EFFECTEN - COUPONS Crêpe Schoenen ALGE M. NIEUWS en ADVERTENTIEBLAD VooRKENNEMEBLAND en HAARLEM EXPL?%nADMINP^DRUKKER V T. Tl MMER DE 0ENE5TETV/E(L23, BLOEMEND UI TG AVE NYvHETHIDDEN PLASTISCHE KUNST Kunst aan het Volk POSTERIJEN HAARLEMSCHE BANKVEREENIGING W. G. HOOGESTEIN BOEKHANDEL „LECTURA" KANTOORBOEKEN Hij meent 't zoo kwaad niet TWEE KALENDERS VOOR 1929 worden bij ons Vakkundig gerepareerd L. FABER Zn., KL. BOOTSTRAAT 10 Telefoon 12896 Opgerlcbt 1898 VOOR RADIOTOESTELLEN Bloemendaalscheweg 123 - Telef. 22874 NOORSCHE LEVERTRAAN A. J. VAN DER PIGGE GIERSTRAAT 3 - HAARLEM PER FLACONf 0.45 ZATERDAG 8 DEC. 1928 22e JAARGANG No. 49 den man in het raam ee :woordingen. doorgebroken, door mijn had losgelaten en nu hil bloote voeten een steUn was op hetzelfde momen- op zijn nek. Allebei 2ija beproefden het vast te gehangene moest kijken ranckle die zich discreet et raam in de kolenkelder ie erin te komen om de slot, gauw, haast U Wa, nderdaad. t om hem te steunen. te ik, Mr. Franckle^ hij zal me helpen, e mijn benauwde echtge- Druk niet zoo. Kan je dat jken? s kleiner dan hij. Hij pro. spieren gespannen, ram. t vuisten. En het resultaat was-,iets heel anders d verwacht. De deur... td, stond plotseling op een beuk van Ralph's stevige iar losgewerkt, jovenaan een kleinen reet hap sprong ik erop af. Hij was toch niet ge. loor de regen, bezield door deze blijde as, bonkte met een schok :k. En ik, ik was in een nidden van de eetkamer, volkomen buiten adem en rdeeligst uitziend na zijn voor een uitvoerige uit hijgde ik. Ralph kreeg i zoo graag buiten, weet r gesloten was; neemt U geitachtig-grinnikends in tiet, zei Franckle allerbe- p de trap aangeland, be- iaapkamer. opgewekt zeggen: zooveel last bezorgd heb, van buitenslapen is schit- en heelemaal niet. Waar- Ie het ook niet? r de achterdeur en kwam in elk geval de lieer des renen, knieën en nek be- tiddelen om ons in onze ermen tegen onbescheiden der elementen, npson, naar ze zei om te buiten ons bevallen was. we vonden het heerlijk gezichten, ïiten in de regen? dat doen jullie toch ook? jnen! :ei mrs. Thompson, als vij lekker naar binnen! e. opbloeien de wonderen tinteling der ziel zijn als id als de stralende warm- :nslust vervullen het hart zich laat inwerken. Zij isch en scheppen een at- n hartelijkheid, zij doen en maken vertrouw d met samenleven. Uit Johannes Müller in Unser Tageslaaf. 2N LOODMENIE :e vijanden van den ar- bestrijden, maar dit ge- zorg. Zindelijkheid is -gens op een verlaten hoek. t lachen, toen ze daar on- in den winkel zag staan. :acao en een pond suiker en m een handvol sausjes mee vluchtte toen lachend naar n haar feestdrank, een water en stroop, uitge- nd, na afloop van het feest rok van de deurklink, bleek gelaat. Ook de kinde- op eens. En staarden elkaar itjes wantrouwend aan. ie en slaag. Sinterklaas!! leelde de eerwaardige grUs' vijf kinderen en moeder een echte chocola en een aak was vader?! een pakie iorgen maar eens een prei" i had, staarde nu één en al gast: hij rook niet naar nschap, dat hij een lolletje e mag met den staf spelen- rklaas' meisjes mogen hem :e trekken. En Sinterklaas j een kus op haar wang jjc-rjPLOEHEWDAALSeiL^ KBLAD TELEF. 22003 GIRO 30785 v.;_> Abonnementsprijs 3.50 per jaar, 1.75 per halfjaar bij vooruit betaling vóór 1 Jan. of 1 Juli. Na dien datum verhooging van 0.15 incassokosten. Voor Indië en het Buitenland met verhooging der porto. Losse nummers 0.10. Abonnementen kunnen met elk nummer ingaan. Advertentiën: 18 cent per regel, bij contract belangrijke korting. Kleintjes: Vraag- en Aanbod, Huur en Verhuur, Koop en Verkoop, van 1 tot 5 regels 60 cent, elke regel meer 12 cent uitsluitend bü vooruitbetaling. Boven, onder of naast den tekst dubbel tarief. BIJKANTOOR: BLOEMENOAAL, BLOEMENDAALSCHEWEG 147 OOK QEHEEL WISSELSTROOM BOSCHLAAN 43 - BLOEMENOAAL RUIME KEUZE (Nadruk verboden) Wanneer soms iemand door een onverschillige houding, een hatelijke opmerking, een hoonende uitval of een andere onhebbelijkheid zijn omgeving ergert, veront schuldigt degeen, die hem van nabij kent, hem vaak door te zeggen: „Hij meent het zoo kwaad niet; hij doet zich slechter voor dan hij is." Wij kennen allen het soort menschen, dat men pleegt te kenschetsen als een ruwe bolster met een edele kern. In de ouderwetscbe literatuur was dit type zeer ge liefd: de ongelikte zeebonk, die in stilte op fijngevoelige wijze weideed, heeft menig lezer uit een vorig tijdperk een traan ontlokt. Wij kennen den dokter, die zich in onbeschofte termen jegens zijn patiënten uitlaat en toch in zijn hart vaderlijk met hen meeleeft. Wij kennen den jongeling, die door linksch en onhandig optreden de omstanders hindert of door zijn waan wijzen bluf hen prikkelt, maar die naar de gelegen heid hunkert, om iemand een kiesche oplettendheid te bewijzen, tin het achterdochtig, kwaadsprekend oud wijfje achter de horretjes kennen wij, dat voor haar kinderen zulk een voortreffelijke moeder en voor haar kleinkinderen zoon toegewijde grootmoeder is. Inderdaad vele menschen zijn veel beter dan ze zich voordoen. En wanneer wij moeten kiezen, hebben wij liever met dezulken te maken dan met de op het eerste gezicht zoo innemende menschen, die ze achter de mouw hebben. De huichelaar is onder ons immers wel het minste in tel. Echter kan men zich bijwijlen afvragen, of er ook niet een soort huichelarij bestaat, die in haar aard en ge volgen bijna even bedenkelijk is als hetgeen wij ge woonlijk onder huichelarij verstaan. Wie zich mooier voordoet dan hij is, is een huichelaar, maar wie zich slechter voordoet dan hij is, is het tenslotte toch ook. Er zijn beste, brave menschen, die dit niet inzien. Door hun afkeer van deugdzaam vertoon hebben zij zich aan een houding gewend, waaruit men zou moeten afleiden, dat zij allesbehalve deugdzaam zijn. Met voordacht verbergen zij hun aantrekkelijke eigenschap pen. Zij spelen een rol evengoed al die anderen. De drijfveer, om inplaats van de goede de slechte rol te spelen, is allereerst een overgroote mate van eerlijk heid. De koopman, die zijn waren al te mooi inpakt en etiketteert, loopt kans, dat de inhoud van de fraaie doos den kooper teleurstelt. En de oprechte mensch wil niet teleurstellen. Hij wil zijn medemenschen er niet aan wagen, een kat in den zak te koopen. Als ze met hem te maken krijgen, mag hij niet tegenvallen. Daarom geeft hij zich zooals hij is. Men moet hem dan maar aanvaarden met zijn goede en kwade eigenschappen. En uit overmaat van rechtschapenheid stalt hij zijn kwade eigenschappen het opvallendst ten toon. Men zal hem nooit mogen verwijten, dat men de dupe is geworden van zijn verborgen gebreken. Hij is norsch, ruw, onverschillig, spotziek, sceptisch, zwartgallig. Hij heeft een kritischen kijk op de menschen, hij is het slachtoffer van bittere levenservaring, hij gelooft niet in mooipraterij, en dweepers of drijvers kunnen hem niets op den mouw spelden. Er zit aan deze overmatige eerlijkheid een onaange- namen kant. Ietwat gevoelige personen laten zich door den ruwen bolster afschrikken om tot de edele kern door te dringen. En zoo blijft contact achterwege, dat voor beide partijen profijtelijk had kunnen zijn. Maar erger is, dat juist dergelijke overmatig eerlijke personen door hun forschheid van optreden sterken invloed op hun omgeving kunnen uitoefenen. De macht van het voorbeeld kan men niet licht overschatten.. Het gebeurt dikwijls, dat iemand onder den indruk komt van iets moois, dat hem treft. Om zijn onroering te verbergen, gaat hij dat mooie kritisch ontleden of hij drijft er den spot mee. En hiermee ontnuchtert hij tevens zijn omgeving en verstikt het gevoel van be wondering bij de omstanders. Inderdaad is de betrokken persoon een gevoelig man, maar hij wil alles liever dan voor sentimenteel door gaan. Hierom veinst hij onaandoenlijk te zijn. Ook wil hij niet graag van idealisme worden beticht. Daarom EENOUD VERTROUWD ADRES VOOR BLANKE IS: steekt hij den draak met allerlei streven naar hooger en spreekt hij zijn ongeloof uit in het nut van bewegingen en instellingen met een verheven doel. Om den schijn te vermijden, als zou hij een kwezelaar zijn, noemt hij zich ongodsdienstig. Wanneer in zijn hart het religi euze gevoel gaat spreken, onderdrukt hij dit tegenover de buitenwereld. En zoodra hij zich op iets van enthousiasme betrapt, begint hij de omstanders te wijzen op de fouten en gebreken van hetgeen zij zoo onstuimig bewonderen. „Hij meent het zoo kwaad niet als hij zegt; hij doet zich slechter voor dan hij is", verontschuldigt hem zijn intiemste vriend. En deze heeft gelijk; vaak moet men zijn uiterlijk gedrag opvatten als een averechtsche openbaring van hetgeen hem innerlijk beweegt. Het is de valsche schaamte welke hem parten speelt. En ook wel de vrees, om zich aan te stellen, om zich be lachelijk te maken, om door een linksche en onhandige wijze van uiten zijn kostelijkste zielsbezit bloot te stellen aan de veroordeeling der menigte. Door dit soort gehuichelde ondeugd berokkent men in- tusschen zichzelf en de maatschappij onnoemelijk veel schade. Het geloof in het slechte is zooveel gemakke lijker dan het geloof in het goede. En wie deze huiche larij niet doorziet, meent in den spotter en scepticus alweer een versterking te hebben gevonden van het gezag van het kwaad. Groot is de macht van het voorbeeld. Wie in zijn uiterlijk gedrag en in het woord, dat hij spreekt, het kwaad propageert, ofschoon hij inwendig het goede meent, suggereert hierdoor zijn omgeving en breidt de macht van het kwaad uit. Wat heeft de samenleving aan fijngevoeligheid, kieschheid, idealisme en geest drift, welke verborgen blijven en slechts in het ge heim een enkel individu ten goede komen? Zij laat zich beïnvloeden door hetgeen de ruwe bolster haar te aan schouwen geeft. Valsche schaamte houdt den gang van het goede tegen. Waarom, tenslotte, zich voor het goede te schamen? Wanneer wij het niet zoo kwaad meenen, heeft het geen zin, ons wel op het kwade te laten voorstaan. H. G. Cannegieter Kees Koeman en Aart van Dobbenburgh, de hout snijder en de lithograaf, brachten dit jaar ieder een kalender, waarover ik in deze kolommen gaarne iets wil zeggen. Niet om tot een (altijd betrekkelijke en meestal onrechtvaardige) vergelijking te komen tusschen twee werkstukken van heel andere geaard heid, doch uitsluitend om beider werk in de belang- REPRODUCTlE VAN EEN DER BLADEN VAN DEN KALENDER stelling van onze kunstzinnige lezers en natuurlijk ook: lezeressen aan te bevelen. Kees Koeman, reeds een goede bekende in deze con- treiën vanwege z'n dierhoutsneden, waarover ik reeds verschillende malen het mijne gezegd heb, geeft ons thans ook weer een aantal bladen met verbeeldingen uit de wereld van het dier. Men kent zijn opvattingen. In groote zwarte partijen, gesteld tegenover scherp uitgesneden witten, beeldt hij met zeer weinig middelen het onderwerp zijner keuzè. Zoo ook weer op deze 6 kalenderbladen, waar bij telkens een houtsnede is gedrukt binnen een grijs- kleurige omlijsting en boven twee met duidelijke cijfers aangegeven maandbladen. Het geheele blad maakt alzoo qua verdeeling een rustigen indruk en bovendien we releveeren het met genoegen er werd aan de allernoodzakelijkste eisch: de duidelijkheid der be-cijfering niet te kort ge daan. We kunnen dus thans met een gerust geweten ons tot de houtsneden zelf wenden, waarvoor Koeman de volgende dieren als onderwerp koos: Het waterhoen, de scholekster, de duiven (zie afb.), het konijn, het damhert en de eekhoorn. Uit den aard der zaak zijn deze prenten niet alle van dezelfde goede hoedanigheden. In de eene wist de houtsnijder z'n vormen meer spanning en inhoud te geven dan in de andere. Maar uit alle spreekt toch de beheerschte hand van doen, die ons direct doet ervaren dat hier de man aan 't werk is geweest, die z'n metier verstaat. Dat Koeman daarbij in enkele prenten blijk gaf de psyche van het dier heel zuiver te heb ben aangevoeld, maakt het ons mogelijk zijn werk, buiten de loutere zwart-wit-conceptie om, ook als een uiting van een meer toege spitste geestelijkheid te waardeeren, zoodat we van deze kalender „Kees Koeman" van harte hopen dat hij in vele interieurs een „blijde noot" aan den wand mag zijn gedurende het komende jaar. De kun stenaar houd de kalender in eigen uitgave te Santpoort. De vierbladige gelithografeerde kalender van Aart van Dobbenburgh te Bentveld (eveneens in eigen uitgave U ziet, lezers, ons jongere kunstenaars metamorfozeeren zich langzamerhand van bohémien tot zakenman!) biedt naast het kalendarium 4 uitnemende prenten, die, mij, als alle werk van dezen levensvollen artiest, een werke lijke verrassing waren. Ik weet niet of ge dat gevoel kent, wanneer ge over een nieuw werk verheugd kan zijn. Mij althans gaat het zoo ik ben blij met deze nobele onopvallende en ondanks dat zoo geestelijk sterke prentjes. Dit is werk op een gezonde moderne basis: het is goed modern zonder exc'usief te zijn. Om het eens wat burgerlijk te zeggen, zulk een arbeid is voor niet-modern voelen den even acceptabel als voor de verstok- ste nieuwjagers en abstractelingen. Dit lijkt mij voor den kunstenaar een compliment, want het bewijst mij, dat hij deel heeft aan het gees telijk leven van z'n tijd, zonder daarbij concessies te hoeven doen aan „den" smaak van het publiek. Van Dobbenburgh teekende een landschapsbeeld (Buitenplaats te Bentveld) een stadsgezicht (Ophaal brug in de houttuinen te Amsterdam) en twee dier- prenten, een konijn en een duif. Zijn Buitenplaats te Bentveld is een goed specimen van z'n prachtige krijttechniek. Er is een brok muur met een poort, een grasveld er voor, op den achter grond het even onberoerde wit van gepleisterde huizen alles in de meest subtiele schakeeringen, van lichte grijzen tot diepe zwarten, gegeven. En ziet dan hoe hij een afgezaagd gegeven, als een ophaalbrug in een oud stadsdeel, plaatst in het licht van een voorbije tijd. Vereenvoudigd in de structuur en opofferend de detaileering, grootsch in de compositie van enkele hoofdlijnen, die het beeld doorkruisen en het een klaarte en rust geven, waardoor het onmiddellijk boven wat men noemt het toevallige van deze of geene situatie uitkomt, is deze droomerige en toch zoo sterk in de realiteit wortelende verbeelding een wel zeer karakterestiek voorbeeld van het bijzondere talent van dezen steenteekenaar. Een derde prent geeft een zwart in elkaar gedoken konijntje. Het is heel eenvoudig en profiel ge- teekend. De donzige huid leeft in de diepe zwarten. Maar daarbuiten is in zoo'n beestje een innerlijkheid en een gevoeligheid openbaar, die elk dierenvriend verheugen moet. Maar zoowel Koeman als Van Dobbenburgh hebben recht op onze groote erkentelijkheid, waar zij ons beiden voor een luttel prijsje zulke zuivere speciemen van goed-Hollandsche grafische kunst hebben ge schonken. Ik hoop dat deze weinige regelen voor velen een aan sporing mogen zijn, zich voor het werk van de ge noemde grafiekers te interesseeren. Hun arbeid ver dient het ten volle! A. VAN DER BOOM. TENTOONSTELLING VAN BEELDENDE EN TOEGEPASTE KUNST IN DE RAADZAAL AAN HET PRINSENHOF Dank zij de bereidwilligheid van het Gemeentebestuur van Haarlem is de vereeniging Kunst aan het Volk in de gelegenheid heden, Zaterdag 8 December een uit gebreide tentoonstelling in de z.g. Statenzaal aan het Prinsenhof te openen. Het is de bedoeling geweest deze tentoonstelling, waar kunstwerken van zeer verschillenden aard zullen wor den geëxposeerd, in één geval als een gemeenschappe lijk streven naar voren te brengen, n.l. als een demon stratie voor de onvervangbare waarde van de, uit den directen handenarbeid geboren, kunstuitingen. Er zal zoodoende worden getoond, wat in beeldhouw kunst, weefkunst, houtsnede en litho, in het meubel en de pottenbakkerskunst aan werkelijke waarde ten grondslag ligt. Dit is geenszins gericht tegen de „Kunst in Industrie", doch louter bedoeld als een daad ter rechtvaardiging van een categorie, welker waarde den laatsten tijd nog al eens onder invloed van de toenemende industriali satie, ook van des kunstenaars arbeid, wordt onder schat. De tentoonstelling zal, zonder ook maar eenigszins een afgerond geheel te willen zijn, bevatten: Beeldhouwwerk o.m. van Hildo Krop, Polet, Theo van Reijn, Chabot, M. Andriessen. Gobelins en weefsels van J. F. Semey, die ook de werking op een weefgetouw demonstreert. Een belangrijke collectie houtsneden van de bekendste Vlaamsche en Hollandsche houtsnijders; lithografiën van Van Dobbenburgh, Bendien, Van Heil. P. J. Hobbel, de bekende keramist zorgt voor een nieuwe collectie aardewerk en tenslotte laat de interi eur-architect C. de Jong meubelen zien, waaraan de directe invloed van het handwerk en den gestoken vorm een bijzondere charme geven. Alles bij elkander genomen, belooft dit dus een in teressante tentoonstelling te worden, waarvoor wij gaarne de belangstelling van onze kunstminnende plaatsgenoten inroepen. A. v. d. B. Indië KerstmisNieuwjaar. Verzendt Uw Kerst- en Nieuwjaarsmail naar Neder- landsch-Indië per vliegtuig.Vertrek: Amsterdam Schip hol 11 December 7.30 uur v.m. Men is verschuldigd, boven het gewone port, voor: Stukken met voorrang: briefkaarten en postwissels 75 ct. per stuk (voorrangsrecht inbegrepen). Alle andere stukken (brieven. Drukwerken, monsters, enz.) 75 ct. per 20 gr. 40 ct. voorrangsrecht p. stuk. Voor stukken zonder voorrang is men verschuldigd: briefkaarten en postwissels 40 ct. per stuk. Alle andere stukken (Brieven, drukwerken, monsters, enz.) 75 ct. per 20 gram. Te voldoen met luchtpost zegels. Nadere inlichtingen verkrijgbaar aan het Post kantoor.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1928 | | pagina 1