Advertentiën
f
ÏEVABONHEUR
CINEMA PALACE
K. SLICHT
Qaarl. Coöp. Diner-YerBen.
W. C. BERGISCH
Cabaret „Modern
RENATI
Nederkoorn- zooiy
tt woninginrichting
TEL.13171 IOONZALEN 56 gED. OUDE GRACH
TEL.10757 WERKPLAATSEN 52 GR HEILIGLAND
UW SUCCES
Uitbreidingsplan
Muziekkroniek
BURGERTIMMERWERK
Drui
Vereeniging voor
Facultatieve Lijkverbranding
TUMMERS
STADSSCHOUWBURG
P. H. BRINKMAN
DUCO
i.
UI
H. VAN BILDERBEEK JR.
EEN WALZERTRAUK
HAARLEI
GARAGE K. A. DEKKER
Luxe auto te buur, ook groote
open auto zonder chauffeur.
Groote afstanden billijk tarief.
H. C. VAN 'T LAND
BLOEMENDAAL - TEL. 23018
£I£EHEIIMU.
BLOEMENDAAL
HORLOGEMAKER
Kleine Houtstraat 97, Haarlem
ReparatlSn spoedig en billijk
J". T I T
(Coöperatieve Keuken)
Bakenessergracht 27
DE GENESTETWEG 16 BLOEMENDAAL
Vanaf beden schitterend nieuw programma o.a.
MISS. OLLITA
LOS MORENOS
EISCHT DE EENIGE ECHTE „DUCO'
Buitenlandsche en Hollandsche Actualiteiten
EICHHOLTZ'
J. WINDHORST
OUDSTE ADRES VAN BLOEMENDAAL
VOOR DROGISTARTIKELEN
7.ATERPAG 22 SEP!
IS cent per regel, bij contract be
langrijke korting. Kleintjes Vraag
en Aanbod, Hunr en Verbuur. Koop
en Verkoop, van 1—5 regels «Oct.,
elke regel meer 12 ct.. deze allcca
bij vooruitbeuling. Boven, onder
of naast den tekst dubbel tarief.
IIIIHIIIIIllUUIIIIIIIIIlUlllllllilllillllllllllllUUlUlllUIIII
Den 30en September a
lllllfc
1 hopen mijn geliefde Ouders g
JOHANNES GROENEVELD j
en
J GRIETJE GROENEVELD-DIETS g
3 hunne 25-jarige Echtvereeni- j§
ging te herdenken.
B s
g Hun liefhebbende Dochter, g
GRIETJE.
Receptie 23 Sept., 3—5 uur. jj
Bloemendaai, Vijverweg 27. g
Tijdelijk Telefoon 22148
KORTE KLEVERLAAN 5
III BOSCHLAAN 39 III
BLOEMENDAALSCHEWEG 46
Eenig speciaal adres alhier voor
L. GEIJLVOET
DOELSTRAAT 37 TEL. 13538
Handel in en herstelplaats van
NAAIMACHINES
mtBöfm»
iom
Ï5
Rijnegom en Oosterduin
Weerszijden Julianalaan
Duinlustpark
Van heden af is gedurendeveertien
dagen ter Gemeente-secretarie te
Overveen (van 9—1 uur) voor een
ieder ter inzage nedergelegd de
bij Raadsbesluiten van 6 September
1928 vastgestelde plannen, met uit
voerige kaart en grondteekening,
tot herziening van het Uitbreidings
plan der gemeente:
A. voor zooveel betreftde terreinen
begrensd door:
ten Westen: de Westerlaan;
ten Zuidenden Zandvoorter-
weg;
ten Oosten: de Houtvaart tot
aan de Munterslaan,
en verder door de grens
Haarlem—Bloemendaai tot het
punt, waar de Oosterduinweg
en de Westeriaan uitkomen op
den Boven weg.
B. voorzooveelbetreftdeterreinen
begrensd door:
ten Zuiden: de spoorbaan
Haarlem—O verveen
ten Westen: denBloemen-
daalscheweg;
ten Noorden: de Kleverlaan, en
ten Oosten: de spoorbaan
Bloemendaai—Haarlem en de
Delft.
C. voor zooveel betreft terreinen,
gelegen tusschen de Alb. Thijm-
laan en den Johan Verhulstweg.
Bloemendaai, 12 September 1928,
Het Hoofd
van het Gemeente-bestuur,
A. BAS BACKER.
Ruime keuze in HORLOGES, KLOKKEN,
enz. enz. tegen scherp concurr. prijzen
METSELAAR
TIMMERMAN
AANNEMER
Bloemendaai
Kerkplein 8a, Tel. 22414
U.A.
Telel. 14393
Gebruik van alleen prima grond»
stoffen en alleen natuurboter
Voor verbruikers steeds vrijen
toegang tot bedrijf en magazijnen
Dlnerprljs f 0.87, soep
of toespijs I 0.15 extra
Omzet jaarlijks plm. 80.000 diners
deen verplicht dagelljksch gebruik
Uitgebreide diners naar
elk gewenschte menu
Bijzóndere schotels In eiken prijs
Vraagt onze prospectus eens
Inlichtingenbladen, Tarieven en Voorwaarden op schriftelijke
aanvraag verkrijgbaar bij den Af deelings-Secretaris:
Indien U lijdende is aan een breuk, en bezwaar hebt tegen een operatie,
is de beste breukband Uw beste hulp. De beste breukband is zonder
eenigen twijfel de gepatent. MEYRIGNAC BREUKBAND, waarvan
NASSAUSTRAAT 12ROOD - TELEF. 11288
voor Haarlem en Omstreken de Alleenverkooper is.
U moet vooral geen andere BREUKBAND koopen zoolang U de
voordeelen van de MEYRIGNAC BREUKBAND niet kent
SS
RAAKS 1-3 - HAARLEM TELEF. 13147
Internationale Cabaretier
Orig. Amerik. Ragtime songs
Schitt. Spaansch Danspaar
Vanaf Vrijdag 21 September
UITSTEKENDE JAZZBAND onder leiding van Tom v. d. Spek
HT ENTREE-PRIJZEN VERLAAGD
CONSUMPTIE-PRIJZEN STERK VERLAAGD
's Middags gezellig Bitteruurtje, 4—7, bij Zang en Dans
lederen avond 8—12 uur Avondvoorstelling - Zondags
middags Matinée, volledig programma - Entree f 0 10
IEDEREN ZATERDAG SOCIETY-AVOND
geopend tot 's nachts 3 uur - Na 12 uur geen toegang
S WILSONSPLEIN HAARLEM TELEFOON 10188
s
ZATERDAG 15 EN DINSDAG 18 SEPTEMBER
8 UUR
GENOEGLIJK SPEL IN DRIE BEDRIJVEN DOOR
HERMAN HEYERMANS
5 EVA BONHEUR - ESTHER DE BOER VAN RIJK
FIRMA WED. J. DE REIGER
MANDENMAKER IJ
GEVESTIGD SEDERT 1819 VERWULFT 7
Ligstoelen, Ziekenstoelen, Wasch' en Reismanden
Alleen eerste kwaliteiten Reparatie-Inrichting
Telef. 12155 Giro 138934
m
-v-Cj j
NAMELIJK VAN DUPONT DE NEMOURS!
NASSAULAAN 40 EN 40 ROOD
TELEFOON 14734 - HAARLEM
AUTOLAK- EN DUCO-SPUITINRICHTING
GROOTE HOUTSTRAAT 111-113. HAARLEM TELEFOON 11937
Vanaf heden op algemeen verzoek nog eenige opvoeringen van de I
mooiste OPERETTE-FILM ooit vertoond:
Ook bij deze opvocrin- y|££ OTTRUD'S De Ber°em<lt
gen medewerking van Weensche Zangei,
Verder vertoonen wij een schitterend bij-programma met komisch I
filmen, teekenfilm en
Iedere avond voorstelling, aanvang 8 our. Zaterdag- en Woensdag,
middag Matinée om 2 30 uur. Zondag van 27 uur doorloopcnc»
voorstelling. Toegang voor iedere leeftijd.
COMESTIBLES- EN DELICATESSENHANDEL
GR. HOUTSTAAT 118 - TEL. 13151
HAARLEM
DELFTSCHE BOTERJANHAGEL p. blik f 1.25
FRIESCHE DRABBELKOEKEN. p. blik f 1.30
GORKUMSCHE ZOUTE BOLLEN p. blik f 1.40
GOUDSCHE STROOPWAFELS p. blik f 1.60
BOTERWAFELTJESp. blik f 0.80
FIJN GEKRUID SPECULAAS. p. blik f 0.90
BLOEMENDAALSCHEWEG 57 - TELEFOON 22196
IS VERZEKERD WANNEER GIJ UW ADVERTENTIE]
PLAATST IN „HET BLOEMENDAALSCH WEEKBLAD"
MODERNE MUZIEK IN NEDERLAND.
De Moderne Muziekcultuur van ons
land. Het nieuwe Muzieklyceum
te Amsterdam. Een sympathiek
plan. Moderne kamermuziekcycli.
Verdere projecten. Een ieders
steun wenscheljjk.
Hoezeer de muziekcultuur van ons vaderland zich in
de laatste jaren ook langs moderner richtlijnen be
wogen heeft en hoe talrijker het aantal wordt van hen,
die inzien, dat de verbazende activiteit der scheppende
jongeren niet langer te negeeren valt van een eigen
lijke moderne muziek- cultuur is in ons land tot
dusver nog geen sprake geweest. Wat ons in de con
certzalen aan modern werk voorgezet wordt, blijft
in de eerste plaats bijna altijd beperkt tot datgene wat
reeds „repertoire geworden is" en verhoudt zich ten
tweede ongunstig ten opzichte van het oudere werk,
waaraan nog altijd verre de voorkeur gegeven wordt.
Zoodat het werk van onze tijdgenooten niet dan hoogst
onvolledig en zonder causaal verband of samenhang
tot ons doordringt.
Men begrijpe mij niet verkeerd: met de appreciatie
kwestie heeft dit alles niets uitstaande. Hoe men ook
tegenover het werk der jongeren staan moge en welke
plaats men ook inneemt ten opzichte van de geheele
moderne muziek-tendenz het gaat niet aan een
publiek (dat daarenboven trotsch is op de reputatie
van helder oordeel en goeden smaak) stelselmatig on
kundig te laten van wat zich in de creatieve wereld
der jongeren afspeelt. Het werk der modernen het
moge dan van grootere of kleinere waarde blijken en
ongetwijfeld zullen wij hier nog dikwijls voor verras
singen komen te staanheeft recht op uitvoering,
heeft recht op onze objectiviteit en belangstelling. In
dit geval gaat het niet in de eerste plaats om een toch
altijd relatieve schoonheid (die overigens bezwaarlijk
genoten kan worden zoolang de gelegenheid daartoe
niet geboden wordt), maar om een recht tot kennis
name, om een plicht tegenover de kunst van onzen
tijd, die recht heeft op onze aandacht. Het is een on
billijkheid die met geen enkel „standpunt" valt goed
te praten, dat het oudere werk de kunst die de
strijd achter den rug heeft en die van zijn bestaans
zekerheid lang overtuigd is, die dus alles op het nieuwe
vóór heeft systematisch bevoorrecht wordt boven
het jonge, nieuwe werk, dat zijn strijd nog strijden
moet. Goed- en afkeuring kunnen en mogen eerst aan
de beurt komen, wanneer de gelegenheid tot voldoende
kennisname behoorlijk geboden is geworden. Het „oor
deel" van thans heeft maar al te veel te maken met
het Hollandsch spreekwoord dat het onbekende ook
onbemind verklaart.
Bovenstaande beschouwing staat in direct verband
met de aanstaande opening van het nieuwe gebouw,
dat het Muziek-Lyceum te Amsterdam in October a.s.
hoopt te openen. Men heeft natuurlijk reeds eerder ge
hoord van dit tweede gebouw. Het is gelegen aan het
Willem Witsen-Plantsoen in Amsterdam-Zuid en
werd gebouwd door den Architect Dirk Greiner. Voor
het Amsterdamsche muziekleven is vooral van belang
de inrichting van twee concertzalen, één voor een ge
hoor van ruim vijfhonderd en één voor een publiek
van honderdvijftig personen. De kamermuziekbeoefe-
ning en het klein-orkest krijgen hiermede een belang
rijk uitvoeringsterrein, waaraan reeds lang dringende
behoefte bestond. Aan die behoefte wordt nu tegemoet
gekomen en dat wel op een wijze, die het Muziek-
Lyceum stempelt tot een der al te schaarsche instel
lingen, die het goed recht der moderne muziekcultuur
ten volle erkennen.
In het aanstaand seizoen namelijk zijn een aantal
kamermuziek-cycli geprojecteerd, waarvan één een
moderne Fransche concertenreeks reeds vaststaat.
Het hangt natuurlijk geheel af van de publieke belang
stelling of de andere, hoogst interessante en belang
rijke cicli hun beslag zullen krijgen. Wat zeer zeker
te hopen is, want de achterstand, die op deze wijze zou
worden ingehaald, is niet gering.
Het communiqué, dat het Muziek-Lyceum ten deze zal
verspreiden en waarvan wij als eerste reeds thans
nadere mededeeling kunnen doen, bespreekt den opzet
van de reeds hooger genoemde Fransche cyclus, die
medio October zal aanvangen, uitvoerig. „De belang
stelling voor recitals is gedurende de laatste jaren sterk
verminderd", zegt het exposé.
„Steeds weer verschijnen gelijksoortige programma's en
wanneer enkele malen programma's worden uitgevoerd,
,die zich door hunne samenstelling gunstig van andere
onderscheiden, dan weten deze, veelal door gebrek aan
voldoende voorlichting, de publieke belangstelling niet
te trekken: het is voor velen zeer moeilijk, de enkele
belangrijke muzikale gebeurtenissen uit de groote hoe
veelheid minder- of niet-belanrijke te schiften". Ten
aanzien van de geprojecteerde uitvoeringen wordt dan
verder opgemerkt: „De belangrijkheid van deze con
certen ligt (dus) voor alles in de samenstelling der
programma's: de eigenschappen van techniek of tem
perament der uitvoerenden worden slechts als aan dit
doel ondergeschikte middelen beschouwdDeze zin
snede typeert volkomen de onbaatzuchtige tendenz van
deze concerten, die niets anders beoogen dan ons
land met het werk en het streven der jongeren, onge
acht van welke richting of school, bekend te maken.
„Nimmer", zoo zegt het communiqué, „zal de keuze
der stukken worden gedaan uit overwegingen die
slechts ten doel hebben de persoonlijke gaven der uit
voerenden te doen schitteren".
Wat nu deze eerste Fransche cyclus betreft, in een
zevental concerten, waarvan enkele als „concert-con
férence", zal getracht worden een overzicht te geven
van de productie en de tendenzen van het moderne
Frankrijk, óók van dat der allerjongsten. Op 15 Oc
tober a.s. opent de clavecinist Ruggiero Gerlin, leerling
van Landowska, het geheel met een programma
oude clavecin-muziek, waarmede tevens eenig verband
gelegd wordt tusschen de oude muziek „pour charmer
l'oreille" en de hedendaagsche tendenzen, die immers
vrijwel van dezelfde praemissen uitgaan. Dan volgt
een avond van de beide pianisten Wiéner en Doucet,
die in ons land reeds eerder concerteerden. Op 29
October komt Jane Bathori met werk van de Fransche
avant-garde, waarna de ten onzent nog geheel onbe
kende componisten Maxime Jacob en Henri Sauguet
(uit de beroemde „Ecole d'Arcueil" van Satie) eigen
werk komen spelen. Over Satie-zèlf zal de Parijsche
criticus Robert Gaby een lezing houden, die zeer in
teressant belooft te worden. In samenwerking met een
tweetal zangeressen van de Parijsche Opéra-Comique
brengen de componisten Jaubert-Delannoy daarna op
27 November a.s. eveneens eigen composities. Terwijl
Arthur Honegger, met medewerking van zijn echtge-
noote, deze eerste cyclus ook al met eigen werk komt
afsluiten.
Tot zoover het te publiceeren communiqué. Men ziet
zoowel de componisten als de composities en voor
een deel ook de uitvoerenden zijn nieuw voor ons land.
Er zal dus veel te leeren, veel te verwerken zijn. Maar
bij dezen eenen, uiteraard beperkten cyclus wil men
het niet laten. Daar is, behalve het plan voor een
tweede Fransche reeks, waarvan een Milhaud-concert
o.a. reeds vaststaat en waarin ook Fauré's bijna ver
geten figuur naar voren zal komen, in principe besloten
tot een Russischen cyclus, die figuren als Prokofieff,
Alex. Tchérépnine, Miaskowsky, Lopatnikoff e.a. be
lichten zal. Het Russische kerkkoor uit Parijs, dat ons
land in het afgeloopen seizoen bezocht, zal daarbij
eventueel ook medewerking verleenen. Vast staat reeds
een concert van den jongen Rus Tchérépnine, die be
halve eigen werk (de curieuze „La Violoncella bien
tempéréeook werk van Miaskowsky en Prokofieff
zal uitvoeren.
Niet minder interessant kan de cyclus Duitschland
Tsjecho-SlowakijeOostenrijk worden. In deze con
certen-reeks zouden figuren als Paul Hindemith, Ar
nold Schönberg, Alban Berg, Felix Petyrek, Kurt
Weill, Ernst Krenek nader in ons land bekend ge
maakt worden. Tevens zullen wij dan de gelegenheid
krijgen om kennis te maken met het beroemde koor
van Dr. Augo Holle, een madrigaalvereeniging uit
twaalf zangers bestaande, die het allermodernste op
koorgebied tot hun repertoire rekenen. Er zou een
interessante kennismaking te boeken zijn met een
zangeres als Yella Curjel uit Karlsruhe, die zich voor
stelt Hindemith's liederen-cyclus „Marienleben" op één
avond voor te dragen. Ook de méchaniseering der
muziek, welk probleem in Duitschland en Oostenrijk
zeer veel belangstelling ontmoet, zal in dezen cydus
niet vergeten worden.
Tenslotte bestaan er plannen tot het organiseeren van
een Jazz-cyclus, die hoe men ook over de jazz als
inspiratieve macht denken moge zonder twijfel veel
interessants brengen zou. De Amsterdamsche criticus
L. M. G. Arntzenius stelt zich voor alsdan een lezing
over negro-spirituals te houden, met gebruikmaking
van gramofoonplaten. Dit meer en meer gebezigde
hulpmiddel tot muzikale demonstratie zal ook in een
lezing van Charles Wolff gebruikt worden om de
muzikale folklore van verschillende wereldstreken te
doen hooren. Deze „tour du monde en 80 disques" zal
ook uit wetenschappelijk oogpunt bijzonder aantrek
kelijk worden. In dezen cyclus zullen de beide jazz
pianisten Wiéner en Doucet natuurlijk niet ontbreken,
terwijl Yella Curjel werk van Gruenberg, Weill
Krenek, Milhaud en Hindemith zal voordragen,
De vraag of dit alles wel „belangrijk" en „van vol
doende kunstwaarde" zijn zal, heb ik in het begin van
dit artikel als volstrekt ondergeschikt genoemd. Hoofd
zaak is m.i. dat gelegenheid geboden wordt, plaats I
wordt gemaakt voor het nieuwe, dat recht heeft onze
aandacht te eischen. Dat het Muziek-Lyceum dit recht
erkent en dienovereenkomstig wenscht te handelen,
toont ondubbelzinnig aan met hoeveel ernst het be
stuur zijn taak, die niet licht is en in dit geval ver
moedelijk ook niet dankbaar in den gewonen zin, op
vat. Het houde zich echter overtuigd van den dank van
hen, die onze vaderlandsche muziekcultuur opheffen
willen uit de sleur van het alledaagsche en lang-
bekende. De plannen van het Muziek-Lyceum gz
vér uit boven locaal belang en betreffen ons gansche
vaderland. Moge een ieder blijk geven van zijn be
langstelling en instemming door deze cycli zooveel
mogelijk bij te wonen. Voor onze Nederlandsche mu
ziekcultuur zijn zij in alle opzichten van het hoogste
belang.
LOU VAN STRIEN
Buss. Crt.
WETENSWAARDIGHEDEN.
Is het U bekend:
dat er in Engeland op elke 150 huwelijken 1 scheiding
voorkomt?
dat de hoogte, waarop zwaluwen, wilde eenden e"
ganzen enz. gewoonlijk vliegen op lange afstanden
300 tot 800 meter bedraagt.
dat men sprinkhanen heeft gevonden op bergtoppen
van 6000 meter?
dat verschillende rivierloodsen in het district Londen
per jaar ongeveer 12.000.verdienen?
dat de Chineezen de kunst van het papiermaken heb
ben afgekeken van de wespen?
BIJKANTOOR:
De in dit blad opgenon
zijn van de hand van
Tideman.
(Nac
Kortgeleden had ik e<
teur, die zich er ovei
uit den „beschaafden
op onheusche wijze 1
grof toe te snauwen,
hartige familiariteit,
meenzaamheid, waarb
eelen hem met „jij" ei
jegens menschen, die
meenschap evenveel
zij. In dit tutoyeeren
volgens hem een betr<
Ik moest hem toegeve
me af, wat wel de oo
gedrag. Vooropstellen
opzet geen sprake ka
trekking, dat het gem
aan onbekendheid mei
gevoelens van een an
die, tot welke men zei
Dit tekort aan kennis
gezichtsveld is bij d
klein. Men komt buite
menschen in aanrakin
kellner, den melkboe
komt bij den burgeme
maar ontmoet slechi
mensch.
Wat gaat er om in k
ruchte kent? Hoe leeft
de saxofonist van de
die drommen forensei
het kantoor heen en
staan van de haveloo
grootestadsachterbuur
millionnairs, die als k
een oord van vermaa
Talloos zijn de krin
leven en in welker i
niet kunnen verplaat
hetgeen onze ervarin
wij zelf een fantasti:
werkelijkheid bitter
het te verwonderen,
allerlei botsing en m
De roman en het too
in andere levenskrinc
weerspiegeling betroi
wij, dat de graaf uit
figuur is, die even w
als de tooneel-domine
Heeft niet de voorzi
Nederlandsche Letter
onlangs over beklaac
volk van het plattei
boer uit de boeken
boer uit de werkelijl
Een merkwaardige 7
menschen van allerh
vrijheid verleende, v
vaak vermaakte met
zoodra deze vertrouv
ten. Dan verbaasde
proletariër volkomen
welke hij zich van d
en de proletariër vei
over den kapitalist,
anders had voorgesti
Welke dweepende jc
raakt, toen de door
soonlijke kennismak
bleek? De soldaat is
niet zoo heldhaftig,
de verbeelding ze af:
Wanneer wij ons en
perktheid onzer maa
VERHURIN
BAKFIETSE