STADSSCHOUWBURG
FLIEREFLUITERS OPONTHOUD
STEEDS DE UWE....!
WILLY DERBY
PALACE
ATLANTIC
DE MAN IN DE MONNIKSPY
HEDDA GABLE!
SCHOUWBURG - JANSWEG
LENTE BLOEMEN
TUMMERS
HAARLEM, Groote Houtstraat 11I-113 - Tel. II93Ï.
ADRES IN ZAKE RETRIBUTIEGELD.
Een vinding met verrassend
effect.
TOONEEL.
PREDIKBEURTEN.
HAARLEM
Zondag 30 Maart, 8 uur:
Maandag 31 MAART 8 uur
Dinsdag 1 April 8 uur
WOUTERTJE PIETERSEN
Woensdag 2 April 8 uur
Donderdag 3 April 8 uur
VEEL LEVEN OM NIETS
HAARLEM
Zondagmiddag 2lU uur
Zondagavond 8.15
Dinsdag 1 April 8.15
CINEMA EN VARIÉTÉ
Vanaf VRIJDAG 28 MAART
NOODIG VERMINDERING DER LASTEN, GELEGD OP MIDDELBARE
INKOMENS.
THANS TE ZWARE DRUK.
Een aantal ingezetenen onzer gemeente, be-
hoorende tot de middelbare inkomstenklassen
en die kinderen hebben, schoolgaand op inrich
tingen van M. en V. H. onderwijs te Haarlem,
ziin voornemens zich tot den Raad te richten
met een adres, strekkende tot wijziging van de
Verordening op het heffen van Retributiegelden,
in dien zin, dat de lasten, hierbij op de middel
bare inkomens gelegd, naar billijkheid en naar
hun draagkracht verminderd zullen worden.
Bedoelde ingezetenen achten inderdaad den
iruk, door deze verordening op hen gelegd, te
zwaar voor hun vermogen, ook in tegenspraak
met de financiëele positie der gemeente en
schadelijk voor den gunstigen naam, dien de
vmeente Bloemendaal als woonplaats ook voor
de middelbare inkomens behoort te behouden.
Zij gronden zich bij hun betoog vooral op de
egeling, die terzelfder zake laatstelijk door den
:aad der naburige gemeente Velsen werd inge
leid, waarbij vergeleken de regeling van Bloe-
nendaal zeer ongunstig afsteekt. Ten bewijze
diene de volgende tabel.
Bij een inkomen van
3000—3500
3500—4000
Helft BI.'daal
f 90.—
90.—
Helft Velsen
f 50.—
60.—
Bij een inkomen van Helft Bl.'daal.
f 4000—4500
4500—5000
5000—5500
5500—6000
6000—6500
6500—7000
120.-
120,
150,
150,
180,
180,
Helft Velsen
f 70.—
80.—
90.—
100.—
120.—
140.—
Niet minder veeleischend is Bloemendaal in
vergelijking met Velsen als het meer dan één
schoolgaand kind uit hetzelfde gezin betreft.
Velsen past dan tot 4500.inkomen een af
trek toe van 60 Bloemendaal echter tot
ƒ6000.een van slechts 25%- Bij 4500
8000.inkomen geeft Velsen in ditzelfde ge
val een vermindering met 40 Bloemendaal
kent bjj 6000.inkomen en hooger een ver
mindering met 15 toe. Nog zelfs voor de hoo-
ge inkomens van meer dan ƒ8000. —is Velsen
gunstiger dan onze gemeente.
Ouders en verzorgers, die zich bij de hier
genoemde adresbeweging wenschen aan te slui
ten, gelieven ten spoedigste hun betuiging van
instemming te richten tot'een van de heeren
G. M. W. Margadand, Rijnegomlaan 12, Aerden-
hout en Ch. Ch. F. Haje, Julianalaan 34,
Overveen.
Küchenmeister's Ultraphoon.
De gramophoon-techniek ging in de laatste
jaren wel vooruit. Tal van verbeteringen wer
den aangebracht. Oók op dit gebied is het niet
meer bjj het oude gebleven. Maar, en hier halen
we aan een woord van niemand minder dan
Mengelberg, „de ultraphoon overtreft alles wat
tot heden is bereiktKüchenmeister heeft een
apart systeem toegepast, waardoor de toon-
olume in grooter verscheidenheid wordt dan
bij andere apparaten. De uitvinding van Küchen
meister geeft aan den toon een groote draag
kracht en ook die individualiteit terug, die
i.nders bij de gramofoon tevergeefs te zoeken is.
Door de ultraphoon komt het menschelijk stem
geluid het meest tot zijn recht. Het hinderlijk
bijgeluid, dat bij zoo menigen gramophoon valt
vaar te nemen, is met den Ultraphoon ver
vallen."
Er mag dan ook wel gezegd, dat de Ultra
phoon een op nieuwe technische grondslagen ge
bouwde spreekmachine is, die de toonkwaliteit
n hooge mate heeft uitgebreid. Vandaar de
uitspraak van Mengelberg, die we citeerden.
En deze groote dirigent staat niet alléén in zijn
vaardeerend oordeel over de Ultraphoon. Ver
scheidene andere musici hier te lande en in het
buitenland scharen zich aan de zijde van
vlengelberg. Joh. Wagenaar, hier te lande geen
onbekende, zegt, dat de Ultraphoon sterk het
oorspronkelijke benadert. Allen zijn het daar
over eens, dat de Ultraphoon een geniale uit-
inding is, die, zooals Cornelis Dopper opmerkt,
„vervult met bewondering en verbazing." Deze
musici zeggen niet te veel. Een ieder die de
Ultraphoon heeft gehoord, zal het moeten toe
stemmen, dat het verschil met de gewone
spreekmachine enorm is, wat volume en karak
ter van het geluid aangaat.
En juist op het volume en het karakter van
het geluid komt het aan. Het gaat er om te
maken, dat het komt tot een volkomen natuur
getrouwe weergave. Dien kant gaat het heen
met de Ultraphoon. Dat is het mooie ervan.
Waarop dan het principe van Küchenmeister's
Ultraphoon neerkomt? Laat ons het mogen zeg
gen. Naast de nieuwste accoustisch mecha
nische principes een exponentieele geluids
hoorn, een gevouwen en niet gestantste metalen
weergever membraam, waarbij het metaal
geen vermoeidheidsverschijnselen gaat vertoo-
nen en waarbij, door het eigenaardige vouw-
systeem een ineenvloeien van hooge en lage
tonen voorkomen wordt, zoodat men in een
orkestbezetting elk instrument kan onderschei
den, heeft de Ultraphoon nog iets bijzonders.
Er werd n.l. in de Ultraphoon voor de eerste
maal het Küchenmeister interval belichaamd
het verschijnsel, waarbij een, met een korte
tusschenruimte herhaalde toon, bij den
luisteraar den indruk maakt van slechts een
onkel geluid. Maar een geluid dat vrij in de
ruimte staat en dat alle toonkwaliteiten van het
origineel bezit; waarbij de luisteraar, als in
werkelijkheid, het geluid van vérschillende kan
ten hoort komengeluid, dat de ruimte vult met
een zich aan de omgeving aanpassend volume;
mechanische muziek, die dezelfde indrukken
wakker roept als werkelijke muziek.
Als een bijzonderheid kan nog vermeld wor
den, dat de Ultraphoon niet alléén bespeelt de
ultraphoonplatenmaar tevens alle andere pla
ten, en dat op een wijze, die een ieder in verruk
king brengt. De Ultraphoon is verkrijgbaar,
zoowel in den vorm van een sierlijke eikenhouten
kast, als in tafelapparaat of als koffergramo-
phoon. Te Haarlem is onlangs, zooals reeds in
een advertentie in ons blad is medegedeeld,
Küchenmeister's Ultraphoon Huis gevestigd
aan den Raamsingel 45. Het is in dat perceel
ruim gehuisvest. De toonkamers, waar men naar
het instrument kan luisteren, zijn fraai inge
richt. Gratis kan men er een demonstratie van
de Ultraphoon bijwonen zonder eenige verplich
ting tot het koopen van een Ultraphoon. Küchen
meister's Ultraphoonhuis zet zijn deuren voor
een ieder gastvrij open.
Met Küchenmeister's Ultraphoon is inderdaad
een prachtuitvinding gedaan. Zij, die niet dwe
pen met mechanische muziekweergave, kunnen
we aanraden eens een bezoek aan het perceel,
Raamsingel 46, te brengen. Als ze eens de Ultra
phoon gehoord hebben, zullen ze versteld staan
en zeggen: ja, óók de mechanische muziekweer
gave kan toch wel mooi zijn. Maar dan met de
Ultraphoon.
VOOR HET JEUGDHUIS.
Een belangwekkende avond Woensdag in het
Jeugdhuis. Gravin van Limburg Stirum vertelde
van haar reis naar Indië op aangename wijze.
Al het bekoorlijke dat de reis biedt, deed ze
uitkomen. Ook van Indië zelf deelde ze eenige
bijzonderheden mede. De lezing werd toegelicht
met mooie duidelijke lichtbeelden. Het bleek,
dat het Jeugdhuis zich uitnemend leent voor
het houden van voordrachten met lichtbeelden.
Eén ding was jammer en dat is, dat niet zoo-
velen opgekomen waren, als wel had mogen
worden verwacht. Iets over een reis naar Indië
te hooren is altijd interessant en dan de lezing-
werd gehouden ten bate van het Jeugdhuis.
Hopen we, dat, als er weder eens iets is te doen
in het Jeugdhuis, er dan meer zullen komen.
HAARLEMSCHE BANKVEREENIGING.
Naar we vernemen zal aan de aigemeene
vergadering van aandeelhouders der N.V. Haar-
lemsche Bankvereeniging worden voorgesteld
uit te keeren 644 dividend tegen 6 het
vorige jaar.
KLOOSTER ST. FRANCISCUS ALVERNA.
Deze week is door mgr. J. D. J. Aengenent
ingewijd het nieuwe noviciaat der Zusters
Franciscanessen van Salzkotten, die haar Pro
vinciaal Moederhuis „St. Fansciscus Alverna" te
Aerdenhout hebben gevestigd.
BESMETTELIJKE ZIEKTEN.
In de week van 24 tot 29 Maart kwam te
Bloemendaal voor 1 geval van diphtherie.
De drukfoutenduivel.
Uit een huishoudelijk reglement eener ver-
eeniging van aansprekers: „De gelden der
vereeniging zijn onder de hoeden van het
Bestuur."
Voorstellingen in den Stadsschouiv-
burg. Egoïstenen „Be eerste
mevrouw Fraser.
Het Vereenigd Tooneel, directie Verkade en
Verbeek, gaf Woensdag 19 Maart in den Stads
schouwburg een blijspel van Herman Roelvink:
„Egoïsten".
j Het vlot gespeelde stukje is een satyre op alle
mogelijke moderne levensopvattingen. Men moet
elkander vrij laten, elkanders ontwikkeling niet
i belemmeren, en daarom is een jonge man, die
1 zielsveel van zijn vrouwtje houdt, direct maar
bereid haar toe te vertrouwen aan eén zooge
naamd profeet, die men weet 't immers voor
uit een oplichter en verleider is.
De baby wordt bij gescheiden „pa" gedepo
neerd, waar gescheiden „ma", die, haar roeping-
volgend, nu lid is van de Tweede Kamer, maar
zich toch nog interesseert voor haar kinderen,
onverwachts binnenkomt in het huis, waar „pa"
met zijn herzallerliebstes Schatslein vertoeft, op
het punt met deze naar Nizza te gaan.
Maar alles „kom reg", zegt de Transvaalsche
Boer. En natuurlijk komt ook dit katje (het stuk
bedoel ik) op zijn pootjes terecht en we gaan
voldaan huiswaarts.
Emma Morel, als de gescheiden vrouw, gaf
goed spel, beheerscht en krachtig. Haar tegen
speler, Cees Laseur, als Henri, was nu eens goed
en dan weer eens wat slapper.
Adolphe Hamburger, als de profeet (De
Meester noemen ze hem) kon betere nuanceering
geven tusschen de momenten van zijn „rol" als
profeet en verheven mensch, èn zijn ware schur
ken natuur. Een probleem, dat hij niet geheel
baas schjjnt te zijn. Over 't geheel was het blij
spelletje, dat geen diepere snaren aanroert, ver
makelijk en bereikt dus in zekeren zin zijn doel.
Van beter gehalte is het tooneelspel: „De
eerste mevrouw Fraser, op Vrijdag 21 Maart
gespeeld door „Het Nieuwe Nederlandsch Too
neel", eveneens in den Stadsschouwburg.
Ik zeivan beter gehalte, omdat het meer vra
gen ter beantwoording, meer problemen ter op
lossing- voorzet.
Een groot bezwaar vormt het feit, waar juist
alles om gaat: een man van de wereld, in han
delskringen zeer gezien en gerespecteerd, een
ernstig man met goed karakter, laat zich ver
leiden door een 19-jarig meisje, luxe-vrouwtje,
waar niets „bij zit", zijn reputatie te besmetten
en een goede vrouw en twee zoons in den steek
te laten. En dit na een huwelijk van twintig-
jaar.
We kunnen ons iets dergelijks indenken van
een lichtzinnig, ploerterig individu, die om geen
reputatie te denken heeft en er stellig geen ge
weten op na houdt. Niet echter van iemand als
déze figuur moet voorstellen. Ook het argument
van den zoon„moeder had moeten wachten",
gaat niet op. De man drong op scheiding aan en
we weten het immers zoo iemand moet
ondervinden, voélen, dat hij dwaas handelt. Dan
pasis er kans op inkeer.
Aan dien inkeer ontbreekt echter óók heel
veel. Louis Chrispijn, als James Fraser, de ge
scheiden man, die nu ook van zijn tweede vrouw
zal moeten scheiden, heeft de voor zijn rol noo-
dige onverschilligheid. Hij is dan ook een en al
flegma, als hij zijn eerste vrouw weer „vraagt".
Van geen tegenzin voor de.tweede geeft hij
blijk, integendeel't is of hij haar betreurt. De
verlegen jongen die niet voor zijn gevoelens uit
durft komen en een beetje te trotsch is om onge
lijk te bekennen. Maar we begrijpen haar weige
ring- volkomen en voelen haar smart om de wei
gering mee.
Magda Janssens speelde deze rol (Janet
Fraser) voortreffelijk. Jammer, dat die rol ont
sierd wordt door enkele noodelooze en leelijk
laag bij-de-grondsche kattigheidjes.
De schrijver wist op heel fijngevoelige wijze
de ontknooping van de intrige aan te duiden:
James begrijpt, dat hij zijn Janet alleen weer
terugkrijgt, als hij haar als vrouw waardeert
en haar overtuigt, dat ze iets méér voor hem is,
dan een toevlucht, nu de andere hem verlaat.
Nadat hij afgewezen is, stuurt hij haar het
paarlen collier, waarnaar zij verlangt. En blij
bewogen doet ze 't om. Tot spijt van zoontjelief,
die een „vaderloos tehuis" veel leuker vindt,
maar zijn moedertje's geluk toch niet in den weg
zal staan.
Miep van den Berg was als de tweede me
vrouw Fraser, de heel erg brutale en berekenen
de vrouw, die „alles krijgt wat zjj wil", en die
wil dus weet door te zetten, zonder ook maar
één blik over te hebben voor de wereld van
smart, die zij veroorzaakt. Zij, die voor zichzelf
het oogenschijnlijke geluk oogst, dat niets kan
geven dan een hart vol nooit gestild verlangen.
Een stuk om over na te denken, dat uitstekend
is gespeeld.
JEANNE VEEN.
Zondag 30 Maart.
NED. HERV. KERK te Bloemendaal.
Voorm. 10 uur: Ds. P. de Jong, Amsterdam.
JEUGDDIENST IN MARANAIIIA.
Voorm. 10 uur: de heer J. C. J. Dijkstra, Theol.
Oand. te Amsterdam.
GEREF. KERK te Bloemendaal.
Voorm. 10 uur: Ds. J. C. Brussaard.
's Avonds 5 uur: Ds. -J. C. Brussaard.
Collecte voor de hulpbehoevende kerken in
de-provincie en voor de Kerk.
DE VRIJE KATHOLIEKE KERK,
Popellaan, Kinheimpark, Bloemendaal
10.30 uur v.m.: Gezongen H. Mis.
Woensdag 2 April.
's Avonds 8 uur: Vespers en Lof.
Zondag 30 Maart.
NED. HERV. KERK te Overveen.
Voorm. 10 uur: Ds. H. Beker, Haarlem.
ÉGLISE WALLONNE (Ned. Herv. Kerk).
Begijnehof. Haarlem
Dimanche 30 mars.
10 h. 30: Culte et sermon.
11 h. 45: Culte de la jeunesse.
12-h.: École du dimanche.
8 h. (soir): Culte de sermon.
Vendredi 4 avril a 8 h.
Service et Étude biblique. Tous les services
sont présidés par le pasteur de la paroisse.
Zondag 30 Maart.
RELIGIEUZE KRING AERDENHOUT.
Voorm. 101/2 uur: Ds. A. R. de Jong, Vooi'g.
Prot. Bond, Bussum.
Zondag 30 Maart.
NED. HERV. GEM. te Santpoort.
Voorm. 10 uur: Prof. Dr. G. A. van den Bergh
van Eysinga.
Onderwerp„Het pad gevonden(Jes. 3020v.)
Solozang van Mevrouw de Vries, geb. van Lennep.
GEREF. KERK te Santpoort.
Voorm. 9.45 uur: Ds. W. Breukelaar.
's Avonds 5.30 uurDs. W. Breukelaar.
Het Ver. ROTTERDAMSCH-HOFSTAD
TOONEEL, Dir. Cor van der Lugt Melsert:
NAP DE LA MAR als FLIEREFLUITER
111
naar het bekende boek van A. M. de Jong
GEMEENTE - VOLKSVOORSTELLING door
HET SCHOUWTOONEEL van Multatuli's
bewerkt door Jaap van de Poll.
Optreden van
Mevr. ESTHER DE BOER VAN RYK
HET VEREENIGD TOONEEL Directie
Verkade en Verbeek
Tooneelspel van Henrik Ibsen.
HET NIEUWE NEDERL. TOONEEL
Artistiek LeiderLouis Saalboru
Blijspel van William Shakespeare.
KINDER OPERETTE IN 3 BEDRIJVEN
MELLOE
Humoristisch Goochelaar en Buikspreker.
NEDERLANDSCH INDISCH TOONEEL
Dir.: COR RUIJS.
BLIJSPEL IN 3 BEDRIJVEN.
Hoofdrollen: TILLY LUS, LOUIS DE BREE.
in zijn nieuw en oud repertoire.
Plaatsbespreking (ook per telefoon 11430)
DE GROOTE
DUITSCH SPREKENDE FILM
AtUntlP *s eerste cn eenige film, die bewijst wat
Hllulillu een echte geluidsfilm is.
i.l staat ver boven iedere andere geluidsfilm
ItSanlIC cn is mct geen enI{cle reeds vertoonde film
te vergelijken.
Zoolang U ATLANTIC niet gezien heeft, weet U
nog niet wat een sprekende film is.
Op het tooneel als variété
de populaire Hollandsche humorist.
.TOEGANG BOVEN 18 JAAR.
lederen avond 1 voorstelling van 81/411
uur. Zaterdag- en Woensdagmiddag half drie
MATINÉE. Zondag 4 voorstellingen te 2
uur 4*/4 uur 7 uur 9x/4 uur.