Advertentiën MISSET ZOON J. KIEVIT CINEMA PALACE De Venus van Venetië POSTZEGEL- LUXOR THEATER In de greep van het Noodlot .ff K. SLICHT Haarl. Cols. Diner-fei* fclPEHEHPM Verhuizingen over land en Zee K. VISSER'S S STADSSCHOUWBURG g N.V. HOUTGRAAF BOLSENBRÜEK IJ. P. Ruime Particuliere Garage WIE Z N HOED IS DAT MEUBELTRANSPORT MIJ. VAN HULST FIRMA J. H. KRUL JR. I SNELLE AUTODIENSTEN TEN TOONSTELLING Int. Postzegelhandel „Philadelphia" UW VOORRAAD OP? N.V. HOENDERDOS9 WAT ZIJN MANNEN?? BLACKIE HALLO PARYS HET GEHEIM „De Stilte de Verlatenheid" HAAR KLUI VEILK HORLOGEMAKER Schagchelstraat 44, Haarlem Reparatie» spoedig en billijk GARDE MEUBLES 60 ZIJLWEG 60 Uitsluitend Rijwielhandel NED. KROONRIJWIEL 'BRANDSTOFFENHANDEL Tel. 12400 - Haarlem - Warmoesstr. 15-17 DE LIEVELINGSVROUW VAN DEN RADJAH WONDEREN VAN HET HEELAL WILHELMINA ANTH RACIET BRANDSTOFFEN HANDEL J. WINDHORST OUDSTE ADRES VAN BLOEMENDAAL VOOR DROGISTARTIKELEN ADVERTEERT IN DIT BLAD WAT LUXOR BRENGT IS ALTIJD GOED DE OLYMPIADE CANDIDAAT BOEVEN EN BURGERS VERHUIZINGEN cn TRANSPORTEN BLOEMENDAAL, Dr. DIRK BAKKERLAAN 8, TEL. 22299 FEUILLETON BIJKAN Het overv 18 cent per regel, bij contract be langrijke korting. Kleintjes Vraag en Aanbod, Huur en Verhuur. Koop en Verkoop, van 1—5 regels 60 ct., elke regel meer 12 ct., deze alleen bij vooruitbetaling. Boven, onder of naast den tekst dubbel tarief. Ruime keuze in HORLOGES, KLOKKEN, enz. enz. tegen scherp concurr. prijzen U.A. (Coöperatieve Keuken) Bakenessergracht 27 Telef. 14393 Gebruik van alleen prima grond» stoffen en alleen natuurboter Voor verbruikers steeds vrijen toegang tot bedrijf en magazijnen Dinerprijs f 0.87, soep of toespijs f 0.15 extra Omzet jaarlijks plm. 80.000 diners Geen verplichtdagelijksch gebruik Uitgebreide diners naar elk gewenschte menu Bijzondere schotels in eiken prijs Vreagt onze prospectus eens Juiianalaan bij eindpunt tram Station—Overveen voor direct te huur. AfzonderlijRe toegangsweg. Te bezichtigen na telefonischen afspraak No. 14156. SCHILDERS-DECORATEURS NASSAULAAN 23 - HAARLEM DttiEWE/TEriKM EO/tHUAti ÏO M —O Directeur J. L. van Hulst HAARLEM: Maerten v. Heemskerkstr. 25a Telef. 15166 DEN HAAG: Alexanderplein 1 25 Telef. 13052 BEHANGERIJ STOFFEERDERIJ Bewaarplaatsen voor inboedels, koopmansgoederen en reisbagages. Verpakkingen voor en verzen dingen naar OOST en WEST VRAAGT INLICHTINGEN EN PRIJSOPGAAF OVERVEEN - TELEF. 14930 Zoo pas ontvangen verschillende MODELLEN van het nieuwe Luxe- en Weer- en Winduitvoering VAKKUNDIGE REPARATIEAFDEELING g OVERVEEN, TEL. 11617 BLOEMEN DAAL, TEL. 22012 PRIMA KWALITEIT, VERZORGING EN BEDIENING Als U voor Expeditie van uwe goederen gebruik maakt van dan betaalt U normale vrachtprijzen en U ontvangt daarvoor de meest prompte en accurate verzendingsdienst welke er bestaat tusschen Zandvoort, Aer denhout, Haarlem Bloemendaal, Amsterdam en Het Gooi, 5 maal daags. 3ROOTE HOUTSTRAAT 111-113, HAARLEM - TELEFOON 11937 Vanaf heden brengen wij U EEN GEWELDIG PROGRAMMA CONSTANCE TALMADGE in Deze superfilm garandeert U een avond van amusement door haar schitterende vondsten, de gezonde sensatie, de onweerstaanbare lachscènes en het heerlijke spel van de lieftallige Constance Talma dge. Een dolle klucht met BIN TURPIN. ALS GEWELDIGE ATTRACTIE alleen op de Avondvoorstellingen en de Matinée's van Zaterdag en Woensdag Plaatsbespreken voor deze bijzondere voorstellingen aanbevolen. GROOT ORKEST EN CONCERTORGEL. te houden op ZONDAG 15 JANUARI a.s. des middags van 12 tot 5 uur. Wij expo- seeren alléén zegels uit onze zaak, o.a. GRIEKENLAND bijna geheel compleet in verschillende nuances; een schitterende collectie SI AM, JAPAN, enz. enz., NEDERLAND KOLONIËN. Op dezen dag wordt NIET verkocht. Komt U ook eens kijken U zult verschillende KOSTBARE stukken kunnen bewonderen. JANSWEG 31, HAARLEM, TELEFOON 14785 EEN GOEDE GELEGENHEID OM ONZE EENS TE PROBEEREN. ZE BEVALT ZOO GOED ALS IEDEREEN! PROBEERT ZE DUS EN U WORDT GEBRUIKER EN DIENT DAARMEE EEN NATIONAAL BELANG LEIDSCHE PLEIN - KONINGSTRAAT 48 TEL. 10773 - HAARLEM - TEL. 10773 BLOEMENDAALSCHEWEG 57 - TELEFOON 22195 GKÖOTE HOUTSTRAAT 138, HAARLEM, TELEFOON 13481 Wij hebben U verteld dat wij met het Nieuwe Jaar ONZE GROOTE FILMS uitbrengen. Deze week hebben wii weer twee hoofdnun mers Sensatie, Spel, Spanning, waardoor een drama gevlochten. Weer een film om van te smullen. Ons tweede hoofdnummer 6 acten. Komische comedie met JOHNNY HINES in de hoofdrol. Ons Hollandsch Nieuws bevat deze week: De aankomst van de „Alhena" te Rotterdam en de huldiging van de heldhaftige bemanning. Spoorwegongelukken te Zandvoort en te Leiden. Dp strardirgvan het Stoomschip „Fano" te Petten. Begrafenis van Baron Sweerts de Landas Wyborgh. Wij geven slechts één Avondvoorstelling van 8 tot 103/4 uur. I WILSONSPLE8N HAARLEM TELEFOON 10188 j ZATERDAG 14 JANUARI HET VEREEN1GÜ ROT TERD.—HOFSTAD TOONEEL b (Dir. Cor van der Lugt Melsert) Buispe! in 4 tdlrecien dour HaKKIc> UEAinS ZONDAG 15 JANUARI N.V. HET SCHOUWTOONEEL JAN MUSCH in Tooneelspel in 4 beur. uoor N.J.BkUööE en JAAP v. d. POLL MAANDAG 16 JANUARI DE WEKELD-REVUE DINSDAG 17 JANUARI VOLKSVOORS1ELL1NG N.V. HET SCHOUWTOONEEL DONDERDAG 19 JANUARI HET VEREEN1GD HAAGSCH TOONEEL (Dir. F. F. Mertens) 2e Opvoering wegens groot succes van Blijspel van Llc.NNt.QUlN ZATERDAG 21 JANUARI Het suceèssiuK van HET NIEUWE NEDERLANDSCH TOONEEL B b a b TRANSPORT VAN PIANO'S EN BRANDKASTEN NAAR HET ENGELSCH. (Nadruk verboden). I. Het rustelooze „tik, tik, tik" van een hamer, die schilfers van een wit marmeren beeld afsloeg, klonlk door de zwoele stilte van den zomernamid dag. In de groote, koele kamer boven het atelier lag een jonge vrouw loom op een divan, toegedekt met een prachtig Oostersch zijden kleed. Onge duldig gooide zij het hoek, waarin zij had liggen lezen, in een hoek van de kamer en met een uiterst-ontevreden uitdrukking op haar knap ge zichtje stond ze op, strekte haar armen wijd uit en gaapte. Lieve Hemel! riep ze uit. Wat een leven! Wat een leven! En daarvoor heb ik mijn eigen zalige vrijheid opgegeven! Voor dit leven! Een zaam verwaarloosd, het is afschuwelijk! Zij lachte schril en ging naar de deur. Maar hij moest nu maar eens met me uitgaan. Ik kan het niet uithouden en ik zal het hem ver tellen ook. Met vlugge treden ging ze de trap af naar 'beneden en kwam in de koele, betegelde hall. Voor de deur van het atelier bleef 2e stilstaan. En toen het „tik, tik, tik" weer opklonk, verdween alle aarzeling en ze deed 'n paar passen de kamer in, terwijl ze den 'deurknop in haar hand 'hield. Herbert! zei ze op zachten, smeekenden toon. Steeds, als ze zoo binnenkwam, keek hij op en glimlachte; maar vandaag was hij te zeer verdiept in zijn werk. Herhert! weerklonk de stem van de jonige vrouw door de stille kamer, ditmaal met een ongeduldige klank erin. Maar de man scheen haar niet te hooren, want de hamer ging onverstoorbaar: tik, tik, tik. Plotseling kwam er een felle uitdrukking in haai pogen. Ze staarde en staarde naar dat beeld-in- wording, dat zoo verheven-geheimzinnig uit het koude marmer te voorschijn getooverd was. Ze had dikwijls met bewondering gekeken naar het werk van den beeldhouwer; dat was vóór haar huwelijk geweest. Dit was het eerste werk sedert hun huwelijk dat zij van een ruwen klomp had zien groeien tot het wonder van schoonheid dat nu haast voltooid was. Een vlaag van jalouzie sloeg in haar omhoog. Ze Jrad hem geroepen met liefde in haar stem en hij, haar man, had haar niet gehoord. Hij was alleen maar verliefd op zijn beeld, zijn heitel en hamer. Hij was zich niet bewust, dat zij in de kamer was: hij wist niet dat zij eenzaam was en zich ongeluk kig voelde, ofEen plotselinge windvlaag, die van den kant van de rivier kwam, rukte den •deurknop uit haar vingers, zoodat de deur met een smak dichtvloog en door den plotselingen, on- verwachten schok gleed de beitel in de hand van den beeldhouwer uit op het marmeren gezicht. Met een woedende schreeuw draaide hij zich om; zijn gezicht donker van kwaadheid. Hoehoewaag je het om zoo de kamer binnen te komen, Freda! Heb ik je niet gezegd, 'dat het minste krasje 'het werk van maan den bederven kan? En je komt binnen en slaat de deur als een furie achter je dicht! Je zou kalm .mijn meesterwerk vernielen! Hij keerde zich weer naar zijn beeld toe en onderzocht nauwkeurig of er niets gekrast was. Je werk! Viel de jonge vrouw uit. (Het is altijd hetzelfde liedje; alleen je werk 'boeit je, die blok ken steen! Hoe durfde jij, met je beelden en je verlangen naar eenzaamheid, een jong meisje hier heen brengen? O, het is monsterachtig van je! Tranen van zelf-medelijden liepen over haar wan gen en bij het gezicht hiervan 'bedaarde zijn woede. Bedaar wat; je overdrijft vreeselijk. Bedaren? Ik kan niet bedaard zijn als ik dag in dag uit niemand zie. Ik mag niet eens hier zijn als je werkt. Je weet wel, dat ik te veel afgeleid word, als ik iemand bij mij heb. Maar wat wou je mij eigen lijk 'komen vertellen? Zijn toon was nu rustig, maar zijn gezicht zag bleek; hij wilde haar niet laten merken hoe haar woorden hem pijn ge'daan hadden. Wat komt het er op aan wat ik wilde zeggen. Herbert Henderson trachtte te glimlachen. Hij pakte haar liefkozend bij den schouder en zei: -c- Nu zet ik je uit de kamer en stuur je naar boven om je te kleeden en dan zullen we ons de buiten sporige luxe van een taxi veroorloven om naar Hampstead te rijden en je nicht, mrs. Grifferton, op te zoeken. Hoe vind je dat? Ze draaide zich vlug om en sloeg haar armen om zijn hals. Herbert, dat wilde ik je juist komen vragen! Je bent toch eigenlijk een schat! Hoe laat ben jij klaar? Herbert, die zijn gereedschap weer opgenomen had, keek verbaasd om. Ik, lieveling? O, bedoel je, dat jij niet meegaat? Lieve schat, wees nu redelijk. Deze marmeren dame moet morgenvroeg naar Weenen gestuurd worden. 'Vannacht komt ze gereed en dan moet ik bij het inpakken zijn. Dus je ziet toch zelf wel dat ik geen tijd 'heb. Zoo? Freda's stem klonk ijzig kalm. Je schijnt nogal vertrouwen in je werk te hebben. Ze liep het atelier door en kwam naast hem staan. Ik heb er alle verwachtingen van. Het is mijn meesterwerk; ik 'heb mijn ziel er in gelegd. Het is mijn eigen schepping, Fredamijn eigen idee! 'En in opgetogen bewondering keek hij naar het beeld. j Zoo? herhaalde Freda. Dan hoop je er net zooveel van als ik van mijn huwelijk gehoopt heb de vervulling van iederen gelukkigen droom, van iedere heerlijke gedachte. En hoe heet het bee la. De Stilte der Verlatenheid. Ja net als mijn huwelijk is het ook de stilte der verlatenheid! Wel, als het beeld voor jou is, wat het huwelijk voor mij was, dan is de titel goed gekozen! Freda! riep hij. De smak van de dichtslaande deur was hef ant woord. Hij keek weer naar het beeld en zag duidelijker dan ooit te voren de droeve smeekbede op het marmeren gelaat en in de lokkende teeder- heid van de uitgespreide armen. Met een half- onderdrukten snik sloeg hij zijn armen om den voet van het blok en legde zijn hoofd tegen de koele knieën van het 'beeld. Als zij niet meer van mij houdt, wat is alle roem van de wereld piij dan waard? O, Vrouwe der Verlatenheid, 'breng inij 'roem; maar geef mij vóór alles haar liefde weer! II. 'De klok van de kleine ou'de kerk in Chelsea had juist twaalf heldere slagen laten hooren. Een don kere gestalte liep de stoep van het huis van Her- bert Henderson op en stak den sleutel in het slot. Toen Freda de deur voorzichtig achter zich gesloten had, bleef ze een oogenhlik in de hall stil staan en luisterde. Maar er was geen geluid'. Ze streek een lucifer af, zocht op de tafel in de hall en zij was blij dat zij geen telegram zag liggen. Dus hij had het gekregen! Ja, hij had het tegen elven moeten hebben, met de boodschap dat hij onmiddellijk naar Hampstead moest komen, 'omdat zij niet goed geworden was. Ze tastte in het donker naar de deur van het atelier en ging binnen. Aan het eind van het vertrek stond het beeld, het afgodsbeeld van haar man dat leven- looze blok steen, dat haar van zijn liefde beroofd had. De jalousie had haar beet in wilden, greep. Ze ging naar het piëdestal en rukte woest ze doelde de zware massa trillen. Wéér rukte zij.... Toen volgde een vreeselijke bons die haar hart deed ineenkrimpen. De schok scheen haar wakker uit een soort verdooving te maken. Mijn God, wat heb ik gedaan! hijgde zij, terwijl zij terug- jsirompelde en haar gezicht met de handen bedekte. Ze kroop naar de deur en wankelde de hall in, Opeens werd er gebeld. Een kreet ontsnapte haat en als in een idroom opende ze de voordeur. Bij het licht van een straatlantaarn herkende zij den huisdokter. Hij liep vlug de hall binnen. Wel, bent u in het donker? Hij knipte het licht aan en bekeek haar critisch. U lijkt zelf wel ziek. Dat gaat niet hoor, Zullen we maar direct naar 'boven gaan? Een vreeselijke angst bekroop Freda dat er iets tragisch gebeurd moest zijn. Zij volgde den geneesheer. Dokter, ik ben net thuis. Is Herbert ziek?Ze greep met kille handen de balustrade vast. De dokter keek verschrikt om. Maar beste kinid, weet je er niets van, riep hij uit. Neer-, niets! Je moet niet schrikken, maar Herbert stond vanmiddag toe te kijken toen ze blok steen binnen brachten en toen brak een touw. Hij stond er vlak bij en het viel op hem. Hij is heelemaal niet goed, maar ik haal hem er wel doorl Ze wist niet hoe ze de slaapkamer bereikte en als vastgenageld bleef zij staan, Freda! Een zwakke stem drong tot haar door. Herbertbegon ze, maar ze kon niets meer zeggen. Ze kon alleen maar naast hem neer knielen en zijn hand vasthouden. 't Is niet veel meer, hè? hijgde hij zwakjes. O, Herhert, ga niet heen, blijf hij mij. Ik heb je zoo lief, ik houd zoo veel van je; ik was gek om jaloersch te zijn opZij hield op en begroef haar gezicht in het kussen naast hem. Ik weet het wel, mompelde hij zacht. Maar kun je nu nog van mij houden; ik kan misschien nooit meer werken en mijn hand 'gebruiken. Maar mijn meesterwerk is af en het zal de wereld in gaan en mij roem brengen. En als ik beter word gaan we samen naar Weenen om het te zien. Je zult trotsch op het beeld zijn, omdat het mijn werk is en omdat jij het was lieveling die mij iedere seconde dat ik er aan gewerkt heb, in spireerde, ook al was je niet hij mij. Morgen komen ze het beeld halen. Zal je goed toezien? Ja, ja. Ik zal er goed op passen! zei Freda met droge, 'brandende lippen. Langen tijd bleef ze naast hem geknield terwijl hij sliep. Toen hij 's morgens wakker werd, was Freda bij hem, 'Het beeld? vroeg 'hij. Het isin orde, antwoordde ze zwak. Ga nog eens kijken; ik wil het goed weten, drong hij aan, en op een blik van den dokter ging ?ij. Trillend op haar beenen ging ze het atelier binnen. Ze had het gevoel alsof daar iemand vermoord lag. Onder een stoel naast de tafel zag ze een oranjekleurige enveloppe van een telegram liggen, ■ongeopend. Ze bukte zich mechanisch raapte het papier op en stopte het in haar japon weg. Het was klaar blijkelijk vergeten door het ongeluk. Met brandend zelfverwijt in het hart keek zij de kamer rond naar de rommel op den vloer. Met een schreeuw vloog zij er op af. Dat was geen marmer ,dat waren de overblijfselen van een leeuw in klei! Werkte haar hersens niet goed of be drogen haar r oogen haar? Zij durfde haast niet te hopen dat zij zich den vorigen avond vergist zou kunnen hebben! Ze nam het 'doek van een ander beeld af en daar daarFreda kon een vreugdekreet niet on derdrukken, want zij keek in de zachte, droevige oogen van haar mans meesterwerk. Als in ant woord op die uitgestrekte armen strekte ze ook de hare uit en tranen van verrukking, van opluchting en van oneindige dankbaarheid sprongen in haar oogen. 0, mijn lieve vrouw der verlatenheid, wat heb ik zwaar gezondigd en wat heb ik een diep be rouw! O, wonder van oneindige erbarming; allen die lijden, moeten je liefde zien en hun bedroefde harten moeten getroost worden door jouw be grijpenden glimlach, niet van verlatenheid, maar van Oppermachtige Liefdel Het rosige licht van den vroegen morgen lichtte zacht over het lieflijke 'blanke gelaat van het beeld en over het van geluk-stralende gezicht van het jonge vrouwtje. 22ste JAARGA ABONNEMF.NTS JAAR BIJ VOOl I JULI NA Dl INCrtSSOKOSTE VERHOOGING I ABONNEMENTE BIJKANTC (Nat Van den beroei wijsgeer Cheste welks inhoud e heel aantrekkeli als men er lang ieders instemmi Chesterton bezii overwinnelijk is lijk deel van zi zekerd heeft. dichter dit zinn lijk deel, aleer zijn lichaam or gesteld in een dit allerkostelijl gen. Nu kan niets h betreft mag, he gebleven, very le gaan, veilig des levens, die ontnemen kan. overwinnelijk ii onbevreesd en dry ft hem tot omf is hem gew Juist toen ik di nog over nadac de heldenstukke nier, wiens niern ten stond verme mijn gezelschap, lijk kent, maakt hij vliegt er ma pas zyn vrouw t En ik bracht ver en, Chesterton's het allerkostbaa borgen. Wat Ch ve wijze gedaar negatieve wijze eens was het leven, datgene, de en beteekeni: Wat kwam het met de sterfely Evenals de helt vlieger verder m hulsel, waarvooi meer hoeft in ai loosheid van zyr tot een held; hi niets had te ver ook alles. Wat een ander, bezit nog in ziel ondernemingen stond den vlieg heldhaftigheid welslagen, dat 1 sproot voort uil loof in zichzelf, deel van zichzelf, onderwijl het be in een albasten Eensklaps bedac dendaden en stoi zouden hun mog ke levenshoudin. schoten mij enk strjjders voor ve PÜ, kunst en ci zich een derj hebben verzeker Immers niet alle J""«bbbbbbbbi b van ERR vindt zijr -gelijkelijk muziek e Vraagt g den plaat B VERBIND1NGS RADIO- EN

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1928 | | pagina 4