GEBR. BEEKMAN, Bloemendaalscheweg 52, Tel. 22165
raleigh in prijzen af Ü125.-- gazelle in prijzen af 1170,
Fa. ANT. CASSEE Zn.
j. p. kenzen
IN DIVERSE MODELLEN EN MATEN VOORHANDEN BIJ
Schaakrubriek
Kunst
Denken en Leven
Burgerlijke Stand
Kerkagenda
EREEN1G1NG
ek
WONINGINRICHTING
Philips radiotoestellen
Erres radiotoestellen
G5S ZN.
EGERS
MOURIK
TELEF. 13765
BLOEMENDAAL
Zwart:
A. D. de G.
BENONI'S TEGENGAMBIET.
Stofzuigers en Rijwielen
TENTOONSTELLING IN HET WAAGGEBOUW.
TENTOONSTELLING „DE WERKERS",
KUNSTZALEN BOSKAMP,
Speenhoff, Onze dichter-zanger van: Daar komen
de Schutters, Bruggewachter, De juffrouw van de
retirade, en zooveel andere geestige persiflage's op
het tragi-komische dagelijksch leven wordt als volgt
besproken in het nieuwe boek van Cornelis Veth
over de humor en de moderne letterkunde:
„Bruggewachter, bruggewachter
Draai 'm nou terug".
LEM - TEL. 13310
ddbbbdi
RKERK
ES VOOR CREMATIES
aar hier en daar de
en viel. Ik zal niet
dat zou te lang wor-
at U zegt: „de gele-
oordeelen ol de roep
.ardigd was",
iiand, die in de zelf-
:eft, dat z'n oordeel
vaar drie fouten op.
Choral et Fuga, en
ano-sonate. Ik vraag
w kritisch vermogen
erust dit op het om-
de noemt? Of" berust
:oncerten en tentoon-
het hoe en het waar
elf te vergeten. Eigen
l in den weg, en zoo
en in hoofdzaak ver-
tragisch verschijnsel,
en zoeker naar waar-
f niet kan geven en
leeren verliezen om
liet aan anderen kan
bel, doch zonder stu-
>end en vernieuwend
was het doel van Uw
Leeren wij uit Uw
oven eenigermate be-
r inzicht in het wezen
t is een dorre theore-
che aangelegenheden,
ior de klas, maar hier
ïenten te beschouwen
■e factoren de groote
dat wij ten slotte het
dat men door het op-
wonder dat door alle
:en onder de grooten
angeduid; dit wonder
ka's spel en het was
veest, van grooter in-
iten-optellerij in deze
gaat er in ware kunst
den, het sentiment, de
en dogmatische theo-
;omstigheden. Theore-
itaan ze tegenover de
rheid over. De wereld
ijvers noodig; geen in-
ich menschen met een
iloof; met levensidea-
de ik zoo'n overtuigde,
:eft dat genie in zich,
evoelens van
rt van Dobbenburgh.
het Volk 1928 No. 4
ïeer K. de Jong uitge'
egen de beschuldiging
jke kritiek te hebben
Vereeniging Kunst aan
De opname van anti*
agblad geweigerd. Bo-
het, dat de heer K
2 werk van genoemde
o.a. van goede kamer
irend qualificeert, zon-
idheid zijner afkeurin-
,n, als Haarlem's Dag-
hikte plaats niet lijk
nheid dan in onze ko
m wordt verwacht.
„Sursum".
:s te Zaandam uitSjj'
van Harmonie- en ra
nd heeft ons Bloenm
lste afdeeling een
in den marschwedstn)
KERKPLEIN 12 TELEF. 22260
PERZISCHE TAPIJTEN MEUBEL TAPISSERIE
EN EN
HALL FOYERS EPINGLÉ
Oplossingen, bijdragen, enz. te zenden aan den
Schaakredacteur, De Genestetweg 23, Bloemendaal.
EINDSPELSTUDIE No. 63.
J.HASEK (Praag).
Wit aan zet, remise.
Stand der stukken:
Wit: Kdl, Tc2, Tgl, d2.
Zwart: Ke5, Tc4, Tf2, Pe2, d5.
PARTIJ No. 83
Gespeeld 4 Februari 1929:
Wit:
J. v. GULIK
1.
d2d4
c7c5
2.
d4d5
Pg8—f6
3.
c2c4
e7e6
4.
Pbl—c3
d7—d6
5.
e2e4
b7—b6
6.
f2—f4
Om e6-
e5 te bemoeilijken.
6.
Lc8a6
Zwart wil e6Xd5 spelen; na 8. e4Xd5 staan de
witte- en f-pion niet sterk, terwijl na 8. c4Xd5 de
rochade verloren gaat en Zwart bovendien over
wegend sterker staat op den Damevleugel.
7.
Lfl—d3
e6Xd5
8.
e4Xd5
Lf8—e7
Beter ware geweest g6 en Lg7.
9.
Pgl— f3
La6c8
Om het Paard naar a6 te kunnen spelen.
10.
0—0
Lc8—d7
11.
a 2a4
Pb8a6
12.
h2—h3
Pa6b4
13,
La3bl
0—0
14.
f4—f5
Pf6—h5
15.
Kgl—h2
Ph5—f6
16.
Pf3g5!
h7—h6
17.
Pq5—e4
Dd8—c7?
De Dame wordt daardoor aan
de verdediging
den Koningsvleugel onttrokken.
18.
g2—g4
Pf6—h7
19.
g4—g5!
Nu of nooit, denkt Wit.
19.
h6Xg5
ALLE MERKEN
BETALING IN OVERLEG
VERBINDINGSWEG 10 - TELEFOON 22608
20. f5—f6
21. Pe4Xg5
Er dreigde Tf6:, gevolgd door
22. Ddl—el!
23. Del—h4
Vrijwel het eenige.
24. Pc3—e4
25. Pe4—g3
26. Dh3—h6
Een wanhoopszet.
27. Pg5Xf7
28. Pg3—e4
29. Dh6—h7f
30. Lbl Xe4
Op Dd8 volgt 31. Lg5f, Kg5:;
31. Lelg5f
32. Tfl— gif
33. Dh7—h4f
34. Dh4—h8f
35. Tal—flf
36. Tfl—elf
Ph7Xf6
g7—g6
Dh5.
Ta8—e8
Pf6—h5
f7—f5
Ph5—f6
Tf8—f7
Kg8Xf7
Pf6Xe4
Kf7—f6
Le7—f8
32. Dg7!
Kf6Xg5
Kg5-f4
Kf4—e5
Ke5—f4
Kf4Xe4
Opgegeven.
Eerste publicatie (naar aanteekeningen van den
Wit-speler).
OPLOSSING PROBLEEM No. 204.
(A. MARI).
Stand der stukken:
Wit: Kh6, Da5, Te8, Th5, La2, Ld8, Pc2, Pe6, d3,
f7, g4, g5, g7.
Zwart: Ke5, De7, Lal, Le4, Pd5, d6, f4.
1. Da5el, enz.
OPLOSSING PROBLEEM No. 205.
(J. SMUTNY).
Stand der stukken:
Wit: Kb5, Dg3, Lc8, Pb8, Pg8.
Zwart: Kd8, Th4, Lh7, c2, e2, e5, g4, g6, g7.
1. Dg3—f2,
(dreigt 2. Df8f en 3. Pa6 mat).
Kd8c7; 2 Df2bóf, enz.
Kd8Xc8; 2. Kb5b6, enz.
Kd8e8; 2. Lc8d7f, enz.
Goede oplossingen ontvangen van:
H. de Ruiter, te Bloemendaal, (No. 204); H. W.
v. Dort, te Haarlem: J. van Gulik, te Overveen; P.
Mars, te Santpoort (no. 204 en alsnog Eindspelstudie
no. 61
Men schrijft ons als tegenstelling tegen de kritiek
van den heer Van der Boom in ons vorig nummer
van andere zijde het volgende:
In het bovenzaaltje van het Waaggebouw houdt het
teekencollege K.Z.O.D. de jaarlijks terugkeerende
tentoonstelling van het werk der leden.
Naast de werken van eenige nieuwe en weinig in
zendende leden, zien we tevens die der bekende
Haarl. schilders terug, een hernieuwde kennisma
king dus, die ditmaal vaak tot een vreugde wordt.
De rangschikking der catalogus volgend, zien we het
eerst de inzending van H. F. Boot, wiens aquarel
Verdorde Distels zeker wel een van de glanspun
ten der éxpositie vormt (aangekocht voor de verlo
ting onder de Kunstlievende leden) om welks bezit
de aanstaande winnaar zich zeker met reden gelukkig
mag prijzen.
Hoe mooi is de behandeling en stofuitdrukking van
het koperen potje op den voorgrond en hoe juist af
gewogen het goud verdorde der distelbladeren tegen
het rijke blauw van den achtergrond.
Van een geheel andere visie getuigen de anemonen en
Hortensia's door 'R. Gerbrandts, waarin een sterk de
coratief element te vinden is en die door de eigen
aardige behandeling der verf een sprookjesachtige
bekoring bezitten.
Het portret van mejuffrouw K. door den schilder de
Heer heeft ontegenzeggelijk kwaliteiten, al is het jam
mer dat deze schilder te veel offert aan bijkomstig
heden.
Aan het gevoelig gesdhilderde kopje wordt afbreuk
gedaan door de uitgesponnenheid der entourage.
Toch kunnen we ons zeer goed voorstellen dat de
opdrachtgeefster content is geweest, het is met liefde
en nauwgezetheid gepenseeld en de overtuigende
voordracht bewijst ons bijna dat de gelijkenis absoluut
getroffen 'is.
Na lange afwezigheid is de schilder G. Huysser weder
door een drietal werken op de tentoonstelling verte
genwoordigd, van welke drie ons 'het schilderijtje
Moskee te Sidi Bou Said wel het meeste treft door
de feestelijkheid der zomerzonneweelde die hij erin
heeft uitgedrukt en die ons doet verlangen de oorden
waar deze schilder werkte, door eigen aanschouwing
te leeren kennen.
Evenals Huysser schildert ook A. L. Koster ons de
zon, al is het dan ook die der lage landen, waar hij
de bollen kleurt.
't Is niet de grandiose kleurenpracht van het Oosten
doch de afgestemde van Holland en de feestelijkheid
die er is, wordt zeer juist geobserveerd en weerge
geven.
A. Miolée heeft ditmaal een zeer gelukkige inzending.
Hoe gevoelig welft zich in zijn Herfstlandschap
de zwaar bewolkte hemel boven het vlakke land, dat
wel geinspireerd zal zijn op 'het geziene in de buurt
der Mooie Hel.
Het schilderij Pelasgoniums grootendeels met
het mes geschilderd 'en mede daardoor van een diepe
kleur-rijkdom, is blijkbaar aus einem gusz ontstaan in
een ontroerde schildersdrift, evenals het Stilleven dat
prachtige brokken kleur bevat en van een sublieme
stofuitbeelding is.
Het komt ons voor dat deze schilder te weinig naar
voren komt, dat zijne kundigheden zijn bekendheid
verre overtreffen, op elke tentoonstelling waar bij
inzendt voelen we hoe hij als 't ware weder een
schrede vooruit is getreden en zijn greep machtiger
is geworden.
Een figuur van geheel andere doening is Jos. Rovers.
Doet hij ons door zijne werken, Nacht en Amsterdam-
sche Sneeuwscheppers op het eerste gezicht door de
onderwerpen aan Breitner denken, bij nadere be
schouwing bemerken we toch wel dat hij een eigen
taal spreekt.
Vooral het schilderij Sneeuwscheppers heeft
buitengewone kwaliteiten.
Rovers verliest zich niet in details, in bijkomstigheden
geeft niet meer dan noodig is om den indruk die hij
wekken wil, te geven.
Zie slechts hoe prachtig de grauwe even geel door
zonde winterlucht zich boven dit stadstafreel met zijn
geestig huizensilhouet welft, hoe markant de wer
kende kerels op den sneeuwgrond staan, hoe alles in
mineur is afgestemd en ge zult mede erkennen dat
dit geen doode imitatie van Breitner, doch zeer le
vende Rovers is.
In tegenstelling met dezen schilder heeft Scheerboom
juist zijn freude in het minitieuse en doorwerkte.
Hiervan getuigen zoowel zijn Schelpenschilderij als
zijn tinnen kan.
Als eenheid, als schilderij is dit Schelpenschilderij een
vergissing, het is geen eenheid maar een veelheid, de
compositie is zwak.
Doch beschouw deze schelpen eens apart en zie met
welk een liefde ze zijn aangekeken, hoe goed het
perlemoerac'htige door den schilder is uitgedrukt en
ge zult eerbied gevoelen voor den wil en het doorzet
tingsvermogen van dezen uitbeelder.
Meer eenheid heeft hij bereikt in zijn schilderij tin
nen kan dat van een stofuitdrukking is waarvan ge
bijkans versteld staat.
Een verrassing en belofte tegelijk is de inzending van
den jeugdigen schilder K. Verweij (mansportret).
Waren de werken die wij tot op heden van dezen kun
stenaar zagen zeer sterk geinspireerd op die van zij
nen leermeester H. F. Boot, thans spreekt hij zelf en
hoe.
Van een buitengewoon delicate schilderwijze en inge
togenheid van kleur, die ons aan niemand minder als
Thijs Maris doen denken, is dit werkje zeker een der
hoogste punten van deze expositie en het verwondert
ons niet dat het door een der Haarl. schilders voor
zijne collectie werd aangekocht.
Door de werken der schilders Wagemaker en Wes-
seling wordt bewezen dat er in het College plaats
voor velerlei richtingen 'is.
In Wagemaker waardeeren wij het zoeken naar een
harmonie, hoewel hij die nog niet geheel gevonden
heeft; in Wesseling herkennen wij den bekwamen
portrettist, die hoewel geen nieuwe wegen bewan
delend, zeker in staat is de daaraan behoefte heb
bende menschheid een uitstekend portret te ver
schaffen.
Laten we dit kort verslag besluiten met een opwek
king deze expositie te gaan zien, ze is het waard en
het Genootschap, dat al meer dan een eeuw in Haar
lem werkt, toe te wensc'hen dat het nog vaak in de
gelegenheid mag zijn om tentoonstellingen die op een
peil staan als deze te organiseeren.
De tentoonstelling is tot en met dezen Zondag ge
opend.
Onze lezers maken we verder indachtig aan de ten
toonstelling van werken van Kon. Begeer, P. W,
Bulthuis, Jan Th. Giesen, J. J. van Heel en C. J. v. d.
Hoef (,,De Werkers") in de toonzalen der firma J.
A. Boskamp Zn. te Overveen. (Dag, geopend, op
Zondag van 24 uur. Van 629 Mei.)
In eenige zalen van den Kunsthandel Boskamp ex
poseert men gedurende dezen maand een interessan
te collectie werk van de Werkers, een Kunstenaars
vereniging uit Den Haag. Er is daar aan toegevoegd
een aantal medailles en zilverwerken, ingezonden
door de 'Koninklijke Begeer. De collectie van de Wer
kers bestaat uit werken van de kunstenaars C. J. van
der Hoef, Jan Giessen, J. J. van Heel en P. W. Bult
huis.
Van Van der Hoef diene in dit kort bestek, waarin
slechts even de aandacht van belangstellenden op
een en ander wil gevestigd zijn, te worden genoemd
een collectie zeer goede medailles, ontwerpen voor
aardewerk en dikwijls zeer geslaagde dierplastieken.
Ook de andere inzenders verdienen belangstelling
voor hun artistieke productie, waarin meenigmaal
blijken worden gegeven van conscientieuzen werk
lust, van idealisme en een streven om te komen tot
het vinden van nieuwe waarden. Wij komen den vol
genden week op deze belangrijke tentoonstelling uit
voeriger terug.
Van W. L. en J. Brusse's Uitgevers Maatschappij N.V.
Rotterdam, ontvingen we ter aankondiging: In Phi
lips' Wonderland, door M. J. Brusse.
Het is een poëtische weergave van schrijversbezoek
aan de Philipsbedrijven, dat twee dagen en een nacht
duurde. Het geeft in enkele bladzijden een verrassen
den indruk van iets zoo grootsch en machtigs, dat we
er direct in aanvoelen de bezielende drang, die in
het heelal alles aan het werk zet, met het geheimzin
nige doel, dat voor ons nog tot 'het onkenbare be
hoort.
Het werkje is verlucht met houtsneden van J. Fran
ken Pzn. en gedrukt van de Grotius-letter, ontwor
pen door S. H. de Roos. De eerste hoofdletter van
elk nieuw hoofdstuk is gekleurd, wat een bijzonder
cachet aan het werkje geeft.
Het is haast ongeloofelijk, dat het werkje maar 35
cent kost, maar het is zoo! JEANNE VEEN.
Met zulk een humor is men een weldoener, met zulk
een geest heft men de menschen uit het benepen
baatzuchtig mokken.Speenhoff's geest is nooit
de directe uiting van ergernis en zelden agressief!
Is Speenhoff's talent aan het tanen? Zijn versjes, den
laatsten tijd in de Stadseditie opgenomen, doen het
vreezen.
BEVALLEN: E. van der BiltJkvr. Röell, d.; C.
BoorsmaStrikwerda, z.; C. J. Coolvan Kregten,
z.; J. Zalmde Graaf, z.; M. EnderRobinson, d.
GETROUWD: J. Koning en H. A. Zuijdwijk; H. van
Beem en H. A. Rathgeber; A. Iking en H. van Nog-
geren; J. A. de Vries en Ch. K. Eisenhardt.
GEVESTIGD: Dames J. E. en W. E. Heil, Iepenlaan
36, Bloemendaal; W. R. J. Korstjens, Prins Hendrik
laan 120, Overveen; Wed. M. H. BakkerVeldheer,
Or. Nassaulaan 63, Overveen; J. Sybrandi, Wester
laan 7, Aerdenhout; J. H. W. A. Smits, Bloemendaal
scheweg 287, Overveen; L. W. J. Weiter, Platanen-
laan 10, Bloemendaal; G. H. van Senden, Prins
Mauritslaan 91, Overveen; M. J. van der Woerd,
Bloemendaalscheweg 9, Bloemendaal; J. H. Roeshart,
Julianalaan 23, Overveen; J. Blaauboer, Dr. D. Bak
kerlaan 31, Bloemendaal; C. Dijkstra, Dr. D. Bakker
laan 55, Bloemendaal; A. L. Huijser, Dr. D. Bakker
laan 27, Bloemendaal; N. D. P. Nelis, Pr. Hendrik
laan 136, Overveen; J. M. W. Oostenbrink, Zonne
bloemlaan 9a, Aerdenhout; L. R. Delhaas, Iepenlaan
50, Bloemendaal; J. W. Ph. Bosman, Julianalaan 148,
Overveen; A. J. M, van der Heijden, Zonnebloemlaan
19, Aerdenhout; J. M. M. Kerk, Bekslaan 11, Voge
lenzang; C. Bach; Ted. v. Berkhoutlaan 31, Aerden
hout; H. M. Preuijt, Rijnegomlaan 18, Aerdenhout;
D. C. van 't Veer; Kerkplein 16, Bloemlendaal; J. B. A.
Verheul, Julianalaan 45, Overveen.
ZONDAG 12 MEI 1929.
BLOEMENDAAL.
NED. HERV. GEMEENTE, voormiddags 10 uur.
Ds. J. A. van Leeuwen, Em. Pred. te Heemstede.
JONGELIEDENSAMENKOMST in gebouw
„Maranatha", des voormiddags 10 uur;
De heer H. Gordeau Jr. Bussum.
GEREFORMEERDE KERK, voormiddags 10 uur.
Ds. J. C. Brussaard.
n.m. 5 uur Ds. J. C. Brussaard.
VRIJE KATHOLIEKE KERK, Popellaan,
Zondag 10.30 v.m. Gezongen H. Mis.
Woensdag 7.30 v.'m. Stille H. Mis.
Zaterdag 7.30 v.m. Stille H. Mis.
OVERVEEN.
NED. HERV. GEMEENTE (Ramplaan) v.m. 10 uur.
Ds. J. C. van Dijk.
SANTPOORT.
NED. HERV. GEMEENTE, voormiddags 10 uur.
Prof. Dr. G. A. van den Bergh van Eysinga.
„Innerlijke Vernieuwing", (Eph. 4:2123).
■Mi
'tW#" -
■I