Stookt onze EERSTE kwaliteiten Dameshandwerkartilcelen Babygoederen Zomerprijzen ALGEMEEN WEEKBLAD voor Bloemendaal - Overveen - Aerdenhout - Bentveld - Vogelenzang - Duinlustpark - Santpoort - Haarlem en Westelijk Heemstede DE TWENTSCHE BANK N.V. LIPS' Kluisinricfating en Kofferkluis Bioemendaalsche Kopjes en Pannekcekjes Echte Wales Anihraciet WITTOP KONING - Haarlem Bloeinsnmagazijn „DE DAHLIA" Verbindingsweg Bloemendaal, Tel 22338 {Vischhandel J. Balm S Zn. 27e Jaargang. 25 Augustus 1933. Gegarandeerde oplage 4000 exemplaren. No. 34. Bureau voor Redactie, Administratie en Advertentiën Cruquiusstraat 19, Haarlem Telefoon 14743. Postgiro 191387 Bijkantoor te BloemendaalBloemendaaischeweg 42 DIRECTIE F. C. DERKS VERANTWOORDELIJK REDACTEUR: Mr. P. TIDEMAN BLOEMENDAAL - BLOEMENDAALSCHEWEG 147 F. UÏÏE EERSTE BLAD. AGENDA. „Crisis" in de tooneelkunst? Blo' idaalscheweg 59-61 Tel 22184 LAATSTE MAAND C- CASSEE H.VAH MsBranilstofMaiiilel ARTISTIEK BLOEMWERK BRUIDSWERK - KRANSEN „Edelwerck" VAN O STA DE STRAAT 1 TEL- 15583 - HAARLEM EEN TERUGBLIK. Prachtsorteering ^BSCH- van uitsluitend Ie kwaliteit Bezorging overal. Het Bloemendaalscli Weekblad ADVERTENTIEN Advertentiën per regel10.15 Vraag en aanbod, 4 regels f 0.35, bij vooruitbetaling Elke regel meer f 0.10 Advertentiën bij contract belangrijke korting ABONNEMENTEN Abonuementenprijs bij vooruitbetaling f 1.75 per half jaar Abonnementen kunnen steeds ingaan, maar zijn verbindend voor het loopende halfjaar. Dit nummer van ons blad is het laatste dat verschijnt vóór dat in onze gemeente en in Haarlem Koninginnedag met animo staat ge vierd te worden. Nu, tot veler leedwezen, de kermissen in onze buurt zijn afgeschaft (waarom eigenlijk? Onze zuidelijke buren be leven er nog altijd veel pleizier van!) ligt al- gemeene deelneming aan dit feest in de lijn van den tijd. Wij spreken den wensch uit, dat het feest echt algemeen zal zijn en geen wan klanken zullen worden gehoord, doordat som migen tegenwoordig de partijpolitiek mengen in al wat onze Koningin of het Huis van Oranje betreft. Daarvoor staan beide te hoog. Het is juist voor democratische landen als het onze, een voorrecht, dat niet hoog genoeg op prijs kan worden gesteld, dat onze con stitutioneel regeerende vorsten boven alle partijen staan en buiten hunne politieke ads- piratiën. De persoonlijke achting, die elk na denkend Nederlander onze Koningin toedraagt, zal er ongetwijfeld toe bijdragen, het vieren van haar verjaardag te doen plaats hebben in een gemoedelijke stemming, die gevoelens be vordert, welke ons allen gemeen zijn en buiten de deur houdt wat ons verdeelt. Red. Bloemend. Weekbl. BIOSCOPEN. Rembrandt Theater, Wien, nur Wien. Cinema Palace, Het meisje dat men niet vergeet. Luxor Theater, Twee vaders. SCHOUWBURGEN. Schouwburg Jansweg. Zondag 27, Maandag 28 en Dinsdag 29 Aug. 8.15 uur: De meneer van 5 uur. „Aan Onwaarachtigheid gaat kunst te gronde." Eenige dagen geleden heeft de Haarlemsche gemeenteraad het voorstel van B. en W. tot verpachting van den Stadsschouwburg aange nomen. Ter motiveering werd aangevoerd: de noodzakelijke beperking van het steeds grooter wordende deficit dat de expoitatie in de laatste jaren ten laste der gemeentekas zou hebben opgeleverd. In populairen vorm gezegd komt het d-us hierop neer: Wij, gemeentebestuur, geven, na de cijfers o.a. van de opbrengsten der vermakelijkheidbelasting te hebben ge groepeerd als ons beliefde, er verder den brui aan, er moet o.i. elk jaar meer geld bij; laat een particulier het maar eens probeeren (onder ons toezicht, wel te verstaan) en er zijn geld irrc's kwijt raken. Dit laatste wordt er natuur lij!: alleen bijgedacht. Zullen er onder deze omstandigheden ge noegzaam gegoede personen want de door hot gemeentebestuur te vragen cautie zal ver moedelijk niet gering zijn te vinden zijn, bereid hun arbeidskracht en vermogen in deze affaire te steken? M. a. w. is het onvermijdelijk, dat de exploitatie van een schouwburg ook onder de huidige omstandigheden verlies oplevert? Als de exploitant geheel moet loopen aan den leiband van een niet ter zake kundig gemeentebestuur of van eeme commissie (te vergelijken met een soort van gecommitteer den-te-velde) komt het ons voor, dat er inder daad wel eenvoudiger doch geen zekerder wijzen zijn om zijn geld kwijt te raken. In de eerste plaats zal het dus noodig zijn, dat B. en W., ofschoon om het offieieele cachet „Stadsschouwburg" te behouden, een soort censuur op de voorstellingen uitoefend, zich van deze taak met de grootst mogelijke soepelheid kwijten. Algemeen krijgt men als oorzaak van de huidige „crisis" op tooneelgebied te hooren: de invloed van bioscoop en sportwedstrijden. In de eerste plaats is het woord „crisis' hier misplaatst, in ieder geval overdreven. Crisis beteekent: kentering met onzekeren af loop, goed of kwaad. En willen zij, die dit woord bezigen daarmede soms in ernst be weren, dat de tooneelkunst thans in het stadium verkeert, dat zal heslissen over voort bestaan of tenietgaan? Een kunst, even oud ais de menschheid zelve? Niemand kan er een oogenblik aan twijfelen of de tooneelkunst zal ons allen overleven. Men zoekt naar midde len en mogelijkheden om deze kunst in oen nieuw kleed te steken, doch het is o.i. juist door het vele experimenteeren op dit gebied dat men haar een kwijnend bestaan heeft ge geven en haar de belangstelling van een groot deel van haar publiek gedeeltelijk heeft doen verliezen. Wat nu te zeggen van de bioscoop en de wedstrijden, die het publiek uit den schouw burg zouden houden? Het wil ons voorkomen, dat het genot van een voetbal- af ander soort wedstrijd op ge heel andere prikkels berust dan dat van een tooneelvertooning, of het moet een sensatie stuk zijn. Men moet het publiek splitsen in de alleen op telkens grovere prikkels reageerende naturen en diegenen, wier innerlijk leven sterk genoeg is voor eenvoudige menschelijke ont roeringen. Neemt deze laatste categorie af en* de eerste toe Wij meenen ontkennend te moeten antwoorden. Er is steeds een deel van het publiek geweest dat meer belang stelde in schouwspelen van lichamelijke behendigheid dan in zielconflicten. Die Grieken, welke als toeschouwers het meest enthousiast waren bij de Olympische spelen, waren voorzeker niet dezelfden als zij die bij de treurspelen van Aeschylus en Sophoc les de eerste plaatsen innamen. Zoo zal ook in de bioscoop een deel van het publiek het meest belang stellen in cow-boy- films en' allerlei halsbrekende verrichtingen, doch een ander deel en zeker niet het kleinste, voelt meer voor die films, welke het eenvou dig menschelijke tot onderwerp hebben. Getuige het succes van b.v. „Goldrush", ,Der blaue Engel" e.d. De bioscoop-exploitant is meestal zoo handig zijn programma zoo samen te stellen, dat het elk wat wils geeft, voor zoover de filmfabriek er niet reeds voor gezorgd heef het halsbrekende en 't mensche lijke in één film te vereenigen, zij het laatste dan vaak in den vorm eener roomzoete liefdeshistorie. Een deel van het uitgaande publiek is dus eigenlijk geen schouwburgpubliek, tenzij men het daar van bokswedstrijden of acrobatiek doet genieten, wat hoeveel niet buiten het kader van schouwburg-exploitatie toch buiten de tooneelkunst valt. Daarentegen zal het eigenlijke schouwburg publiek al mochten alle schouwburgen hare deuren sluiten, daardoor toch in geen geval meer belang gaan stellen in sport of bioscoop, dat het verdwijnen van den Stadsschouwburg dan ook geen invloed zou hebben op de totale opbrengst der vermakelijkheidsbelasting, zoo als B. en W. van Haarlem wel eens hebben betoogd, is een volkomen onhoudbare stelling. Waarom schijnt het dat het echte deel van het Schouwburgpubliek thans ook aan de muze van het voetlicht ontrouw is geworden? Het antwoord hierop moet o.i. luiden: Omdat het moderne tooneelspel geen eigenlijk tooneel- spel meer is, het publiek niet vermag te pakken, in ieder geval niet te ontroeren. Op dit laatste komt het aan. Wij d.i. het groote publiek, vormen nu eenmaal geen con gres van psychologen, sociologen of philo- COMESTIBLES, FIjNE VLEESCHWAREN DELICATESSEN. Heeft U onze h e e r I ij k e al geproefd IETS FIJNS BIJ DE THEE WETTIG GEDEPONEERD o.a. a f 2.30. Geldig tot I Sept. Harmertjansweg 67a Tel. 16100 sophen, noch zijn wij geraffineerde menschen- kenners, die kennis en ambitie genoeg bezitten om een of ander kunstiglijk verborgen raadsel der mescheljjke ziel of der maatschappelijke omstandigheden te ontwarren of de onge grondheid van een aantal sophismen hij ons zelf uit te werken. Wjj beschikken niet over genoeg „kermis", „fantasie" of „stijlgevoel" om ons te ver meien in iets wat we niet zien, maar in onzen geest „behoorden" te zien, wijl de „goede smaak" (anders gezegd de mode) dat nu eenmaal zoo wil en omdat schrijver en regis seur (voorzoover ze tenminste niet met elkaar -overhoop liggen) hebben vastgesteld dat slechts aldus de „ware schoonheid" wordt ge diend. Neen, wij willen voor onze oogen dingen zien gebeuren uit het werkelijke leven, we willen hooren het lijden en jubelen in vleesch en bloed, we willen aanknoopingspunten be leven met het gebeuren in ons eigen leven, doch dit een en ander niet in de foei-leelijk- heid en grauwheid van de alleöaagsche en gewone sfeer, doch overgoten met een gouden gloed in de taalmuziek van het fantastische to-oneelgebeuren, met al het schilderachtige en aangrijpende der romantiek. Tooneelkunst is volkskunst. Zij leeft door en voor het volk en het is omdat zij dit hoofdelement van haar bestaan uit het oog heeft verloren, dat zij thans als een vogel wien men de slagpennen heeft uitgetrokken, slap en schichtig rondfladdert. Wel beschilderde men den vogel met allerlei bizarre kleuren, om hem te verjongen en nieuw leven in te blazen, doch het is niet aldus, dat een vermoeid en bloedloos leven zijn kracht kan herwinnen. Wat ons tooneel weder kan oprichten zijn gezonde tooneelstukken, gegrepen uit de werkelijkheid en op gezonde, d.i. echt-mensche- lijke wijze gespeeld. Zulke stukken zullen tevens blijken kasstukken te zijn. Wij denken hier aan het kleine gezelschap van Bouber, dat thans reeds sedert meerdere jaren den Plantage-Schouwburg te Amsterdam bespeelt en zonder eenige subsidie zich weet staande te houden, trots „malaise" en „crisis". Wij herinneren hier aan het jongste succes van Van Dalsum met de vertooning van Ma rijke van Nijmegen, een eenvoudig menschelli! gebeuren, doch gegrond op en weergegeven als- echte menschelijkheid. (Wordt vervolgd). C. Belast zich met Begrafenissen en Crematie. Telef. Int. No. 22444 Bloemendaal Bloemend, weg 4 Bakenessergracht 78 - Schouwt/'eslaan 23 Telef. 10070 Iele}. 10848 HAARLEM Origineele ontwerpen voor tuinaanleg. Bekroond met hoogste onderscheiding. W. LETTERKUNDE. van Theun de Vries onwillekeurig op: laat ik U dadelijk zeggen, lezer, dat het eerste mij een even groote teleurstelling was als het laatste een verheugenis. Kelks biografie schjjnt mij daarom een mislukking, omdat hij ons noch de mensch, noch de schilder Steen wist te beelden öf in de schilder slechts den grappen maker zag, die hij zeker niet geheel of liever: geheel niet was. En schiet Theun de Vries in zooverre t'ekort, dat hij van den schil der Rembrandt slechts een vaag omlijnde fi guur' vermocht te geven, hij gaf een levend mensch tusschen levende menschen. Om Kelk's Jan Steen slechts een eindelooze woes tenij, om de Vries' Rembrandt een koning, een stad, een tijd. En is dit niet veel? Niet ver heugend Men zou schilder moeten zijn om precies te kunnen zeggen wat er aan de uitbeelding van de schilder Rembrandt ontbreekt. Mij is Rem brandt's werk door dezen roman niet nader ge komen, zijn Kunstenaarsziel ontving weinig nieuw licht. Hoogstens kan men het den schrijver kwalijk nemen dat hij een onderwerp heeft aangevat, dat hij uit den aard van zijn aanleg slechts gedeeltelijk kón beheerschen. En, als lieek gezegd: de schilder Rembrandt van Theun de Vries schijnt mij niet misteekend, de Schilder Jan Steen van Kelk wèl. Intusschen: meer kwaad zeg ik er niet van. Teveel goeds staat daar tegenover. In klare zuivere, vaak beeldende taal heeft de auteur Rembrandt als mensch met de zijnen, met zijn kring, geschilderd. Of het beeld, zelfs in grove trekken, beantwoordt aan de werkelijkheid wie zal het zeggen? En wat komt het er eigenlijk op aan? Deze romanheld dan, die den naam en de levensomstandigheden gemeen heeft met onzen grooten schilder, groeide uit tot een prachige figuur waarin oerinstincten van mannelijkheid en naïviteit, van duister drang en eenvoudige vroomheid zich openbaren. De rijpe kunstenaar, de volwassen mensch dat wil zeggen: de God en het Kind. Zoo geeft De Vries den vader. In den zoon is de gxoer. Met hoeveel liefde zijn naast vader en zoon de andere riguren geteekend: Heudvickje Stoffels, al liefde en trouw, Magdalena van Eoo, zich- zelve zoo duister, ons zoo klaar als kristal. Men moge het betreuren dat in het laatste boek Rembrandt op den achtergrond raakt, men wint er de figuur van Jan Swammerdam mede, de vreemde geleerde met zijn stugge trots en d-i-ep verborgen leed. Rembrandt is en vogue den laatsten tijd. Ook Hendrik van Loon schreef over hem. Zijn werk moge waarde hebben om uitvoering en illustra ties, de tekst late men gerust ongelezen. Ook onze Oostelijke buren boezemt Rembrandt belangstelling in. In „Deutsches Volkstuin" schrijft E. G. Koltaenheyer dat Luther, Kant, Beethoven en Rembrandt Duitsch blijven in wezen en scheppen, ofschoon ze invloed op de menschheiö hebben gehad. Het staat er en nog draait de wereld S. THEUN DE VRIES: REMBRANDT. (Van Loghum Slaterus' U. M. Arnhem 1931.) (geb. f 4.90.) Bij de jonge Nederlandsche letterkundigen toont zich een onmiskenbare neiging tot neo romantiek: Van Schendel schreef in Jan Com pagnie over de wordingsgeschiedenis der V.O.C., Helman behandelde in dramatische vorm de Overwintering op Nova Zembla, In Het Ver boden Rijk teekende Slanerhoff de vestiging -der Portugeezen in China. Een typische uiting van dit streven vindt men in den biografischen roman. In het bestek van enkele jaren ver scheen een roman over Jan Steen van Kelk, over Daendels van Van W-essem, over Rem brandt van Theun de Vries; een drama van Slauerhoff heeft Coen tot hoofdpersoon. Een vergelijking met het werk van Kelk dringt zich bij een bespreking van den roman Bloemend.weg 60 Bloemendaal TELEFOON 23280 (3 lijnen). Door de rijksveldwachters Kleijnjan en Bak ker is proces-verbaal opgemaakt tegen den be kenden wildstrooper H. Verspeek en diens huis vrouw L. Arts wegens het vangen van konij nen in het duin door middel van wildstrikken. Vermeld wordt, dat de vrouw de strikken ver voert, hetgeen dan straffeloos kan gebeuren, omdat het niet aangaat dat de jachtopzieners die vrouw aan den lijve visiteeren; daarvoor zal men vrouwelijke jachtopzieners moeten aanstellen. De Kennemer Eleetriciteit Mij. bericht per advertentie, dat zij een „electrische stofreini- gingsmachine" heeft aangeschaft, waarmede zij op zeer afdoende en goedkoope wijze het reinigingsbedrijf ter hand kan nemen." De huur bedraagt per dag van 10 werkuren, met inbegrip van bediening en transportkosten f 25; voor een willekeurig aantal uren van f 5 tot f 2,50 per uur, afhankelijk van het aantal uren. Bij een abonnement van minimaal f 100 per jaar, 20 pCt. rabat. L.l. Donderdag had in hotel „Duin en Daal"' een diner plaats, door den burgemeester van Bloemendaal, Jhr. A. Bas Backer aangeboden aan de leden van den gemeenteraad, als tegen beleefdheid voor het diner Z.Ed. Achtbare door den raad aangeboden bij diens installatie als burgemeester alhier. Het was 1.1. Donderdag feest op huize Karmel". De schoolkinderen van Hazerswoude waren n.l. de gasten van mevrouw Visser. Per boot waren de jeugdige feestvierders naar Haarlem gekomen, vanwaar ze in rijtuigen naar Bloemendaal gebracht werden alwaar hun, zoo goed en kwaad zulks met het regen achtige weer ging, een genoegelijke dag werd bereid. De welbekende Villa „Catharin-a", gelegen aan de Drakenlaan in Aerdenhout zal thans voor de derde maal in publieke velling ver kocht worden, ronder nog ooit bewoond te zijn geweest. IH. PLAATSELIJK NIEUWS VAN 25 JAAR GELEDEN. Het z.g.n. „laantje .van Maas" is door de zorg van het gemeentebestuur geducht opge knapt. Rioleering is aangebracht en een flinke klinkerbestrating. Jammer is het dat de lage hekjes voor de middelste groep woningen van van den Werkmansbond er nu zoo slordig bij staan, of liever liggen. i Bij de gehouden inschrijving voor het bou wen van een politieposthuis hoek Prof. van Vlotenweg was laagste inschrijver: J. W. Lassing, Bloemendaal voor f 5334. In een uitvoerige advertentie bericht het Electro-Technisch Bureau Gratio en Ross te Bloemendaal (gevestigd in een gedeelte van het huidige P.E.N. Kantoor) dat het een con tract heeft afgesloten met de Metaalgloeilam penfabriek Philips te Eindhoven voor den ver koop van Philipslampen, welke een stroom- besparing geven van 70 pCt., vergeleken bij de kooldraadgloeilamp. Donderdag 20 Augustus kreeg Bloemendaal bezoek van het gemengd koor der Amster- damsche vereeniging „Patrimonium". Door het 220 leden sterke koor, directeur de heer E. v. d. Ploeg, werd ter eere van Ons Week blad een 3-tal nummers gezonden, nadat door het jongere gedeelte flink wat was gestoeid, waardoor eenige frissche japonnetjes er niet helderder op werden. De muziekuitvoering op een Dinsdagavond te Overveen door de muziek van het 10e regi ment infanterie gegeven, heeft een flink succes gehad. Er waren veel luisteraars gekomen, die met blijkbare voldoening hun hart aan de goede muziek ophaalden. De politie zorgde voor de goede orde, terwijl ook het weder mee werkte den avond goed te doen slagen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1933 | | pagina 1