i.p.
„ADMIRAAL
1890
JUBILEUM
1930
Rijwielen, Radio,
Electriciteit.
VOOR KENNEMERLAND EN HAARLEM
LIPS' KLUISINRICHTING EN KOFFERKLUIS
BOEKHANDEL „LECTURA"
Bloemenmagazijn „DE
Fotografisch Atelier „RICHE"
TAXI-STANDPLAATS, Militainweg, hoek Bl'weg
24ste Jaargang
17 Mei 1930
N°. 20
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
P. RUTTE
HAARLEMSCHE BANKVEREEN IGING
LAAN, Geheim v. d. zwarten monnik. Geb. f 2 90.
R. F. TORRINGA
Oakland en Pontiac
AUTOMOBIELEN
Familii
Bruidsgroepen
DUNHILL'S MIXTURES.
A. H VAN DER STEUR Jr.
J. BALM ZOON
P. VAN DER STAD
I C. J. GUDE - Cuisinier
I L. FABER ZOON, Kleine Houtstraat 10.
Verbindingsweg 10
Telefoon 22608,
BLOEM END AAL.
H.V. DRUKKERIJ VOORHEEN DE ERVEN LOOSIES
Bloemendaalsche Kopjes
en Pannekoekjes
ADVERTENTIEN.
DE gebeurtenis van de week.
Bloemendaalscheweg 123A - Tel. 22874,
Verbindingsweg Bloemendaal. Tel. 22338
ARTISTIEK BLOEMWERK
BRUIDSWERK - KRANSEN
03 Firma BOSMA VADER - Juliariagarage
Julianalaan 293—301 - HAARLEM - Tel. 11781
Gr. Houtstr. 169
5- en
naast Café „Boekenroode" - Telef. 26136.
Ie kl. Heeren- en Dameskleermakerij
1 WILD EN GEVOGELTE
iordensstraat 74 - Haarlem - Tel. 13132
liiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiinininii
Het Bloemendaalseh Weekblad
ADVERTENTIËN.
Advertentiën per regelf 0.25
Vóórpagina 50 Pagina 2 25 verhooging
Vraag en Aanbod, 4 regels f 0.40
Elke regel meer 0.10
Advertentiën bij contract belangrijke korting.
VOOR REDACTIE, ADMINISTRATIE
EN ADVERTENTIËN
wende men zich tot de -
Ged. Onde Gracht 88, Haarlem. - Tel. 10144.
ABONNEMENTEN
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling f 1.75
per halfjaar.
Bloemendaalscheweg 69-61
Tel et. 221S4.
COMESTIBLES
FIJNE VLEESCHWAREN
DELICATESSEN
Heeft U onze heerlijke
al geproefd 777
IETS FIJNS BIJ DE THEE.
WETTIG GEDEPONEERD.
BIJKANTOOR: BLOEMEN DAAL, BLOEMENDAALSCHEWEG 147
Ten einde onze uitgebreide adver
tentie-rubriek naar den eisch te
verzorgen, is het noodig, dat wij vóór
des Donderdags 12 uur 's middags alle
advertentiën in ons bezit hebben.
Gaarne noodigen wij H.H. Adver
teerders uit, hiermede rekening te
houden. De Administratie.
Mr. P. J. TROELSTRA.
(In memoriam.)
Naar aanleiding van de onjuiste qualificatie
der N. R. Ct.: „Troelstra was meer Volksleider
dan Staatsman".
Dat met Pieter Jelles Troelstra een groot man
is heengegaan, of beter gezegd: dat met het
sterven van Mr. P. J. Troelstra volgens de
registers van den Burgerlijken Stand, hem, op
hetzelfde oogenblik, een plaats wordt ingeruimd
in het groote Register, het mausoleum onzer
groote mannen, en de harten van alle wei
denkenden, ook die bij zijn leven zijne tegen
standers zijn geweest, is zeker.
Sam. van Houten, De Savomin Lohman,
Kuyper, Troelstra, Domela Nieuwenhuis, dat
zijn de groote politieke persoonlijkheden, die
onze landsgeschiedenis der laatste 40 jaren heb
ben gemaakt. Misschien zal men er later een
Nolens bij zetten. Wat al deze mannen heeft ge
kenmerkt, is een innerlijke verbinding van diep
beginsel, fijne intuïtie, warm gevoelen en mach
tig begeeren. Hen allen kenmerkte groote ob
jectieve zin, d.w.z., niet zichzelf zochten zij,
maar, nadat zij aan zich zelf hadden gewerkt
naar den maatstaf, die Nietzsche Zarathustra in
den mond legt: „Erst musst du selber gebaut
sein recht-winklig an Leib und Seele", wierpen
zij alvorens te bouwen aan de objectieve wereld,
aan de maatschappij buiten zich, het schietlood
in de ziel van het volksdeel, de partij, den stand,
de klasse, de geloofsgemeenschap, waartoe zij
behoorden met deze vraag: „hoe diep zijt gij?"
En hun slagen of niet slagen was de uitkomst
van de verbinding van eigen ziel, van eigen wil
len en voelen en denken, met de ziel dier ge
meenschappen, aan welker toekomst zij hun
leven hadden gewijd. Dat Troelstra niet nog veel
meer heeft bereikt, dan wat hy in het licht der
geschiede werkelijkheid wist te brengen, lag
zeker voor een groot deel aan de onontwikkeld
heid der klasse, waaraan hij zich had toegewijd.
Zijn figuur wordt er zedelijk gesproken des te
grooter door. T.
HET KAMPEERVERBOD.
Het bordje met het opschrift „Kam
peeren alléén voor Bloemendalers".
Actie van kampeerders. Hoe het
bordje weg te krijgen?
We hebben het reeds doen uitkomen, dat het
besluit van B. en W., dat alléén door ingezetenen
van Bloemendaal aan het Bloemendaalsche
strand mag worden gekampeerd, in het land de
algemeene verontwaardiging heeft gewekt. Ons
volk is nu eenmaal vrijheidlievend van aard en
houdt niet van al die hekjes, die men hier en
daar tracht te plaatsen. Bovendiende inzichten
veranderen met de tijden.' Er is nu het ont
wakend besef, dat het leven in de vrije natuur
voor den vrijen mensch een verpoozing van bij
zonder nut is. Lucht en licht en gezondheid,
tusschen deze drie is een onafscheidelijk ver
band. De rijk met aardsche goederen bedeelden
genieten volop van de heerlijkheid der natuur.
Maar, die wonen in de groote steden, wien het
mangelt aan de noodige geldmiddelen, willen
zich óók verpoozen; zorgen, gelijk die anderen,
voor hun gezondheid. Het kampeeren is voor hen
de aangewezen gelegenheid. Kampeeren in bosch
en aan het strand.
Het meeste lokt wel aan het kampeeren aan
het strand. Ons strand was de geliefde plek voor
kampeeren van Haalemmers en Amsterdam
mers. Het was dus te voorzien, dat na het be
sluit van B. en W., en óók na hetgeen daarover
in de jongste Raadszitting is te doen geweest,
er iets zou gebeuren, dat de kampeerders
de handen zouden ineen slaan, om actie te
voeren, teneinde weder gedaan zien te krijgen,
dat er aan ons strand vrij kan gekampeerd wor
den. Al spoedig was een voorloopig Comité van
actie gevormd tot behoud van de gelegenheid tot
kampeeren aan het Strand van Bloemendaal. De
kampeerders werden ter vergadering geroepen.
Maandagavond had te Haarlem een samenkomst
der kampeerders plaats, die druk bezocht was.
Toen we ter vergadering kwamen, dachten we
dadelijk aan het woord van een der raadsleden,
die zeide van de kampeerders en hun zijn aan
het strand: „het was daar een communistische
broedplaats".
Echter, wat zagen we? Lieden van allerlei
slag, zeker niet alléén communisten. Het voor
loopig comité was zelfs zóó samengesteld, dat er
onderscheidene richtingen in waren vertegen
woordigd. Wat die menschen samenbond was:
de gedachte, we willen vrij aan het Bloemen
daalsche Strand kunnen kampeeren en geen
andere. Nu kan het gebeuren, dat onder de
kampeerders wel eens wordt van gedachten ge
wisseld over het communisme, maar kan dat ook
niet elders gebeuren en wordt niet in eiken
kring wel eens van gedachten gewisseld over
verschillende onderwerpen. Steekt daar wat
achter? Wil dat beduiden, dat die aan het strand
gaan kampeeren, daar booze communistische
aanslagen tegen den Staat en de huidige maat
schappelijke orde gaan beramen? We kunnen
het niet inzien. Is het bijv. niet gezien, dat zelfs
een R.-K. vereeniging te Haarlem, „Geloof en
Wetenschap", voor haar als spreekster liet op
treden niemand minder dan mevrouw Roland
Holst?
We willen maar zeggen, dat alléén het feit,
dat wellicht eens onder de kampeerders wordt
gesproken over het communisme, nog niet de
plaats der kampeertenten stempelt tot een
„communistische broedplaats".
Het was er ter vergadering wat men noemt
met een woord, dat in vele kringen gebruikt
wordt, „fatsoenlijk publiek". En er waren heel
bescheiden lieden onder, die zelfs niet iets durf
den „eischen", maar die van inzicht waren, dat
„vragen" voldoende is. Bescheidener kan het
toch al niet. Vastgesteld werd en dat is óók
onze meening dat de rijke Bloemendalers
heusch niet aan het Bloemendaalsche Strand
zullen gaan kampeeren. Maar evenzeer, dat het
voor de arbeiders van groot belang is, dat ze aan
het Bloemendaalsche Strand kunnen blijven
kampeeren. De heer Oversteegen, die als inleider
optrad, concludeerde, dat het eigenlijk hierom
gaat, dat „men het proletariaat van ons strand
wil weren". Het is noodig, betoogde spr., dat er
iets gedaan wordt. Men kan gaan protesteeren,
zeide spr., men kan gaan adresseeren aan Ged.
Staten, maar dan duurt het lang eer dat er een
beslissing komt. Het is beter, dat alle kampeer
ders gaan naar het strand en daar gaan kam
peeren. Wellicht dat dan wordt getracht de kam
peerders te verwijderen en dat dan proces-ver
baal wordt opgemaakt.
Maar, vervolgde spr., dan kan langs gerechte-
lijken weg worden uitgemaakt of de gemeente
Bloemendaal het recht en de bevoegdheid heeft
om te verbieden het kampeeren aan het strand,
dat de gemeente van het Ry'k in erfpacht heeft.
Er kan dan komen een principiëele uitspraak.
Volgt er een vrijspraak, dan is daarmede uit
gemaakt, dat er vrij mag worden gekampeerd.
En volgt er een veroordeeling, dan zal er hoog
stens een boete van enkele guldens worden op
gelegd. Het maakt, dat het voor niemand een
bezwaar kan zijn aan de actie deel te nemen.
Spr. voegde daaraan toe, dat óók de doktoren
voor vrijheid van kampeeren moeten zijn, daar
het kampeeren uit een oogpunt van volksgezond
heid is aan te raden. Het is echter wel opmerke
lijk, dat onder de adhaesiebetuigingen niet die
van doctoren zijn. Welke actie ook moge gevoerd
worden, laat men in ieder geval voet bij stuk
ORIGINEELE ONTWERPEN voor tuinaanleg.
Bekroond met hoogste onderscheiding.
W. BEUNDER.
Zij i weg1 225 OVERVEEN.
Telef. 14697 b. g. geh. 10380
AANNEMER van WIT-, WATERVERF-
en STUCADOORWERKEN.
houden, vermaande spr. Ons doel moet zijn te
bewerken, dat we vrij mogen kampeeren. Laten
we den strijd gaan voeren voor het recht van
vrij kampeeren. Laat er zijn onder ons een geest
van eendracht, besloot spreker. Eendracht
maakt macht. Dan zal de gemeentelijke overheid
van Bloemendaal wel zwichten voor een voort
durend protest.
Het betoog van den heer Oversteegen werd
kalm en rustig voorgedragen. Daarna was er
gelegenheid voor de aanwezigen tot het maken
van opmerkingen. In die gedachtenwisseling
noemde de heer Van Bilderbeek het besluit in
zake het kampeerverbod „meer dan schunnig".
In den oorlogstijd, zeide spr., moest een deel der
bevolking aan het strand staan, om dat te be
veiligen tegen een vreemden indringer. Thans
is er een andere indringer, maar niet een vreem
de, die ons van het strand wil verwijderen. Toen
waren we goed (in den oorlogstijd), om aan het
strand te staan en nu zullen we ons daarvan
laten verwijderen? Neen, aldus spreker, dat
kunnen we niet toelaten. Het is noodig, dat we
een daad stellen. Laat een ieder zeggen: „ik ga
naar het strand om daar te gaan kampeeren",
en dan wil ik zien wat daarvan komen gaat.
Ik heb, ging spr. voort, aan het strand wel
eens iets gezien wat daar niet op zyn plaats was
er is wel eens door eenigen rommel gemaakt;
maar men mag de meerderheid niet laten lijden
onder hetgeen eenigen hebben misdreven. Laat
men de netheid aan het strand bevorderen en
daar geen rommel maken.
Nadat nog eenige anderen der aanwezigen een
enkele opmerking hadden gemaakt, was ander
maal het woord aan den heer Oversteegen. Deze
zeide, dat hij verwachtte, dat bij een lijdelijk
verzet de overheid wel zou zwichten en dat
noodig is te stichten een organisatie van kam
peerders. Maar ook, dat het noodig is zich in
verbinding te stellen met de Amsterdammers,
om met hen gezamenlijk de actie te voeren. Het
Tel. 13472, Haarlem
SIGARENMAGAZIJN
H
KLEVERPARKWEG 154
Tegenover de Middelbaar Technische School
Opgericht 1903 Teleloon 10808
STEEDS HET NIEUWSTE
in stoffen en modellen.
PRIJZEN BILLIJK.
VOOR UW
Fijnste Lunch
of dagelljksche
KOFFIETAFEL
VISCH
Diner, Souper
of gewoon
MIDDAGMAAL
Bloemend, weg 60, Bloemendaal.
ANNO 1881 TEL. 23280, 2 lijnen.
Bezorgen in den geheelen omtrek.
TEL. 10188.
Opgericht 1870.
KL. HOUTSTRAAT 136 - HAARLEM.
nciaauDnnnnanaciDnnaannnnDDaQOQoananaaannoaaanaaaDDaanoD
g Uitzending van DINERS aan huis
g Prijscour. wordt op a&HTrage gaarne toegezonden g
oaooonoaaoaoGGoaonoonnonaaoaaaooaooooaDGOoaooaoaaoGaao
Tel. 10588
is steeds voor U disponibel.
Speciale gelegenheid voor
Trouwauto's.
F. J. BOUCKAERT, Rozenstr. 7Tel. 14903
nut van het kampeeren uit maatschappelijk oog
punt verdedigde spr. Hij zeide, dat het gaan
kampeeren voor velen een goeden invloed heeft.
Die anders naar bioscoop en kroeg wellicht gaan
zouden, aldus spr., gaan thans kampeeren. Ook
deze spreker, die meende dat de tijd wellicht
niet verre meer is, dat subsidie zal worden ver
leend ten behoeve van het kampeeren, omdat uit
cultureel oogpunt het kampeeren moet bevor
derd worden, maande aan te maken, dat er geen
rommel aan het strand gemaakt wordt.
Daarna is de volgende motie met algemeene
stemmen aangenomen:
„Een aantal kampeerders, in vergadering
bijeen op 12 Mei 1930 in het gebouw „De Cen
trale", protesteert tegen het kampeerverbod,
uitgevaardigd door B. en W. van Bloemen-
■■urnnumi
Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan onzer zaak, waarvan 30 jaar hier ter
stede, geven wij gedurende de maand Mei één dag de schoenen gratis.
De officieel vastgestelde datum in verzegeld couvert bevindt zich in de étalage
H en zal Maandag 2 Juni te 12 uur in tegenwoordigheid van Koopers worden geopend.
E=
iiiniiiiiHHimmiimimiiiiiiIlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllüllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinillllllllimilllllllll