GOSEN SCHIERING - IIIH, W BI
Kennemer lyceum
VAN NOORDT'S
Kweekerij ,,'t Blommeke"
WITTE
DAMES
JASSEN
Het VAKKLEEDINGMAGAZIJN
HENSEN
EERSTE KWALITEIT
IS ONZE RECLAME,
VISCHHANDEL J. BALM Zn.
J. Th. KORT
ADVERTEERT IN DIT BLAD,
HET LEIDT TOT SUCCES.
Fa. Gebrs. Böttger
BOVENDIEN
ZIJN ONZE PRIJZEN
CONCURREEREND
Oliestookinrichtingen
Firma Gerard
Hollandsche Visch
W. C. BERGISCH
K. MiEHiS ZN.
I. LOERAKKER
KOLENHANDEL
HAARLEM
Ziet vooral onze speciale Etalages
TOONEEL.
KUNST.
PREDIKBEURTEN
HET ADRES voor Haarlem en Omstreken
Zijlweg 45 rd. bij pieterkiesstraat, Haarlem
Aanleg en Onderhoud van
Tuinen.
BOSCHLAAN 5 - BLOEMENDAAL
BRANDSTOFFENHANDEL,
Gelegenheid tot
inschrijving van
nieuwe leerlingen
Wouwermanstr. 28
Telef. 12276
GRIND
SCHELPEN
OPLEGPANEELEN
I 3.75
I 4.
PAARLAARSTEEG 1
Vet gemest Kalfsvleesch
Ossenvleesch.
Varkensvleesch.
Edisonstraat 1 HAARLEM
Groote aanvoer. Lage prijzen.
KABELJAUW, middenmooten,
TONGEN in elk gewicht,
Hollandsche Krimp Zalm
Zuiderzee bot.
TECHNISCH BUREAU
„ZIJNE MAJESTEIT HET PUBLIEK."
Blijspel in 3 bedrijven met vóór-
en na-spel van W. Lichtenberg.
Tournee Magda Janssens. Stads
schouwburg.
Dit levendige, goed gebouwde stuk met zijne
technisch gesproken voortreffelijke dialogen
heeft Zaterdag 29 April een klein publiek ten
slotte tot enthousiaste dankbaarheid gestemd.
Stonden wij in particuliere correspondentie met
dit uit 7 personen bestaande gezelschap, dan
zouden wij als bewoners van Haarlem en om
streken eerst verontschuldiging hebben aan
geboden voor de honderd en zooveel afwezigen,
die thuis bleven, waarschijnlijk als verzadigd
van Schouwburgbezoek door de feesten, die zij
bijwoonden ter herdenking van Vader Willem;
dan zouden wij ru. Magda Janssens allereerst
Flor la Roche per brief de hand schudden van
voldoening over zijn intelligent en tempera
mentvol spel en Henry Eerens en Leonie Ma-
dier danken voor hun uitstekend secondeeren.
Lichtenberg is een geroutineerd tooneelscnrij-
ver, wiens schikking der rollen en gesprekken
met hun luimige invallen en de steeds natuur
lijke oplossingen van situaties aam den grooten
'toovenaar Shakespeare herinneren. Ook in dit
stuk doet de niet-gehoorde telefoonstem dienst,
maar heel natuurlijk en dus niet opvallend
veel minder hinderlijk. In moderne stukken
heeft de telefoon-techniek de rol overgenomen
van het antieke spook. Doch daarover niet. Wel
zouden wij in een met heei kleine letter ge
schreven nootje onder onzen brief iets hebben
willen vragen over de grime, b.v. dit aan het
adres van D. Hoogland, die als huisknecht
dienst deed: „Is de grime niet het resultaat
van de moeilijke kunst aan alle rangen van een
bezetten schouwburg de natuurlijke kenmer
ken van een bepaald gelaat te toonen?" En
dan Magda zeive: „Acht gij het (niet in Pa
rijs, die slavin der mode en niet in Brussel, die
slavin der slavin) in öns land noodig, of zelfs
gewenscht alle exotighedens der moderne mode
aan de oppervlakte van het vrouwengelaat
ten tooieele te voeren? Antwoord wordt gaar
ne visueel ingewacht bij Uw eerste wederop-
treden.' De afwezigen hadden weer voor de
zooveelste maal ongelijk. Wij hopen, dat Mag
da Janssens is „sans rancune" en tot haar zeg
gen wij: „Tot wederziens bereid."
T.
haaruemsche tooneelclub.
„De Tragedie van den Prins",
drama in 3 bedrijven en een epi
loog, door Dr. P. H. Schroder.
Opvoeringen op 4 en 6 Mei, in den
Stadsschouwburg.
In de dagen van Olim voerde de Haarlem-
sche Tooneel Club eenige malen op „De Heks
van Overholland", een verdienstelijk gelegen
heidsstuk door Balthazar Verhagen geschre
ven voor een bruiloft in de Vechtstreek. Wij
hebben in en met het stuk veel plezier beleefd.
Landzaat en Roest van Limburg evenaarden
beroepsspelers in actie, overtroffen menigeen
hunner in dictie. Balthazar Verhagen de ta
lentvolle dichter, directeur toen reeds van de
Tooneelschool, had de leiding. In Haarlem wer
den twee opvoeringen gegeven en onder de
vrooiijke auspiciën van Ben de Kanter werd
met succes opgetreden in de schouwburgen
te Arnhem en te Leiden.
Een daverenden indruk maakte telkenmale
de instorting van het uit beschilderde sigaren
kistjes samengestelde kasteel van Weeresteyn,
cp het hoofd van den boozen hertog van dien
naam, wiens orgaan dienst deed als orkaan
en wiens allerlaagste ondeugden aldus naar
behooren werden beloond.
Het stuk was een op historie gebouwde half
ernstige, half komische fantasie, waardoor
spelers en publiek gezellig en toch serieus wer
den geboeid. Reeds toen gingen er stemmen
in de club op naar hooger te grijpen. Zij deed
dit, ging op dien weg verder. Thans heeft zij
het aangedurfd, ter gelegenheid der herden
king van Vader Willem's geboorte, Dr. Schro
der's drama op te voeren. Gisterenavond had
de eerste opvoering plaats, morgen gaat de
tweede. Ons trof bij een der repetities, die wij
mochten bijwonen, de groote toewijding der
spelers, met name die der beide hoofdrollen,
de Prins en Balthazar Gerards. De leden der
club, hun vrienden en bekenden hebben toe
gang; of het groote publiek ook nog gelegen
heid zal krijgen een opvoering van dit diiet-
tanten-tooneel bij te wonen is nog niet bekend.
Voor onze lezers, die tot de bezoekers van
morgenavond behooren, hier iets over het stuk
Er zijn daarin niet minder dan 32 rollen te
vervullen. Het stuk had ook „Balthazar
Gerards, fanaticus" kunnen heeten; met den
Prins, wereldsch maar verlicht, draagt hij het
stuk. In het eerste tafereel hoort Balthazar ra
de huiskamer zijner ouders de onder de room
sehen rondgaande betichting aan, dat de Prins
de stille aanstoker zou zijn van de beelden-
stormerij, en Balthazar is het dan, die, het vuur
van fanatisme in zich voelende opstijgen, op
de vraag: wie zal ons van die pest der mensch-
heid verlossen?, antwoordt: „Ik, moeder, ik."
Daarmee is geheel de gang van het stuk ge
geven; en als het in den epiloog eindigt met
de ontmoeting van Willem's en Balthazar's
zielen voor de Hemelpoort, waar den mensch
de schellen van de oogen vallen, zien Baltha
zar en Oranje op bevel van den Wachter (het
menschelijk geweten, het centrale punt, waarin
menschelijk zieleleven den Geest raakt) elkan
der aan. „Vergeef het mij", zegt Balthazar
Izacht, en Oranje: „Wij waren beiden van goe
den wil." Dit zfln de tooverwoorden die de
hemelpoort ontsluiten en beiden treden dan toe
op Het Licht. Tusschen dit begin en dit einde
ontwikkelt zich de stijgende spanning (eerst
op afstand en allengs naderbij) tusschen den
geest van vrijheid en verdraagzaamheid eener-
zrjds en die volgens moderne opvatting naar
krankzinnigheid neigende kracht (mengsel
van heerschzucht en idee-fixe) die fanatisme
heet anderzijds. De meest bekende personen uit
onze staatkundige geschiedenis en den opstand
zoo tusschen 1566 en 1584, tot zelfs de jonge
Oldenbarneveldt, komen in het stuk voor en
Balthazar Gerards in een nieuw, een ruimer,
meer wetenschappelijk licht dan speciaal van
protestantsche zijde tot dusver gemeenlijk qp
hem viel. Prof. van Moerkerken, dichte» en
geschiedkundige is er in voorgegaan, de fi
guur, de omgeving en den moederbodem van
den bekrompen Balthazar met meer begrip te
bezien. De tekst van Dr. Schroder's stuk gaat
hierin zoover als naar Hollandsche opvatting
maar eenigszins mogelijk schijnt. Voor zoover
wij konden nagaan is daarbij de geschiedenis
geen geweld aangedaan. Doch 3it alles is aan
het stuk niet het belangrijkste.. Gelijk in het
leven is ook in het tooneelspel het allerbe
langrijkste de Idee, hier de idee van het zelf
opofferend, het naar eigen beperkt inzicht be
doelen van het goede en de conflicten, die daar
uit tusschen verschillend aangelegde menschen
kunnen ontspruiten. Oranje verpersoonlijkt
daarbij den mensch, die zich bewust is, dat de
Waarheid naar het woord van Allard Pierson
niet is een vastigheid maar een zich steeds ver
beterend inzicht; Balthazar Gerardszoon
daartegenover de aan Bepaaldheid van opvat
ting onwrikbaar zich vastklemmende wils
kracht zonder meer. Oranje Is voor de Hemel
poort, d.i. in het diepst van ons menschelijk
bewustzijn dezelfde die hij was in zijn wikkend
en wegend leven op aarde, Balthazar wordt
zich dadr voor-het-eerst bewust, dat hij verge
ving noodig heeft. Zoo is Oranje in dit stuk
het type van den modernen mensch, Balthazar
dat van den antieke. En de ideale mensch
wordt gesymboliseerd door den Hemelwachter.
die Wijsheid paart aan Kracht en daardoor
verpersoonlijkt innerlijke Schoonheid.
Dat in ons land zulk gevaarlijk roomsch-
katholicisme als waarvan Balthazar Gerards
een in zijn tijd gangbaar exempel was, nog hier
en daar wordt gekweekt, bleek onlangs uit het
boek „Katholiek Verzet" van Anton van Duin
kerken, door Anthonie Donker besproken in
den Gulden Winckel van Januari j.l. Van dit
stuk, goed verstaan, behoeft o.i. zooiets niet
te worden gevreesd). Het officieel mededoen
der roomsche autoriteiten hier te lande (een
ironische trek der geschiedenis) bewijst trou
wens dat ook in r.k. kringen het bewustzijn
van het psychisch gevaar, dat van fanatisme
dreigt, leeft. Met belangstelling zien wij de op
voering van morgenavond tegemoet. Hoe meer
wij begrijpen, hoe ruimer onze geestelijke ho
rizon wordt, des te rijker wordt de inhoud van
ons leven. Wij hopen het beste van deze po
ging der Haarlemsche Tooneelclub om onder
leiding van den beproefden Kommer Klein en
den jongen schrijver zeiven, zich en anderen
daarbij van dienst te zijn.
De Tragedie van den Prins is no. XLV van
de serie Dilettanten Tooneel onder redactie
van G. Nolst Trenité.
Deze waarschuwt in een woord vooraf, dat
opvoeringen ook in besloten kring slechts
mogen plaats hebben met toestemming van het
Bureau voor Auteursrecht van de Vereeniging
van Letterkundigen, Vondelstraat 102, Amster
dam.
A bon entendeur salut.
t.
„STRIJD".
Het ligt in de bedoeling van „Bloemendaal's
Tooneel" om op Zaterdag 13 Mei in Hotel
Vreeburg een voorstelling te geven van
„Strijd", spel van den Mammon, in vier be
drijven, door Simon Augura. Waarmee dit
seizoen zal worden beslaten.
Wie nog geen kennis maakte met „Bloemen
daal's Tooneel" verzuime deze keer niet.
„dte spaerne-sanghers".
Gemeentelijke Concertzaal Woens
dag 3 Mei.
Het was een zeer sympathieke daad van den
dirigent van het mannenkoor „Die Spaerne-
sanghers" om de eerste helft van het pro
gramma van dit vierde concert geheel te wij
den aan posthurne werken van den te vroeg
overleden componist Julius Röntgen.
Hierdoor had de heer Lieven Duvosel zich
zelf en het koor lang geen gemakkelijke taak
bereid. En gezien deze zware opgave moeten
wij zeggen dat de zangers zich alleszins lof
waardig hebben gelrweten. Het sterk bezette
koor zong met geestdrift, terwijl duidelijk te
merken was, dat ijverig was gestudeerd. Al
moge een enkele maal een kleine vergissing
hebben plaats gehad, de uitvoering van een
werk als het „Proöemion" van Röntgen (een
eerste uitvoering), dat de hoogste eischenstelt
aan het uithoudingsvermogen, vooral in het
hooge register, der tenoren, mag over het ge
heel geslaagd worden genoemd.
Aan dit concert werkten voorts mede de
altzangeres Mevr. Jeanne Van de Rosière, het
Hollandsche Strijkkwartet en de pianist Joh.
Röntgen. Mevrouw Van de Rosière heeft een
warme volle stem en een uitnemende scholing,
met een en ander zij prachtige dingen wist te
hereiken. Zeer musikaal werden de Chineesche
liederen van Röntgen door haar ten gehoore
gebracht. Terwijl zij in de Khapsodie (Aus
Goethes Harzreu-e im Winter) van Brahms,
voor alt, koor en pianobegeleiding, zich ten
volle in sonore warmte kon geven.
Het Hollandsche Strijkkwartet voerde te
samen met den pianist Joh. Röntgen voor de
pauze uit het mano-quintet in G. groote terts
van Julius Röntgen, een werk dat in zich
draagt de diepte en bezonkenheid van
's meesters talent en getuigt van zijn groote
veelzijdigheid en fantasie. De uitvoering was
subliem, zooals wij het van dit uitnemend in
gespeelde ensemble gewoon zijn; na de pauze
werd het overbekende piano-quintet van
Brahms ten gehoore gebracht met het brio en
verve, dat zoozeer Brahms's oeuvre eigen is.
Tot slot zong het koor onder de enthousiaste en
suggestieve leiding van den heer Duvosel het
„Liebesmahl der Apostel" van Richard Wag
ner, hetgeen een waardig slot van dit concert
beteekende. De heer Johannes Röntgen bege
leidde de verschillende liederen door zangeres
Eglise Wallonne.
Begijnhof.
Dimanche 7 Mai.
9 h. 30: Service.
10 h. 30. Service et sermon.
11 h. 45: Service des enfants.
20 h. Serviee.
Vendredi 12 Mal.
20 h. Etude sur St. Paul. Pasteur Krafft.
Eglise ouverte tous les jours 1017 h.
Ned. Herv. Kerk, Bloemendaal.
V.m. 10 uur, Ds. J. C. van Dijk.
Jeugddienst i. h. Jeugdhuis.
V.m. 10 uurr de heer W. F. G Dankbaar.
Overveen.
V.m. 10 uur, s. W. C. Posthumus Meyjes, Pred,
te Rotterdam.
Geref. Kerk te Bloemendaal.
V.m. 10 uur, Drs. J. C. Brussaard.
N.m. 5 uur, Drs. J. C. Brussaard.
Ned. Herv. Gem. Santpoort.
V.m. 10 uur, Prof. Dr. G. A. van den Bergh
van Eysinga. „Verborgen leven". Col. 3,
vs. 3. Extra Collecte voor de Kerk.
Op Dinsdag 9 Mei, 12 uur, zal in de Ned.
Herv. Kerk te Santpoort door Ds. Sirko, Rem.
Ger. Predt. te 's Gravenhage, de huwelijksin
wijding plaats hebben van Ds. A. Trouw uit
Haarlem en mej. R. Mohr.
Nederl. Protestantenbond,
Afd. Bloemendaal.
Van. 10.30 uur, Ds. P. v. d. Veer, Amsterdam.
Ned. Hervormde Evangelisatie
te Santpoort.
V.m. 10 uur, Ds. L. W. Erdman, IJmuiden..
De Vrije Katholieke Kerk,
Popellaan, Kinheimpark.
V.m. 10.30 uur, Gezongen H. Mis, Fraedicatie
van Priester Ko Borsten. Van 2.30 tot 5.30
n.m. zal het H. Sacrament worden uitgesteld,
gelegenheid tot meditatie, ook voor belang
stellenden.
Woensdag 10 Mei,
N.m. 8 uur, Genezingsdienst en Lof. Patiën
ten moeten zich van te voren opgeven aan
priester Ko Borsten, Popellaan 3.
Donderdag 11 Mei.
V.m. 7.30 uur, Gesproken H. Mis.
Zaterdag 13 Mei.
V.m. 7.30 uur, Gesproken H. Mis.
en koor gezongen op uitnemende wijze. Het
moet dezen fijnzinnigen pianist wel een bijzon
dere en aangename taak zijn geweest aldus in
verschillende werken van zijn vader zjjne me
dewerking te verleenen.
Rest ons nog deze opmerking: Dit Haarlem
sche koor bezit voortreffelijk materiaal, voor
al bij de bassen en baritons. Slechts de tenoren,
ofschoon in aantal sterk genoeg, zouden nog
eenige aanvulling goed kunnen gebruiken. Het
uiezza voce zou er stellig bij winnen. Het was
onze indruk dat er thans nog eenigszins ge
forceerd moest worden om hoogliggende pas
sages te kunnen „halen" met de daaraan ver
bonden onvermijdelijke heeschheid, waardoor
opvolgende zachte passages minder goed tot
hun recht kwamen. Waar blijven onze Haar-
- lemsche zangers Onder de bekwame en zon
der twijfel prettige leiding van den heer Duvo
sel zijn hier mooie dingen te bereiken. C.
op het gebied van CORSETTEN, BUIKBANDEN, BREUK
BANDEN en ELASTIEKEN KOUSEN NAAR MAAT is
Bandagist,
NIEUWE GRACHT 33, tusschen Kruisstraat en Nassauplei»
HAARLEM. TELEFOON 11288.
Wij verkoopen, repareeren en koopen in: Goud, Zilver,
Diamanten en Uurwerken. TELEF. 10285
Op verzoek komen wij U heel gaarne bezoeken.
Voor Duinlustparkweg en omgeving bij den Heer A. P. v.
ALPHEN, Duinlustparkweg 46, Santpoort St.
levert alle soorten brandstoffen van uitsluitend
le kwaliteit.
Zomerzorgerlaan 19, Bloemendaal. Telefoon 22253
brechcokes tegen fabrieksprijs.
v°or 1ste klasse Maandag
avond 8 Mei van 810 uur,
Dinsdag 9 Mei, Woensdag 10
Mei, Donderdag 11 Mei van
8.3012 uur.
De inschrijving kan ook
schriftelijk geschieden.
TELEFOON 11559
Per H.L.
Ongezeefd 0.90
1 x gezeefd 1.
2 x gezeefd1.10
gelijke soort 1.20
Per H.L.
Grof, gewoon 0.80
Gebrand voor
de kippen 2.
DUINZAND 0.60
ZWARTE GROND 0.80
GED. O. GRACHT 38
Telefoon 15663
Heeft U onze uitgebreide collectie
figuurzaag-modellen reeds gezien?
Wij brengen als nieuwste
teekening gedrukt op hout.
Niet 't oudste maar wel 't best
gesorteerde adres.
A. G. V. VELZEN
Tuinaanleg Onderhoud
telefoon 13327
Depot van N.V. Kon. Zaadh.
J. B. WYS ZOON.
jggp vraagt prijscourant
TELEFOON 12843
BLINDE VINKEN 90 cent per pond
OESTERS 90 cent per pond
FRICANDEAU 80 cent per pond
BIEFSTUK 80 cent per pond
HAAS 80 cent per pond
FRICANDEAU 55 cent per pond
FILET 55 cent per pond
CARBONADE 50 cent per pond
LAPPEN 50 cent per pond
OE VLEESHAL
telefoon 13002
40 cent per pond
70 cent per pond
C5P Verder groote verscheidenheid
bloemendaalscheweg 80
telef. 23280 (2 lijnen)
lange veerstraat
en gr. houtstraat
Draagt nu zijden tricot. Wij voeren een
campagne, waardoor de nieuwste soor
ten, waaronder het allernieuwste, de
matzijde, door de lage prijzen, onder
ieders bereik valt. Steeds echter met
behoud van onze prima kwaliteiten!
Men oordeele.
FILL MET ZIJDEN ONDERJURK n Qn
PRIMA KWALITEIT U,üO
DE DIRECTOIR 0.52
PRIMA MAT ZIJDEN ONDERJURK 4 AC
MET GEBORDUURDE PAS l.&ö
DE DIRECTOIR 0.78
ZWAARDERE MAT ZIJDEN ONDER
JURK MET SMALLE SCHOUDERBANDEN 1 AR
GEBORDUURD 1.75
DE DIRECTOIR 0.78
DEZELFDE ONDERJURK MAAR MET
RONDE HALS 1 CC
GEBORDUURD 1.95 «iU*»
DE DIRECTOIR 0.90
CHARMEUSE ONDERJURK GETAIL-
LEERD MODEL zeer geschikt voor slanke n Ai-
figuren Z.o0
MET KANTEN PAS 3.60
DE DIRECTOIR 1.70
CHARMEUSE ONDERJURK MET
RONDE HALS, zeer geschikt model voor 9 95
zwaardere figuren
DE DIRECTOIR 1.70
ZWAARDERE MATZIJDE, GETAILLEERD n IP
MODEL FRAAIE TINTEN 0.43
DE DIRECTOIR 1.90