Advertentiën
Kosthuis
G. B. A.HENSEN
Bedrijfskleeding
BLOEMIST-TUINKNECHT
Een abonnement op dit blad kost U tot 30 Juni: f 1.15
H.DRENTH
K. SLICHT
CITROËN AUTOMOBIELEN
U vindt op pagina 4 een Inteekenbiljet, hetwelk U, na het te hebben ingevuld, even kunt opzenden
WILT GIJ
s f
UW VOORRAAD OP?
N.V. HOENDERDOS'
RECHERCHE
Agentschap: J. J. LANSDORP, Bloemendaal, Telef. 22387
INGEZONDEN
SCHAAKRUBÉ?^EK
AERDENHOUT.
HAARLEM.
Slaapkamertje
1M6
HET VAKKLEEDING MAGAZIJN
WILHELMINA ANTHRACIET
EN INFORMATIE
14751 TELEFOON 14751
Hoestende Kinderen
GEBUCO'S TEERSTROOP
Schagchelstraat 44, Haarlem
Reparatlën spoedig en billijk
12-24 P.K. TYPE B 14 SEDAN f2400 Uit voorraad leverbaar. Uitgevoerd met vierwiel-
TYPE GRAND LUXE MODEL 1928 F 2900
21 Februari 1928.
Aan den Gemeenteraad van,
HAARLEM,
Edelachtbare Heeren,
De ondergeteekend-en, Dr. A. de Vletter en Dr.
W. [H. C. van Esveld, nemen de vrijheid zich tot
Uwe vergadering te wenden met het volgende:
Voor hun ambtsbezigheden, respectievelijk dat van
Rector en van Conrector van het Ketunemer Ly
ceum te Bloemendaal, begeven zij zich ©enige
malen per dag van hun woning aan de Kleverlaan
te Bloem'eridaal naar het schoolgebouw en vice
versa, en daarbij hebben zij moeten vaststellen,
dat er op dien weg een tweetal plaatsen zijn met
groote moeilijkheden1 voor 'het verkeer en zelfs
levensgevaar voor de eveneens dien we.g nemende
leerlingen hunner school.
Het eerste gevaarlijke punt is dat van den over
gang van den spoorweg HaarlemVelsen aan de
Kleverlaan, waar de 'nauwe doorgang, de telken
male voorkomende groote opstoppingen en de zeer
slechte bestrating aanleiding zijn tot gevaar.
De ondergeteekenden hebben aan den Gemeente
raad van Bloemendaal als hun meening te kennen
gegeven, dat o.a. een oplossing gevonden zou
kunnen worden in de doortrekking van den uit het
Kinbeimpark komenden, goed onderhouden bitu-
menweg in de richting van Stoop's Bad, aanslui
tende op de daar reeds aanwezige Frederik Hen-
Idriklaan.
Een zaak, waarbij het Gemeentebestuur van Haar
lem ook betrokken schijnt te zijn, is een verbete
ring van de 'bestrating aan de Kleverlaan, die
werkelijk zeer veel te wenschen overlaat. Deze be
strating is in de buurt van d'en overgang zoo
slecht, dat er werkelijk groot gevaar voor onge
lukken bestaat. Het komt den ondergeteekenden
onjuist voor, dat jonge menschem, zooals de leer
lingen van een school, in gevaar zouden komen
door kwesties van oneenigheid tusschen twee
Gemeentebesturen over het onderhoud van wegen.
Zij zuller. dan ook eventueel de vrijheid nemen,
zich nog tot hoogere autoriteiten te wenden om
op de gevaren te wijzen.
Een tweede gevaarlijk punt op den weg vam, Bloe
mendaal naar Overveen over Haarlemsch gebied,
is dat van het spoorweg-viaduct bij de Verspronck-
weg, waar door het aanwezig zijn van een dubbele
trambaan en 'het onder 'het viaduct doorgaan van
water een verkeersmoeilijkheid ontstaat, die, mede
in verband metde slechte bestrating, wederom
gevaar oplevert.
Het ligt niet op d'en weg van ondergeteekenden
on: aanwijzingen te doen betreffende mogelijke
verbeteringen (overkluizing van het water?), maar
zij achten het hun plicht op den 'bestaanden' zeer
bedenke lijken toestand te wijzen.
In de hoop dat het Gemeentebestuur van Haar
lem zoo ruime opvattingen zal hebben, dat het
deze kwestie, waarop de aandacht van het Ge
meentebestuur wordt gevestigd' door twee niet-
Haarlemmers, werkzaam zijnde aan een niet Haar-
lemsche instelling, optredende in 'het belang van
voor een deel niet Haarlemsche kind'erten (alhoe
wel de doorgang onder het viaduct ook door vele
Haarlemsche leerling'en van het Kennemer Lyceum
wordt gepasseerd) ernstig onder de oogen. zal zien,
blijven wij,
van Uwe vergadering de dw.dienaren,
(volgen de handtee'keningen).
nemen zich te wenden tot Uwe vergadering en tot
die van den Gemeenteraad van Haarlem.
Het eerste gevaarlijke punt is dat van den over
gang van Idem spoorweg HaarlemVelsen, waar
de nauwe doorgang, de telkenmale voorkomende
groote opstoppingen -en de zeer slechte bestrating,
aanleiding zijn tot gevaar, welk gevaar en welke
moeilijkheden naar het inzicht van ondergeteeken
den op min of meer radicale wijze zouden zijn te
verminderen en weg te nemen; b.v. door het maken
van een dubbelen overgang,'met voetgangersover
gang, of door het maken van een verbindingsweg
KinheimparkFrederik Hendriklaan te Overveen,
ten 'Noordoosten van het schoolgebouw van het
Rennemer Lyceum,
De ondergeteekenden zijn van oordeel, dat het
gebrek aan samenwerking tusschen de gemeenten
Bloemendaal en Haarlem, aan welk gebrek door
goed op de hoogte zijnde personen d'e slechte be
staande toestand wordt toegeschreven, geen aan
leiding mag zijn tot d'en huns inziens zeer ver
keerden gevaar meebrengen-dien toestand op de
aangeduide plaats.
Het tweede gevaarlijke punt op den iweg van zeer
veel Bloemendaalsche kinderen naar de Bloemen-
daalsche scholen, is de doorgang van het viaduct
bij den Verspronckweg, waar door gebrek aan
ruimte voor tram, auto's en fietsers, ook bepaald
ernstige gevaren bestaan. Overkluizing van het
daar aanwezige water zou, naar inzicht van onder
geteekenden, de eenige oplossing zijn.
De ondergeteekenden, die de vrijheid nemen zich
met het bovtemstaande tot U te wenden, verzoeken
wel 'dringend, in het belang van d'e kinderen van
vele ingezetenen, ernstig aandacht aan deze zaak
te geven.
Van Uw vergadering de dw. dienaren,
(volgen de handteelseningen).
21 Februari 1928,
Aan den Gemeenteraad van
BLOEMENDAAL.
Edelachtbare Heeren,
De ondergeteekenden, Dr. A. de Vletter en Dr.
W. H. C. van Esveld', nemen de vrijheid zich tot
Uwe vergadering te wenden met het volgende:
Tin de uitoefening van hun ambt, respectievelijk
dat van Rector 'en Conrector van bet Kennemer
Lyceum, zich dagelijks heen en weer begevend
tusschen het schoolgebouw en hun woning, hebben
de onüergeteekenden moeten vaststellen, dat op 'n
tweetal punten, voor de even'eens langs denzelfden
weg naar en van school gaande leerlingen, groote
moeilijkheden, zoo niet levensgevaar bestaan, om
welke redenen de ondergeteekenden .de vrijheid
Hooggeachte Redactie,
U zoudt mij zeer verplichten met opname van het
volgende
Hoewel het in den regel weinig zin heeft, terug
te komlen op een beschouwing naar aanleiding
eener plaatselijke gebeurtenis, hoop ik toch, dat U
mij toestaat een' uitzondering te maken omtrent
Uwe recensie der lezing B. de Ligt.
Een excuus Uwerzijds is lin den aanvang 'hiervan
gegeven, waar Uwe recensent niet langer dan tot
de pauze kon blijven. Waar ik hij de introductie
van den spreker geuit 'heb, dat deze voor de pauze
dt breede lijnen zou aangeven van het zijnde, en
daarna meer zou wijzen op het wordende, dus
m.a.w. het nieuwe wereldbewustzijn in wording,
na eene wereldbeschouwing, valt er dus moei
lijk bij Uwe bemerkingen te, spreken van een ver
slag.
De mij talrijk toegekomen vragen, direct na de be
ëindiging dezer toespraak, om 'den inhoud op
schrift, 'bewijzen, dat velen behoefte gevoelden,
deze nog eens rustig over te lezen. U schrijft over
een slordigen vorm, maar deze massa gegevens
konden m.i. niet anders worden behandeld', dan op
de wijze als geschiedde, en naar mijn oordeel met
buitengewoon breede visie, en groote kennis van
zaken.
De feiten, die in zoo kort tijdsbestek, voor de
pauze werden aaneengeregen, mogen voor enke
len „oude kost" zijn geweest, ik zou hier de
woorden van Van Send'en willen toepassen: ,,er
mag niet alleen gerekend worden met wat slechts
in de verstgevordenden leeft".
Indien U bereid is, het verslag, van de hand des
sprekers, af te dru'cken, zou dit zijn' nut kunnen
hebben voor ben, die dezen avond' niet konden
bijwonen', en tevens naar ik hoop Uw
recensent aantoonen, dat het begrip der wereldge
schiedenis, als voor de pauze getoond, nader
voerde tot 'het verantwoordelijkheidsgevoel voor
het huidig geslacht, d'at toch mede de toekomst
te vormen heeft, en van welke mentaliteit toch
maar bitter weinig blijkt.
Het wil mij voorkomen, dat juist uit dit slot der
rede voor zeer velen genoeg viel te leeren. Het
evenwicht, waarover toen werd gesproken, en dat
g.msch andere steunpunten vraagt dan die, waarop
het huidig samenleven zijn steun vindt, mag voor
Uwen recensent als „oude kost" bekend zijn, het
is niettemin in d'e gemeenschap eene onbekende
spijze. Hoogachtend, Joh. E. Post.
OVER WORDING VAN EEN NIEUW
WERELDBEWUSTZIJN.
Zooals in dit blad werd vermeld, hield
de heer B. de Ligt op Vrijdagavond 10
dezer eene lezing over bovengemeld on
derwerp, voor een talrijk en aandachtig
gehoor, te Bloemendaal. Naar aanleiding
van eenige vragen van de bezoekers, zoo
mogelijk een verslag te geven, en voorts
ter wille van hen, die niet in de gelegen
heid waren, dezen avond aanwezig te zijn,
geef ik hieronder eene verkorte samen
vatting van het gesprokene, van de hand
des inleiders.
Deze dan toonde aan, hoe in verband met
de politiek-economische crisis der laatste
tijden, er ook een crisis ontstond in de
levens- en wereldbeschouwingen. Meer en
meer dringt het besef door, eener alge-
meene betrekkelijkheid in tweeëerlei zin:
a. Alles heeft op elkaar betrekking. Zelfs
de vrede van Versailles, de Volkenbond, de
ontwapeningsconferenties bewijzen, dat de
oude grenzen vallen, en de wereld door en
ondanks het imperialisme, politiek-econo-
misch één wordt. Dat deze sociaal één
wordt, ziet men in het ontstaan der 2e en
3e. Internationale, en de verschillende vor
men van internationale vakbeweging. Ook
het congres tegen de koloniale onderdruk
king te Brussel, was hiervan een grootsch
symptoom.
Technisch wordt de aarde almeer één bol,
één hoofd, één menschenhoofd, waar steeds
omvangrijker associatieprocessen plaats
grijpen. Terwijl het Westen behoefte toont
aan Oostersche wijsheid, roept het Oosten
om Westersche wetenschap, industrie en
hygiëne. Zelfs de vroeger geminachte
neger, wordt uit een oogpunt van stijl en
dans als medemensch gewaardeerd. Het
Westersch bewustzijn is moe van eigen
eenzijdige verstandsontwikkeling en indi
vidualistische beschaving. Overal roept
het een om het ander, en zoekt men on
derling verband.
b. Men erkent, dat alles slechts betrek
kelijk is, ook eigen beteekenis, levensop
vatting, enz. Zelfs het meest uitgewerkte
Westersche beschavingstype, waarin de
griekseh-romeinsche traditie zich het
schoonst verwerkelijkte: de fransche sa
menleving, is niet langer met zichzelf te
vreden, maar stelt zich voor het vreemde,
als voor iets onmisbaars open. in de moder
ne wijsbegeerte stelt men niet langer men-
schelijk denken met Europeesch denken
gelijk. Men erkent, naast het europeesch
denken het betrekkelijk recht van het in-
dische en chineesche, bijv. Masson-Oursel,
Misch, en vindt daarin zoowel wezenlijke
overeenkomsten als elkaar onderling ver
rijkende verschillen. Tegelijkertijd valt in
het Oosten, geestelijk gesproken, de oer
oude chineesche muur. Het Westen erkent
de betrekkelijke waarde der Oostersche
kunst en de Oostersche kunst die van het
Westen.
Alle denkers voelen zich al meer door
eigen taal en traditie beperkt en gebonden.
De moderne Zielkunde der Wereldbeschou-
wingen, (Jaspers) laat zien, dat de men-
schen innerlijk verschillend zijn gebouwd
en verschillende typen tot verschillende
eigenaardige filosofische stelsels moeten
komen, die om eikaars aanvulling roepen.
Jaensch toont aan, dat dieren, kinderen
en z.g. wilden een eigenaardig bewustzijn
hebben, dat niet eenvoudig een lagere
vorm van geciviliseerd bewustzijn is, maar
in menig opzicht een andere wijze van
beleving en waarneming, waar wij be
trekkelijk buiten Staan. Dat maakt be
scheidener, voorzichtiger en eerbiediger.
De vorige eeuw, overmoedig door machine
en techniek, ten gevolge eener hevige en
eenzijdige verstandsontwikkeling, wekte
I bij velen een gemakkelijk mechanistisch
geloof aan de wereldevolutie. Dit werkte
i ook door in het revolutionnaire socialisme.
Op het oogenblik moet de leer van de ont-1
wikkeling van het leven echter geheel
worden herzien, en aangaande oorsprong
en ontwikkeling blijkt nog vrijwel alles on
zeker. Zelfs het marxisme erkent meer en
meer eigen eenzijdigheid, en zoekt zich te
vernieuwen in verband met de moderne
zielkunde.
Er blijken vele wiskunde en vele algebra's
mogelijk en elke geschied-wetenschap
heeft haar partijdige en fantastische zijde.
Kortom geen dogma is meer houdbaar,
en alle wetenschap voorlóópig van karak-
cer. Ze is echter ook vóórloopig, in dien
zin, dat zij de komst van diepere weten
schap, zuiverder kennis, en sterker daad
kracht voorbereidt.
lür ontstaat zoo een nieuw wereldbewust
zijn:
I. Een nieuw bewustzijn van de wereld:
een innig besef, dat wij leven en streven in
een nog onoverzienbaar geheel, en ge
stuwd worden door onuitputtelijke mach
ten, naar wat boven on sbeste willen en
weten uitgaat. Al onze opvattingen wor
den daardoor veel minder zeker, geen dog
ma is meer mogelijk, noch voor den ge-
ioovige, noch voor den vrijdenker.
II. Dit leidt tot een nieuw bewustzijn in
de wereld: Eenerzijds beleven wij een
periode van groei, wording en voorberei
ding, en tegelijkertijd worden velen ge
plaagd door barre onzekerheid. Vroeger
liet men alles aan God, aan het Noodlot, of
veel later bijv. aan de economische om-
I standigheden over. De klassieke duitsche
wijsbegeerte bracht echter een nieuw
begrip van geschiedenis, en Marx en Ba-
koenin wekten tot geschiedenis scheppende
daad. De mensoh gaat zich zien als hebben
de te vervullen een noodzakelijke functie in
het geschiedproces en begint zich verant
woordelijk te voelen zoowel voor de maat
schappelijke productie als voor de ge
slachtelijke reproductie.
een vans schilderijen en teekeningen door L. D.
Ruyschvan Dugteren in den kunsthandel F. H.
Smit, Groote 'Houtstraat 69, en een van hout
sneden, litho's en teekeningen van Cor Visser, in
het gebouw Geld. Oude Gracht 62.
Oplossingen, bijdragen, enz. te zenden aan den
Schaakredacteur, De Genestetweg 23 Bloemendaal
EINDSPELSTUDIE No. 45.
H. CORDES (Berlijn).
Maar terwijl hij lang nog niet alles over
ziet, moet hij toch reeds handelen, aarze
len tot den dood is niet mogelijk. Wat nu?
Wij moeten het durven wagen, even be
twijfelend als geestdriftig, even kritisch
als mystiek, even wetenschappelijk als
spontaan, even logisch als intuïtief. Ge
weten zoowel als inzicht kunnen dwalen.
Een absolute onfeilbaarheid is er niet. Wij
hebben het te wagen door een verstoorbaar
en herstelbaar evenwicht te scheppen
tusschen ons instinct, ons verband, onze
intuitie, onze rede, een voorbeeld nemende
aan de moderne vliegeniers, die rustig
dwars door de grootste gevaren durven
zweven, en zonder roekeloosheid, den dood
onder de oogen zien. Ikarus, die naar de
zon wou vliegen, is voor ons geen zondaar
meer, noch Prometheus, die den hemel
bestormde. Wij stijgen in den geest door
alle hemelzalen heen. Bewust van onze
verantwoordelijke taak scheppen wij even
krachtig als bescheiden nieuwe mogelijk
heden voor menschelijker samenleving op
deze aarde. Joh. E. Post.
Wij komen, ook in verband met het inge
zonden stuk van den heer Post, op deze
belangrijke aangelegenheid terug. Wij
raden daarom onze lezer aan, dit nummer
goed te bewaren. (Red.).
Tengevolge van kortsluiting brak Zondagmiddag
de beugel van 'm electrische tram, even voor de halte
Doodweg. Het was 'de tram, 'die van 16.07 uit
Zandvoort vertrekt. De dienst ondervond 'door dit
malheur ongeveer 45 minuten vertraging.
Wij maken onze lezers attent op een tweetal ex
posities, die momenteel in Haarlem gehouden
worden:
Wit aan zet wint.
Stanld der stukken:
Wit: Khl, La5, Pf2, b3, g2, h3.
Zwart: Kh4, De3, c5, g5, h5.
OPLOSSING EINDSPELSTUDIE No. 44.
(GRAAF DE VILLENEUVE ESCLAPON).
Stand der stukken:
Wit: Ke5, Pa7, t>5, g6.
Zwart: Kc7, Pe7, b3.
1. 'b5bóf, Kc7—h6; 2. Pa7—c8fl, Pe7Xc8; 3.
Ke5,e6, b3b2; 4. g6—g7, b2—bl 'D.; 5. g7—g8 D„
i Dblb3f: 6. Ke6d7! en als Zwart de Dame
■neemt is Wit pat en het spel dus remise.
BLOEMENDAALSCHE SCHAAKCLUB.
:Ter herdenking van haar eerste lustrum, zal de
'Bloemenidaalsche Schaakclub a.s. Zaterdagavond
o.a. een probleemoplossingswedstrijd houden.
ZONDAG 26 FEBRUARI 1928.
BLOEMENDAAL.
NED. HERV. GEMEENTE, voormiddags 10 uur,
Ds. J. A. van Leeuwen, Em. pred., Heemstede,
n.m. 5 uur Ds. J. C. van Dijk.
Bidstond' Zaterdag 25 Febr., 's avonds 9 uur
in de consistoriekamer.
JONGELIEDENSAMENKOMST in gebouw
„Maranatha", des voormiddags 10 uur.
De heer H. C. Valeton, Theol. Cand. Utrecht.
Donderdag 1 Maart.
n.m. 8 uur Ds. J. C. van Dijk, Bijbellezing.
GEREFORMEERDE KERK, voormiddags 10 uur,
Geen opgaaf ontvangen.
NEDERLANDSOHE PROTESTANTENBOND in het
Bondskerkje, Potigieterweg 4, v.m. 10.30 uur.
Prof. Dr. G. A. van den Bergh van Eysinga.
Onderwerp „Godskinderen" (tevens een her
denking van den overledene Voorzitter).
OVERVEEN.
NED. HERV. GEMEENTE (Ramplaan) v.m. 10 uur,
De heer K. Koopman.
AERDENHOUT.
„RELIGIEUZE KRING" Aerdenhout—Bentveld.
Vereenigingslokaal Eikenlaan 5, v.m. 10.30 uur.
'Dr. L. J. van Holk, Rem. Rned. te Utrect.
SANTPOORT.
NEiD. HERV. GEMEENTE, voormiddags 10 uur,
Geen dienst.
7 uur. Prof. Dr. G. A, v. d, Bergh van Eysinga.
„Wij kunnen", (Mat. 20 28).
18 cent per regel, bij contract be
langrijke korting. Kleintjes: Vraag
en Aanbod, Huur en Verhuur, Koop
en Verkoop, van 1—5 regels 60 ct.,
elke regel meer 12 ct., deze alleen
bij vooruitbetaling. Boven, onder
of naast den tekst dubbel tarief.
Naaister, h. b.b.h.h., zoekt Slaap
kamertje zonder pension. Brieveu
met prijs pgave No. 252, Burean
van dit blad.
Schildersgezel vraagt degelijk
(geen beroeps) in Bloemendaal.
Brieven lett. H, Bur. van dit blad.
succes met adverteeren?
Kiest daarvoor dan Het
9 Bloemendaalsch Weeklad
1 PAARLAARSTEEG 1
WASCHBARE
ENGELSCHLEER- EN MANCHESTER BROEKEN
TRICOTGOEDEREN KOUSEN SOKKEN
Een mooie gelegenheid om onze
EENS TE PROBEEREN
BRANDSTOFFEN HANDEL
LE1DSCHE PLEIN, KONINGSTRAAT 48, TEL. 10773
OUD-RECH. VAN POLITIE TE HAARLEM
nemen graag een genees
middel dat lekker smaakt
en waarvan zij weten dat
het ook onmiddellijk
helpt. Dit middel is
Bij: W. SCHEEPSTRA, Bloemen-
daalscheweg 75, Bloemendaal, en
en FIRMA HAAKS, Bloemen-
daalscheweg 30', Overveen.
HORLOG EMAKER
Ruime keuze in HORLOGES, KLOKKEN,
enz. enz. tegen scherp concurr. prijzen
BIEDT ZICH AAN:
oud 24 jaar, P. G., in bezit diploma R. T.W.C. Reeds 10 jaar
in 't vak (aanleg en onderhoud van tuinen). Hoog salaris
geen vereischte. Brieven letter C, Bureau van dit blad.
remmen» schokbrekers, autom. ruitenwlsscher, enz.