WAAR DE VROUW BELANG IN STELT ONZE G0EDK00PE PATRONEN MODE-TIPS OM ZELF TE MAKEN. hangt met dichte wol- L door de heete stoom stoom omhoog stijgt, >ort galerij, die op de rek rondom langs de of liggen zij en laten >riën dringen. Mannen ml ijk en geheel ont- imen donker en men tbijzijnde persoon zien ïitte ondragelijk. Nu het uitbreken van het lichaam te slaan met elk jaar in den voor- lameld en in het heete svorden. Wanneer ook er den rug is, duwen le sauna open, loopen buiten, rollen zich in. de sneeuw, of wel zij ter van een rivier of e sauna terug te ren- öch te laten inwerken, nsgevaarlijk spelletje Ook de vrouwen wis- paar malen met koude temperatuurswisseling ïaar gezondheid heeft, dan een in elk gezin aanstaande moeders ar tijd voelen naderen, een gemakkelijke lig- rachten daar met de groote gebeurtenis af. jongen wereldburger ia en bovendien wordt htig de badkamer bin- 5 „bad". Daarbij wordt nen de hoop uitspreeKt leider zal worden van tn andere streken der zijn door Elias Lönn- d bijeengebracht in 't wala speelt de sau- dt den jongen meisjes, te trouwen, den raad huis van him schoon- roldoende water op de opdat de stoom haar mhult, dan wel om te akken, die het lichaam en vermoeidheid kan men niet zonder wacht het gezelschap dat de smart zonder eigen woning in het gebruik van de rmen hechten hieraan en goede ligplaats voor en de vrouwen die op bier brouwen, de sauna warmte het gistings- i ziet dus dat de sauna innen een groote plaats iheidt dit nationale ge- imbaden der Russen en menig opzicht aan doet -lik van het stoombad ig worden geschat. De ifer Livius beschrijft Scythen uit zijn tijd, in het tegenwoordige elt mede, dat de oude imbaden water stortten iciende steenen en ver- schrijver Ihu Dasta, nd, die in de tiènde leefde, dat de eerste oruik kenden. De sauna rband staande ge- nog in Finland in eere die een uitnoodiging, te maken, zou afwijzen, ;esn. Hij moet dus maar ten en zich heldhaftig alles behalve heldhaftig. (Nadruk verboden.) N ALFONSO XIII. heeft besloten, dat van Alfonso XIH, en van de prinsessen ijk zullen zijn, zoodra catalogiseeringswerk te doen heeft met de bezichtiging der voorwaarden afhanke- geval is. De journalis- leid waren de boeken- .'erklaren dat de geruch- niets dan Engelsche mr hebben ingeslagen, In werkelijkheid bevat Ischriften uit de middel- .000 moderne voort voor den verzamelaar de .schatkamer" heet, enige Westgotische co- liber canticorulm uit Ferdinand I van Cas- foorts bevinden er zich lker banden met sma- waarvan de Waarde wordt geschat. Van de oemen wij het beroem- Week", dat Lodewijk dat hij het schavot gaf. De geleerden zien naar de studie der lotheek ook rijk is en to,t de oudste boeken, DWALING. mt in een boekwinkel dat boek „Hoe men etalage ligt?" boek voor jou, mijn indelaar. „Wat wilt je ider op zijn verjaardag politie". het bij onzen buur- wij niet, hoe in ons b het dak slaan. KLEEDING VOOR DE WERKENDE VROUW. Geen opvallende kleuren, buitengewone modellen of laatste mode-snufjes! Maar practische, beschaafde kleeding; onopval lend en eenvoudig. Duirne wollen stof is het beste geschikt; als garneering gebruikt men dan wit piqué. Links: een eenvoudig jurkje van wollen stof, met een kraag van wit piqué. Het ge heel maakt een zeer beschaafde en voorna me indruk. Midden: dit jurkje moet zeer goed zit ten om den gewenschten indruk te maken. De kraag en manchetten zijn van witte piqué of witte zijde. Rechts: voor de huisvrouw is een japon netje van effen donkere stof heel practisch. Aangezien een witte kraag en witte man chetten niet erg aan te bevelen zijn, lijkt het ons raadzamer deze te vervaardigen van gebloemde zijde of iets dergelijks. Ook de zakjes zijn hiermee gegarneerd. WAT KAN DE GEZETTE VROUW DRAGEN? „Voor mij is de mode van tegenwoordig niets gedaan!" zucht de dikkere dame en ze vergenoegt zich met de vaststelling van het feit. Het gevolg: ze draagt öf ouderwetsche dingen, öf ze probeert de moderne kleeding te dragen, zonder er aan te denken, dat ze die werkelijk niet dragen kan. Iedere gezette dame moet eigenlijk de volgende regels uit het hoofd leeren: geen groote bloemrijke patronen. Maar kleine pa troontjes (denk er aan: niét kinderachtig!) en effen, gedekte kleuren. Geen ronde hals; maar een punthals, die door een ingezet vest nog langer lijkt. Geen korte pofmouwtjes; maar een mouw van driekwart lengte, die over den elboog valt en den blik afleidt van de breedte der schouders. Geen breede lakceintuur; maar ëen smal ceintuurtje uit dezelfde stof. Deze raadge vingen gelden in het algemeen voor de „volslanke" vrouw. De vrouw met smalle schouders en breede heupen moet een oplossing vinden, door met een pas de schouders breeder te doen schij nen, en de heupen door lengtebanen smaller te doen lijken. Plooien nooit in de heupen laten beginnen, maar zoo laag mogelijk in den rok. Geen mutsen of randlooze hoeden; maar hoeden met een grooten bol en een breeden rand. Geen schoenen met hooge hakken: maar een gemakkelijke wandelschoen met halfhooge hakken. En dan: geen lichte kous bij een donkeren schoen! WIE NIET RIJK IS, MOET SLIM ZIJN. Dat geldt tegenwoordig wel zeer sterk voor ons, vrouwen. Maar het hindert niet; we klagen er niet over. Integendeel, het streelt onze ijdelheid, dat we in staat zijn. ons met weinig geld toch zeer persoonlijk te kleeden. Voor de vrouwen, die niet over een rijke fantasie beschikken, doen we hier eenige ideetjes aan de hand. Een rechte japon van donkere wollen stof, met gladde mouwtjes en een punthals, kan naar believen veranderd worden. Voor sport of ochtend neemt men een opgeknoopt piquégarnituur, of een klein strikje van dit materiaal met kleine manchetjes. Voor den namiddag een soepelvallende shawlkraag van crêpe georgette of andere zijde. Aan het mouwtje een klein strikje vas hetzelfde. Het stuartkraagje en de manchetjes van gesteven kant worden met een rijgsteek in de japon gehecht. Ze geven het eenvoudig ste kleedje dadelijk iets feestelijks en sier lijks. Zoo ziet U, dat met een beetje goeden wil en fantasie net zoo veel van de japon te maken is, als men zelf wil. En het hoeft slechts heel weinig te kosten JEANNE DE FL. Mfevrouw is boos. „Maar Mina, waarom heb je de ruiten wel van binnen; maar niet van buiten ge lapt?" „Ja, Mevrouw, dat heb ik expres gedaan. Van binnen heb ik ze gelapt, dan kunt U naar buiten kijken; en van buiten heb ik ze niet gelapt, dan kunnen de menschen niet naar binnen kijken!" „Moeder, vandaag was ik de eenige in de klas, die kon antwoorden op een vraag van den onderwijzer," „Zoo, jongen, dat vind ik heerlijk. Wat vroeg hij dan?" „Wie de vensterruit ingegooid had!" BABY SCHORTJE. misschien! wordt op de vereischte grootte geknipt. Daarna geeft men van boven twee inknlp- pen voor de armsgaten, en wei zoo, dat de twee kleine stukken aan de kanten evenveel zijn, als het groote stuk in het midden. Aan de bovenzijde nu, wordt een schuifje gemaakt, waar later het lint doorgeregen wordt. Nu zet men langs den bovenkant en de armsgaten een smal valencienne kantje. De achterkanten en de onderkant worden gezoomd. Op het midden zet men een entre-deux; ook zoo, dat er een lint doorgeregen kan worden. Nu rijgt men aan den bovenkant en in het midden de linten er door. Klaar is ons schortje! Als men er een klein uurtje aan werkt, is het schortje klaar. Baby hoeft er dan nooit meer vies uit te zien, als er visite komt. Bo vendien staat het allerliefst. MARIAN B. V Er komt visite. Baby moet gauw een schoon schortje aan hebben. Maarer is geen schoon meer in de kast. Baby heeft zich deze week zoo smerig gemaakt, dat (hij iederen dag een schoon voor moest hebben. En ja, nu zitten we met den last en de kleine peuter moet zijn opwachting maken bij de visite in een smerig schort. Hier geven we nu een idee, hoe,met heel weinig moeite en kosten zoo'n dingetje in een verloren oogenblikje gemaakt kan wor den. Een rechthoekige lap stof, (batist, of wat men er dan ook voor gebruiken wil; katoen WETENSWAARDIGHEDEN. „Lucht-stewardess", een nieuw vrouwenberoep in Amerika. Voor het Amerikaansche woord „ste- ivardes" bestaat geen Hollandsch woord, dat voldoende de beteekenis weergeeft. Het is niet hofmeesteres en ook niet kellnerin. De „lucht-stewardess", die op de groote luxe vliegtuigen van de Amerikaansche lucht vaartmaatschappijen werkt, heeft een nieuw vrouwenberoep in het leven geroepen. De vrouwen, die hiervoor in aanmerking willen komen, moeten zijn: èn lichamelijk èn geestelijk gezond. Ze mogen nooit lucht- ziek worden. Dat zijn de grondregels, die gelden voor een aanstelling. Het arbeidsveld van de „stewardess" Is uitgestrekt. Zij moeten uitstekende zieken verpleegsters zijn en cursussen doorloopen hebben; één van hun voornaamste opgaven is wel het „passen" op de passagiers. Zij moeten er op letten, dat de passagiers niet te veel eten en geen voedingsmiddelen ge bruiken, die op groote hoogte nadeelig kun nen zijn. Verder zorgen zij voor moeders, en speciaal voor zuigelingen. Ze behandelen luchtzieken. Vijf procent der passagiers wordt luchtziek. De „stewardess" reikt de zieken den emmer als zij niet goed worden: verder aspirine en andere medicijnen uit haar apotheek. Ze zorgt er voor dat de slaapplaatsen in orde zijn en wekt de pas sagiers voor het ontbijt. Ze bezorgt de recu's voor de bagage; geeft telegrammen en radioberichten door; verdeelt kranten en andere lectuur en deelt zoonoodig schrijf gereedschap uit. Haar verdere taak bestaat hieruit, dat ze dekens uitdeelt aan de reizi gers, op de kussens en het zilverbestek let. Kleptomanie komt n.l. ook in vliegtuigen voor! De „stewardess" op de Amerikaansche vleigtuigen moet ook historische en geogra fische kennis bezitten. Als het viegtuig boven historische gronden kruist, moet zij de reizigers de geschiedenis van het land vertellen. Ze zal haar opmerkzame toehoor ders de plaats aanwijzen, waar Lindbergh zijn spong met een parachute maakte of waar, bij de laatste groote Indianenopstand in het jaar 1851 een treinoverval plaats heeft gevonden. Ze heeft de handen vol, de „stewardess" in een modern Amerikaansch verkeersvliegtuig. Zij zijn heel mooi, deze „hemelsfeeën" die de verveling en de migraine verdrijven van de reizigers. Ze moeten aanzienlijke afstanden vliegen per maand; 11.000 mijl d.w.z. per jaar vijf en een half maal om de aarde. Alle probee- ren het record te halen: een millioen mij len. Ze zien elkaar maar heel zelden; want als de eene groep rust heeft, zitten de col lega's hoog boven in de lucht. FLORENCE D. HONDERD JAAR GELEDEN Een mode-ontwerper in 1832 de voorlooper van Poiret. Poiret, de groote meester en ontwerper der moderne mode, Is afgetreden van het tooneel der ijdelheid. Niet zoozeer de vele schandaaltjes, die met zijn naam in verband staan; als wel andere redenen hebben die aftocht bewerkstelligd. Vulgair gesproken: door het feit, dat de aarde rond is, komt weer boven, iets, dat allang vergeten scheen. Achteruitgang? Terugkomst van de mottenkist? Reactie op modegebied? Het doet er niet toe, hoe wij het willen noe men. Vast staat, dat in de kleeding der vrouw van tegenwoordig invloed merkbaar is, van honderd jaar geleden. En om deze invloed te moderniseeren ,daar hebben we geen Poiret voor noodig. Iedere modiste, ieder kleermakertje kan, als ze eenig ar tistiek gevoel hebben, namaken, wat hon derd jaar geleden een andere groote op het gebied van mode heeft ontworpen: Henri Grevedon, de mode- en vrouwenschilder. Ze hebben veel gemeen de beide mode kunstenaars: Poiret en Grevedon. Bei den behaagde het de mooie vrouwen van hun tijd te dienen, zich hun wenschen en verlangens in te denken. Een verschil: de eene, Poiret, werkte met „levende modellen" en was ondanks de pompeuze aanduiding „Modekunstenaar", 3lechts een kleermaker; terwijl Grevedon geen kleermaker; maar een schilder was. Met zijn schilderijen en teekeningen heeft bij de mode echter zoo sterk beïnvloed, dat men hem met Poiret in een adem kan Het begon heel typisch, de jonge Greve don had den opdracht gekregen de vrouw van een rijke Parijzenaar te schilderen. Hij deed het en gaf de dame op het schilderij een heel eigenaardig, om niet te zeggen nieuwerwetsch gewaad. Op het krullenkapsel zette hij een hooge hoed met een wapperende sluier. De nauwe gladde mouwtjes gaf hij'van boven pofjes en om de hals deed hij, voor dien tijd iets geheel nieuws een hooge kraag in den vorm van een zwarte zijden strik. De vrouwen van Parijs gingen er heen en keken verwonderd naai het cosüuum. En plotseling wilden ze allemaal hetzelfde costuum hebben: met pofmouwen, hooge hoed, en gesloten kraag. Eerst was Greve don verwonderd; toen begreep hij zijn roe ping en werd letterlijk modeschilder. Dat wil zeggen, hij schilderde vrouwen ln aldoor nieuwe eigenaardige costuums, die dan door de kleermakers en modisten ge- copieerd en verwerkelijkt werden. Wie Grevedon's modeteekeningen, die nu ongeveer honderd jaar oud zijn, nauwkeurig bekijkt, zal verwonderd vaststellen wat een groote gelijkenis de dameskleeding van 1832 heeft met die van 1932. Pofmouwtjes, dunne tailletjes, over het algemeen veel vrouwelijks en teers. Alleen heeten onze modellen: „Gitta", of „Lillian" of „Heure Rouge"; terwijl Greve don zijn ontwerpen „de Roos", de „Preutsch- heid", „de Lente" of „Herfstbloemen" noemde. Later werd Grevedon zonderling deze overeenkomst met Poiret door een troep rijke, elegante dames geheel in beslag ge nomen. Hij schilderde Taglioni, Rachel, Ma- libran en Fanny Essler. En altijd moest hfl voor deze schilderijen en voor deze vrou wen nieuwe costuums bedenken. Tot tegen 1840 zijn ontwerpen een sterk manlijk tintje kregen. De mode veranderde- of veranderde Mj Doet er niet toe. In ieder geval kleedden ook George Sand en de „li- onnes", de wilde leeuwinnen zich (bewust of onbewust) naar Grevedon's ontwerpen. Dat is allemaal 100 Jaar geleden. Maar als men ziet, hoeveel de tegenwoordige mode lijkt op de fantastische ontwerpen van Grevedon, dan kan men misschien voor spellen, wat op deze mode van pofmouwtjes, ruches en volants kan volgen: de manne lijke vrouw; het type van George Sand; de blauwkous-amazone; de moedige „lionne". Maar dan nog liever Poiret! Zoolang we vrouwelijk mogen zijn in de gewaden van Grevedon, dan willen we vergeten, dat de modellen over de honderd jaar oud zijn. Maar nog eens George Sand...? Nog liever Poiret!!! HET BESTELLEN VAN PATRONEN. De prijs onzer patronen is verlaagd tot f 0.58 voor japonnen, f 0.48 voor kinder- kleeding en f 0.48 voor enkele rok of blouse. Mpn kan het bedrag in postzegels of per postwissel overmaken aan de Mode redactrice, Muzenstraat 5 B te Den Haag. U kunt ook gireeren op girorekening 191919 ten name van den Knippatronendienst te Den Haag. Voor uitstekenden pasvorm wordt in gestaan, indien buste- en heupwijdte duide lijk worden vermeld. Het zoojuist verschenen Practische Mode blad wordt met de patronen kosteloos mede- gezonden. MANTELPAK VOOR JONGE MEISJES. (701) Een gladde wollen tailleurstof. effen of fantasie zal onze jonge meisjes zeker aar dig en vlot kleeden. Het model is eenvoudig en niet getail leerd, hetgeen het zelfvervaardigen ervan zeer vergemakkelijkt. Onze afbeelding geeft schuine zakken te zien, maar voor wie dit moeilijkheden oplevert kunnen ze eenvoudig vervallen. Een kraag heeft dit manteltje niet, doch wei een paar revers, welke tot aan de pos tuurnaden reiken. Een aardige bijpassende shawl maakt het geheel gekleeder. Deze shawls worden van zijde, maar ook van tricot en eigen breiwerk gedragen en zijn vrij smal, terwijl de uiteinden vqór over elkander geknoopt worden en onder den man tel komen. De rok heeft twee banen en aan de vóór zoowel als de achterbaan is een diepe plooi in het midden gemaakt, gedeeltelijk opge stikt. Een jumper of eenvoudige overhemd blouse kleeden hierbij aardig. Patronen kan men aanvragen voor de maten tot en met maat 44 onder no. 701. De kosten bedragen f 0.58. GEKLEEDE MIDDAGJAPON. (702) De voorjaarsstoffen geven ruimschoots gelegenheid om onze keus te maken, daar allerlei variaties in kleur en weefsel rteds zijn verschenen. Tot de nieuwste stoffen be hoort o.a. flamisole perlé en Bouillonné im- primé, beiden kunstzijden weefsels, in mooie tinten, alsmede in zwart. Wol met zijde blijft zich ook nog steeds in de gunst verheugen. Het geplisseerde zijden vestje eindigt met een scherpe punt in de taille, terwijl een kanten garnituur als afwerking van hals en mouwen dient. De rok is recht om de heupen, naar on deren toe wijder wordend door lichte klokken klokken. Patronen kan men aanvragen tot en met maat 52, onder no. 702. De kosten bedragen f 0.58. VOORJAARSMANTEL. Voor meisjes van 1014 jaar. (704) Dit eenvoudige model is zeer practisch om door schoolgaande meisjes gedragen te worden. De mooie, soepele, zuiver wollen stof, die onder den naam van kameelhaar in den handel is. geeft meer een gekleed geheel, daar zij in hoofdzaak in pasteltinten verkrijgbaar is en een breedte heeft van 1.40 M., terwijl voor alle dag donkere stoffen practischer zijn. De mantel is recht naar onderen toe iets klokkend, terwijl een flinke overslag er voor zorgt, dat de jurk bij het loopen niet te voorschijn komt. De rechte mouwen hebben uitstaande kappen, met een garneering van twee knoopen, terwijl de manchet een dubbele rij knoopen heeft. Om het middel wordt een smalle ceintuur gedragen met galalith gesp. Patronen kan men aanvragen onder No. 704 met vermelding van den juisten leeftijd. De kosten bedragen f 0.58. OVERGOOIER VOOR KLEINE JONGENS. (753) Bij het zien van dit aardige jongenspakje met lange kiel zullen zeker vele moeders lust gevoelen, zooiets voor him kleinen boy te maken. Het is inderdaad zeer gemakkelijk te maken. De schouder is min of meer aange knipt, zoodat de bovenarm toch bedekt wordt, doch geen apart mouwtje ingezet behoeft te worden, terwijl de garneering be staat uit effen bies aan het vierkante halsje, waar tevens opzij een eindje wordt openge laten, opdat de kleine baas gemakkelijk in en uit zijn „kiel" kan. De sluiting kan met drukknoopen of met parelmoeren knoopjes geschieden. Het broekje wordt aan den bovenkant met een zoom afgewerkt, waardoor een niet te smal elastiek geregen wordt- We hebben slechts zeer weinig stof noodig, n.l.. (2 jaar) 1.20 M. bij een breedte van 90 c.M. en 15 c.M. voor de garneering. Shantung zoowel als zijden linnen zijn bijzonder geschikt voor dit pakje, vooral ook, omdat men hierin zoo vele mooie tinten heeft. Patronen zijn verkrijgbaar voor jongens van 25 jaar, onder vermelding No- 753. De prjjs bedraagt f 0.58. 753

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1933 | | pagina 5