ONMOGELIJKE MOGELIJKHEDEN? PREDIKBEURTEN BLOEMEÜDAAL OUDenMIEUW Het doel der industrie. IS ZULK EEN RESULTAAT EIGENLIJK NIET TE MOOI? ZIJNE DADEN SPREKEN Z00 DUIDELIJK, DAT WIJ NIET BEHOEVEN TE BEGRIJPEN, HOE HIJ WERKT (Buiten verantwoordelijkheid der Redactie). (Overname toegestaan, mits met bron vermelding). N. 2.. O. De Nieuw Bconomiscne Groep (voor Neder land) begint met onderstaand' artikel een serie publicaties, welke ten doel hebben de aandacht te vestigen op de financieel-admi- nistratieve oorzaken, welke leidden tot de hui dige crisis, om daarna de middelen te noemen, waardoor de oorzaken opgeheven kunnen worden en herhaling voorkomen. De N. E. G. stelt uitdrukkelijk voorop, dat zij geen politieke richting nastreeft. Haar denkbeelden zijn gebaseerd op elemen tair rekenkundige begrippen en menschelijke overwegingen. De N. E. G. is als Nederlandsche organisatie volkomen onafhankelijk. Zusterorganisaties bestaan thans in Groot-Britannië, Ierland, de V. S., Canada, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, Japan, de Scandinavische landen, Oostenrijk, Frankrijk en elders. Al deze groepen baseeren him plannen en denkbeelden op die van den Schotschen inge nieur-econoom Majoor C. H. Douglas. Deze publiceerde zijn plannen reeds in 1918, dus voor den aanvang der wereldcrisis. Zij verte genwoordigen daarom niet een stelsel van uit crisis-noodzaak ontworpen opportunistische lapmiddelen. De leuze der N. E. G. is: Niet minder voor sommigen, maar MEER VOOR ALLEN. Zoo spoedig mogelijk zal een groep Haarlem gesticht worden. Wij noodigen hierbij allen uit, die waarde hechten aan het behoud van hunne individueele burgerlijke vrijheid en de verwerving van hun individueele - economische zekerheid, zich aan te melden voor het lid maatschap der N. E. G. De contributie bedraagt minimum f 3.50 per jaar, voor vvcrklcozcn 50 ct. (Postadres N. E. Prins Hendrikkade 20 Amsterdam). Wij verzoeken de lezers beleefd deze arti kelen uit te knippen en- te bewaren en anderen ter lezing te geven. Wie het geld heeft, heeft de macht. Aan deze waarheid, kan niet getwijfeld worden. Hoevelen hebben er zich rekenschap van ge geven, dat sinds het hegin der industrieele re volutie, dateerend van 1776 met de uitvinding van de stoommachine door James Watt, de wereld vrijwel geregeerd wordt door de In dustrie? Maar dat de Industrie op haar beurt weer de vazal is van de Geldmacht, en dat dus de werkelijke Macht en Contröle over de menschheid berust bij de Financiers? Het is voor ons onaanvaardbaar, dat de menschheid geregeerd dient te worden door de Industrie, hetgeen moet neerkomen op een soort Regeeren door middel van verarming. Wat is het doel van Industrie, resp. Voortbrenging? Men, dat is de Geldmacht, is erin geslaagd het werkelijk doel met succes te camoufleereri. De werkgevers werden de dienaren en de arbei ders beschouwden die werkgevers als hun meesters. In waarheid stond echter altijd de Financier achter dien werkgever. Precies zooals de Financier staat achter de politiek en de politieke machinerie, de couranten en de wetten des Lands. De Geldmacht heeft de pretentie te beweren, dat zij een soort weldoenster is. God kan in overvloed schenken, wat de Aarde voortbrengt, maar zonder ons, Geldmacht, zult gij Mensch, daar niet van kunnen genieten, want zonder ons kunt gij niet itoopen noch verkoopen. Voortbrenging in een normale Gemeenschap, khn geen ander doel hebben, dan te voorzien in de bekende behoeften der menschen, en die voortbrenging daent te geschieden op de meest ratïoneele wijze, dus met zoo weinig mogelijk individueele inspanning. Wanneer dat zoo is, dan is ook werkloosheid niet een vloek, want industrieele arbeid is in veel geringere mate noodzakelijk dan wij thans denken, en het volle levensdoel is dan niet uit sluitend arbeid. Eerder is werkoosheid dan een zegen! en een bewijs van maatschappelijke ge zondheid en vooruitgang en groei. Die werk loosheid is een geschenk, voortgekomen uit de Geest der menschen zelf, dank zij hun door de eeuwen geaccumuleerde wetenschap, tot gecon centreerde uitdrukking en toepassing gekomen. En die wetenschap stelt in staat tot een voller leven te geraken, jnfet veel meer vrije tijd. Een bevrijding uit den tredmolen. Tot onze diepe schande echter schijnen de enkelen, die daarnaar streefden en erin slaag den deze bevrijding voor zichzelf te verkrijgen, te weigeren de anderen daarin te laten deelen. De primaire Grondslagen: Het schijnt dan voor de hand te liggen, dat elk verstandig mensch, die niet gebukt gaat onder vooroordeelen, de volgende principes moet aanvaarden Het eenige normale doel van voortbren ging is, te voorzien in de behoeften der menschen. Ons financieel stelsel, is niets anders dan de methode voor de distributie daarvan. Het behoorde te voorzien in het doorgeven van de voortgebrachte goederen, ijppdat deze verbruikt konden worden. Onze voortbrengingscapaciteit Is begrensd maar slechts door natuurlijke omstandig heden, en door onze wellicht nog niet ten- volle ontwikkelde wetenschappen. De distributie daarentegen is eenvoudig een door menschen ontworpen stelsel, en is in feite door niets anders gelimiteerd, dan door onze eigen vooroordeelen, gewoonten en „bestaande rechten". Daar er geen natuurwet bestaat, die ons kan verhinderen onze goederen te distribu- eeren, is het feit, dat die verhindering des ondanks bestaat, toe te schrijven aan ons distributie-stelsel. Ons financieel stelsel draagt de schuld. Dus is ®is distributie-stelsel in het onge- reede geraakt. Het is niet bezig dat te doen, maar het i s zoo. Want over heel de wereld, belem mert het reeds de gewone voortbrenging en in vele gevallen heeft het ertoe gedwongen te ver nietigen, hetgeen reeds voortgebracht was. Maar kan iemand beweren, dat een ieder alles heeft, dat hij noodig heeft? Om deze reden is men overal trachtende de groothandelsprijzen van grondstoffen en arti kelen en producten op te voeren. Want op de tegenwoordige basis, zijn alle debiteuren en de- biteur-staten bankroet, en binnen afzienbaren tijd zal het heele stelsel ie elkaar ploffen, en zij weten dat. Want de rijkdom der crediteur- staten is de schuld van de Obiteur-Staten, vol gens ons thans geldend financieel-stelsel. Welk is dat Stelsel? Het is gebaseerd op in onderlinge concur rentie werkende eenheden van particulieren, die werken om een winst te behalen, en het distribueert koopkracht langs twee wegen: (1) Door winsten en dividenden. (2) Door loonen en salarissen in ruil voor bewezen dien sten, dat is, door Productie. Financiering behoorde te zijn Distributie. Dit stelsel ontstond in een tijd van scbaarschte, en tot onze schade en schande ondervinden wij, dat het dan ook alleen ge- schitk is om schaarschte en dan nog gebrek kig, te distribueeren, behalve voor enkelingen. Het kan niet overvloed distribueeren, want de ervaring heeft geleerd dat, waar overvloed heerscht, winst verdwijnt, wanneer er vrije con currentie hestaat, en dan houden de onder nemers op ondernemers te zijn, of zij nemen hun toevlucht tot sabotage. Wij herhalen ons financieel stelsel is ons middel voor het verdeelen van de rijkdommen, die thans zoo overvloedig zouden kunnen zijn. De wetenschap draagt er de schuld van, dat deze twee methoden voor het verdeelen der rijkdommen te .kort schieten, en die weten schap staat nog in haar kinderschoenen. Langs twee wegen kan deze tekortsehieting opgevangen worden. De eene weg is, dat wij ons leven richten naar de ongeschiktheid van ons stelsel. De tweede, dat dat stelsel gewij zigd wordt en gericht op het voldoen aan. onze behoeften en voortbrengingscapaciteit. Wij weten, dat de Sabbath den mensch ge geven werd, en dezelfde regel moet op ons fiancieel stelsel toegepast worden. Een stelsel, dat tekort geschoten is in het verdeelen, d.i. onder de menschen brengen van de rijkdommen die die menschen wisten voort te brengen, moet gewijzigd worden. t Het merkwaardige Beest. Het particuliere kapitalisme, zooals 't ge noemd wordt, heeft zijn dienst gedaan en kan nu gaan. De cïagen, dat een stad of een dorp op zichzelf kon bestaan, zijn voorbij. Het hielp van de wereld één maken, maar het bracht ons aan den rand van anarchie en chaos, met de be dreiging van een groote catastrophe op korten termijn. Want, wanneer de menschen niet kun nen werken, kunnen zij ook niet koopen. En waar moeten dan de goederen en producten blijven? Iemand, die de vijf hij elkaar heeft, moet zien, dat daar een tragedie uit voort moet komen. Het doel van onze tegenwoordige wereld schijnt intusschen nog steeds te zijn, om hoe ook, desnoods door oorlog, het oude, ver rotte, onmenschelijke stelsel, dat alléén onder Particulier Kapitalisme kan bestaan, te hand haven. Het is waarschijnlijk, dat de geelerden in komende eeuwen, wanneer zij over onze eeuw schrijven, het zullen hebben over de mieren en de bijen, en dan nog een ander so&rt beest, genaamd mensch, dat zijn geheele leven liet beheerschen door rijen en kolommen van cij fertjes in boeken, die bewaard werden in pa leizen, genaamd Banken. Dat was de eeuw van „Bankcocratie". Maai' ook, dat er althans enkele onder deze beesten waren, die inzagen, dat dat geld-spel in werkelijkheid een „racket" was en dat de wereld in den greep van een stel „.rasketeers" gehouden werd. Dit soort overwegingen, zal het Prof. Soddy in de pen gegeven hebben te schrijven: „Men kan Europa, na 20 eeuwen Christendom nau welijks beter beschrijven dan met deze aanha ling uit Ferrero (Greatness en Decline of the Roman Empire, vol. 1 pag. 223) „De Imperiale Democratie, die een wereld overheerschte van de senatoren met historische namen tot aan den eenvoudigsten landarbeider, van Julius Ceasar tot aan den kleinsten winkelier in een achtersrtaatje van Rome, was de speelbal van een kleine groep woekeraars" (Fredk Soddy Wealth, Virtual Wealth Debt. Pag. 185). (Wordt vervolgd). OVERVEEN. Op de laatste op 17 Januari gehouden Gar- neercursus, uitgaande van Haarlemsche Sla- gersvereeniging, heben de heeren J. en A. J. de Vries, Zijlweg 8, Overveen voor opgemaakte schotels versch vlgesch, resp. de eerste en de tweede prijs behaald. Gezien de groote deel name, ook van reeds in het vak geroutineer- den, mag deze prestatie van deze beide jonge lui als een eerste klasse aangemerkt worden. AERDENHOUT. OUDERAVOND OPENBARE LAGERE SCHOOL AERDENHOUT. Woensdag 7 Febr. werd een ouderavond ge houden ln bovengenoemde school welke bezocht werd door ongeveer 100 belangstellenden. Dit groote aantal zal zeker wel 't gevolg zijn ge weest van het punt der agenda „Inleiding door Dr. Premselaar uit Amsterdam met als onder werp: Sexueele voorlichting voor kinderen". Aandachtig werd, hetgeen Dr. Premselaar omtrent dit onderwerp naar voren bracht, ge volgd. Een luid applaus bij het eind van zijn causerie bewees hoezeer deze voordracht in de smaak der aanwezigen was gevallen. De thans zittende Oudercommissie werd bij acclamatie herkozen. Besloten werd tot oprich ting van een zangclubje, waarvoor men zich kan opgeven bij het hoofd der school. Tevens zal getracht worden een handwerkcursus te vormen waarvoor men zich kan opgeven bij mevr. Weijntjes, Westerlaan. Er bleken onder de aanwezigen nog meerdere plannen voor diverse clubjes te bestaan. Uit een en ander blijkt dat de Oudercommis sie met genoegen op deze geslaagde avond mag terugzien. Iemand, een stumperd, als hij gewis eens was, schrijft als volgt: „Ik kan niet nalaten U te danken. De schitterende resultaten, die ik door het dragen van mijne RadiwoIIdoeken tegen mijn hevige, steeds durende pijnen gehad heb, nopen mij daartoe. Van mijn jeugd af heb ik aan een slechte sjpijsvertering geleden, wat naderhand op rijperen leeftijd alle mogelijke ziekten en narigheden, als Rheuma- tiek, geweldige Hoofdpijnen, Slapeloosheid, krachteloosheid enz. veroorzaakte. Tijden lang, jaren lang voelde ik van die knagende pijnen op veie plaatsen van mijn lichaam. Om moedeloos onder te worden. Letterlijk alles heb ik geprobeerd. Letterlijk alles heb ik geslikt. Handen vol geld gaf ik uit, met als resultaat „een oud man" ondanks mijn 52-jarige leeftijd. En nu voel ik mij weer als „een vroolijk kind van 18". Feitelijk is de Heer M. daarvan de oorzaak. Die zei mij: „maar man, je behoeft het toch niet te gelooven en of je 't nu al begrijpt, wat doet het er toe. Je ziet toch aan mij, welk resultaat zoo'n doek kan geven". U weet zeker wel, dat ik eerst een kleinere doek gekocht heb en daarna nog* een paar andere. Vooral door het dragen der Nr. 28 en 49 ben ik enorm vooruitgegaan. Nogmaals, Heeren, hartelijk dank voor die, voor vele menschen misschien onbe grijpelijke, maar voor alle menschen zeker schitterende uitvinding". Om tot het schrijven van zoo iets te komen en dat voor een man, gij zult het wel beamen, lezer en lezeres, daartoe moet er toch waarlijk heel wat gebeurd zijn. Onop houdelijk, eiken dag opnieuw, worden nieuwe ondervindingen medegedeeld, welke ge bruikers in verschillende landen met de wereldberoemde RadiwoIIdoeken gehad hebben. Gij hebt misschien al meermalen van Radiwoll gelezen of gehoord en toch gaat ook gij allicht voort met het slikken van tabletten, enz., enz., waarmede óók gij tenslotte niet gebaat 2ijt. Bedenkt, wat het zeggen wil, dat Uwe hersenen een hoogtepunt van kracht kun nen hereiken, Uwe spieren en klieren weer kunnen verzetten, wat van ze geëischt wordt, kortom, Uw dagelijksch werk, wat het ook zij, weer een genoegen voor U wordt, en het leven voor U weer waard wordt geleefd te worden. Radiwoll is absoluut de meest schitterende ontdekking op het gebied van Radium- Therapie, zijn daden spreken overal duidelijke taal. Vanaf enkele guldens is Radiwoll verkrijgbaar. Talm niet, maar zorg minstens ervan op de hoogte te komen door onderstaande coupon (in open envelop, waarop 1% cents postzegel geplakt moet worden) tenstond te zenden aan de RADIWOLL RADIUM MAATSCHAPPIJ N.V., HEERENGRACHT 56, AMSTERDAM. Coupon: Zendt mij, zonder eenige verplichting mijnerzijds, p.o, gratis Uw geïllustreer de brochures. NAAM: ADRES: WOONPLAATS: 285 ZONDAG II FEBRUARI. Ncd. Herv. Kerk, Bloemendaal. Vm. 10 uur, Ds. G.- H. Wagenaar, Pred. te Rotterdam. Jeugddienst ln het Jeugdhuis. V m. 10 uur, de heer W. F. G. Dankbaar. Jeugddienst voor Ouderen. N.m. 7.30 uur, Ds. J. C. van Dijk Overveen. V.m. 10 uur, Ds. J. C. van Dijk. Ned. Hervormde Evangelisatie te Santpoort. Zondag voorm. 10 uur J. Makkeiie, van Amsterdam. nam. 5 uur Ds. M. G. Blauw, van Schoten. Religieuze Kring, Aerdenhout. V.m. 10% uur, Prof. Dr. L. J. van Holk, Leiden. Ned'. Herv. Gem. Santpoort. v.m. 10 uur Prof. Dr. G. A. van den Bergh van Eysinga. "Judas de Verrader", Joh. 13 vs. 30. Op Donderdag 15 Febr. e.k. om 8 uur zal Prof. van den Bergh v,an Eysinga zijn© derde of laat ste lezing over den Bijbel houden in het Kerk gebouw. Medewerking van het Zangkoor; Fluit spel van Mej. G. Frankfort. Collecte voor c.» Afd. Vrijz. Hervormden bij de uitgang. Geref. Kerk in H. V. Haarlem Kerkzaal „Blauwe Kruis". V.m. 10% uur, Ds. B. J. C. Rijnders. N.m. 5 uur, Ds P. A. E. Sillevis Smidt. De Vrije Katholieke Kerk, Popellaan, Kinhedmpark. V.m. 10.30 uur, Gezongen H. Mis. Donderdag 15 Februari. V.m. 7.30 uur, Gesproken H. Mis. Zaterdag 17 Februari. V.m. 7.30 uur, Gesproken H. Mis. &OOft A\r. -p.TlOe AVAN II. OVER DE BRONNEN EN HOE ZE ZJN BENUT. Dat naar de wijsgeer van den nieuwen tijd iHegel) zegt, de wil van Minerva des nachts vliegt betcekent wel allereerst, dat de weten- schap niet deel neemt aan het dagbedrijf van verkeer, handel en politiek, maar het kan ook beteekenen, want de vogel waarmede de godin der wijsheid wordt afgebeeld zal wel geen „jon kie" geweest zijn, dat aan den wijzen ouderdom dingen openbaar worden, die den mensch in zijn gewone dagleven verborgen Mijven. Wat zijn de bronnen waaruit geput moet wor den cm tot het in den nacht van den verleden tijd verborgene door te dringen? Ons dunkt de vergelijking van de geschiedenis- kunde met den wü gaat hier al mank, waarmee ze gezellig -dadelijk aantoont maar een vergelij king te zijn de eerste bron der geschiedkunde is! de tegenwoordig zichtbare toestand, van het te onderzoeken gebied; de tweede de mondelinge overlevering van betrouwbare heden, op allerlei wijzen te toetsen, maai- door niets te vervangen; de derde: oude kaarten, liefst door beëedigde landmeter vervaardigd; de vierde: oude gravure's enz. platen, teekeningen en schilderijen; de vijfde en ten laatste niet het geringste: al het geschrevene en gedrukte te beginnen met de cir- conden, oorspronkelijke stukken en hetgeen ver der op schrift is gesteld tot het kleinste nieuws blad berichtje toe. Volgens Mr. R. W. Taóema, die in 1856 bij Nijhoff en Thieme een „Geschie denis der Stad Zutfen" uitgaf, behoort de ge schiedenis van bijzondere landstreken slechte in de tweede rang te staan, omdat zij slechts deel is der Volksgeschiedenis. Dat is alles maar betrek kelijk. De geschiedenis van het. kleinste gebied, (maakt deel uit van die der geheele menschheid. j Onze streek. Kennemerland is een cieel der aarde. !De antwikkelingegeschiedenis der aardkorst geldt ;ook voor het stukje grond tusschen polders en jzee waar wfj wonen. Is de geschiedenis der menschheid niet .samengesteld uit de geschiede nissen van dorpen en steden Onze geschiedenis is die van het platteland tusschen Leiden en Alk maar met de stad Haarlem ais Oostergrens ter halver wege. Het gaat bij ons om 't land, de tegenstelling van 't kostelijke ataal van 't steed- sche Velerhand (Huygens), het land dat deze leuze heeft: „Geleerden spreken veel, maar boe ren zeggen is meer; de beste sohoolvrouw is de dadelijke leer." Laat ons dan dadelijk van leer trekken en zeggen hoe wij de gezegde bronnen benutten. 1. Langs den weg loopende laten wij onzen oogen en ooren geen rust, hier staat een Her mes op een oude Romeinsche wegpaal, daar is een uit het faosch gehaalde paar grenssteenen met hun wapens, een Wiare oogenlust. Ziet die twee oude topgevels in de dorpsstraat aan, ziet 't schalksch „Het Hemeltje" daar op dien gevel staan. Is niet „Voorduin" een oud-Kennemer- landsche naam? Daar verderop ziet ge gelijk aan die van honderd jaar geleden Kruidnoten achter het raam. Bloem-oord en Patna, Sparren- heuvel en De Rijp, De Beek en Bloemenheuvel en vooral 't Anker, dat straks weer op het hek komt staan, en Wilnis- of Wildernisoord, dat zooals het hoort, op Willemsoord moest staan, de Tetterode-weg, die garen- later „vodden" (let wel nette kleeren) „bleek" van Gehrels, de Nachte gaal, Kweekduin en Middenduin, de Zeereép, 't Klokje, Kraantjelek, Elswout, de Aterdenhout, Relle. Koekkoek, Bekslaan en Vogelenzang, ze klinken in ons oor welluidend als gezang van merels! (Weetlust) „Hoe steekt hier 't given af bii 't verschiet?" (Waarmond) „Hier is het dat de rijke Haaxlemiet, ,.En Amstelaar na 't afdoen hunner zaken „In 't schoonst saizoen bij 't lommer zich vermaken!" (Noord Hollandsche Arkadia Ao. 1732). Dus toch geen boeren in dit dorp? Alleen maar heeren? Een mengelmoes van beiden. Ieder heer hier buiten heeft iets bolersch en iedre boer iets heerigsch over zich. 2. En wij spreken met hen. De 72-jarige visch- verkooper verhaalt ons vian het Oude Hoog- Watersohap van Woerden dat zelfs noch in Spaarndam dacht te gebieaen. De in Bloemen daal geboren tuinman zegt ons, dat de diepte van het meertje van Berkhout, van Caprera wel de 2 Meter niet overstijgt, maar op den bodem altijd bij het baggeren klei gevonden is, duidend op ouden grond. Een ander zegt U dat zijn Grootvaêr zich herinnerde dat men op schaat sen de duinen door in harde winters van de Vogelenzang naar Aelbertsberg reed alleen hier en daar afbindend om „blinkers" te overschrij den, de heer Gehrels toont U het vernuftig, sterk en nog goed bruikbaar, bijna ongeschonden houtwerk zijner bleekerij nog juist zoo in ge bruik als honderd jaar geleden; de paal aan welke de waschmanden werden opgeheschen (outljds tweemaal in het jaar, in Maart en in October) is weliswaar gebroken, maar de stampers en de kuipen en de kruiwagens zijn nog van vorm en stof geheel gelijk de vroegere en 't steentje d.wm. in den buitenmuur var^ 'fc drooghuis duidt gelijk de geschriften ook uit-™' wezen op de Garenbleek van eene de Waal Malefijt. Nog noem't men de De Neufvillelaan Novililaan, spreekt van De Hospesbrug en de oude poortwachter van Elswoudt weet U een schat van overleveringen te verhalen, die zich aanknoopen aan de Kunstwerken, die gij langs de Elswoudtlaan reeds zaagt, de sluis- bij de Marcelisvaart, het oude Poortgebouw, de oud Hollandsche Poorthekken, wederzijds van Duin vliet, een bij de brug van Sandenhoef, een brug' bijna nog geheel in den ouden staat. 3. 4, 5. En verderop bij het Klaphek raken wij niet uitgepraat, noch verder dan en over Boe kenrode. Men toont ons voorwerpen en oude kaarten, oirconden en andere geschreven en ge drukte stukken, reien familienamen gaan aan ons voorbij, inheemsche en uitheemsche, vlele ook die nog een beminden klank bezitten. En in de archieven van de stad en van de dorpen tooni men zcoigoed ais in de huizen dei- gezeten en eenvoudige burgers rechtgeaard trotsch ons het bezit aan kaarten platen, handwerk en baar was. Alles met. liefde. De echte Kennemer denkt historisch, vooral als hij een buitenman is in zijn hart. Want hier in Kennemerland klopte het hart der grafelijkheid, het buitenhart, wan neer het Hofhart in den Haag maar rust, aflei ding door de jacht op herten, hazen en konij nen, water- en duingfevolgte zocht, of onder t vinken en weiden handvesten onderteekende van de sterke Brederode's. Hier maalt ons de geschiedenis hoe Petronella, wier gemaal Floris II Aelbertsberg voor haar gesticht had, als zijn weduwe voogdes van Dirk de zesde, met Paus Gregorius den Groote in bondgenootschap stond tegen den Keizer (die eenmaal door haar half broeder zou worden opgevolgd) die zich op zijn beurt bondgenoot verklaard had, van den naai den zin van Holland's graven al te machtig wondenden Bisschop van Utrecht. Hier zal deze Petronella, Gregorius' Pauselijk© boodschap heb ben bereikt, waarin hij als een lofwaardige daad, als Christenen, die door hun Heiland van de geestelijke slavernij waren verlost, op hun beurt natuurgenooten, die niet door den Schepper maar door het jus gentiaan (het recht der volken), in den slavenstand gebracht waren, van hunne banden bevrijddenHier wias het, dat reeds in 506 n. Chr. van de synode van Agde de bood schap gehoord was, ,Jdat lijfeigenen niet door hunne heeren naar welgevallen gedood mogen worden, maar door den wettigen rechter moeten worden gevonnist". Ook hier was het, dat haar stof vond in krachtige mannen en aangebeden vrouwen een ridderschap, die „Het vermijden van onrechte oorlegen, de verdediging der vteronge- lijkten, en een onberispelijk leven voor God en de menschen ten levensdoel van hai'e leden stelde". Hier was het. dat ridders ontrouw wer den aan hunne leuze, maar niettemin bleef ook hier deze goede invloed van het Christendom zich ontwikkelen. Hier was het ook. dat uit wel vaart weelde, uit weelde ongebondenheid en daaruit (gelijk in onzen tijd) twisten en partij schappen opschoten. Hier was het, dat in de 12e en 13b eeuw schrikkelijke watervloeden het land teisterden en burgers en vrijen, edelen en gees telijken aanspoorden, waterschappen te stichten (vian de zorg waaromtrent men bij ons te lande voor het eerst heeft gehoord omtrent de 8e eeuw) ondeelbaren ook ten dienste van het belang van allen bestemden staat, den samenlevingsvorm ons nu nog eigen. Hier js ook geweest, dat de 'Hoek- schen (Jaoofaa van Beieren, zoogoed als de Bre derode's) de Cabeljauwschen (Haarlem, ook Wil lem de Vijfde later ook Philips van Bourgondië) de eenzijdige oppermacht betwistten over het land, dat eerst na het begin der 19e eeuw van oorlogsgeweld op zijn bodem niet meer zou lij den. In Juli 1572 hebben de Spanjaarden alle dorpen „van Aelbertsbterch tot Sparenwoude" toe verbrand. In December van dat jaar legeren Spaanschgezinde benden zich bij het latere Els wout. Omstreeks 1573 laat Don Frederick het huis ter Kleef in de lucht vliegen. Het Kasteel te Brederode was reeds vroeger, in 1573, verbrand. In Januari 1795 trekken Fransche troepen Haar lem binnen. De burgers buiten het regtsgebied van Haarlem hebben in 1798 veel overlast van uit den band- geschoten Fransche troepen. In 1799 landen Russen en Engelschen in Noord-Holland, er wordt gevochten tot bij Santpoort. In dat zelfde jaar lichten Bataafsche huzaren o.a. in woners van Bloemendaal op en voeren ze wieg. De Russen kampeeren in de duinen in de buurt. In het archief van Haarlem is een glasplaatje van een teekening daarvan. De Fransche Gene raal Dumonceau is in 1803 bij Kraantjelek ge kampeerd en spoedt zich te onzer verdeging naar de kust bij Zanvoort, als de Engelschen deze plaats van uit zee beschieten. Oef. Hun laatste kanonschot luidt een tijd van langdurigen vrede in den zin van afwezigheid van krijg in. Zoo blijkt ons al keuvelende, dat de verschillende bronnen als het ware dooreen worden benut. Wat betreft de kaarten en gedrukte stukken willen wij hier eene opsomming geven van die wij tegenkwamen en hebben geraadpleegd of nog zullen raadplegen. De opsomming kan intusschen alvast anderen ten dienste zijn. Ze zijn niet of behooren bij uitzondering tot de bronnen dooi den heer W. P J. Overmeer aangehaald in zijne kronieken in dl3 jaargangen 3 en 4 van het Bloemendaalsch Jaarboekje: Help U zelf. Eerst dan de kaarten. (Wordt vervolgd.) drukwerk uit tijden dat kieken niet eens denk-daarmee den grondslag leggende voor den eene-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1934 | | pagina 7