Zomerprijzen.
I. H. KRUL Ir.
STAND:
Tuinbouwartikelen.
k
I
ALBERT HEI JN
I
Kerkplein 10-12 - Tel. 22260
Fa. ANT. CASSÉE Zn.
TWEEDE
A.
N. v. Beem,
G. M.OIORSIS l Zn.
rstrJ"" Haarlem, Iel. 13310
ALBERT HEIJN
Onze stand is meer dan honderd jaar:
Ijzerwaren - Gereedschappen
Laat nu vernieuwen of
repareeren
Meubelmakers
Behangers en Stoffeerders
AMEUBLEMENTEN - TAPIJTEN enz.
i
N.V. STEENKOLENHANDEL voorh.
OVERVEEN TEL. 11617 - 14106.
Korte Kleverlaan 22-24 - Tel. 22704
Kap lek? Bekleeding stuk?
Korte Kleverlaan
BLOEMENDAAL
Schoorsteenvegers
NAAIMACHINES
I. GEUKOET Soaisiraal 37 Haarlem Telefoon 13533,
Willem de Zwijger-herdenking
te Santpoort,
Moederdag
Brokjes Leve
Waarom zingt de
PRIMA BELGISCHE ANTHRACIET.
30 x 50 niMf 2.20
20 x 30 mMf 2 30
Alles per H.L. franco bergplaats,
voor levering in Mei en Juni.
UITVOERING BLOEMEND AAL's
GEMENGD KOOR.
Onder verwijzing naar achterstaande betref
fende annonce, brengen wij gaarne onder de
aandacht onzer lezers de derde uitvoering van
Bloemendaal's Gemengd Koor (het B. G. K.),
welke onder leiding van den heer P. Halsema
zal plaats hebben op Donderdag 18 Mei a.s.,
des avonds om 8.15 uur in de Ned. Hervormde
Kerk, Rampiaan, Overveen.
Aan deze uitvoering werken mede de dames
Nel Hogenbirk, sopraan en Riek v. d. Velden
orgel, alsmede de heeren Willem Schansman,
tenor en Piel Halsema, orgel. Het programma
bevat o.a.Psalm 95 van P. Mendelssohn Bar-
tholdy, voor sopraan- en tenorsolo, koor en or
gel en Psalm 150 voor Cesar Franck voor
koor en orgel.
Programma's, tevens bewijs van toegang,
zijn ad f 0.50 verkrijgbaar bij de firma Alphe-
naar, Kruisweg, Haarlem, den heer Peschar,
Ramplaan, Overveen, en 's avonds aan het
kerkgebouw.
Er zal een autobus van Backhuis rijden om
kwart voor 8 van het Prov. Ziekenhuis, en om
8 uur van de Ned. Herv. Kerk te Bloemendaal,
welke verder ook op verzoek stoppen zal. Na
afloop van het concert rijdt deze autobus
terug.
BLOEMENDAAL'S TOONEEL.
Wij vestigen er nog gaarne de aandacht on
zer lezers op, dat bovengenoemde vereeniging
op a.s. Zaterdag 13 dezer in Hotel Vreeburg
een voorstelling zal geven van Simon Aug lira's
„Strijd", een spel van den Mammon in 4 be
drijven.
„PRO REGE".
Op de jaarvergadering van het Provinciaal
Verband, Noord-Holland op 6 Mei j.l. te Am
sterdam werd door den heer T. K. Roosjen te
Bloemendaal, de volgende motie voorgesteld:
De Regeering treffe die maatregelen, die
mogelijk zijn en ontegenzeggelijk zeer noo-
dig waardoor de invloed van gezag onder
mijnende elementen in en buiten de Staten-
Generaal wordt tegengegaan en het gezag dat
naar de Schrift uit God is, hoog wordt ge
houden.
Met algemeene stemmen werd besloten deze
motie ter kennis te brengen van onze Regee
ring en daarvan mededeeling te doen aan de
Pers.
DALOROZE-RYTHMIEK.
Wij hebben met groote belangstelling voor
het beginsel der eurythmiek van Dalcroze en
de toepassing daarvan door mevr. A. Sluis,
geb. Slikker, een uitvoering van leerlingen
van haar te Amsterdam bijgewoond; wij ko
men de volgende week op een en ander terug.
NIEUWE ZAKEN.
In perceel Duinweg 20 te Santpoort (Station)
is door den heer Oscar Kuik een nieuwe dames-
en heeren kapperszaak geopend. Zoowel de
dames- als de heerensalons zien er keurig uit;
de nieuwste electrische apparaten zijn er aan
wezig. De heer Kuik beschikt over een veeljarige
binnen- en buitenlandsche ervaring als kapper.
Wij zijn daarom overtuigd, dat deze modern
ingerichte zaak zich in hooge mate in de be
langstelling van het pubhek zal verheugen te
meer wijl zij werkelijk een groote aanwinst voor
Santpoort en Duinlustpark zal blijken te zijn.
Voor nadere bijzonderheden verwijzen wij naar
achterstaande advetentie.
NIEUWE ZAAK.
Een nieuwe zaak met een oude klank: In
perceel Bloemendaalsche weg 53 heeft de
de Firma A. Vermout te Haarlem een filiaal
geopend. De naam Vermout verlevendigt de
herinnering aan den al jaren en jaren te goeder
naa-m bekend staanden boekhandel, die thans
dus ook in Bloemendaal is gevestigd.
Een groote voorraad boekwerken noodigt
boekenvrienden tot koopen van de lectuur van
den dag, terwijl de leesbibliotheek eveneens
gelegenheid biedl, daarvan kennis te nemen.
Doch ook de afdeeling kantoorboekhandel
met haar keur van vulpenhouders, vulpotloo-
den, postpapier, fotoalbums en wat niet al le
vert het bewijs, dat de firma Vermout de za
ken royaal aanpakt. Moge zij door een ruim
debiet de belooning op haar streven vinden!
RATTENGEVAAR.
Wij wijzen Gemeentebestuur en belangheb
benden op een belangrijke beschouwing van
den hoofdinspecteur der Volksgezondheid, den
heer Ey.kel, over: Het a.s. zwemseizoen en
de ziekte van Weil, opgenomen in het Mei
nummer van het Tijdschrift voor Sociale
Hygiëne.
VOLKSBONDSDAG
EN ONZE JEUGD.
Jaren geleden, o-p 1899, werd op het interna
tionale vredescongres dat in den Haag plaats
vond, voor het eerst door de vertegenwoordigers
van 26 regecringen officieel instemming betuigd
met het principe om door vrijwillige arbitrage
oorlog te voorkomen. Zeer hoopgevend klonk
dit nog niet want alle regeeringen wensch-
ten hierover hunne volledige vrijheid te behou
den.
Toch kwam allengs vrijwillige arbitrage, waar
van de zetel in Den Haag en later in het Vredes
paleis werd gevestigd, meer en meer in zwang.
Optimistische vredesvrienden schonken weldra
aan dien dag den hoopgevenden naam van
„Go-edenwilsdag", een gevleugeld woord dat in
vele landen insloeg, vooral bij de herdenking in
de scholen. En die datum bleek later inderdaad
de eerste beteekenisvolle mijlpaal te zijn geweest
cp den langen weg, die na den wereldoorlog
door den drang der o-mstandigheden zou leiden
tot het in het leven roepen van den Volkenbond.
Deze is nog verre van volmaakt. Maar door
het onderteekenen van het Volkenbondsverdrag,
wat door een vijftigtal regeeringen is geschied,
vertegenwoordigden 4/5 van de bewoners onzer
aarde, is door hen in principe afstand gedaan
van het ongebreideld recht tot oorlogvoeren, dat
door alle eeuwen heen was gehuldigd: een bres
is geschoten in den toestand van internationale
anarchie.
Wat zijn de resultaten geweest?
Vele oorlogen zijn voorkomen en de interna
tionale samenwerking is in hooge mate bevor
derd. Terwijl aan de bindende uitspraken van
het Internationaal Hof van Justitie, dat naast
het Hof van Arbitrage in het Vredespaleis ze
telt, zonder uitzondering zelfs door groote mo
gendheden gevolg is gegeven. Spreekt dit niet
boekdeelen?
Ook aan het moeilijkste probleem: de geleide
lijke en gelijktijdige vermindering van bewape
ning wordt hard gewerkt en hoe tergend lang
zaam het ook moge gaan, we zijn daarin onte
genzeggelijk verder dan eenige jaren geleden.
Wie echter in bet werk van Genève in de
eerste plaats met innige dankbaarheid begroet
BIJ
AUTOBEKLEEDER ZADELMAKER
VAKKUNDIG BILLIJK
TELEFOON 23181
leveren wij de BESTE; in orde maken wij de
slechtste voor den minsten prijs.
antwoordelijk voor een gezonden groei van de
Volkenbondsgedachte en al wat daarmede samen
hangt en zijn moreel verplicht te helpen zorgen,
dat deze meer en meer in het hart en geweten
van oud en jong gaat leven! Dat is het voor
naamste werk van de Volkenbondsvereeniglngen,
die in 43 landen zijn opgericht.
En rust niet juist op ons volk, nog meer dan
op anderen, een heilige plicht om groot te zijn in
datgene waarin een kleine natie groot kan zijn?
Wij leven in het land van Grotius, dat mede
dank zij den eensgezinden, emstigen vredeswil
van regeering en volk als door een wonder voor
den oorlog gespaardi bleef: moeten wij dan niet
uit pure dankbaarheid aan die vredesopvoeding
con amore meer aandacht schenken, dan tot dus
verre geschiedde?
In diien geest wordt dus 18 Mei als Volken-
bondsdag door onze Vereeniging voor Volken
bond en Vrede met klimmend succes in ons ge
heels land gepropageerd.
Maar vooral voor onze schoolgaande jeugd
worde in pakkende vormen en in samenwer
king van school en gezin, daaraan verbonden
de liefelijke gedachte van wereldvriendschap, die
door de vriendelijke Radio Vredesboodschap van
de Kinderen van Wales, die van 1.001.20 uur
op 18 Mei per A. V. R. O. wordt uitgezonden, nu
voor den twaalfden keer over de geheele wereld
wordt overgeseind. Naast warnje vaderlands
liefde: de wereldgedachte!
Zegt het U niets, dat verleden jaar reeds mil-
lioenen kinderen daarnaar luisterden en dat van
uit 63 landen gezamenlijke antwoorden kwamen
van jeugdvereenigingen, van scholen, van afzon
derlijke groepjes?
De vredesboodschap vormt dan ook de centrale
gedachte van het blaadje „De Jaugd en de We
reldvrede", dat door de commissie van kinder-
vredeslectuur uit de Vereeniging voor Volkenbond
en Vrede voor kinderen van 10 tot 14 jaar gere-
en wel in nauwe samenwerking
het machtigste reveil van zedelijken aard dat
zich in de menschheid in haar geheel begint tejdigeerd wordt
openbaren, teneinde interoationaal tot eerlijker met een internationale commissie en redactie^ die
verhoudingen te komen, tot betere samenwer
king en vooral: tot het gehoorzamen aan de
groote wet van naastenliefde en aan het gebed:
Gij zult niet dooden", zie, die wanhoopt niet,
maar die gelooft aan een betere toekomst. Want
eenmaal zal er op onze gezamenlijke pogingen
zegen rusten evengoed als brandstapels, pijn
banken en slavernij zijn overwonnen, toen men
ze eindelijk algemeen als een zonde heeft lee-
ren erkennen.
Maar dan zijn we ook allen persoonlijk ver-
idaarvoor 3 jaar geleden door de Union van Vol-
kenbondsvereenigingen in het leven werd geroe
pen.
Dit jaar verschijnt het reeds in 11 talen, waar
onder ook in Esperanto en de gezamenlijke edi
ties bedragen een half millioen exemplaren.
Naast verhalen, uit den vreemde ontvangen,
naast vele suggesties over de wijze, waarop 18
Mei gevierd kan worden, bevat het stukjes van
eigen schrijvers, een vredeslied van Antoi-
neth van Dijk, een internationale teekenwed-
WAAROM
Z0UDT U MEER BETALEN?
GARANDEERT U STEEDS EEN
PRIMA KWALITEIT EN LEVERT
U TEGEN BELANGRIJK LAGERE
PRIJZEN!
Goudsche Kaas, 40 vet
29
ct.
Volvette Goudsche Kaas
32
ct.
Prima Leidsche Kaas
17
ct.
7
ct.
7
ct.
7
ct.
13
ct.
22
ct.
14
ct.
12
ct.
18
ct.
DEZE WEEK: ALLERFIJNST ROORvLEESCH,
per half pond 25 ct.
Leverpastei 2 blikjes voor 29 ct.
Jam per pondspot 24 ct.
ALBERT HEIJN's FIJNE VLEESCH-
WAREN zijn dagelijks versch verkrijg
baar en worden in de zomermaanden
op de juiste wijze gekoeld.
MAAKT U HET LEVEN G0EDK00PER.
HAARLEM, Kleverparkweg 21 c., Tel. 16212; OVERVEEN, Bloemen-
daalseheweg 226a, Tel. 11616; BLOEMENDAAL, Bloemendaalscheweg 33.
Tel. 22594.
R. 235.
Nederlandsche Mij,
Natuurlijk Bronwater
strijd en allerlei bijzonderheden ten einde de kin
deren te inspireeren om zelf van hun „goeden
wil" te getuigen.
Proefexemplaren zullen aan alle scholen in deze
gemeente worden uitgereikt en kunnen ook gratis
door belangstellenden worden aangevraagd bij
den drukker O. T. Dantuma, Zijlstraat, Haarlem.
Moge het én door den inhoud én door zijn be
scheiden prijs (f 1.per 50 ex.) wellicht door tie
welwillende medewerking van anderen, aan alle
leerlingen van 1014 jaar gratis worden ge
schonken en liefst vooruit in een leerles behan
deld worden: waardoor juist de gelegenheid tot
persoonlijk initiatief van de kinderen bij de a.s.
feestelijke herdenking in hooge mate kan worden
opgewekt.
Juist voor onze jongere kinderen is harmoni
sche samenwerking tusschen ouders en opvoeders
onontbeerlijk, om in zake vredes-opvoeding, het
hart en het geweten op de beste wijze te helpen
ontsluiten.
P. VAN HEERDT—QUARLES.
door
G. A. van den Bergh van
sin ga.
(2e vervolg).
Te Brussel en te Breda leeft hij na zijn
huwelijk met Anna van Saksen uitgesproken
Katholiek: eiken dag woont het echtpaar de
mis bijf nog 1566 gaan zij samen Paschen
vieren, en in Juli daaraanvolgende beheerscht
hem nog volkomen de opvatting van het Brus-
selsche hof, dat Calvinisten oproermakers zijn,
gevaarlijk niet alleen om hun leer, maar ook
omdat zij de geheele bestaande orde, die berust
op de eenheid der Kerk in samenwerking met
den Staat omverwerpen. Wel geeft hij na den
Beeldenstorm iets toe aan de Calvinisten,
doch alléén omdat hij zoo de rust en het ge
zag het best meent te kunnen handhaven, en
niet omdat hij het hun recht vindt. Ondanks
het groote vertrouwen, dat de Calvinisten dan al
in hem stellen, ondanks zijn omgang met
Fransche en Nederlandsche Protestanten, is hij
dan nog in het geheel niet geneigd, het Cal
vinisme ook maar eenigszins goed te keuren.
Wel leert hij het waardeeren als bondge
noot in zijn verzet tegen eene regeering, die
hem, om politieke redenen, maar ook als ver
draagzaam mensch, niet kon behagen. Want
godsdienstige verdraagzaamheid is zijn voor
naamste beginsel. Praktische ervaring en no-
litieke overwegingen hebben hem daartoe ge
leid. Al vroeg trouwens vond hij kettervervol
ging onmenschelijk, de vuren, waarin arme
Christenen omkwamen, zijn hèm nooit zoo
aangenaam geweest als aan Alva en diens
geestverwanten.
Doorloopend vecht hij voor opheffing der ge
loofsvervolging en bekent, dat hij zelf wel door
waarschuwing van de slachtoffers hun de
vlucht vergemakkelijkt heeft, „wel wetende",
zegt hij, „dat hij vervolging met goede cons
ciëntie niet vermochten te doen". Stelselmatig
doorgedreven moet de geloofsvervolging ons
land tot den ondergang voeren, de handel met
omringende Protestantsche landen wordt er door
geschaad en geweld maakt de ketters maar
des te oproeriger.
In 1563 wordt bij den Prins wat eerst poli
tieke verdraagzaamheid is geweest, iets van
dieperen aard, iets godsdienstigs. Godsdienst
was voor hem geen dogmatiek, geen Luther-
sche en geen Roomsche en geen Calvinistische.
Dogmatische vraagstukken hebben op hem
niet de minste indruk gemaakt, met confessio
nele geschillen heeft hij zich alleen beziggehou
den, als dit bij politieke onderhandelingen noo-
dig was, en dan met een onverschilligheid voor
de kern dezer vragen en een lichtvaardige wis
seling van aanhankelijkheidsbetuigingen, die...
duidelijk maken, dat al datgene waarvoor de
16e eeuw zich heeft doodgevochten, al die
vragen, die in alle kringen der bevolking aan
de orde van den dag waren en steeds weer tot
nieuwe afscheidingen leiddenvolkomen
langs Oranje zijn gegaan, omdat hij er zich
niet voor interesseerde. Gebrek aan ernst is dat
niet, want met een ernst-tot-in-den-dood heelt
hij zijn beginselen op ander gebied verdedigd
en gehandhaafd." 1).
Hij was een geloovig man, zij het dan ook
niet in streng-kerkelijken zin. „Wij hebben
sedert enkele tientallen jaren meer oog en
aandacht gekregen voor een middenstrooming
op godsdienstig gebied, „katholiek" gezind
maar niet allereerst „roomsch-katholiek", zon
der voorkeur voor het dogmatische met soms
een neiging tot het onverschillige, indiffiren-
te. Wij denken aan figuren als Erasmus, Cas-
Sander en Coornhert deze laatste door
Oranje zeer gewaardeerd tot deze richting
behoorde de Prins, althans in een belangrijke
periode van zijn leven. Het maakt eenerzijds
zijn geloofsveranderingen begrijpelijk, ander
zijds verstaan wij van daaruit 's Prinsen
verdraagzaamheid." 2).
Vergeten wij niet, dat temidden van de
Roomsche en Onroomsche dweepzucht dier
dagen de verdraagzaamheid een zeer zeld
zaam goed is geweest, 's Prinsen waardeering
voor Coornhert, den Stadssecretaris, later no
taris te Haarlem, een Renaissanceman, vriend
van de Stoicijnsche levenswijsheid, spreekt
boekdeelen.
Terwille van zijn betrekking tot den Prins
is deze fijne geest door den Bloedraad tot de
gevangenis veroordeeld. Coornhert was de
groote tegenstander der fanatieke, rechtzinnig-
protestantsche, Calvinistische opvattingen. Nu
wij, als Vrijzinnigen van de 20e eeuw, geen
last meer hebben van leerdwang, van ons door
een Kerk opgelegde leerstellingen en belijde
nisgeschriften, zijn wij weer bereid en in
staat om het betrekkelijk recht van de leer
der goddelijke Voorbeschikking en der Erf
zonde te laten gelden.
Maar wij begrijpen ook. dat zij voor humo
ristische geesten ais Coornhert „monsterach
tige meeningen" waren en de Calvinisten om
zulke opvattingen eene „gotlooze ende duy-
velsche secte". Want deze man erkende het
'nnerlijke getuigenis van den Heiligen Geest. 3)
t-Iiermede is dan tegelijk de geesteshouding i
van Oranje geteekend. On-sectarisch, breed,
ruim van opvatting, boven de partijen staande
zoo zien wij hem. Zijn ideaal was het èéne.
ongedeelde Nederland, waar gewesten en steden
hun eigen belang ten achter zouden stellen bij
het algemeene landsbelang, en waar belijders van
verschillende godsdiensten eendrachtig zouden
samenleven. Daartoe was gewetensvrijheid noo-
dig, de vrijheid om God naar eigen overtuiging
te dienen, waarmede dan liefst nog gepaard
moest gaan: godsdienstvrijheid, d.w.z. de vrij
heid om bovendien zijn godsdienst in het open
baar te mogen uitoefenen.
Dit politieke ideaal strookte het meest met
zijn eigen godsdienstig ideaal ook. Gewetens
en godsdienstvrijheid heeft hij niet alléén om
politieke beweegredenen, maar óók uit eigen
godsdienstige overtuiging gewild. Een liberaal
was hij, met zin voor gematigden vooruitgang,
een vriend van de vrijheid, maar wars van
bandeloosheid, een vijand bovenal van cleri-
calisme. Zijn geloof is niet het aanhangen van
een bepaalde leer of het hechten aan een of
ander sacrament, maar het vertrouwen ln
„gherechtigheit, de gerechte zaak", die God zal
doen zegevieren; hij heeft, naar zijn beroemde
uitspraak, met den Potentaat der poten
taten een vast verbond gemaakt. Hem was van
Godswege een taaie opgelegd, die hij in gehoor
zaamheid aan God had te vervullen. Zóó voelde
hij het en zóó voerde hij het uit.
Oranje, die als Renaissancemensch afkeerig
moest zijn van opstandige volksbewegingen,
heeft tot het uiterste geaarzeld, den weg der on
wettigheid te bewandelen: gaat hij eenmaal
biertoe over, dan is voor zijn zaak aansluiting
bij de stoere Calvinisten onvermijdelijk, al zui
len de uitersten van die richting hem voor een
onverschillige schelden, omdat hij, voor als na,
bescherming ook voor Roomschen, voor Doo-
perschen en voor vervolgde Joden eischt.
Dat hij niet Lutheraan is geworden, is t8
verklaren, behalve uit zijne verhouding tot de
Hugenoten, uit den toestand hier te lande. Hef
Calvinisme was het krachtigste geloof van die
dagen, het is, afkomstig uit Genève, in wezen
democratisch en republikeinsch. Het leert, dat
ieder recht heeft op vrijen toegang tot God
en op een eigen plaats in de wereld, zooals God
hem die beschikt. Het verdedigt het recht van
opstand tegen de Kerk en tegen het Staats
gezag, wanneer het geweten dat gebiedt.
In 1578 geef Willem zijn ontwerp voor een
godsdienstvrede: er zal geen gerechtelijk on
derzoek meer naar iemands godsdienst worden
ingesteld. Dit ging menigeen te ver. De Zuide
lijke Nederlanden riepen bij de Unie van At-
recht 1579 den Roomschen godsdienst als den
eenig ware uit; de Unie van Utrecht bond in
datzelfde jaar de Noordelijke gewesten samen,
waar vrijheid van geweten heerschen zou.
Mijn Leidsche ambtgenoot Knappert formu
leerde het aldus: „Dit beteekent niet meer o£
„minder dan dat ten jrre 1579 het staatsrecht
„der Vereenigde Prov. :ën het Katholiek-zjjn
„niet als een strafwaardig misdrijf beschouw-
,.de- (zooals men het in Spanje het Pro-
„testantsch-zijn deed) en dat derhalve voor-
„taan geloofsonderzoek doelloos zou zijn,
„hierin was ons land gansch Europa vooruit.
„Het is Oranje's werk."
(Wordt vervolgd.).
1). N. T. T. April 1933.
2). Dr. J. Lindeboom in Kerk en Wereld, 21
April 1933.
3). Dr. J. Lindeboom, Geschiedenis van het
"rriizinmg Protestantisme, blz. 63 v.
Heel het jaar aan 't ki
Is voor Moeder nummer
Moederliefd' is onzelfzuc
Moeder vréAgt niet, géé
Daag'lijks deelt z'n in 1
Kindervreugde en -verdi
Om den Moederdag te 1
Is daarom zoo gek nog
Want al komt het juis'
Bjj een kind eerst later
Eén dag mag het iets
Van hetgeen een moede
Eén dag Moeder te gedi
Is een sympathiek idee
Haar een kleinigheid te
Daaraan doet een kind
'm Bloempje of een klei
Kostbaar hoeft het n
Maakt, wanneer 't haar
Moeder's dag tot een f(
Want met vreugd' woi
Walt met liefde wordt g
Als maar blijkt, dait o<
Aan de „moeder" is ge
(Nadruk vei
Telken morgen wekt m
gefluit. Iedere vogel heeft
koring. De spreeuwen in 't
hun gekwetter dien eigei
welke herinnering aan der
leven. De leeuwerik ginds
stemt tot teedère gedacht
bestaan in de ruimte, wa;
rein en zuiver zijn als het
de geur van de lucht bove
En de nachtegaal met zijl
gekweel is de begeleider
zwoele dichter, vertrouwd
der minnenden en met de
deze leiden. Maar de me:
den arbeidzamen dag, de
strijd. Minder forsch dan
doordringend gekrijsch mi
Maar zijn roepstem is er
tielijk om, dat hij zijn
melodischer toon. Juist d
de onbevangenheid van di
weerstaan. Want het wa;
den dag, zooals het afsch
kei van dien onbarmharti
ker, of zooals de doodsschi
den brievenbesteller bezorg
den dag in als tot een z
feest, dat reeds in deze
en blijheid belooft.
Geen vogel zou ik zoo
sten vriend in den morge
ben ik blij, dat hij zijn n<
hagen. Ik ben trotsch op
hij in mij stelt door deze
ondanks de sluipende kat
kinderen. Hoe dicht waag
waar toch menschen wo
vijanden van al wat voge
beschaving gaat gelukki;
vogels toeschietelijk word
eeuwige veete tusschen s
wereld gedaan?
Misschien is onze trots,
zeischap zoekt, gerechtva
vreugde om zijn gefluit
doening. Want wij zijn
dezen wekker daar hebbi
slotte ons werk: dit nesl
sohen de struiken, deze
zang.
Nu is het Mei, maar 1
bet nog winter. Ook toe:
reis door onzen tuin. 1,1
andere vogels! Arme, vei
verhongerd en koud. Gee:
hg getjilp kwam uit hi
Toen, in den winter, kon
een mager hoopje ellend
eigenlijk is. Schuw en me
gen bewogen de weerloo:
schen de sneeuw.
Wie, die niet wist, dat
zoo heerlijk hadden geflot
looze scharrelaars den vi
ker herkennen? Maar vc
hadden genoten, bleef de
lendigsten staat de bewor
Wij hebben den merel
weder zijn zang hoor in
tend van 't jaar, zie ik
zooals hij daar van den
kruimels schrokte. Zijn
de kou, om ordelijk te e
zich hulpeloos in iedere
datzelfde oranje gekleui
liederen en zij klinken al
Dank. omdat wij hen
loochend, toen hij zoo'n
Omdat wij hem toen, oi
zijn aantrekkelijkheid, ais
zijn blijven beschouwen.
ben geoefend, totdat zijn
ter gezette tijd zou ten
hem in den winter hebb
zingt de merel in Mei.
Het kan niet altijd Me
tie winter is een noodza
het menschenbestaan ke:
Wintersche menschen,
menschen die tijdebjk hl
hebben verloren, omdat
door gebrek en ellende, n
Aangenaam gezelschap
De verleiding is groot, h
Hoeveel vriendschappe
liefdes nemen een einde,
schè vlaag één der pai