EFFECTEN - COUPONS
jjr-fjgLOEMEWDAALSeiL-:
ALGE M.NIEUW5 enADVERTENTIEBLAD
VooRKENNEMECLAND en HAARLEM
EXPL?%nADMINT^DRUKKER V T. TIMMER
DE 0ENE5TETWEG.23. BLOEMENDE
UITGAVE NV-HET HIDDEN
Crêpe Schoenen
A. ZETSTRA
BLOEMENMAGAZIJN „DE DAHLIA"
Zendingsijver
Plastische Kunst
Plaatselijk Nieuws
HAARLEMSCHE BANKVEREENIGING
DRUKKERIJ TIMMER - TELEF. 22003
Alle soorten Tuintawgereedschappen
HET ADRES VOOR ALLE BLOEMWERK
worden bij ons Vakkundig gerepareerd
L. FABER Zn., KL. HODTSTRAAT 10
Telefoon 12896 Opgericht 1898
PLAATSING VAN ALLE ADVERTENTIES
in elk gewenscht blad WW zonder prijsverhooging
TUINSLANG GRASMACHINES
VERBINDINGSWEG - BLOEMENDAAL - TELEFOON 22338
ORIGINEELE ONTWERPEN VOOR TUINAANLEG
BEKROOND MET HOOGSTE ONDERSCHEIDING
ZATERDAG 18 MEI 1929
23c JAARGANG No. 20
KKLAD
Abonnementsprijs 3.50 per jaar, 1.75 per halfjaar bft vooruit
betaling vóór 1 Jan. of 1 Juli. Na dien datum verhooging van 0.15
incassokosten. Voor Indië en het Buitenland met verhooging der porto.
Losse nummers 0.10. Abonnementen kunnen met elk nummer ingaan.
I
Advertentiën: 18 cent per regel, bij contract belangrijke korting.
Kleintjes: Vraag- en Aanbod, Huur en Verhuur, Koop en Verkoop,
van 1 tot 5 regels 60 cent, elke regel meer 12 cent uitsluitend bij
vooruitbetaling. Boven, onder of naast den tekst dubbel tarief.
BIJKANTOOR: BLOEMENDAAL, BLOEMENDAALSCHEWEG 147
Pinksteren is voor de Christelijke kerk het feest van
de zending. Het zaad der gedachte wordt uitgestrooid
over de velden der menschheid. Hetgeen aanvanke
lijk in kleinen kring was besloten gebleven, verbreidt
zich gaandeweg over de aarde. En de overtuigden
maken zich op om het geloof voort te planten van
mensch tot mensch en van volk op volk.
Het is niet louter de godsdienstige gedachte, welke
op dergelijke wijze zich onder de mens.chen verbreidt.
Wat zou er van de kunst, van de wetenschap, van
de maatschappelijke opvattingen, van het staatkundig
inzicht terecht komen, wanneer niet bezielde men-
schen de wereld in trokken om te getuigen van het
geen in hun oog hoogste waarheid is.
Zendelingen, apostelen, met een modern woord
propagandisten geheeten, vindt men op ieder terrein.
Zij vervullen een noodzakelijke functie in het groote
levensverband. Hun taak vereischt eigenschappen,
welke men niet bij iedereen aantreft; hun arbeid ont
staat uit een roeping, welke slechts bij een bepaalden
aanleg geboren wordt. Men is zendeling of men is
het niet.
Het is onder hen, die de voor den propagandist
noodzakelijke hoedanigheden missen, soms moeilijk
zijn in vele opzichten merkwaardige persoonlijkheid
te waardeeren. De propagandist is voor zijn gemoe
delijken, op rust gestelde evennaaste een lastig man.
Hij laat zijn slachtoffer niet los, voor hij zijn doel heeft
bereikt. Hij neemt alle eerlijke middelen te baat, om
den ander te overtuigen. Hij doet een beroep op het
verstand, op het gemoed, op het geweten.
En als hij tenslotte bereikt heeft, dat de ander hem
gelijk geeft en zijn waarheid aanvaardt, is deze nog
niet van hem af. Dan overtuigt de propagandist hem,
dat het niet genoeg is, met eenigerlei waarheid in te
stemmen, maar dat men bereid moet zijn, ook voor de
waarheid te offeren. Hij vraagt iets van uw tijd, uw
geld en uw werkkracht. Hij doet u gevoelen, dat het
klaplooperij is, zoo men anderen de kastanjes uit het
vuur halen laat en zelf rustig thuis blijvend de vruch
ten van hun inspanning geniet.
De propagandist moet wel over een onuitputtelijk
volhardingsvermogen beschikken. Het zou ondoenlijk
voor hem zijn, zijn geduld en zijn goed humeur te be
waren, zoo hij niet bezield werd door een volstrekt
geloof in de door hem verkondigde waarheid. Deze
benijdenswaardige zekerheid verleent hem een kracht,
welke onoverwinnelijk lijkt.
Men pleegt te spreken van Pinkstervuur. Hiermee
bedoelt men den gloed en de geestdrift, welke het
woord van den overtuigden apostel kenmerken. Er
straalt van dit Pinkstervuur iets weldadigs uit in deze
door twijfel en onverschilligheid verkilde wereld. Hoe
goed doet het dengene, die het geloof in de levens
waarden verloren heeft, door een oprecht mensch
te hooren getuigen van hetgeen voor deze stellige
waarheid is.
De wereld is aan den zendingsijver der propagan
disten zeer veel verschuldigd. Zonder hen zou van
ontwikkeling der gedachten en verbreiding der denk
beelden geen sprake zijn. Wij mogen op Pinksteren
hen wel erkentelijk gedenken, die voor de goede zaak,
welke zij dienen, met geheel hun hart ijveren, er of
fers voor brengen, er zelfs martelaarschap en dood
voor trotseeren. Hoe klein gevoelen wij ons vaak bij
de geloofshelden op alle gebied!
Het is waar, dat er ook bij de propagandisten hoe
danigheden voorkomen, welke ergernis wekken. Wie
is er volmaakt op aarde! Niet ieder, die voor een waar
heid pleit, heeft zich van deze waarheid voldoende
rekenschap gegeven. En niet alle vuur, waarmee men
de waarheid verdedigt, is heilig vuur.
Een zeer stellige overtuiging brengt het gevaar van
eenzijdigheid en benepenheid met zich. Zendingsijver
kan ontaarden in opdringerigheid. De apostel vergeet
in zijn geestdrift zoo licht, dat niet ieder van aanleg
apostel is en dat men rekening heeft te houden met
de onbegrensde veelzijdigheid van de menschelijke
natuur. Het licht der waarheid verblindt en in zijn ver
blinding heeft men geen oog voor de keerzij. Er be
hoort een zekere mate van levenswijsheid en ook van
BLOEMENDAALSCH IJZER MAGAZIJN
KORTE KLEVERLAAN 22-24 - TELEF. 22704
wellevendheid toe, wil men als apostel de grenzen
van het geoorloofde niet overschrijden. Want boven
den propagandist voor de ééne, afgezonderde waar
heid staat toch altijd de universeele mensch, die het
verband aller dingen beseft.
Maar binnen dit raam blijft de zendingsijver het
kenmerk van den naar het hoogere strevende mensch,
die zichzelf en zijn eigen belangen kan onderschikken
aan het bovenpersoonlijke ideaal.
Zonder het Pinkstervuur van de overtuigden zou
onze menschengemeenschap aan haar eigen kilheid te
gronde gaan.
H. G. Cannegieter.
DE WERKERS bij Boskamp.
In de groote bovenzaal vraagt allereerst de aandacht
Jan Giessen's groote geteekende triptiek „De Op
bouw". Het zou een voorstudie voor een muurschil
dering kunnen zijn van b.v. de veridealiseering van
den menschelijken arbeid. Het materiaal bestaat uit
Siberisch krijt (z.g. Russische houtskool) en rood
aarde. Ik schreef hier reeds over; een werk zien
we hier, wat duister nog van symboliek, niet vol
komen klaar en beheerscht, doch zeer zeker ook
met vele beloften. En daarmee is dan ook feitelijk
de beteekenis van zulk een poging want het is
en blijft een poging voldoende uiteengezet. Men
heeft daarbij zulk een werk in z'n geheel te nemen,
avec ses défauts et ses qualités! Een detail-kritiek
hoewel mogelijk en nuttig kan dan beter ach
terwege blijven. In dit laatste geval toch zouden we
moeten wijzen op te korten in de compositie, niet
verantwoorde misteekeningen in de figuren etc. Nog
moet worden opgemerkt dat misteekening a priori
niet te verwerpen is, doch dan dient daar tegenover
een winst aan expressie en een opvoeren van de
compositorische hoedanigheden in de uiteindelijke
beelding van het geheel te staan. Dit nu is in Gies
sen's triptiek niet het geval. Vele onverwerkte in
vloeden van voor de hand liggende namen dienen
in de^ioekomst door dezen conscientieuzen kunste
naar te worden overwonnen. Zijn gansche symboliek
ook die in teekeningen als de vier jaargetijden,
waarvan mij de Zomer de beste lijkt is te weinig
tot levend bestanddeel van z'n eigen visie en inner
lijk geworden, doch veeleer een van buitenaf opge
legde manier van beelden evenals zijn luministisch
getinte voordracht in z'n olieverfschilderijen. Geeft
hij daarentegen een zuiver en eerlijk realisme zooals
in verschillende portretten en in enkele houtsneden
dan stijgt het werk dadelijk tot een hooger niveau.
Toch duidt dit alles op niet te onderschatten gaven,
waaruit bij voortdurende zelfcritiek ongetwijfeld iets
blijvends zal voortkomen.
J. J. van Heel, toont olieverfstukken, een enkele
aquarel en pastels, waarin hij vooral zoekende is
naar een gesloten vorm en een monumentalen op
bouw der onderwerpen, die hij bij voorkeur put uit
het leven der maatschappelijk minst bedeelden en
ook uit het leven van Christus. Noch de vorm, noch
de kleur zijn daarbij heel sterk. De schilderwijze op
het veelal ongeprepareerde doek is niet heel mooi!
Bovendien, het werk is wat dualistisch van karakter
doordat het m.i. schommelt tusschen symboliek en
realisme. Overigens past het goed in het kader der
z.g. tragische visie der Bergensche school, al mist
het daartoe soms ook weer psychologische diepte.
Toch 'is het streven van een kunstenaar als Van
Heel sympathiek en zéér te waardeeren. Er is ten
minste een drang in openbaar om te komen tot het
bereiken van andere en diepere waarden. Een der
beste werken lijkt mij ten slotte de Madonna, een
pastel op stroocarton (een gevaarlijke, want effect
volle, techniek!) waarin allereerst een mooien ge
sloten vorm valt op te merken, en bovendien een
innigheid van de moeder met het kindje werd uit
gedrukt, die dit onderwerp inderdaad verheffen tot
een hooger plan.
P. W. Bulthuis toont meer schilderseigenschappen.
Hij stelt zich blijkbaar geen verstrekkende proble
men, doch schept in landschappen bij Dinant vooral
behagen in de schoone buitenwereld, die hij echter
niet als den impressionist in analytisch kijken uit
eenrafelt. tot allerhande kleurgevalletjes, doch hij
zoekt van de veelheid der indrukken in de eerste
plaats een samenvatting te geven, die dan als van
zelf een eenigszins decoratieve inslag heeft.
C. J. van der Hoef is als oudere kunstbroeder met
onderwerpen van toegepaste kunst vertegenwoor
digd. Daar trekt de aandacht een bijzonder geslaagd
ontbijtservies, met zwart-wit versieringen, dat het
bij een der aardige eetkamer ameublementen van
De Jong uitnemend doet. De Plateelbakkerij Zuid-
Holland verzorgde dit zeer orgineele baksel, het
welk inderdaad een aanwinst voor het moderne bin
nenhuis mag worden genoemd.
Het meest bekend is Van der Hoef echter door zijn
vele voortreffelijke medailles en penningen, waarin
hij inderdaad een tot in den treure afgezaagd ge
geven nieuw leven heeft ingeblazen, waarbij ook
naast de voorstelling vooral aandacht werd geschon
ken aan een goede decoratieve verwerking van het
letterbeeld. We noemen o.a. de meestal forsch en
relief behandelde penningen van de Indië vlucht, de
Militaire Akademie, de Stormramp, Stork, een her
inneringspenning voor Toorop e.a. Zooals men ziet
is deze tentoonstelling als uiting van modern en
frisch streven belangrijk niet alleen, doch ook zéér
de moeite van het bezichtigen waard. Ik hoop dat
vele lezers zich dezen maand een gang naar Bos-
kamps kunstzalen zullen getroosten,
DE KNUPPEL IN HET KIPPENHOK.
De heeren van „Kunst zij ons doel" of hun comparan
ten cela revient au même hebben het noodig
geoordeeld stelling te nemen tegen mijn scherpe
critiek'op hun tentoonstelling. Zij hebben daarvoor hun
toevlucht genomen tot een niet onderteekend reclame
stuk onder het veelzeggend(!) motto; „men schrijft
ons". Voorwaar een bewijs van durf en zedelijken
moed!
Ik zal natuurlijk op dit bovendien nog verliteratuurde
en lichtelijk pedante stukje niet ingaan. Met anony-
mici valt niet te praten, en over niets kan men niet
schrijven. Maar het geval was mij gewoonweg een sen
satie!
Een ongeluk komt echter nooit alleen. Ook nu niet. Een
merkwaardig bewijs van slechte spijsvertering mocht
ik dezer dagen n.l. constateeren. Het was de heer
Frederik Hendrik Smit, kunsthandelaar lijstenma
ker secretaris van bovenvermeld kunstenaarscollege
die een bewijs van SLECHTE EETLUST gaf, door mij
bij de uitoefening van mijn kritischen plicht de toegang
tot zijn kun-sttempel te weigeren onder de werkelijk
verbijsterende mededeeling: „IK LUST U NIET
MEER!"
Ik mag er dus niet meer in, evenals die ander „kwa
jongen" van dat andere Haarlemsche blad, die ook
zulke verregaande blijken van eigenwijsheid had ge
geven.
Onze lezers zullen dus in het vervolg van de kunst
gebeurtenissen in dit paleis van Frederik Hendrik geen
verslag meer krijgen te lezen. Voorloopig lijkt mij dit
geen verlies, als men b.v. weet dat het werk, hetwelk
thans door den zeer deskundigen heer Smit werd ge-
exposeerd, door den jeugdigen feitelijk pas beginnen-
den maker te voren aan mijn oordeel onderworpen
was, waarbij ik den jongen vriend ten sterkste moest
raden met exposeeren van zijn in elk opzicht nog
onrijp werk minstens 5 jaar te wachten. Dergelijke
„kleinigheden" zijn nu aan het onderscheidingsvermo
gen van den heer Smit ontgaan. Maar 't is waar, zijn
spijsvertering.zie boven!
TOT BESLUIT.
Misschien mag ik de groote meesters van De Waag
van mijn bescheiden plaastje af een raad geven. Zij
allen kennen ongetwijfeld Rodin, de groote beeld
houwer, zoo niet uit zijn werk dan toch van naam.
Rodin sprak eens het trotsche woord dat hieronder
volgt en hetwelk de heeren bescheidenlijk ter overden
king wordt aanbevolen!;
„In de kunst is leelijk al wat valsch is, wat kunstmatig
is, wat poogt lief of mooi te doen zonder expressief te
zijn, wat kwijnend en precieus is, wat zonder aanlei
ding glimlacht, zonder reden zich een houding geeft,
zonder noodzaak zich wringt of breed maakt, al wat
zonder ziel en zonder waarheid is, al wat slechts een
schijn van schoonheid of gratie blijkt, kortom al wat
liegt".
Verder wensch ik de heeren bon appétit, en wel te
rusten. A. VAN DER BOOM,
„Weg en werken" heeft het druk. Met man en
macht wordt aan onze wegen gewerkt. De Kennemer-
weg en de Brederodeweg worden geheel opnieuw
aangelegd en behard, terwijl deze wegen tegelijkertijd
voorzien worden van rioleering. Ook voetpaden langs
een groot aantal wegen worden flink onder handen
genomen. Verschillende topecawegen bevinden zich
in een zeer slechten toestand en moeten noodig on
der het mes. Op spoed durven we bij weg en wer
ken niet aandringen, daar deze afdeeling al tot over
de ooren in het werk zit en het nu eenmaal bekend
is dat men niet alles tegelijk kan doen. Jammer dat
de Bloemendaalscheweg tusschen Buskenhuetlaan
en Dompvloedslaan van dezen zomer niet verbreed
wordt, ongelukken zullen op dezen weg thans niet
uitblijven. Men kan dezen zomer niet tot verbreeding
overgaan, daar het niet erg vlotten wil met het
naasten der noodige gronden.
Van Beverenburg. Zondag 19 Mei zal het badsei
zoen aan het Bloemendaalsche strand geopend wor
den. Strandbezoekers, die Zondag komen om een bad
te nemen, maken we er op attent, dat het tot nog
toe alleen rilbaden zijn, die genomen kunnen wor
den.
Het zal niet gaan. De oudercommissie van school B.
ondersteund door oudercommissies van andere scho
len hadden aan B. en W. het verzoek gericht om de
zomervacantie der O.L.S. met 2 weken te verlengen.
De Inspecteur van het onderwijs heeft thans bericht
gezonden dat voorloopig de vacanties niet verlengd
worden. Als het blijkt, dat de thans ingevoerde re
geling der vacantie niet voldoet, zal men nadere be
sprekingen over vacantieverlenging houden.
Hopenlijk een vriend en raadsman. Tot agent van
politie alhier benoemd, de heer Pavert.
Im Westen nichts neues. Het vendel Vogelenzang,
afdeeling van de Bloemendaalsche Burgerwacht, heeft
wederom een aanvang gemaakt met zijn schietoefe
ningen op de schietbanen, gelegen in de duinen van
den heer Boreel. Geoefend wordt iederen Zaterdag
middag vanaf 17 uur.
Niets blijft. Het groene voetbalhuisje, dat op het
B.V.C.-terrein gestaan heeft en waarin gelachen, ge
sprongen en gedanst is bij een overwinning, doch
waar ook jammerklachten bij een nederlaag geuit
zijn, is van onzen aardbodem verdwenen. Voorts wor
den er nog eenige veranderingen aan het veld aange
bracht, die in de sportwereld verbeteringen genoemd
kunnen worden.
Op het (w)eiland. Voor Hotel Duin en Daal zijn als
nieuwe gasten bij de koeien, eenden en zwanen eeni
ge schapen gekomen. Onze eerste Duin en Daalschen
dierenkamp is dus wederom uitgebreid. Als we stil
genietend op een bank bij de Duin en Daalschen
Vijver zitten en we aanschouwen deze iriheemsche
dieren des velds, vragen wij, waartoe nu nog een
hertenkamp?
Tom, geen Tommey. De B.R.B. deelt ons mede,
dat hedenmiddag de lang verwachte Tom, het nieuwe
reddingsvaartuig door de Brigade in ontvangst zal
worden genomen. Om 4 uur zal met het nieuwe vaar
tuig proefgestoomd worden en zullen de roeiers too-
nen wat men alzoo met de Tom kan bereiken. De
Tom blijft voorloopig in het N. Buiten Spaarne te
Haarlem, daar de loods op het Bloemendaalsche
strand nog niet gereed is. De oefeningen met het
reddingsvaartuig worden aan den Spaarndammerweg
bij de fabriek van den heer Hogenbirk gehouden te
4 uur. Een ieder, die zich voor het werk van de Bloe
mendaalsche Reddingsbrigade interesseert, ga maar
eens kijken.