijii, Kleine
Houtstr. 97-99, betuigt hiermede het geachte publiek
van Haarlem en Omstreken haar hartelijken dank t
EIKEN THEEKASTEN f 10.75, f 11.90
f 12.90, f 13.90, f 14.25, f 14.75,
f 15.75, f 16.90, f 19.90, enz. enz.
EIKEN PIËDESTAL f 1.99. KAPSTOK
KEN f2.75, SCHILDERSTUKKEN van
af f2.95, AMEUBLEMENTEN met leer
f28.50, VERGULDE SPIEGELS f2.75
PORTRETLIJSTEN I 0.90
MEUBELHUIS
KLEIN HEILIGLAND 61 - HAARLEM
Garenkokerskade 20
Gaelsstraat 26
Haarlem
namen gedurende de
laatste weken o.m. op:
Stiemens-Hopman, Vrouw
Bowen, De Adder van
Milaan, Rider Haggard.
's Wareld's Begeeren,
Eleanor Porter, Zus San-
nie, Idsardi, Ons Anneke,
Westland, S. O. S., Was-
sermann, Christiaan Wahn-
schaffe, Walpole, Levens
moed, Hutchinson, Tot
inzicht gekomen, Sevens-
ma, De Andere Weg, Mac.
Kenna, Sonia's huwelijk,
Popoff, In de Klauwen der
Russische Tscheka, enz.
Gedurende MEI voor nieuwe
lezerscatalogus met NIEUW
SUPPLEMENT GRATIS I!
WORDT GEGEVEN DOOR
Gebrandschilderd Glas
Gebrandschilderde Lampen
Glas in Lood
Telefoon 11042
Gevestigd 1892
Dierenarts
Schotersingel 117, Tel. 14524
Spreekuur: 1—2.30 en 6—7
DOMPVLOEDSLAAN 35
LEVERING VAN ALLE SOORTEN HEESTERS
AANLEG EN ONDERHOUD VAN TENNISBANEN
meestal te weinig plaatsruimte bieden voor de
vaak zoo noodige en heilzame rustkuren. Hoeveel
menschen lijden nu niet door lichaamsgebreken,
die hun de ware levenslust en levenskracht ont
nemen, en die vroeger, toen ze nog jong waren,
zoo goed genezen hadden kunnen worden!
Een verbetering nu in dezen weinig rooskleu-
rigen toestand zou van een oneindig groot belang
zijn, niet alleen voor de misvormden zelf, maar
voor de geheele gemeenschap. Door tijdige behan
deling van een misvorming toch, door een behan
deling, die enkele honderden guldens kost, kan
vaak een veel grooter bedrag aan rente-uitkeerin-
gen bespaard worden, terwijl de patiënt zelf, be
halve zedelijk opgeheven, van een last tot een
steun van, de maatschappij wordt gemaakt.
En behalve deze onmiddellijke werking heeft de
orthopaedie immers ook het nog verder strekkend
doel, de weer- en werkkracht van komende ge
slachten te bevorderen. Dat het met onze volks
gezondheid niet zoo heel mooi gesteld is als men
wel heeft gemeend, is maar al te duidelijk geble
ken bij een onderzoek, eenige jaren geleden ver
richt op honderd willekeurig genomen, goedgekeur
de lotelingen. De toenemende lengte van het ge
slacht geeft werkelijk geen reden tot optimisme,
daar bij deze onderzoekingen alle langen, zond r
uitzondering (het waren ongeveer 60 van het
geheele aantal) uit de kracht gegroeid bleken te
zijn. Alle honderd vertoonden teekenen van spier
zwakte. En ieder die eens om zich heen ziet, zal
kunnen opmerken, hoeveel lange jongens niet de
gezonde lengte hebben, maar in tegendeel een
krachtigen lichaamsbouw missen.
Al deze nadeelen, de onvoldoende kennis en
beoefening van de orthopaedische chirurgie, met
de daaraan verbonden gevolgen, zijn begrepen
door de Vereeniging voor Misvormden, die eeni-
gen tijd geleden is opgericht te Leiden, en die tot
doel heeft de bevordering van de orthopaedische
wetenschap en de verbreiding van de kennis der
middelen ter voorkoming en ter genezing van mis
vormingen, een doel dat ze tracht te bereiken door
den bouw van een of meer klinieken, ingericht
naar de eischen des tijds, waar die behandeling
op doelmatige wijze kan plaats hebben. In een
dergelijke kliniek kan de aanstaande orthopaedist
zich in zijn vak bekwamen, zonder genoodzaakt
te zijn, hiervoor buitenlandsche inrichtingen te be
zoeken; daar kunnen ook zij, voor wie nu nog
een behandeling te bezwaarlijk, ja zelfs onmoge
lijk is, geholpen en behoorlijk verzorgd worden
Om dit mooie plan ten uitvoer te brengen is ech
ter veel geld noodig. Wel is sinds de oprichting
door het bestuur en eenige vrienden der Vereeni
ging een bedrag van ruim 170.000.bijeenge
bracht, en wel telt zij al verscheidene leden, voor
een goede, degelijk gebouwde kliniek is meer noo
dig. Wie dus instemt met het sympathieke doel der
Vereeniging, geve zich op als lid of donateur of
zende een bijdrage aan de penningmeesteresse,
Mej. A. E. GROLL, (Oegstgeestlaan 1, Leiden).
Wie hier helpt, helpt niet alleen mee aan de ver
betering van het lot dier ongelukkigen, die door
hun lichaamsgebrek van anderen afhankelijk zijn
en van hun levensvreugde beroofd worden, hij
draagt tevens het zijne bij voor het nog grootscher
doel: de bevordering van onze volkskracht en van
onze volkswelvaart.
(Buiten verantwoordelijkheid van de Redactie.)
Geachte Redactie!
Naar aanleiding van het ingezonden stukje „Is
het Anti-Militairisme uitvoerbaar?" door den heer
K. te Bloemendaal, als ook Uw naschrift daarom
trent, verzoek ik U beleefd onderstaand in Uw
volgend nummer te willen plaatsen.
Het is niet zoozeer het wereldvraagstuk, Mili
tarist of Anti-Militairist wat mij gedreven heeft dit
te schrijven, maar meer nog de eigenaardige opvat
tingen van de geachte schrijver van bovenstaand,
om op grond der H. Schrift (Bijbel) het militairisme
te verdedigen, b.v.: Hoe wil de heer K. het verkla
ren, als volgens zijn meening de Christus het mili
tairisme voorschreef met: „Ik ben niet gekomen
om vrede te brengen, maar het zwaard", met het
geen die zelfde Heer tot Petrus sprak: „Steek uw
zwaard in de schede, want die het zwaard trekt,
zal door hetzelve vergaan?" Doch daarover straks
meer.
De schrijver noemt het idealen die nooit ver
wezenlijkt kunnen worden. Maar hoe komt dat?
Laat ons de oorzaak eens opsporen van de ver
nietiging, die, zooals de heer K. aanhaalt, doorge
trokken is, in de geheele natuur en het dierenrijk.
Alles wat is opgenoemd tot verdediging van het
militairisme is een aanklacht tegen den mensch die
zijn roeping verloren heeft. Wat de roeping van
den mensch was leert ons Genesis. „Ga heen, ver
menigvuldig en vervul de aarde en onderwerp ze".
Maar daartoe was macht noodig. Die macht had
het eerste menschenpaar want Adam moest de
dieren namen geven. Dat zal toch zeker niet in
een paar dagen zijn gebeurd, maar zal hij die die
ren wel eerst bestudeerd hebben, maar moest
daartoe ook een overmacht over hen hebben. Hoe
wel Genesis erg sober is omtrent dien eersten tijd,
kunnen wij toch nog genoeg daaruit leeren, want
na de zondeval klonk het: „het aardrijk is om
uwentwille vervloekt". Alleen doornen en distelen
zou het voortbrengen, ja in het zweet uws aan-
schijns zult gij uw brood verdienen.
Voor dien tijd was dat dus anders geweest. Had
de mensch macht gehad het aardrijk vruchten voort
te laten brengen.
Maar er was nog meer. De Christus, die de z.n-
den kwam betalen, wandelde op de zee, gebood de
visschen, vervloekte de vijgeboom en zij verdorde.
Die macht had ook Adam bezeten, want Christus
kwam toch herstellen wat verloren was? En waar
is thans die macht? Men wil die niet omdat het
niet met 's menschen verlangens overeenkomt.
Want men roept, ja schreeuwt om vrede, maar wil
het niet, zie maar rond m, wat is het resultaat van
al de vredesconferenties? Morgen komt weer een
ander die de massa medesleept en al de idealen
zijn weer vervlogen en de wereld staat in een oog
wenk in vuur en vlam. Het dooden is een levens
beginsel voor 'den mensch geworden, omdat men
zich niet los wil laten maken van de zonden, en
het gevolg daarvan is ook in het dierenrijk na te
gaan, daar de mensch als heerscher zijn taak ver
geten heeft. Het dooden van den naaste wordt in
den Bijbel verboden, ja Christus zelf leerde: „Wie
u op de rechterwang slaat, biedt ook de andere,
zegent hen die u vervloeken". Wat Christus leerde:
„Ik ben niet gekomen om vrede te brengen maar
het zwaard", was een leering hoe dat Evangelie
ontvangen zou worden. En nu wij zooveel eeuwen
er achter staan, is het na te speuren, hoe door
dat Evangelie haat en tweedracht ontstaan is, dik
wijls één persoon uit een gezin, die waarlijk God
wil dienen, en dan door Ouders en familie wordt
uitgeworpen. Kinderen, nauwelijks de kinderschoe
nen ontwassen, gaan het ouderlijk huis uit, omdat
die ouders naar hun smaak, te Godsdienstig zijn.
Zeker, schijnt het verdedigend militairisme een
noodzakelijk middel in de tegenwoordige wereld-
toestand, maar daar staat tegenover, dat waar de
Heere God gesproken heeft: „Gij zult niet dooden",
en het dus uit dien hoofde verwerpelijk is, wij dan
ook gelooven en vertrouwen mogen, biddende:
„Leidt ons niet in verzoeking", wij ook voor die
verzoeking gespaard zullen blijven.
Volkomen ben ik het met den heer K. eens, dat
ieder mensch met goede en kwade neigingen ge
boren wordt, maar die zelfde mensch heeft ook
een vrije wil om goed of kwaad na te volgen. Wat
kan nu de oorzaak zijn, dat, vooral in dezen tijd,
bij de jeugd het kwade meer navolging vindt dan
het goede? 'Daar is maar één oorzaak voor, n.l.
dat de ouders de taak niet vervullen, opvoeders
te zijn. Voornamelijk de Moeder is aangewezen de
kinderen op te voeden, liefde te kweeken tot het
goede; de Vader moet daarentegen kracht aan
brengen opdat het kind, als het eenmaal zelfstandig
komt te staan, waarlijk als mensch, een nuttig lid
der maatschappij is, t ot steun van hen die in
moeite zijn. Maar hoe wordt die taak over het
algemeen opgevat? Zie maar langs de straten.
Moeder heeft geen tijd voor de kinderen, stuurt ze
weg, op straat en Vader ziet niet naar hen om,
dan om hen te bestraffen als zij hem te lastig zijn.
En het onkruid in die jonge harten gezaaid schiet
welig op, ja eindigt meestal voor de rechtbank. Dan
heeten het slechte kinderen, maar het is niet waar,
want het zijn slechte ouders, die alleen voor zich
zelf geleefd hebben. Niet het vrees inprenten voor
kwade gevolgen moet Van het kwaad afhouden,
neen, het kwaad laten omdat het kwaad is, dat
moet ingeprent worden. De dief die niet steelt om
dat er een agent staat, heeft in zijn hart toch reeds
gestolen. Hij moet het laten omdat hij voelt daar
mede verkeerd te doen. De Heere Jezus gaf Judas
de beurs, hoewel die Heer wist dat Judas een dief
was, maar opdat hij daardoor tot inkeer zou ko
men en nog behouden worde. !Hij liet zich echter
niet leiden en bracht daardoor ellende over zich
zelf. De afschaffing van de doodstraf is volgens de
Schrift zeer juist,, want wie heeft het recht zijn
medemensch het leven te ontnemen? Toch zeker
geen mensch, want die kan het leven ook niet
geven. Dat komt alleen de Allerhoogste toe, die
macht heeft over leven en dood.
Als wij dit alles nu samenvatten, is daar maar
één oorzaak te vinden van al de ellende die over
de wereld gekomen is en nog zal komen, n.l. het
verlaten van de geboden en inzettingen des Hee-
ren, samengevat in, wat de heer K. noemt „het
zielenwetboek", waaruit de een dit stukje heeft
genomen en de ander dat. Maar wij hebben het
geheel noodig om te kunnen bestaan. Datzelfde
boek leert ons: „Als God een volk straft, slaat
Hij de overheid met blindheid". Woordelijk heb
ben wij het zien vervullen hoe men tot de onge-
rijmdste dingen is gekomen, b.v. een zegen afsmee-
ken op de wapenen om zijn naaste te dooden. Men
had zich afgoden gemaakt van Koningen, Keizers,
Presidenten enz. en het heeft niet anders dan ellen
de gebracht en zal het blijven brengen. Slechts één
weg is er tot genezing, de zonden uit het eigen hart
wegdoen, en de geboden Gods onderhouden en
niet hier een stukje van en daar een stukje van, of
„dat was voor vroeger maar is nu niet meer noo
dig". De geheele wet is noodig, maar behoeft dan
ook geen verdedigend miltairisme naast zich te
hebben, want die Heer is dan ook wel machtig
genoeg Zijn kinderen te bewaren, wat de geschie
denis van oudsher af reeds heeft geleerd, en waar
van ook in onzen tijd nog bewijzen genoeg zijn.
Met beleefden dank voor de plaatsing,
Hoogachtend,
Schoten, April 1925. J. W. R.
In ons volgend nummer zullen wij nog een arti
kel opnemen van iemand die ook den heer K.
wenscht te bestrijden, doch in geheele andere be
woordingen dan de heer R. REDACTIE.
BEVALLEN: M. E. van SitterenMuller, z.
ONDERTROUWD: G. A. M. Prins en A. J. M.
Roozekrans; F. M. Aukes en J. Ch. van Niel; W.
F. Grootes en N. A. Willemsen; C. A. Koeman en
M. L. A. Schiff; P. M. van der Deijl en B. Kune-
man.
GETROUWD: P. B. M. Hendrix en M. H. Hol
lenkamp; J. G. M. van Walsem en A. Dekker; J.
M. Bosman en J. ten Napel.
OVERLEDEN: G. J. van Riessen, 37 jaar.
Terug te bekomen bij: Hofstede, Molijnstraat
23, Haarlem, een zakmesje; H. v. Riessen, Bloe
mendaalscheweg 133, Bloemendaal, een gravure;
Fonteijne, Boschlaan 35, Bloemendaal, een dames-
handschoen: W. v. di. Ban, Boschlaan 8, Bloemen
daal, een voetkussen; A. Dickmann, Korte Laken
straat 2, Haarlem, een hondenzweep; Kerkstra,
Gen. Cronjéstraat 156, Schoten, een rijwielbelas-
tingmerk 1925; A. Hekker, Zuidertuindorplaan 20,
Overveen, een onderdeel van een snelheidsmeter;
aan den politiepost te Aerdenhout, een autoband;
J. L. Bakker, Zeeweg 36, Overveen, een dames-
portemonnaie; Roozen, Bloemendaalscheweg 237,
Overveen, een doublé 'kinderarmbandje; G. Mooi,
Oranje Nassaulaan 31, Overveen, een leesglas;
Mooiweer, v. Ewyckweg 4, Bloemendaal, een paar
heerenschoenen; H. A. Tweehuijzen, Lambrecht v.
Dalenlaan, Overveen, een insigne (vorm van een
harp).
Aan het bureau van politie te Overveen: een
holidenriem; een fluit met ketting; een voetpomp;
een alluminium penning.
ZONDAG 10 MEI.
NED HERV. GEMEENTE, voormiddags 10 uur,
Ds. J. C. van Dijk.
JONGELIEDENSAMENKOMST in gebouw „Mara-
natha", des voormiddags 10 uur,
Ds. Fr. Postma, Pred.-Dir. van het Haarlem-
sche Diaconessenhuis.
GEREFORMEERDE KERK, voormiddags 10 uur,
Ds. J. C. Brussaard.
N.m. 5 uur, dezelfde.
N'EDERL. PROTESTANTENBOND, gebouw der
Bl'daalsche Schoolvereen. voorm. 10.30 uur,
Ds. W. Mackenzie, Amsterdam.
„RELIGIEUZE KRING" Aerdenhout—Bentveld.
Vereenigingslocaal Eikenlaan 5, v.m. 10.30 u.
Ds. H. G. van Wijngaarden, voorg. der Vrije
Gem., Amsterdam.
NBD. HERV. GEMEENTE, voormiddags 10 uur,
Prof. Dr. G. A. van den Bergh van Eysinga.
„Het ongeweten graf", Dtn. 34 6b,
GEREFORMEERDE KERK, in het gebouw
„Bethel", Wüstelaan, v.m. 9.45 uur,
Ds. B. v. Schelven, bediening H. Avondmaal.
N.m. 5.30 uur Ds. B. Schelven. H. Avondmaal
en dankzegging.
EVANGELISATIE des voormiddags 10 uur,
Ds. Warners, Vlootpredikant.
JULIANAKERK (Kloosterstraat), voorm, 10 uur
Prof. Dr. van Es, Leiden.
's Avonds 6 uur Ds. Blauw.
ZONDAGSCHOOL 12.30—1.30 uur, in d«
catechisatiekamer in de Kloosterstraat en
Fröbelschool in de Colensostraat, in de Open
bare school in de Overtonstraat.
CHRIST. GEREF. KERK, Floresstr. v.m. 10 uur.
Ds. Bijleveld.
Nam. 5.30 uur Ds. Hovius, Sneek.
ZONDAGSCHOOL in de catechesatiekamer van
het kerkgebouw, iederen Zondag van 'snaffl
12.15—1.15,
Voor een half ja
NAAR DE NJ
De roeper door de wei
VC andelt langs de grasse
Zijn oog is overal, het
Het glinsterend kanaal
Hij weegt ze met zijn o
Proeft hij de fijne cellei
Van wat in diepten en
Verneemt hij het inwer
Hij neemt ze in zich op
Profeet wordt hij, hun a
De 'hooge stem van gli;
De hemelen en aard be<
(Nadruk i
Neen, ik doel nu i
lijke praktijken, wa
slacht getuige is gei
van kinderen ten ba
industrie. Ook heb il
paupertjes met marn
klantjes, die men op
denk op het oogenblik
mijn nette, fatsoenlij]
zers, wier kroost eei
zoo nauwlettend en a
eeuw van het kind m
En toch, deze kinde;
ontbreekt, voor wie 1
als ze maar nauwelijk
van wier opvoeding de
en deskundigen raadp
voor wie geen schooi
geen geneesmiddel te
geëxploiteerd op een n
dan voorheen met d
het geval is geweest.
Betrof de ouderwets'
het lichaam, de tegei
geest tot slachtoffer
waarover de ouders wa
hgen schat, zij is gew
van negotie, dat door
van sjacheraars word
balen suiker, gedroogd
blikjes op één hoop w
Het is me vaak, of i
der wereld in handen h
met ons, arme, tobbei
schept er daemonisch
om de dwaze tegenst:
hij ons lokt. Met een
gen wij ons toe op een
derwijl wij ons aan ai
vergeten wij één plek
plekje krijgt de Kwade
strekt te bederven* het]
jochtelijk nastreven.
Bioe wij met onze onnoc
vat der Danaïden vol
de inhoud met een onzi
uit den bodem verd
Er is een tijd gewe
hun kinderen in vol vei
Tden aan de dienaren var
.n bedrijf. De geestelij
Ie onderofficier, de pat
'evoegd om de taak vai
emen.
Maar die tijd is voor
en zelf handelen, en,
;elf handelen kunnen,
:roleeren. Overleg me
ruiten de ouders om, ou
_&den. Want de ouders
lelijk blijven voor de c
loost; zij willen naga
,'inderen handen stc
prt wat men hen laat
pen laat spelen en wer
JUn in de opvoeding, een
m. moet de centrale le
misgezin, waar vader t
;eJUksoortige, dat de v<
enstrijdige buitenwere]
bwt, tot een harmonis
imenmengen.
Ihjfj. behoeft op de sch
Ihisatre, onder de exer,
■Plaats maar één woord
trnnT* daad te worden
Jrookt met den geest i
- met een p
Sri!814 18 overschreden
)a"lIaar wat wij niet toe*
Pajoor d°minee> Pat
ie p, at aanvaarden