E HUISVROUW
RECEPT
HUMOR EN SATYR E
WETENSWAARDIGHEDEN
De leer van Zarathustra.
Van alles wat.
it met een breeden rand
nte van achteren in de
lit seizoen haar intrede
jnt terrein te winnen,
niet zoo heel waarschijn-
uwigheid heel lang zal
de plooien en strikken,
i zijn aangebracht, leelijk
nen bij het zitten. Wat
niet meer? Neen, dat is
3n meestal den geheelen
van den nacht. Maar, het
m avond bal? Neen, wij
ruimte van achteren zal
ig duren. We zagen dan
japonnetjes, waarbij het
was en alle ruimte naar
Ltst. Intusschen, dit moet
lie ruimte van achteren
staan. Dat ziet men wel
ran het linksche figuurtje.
,n zwart of donkerblauw
abot en kraagje van witte
iij zwart staat misschien
rêpe de chine,
lurtje is de afbeelding van
van bruin fluweel met
vit bont of imitatiebont.
lige coupe zou men op het
;gen, dat we hier te doen
tailleurcostume. Nu, als
fid zijt, laat niets U weer-
lilleureostume te maken,
iapon is immers veel ge-
het voeringlijfje is een
van crème crêpe de chine
uin strikje. En dat is toch
lan een heele blouse van
ietwaar?
Madeleine
van houtwerk
van menschen, die in het
m in het voorjaar, hier en
it laten opknappen, een
m of iets van dien aard,
laat in het najaar doen,
irjaar achterwege moest
1 met den geschokten toe-
:'s portemonnaie, als ge-
irjaarsschoonmaak. Maar
laten we in ieder geval
e nieuwgeverfde muren,
ringen enz. dikwijls moe-
joud water. Indien eenigs-
•ruik daar dan regenwater
dat niet, doe dan een
het koude leidingwater,
eling wordt de verf harder
stand tegen een stootje,
iren enz. neme men bij
•oge, flanellen of wollen
iet beslist noodig is,, dan
iter en azijn. Zorg er zoo-
ior, geen vlekken op dit
k te maken. Omdat, wan-
,an maken, er in de meeste
imend plekje ontstaat. En
leeljjker dan de vlek zelf.
t grootmoeders
houdboek
en citroen, die aan de lucht
t, gaat heel gauw schim-
dien halven citroen, dien
gebruikt, onder een glas.
int U hem nog een paar
m.
pelen fijn. moest, doe er
inplaats van koude bij.
vlpgger en gemakkelijker
fijner moes.
ne stukjes zeep, te klein
in nog mee te wasschen,
n gootsteen een aarden
iwart gevuld met water,
afgedankte stukjes zeep
er krijgt U een zachte
voor allerlei reinigings-1
ken kunt.
raxpoeder een best middel
:en is? Strooi dat eiken
twee tot drie weken bÜ
len grond, op planken enz-»
vaar dat vieze goed zich
Nieuwe vitrage gordijnen, katoenen klee-
dingstukken enz. zijn voor den eersten keer
moeilijk te wasschen door de lijm, die in
bet goed zit en waarmee het „opgemaakt"
ijP. Daarom moeten we dat nieuwe goed,
alvorens het te gaan wasschen, een heelen
nacht in warm water laten staan, waarin
ye twee of drie handen zout hebben op-
Igelóst. Dat haalt de lijm er uit en verge
makkelijkt het wasschen.
Linoleum blijft veel langer goed en wordt
[veel makkelijker schoon gehouden wanneer
men er een laagje vernis op brengt. Vooral
Ier om denken, dat we heel dun vernissen.
Nieuwe schoenen moeten vooral niet te
[dik met schoencrême behandeld worden. De
{overtollige crème vormt een koek en doet
het leer spoedig barsten.
Een heerlijk en goedkoop
aardappelschoteltje
De wintertijd, tijd van warme hapjes en
[warme schoteltjes bij de boterham, komt
laan- Daarom een eenvoudig recept vooreen
aardappelpureeschoteltje. Neem een K G.
gekookte aardappelen, een halve kan melk,
leen half ons boter en wat zout qn noot-
muskaat. Maak de aardappelen flink fijn,
[met de kokende melk. Doener dehelitvan
[de gesmolten boter door, verder zout en
(nootmuskaat naar believen. De puree mag
niet te droog zijn. Doe ze nu in een vuur
vast schoteltje. De bovenkant wordt glad-
Igemaakt, waarna men er wat paneermeel
over' strooit. Hier en daar legt men een
klontje van de overgehouden boter. Derand
wordt nu schoongemaakt en het schoteltje
(in een matig warmen oven gezet. Hierin
(moet het blijven tot er een bruin korstje
(op is.
Huisvrouw
Voor 6 personen
Sagosoep
Men neme hiervoor D/2 Eter bouillon van
[rundvleesch, 40 gram sago, 3/4 ons kalfs
gehakt, een ei en een stukje foelie. De
[bouillon wordt op de gewone wijze getrok-
ken, desgewenscht met de foelie. Daarna
wordt de bouillon gezeefd en laat men er
de sago in koken, maar heel zachtjes, tot
I de korrels goed doorschijnend zjjn. Datduurt
j ongeveer drie kwartier. De laatste tien
minuten laat men er de gehaktballetjes in
(meekoken. Het ei wordt in de soepterrine
geklopt, waarna men er de soep voorzichtig
(doch goed roerende bij doet.
dat de bladen met eitjes in een schoone
mand worden gelegd in een klein broed-
kamertje, waar men een steenkoolvuur in
aarden potten brandt en de temperatuur
op ongeveer 80 graden houdt?
dat zij hierin 9 dagen en nachten blijven?
dat de eitjes dan groen worden en
een dag of twee later de rupsjes er uit
kruipen
dat gedurende de eerste twee a drie
dagen de rupsen dag en nacht om de twee
uur gevoed moeten worden met fijngehakte
moerbeibladen
dat de rupsen in 18 dagen hun vollén
wasdom bereiken?
dat de boeren ze op den achttienden dag
op een bamboerek zetten, waar ze zich bijna
dadelijk beginnen in te spinnen?
dat men tegenwoordig benzine maakt
uit plantaardigen alcohol, verkregen uit
vruchten, zaden, wortels en bloemen?
dat men in Frankrijk alcohol maakt uit
suikerbieten
dat men uit 1000 K.G. suikerbieten 40
liter benzine verkrijgt
dat het mogelijk is door bestraling met
sterke electrische lampen den plantengroei
te bevorderen
dat sommigen daaruit de conclusie trek
ken, dat het mogelijk is, op dezelfde ma
nier kaalhoofdigheid te bestrijden
Patroon (tot bediende, die geld moest
[innen)En, wat zei Jansen
Hij zei, dat hij me elk been in mijn
[lichaam zou breken en me uitbeenen, als
[ik nog eens mijn gezicht liet zien.
- Zei hij dat Ga dan terug en zeg
[hem, dat hjj niet moet denken, dat hij me
[door geweld kan bang maken.
Een oude juffer kwam aan het loket en
Ivroeg den bureaulist: Mag ik een kaartje
[voor Florance?
De bureaulist zocht tien minuten lang
[in allerlei spoorweggidsen en boeken, maar
1 kon het blijkbaar niet vinden, want hij
vroeg: Waar ligt Florance
- Die ligt niet, ze zit daar op de bank,
[antwoordde de juffrouw verontwaardigd.
-Je kan gewoonweg geen eerlijk meisje
[meer krijgen, zei mevrouw Gryp. De laatste
[ging weg en nam negen handdoeken mee.
Wat voor handdoeken
O, van die hotel-badhanddoeken, die
[ik van de laatste reis had meegebracht.
Een letterzetter, die geen werk kon
[vinden, kreeg een baantje als kellner. Een
[van de eerste klanten, die hij bediende,
[riep hem terug en zei: „Kellner, ik vind
[daar een steen in mijn soep."
Spijt me, meneer, dat is een drukfout,
[moet zijn „been".
Kellner: We zijn hier heel modern, meneer,
[we bereiden alles met electriciteit.
Klant: Is 't toch waar? Wel, als je
[dezen biefstuk nog eens een schok gaf?
Dat lijkt wel een stuk hondenbrood,
[wat je daar eet
Dat is het ook. De dokter zei immers,
dat ik meer dierlijk voedsel moest gebruiken?
DochterDie piano is heusch echt van
[mij, niet vader?
Ja kind.
En als ik trouw, mag ik haar meenemen
Zeker kind. Maar praat daar nu met
[niemand over, anders kon je je kansen
[wel eens verspelen.
Waarom heeft de voorman je ont
slagen
Wel, een voorman is iemand, die
erbij staat en kijkt, of zijn mannen werken.
Dat weet ik wel, maar wat heeft dat
[er nu mee te maken?
Nou, hjj werd jaloersch op mjj. De
menschen dachten dat ik de voorman was
Is het u bekend:
dat de Chineesche boeren in het voorjaar
[eitjes van zijderupsen koopen?
dat deze eitjes verkocht worden opveilen
[stevig papier, waarop er 200.000 tot 240.000
zitten?
Het Mazdaznan-Centrum, Dan. de Lange-
straat 14, Amsterdam, zendt ons het vol
gende, overgenomen uit het Mazdaznan-
maandschrift
Groote bewegingen bewijzen de waarheid
hunner leeringen door de menschheid te
bevrijden, vrij te maken op alle gebied.
Mozes geeft reinigingswetten, die het volk
Israël gezondheid schenken en uithoudings
vermogen in alle verdrukkingJezus begint
zijn zending in Galilea door de zieken te
genezen en de vermoeiden op te beuren;
Mahomed legt grooten nadruk op de gezond
heid des lichaams en des geestes door vasten
en gebed-op adem.
In de sferen van hoogste wijsheid en
inzicht èn in de eenvoudigste vragen des
levens, bouwden de groote leiders der
menschen voort op Zarathustrische wijsheid,
neergelegd in de Zend-Avesta. Hoe 't dage
lij ksch leven in dienst te stellen van 't
Hoogste Doel.
Zarathustra bracht niets nieuws. Hij
wenschte eenvoudig, dat men zou toepassen
wat men geloofde. De mensch had het ver
gebracht in wetenschap en vinding, maar
'g doel van 't leven op aarde was vergeten.
De rijkdommen van den bodem gingen te
gronde of werden tot onnutte producten
verwerkt. Waar eens de paradjjs'lijke
schoonheid der natuur 't oog verheugde,
leefde nu de heer der schepping in enge,
onhygiënische samenscholingener ontston
den broedplaatsen voor bacteriën en insec
ten, ziektekiemen voor 't lichaam, langzaam
verderf voor den geest.
Zarathustra vergaarde de schoone filosofie
Mazdaznan (bewustzijn van de Eeuwig-
werkende Gedachte) en gaf ze zijn mede-
menschen als gids, die 't leven op aarde
leidt naar volmaaktheid.
Zarathustra leerde niet de Goede Gedachte
en 't Goede Woord alleen, veel meer nog
de Goede Daad, door voorbeeld, naar het
Mazdaznan Woord: „Ik ben hier op deze
aarde om haar vruchtbaarheid te schenken,
de woestijnen om te scheppen tot een para
dijs, een paradijs dat God en zijn bondge-
nooten een waardige woonplaats biedt."
Den grond bebouwen, maakt de aarde gezond,
zoodat ze door haar producten energie kan
schenken aan den bebouwer. Zoo wordt
ook de mensch krachtiger en schooner
naarmate hij door arbeid zijn eigen gaven
en talenten leert kennen en ontwikkelt.
En moeder aarde beloont den arbeid door
't geneeskrachtig gewas voort te brengen,
dat den mensch steunt en sterkt in zijn
groei. Arbeid is geen vloek en geen plicht,
is oefening.
Wij kunnen 't leven in zjjn diepsten
zin niet begrijpen, voordat ons lichaam in
staat is dat leven volledig te manifesteeren.
Onze eerste plicht is dus dit lichaam vol
komen te beheerschen en we vinden in
Mazdaznan alle aanwijzingen om dat doel
te bereiken.
De vindingen der wetenschap in de laatste
decenniën op het gebied der maatschappe
lijke gezondheid, der economie en ook voor
de gezondheid der individuen, hebben on
rust en ziekte niet weten in te perken.
IntegendeelMazdaznan is gegrond op
duizenden jaren ervaring en toepassing
van enkeling en gemeenschap en bewezen
in alle cultuurperioden.
De ontwikkeling van 't ras deed steeds
de Arische volkeren westwaarts trekken.
Als plaats van hun ontstaan wordt alge
meen het hooggebergte van Centraal-Azië
aangewezen
Omstreeks 6000 jaar v. Chr. vinden we
op de hoogvlakte van Iran (Aryana) reeds
een hoogbeschaafd volk, te midden waarvan
Zarathustra leefde en leerde. In hun taal,
de Zendtaal, waarvan alle Europeesche
talen afstammen, schreef hij de Zend-Avesta
Kennis van 't.Open Boek Natuur; zna,
znan, zend: kennen, wetenin't Grieksch
gnosis; bij de Semietengabr, gebr of hebr).
Vanuit Aryana verspreidde Mazdaznan zich
westwaarts, eerst naar Chaldea (Magiërs)
en Mesopotamië, dan over geheel Klein-Azië
en langs de kusten der Middellandsche zee.
Abraham, afkomstig uit Ur in Chaldea
bracht de Zendleer naar Palestina waar
hij gewjjd werd, en het brood en den wijn
ontving, door den Vredevorst Melchizendek
Koning der ZendpriestersZarathustra,
Zaradusht of Zoroaster is geen eigennaam
maar wil zeggen: Vredevorst of Koning
van Salem. Het is de Titel der Hooge-
priesters der Zendorde, zooals ook Jezus,
Hebr. 5:6, een Koning van Salem, een
Hoogepriester naar de Orde van Melchizen
dek genoemd wordt).
En evenals Abraham namen ook de
andere stammen op hun tocht westwaarts,
veel van de levenswijze en levenswijsheid
mede uit het gemeenschappelijk Arisch
vaderland; wijsheid, die steeds hernieuwd
werd door Zend-boden, die scholen stichtten
en later in de overlevering als halfgoden
vereerd, bleven leven. Dionysos, Orpheus
en Pythagoras bjj de Grieken (Dionysische
en Orphische mysteriën), de Atonreligie
bjj de Egyptenaren. Bij de Semieten noemde
men deze Zend-boden Gabri-El (Wetende
van God). Niet alleen ih de geschiedenis
van- het Christendom spelen deze een groote
rolook aan Mahomed wordt Allah door
Gabriël geopenbaard.
Zoo hervinden we overal de wegen die
ons voeren tot de gemeenschappelijke bron
van Arische wijsheid, die we in Zarathustra
belichaamd zien. Plato (400 v. Chr.) die
naast zjjn leermeester Socrates, en Aristo-
teles, zijn leerling, één der grootste ver
tegenwoordigers was der Zendleer onder
de Grieken, erkent dit, zeggende dat, wat
hij leert, stamt van Zarathustra die meer
dan 5000 jaar vóór hem leefde.
Augustinus (400 n. Chr.), een der meest
gezaghebbende kerkvaders, zegt dan ook
terecht: „Wat men nu den Christelijken
godsdienst noemt heeft bij de Ouden bestaan
en was steeds aanwezig, vanaf het begin
van het menschelijk geslacht totdat Christus
in het vleesch kwam
Aan het begin onzer jaartelling vinden
we het Zarathustrisme rijk vertegenwoor
digd in de landen rond de Middellandsche
Zee: de Gnosis in Egypte, Neoplatonisme
in Griekenland en Klein-Azië, Esseners en
Nazireërs in Perzië en Palestina. Alexandrië
was het brandpunt van geestelijk leven,
de stad die Alexander de Groote stichtte,
en welker bibliotheek beroemd werd door
't exemplaar der Zend-Avesta dat hjj in
Iran veroverd had.
Terwijl zoo overal de Zendleer werd
geleefd door verschillende groepen en ge
meenschappen, treedt daaruit naarvoren
één, die de waarheid der leer aan zichzelven
bewjjstYehoshua Nazir, Jezus de Nazireër,
in wien gedachte, W-oord en daad tot een
heid werden. Die met zjjn leven bewees,
dat 't koninkrijk Gods is in onsin elk
van ons, en door een ieder geopenbaard
kan worden„nog grooter dingen dan deze
zult gij volbrengen." Hoe? en hjj
ademde voor hen en hij zeideneemt ook
gij zoo den Geest."
Eerst sinds 1762, toen Anquetil Duperron
een brokstuk der Zend-Avesta uit Azië
naar Europa bracht en vertaalde, kwam
de westersche beschaving weer in direct
contact met haar uitgangspunt. En toch,
niettegenstaande vele duizende jaren ver
streken, is Mazdaznan niet verouderd
Mazdaznan is geen moraalfilosofie, maar
is gegrond op de natuurwetten, volgens
welke ook heden nog heel 't menschelijk
organisme functioneert, die de hoogste func-
tiën van ons wezen het denken, bepalen.
Men stond verbaasd in een 7000-jarig
geschrift weer te vinden wat eerst door
't Christendom geopenbaard, eerst door de
moderne wetenschap beredeneerd s.cheen.
Weinigen zjjn zoo verwoed als bedriegers
uitgekreten en vervolgd als Anquetil Du-
perron en later Dr. Ha'nish, die de Aves-
taansche wijsheid in zjjn geheel publi
ceerde, totdat men de waarde zag,
en zweeg.
Kant, Renan, Schopenhauer, Goethe,
Dr. Max Müller, Dr. Haekel, Jackson en
vele anderen putten uit deze bron.
De grondslag van Mazdaznan, dien we
steeds weer in iedere cultuurperiode her
kennen, wordt gevormd door
De leer van den adem (ook door zang en
gebed 'op adem'). De leer der wedergeboorte
(van de fonteinen levend water). De leer
van de voeding tot opbouw van een reinen
tempel voor den geest (symbolentarwe
en vruchtensapbrood en wijn).
Deze drie groote ontwikkelingsfactoren,
tot nu toe door enkele begrensde groepen
en bewegingen aan weinigen geleerd, „en
zonder geljjkenis sprak Hij tot de menigte
niet, maar Hij verklaarde alles zjjnen dis
cipelen in het bijzonder," verkondigt
heden Mazdaznan, nu het verlangen naar
waarheid algemeen is geworden, open en
vrij aan een ieder.
Al foer zjjn ziekte te danken heeft aan een
onhebbelijken demon, die de zielestof ge
roofd heeft, wordt de hulp van een pries
ter ingeroepen. Het is dan zaak vlug te
handelen, want als de zielestof door den
boozen geest ono-egeten wordt, is het te
laat.
De priester weet gewoonlijk dadelijk,
•waarheen hij zich te hegeven heeft.
Meestal is het 'n tuin of een kruisweg
of een andere bijzondere plek. Hij be
geeft zich op weg en neemt een paar sa
rongs, een kuiken en een kind mee.
Zoodra men op de juiste plaats geko
men is, wordt er spoedig wat rijst ge
kookt. Het kuiken wordt eveneens ge
kookt, De rjjst en het vleesch worden op
een schotel gelegd en de plechtigheid kan
beginnen.
De ziel wordt uitgenoodigd van de lek
kernij te eten. Eerst zacht en vriendelijk,
daarna harder en eindelijk luid schreeu
wend, maar toch nog zooveel mogelijk
op vriendelijken toon. Ook roept de
priester verschillende goden aan, om de
ziel ontzag in te boezemen. Maar het
duurt vaak lang voor de ziel komt. Vooral
die van een rjjke schijnt zeer weerspan
nig te zijn.
Eindelijk ziet de priester aan de bewe
ging van het gras of aan wat dan ook,
dat de ziel in aantocht is. Hij houdt de
sarong gereed, en zoodra de ziel vlak bij
is om van de spijs te eten, wordt vlug-
de sarong om haar heen geslagen en zij
is gevangen.
Nu keert men terug. Het kind gaat
voorop met een groot blad, om te zorgen
dat de ziel en de priester niet nat worden
als het eens mocht gaan regenen. Dan
volgt de priester met de ziel. En daar
achter vaak een tweede priester met een
sabel, waarmee hij links en rechts en om
zich heen slaat, om te zorgen, dat de de
monen de ziel niet weer meepakken. Zoo
komt men thuis. De priester met zijn
sabel slaat met dit wapen op den drempel
of tegen de deur, om den zieke te waar
schuwen, dat de ziel terug is en dat hij
fii gereed moet houden om haar op te
vangen.
Vlug gaat het nu naar de kamer van
den zieke en de sarong wordt boven zijn
hoofd geopend, terwijl de priester vol
blijde ontroering roept: „Uw ziel is te
rug!"
Wordt de zieke na deze ceremonie niet
beter, dan is dit een bewijs, dat de ziel
weer gevlogen is. Men doet dan verder
geen moeite meer, want dan is gebleken,
dat zij toch niet te houden is.
een eveneens met kleurig papier bestrik-
ten stok in de hand.
Omringd door een joelenden troep kin
deren, die hem nieuwsgierig volgt, stapt
hjj van erf tot erf, om overal de blijde
boodschap te brengen, vaak in den vorm
van een lang vers, en eindigend met de
uitnoodiging: „Of 't oe bleeft te komen
tegen aonstoanden Zundag".
De broedneuger wordt gewoonlijk be
loond met een kwartje, dat op den bodem
van een vol glas brandewijn of jenever
ligt. Hij moet eerst het glas leegdrinken
0111 het geldstuk machtig te worden. Geen
wonder dus, dat hjj aan 't eind van zjjn
rondgang, vooral als het aantal genoo-
digden groot is, vaak verre van nuchter
meer is. Waarschijnlijk is deze omstan
digheid wel oorzaak, dat in een van de
vele broedneugersgedichten de regel voor
komt: „Heb ik mien boodschap niet wel
of kwoalik gedoan
Zielestof.
De Alfoeren denken zich de lucht be
volkt met allerlei demonen of booze
geesten, die in staat zijn de menschen ziek
te maken, wat zij doorgaans doen door
iemand zijn zielestpf te ontnemen. Dit
is voor den patiënt lioogst gevaarlijk om
dat de geest met die zielestof allerlei lee
lijke streken uithalen kan, wat dan te
zien is aan de vreemde gedragingen van
den patiënt. En het ergste is wel, dat de
geest soms de zielestof opeet. Dan is er
geen helpen meer aan, maar moet de zieke
onherroepelijk sterven.
Zoo denken de Alfoeren.
Zoodra men nu meent, dat een zieke
Er was nog geen waterleiding.
Jan Claesz wat ten tijde van Alva
schepen te Amsterdam. Toen waren de
Roomschen nog vrijwel oppermachtig en
duldden geen afdwalingen op kerkelijk
gebied. De Hervormden werden overal
vervolgd.
Ook Jan Claesz had zich aan ketterij
schuldig gemaakt, en om zich te zuiveren
en weer in den schoot der moederkerk te
worden opgenomen moest hij een bede
vaart naar Rome doen.
Te Rome werd hem opgelegd een
beschilderd glas in de kerk te ge
ven en een jaar lang niets dan water
te drinken. Het eerste was nog te doen
maar het laatste viel hem al te hard. Op
den terugweg van Rome liep hjj hierover
te piekeren. Hij kwam op 'n lumineus
idee en maakte terstond rechtsomkeert,
om te Rome te vertellen, dat er te Amster
dam nog geen waterleiding bestond en
dat het drinkwater er zeer ongezond was.
Men kon het alleen gekookt drinken, en
dan moest het bovendien nog met hop
vermengd worden. Dit werd hem welwil
lend toegestaan, en Jan Claesz dronk
voortaan bier. Dit bierdrinken heeft
hem den toenaam van „Van Hoppen" be
zorgd.
In 1555 liet hij een glas schilderen,
waarop hjj zelf in monniksgewaad was
afgebeeld, en gaf dit aan de kerk.
Nu was hjj volkomen gerehabiliteerd en
in 1560 werd Jan Claesz. van Hoppen
burgemeester van Amsterdam.
Groot begrafenis.
In de Noordelijke gedeelten van Cana
da is de winter zeer streng en lang. Men
zou zoo denken, dat het voorjaar daar
met gejuich en gejubel begroet moet wor
den. Is het voorjaar niet de meest poëti
sche tijd in alle landen? Wordt de lente
niet in alle talen bezongen?
In Canada gaat het eenigszins anders.
Daar heeft men bij het begin van de
lente eerst een droeve taak te vervullen,
die niet wel te rijmen is met gezang en
gejubel en poëtische ontboezemingen.
Daar moet eerst de groote begrafenis
achter den rug zijn.
Gedurende den langen winter sterven
ook daar veel menschen. Natuurlijk, maai
de grond is er dan zoo stijf bevroren, dat
de doodgraver geen gat kan graven.
Daarom wacht men tot het voorjaar als
de aarde weer ontdooid is. En dan pas
worden de stoffelijke overblijfselen van
allen, die gedurende den afgeloopen win
ter gestorven zjjn, aan den schoot dei-
aarde toevertrouwd.
Zweetvoeten.
Zweetvoeten is een gebrek, dat meestal
bij mannen voorkomt, 't Is een gevolg
van het steeds gesloten zitten der voeten
in de schoenen. De voeten zweeten van
alle lichaam sdeeken het meest. Leer laat
slecht vocht door en de voeten zitten dus
bjjna den geheelen dag in een dampbad.
Abnormale zweetafscheiding is hiervan
het gevolg.
Ter genezing en voorkoming drage men
ruime rijglaarzen of lage schoenen en
katoenen of half wollen kousen of sok
ken, die men eiken dag verwisselt voor
schoone. Thuis drage men zeer ruime
pantoffels, terwijl men de voeten dage-
ljjks met frisch water moet wasschen,
waarin een weinig aluin is opgelost.
De „broedneuger"
In Drente heeft een oud gebruik, om
het huweljjk van een paartje aan te kon
digen, lang stand gehouden. Zelfs tegen
woordig nog gaat de „broedneuger" rond
in sommige Drentsche dorpen, en hier en
daar in Overijsel en den Achterhoek van
Gelderland, om aan buren, kennissen en
vrienden de uitnoodiging over te brengen,
op de bruiloft van het jonge paar te ko
men.
Deze bode heeft zijn hoed met kleurige
linten versierd, draagt papieren rozen
in de knoopsgaten van zjjn jas en heeft
SPROKKELS.
Den oudsten dierentqin der wereld heeft
naar alle waarschijnlijkheid de Chinee
sche keizer Wu-Wang laten aanleggen,
omstreeks 1150 jaren voor Christus.
Sancta-Maria in Italiaansch Zwitser
land en Findel zjjn de hoogst gelegen
plaatsen in Europa. De eerste ligt 2487
M. boven den zeespiegel, de laatste
2075 M.
Met de opbrengst van eigen bodem
kunnen de inwoners van Engeland slechts
100 dagen van het jaar gevoed worden.
Voor de andere 265 dagen zjjn zij aange
wezen op invoer uit het buitenland.
In Zuid-Afrika leeft een slang, die ring-
halsslang genoemd wordt en in staat is
haar gif ongeveer vijf meter ver weg te
spuwen.
Omstreeks het jaar 1500 betaalde men
voor 32 eieren slechts één stuiver.
In de Zuid-Duitsche stad Neurenberg
wordt een kunstarm bewaard, die nog
goed bruikbaar is en toch reeds omstreeks
het jaar 1500 vervaardigd werd.
Men denkt gewoonlijk, dat een vleer
muis geen geluid geeft, maar niets is min
der juist. Alleen is dat geluid zoo ,hoog
van toon dat vele menschen niet in staat
zijn het met hun ooren op te vangen.
Aan een eik van middelmatige grootte
zitten ongeveer 800.000 bladeren.
Er waren in 1914 in geheel Europa
meer dan 40 millioen paarden.
Naargeestigheid vindt haar oorsprong-
in den mensch, niet in de omstandigheden
van het leven. Of een zieke in een gou
den dan wel in een houten ledikant ligt,
zijn ziekte blijft dezelfde.
De halve waarheid vindt veel meer koo-
pers dan de heele en zuivere.
Nog heden staan Babel en Jeruzalem
tegenover elkander, doch met Jeruzalem
in het hart kunnen wjj veilig door "Babel
wandelen, maar wie Babel in 't hart heeft,
is zelfs in Jeruzalem niet veilig.
De menschen zjjn slechts zoo lang pro
ductief, als zij religieus zijn.
Het oordeel, dat men over anderen uit
spreekt is een weerkaatsing van eigen
ziel.
In het jaar 1921 zijn in Pruisen 10600
tweelingen geboren en 116 drielingen.
Om de lucht van gekookte uien uit een
pan te verdrijven,' moet men de pan eerst
met kokend water vullen en er dan heete
sintels in doen.
Naar schatting heeft de dicht behaarde
vleermuis anderhalf millioen haren op
haar lichaam.
De zwaluwen, die in den herfst naar 't
Noorden van Afrika trekken, leggen die
reis in nog geen 24 uur af.