I. P. Kenzen
10-20 pCl Korting
Fa. II. ÏH. i
Haarlemse!)! Soep, Diner-Ver.
Damast
UPS'
Pullovers
Truien
TRUUS KÖHLER
Ostadestraat 4, Teief. 10413
J. A. HUPKENS
Oameskapsalon
Sndiilatisn „fflard" en Watergolf
Woensdag
7 Januari
15 Gt.
normale lage prijzen
Bos-van
E
Het BleemendaaSsch Weekblad.
PREDIKBEURTEN.
TOONEEL.
MUZIEK.
INGEZONDEN STUKKEN.
VARIA.
Hef MuizeaproMeero
Thans Opgelost
TANTE BLANK
H. C. VAN 'T LAND
15151
op al onze
van
Groote sorteering. Uiterst voordeelig.
Kweekerij „BLOMHOF"
J. A. BLOM Zn. - Zijlweg 272, Overveen
Gebruikt alleen de beste grondstoffen
en uitsluitend Natuurboter.
Dinerprijs f 0.87 soepot toespijs 10.15 extra
Bioemend.weg 66 - Bloemendaal
MODERN INGERICHTE
NICOLAAS BEETSLAAN 7.
AERDENHOUT.
DAG EN NACHT GEOPEND.
STEEDS VOOR U DISPONIBEL'.
25ste Jaar;
Parfumsriëen
D
Danl
Religieuze Kring Aerdenhout.
V.m. 10 uur: Ds. G. C. Postma, Alg secr. N.J.V.
Overveen.
Kerkgenootschap Ned. Herv. Kerk.
V.m. 10 uur: Ds. P. J. de Jong, Amsterdam,
Jeugddienst in het Jeugdhuis.
V.m. 10 uur: de heer F. Hinlopen Jr., Overveen.
Oveneen.
V.m. 10 uur: Ds. J. A. van Leeuwen,
Em. pred. te Heemstede.
Donderdag 15 Januari.
's Avonds 8 uur: de heer K. Koopman. Bijbel
lezing-. y
Geref. Kerk te Bloemeitüaa!
V.m. 10 uur: Ds. J. C. Brussaard
N.m. 5 uur: Ds. J. C. Brussaard.
Collecte voor de Kerk en voor Prov. Studie
fonds.
Nederl. Protestantenbond te Bloemendaal.
V.m. 10% uur: Spreker: Ds. G. Wuite, 's Gra-
venhage.
De Vrjje Katholieke Kerk
Popellaan Kinheimpark.
V.m. 10% uur: Gezongen H. Mis.
Donderdag 15 Januari.
V.m. 7.30 uur: Stille H. Mis.
„VLAM", drama in drie bedrijven
van Hans Müller. Regie: Willem
van der Veer. Stads-Schouwburg.
Zondag 4 Januari.
Er is een toonladder van menschelijke nei
gingen; hij begint met egoïsme, de neiging om
alleen voor zichzelf te leven, hij stijgt bij de
zucht om zichzelf, als heel wat, te vertoonen;
dan komt, meestal bij den leeftijd, die rijp
maakt voor aantrekking van het andere ge
slacht, de neiging tot werven, dan die tot be
zitten (verwerven) en nog hooger, langs de
zucht om zich met de andere te vereenigen,
treedt de neiging aanden dag zich te geven,
het begin van het offer, en eerst een octaaf
boven de zelfzucht treedt op de liefde, het ge
sublimeerde egoïsme, welks zelfzucht de be
geerte van hooger orde is om zonder zelf-
vertoon en zonder baatzucht voor den andere op
de andere te leven. De weg van den mensch van
zichzelf uit naar het an* re van zichzelf, om
zich daarin eerst te verliezen en er zich rijker
en schooner in weer te vinden, is een weg van.
strijd en verrukking, maar ook van leed en
van lijden, tegen, over, om, met en door zoo
wel zichzelven als anderen; en onuitputtelijk
is het aantal en zijn de seriën conflicten, die
omtrent die neigingen zich afspelen tusschen
de lagere mijlpaal van onze zinnelijke dierlijk
heid en die van eventwicht in ons voelen, den
ken en streven, onze wijsheid. Daarbij is
niet gauw iets te stout gedacht of te roman
tisch gevoeld, noch op teedere en fijne, noch
op ruwe en ruige wijze, en al wat zich denken
en gevoelen laat, is voor den kunstenaar stof
tot uitbeelding. Zoo is een goed tooneelstuk,
gebouwd op de themata van echte zinnelijke
en van altruïstisch liefde van scheppende en
herscheppende kracht, en wij kunnen met een
goed geweten argwanend staan tegenover den
criticus, die zulk een stuk als niet-overtuigend
of als drakerig of als hoogstens een sterk
speelstuk afkamt. De tooneelbeschrijver, of de
criticus, die veilig binnen de burgwallen zijner
goed-en-kwaad-theoriën leeft, kent allicht het
vrije, woeste, teere, zalige, volle leven niet.
Laat hen schrijven voor de juffrouwen van dc
kloosters en van de hofjes der steden! Neen,
dan liever die anderen, yien de lust vertrouwd
is en de wreedheid van en de volle overgave
aan het leven daarbuiten met den zuiveren
zonsopgang en zijn magistralen ondergang, met
het onbewust tragisch zijn der dieren en de
stille heerlijke groei der planten om van het
buiten nog half patriachale samenleven der
menschen niet eens te spreken. Zij zijn men
schen rechtopgaande in het geloof aan den
eeuwigen God in zijne voelbaar door den Geest
doorwoonde schepping; mikrokosmos in ma-
krokosmos,voelen zij er hunne nietigheid, en
leven er toch alles mee, zien en proeven en
gevoelen alles en op stal zettend den ezel van
hun opdringerig verstand symboliseeren zij
dezen lastdrager als een overlast hoogstens
dienstig om kleine kinderen op rond te rijden,
maar zij geven de vrijheid aan en genieten van
het lekker-riekende melkvee en het nobele
goedwillige paard. Men moet, evenmin als „de
Schrift", bedillen de stukken van die reuzen
onder onze tooneelschrijvers, die rauw en echt,
open en bloot (zij het met een forsch aantasten
«an het zenuwgestel van den stedeling) en
straks toch weer evenwichtig en wijs, de inner
lijke werkelijkheid van der menschen liefde
leven onopgesmukt uitbeelden zonder te vra
gen naar eenige andere kuischheid dan die der
waarheid. Zulk een tooneelschrijver is Hans
Müller. Het stuk „Vlam" is, zegt men, al oud.
Dit kan niet, want dat zou „verouderd" zijn,
maar dat kan ook weer niet want het is om
met Aug. van Groeningen te spreken „van alle
(atlhans van vele) tijden"
Dit treurspel (o.i. ten onrechte tooneelspel
genoemdzou ook Sinnenspel kunnen heeten,
want rondom de spil: de naar zinnelijke liefde
lekkende vlam in elk mensch, groepeeren zich
daarin als symbolen van kenmerkende men
schelijke eigenschappen:
Ilonka (Minny Erfmann) als de vertegen
woordigster van zinnelijke begeerte en geld
zucht, Gusti (Tilly v. d. Does) als de wufte
kinderlijke zinnelijkheid zonder meer, Ferdi
nand („Ik heb voor het eerst een mensch ge
zien en hij is m\j genaderd, Ilonka", zegt Anna.
de hoofdpersoon, als zij haar vriendin hare
eerste ontmoeting met hem mededeelt (Jan
Lamers), als onbedorven 'n beetje geniale
naieviteit, Ferdinand's moeder (Rika Hopper)
als helderziende moederlijke wijsheid, Herbert
(Jacques Reule) als gepersonifieerd cynisme,
de listige, zoowel in zijn onecht vaderen over
Ferdinand al3 in zijn beestachtig bespringen
van de ongelukkige Anna, vleeschelijke duivel,-
Juffrouw Fasal, de rendez-vous-kamerverhuur-
ster als het symbool van vieze baatzucht, „een
ambtenaar" (Louis Oorthuys) als de onder
ambtelijk mom verkapte vuildonerij. en e'.n-
die, als het hoogere in haar tot een volgende
generatie staat te ontluiken, in echt vrouwe
lijke schaamte en met een echt vrouwelijken
trek naar den dood, zich zelve en het aan
staande jonge leven vernietigt, omdat zij (ook
echt vrouwelijk) ook in dit laatste stadium
van haar leven zich even eenzaam gevoelt als
toen zij, een vijfjarig kind, ouderloos en weer
loos, de straat op gestuurd werd om gemeen
te worden. Inderdaad, oud of jong zij dit stuk,
het is sterk en allen spelers komt grooten
dank toe voor hun toewijding en talent om
het zoo te hebben gegeven als wij Zondag
mochten zien. Hoe overdreven zijn de aanmer
kingen elders op Jan Lamers gemaakt, die niet
alleen als figuur geknipt was voot1" de jon?;::
achtige kunstenaarsrol maar eerst onbevangen
en kinderlijk, later bewuster en mannelijker
speelde met een gepasten klimmenden ernst,
en hoe goed waren de spelers eigenlijk allen!
Is het waar? Ligt onder of in het leven van
alle vrouwen de passie als een verdoken duivel
op den loer? Huiveringwekkende vraag. Hans
Müller beantwoordt ze bevestigend. Hij moet
het weten. Wij weten beter. Maar dit neemt
niet weg, dat hij in een dynamisch bouwsel
hecht aaneensluitend en toch volop levend
dezen rauwen kant van het leven openhartig
heeft uitgebeeld. Wat in een tijd en land van
groote onoprechtheid, huichelarij en weggedoken
ondeugd als de onze zelfs opvoedende waarde
heeft.
T,
Zie „Gevoel en verstand in de psychologie
en in het leven" van dr. W. H. Cox. Mij. voor
goede en goedkoope lectuur, Amsterdam 1916.
JOHANN STRAUSS KOMT NAAR
NEDERLAND.
(IS DE JAZZ STERVENDE?)
Men schrijft ons:
Johann Strauss, de Weensche walskoning
der derde geDeratie, de laatste grootheid uit
het beroemde Weensche componisten- en diri
gentengeslacht, die al. sedert dertig jaar Jo-
hetzij met zijn eigen Weensch orkest of als
igast-dirigent (hij heeft alle groote orkesten der
.wereld herhaaldelijk als gast-dirigent geleid, ook
het Amsterdamsche Concertgebouw-orkest en
het Residentieorkest) komt dezer dagen naar
ons land.
Johann Strauss, die op 't oogenblik een ware
triomftocht door de midden-Europeesche lan
den maakt en de grootste zalen uitverkocht
heeft kort geleden in Stuttgart 8200 bezoe
kers, terwijl eenige duizenden geen plaats meer
hadden kunnen bemachtigen; in München en
Breslau 7000; in Londen, Albert Hall, 10.000
bezoekers is reeds twee jaar geleden door
impressario E"nst Krauss voor een aantal con
certen naar ons land gebracht, waar hij duizen
den met zijn Weensche melodiën en zijn gewel
dig rythme in vervoering bracht.
Wals en melodie schijnen na den roes van de
jazz weer de overhand te verkrijgen. De be
langstelling voor de jazz-orkesten, zelfs voor
de allerbesten, vermindert meer en meer. In
't buitenland is deze ommekeer reeds langer
merkbaar. Waar Johann Strauss optreedt, zijn
de zalen overvol, terwijl in den laatsten tijd
zelfs met JackHylton's schitterende band
hier en daar stroppen behaald worden.... Ook
Jack Hylton heeft, zooals Dajos Bela en andere
moderne orkesten, in zijn laatste programma's
meer. plaats - afgestaan aan de „melodie" en
vooral ook de Weensche muziek in bewerkin
gen voor zijn orkest binnen laten sluipen. Da-
jo's Beia's grootste succes hebben zijn Ween
sch walspotpourri's. Is de jazz stervende? In
ieder geval ondergaat deze ook in het land
van afkomst: Amerika een verandering en
de melodie wint hoe langer hoe meer veld.
(Het werd tijd. Red. BI. W.).
(Buiten verantwoordelijkheid der redactie).
HET WOESTE AUTORIJDEN.
Mijnheer de Redacteur,
Wilt U zoo goed zijn onderstaand stukje in
Uw "veel gelézen'blad te plaatsen. Bij voorbaat
mijn dank.
Gaarne wil ik den. heer J. de Wolf van
repliek dienen, daar hij het niet met mij eens
is over het stukje van 28 dezer in ons blad over
,Het woeste autorijden". Zeer zeker, er ge-
béurén een groot aantal ongelukken door het
niet opvolgen van verkeersvoorschriften. Maar
een groot gedeelte hiervan staat in verband
met het woeste rijden. Een woeste rijder kan
onmogelijk bij een bocht maken van een weg
den rechterkant houden. Doordat hij teveel
vaart heeft moet hij den bocht zoo klein moge
lijk nemen. Hij rijdt dan links van den weg.
Natuurlijk een groote verkeersovertreding,
waarbij de verkeersvoorschriften in den wind
worden geslagen. Een woest rijder zal heusch
niet op een kruispunt het verkeer, van rechts
komende, voor laten gaan. Hij rijdt door.
Wederom het niet opvolgen van verkeersvoor
schriften door het woeste rijden.
Ik zou zoo nog door kunnen gaan. Ik bev\s
hiermee, dat het niet-opvolgen van de verkeers
voorschriften in een massa gevallen voortvloeit
uit te woest rijden. U hebt het verdér over
beroepschauffeurs. Ja, mijnheer De W., maar
die heb ik in mijn vorig artikel niet genoemd
en daar heb ik het ook niet over gehad. Be
roepschauffeurs hebben een groote verantwoor
delijkheid en de meesten van hen zorgen dan
ook de verkeersvoorschriften niet te buiten te
gaan. Neen, het gaat hier om de bestuurders,
die voor eigen risico rijden, de meer gegoede
burgers, die zelf hun auto besturen. De heer
De W. heeft gelijk, als iemand zijn rijbewijs in
getrokken is, hij niet meer mag rijden, ook niet
met een ander, die wel een rijbewijs heeft. Dit
was vroeger anders.
Ja, natuurlijk, bij dergelijke races, waar in
zender het over heeft, is de motorbrigade ook
een groot gevaar voor het verkeer. Gelukkig,
dat onze wegen nogal breed zijn. De strafmaat
b\j ongevallen met doodelijken afloop is heusch
niet zoo ongelukkig gekozen. Zulke straffen als
er in Italië op verkeersovertredingen staat,
konden we hier best ook hebben. Weet U wel,
heer De W„ dat er hier een groot aantal vaders
en moeders hun zoon verloren hebben, doordat
delijk Anna zelve als „de vrouw", van huis'zij overreden zijn? En dat degenen, die dit op
uit zinnelijk aangelegd, maar vatbaar steeds j hun geweten hebben, er zonder straf vanaf zijn
voor hoogere aanhankelijkheid mits deze "p
haar toe komt van zuiveren kant. Anna. die
hel, hoogere, dat eens haar heeft aangeraakt.
wil, en toch telkens weer het lagere doet, en is erg. Heel erg.
gekomen? En dat degenen, die dit gedaan heb
ben, nog geen eens bereid zijn om maar een
cent schadevergoeding te willen betalen? Dat
Neen, geachte heer, invaliden kunnen géén
rijbewijs meer krijgen als zij voor het eerst
willen gaan rijden. Dit moet U op' Uw beurt
maar eens informeeren. Ik hoop ook, dat de
Vereeniging Alcohol bij Snelverkeer nog vee!
zal doen wat tot succes kan leiden.
In het badseizoen is het anders nog heel erg.
Tusschen 1 en 3 uur des nachts kan men zich
gewoonweg niet zonder levensgevaar op den
Zeeweg of de Zandvoorterlaan begeven, daar
tal van autobestuurders, die een prettigen
avond gehad hebben, waarbij ze teveel aan
bacchus hebben geofferd, onbekwaam achter
het stuur zitten. Gelooft U het niet? Vraagt U
dit eveneens maar aan de politie. Daar kan de
Vereeniging Alcohol bij Snelverkeer niets aan
doen, daar deie lieden huu eigen chauffeur zijn
en zelf hun wagen besturen.
U, dankzeggend voor de verleende plaats
ruimte, teeken ik
EEN MEDEWERKER.
IEMAND AAN DE KAAK STELLEN.
In den tijd der lijfstraffelijke rechtspleging-
behoorde de kaak- of schandpaal tot de
middelen van „correctie", die zoowel op
mannelijke als op vrouwelijke boosdoeners
werd toegepast. Het te kaak stellen
werd als hoofd- of als bijkomende straf
toegepast. De veroordeelde werd daarbij op een
verhooging, zoodat hij of zij voor iedereen goe'd
zichtbaar was, tentoongesteld met een ijzeren
ring om den hals, die door een ketting aan een
paal was bevestigd, of wel met hoofd en handen
gestoken in openingen tusschen twee planken.
Een voorwerp dat direct of indirect op het feit
waarvoor zij veroordeeld waren, betrekking
had, werd daarbij tegelijkertijd aan dezelfde
kaak tentoongesteld,: een bijbel bij geloofsver
zaking, inbrekerswerktuigen bij inbraak, enz.
Ook op politieke misdrijven werd de kaakstraf
toegepast: een der later beroemde veroordeel
den om politieke redenen is Daniël Defoe, de
schijver van „Robinson Crusoë".
De schandpaal werd hier te lande bij de wet
van 29 Juni 1854 afgeschaft.
Tegenwoordigheid van geest;
Twee veekoopers waren op weg naar de
markt, toen* zij onderweg door een roover wer
den aangehouden, die hen met een pistool in
bedwang hield.
,Je geld of je leven!" riep de roover uit. „Een
oogenblikje vriend", zegt de handelaar Levy.
Hij trekt zijn portefeuille uit zijn zak, neemt
er een bundeltje bankbiljetten uit en stopt ze
zijn kameraad in de hand. „Salomon", zegt hij.
„ik was je nog 1200 gulden schuldig, hier heb
je ze"..
RADIO IN HET LAND DER RIJZENDE
ZON.
Japan, dat zich na den oorlog snel tot een
modernen staat heeft gewikkeld, is ook op het
gebied van radio niet achtergebleven.
Hoewel men in de Vereenigde Staten van
Amerika oorspronkelijk pogingen heeft aange
wend om de radio-omroep in handen te krij
gen, is men hierin toch niet geslaagd. Alle
Japansche zenders zijn in handen van particu
lieren en wel voornamelijk van dagbladen of
electriciteitsondernemingen.
De programma's van deze stations dragen
alle een sterk Japansch karakter. Weliswaar
is de Westersche invloed dikwijls te bemerken,
doch men is er in geslaagd alles wat op om-
roepgebied uit Europa is overgenomen, een
Oostersch karakter te geven.
Radiospelen worden bijv. op ongeveer de
zelfde wijze opgevoerd als in Europa. Door zijn
gebrek aan fantasie is het echter zelfs voor
den Europeaan die de Japansche taal kent, ge
woonlijk niet mogelijk deze radiospelen te be
grijpen.
Ook sportgebeurtenissen worden door ver
schillende Japansche zenders regelmatig uit
gezonden! Vooral de „baseball"-sport is er in
navolging van Amerika, zeer geliefd. Naar de
opvatting der Westerlingen wordt de geest
drift voor dergelijke sportuitzendingen nog al
eens sterk overdreven.
Europeesche muziek vindt men slechts op
het programma, wanneer uitzendingen van bui-
tenlandsche kortegolfstations aan de luiste
raars worden doorgegeven. Het is gebleken,
dat de Japanners een speciale liefde voor goed
uitgevoerde klassieke muziek hebben, ondanks
het feit, dat deze zeer sterk van hun eigen mu
ziek afwijkt.
Voor de Europeesche inwoners van Japan
biedt het programma, behalve deze heruitzen
dingen van kortegolfstations, weinig belang
rijks. Het komt wel eens een hoogst enkele
keer voor, dat een Europeaan of een Ameri
kaan in zijn eigen landtaal een lezing voor de
microfoon houdt, doch dit wordt door de lei
ders der zenders zooveel mogelijk beperkt,
daar men inmenging van Europeanen en Ame
rikanen in de omroepprogramma's vreest.
EEN DAMESKAPPERSCONGRES.
Men meldt ons:
Op 19 Januari a.s. wordt te Amsterdam een
congres gehouden, speciaal bestemd voor da
meskappers. Het congres wordt uitgeschreven
door den Nederlandschen Kappersbond cn de
vraagstukken van den dag zullen er besproken
worden.
De volgende referaten worden gehouden:
„De toestanden in het Dameskappersbe-
drijf", door A. Olthof, Amsterdam.
„De middelen tot verbetering", door J. G.
Gonlag, Rotterdam.
„Organisatie en Tactiek", door J!~Cornax.
Amsterdam.
Wie het geluk heeft zijn werk aangenaam 'te
vinden, kan lachen om de bron van het meeste
verdriet: de luiheid. (Oscar Wilde).
Dankbetuiging
Hiermede betuigen wij
onzen hartelijken dank voor
de vele bewijzen van deel
neming, ondervonden bij 't.
overlijden van onzen ge
liefden Echtgenoot en Va
der.
Wed. J. T. VAN
NOBELEN—
Franck
en kinderen.
Bloemendaal, Jan. 1931.
Bleekerspad 5.
RECTIFICATIE.
In Rijwielen en Electrische
Artikelen
VERBINDINGSWEG 21,
BLOEMENDAAL.
Telef. 32608.
OPENDE ZIJN NIEUWE
ZAAK
Bloemendaal. Gem. ZIT-
en SLAAPKAMER te huur,
met of zonder pension, op
goeden stand, dicht bij
tramhalte. Br. no. 26 bui',
van dit Blad.
In de schuur van een landbouwer
In de omgeving van Goes wemel
de-Het van de muizen Twee
nachten achtereen heeft hij
Rodent uitgelegd, met het gevolg
dat hij massa's doode muizen
vond. Hij schrijft: „Ik vond ze
bij tientallen op den grond liggen.
In 't geheel heb ik er 113 begra
ven. Een doosje van 1.- was
voldoende." Een andere gebrui
ker deelde ons mede, dat hij in
één nacht alle muizen, die zijn
winkel onveilig maakten, heeft
opgeruimd. Rodent is onweder-
staanbaar, het maakt radicaal een
eind aan de muizenplaag en
roeit ratten en muizen bij heele
zwermen uit. Koop heden een
doosje van 50 ct. of 1.» bij Uw
drogist. Imp.: Fa, B.' Meindersma
Den Haag. F 33
Schuurhlaarijes
zijn niet ie
vervangen.
Wacht U voor namaak.
Timmerman, BOSCHLAAN 39.
Werkplaats: BLOEMENDAALSCHEWEG 46
Tel. 23018.
Postrekening No. 140541.
v,V~. Yi-F?AVs
Onze
heerlijke
de bekende
fijne vette
per ons.
JONGE LEIDSCHE KAAS, 12 en 14 cent per ons.
Ook belegen en oud.
LA EMMENTHALER KaSE.
MARKE: ALPENPERLE.
Mauerhofer Sóne Co. (Emmenthal) Trub-
schachen. 6 portionen 55 ct. per doosje,
12 port. 55 ct. per doosje.
Geen gefingeerde Opruiming of Uit-
verkoop maar
DOOSJES HOLLANDSCHE KAAS 45 ct.
KLEINE VERSCHE EIEREN 7 fz ct.
VERSCHE EIEREN, 7 en 8>/2 cent.
Verschillende soorten fijnste EDAMMER KAAS,
jong, vet en oud.
vanaf 7 uur v.m. geopend.
Aanleg en onderhoud van Tuinen en Rotswerken
Specialiteit in Bloemwerken en Snijbloemen
®35
Zandvoortschelaan 165
HEEMSTEDE-AERDENHOUT, Telefoon 265'
School-, Schrijf- en Teekenbehoeften
Speelgoederen Leesbibliotheek
DRUKWERK - STEMPELS
Bakenessergracht 27
Telefoon 14393 Post Giro 149079
Verbruikers hebben steeds vrijen toegang tot
keuken en Magazijnen.
Omzet jaarlijks plm. 80.000 Diners.
Dagelijksch gebruik niet verplicht.
Lidmaatschap niet vereischt.
Vraagt ons prospectus.
F
mm
Gedipl. Coiffeuse en Pedicure
TEL. 22173.
Specialiteit in
Jaarwerken Parfumerieën
Garage .Aerdenhout1
TELEFOON 26416 EN 26189.
Luie Verhutirinrichting
Bloemendaalsct
bij hat
BLOEMEN
Advertenties kt
dags tien nur won
Ingezonden stuk
Klachten over dc
streeks tot de Adr
,T.
B.
T.
T,
Le
T. Mijn waarde
verrast met
artikel van d
B. O, vondt u h
lijk om het ti
Als ik er in di
mij daar besc
maar uw art
geschreven, t
schrijver nog
schrevene.
Nou, nou, ha
Ja, mijn best
beschouwen.
B. Was het andi
heden betref
Kijk eens, 01
gen, want da
't is wel erg
leven eens ii
door den beu;
dat, 't verke
zinnig zelf. V
op catechisa
zichzelf, een
een passagie
op een rang
noozel nietig
Eén schept
blad aan 'n 1
B. Nu ja, dat ze
delijk: wil n:
ment! Maar
gelijk aan ell
T. Ik zou zeggf
goed instru'
goed, maar t
gel is er mei
de eerste vit
B. Nou met ee
niet veel opj
T. Dat is wel v
op een eerst
strument w;
de hand latt
ander met h
dat hindert i
je maar vera
en een botei
B. Maar wat
staan er er
m'n stuk?
T. Nou hoor! I
Piet vind ik
musch, zoo'i
Petrus klinl
vaster, daar
wil ik heelei
studentenge
ben opgeric!
zal er nog v
vooral het 1
van 't Hoff
Propria Cut
bestaande
ik een kleir
entrefiletje
Eerst later
naar aanlek
tor tegen
Frederik te