PREDIKBEURTEN BIOSCOOP. SCHAAKRUBRIEK Gevaar van oorlogsgepraat. w«. «i »»W.««»V.IIW».I.. ar. ai Ned. Herv. Kerk, Blocnienduai. Y.m. 10 uur Ds. J. C. van Dijk. Jeugddienst in het Jeugdhuis. V m. 10 uur de heer W. F. J. Dankbaar. Gereformeerde Kerk Bloemendaal. Zondag 15 April, v.m. 10 uur, Ds. J. C, Brus- saard. N.m. 5 uur, dezelfde, Catechismus, Zondag 23. Nederl. Protestantenbond afd. Bloemendaal. Zendag 15 April, 10.30 u. Ds. W. Mackenzie, Amsterdam. Extra sckaal-collecte ten bate van de afdee- lingskas. De Vrije Katholieke Kerk, Popellaan Kinheimpark. V.m. 10.30 uur, Gezongen H. Mis. Woensdag 18 April. N.m. 8 uur, Completen en Lof, met toespraak. Donderdag 19 April. V.m. 7.30 uur. Gesproken H. Mis. Zaterdag 21 April en Zondag 22 April: bezoek van den Bisschop. Overveen. V.m. 10 uur Ds. P. G. de Very Mestdagh, Pred. te Rotterdam. Ned. Hervormde Evangelisatie te Santpoort Zondag a.s. voorm. 10 uur. Ds. J. W. Groot Enzerink, Leiden. Ned. Herv. Gem. Santpoort. V.m. 10 uur, Prof. Dr. G. A. van den Bergb van Eysinga. „De godsdienst in het leven." (Zach. 1.4, VS. 20.) Vereenigde Doopsgezinde Gemeente te Haarlem. V.m. 10% uur, Ds. J. M. Leendertz. Gerei. Kerk in H. V., Haarlem. V.m. 10 uur, Ds. B. J. C. Rijnders. N.m. 5 uur, Ds. P. A. E. Sillevis Smitt. In het Luxor Sound Theater draait deze week de groote Lilian Harvey-film MY WEAKNESS (Loulou maakt promotie). Regie DAVID BUTLER. modezaken, schoonheidsinstituten enz. en als zij eindelijk omgetooverd is tot een zeer aan trekkelijk wezentje laat Ronnie, die zelf nog steeds niet getroffen is door haar schoonheid en charme, haar los op een millioiuiair. Hij heeft hiervoor zijn neef Gerald uitgekozen. Op een mode-show maakt Loulou haar entree in de uitgaande wereld en daar wordt zij door Ron nie aan Gerald voorgesteld. Weldra wrijft Ronnie in zijn handen, want Loulou schijnt Gerald aardig in te palmen. Zij zitten samen op een bank in den tuin en eten rauwe worteltjes, terwijl Loulou zingt Gather liprouge while You may". Gerald is in de wolken dat hij een eenvoudig meisje ge vonden heeft, dat houdt van rauwkost en post zegelverzamelingen en niet is als de andere meisjes van deze generatie. Loulou daaren tegen is wanhopig omdat Ronnie niet wil in zien dat zij van hem houdt en niets geeft om Gerald. Oom Ellery begrijpt intusschen niets van zijn zoon. De laatste dagen mislukken alle trans acties die hij doet, er schijnt een meisje ach ter te schuilen. Oom besluit eens na te gaan waar zijn zoon zijn tijd verknoeit en zoo zien wij den ouden heer met Jane in een auto. Gerald volgen als hij naar Loulou gaat. Wanneer de jongeman bij zijn geliefde komt, stapt papa achter hem de deur binnen en wordt zoonlief naar huis gestuurd. De oude heer weet nu bij wie zijn zoon zijn tijd verbeuzeld en nu zal hij op zijn beurt eens probeeren Loulou te overreden van een huwe lijk met zijn zoon af te zien. Hij wordt echter zelf op dusdanige wijze in- gepalmt dat hij heelemaal niet meer aan Jane denkt, eenige uren blijft keuvelen onder een glas Whisky-soda en besluit dat hg zelf met Loulou wil trouwen. Wanneer Ronnie dit hoort is hij ten einde raad, dat zulk een lief jong meisje wil trouwen met zijn ouden oom. Cupido's laatste pijl treft echter doel en Ronnie komt eindelijk tot de conclusie dat hij Loulou zelf lief heeft. De Londensche pers over Lilian Harvey's ,MY WEAKNESS", welke deze week in het Luxor Sound Theater draait. „Evening News" zegt: „My Weakness", uitgesproken Lilian Har vey's beste film, die zij tot nu toe in Hollywood gemaakt heeft... Een Schitterend scenario, goede muziek en geniale, komische karakter rollen. Een eerste klas amusementsfilm. „Daily Mail" zagt: „De bewonderaars van Lilian Harvey zullen verrukt zijn over haar spel in „My Weakness." „Evening Standard" zegt: ..Hoogst amusante scènes, een pracht verza meling van weergalooze schoonheden. Een door en door betooverende muzikale film." „Sunday Referee" zegt: „My Weakness", de beste film die Lilian Harvey tot, nog toe ia. Hollywood gemaakt heeft, vol goede dialogen, mooie meisjes en prettige liedjes." „Emp-re News" zegt'; „Go*v li v-'i.-dek, vaal aardige meisjes, pittige gezeg n leuke grappen." „Etui Weekly" zegt: „Lilian Harvey op haar best." mm VOETBAL. laag verwacht werd. In technisch en tactisch opzicht toch waren de gasten ons vér de baas. Hun opstellen, koppen, passeeren, driehoek- spel. het was alles ontegenzeggelijk beter en geraffineerder dan het spel der onzen, die wel is waar geen krimp gaven, doch hc rfdzakeiijk opportuun voetbal speelden, meer gebaseerd op afbreken dan opbouwen. In onze voorhoede wilde het maar niet vlotten. De linksbuiten Meinders, die ons (vooral na de rust) tegen de Belgen op zoo'n prima partijtje had ver gast, kon niet op tegen de den rechsback Gas- kins In het midden mochten Bakhuys, Vente en Smit hun best doen, de midden-half Chat- ton, die meermalen, als derde back fungeerde, gaf hun te weinig bewegingsvrijheid, om hun spel productief te doen zijn. Onze middenlinie kon zich ook al niet te veel aan haar voedende taak wijten, omdat de Iersche voorhoede haar aandacht maar aJ te veel noodig had, al konden deze heeren hun plezier wel op door het subliems optre den van onze beide backs, van wien Weber zijn ré-entree in het nationale elftal waardig vierde De blonde Ado'er had het er blijkbaar opgezet Moore dwars te zetten,, en dit is hem wonder wel gelukt, want werkelijk gevaarlijk is de Ier niet geweest, en kans tot schieten werd' hem niet geboden. Toen Ierland dan de leiding: nam, was de stemming weinig opgewekt, want tot een ge rechtvaardig optimisme had het spelverloop tot dat oogenblik geen aanleiding gegeven en het pleit voor den geest, welke momenteel in het Nederlandsch elftal heerscht, dat al die sombere verwachtingen beschaamd werden. Want onze jongens voelden zich blijkbaar lang niet geslagen. Met een heerlijk élan wier pen zij zich opnieuw in den strijd en een serie aanvallen beukten op den verdedigingsmuur, die het Iersche achtertrio FoleyByrne Gaskins vormde. En ziet, de muur werd door broken. Het was onze eminente middenvoor, die de balans weer in evenwicht bracht, als hij een uitstekend genomen corner door Wels inkopte. Een donderend stadion begroette dit doelpunt, en mobiliseerde tevens de reserves aan geestdrift en uithoudingsvermogen waar over de Oranje-jongens beschikten. Reserves, die machtiger bleken te zijn, dan het flegmatieke, wetenschappelijke voetbal genre der Ieren. Weer was het Bakhuys, die een pass van den herboren Meinders benutte, en op één knie liggende, langs Foley; tikte- Holland was niet meer te houden. De hechte verdediging der gasten werd aan flarden ge speeld. Steeds weer zig-zagden onze aanval lers, voortreffelijk gesteund door hun half backs, door de Iersche verdedigingslinie, en doeltreffende „Opium voor het volk". Boven dien als er legers en vloten zijn, moeten er ook recruten komen. En hoe zal dat kunnen als „de krijgshaftige geest" sterft? Legers en vloten zijn voor hun bestaan afhankelijk van patriot tisch gezwijmel en van menschen, die in elk geval in de mogelijkheid van oorlog gelooven. De regeeringen hebben dus het grootste belang bg oorlogsgepraat. Dat belang hebben ook de wapenfabrikanten. Zij leven van de oorlogsvrees. Als die verdween was het met hun zaken gedaan. Zij willen niet bepaald oorlog, tenzij hij ver genoeg weg is om tevens winstgevend en veilig te zijn. Maar zij willen vooral oorlogsber edheid, zij willen zware bewapeningen, waarvoor de menschen gTaag hun belasting betalen. Daarom moet de belastingbetaler voortdurend in een roes van vrees leven. De groote wapenfabrieken besteden millioenen per jaar voor propaganda, propa ganda voor paraatheid. Daartoe worden volken tegen elkaar opgezet, worden ze bang voor el kaar gemaakt. Onbenullige incidenten worden i opgeblazen, de kranten schreeuwen, de men schen kijken elkaar boos aan en met afschuw of geestdrift praten zij over het dreigende on vermijdelijke oorlogsgevaar. Allemaal onzin. De bulgaarsche kwestie, zeide Bismarck, is de botten van een pommerscher. grenadier niet waard. Er is in Europa niet één kwestie, welke de ontzettende gevolgen van een Europeeschen oorlog waard is. In hun verstandige oogenblik- ken weten de staatsheden dat wel; ik geloof niet, dat er één ernstig oorlog wil. Maar zij kunnen zich niet bevrijden van de eeuwenoude gewoonte om over oorlog te denken en te pra ten. Bovendien dient het hun doel; het past hun als politici. Het is niet waar, dat er thans in Europa over oorlog gepraat wordt, omdat er oorlogsgevaar dreigt. Maar het is stellig waar, dat er oorlogsgevaar dreigt omdat er over oorlog gepraat wordt. Schep voldoende vrees, schep voldoende wantrouwen en het oogenblik kooit waarop „de geweren van zelf afgaan". I EERE-TENTOONSTELLING H. F. BOOT IN HET FRANS HALS MUSEUM. H. F. Boot werd 8 Febr. 1877 te Maastricht geboren, kreeg op zijn tiende jaar zijn eerste teekenlessen en wel van Weingartner te Breda, volgde vanaf 1896 eenige lessen aan de Rott. Akademie onder leiding van J. M. Weitkamp, werd een paar jaar later geheel en al diens leerling en ontving gelijktijdig lessen van Maasdijk (figuur), Ezerman (perspectief) en Miedema (boetseeren). In 1907 woonde hit te Spaarndam, samenwerkend met Wolvekamp, later ook met Kraijder en Huisman, om zich na een tweetal jaren voor goed te Haarlem te vestigen. Hij be- X^te'.dl!,ZIJf1J5.?hU"C:I:SI!aflm VLfZ h°°rt onbetwistbaar tot een der beste kunstenaars van Kennemeriand, waar hij school maakte en menig schilder „zijn palet heeft overgenomen' Boot is een schilder van voorname kwaliteit; zóó toonde hij zich reeds in zijn eerste doeken, die hij 30 jaar geleden maakte, zóó toont hij zich ook in zijn jongste scheppingen. Hij staat thans cp de volle middaghoogte van zijn, nog steeds deed en met een gloeienüen kogel no. 4 in het vijandelijke net deponeerde. Het was een on vergetelijk oogenblik. Een juichende menschen- zee bracht ons elftal ovatie- cp ovatie Nog v aren de verrukte toeschouwers riet tot rust gekomen toen de nuttig spelende Smit zijn tweede en Nederlandsch vijfde doelpunt scoor- Oplossingen, bijdragen, enz., te richten aan den Schaakredacteur, Gedempte Ouüe Gracht 63, Haarlem. PROBLEEM No. 419. Fr. Herben, (Sittard)i Mat in twee zetten. Stand der stukken: Wit: Ka7, Del, Tc6, La4, Pe4, c3, d2. e6. *4. Zwart: Kd5, Lb5, Pf7. b6, f5. EINDSPEL No. 91. In een consultatiepartij, gespeeld te Amster dam 31 Januari 1934, tusschen Helmskerke en van der Einde (met wit) en Hans Kmach (Weenen), met zwart, ontstond na den 25sten zet van Zwart (Lb7c6) de volgende stand: IStiats Harvey in de Fox-Film cMy Weakness® Cupido heeft geen gemakke'ujk baantje. Men zou denken dat het een leuk spelletje was om pijlen af te schieten op de harten van jonge menschen. Maar Cupido zegt, dat het niet zoo een voudig is als het er uit zie' vooral wanneer men probeert een ongevoelig hart te raken zooals dat van Lew Ayres of Lilian Harvey. Deze laatste vervult de rol van Loulou, niet h&ar heeft Cupido geen last. Van het eerste oogenblik 8f, dat zij Ronnie ziet, is zij tot over haar ooren verliefd op hem. Hij ziet echter in haar alleen het onaan trekkelijke dienstmeisje van zijn oom EJlery Gregory, hetgeen hem niet kwalijk te nemen is, daar zijn oom hem juist heeft medegedeeld, dat hij zijn wiaandelijksche toelage niet meer krrjgt. Ronnie geeft hiervan de schuld aan Jane Holman, die probeert zijn oom, Ellery Gregory den corsettenkoning, in te palmen, hetgeen haar schitterend gelukt. Ronnie kan dit niet zien en maak zijn oom de heftigste verwijten; hij zegt o.a. „Ik zou het eerste het beste on aantrekkelijke meisje van prachtige kleeren kunnen voorzien en haar kunnen beschaven, om haar daarna uit te huwelijken aan de een of andere millionnair, véél gemakkelijker dan Jane Helman". „Probeer het dan eens met Lou lou", zegt zijn oom, bulderende van het lachen, „en je krijgt je toelage weer". Loulou smeekt hem haar te helpen, maar Ronnie vindt haar het aankijken niet waard en verlaat het huis. Thuis komende vindt hij een groot aantal van de mooiste meisjes uit de stad, allen vriendinnetjes van hem, op hem wachten. Als hij hun zijn moeilijkheden vertelt heeft, beloven zij hem uit deze moeilijke situatie te redden. „Och", moppert Ronnie, „zelfs jullie meisjes met al je charme, zullen geen kans zien een vlinder te maken van dit", terwijl hij op Lou lou wijst, die hem gevolgd is naar zijn huis. De jonge dames zijn het echrsr niet met hem eens en als zij Loulou wat ieuke kleeren heb ben aangetrokken staat Ronnie verstomd van het resultaat en herkent hij haar nauwelijks. Hij belooft haar te zullen helpen, waarna Lou lou overgelukkig naar huis gaat. Als zij het huis uitkomt, treft zij Maxie, haar vriend, die op haar stast te wachten. Als hij haar aankijkt ziet hij dat er iets niet in orde ïs en hij wil den kerel, die probeert hem zijn meisje te ontstelen eens hardhandig de waarheid gaan vertellen. Loulou geeft hem echter tc kennen, dat zij van zijn attenties niet langer gediend is en stuurt hem weg. Zoo zien wij Loulou arhtfreenvolgens in NABETRACHTING NEDERLANDIERLAND. Wij gaan naar Italië.' Dit is het resultaat van den met zooveel spanning tegemoet ge- zienen wedstrijd tegen het Iersche elftal, "de wedstrijd, waarvan Karei Lotsy getuigde, dat hij er geweldig voor „kneep". Nu wij het toch over Karei Lotsy hebben: hij heeft geen trap tegen den bal gegeven, maar toch komt hem een groot deel van de eer toe, welke de voetballende Hollandsche natie ten deel valt, door als een der zestien uitverkore nen naar Itaië te gaan, om daar te strijden voor den hoogsten titel: wereldkampioen. Want toén Lotsy geroepen werd om den wel zeer vervallen naam van voetbal-Holland in den ouden lliister te herstellen, erfde hij een vrijwel faillieten boedel, waardoor hij een zware taak op de schouders nam. Bijgestaan door Herberts en Mundt, heeft hij zich intus schen schitterend van die taak gekweten, en het moet wel de schoonste belooning voor hem geweest zijn, toen hij Zondag na het eind signaal door zijn enthousiaste „kerels" op de schouders genomen en naar het kleedlokaal gedragen werd. Bergen werk heeft hij verzet op velerlei ge bied, en dit alles „con-amore". Alles pure lief hebberij. Nu eens geen betaald baantje, geen hoog gesalarieerd ambt, geen greintje eigen belang, neen, ten koste van veel tijd en veel inspanning heeft hij, louter uit liefde voor de sport, gepaard aan een hoog nationaliteits gevoel het Nederlandsche voetbal den naam teruggegeven, die zoo weinig eervol verloren was. Bravo Karei! Je hebt den dank te oogsten van de honderdduizenden Nederlanders, die Zondag in het stadion of aan de radio den westrijd gevolgd hebben Al is het dan „maar" sport, ook de goede sportnaam van een natie vindt in wijden kring weerklank, en kan uit stekende propagandistische diensten verrich ten. Ieder op zijn terrein. Jou, Lotsy, op jouw voetbal-,,terrein" mag de lof van Nederland niet onthouden worden. Dit ter inleiding. Al waren de Ieren dan niet in hun aller sterkste samenstelling naar Holland gekomen, toch brachten zij een elftal op de been, dat het volle vertrouwen van hun vaderland had. Van de elf spelers waren er tien „profs". Ook het phenomeen, de middenvoor Moore was van de partij. Alle factoren waren dus aanwezig' om een sepsationeele ontmoeting te verwachten. En sensationeel is zij geworden. Nadat de ruststand ingegaan was met 11, verschafte Moore zijn elftal kort na de her vatting, dank zij een formidabele blunder van onzen zwak spelenden doelman, zijn elftal de leiding. Tot dit oogenblik was het spel der Ieren van dien aard, dat algemeen een neder- hT MlS'T^S rM' talent en iS daar°» tusschen genie er.^Lubift, waarin bet gemo --TT™ Hoilaila heeft vercliencj gewomen, al is ae - uitslag misschien iets geflatteerd. Maar zeker g s g 5s dat de Iersche nederlaag; no*- •^rooter ge-lte Seven van 21-n grooteen veelzijdige capaci- worden zou indfen het geduwd Het oudstewerk dezer expositie die in de bad. Tagen een dergelijke geestdrift-golf is if**"™» van hfFr' Halsmuseum een ndeale geen enkele tegenstander opgewassen! tentoonstellingszaal!) wordt gehouden, werd Al mogen de Ieren ons in spel-tecbnisch op-11Eeri^e„d,aFn door den huldigen bezitter zicht de baas zijn, in één dine schoten zij te °P hoffelyxe wijze hiervoor in bruikleen afgestaan, kort: in. het maken van doelmmten. In ditjHet moei een ontroerend oogenblik voor den schil- opzicht toonden zij dezelfde tekortkomingen ;der geweest zijn, toen hij dit doek, een stilleven, incczKoetentie van de vele andere ioroi* 20 jaar geleden schiep, na zoo vele jaren elftallen welke wij zagen speler., z.g.u. „voet-jen gehetel onverwachts, weer te zien kreeg. Het is balmachines" die ook volgens een maehioaal i sen doek van respectabele afmetingen en geeft ■ysteem goals denken te maken. Een groote een kijkje op een tafel in een schildersatelier, fout van dit systeem is, dat de hersens op een gegeven oogenblik te veel op de machine ver trouwen. Een funest gevolg van deze opvatting is dan b.v. bet geregelde buitenspel staan, waarvan Zondag Moore zeer dikwijls het slachtoffer werd. Duswe gaan naar Italië. Als nuttige oefenwedstrijden spelen we nog eerst tegen België in Antwerpen (29 April) en 10 Mei (Hemelvaartsdag) in het Stadion tegen Frank rijk. Hup Holland! (Uit een artikel van William Norman Ewer in „Current His tory", New York, December 1933) In het Februari-mimmer van het maand blad „De Kern" komt onder bovenstaanden titel een artikel voor, waarvan wij hierbij eenige ge deelten laten volgen: „Nimmer sinds den wapenstilstand is er zooveel over oorlog gepraat als nu Wie begint met het oorlogsgepraat? Het antwoord is niet ver te zoeken. De eerste schuldigen zijn de regeeringen. Er gaat bijna geen weel: voorbij of ergens in Europa houdt een minister een redevoering over oorlog. Is het wonder, dat als de regeer ders er zoo voortdurend over spreken, het pu bliek aanneemt, dat er een oorlog komt en zich gaat afvrag-en wanneer' Waarom praten de ministers in dien geest? Voor een deel omdat ook zij niet los kunnen komen van Europa's geschiedenis, voor een an der deel omdat ook zij slachtoffers zijn van de vrees. Als von Papen den oorlog verheerlijkt zeggen de Franschen. „Zie je nu wel!", en als Hitier zijn vredelievendheid betuigt, monlpelen de Fransche ministers cynisch: „Ja, Ja". Maar er is meer. Oorlogsgepraat kan voor een regee- ling een waardevolle actiefpost zijn. Het schept een gevoel van solidariteit, van patrio tisme, van zich scharen rondom den troon", van „gesloten gelederen". De kreet, dat het vaderland in gevaar verkeert, is de nuttigste van alle regeeringsleuzen, en de verleiding om onweerstaanbaar. waarop allerlei voorwerpen, kris en kras neerge zet, een werkelijk onopzettelijk stilleven vormen. Men weet niet wat men daarop meer moet be wonderen; de schittering van den transparanten kristallen wijnkelk, ae halfledige wijnflesch, waar in de wijn reeds een troebel neerslag toont, of de prachtig wteergegeven keramische schotel, die zich zoo geheel losgemaakt heeft van de andere voor werpen, welke pèle-mèle op de schilderstafel zijn geworpen. Maar al die heterogene dingen zelfs een klontje was ontbreekt niet, zijn overgoten door het blijde licht (hoe prachtig is dat lichtda; door het geopend venster naar binnen valt, en medehelpt elk voorwerp tot een juweeltje van schilderkunst te stempellen. Nog lang blijven zijn stillevens dien weelderigen overvloed van opbouwende elementen, en die uit voerige detailbehandeling behouden, als o.a. „Ta fel met lamp (8) dat uit de periode tot 1914 da teert; doch gaandeweg worden zijn voorstellingen uit breede vlakken opgebouwd, en het onderwerp soberder van opbouw, zooals b.v. zijn verrukkelijk stilleven met meloen (31) getuigt. Een niet min der verdienstelijk doek is „Stilleven met Anto- nius-kop" (25) dat stellig een zijner meest uitge sproken werken en van een heel bijzonder kwa liteit is. Buitengewoon rijp van kleur is „Stilleven met zaag" (13). In het kapitale en doorwerkte doek „Stilleven met boek" bewondert men de ge lukkige wijze, waarop de rijen boeken aan den onderkant, door een afhangende draperie, als het ware verbonden ziin mfet objecten, die op de la tafel zijn neergezet. Naast stillevens ontbreken ook de bloemstukken niet, waarvan vooral „Narcissen in aarden pot" (49), dat min of meer een schets is, de aandacht op zich doet vestigen door zijn bijzondere kleur behandeling en pittige kracht. Van de portretten valt o.a. In de spiegel (35) zeer te roemen terwijl, „De Barre Winter" (23) (bekend Haarlemsch straatfiguur) opmerkelijke kwaliteiten toont, die echter in „Oude Man" (24) als zoodanig overtrof fen worden „Oproep voor htet Rooce Leger", dringt door zijn suggestieve naam en dito behandeling den toeschouwer tot langdurige en onderzoekende beschouwing. Het opmerkelijkst en meest belang wekkend werk van deze tentoonstelling vormt ontegenzeggelijk het doek: „Abraham met de En gelen", waarvan den bezoeker by het betreden der zaal reeds dadelijk een zeer verdienstelijk getee- kend détail als voorstudie en eenige geschilderde Met bewonderenswaardig gepeuter, heeft Zwart uit niets een kansrijke drukstelling op gebouwd. Er volgde nu: 26. Tdld2 Wit speelt den verkeerden Toren naar d2, want hier was 28. Ta3d2 de juiste zet. Zwart is nu in de gelegenheid materieel voordeel te behalen. 26Ld4—c5! 27. b2b4 De Looper op c4 heeft lucht noodig, daar b655 dreigt. 27. 28. 29. 30. Afen ptechtb^^ger1^.ebzeggen'Idatieen°r'egeê' fragmenten in hist oog vallen. Geheel afwykend licht afleiding zocht in oorlog, of in een oor- logsgezinde buitenlandsche poiiiiek. Dat is nu te gevaarlijk geworden. Maar de moderne de magoog heeft beseft, dat oorlogsgepraat even doelmatig is als het gevaarlijke en kostbare spel van den oorlog zelf. A'.s patriotisme niet is „de laatste toevlucht van een schurk", is het de troef van den politicus, of om een an deren beroemden term te gebruiken, het meest onderwerpen, toont de schilder-philosoof ons dit gewijde gebeuren omgewerkt in de waarachtige realiteit, waarin wy leven. Op dit doek Is. even als op de meeste zijner werken, door Boot afstand gedaan van gewilde coloristisehe effecten. Reeds vroeger vonden we gelegenheid over de ongewone voorstelling van deze schilderij te schrijven. Het Ned. Kunstenaarsverbond zal den meester eeren i door aankoop van. een zijner werken. Td2b2 Tb2a2 Pa3bl 31. Ta2xaS 32. Lc4xa6 33. La6-c4 34. Td3—dl 35. Tdlcl 36. Lc4—d3 37. Ke2—fl 38. Tel—c7f 39. Tc7Xh7 40. Th7b7 41. Tb7g7 42. Ld 3b5 43. Pbld2 44. LbSc4 45. Kfl—e2 46. Tg7g5 Opgegeven. Lc5xb4 Lb4c5 Lc6xa4 La4c6 Ta8X&6 Tc7aT Ta7al Lc6ai b6b5 Tala2t Lc5eS Ke7d6 b5b4 Lc3c5 La4c2 Lc5—b6 b4b3 Ta2alt b3b2 Lb6a5 OPLOSSING EINDSPELPUZZLK No. 117. (C. C. W. Mann.l Stand der stukken Wit: Ke2, Th8, Pe8, b2, c2, g3. Zwart: Ke4, a2, a7, c7, e7, f5, h5. 1. PeS—f6t, Ke4e5 (op 1e7Xf6: 2. Th8—e8t, Ke4—d5; 3. Te8—Ö8t en 4. Td8—dl); 2. Pf6g4t!, Ke5e4 (föXgU 3- Th8Xh5t en 4. Th5—a5)3. Pg4—f2t, Ke4— e5; 4. Pf2d3i, Ke5d4 (Ke5e4; 5. Pd3 c5f en 6. Pc5b3); 5. Pd3cl, a2al D.6. Pelb3f en wint Zooals men ziet, wordt de leidende gedachte het veroveren van den pion a2, op strenge wijze doorgevoerd. Goede uitwerking ontvangen van: H. W. van Dort, te Haarlem. RLOEMENDAAL. GEVONDEN VOORWERPEN. Gevonden en terug te bekomen bij: Biallos- terski, Kleverlaan 45, Bloemendaal, een dames- nortemonnaie met inhoud; van den Berg, Const. Huijgenslaan 18, Heemstede, een klein pinehertje; P. Klaasse, Res Novaplein 32, Heemstede, een zeis; Bouwmeester, Dr. Bak kerlaan 70, Bloemendaal, een etui; van Tunen, Alb. Thijmlaan 12 Bloemendaal, een ceintuur; M. Portegijs, Oosterstraat 23, Haarlem, een zilveren ring; Huybens, Oostertuin, Dorplaan 3 Haarlem, een gouden hangertje; van Eijk, Acacialaan 6, Bloemendaal. een huissleutel; N. v. Tunen, Alb. Thijmlaan 12, Bloemendaal, een heerenrijwielP. Smid, Noordlaan 19. Bloemen daal. een paar motorhandschoenen; J. Schrijne- makers, Julianalaan 29, Overveen, een zilveren medaille; Warmerdam, Boekenroodweg 3, Aerüenhout, een kinder-portemonnaie; Zomer- zorgerlaan 18, Bloemendaal, een tramkaart no. 1324505; J. Oudolf, Kleine Houtstraat 121, rd. Haarlem, een voorwiel van een rijwiel; J. Plevier, Midden tuindorplaan 14, Haarlem, een chauffeurspet; T Prins Hendrik- an 132, Overveen, een vulpenhouder; aan den politiepost A er een kinderschoentje; aan het Bureau van politie Overveen, een gou den trouwring; een paar automoeren; een onge- frankeeröe brief, gead, Amstel Hotel, Amster dam; een bril; een portemonnaia JJ

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1934 | | pagina 4