HEEMSTEEDSCHE KRONIEK. Ksrstmês. Kerstmis. FILM. DE BEGROOTINGS-DEBATTEN. PREDIKBEURTEN. Bij het Kerstfeest gaan onze gedachten terug naar onze kinderjaren, toen wij nog in staat waren de poëz.e, het stille geluk en ver wachting' van veel liefs en moois te ondergaan. Nu wij ouder geworden zijn, missen velen van ons het vermogen om zich' duor hei Kerstge beuren te laten doorstroomen. Br zqn menschen, die door te veel verdriet, teleurstelling en zorgen niet meer aan cit geluk kunnen gelooven en veler gevoel om de heilige stilte te genieten is daardcor afgestompt. En toch glinster, cru ieder jaar het Kerst feest weer tegen en roept ons op. ons weer over te geven aan de heilige gevoelens der kindsheid. Wij zouden hi beste in ons r: oden. als wij dezen oproep onbeantwoord lieten, want voor ieder menschenleven is er nog een kans om door alle moeilijkheden heen te breken en het Licht te vinden. Hoe arm wij ons soms ook mogen voelen, er is een kiacht in ieder mensch, die hem door de grootste vertwijfeling' leiden kan naar de lich tende Kribbe. Doch wij zullen weer kinderlijk moeten wor den, de ^poëzie en de stille vrede van Kerstmis met een open en eerlijk hart gewillig aanvaar den, durven ingaan in de kinderlijke overgave en onbezorgdheid, wetende, dat het Eeuwige Leven ons draagt. Hierdoor zullen wij veel voor ons zelf en onze omgeving kunnen doen en zelfs een wereldher vorming tot stand kunnen brengen. Ieder mensch, die bij zich zelf begint en zich door on zelfzuchtige liefde en vrij van bezitsgevoel aan de wereld geeft, is een hervormer, die de gemeenschap noodig heeft. Mogen velen dit Kerstfeest vieren in open hartig' en eerlijk verlangen om veel van het Christuskind aan te nemen en het te deelen met anderen. Mogen velen een nieuw leven aanvangen, ge grond op de zuiverste liefde en toewijding voor den dienst aan de menschheid te beginnen in eigen huis en uit te breiden Lot de geheele wereld. Voor een mensch, die leeft uit het hart van het Eeuwige, ligt het geluk dichtbij en dit geluk kan genoten worden door een ieder, die met hem in aanraking komt. Maar de poging daartoe moet eenvoudig zijn, rqs'lig en sereen, zooals het geheele Kerstge beuren ons tot voorbeeld is, ongedwongen, stralend gelijk het Kind, met de positieve overtuiging, dat God in ons geboren „IS" en met een gloednieuw voornemen, om in die levensstemming te volharden. Laten velen zich met deze gevoelens om de Kribbe scharen en er hun gaven van eerlijke, reine, onzelfzuchtige en liefdevolle gedachten en gevoelens neerleggen en in stiile schouwing den zegen afwachten, dien het Goddelijke Leven hun geven zal, om dan gezamenlijk uit te gaan in de wereld cn vrede te verspreidenop te branden tot 'de laatste vonk om ons ten veilig' te weten in het Eeuwige Licht. pr. Ko Borsten. •- r In een onlangs uitgegeven bundel komt een (vers voor van een onzer jong'e dichters (Roel Houwink, getiteld „Immanuel". Het begint met ide openhartige bekentenis: „Wij hebben het niet verdragen dat gij mensch waart onder ons". En de laatste strophe ervan luidt niet minder fcngstig-oprecht: „Wij verdragen het niet dat Gij aan onze zijde gaat en met ons wandelt door de duisternissen van dit leven. Liever zijn wij alleen, Heer met den twijfel en met de angst idie als gif in onze aderen brandt." Deze in-droeve zielsgesteldheid doet onwille keurig denken aan een pijnlijke episode uit het schoone Kerstverhaal van Lucas II. Maria zoo staat daar - moest haar pasgeboren kind neerleggen in een krib, „omdat er voor hen geen plaats was in de heiberg." En nu kan men gelijk dat van oudsaf ge beurd is om .die weinige woorden een heele roman gaan weven en met-levendige phantasie zich voorstellen, hoe Jozef in het destijds over volle Bethlehem op zijp herhaalde navraag ner gens (ook niet in de z.g. karavanserai) onderdak kon vinden voor zijn doodvermoeide vrouw, zoo- dat zij noodgedwongen hun intrek moesten ne men in 'n ietwat afgelegen stalgrot huiten de stad, waar nog cttenzelfden nacht het kindeken Jezus temidden van een paar schuchtere scha pen geboren werd. Ook kan men met de nuchtere zakelijkheid van onzen tegenwoordigen tijd het zich veel ge woner voorstellen, n.l. dat Jozef onverwachts, vanwege de voorgeschreven volkstelling of be lasting, uit Nazareth (waar hij als rondreizend ambachtsman tijdelijk vertoefde) naar zijn kleine arbeiderswoning in het Judeesche stadjé moest terugkeeren en dat, toen Maria na ver loop van eenige dagen haar eersteling daar ter wereld bracht, er in die armelijke, primitieve behuizing (in die „herberg") geen ander ge schikt plekje voor hem was, dan een inge bouwde voederbak voor 't vee. Maarhoe men zich 't verloop der dingen ook wil indenken en uitbeelden, dit alles doet niets af van 't diep-ontroerende feit, dat de Zaligmaker der wereld bij Zijn komst hier op aarde Zich tevreden moest stellen met zoo'n schamel, bekrompen uithoekje; dat er verder in heel die wijde wereld geen plaats voor Hem was. Intusschen is dat „geen plaats" in latere jaren steeds het motto van Christus' leven, Zijn eigen aardige, telkens terugkeerende lotsbeschikking gebleven. Niet lang daarna toch voelden Jozef en Maria zich met hun kostbaren schat ook in dat povere optrekje volstrekt niet veilig meer, uit vrees voor de duivelsehe moordplannen van den gewetenloozen Herodes, met hun drieën in allerijl paar het eenzame Egypte vluchtten. Nog erger werd 't, zoodra Jezus op manlijken leeftijd Zich publiek onder Zijn volksgenootey,is- meer °°k enkele liet«®s' ,welke z« «e' - pnmnnn oorrl hnoft ïntffAo'otron rn Irrncfvn drift het ideaal van „den sterken man" voor staan, zooal geen openlijke instemming, dan toch wei degelijk verbórgen weerklank in hun binnenste 't Is waar, met Kerstmis schijnt een wijle alle tegenstand tegen Christus verstomd! Dan viert men zonder aarzeling in de meest 'uiteenloc- pende kringen vroolijk en gul Zijn blij geboorte feest! Doch zou het zelfs din niet mogelijk zijn, dat er bij de zacht-stralende Kerstboom en de weelderig-opgesierde Kerstdisch voor alles, let terlijk voor hlles plaats is, maar alleen geen plaats voor Hem Ach, dan is heel ons vreugde bedrijf niet veel meer dan 't aansteken tegen middernacht van wat sissende vuurpijlen en knetterende pekkransen; de duisternis wordt er; daarna nog des te zwarter door. Daarentegen staat er voor de meest ellendi- gen, de rechtelo'ozen en gevallenen, de „outcasts" en de paria's beslist niets in den weg, om met Hem waarlijk feest te»vieren. Want Hij, Die weet wat het is: „geen plaats" te hebben in'de we reld, roept en noodigt de Zijnen van de heggen onderweg naar een pension, vlak naast het zijne en natuurlijk dringt hij er op aan dat zij haar intrek zal nemen in zijn pension, doch daartoe weet hij haar toch niet te bewegen. Hij blijkt evenmin in staat te zijn den Itaii- aanschen taxi-chauffeur de twaalf francs te betalen, welken hij dezen schuldig is en ten slotte is Victor gedwongen de muziek van da operette, welke hij bezig is te componeeren, als onderpand af te staan. Victor's Professor, de Heer Bertier, arran geert een auditie met den beroemden en mach tigen Parijsch impressario Daudet., in het con servatorium in de hoop, dat de Parijzenaar de operette van zijn beschermeling, als zij klaar is, in een der groote Theaters van. den Licht stad tot opvoering zal willen brengen. Zoozeer is Florescu echter verdiept in de aangename bezigheid zijn buurmeisje Shirley te charmee ren, dat het hem nauwelijk gelukt zijn muziek wederom in zijn bezit te krijgen en op tijd voor de auditie, in het conservatorium aanwe zig te zijn. Door een toeval is Shirley ook zalig als dit hoogst genot? Ger. Pastorie. JOH. C. BRUSSAARD. bewoog. Want toen typeerde Hij Zijn dagelijksch bestaan met dit beeld: „De vossen hebben holen en de vogelen des hemels hebben nesten, maar de Zoon des menschen heeft niet, waar Hij hoofd kan nederleggen." Ja, eindelijk nam dat „geen plaats" de vree- selijkste afmetingen .voor Hem aan, toen voor den Romeinschen stadhouder op Gabbatha een losgelaten menigte hun meedoogenloos „weg met dezen!" Hém in 't aangezicht slingerde en toen Hij, enkele uren daarna, op Golgotha als een uitvaagsel en een verworpeling aan 'n kruispaal Zijn zwaren lijdenskamp streed en na 'n drie-urige duisternis Zijn bittere verlatenheid van God luidkeels uitkermde. Wel mocht dan ook Jesaia in zijn dagen pro fetisch spreken van „een man van smarten", die „de onwaardigste" zou zijn onder de menschen.: Of zooals dat oude Kerstlied het aangrijpend uitzegt: Ziet, die 't Woord is zóndei spreken: Ziet, die Vorst is zonder pracht Ziet, die 't Al is in gebreken; Ziet, die 't Licht is in den nacht, Ziet, Die 't goed is.dat zoo zoet is,, Wordt verstooten, wordt vei acht. De ■■vraag dringt zich bij dit alles aan ons op: Of thans, na bijna twintig eeuwen Christendom en uit de stegen tot „het groote avondmaal van tegenwoordig en de brutale jonge componist Zijn verlossende zondaarsliefde. En daar geldt: stelt haar als zyn meisje voor. Bleek van „Waar is een vreugd, een kalmteen heil, zoo woe(je WOrdt hij, als hij bemerkt hoezeer de Pa- „oiu, „1= uii rjjsche impressari0 ondfir haar bekoring raakt. De heer Daudet biedt haar aan een der liedjes van haar te Parijs te lanceeren en ook Florescu's operette op te voeren. Zoo geschiedt het, dat eenigen tijd later Victor en Shirley te Parijs samen gaan wonen in de Bohème om geving van deze wereldstad en dat zij dol ge lukkig zijn in hun wederzijdsche liefde. Toch wordt dit geluk verstoord. Shirley heeft een enorm financieel succes met haar songs en daar zij en Victor afgesproken hebben met elkaar in voor en tegenspoed te zullen dee len, is zij de eigenlijke kostwinëter. De# jonge man lijdt onder deze omstandigheden en komt er niet toe zijn operette af te maken. Daudet, die Shirley trouwen wil, weet listiglijk een scheiding tusschen hen te bewerkstelliigen. Hij brengt Victor aan het verstand, dat hij Shirley's carrière in den weg staat en in zijn trots wendt de jonge man voor, dat hij niet meer van haar houdt. Toch vinden zij elkaar uiteindelijk weer, doch aan hun hereeniging gaan heel wat stormen vooraf, welken het in teressante gegeven vormen, dat in het tweede gedeelte van deze aantrekkelijke film wordt uitgesponnen. DE KAT EN DE VIOOL. (The Cat and the Fiddle). Regie: William K. Howard. Ontsnappend aan de handen van een ver toornden Brusselsche restaurant-eigenaar, springt de jonge muziekstudent en componist Victor Florescu in een taxi, welke bezet blijkt te zijn door een bevallige jonge dame, die zooeven uit Amerika is gearriveerd. De beeldschoone Amerikaansche, zij heet Shirley Sheridan, is niet alleen naar Brussel gekomen om zang lessen te nemen aan het beroemde conserva torium, waarvan Professor Bertier directeur componeerd heeft, uitgegeven te krijgen. In plaats van heen te gaan, zooals Shirley den indringer beveelt, begint deze, die op het eerste gezicht smoorlijk verliefd op haar ge worden is, haar op brutale, doch niettemin charmante, wijze, het hof te maken. Ze was II. Met een snelheid en een kortheid, als in geen jaren waren getoond, heeft de gemeenteraad zich in één middag- en één avondzitting door de begrooting heengeslagen. Zo-oals te voorzien was, lag het zwaartepunt bij de vraag, tot welke hoogte de personeele belasting moest worden op gevoerd, tot 150 opcenten, zooals B. en W. wil den, of tot 120, zooals door de Financieele Com missie was aanbevolen. Met 10 tegen 3 ste.nmen volgde de raad de Financieele Commissie, slechts de heer Audretsch stenrya- met de beide wethou ders mede. Inderdaad een schamel steunpunt voor het College, dat zich dat zich door de ge- heêïe rechtsche meerderheid, waartoe de beide de algemeene geesteshouding tegenover den per-jwettl0uclel.s behooleIli in den za„ gelaten. soon van deh m Bethlehem geboren Heiland j Iueuy.e gezichtpunten werden overigens veel ten goede gewijzigd is? Gunt men Hem mi:,liet geDpencl De heer Van Unen, voorzitter van in onze moderne samenleving een eervollej^ plnancteeie commissie, wien het als voor plaats? Is Hr, immer en overal een welkome zlchu financier nog steeds schyn,t dwars te zit- GaSt? In ons huis, bij ons werk, onder onze vrienden, aan onze leestafel? Of wordt, wanneer we eens echt „onder ons': zijn, met betrekking tot Hem, niet vaak ter».1 stond het kort-afwerende „geen plaats" als van zelfsprekend parool van man tot man doorgege ven? Keert vooral, tengevolge van de critieke,, maatschappelijke toestanden, niet hier en daal de aloude weerzin tegen den liefdevollen, stil- duldenden, offervaardigen Leidsman des geloofs met nieuwe heftigheid in vele harten terug? En vindt de Nietzschiaansche bewering, dat Jezus eigenlijk een slappe, slaafsche, decadente moraal heeft verkondigd, niet bij hen, die met geest DE BLOEMENDAALSCHE BURGERWACHT IN' UNIFORM. Het inladen der manschappen van de Mobiele .Divisie. 3.1. Zaterdagmiddag hield de Vervoer-afdee ling van de Bloemendaalsche Burgerwacht in samewerking met de Mobiele Divisie een oefening in de buurtschappen Bloemendaal Overveen. Eerstgenoemde afdeeling stond onder leiding van den Luitenant H. E. Everaad; de groep der Mobiele Divisie werd geleid door den sergeant D. de Ridder. De ai'marsch had plaats van de openbare school aan den .De Genestetweg; gereden werd door het Kinheimpark naar de Iepenlaan. Daar werden de manschappen uitgeiaden, de auto's op een zijweg gereden en onder bewa king gesteld. De groep ging bier langs beide zijden van deh weg voorwaarts in de richting Haarlem, waar, bij de toegang tot het Kinheimpark eenige oefeningen in het afsluiten daarvan werden gehouden. Na afloop hiervan maakte de groep keert en in zeer korten tijd werden de plaatsen in de auto's weder ingenomen. De motoren werden aangeslagen en nu ging de tocht door Bloemendaal naar Gverveen. •Daar werd op het Adriaan Stoopplein uitge laden en hier kreeg de groep de opdracht, het viaduct Haarlem naar Juliantvaan af te slui ten. De oefening verliep vlot en het geheel maak te een correcten indruk. De eerste geüniformeerde Burgerwachters In de gemeente Bloemendaal ondervonden een groote belangstelling van de zijde van het publiek. De oefening werd bijgewoond door den Commandant van Bloemendaal's Burgerwacht den heer R. F, Haccou. Bij de vaststelling der subsidies werden ten, dat de wethouder hem eens roekelooze po litiek heelt verweten, trachtte dit verwijt thans bij voorbaat te voorkomen, door zich reeds in eerste instantie daarvan zelf vrij te pleiten. Het onvriendelijke woord is ditmaal dan ook niet gehoord, maar niet zonder pathos riep de wet houder uit; „wat de financieele commissie wil, kunnen wij precies twee jaar doen, en dan zijn wij blut". Dat was niet mis, maar het effect werd bedorven door den heer Disseikoen, die voorrekende, dat wat B. en W- wilden precies twbe jaar en drie maanden mogelijk was. Met andere woorden: niet een nog hoogere belasting kan Heemstede redden, integendeel, er moeten heel andere wegen worden ingeslagen. En hij sloot zich, o.i. terecht, aan bij den heer Rijkes, die op een krachtige bevordering van den be volkingsaanwas had aangedrongen. Overigens moet erkend worden, dat Jhr. Van de Poll het standpunt van B. en W. met nadruk heeft verdedigd, Jammer was het alleen, dat hij zich te ver liet voeren, toen hij verklaarde, dat indien de raad met de Fin. commissie zou mee gaan, hij de Verantwoordelijkheid niet verder kon dragen. De raad schrok er zoo waar van op, dat was immers de portefeuille-kwestie! Maar ook de wethouder zelf was er blijkbaar van ge schrokken en hij haastte zich te verklaren, dat dit volstrekt niet beteekende dat hij zou af treden. Wat het dan wbl beteekende, werd niet duidelijk. A slip of the tongue? De verlaging van den gasprijs tot 9 cent plus omzetbelasting kwam er voetstoots door, nadat van links zoowel als van rechts schoone woor den gesproken waren over de wenschelijkheid van een verdere verlaging der tarieven. Edoch, na db schoone woorden bleef helaas de schoone daad uit. Intusschen kwam er bij dit onderdeel der be- grooting een kwestie ter sprake, die een gevoel van groote onbehaaglijkheid heeft achtergelaten. De heer Rijkes, lid ran de Gascommissie en bovendien op dit gebied een van de weinigte des kundigen in den lande, verklaarde dat het per centage gas dat door miswijzing en lekkage ver loren gaat, in Heemstede viermaal zoo hoog is als in andere, door hem met name genoemde ge meenten. De burgemeester, en na hem de heer Meeuwenoord, eveneens lid der GascommissSe, leken over deze indiscretie van den heer Rijkes nogal verbolgen, en schenen deze kwestie maar liever binnen de beslotenheid der Gascommissie tte willen houden O.i. geheel ten onrechte! In dien de cijfers van den heer Rijkes juist zijn, en wij zien vooralsnog niet de minste aanlei ding om daaraan te twijfelen dan gaan- er in Heemstede jaarlijks ongeveer tweehonderd dui zend kubieke meters gas méér verloren, dan nor maal moet worden geacht. Dat is toch gben kleinigheid! En de burgerij heeft er o.i recht op kdat over deze kwestie volkomen klaarheid komt. de politieke tegenstellingen in den raad een paar maal heel scherp toegespitst. Daar was om te beginnen het voorstel van B. en W. om, dit jaar voor het éérst, duizend gulden toe te kennen aan het Wit-Gele Kruis, een rcomsehe vereeni- ging voor wijkverpleging en kraamverzerging. Méér dan dertig jaar is dit werk in Heemstede op voortreffelijke wijze verricht door het neu trale Witte Kruis. Ontelbaar zijn de katholieke gezinnen, die van het heilzame werk dezer or ganisatie evenzeer hebben geprofiteerd als alle andere gezindten. Meer dan dertig jaren ook werd in hföt bestuur van het Witte Kruis een zeer vooraanstaande plaats, bekleed door Dr. Droog, den katholieken wethouder. Op uitzonder lijke wijze kon de gemeente in deze bogen op het bezit van een waarlijk neutrale vereeniging, waar het „door allen, voor allen" op de meest loffelijke wijze in practijk werd gebracht. En op geen enkelen redelijken grond, alleen maar om te voldoen aan sectegeest en verheerlijking van „de roomsche gedachte" is in het afgeloopen jaar een afdeeiing van het Wit-Gele Kruis op gericht en is de vrucht van dertig jaren samen bindenden arbeid vernield. Dit heiilooze slee te-werk wil men nu voort zetten op kosten van de gemeente en ondanks het verzet van enkelen heeft de raadsmeerder heid duizend gulden subsidie toegestaan. Crisis? Loonsverlaging? Belastingsverhooging? N'importe. Rome wil het. En düs geschiedt het. Hoe gemakkelijk van katholieke zijde gedacht wordt over het toucheeren van gemeentegeld voor éénzijdig-roomsche belangen bleek ook heel duidelijk bij de subsidies aan het bijzonder voor bereidend onderwijs. Aan een drietal vereenigin- gen. twee van protestantschen, één van katho lieken huize, werd jaarlijks in totaal drie duizend gulden subside verleend ten behoeve van bijzondtere bewaarscholen. Het vorige jaar reeds was gebleken, dat uit deze subsidies 5 en 5Vi c/< rente werd 'betaald aan obligatiehouders, die hun charitas dus belangrijk hooger dan den geldenden rentevoet beloond zagen. De raad heeft toen te verstaan gegeven, dat binnen een jaar tijd er voor gezorgd moest worden, dat deze rente tót een normale hcogte terug gebracht zou zijn. De obligatiehouders van beide eerstgenoemde vereenigingen hebben in een rente van 4. resp. "h bewilligd: de derde, katholieke vereen! ging was in een verlaging van de rente niet geslaagd. Een voorstel van den heer Van Unen om de heeren dan maar eens voor de consequen ties te plaatsen door het subsidie met van de obligatieleening te verlagen, werd met 7 tegen 6 stemmen aangenomen. Een goede les, die tot inperking van matelooze begeerten moge leiden Op enkele andere meer of minder- belangrijke onderwerpen, die bij deze debatten zijn afge sneden, hopen wij in. enkele volgende kronieken nader terug te komen. Ditmaal moeten wij nog gewag maken van den aankoop door de gemeente van de uitgestrekte landerijen, toettöhoorende aan de N.V. Bronstee en gelegen tusschen het Spaame en de Heemsteedsche Dreef. Het betreft hier een groot complex gronden, die voor de ver dere ontwikkeling van Heemstede als woon plaats van eminent belang ziin. Zijn wij goed ingelicht, dan is het de bedoeling, deze gronden vrij spoedig in exploitatie te brengen. Als een van de vele maatregelen, die genomen moeten worden om den bevolkingsaanwas te stimuleeren. gelooven wij, dat de raad hiermede een goed besluit genomen heeft, waarmede de gemeente geluk gewenscht kan worden. Eglise Wallonne. Dimanche 23 Décembre. 10 h. 30 Service et Sermon. Mr. Ie Pasteur P. Blommaert. Collecte pour Noël, Lundi 24 Décembre. 21 h. 30 Service de Veillée de Noël. Arbre de Noël et Communion. Mardi 25 Décembre. 10 h, 00 Ste Cène. 10 h. 30 Service solonncl de Noël: Pasteur Krafft. Collecte menouelle pour 1' Eglise. Ned. Hen. Kerk. Zondag 23 Dec. '.m. 10 uur Ds. J. C. van Dijk. Jeugddienst in Maranathn. V.m. 10 uur de heer W. F G. Dankbaar. Eerste Kerstdag. V.m. 10 uur Ds. J. C. van Dijk. Koorzang. Collecte Vereen. „Kinderzorg" i/d. Cl. Haar lem. Tweede Kerstdag. V.m. 10 uur Ds. G. A. Barger, Heemstede. Collecte Vereen. Kinderzorg i/d Cl. Haarlem* Gereformeerde Kerk Bloemendaal. Zondag 23 December. V.m. 10 uur, Ds. E. G. van Teylingen van IJmui- den (Oost). N.m. 5 uur, W. Meister, Cand. te Overveen. V.m. 10 uur, Prof. Dr. G, A. van den Bergk van Eysinga. Laatste Advent (Lk. 1:35). Dinsdag 25 December. V.m. 10 uur dezelfde. Kerstmis (Joh. 1:14). Collecte Noodlijdenden. Zangkoor. 2de Kerstdag v.m. geen dienst. Nam. 5 u. Kerstboom. Ned. Protestanten Bond afd. Bloemendaal. Dinsdag 25 December. Ds. N. Zwiep, Enschedé. De Vrijje Katholieke Kerk. Popellaan Kinheimpark. Zondag 23 December. 10.30 v.m. Gezongen H. Mis. Kerstnacht van 2425 December. Hoogmis om 12 uur, met toespraak van* Priester Ko Borsten. Donderdag 27 December, 7.25 v.m. Gesproken H. Mis. OVERVEEN. Zondag 23 Dec. Vm. 10 uur Prof. Dr. I. W. A. Korff, Hoogleeaar te Leiden. Eerste Kerstdag. V.m. 10 uur Ds. G. J. Waardenburg, Haarlem. Collecte Vereen. Kinderzorg i/d Classis Haarlem. Tweede Kerstdag. Geen dienst. ~-'-t Ned. Hervormde Evangelisatie te Santpoort, Zondag a.s. voorm. 10 uur, Ds. J, W. Swaan, IJmuiden. Nam. 5 uur, Ds. M. G. Blauw, Schoten. Eerste Kerstdag voorm. 10 u., H. Heeresma, Amsterdam. Geref. Kerk in Hersteld Verband. Gebouw Bethel, Wüstelaan, Santpoort. Zondag a.s. voorm. 10 uur: dhr. M.'Folkema. Religieuze Kring Aerdenhout. Dinsdag 25 December. Ds. S. H. J. James, Ned Herv. Pred., Rot terdam, Evang. Luth. Gem. Haarlem. Zondag 23 December. V.m. 10.30 uur. Ds. H. L. G. Ouwerkerk uit Purmerend. Dinsdag 25 December. V.m. 10.30 Ds. D. Drijver. Collecte Synodaal Verbeteringsfonds. Mede werking van het Koortje v. V. L. J. K. o.l.v. Mej. Chr. Stork. Woensdag 26 December. V.m. 10.30 uur, Ds. G. J. Duyvendak, met medewerking van het dameskoor o.l.v. Mej. Schouten. Geref. Kerk in Hersteld Verband. (Kerkzaal „Blauwe Kruis", Oude Groenmarkt.) Zondag 23 Dec. V.m. 10 uur Ds. P. A. E. Sillevis Smitt. In de voorzaal Kinderkerk. Nm. 5 uur Ds. P. A. E. Sillevis Smitt. Eerste Kerstdag. V.m. 10 uur Ds. P. A. E. Sillevis Smitt. N.m. 3 uur Kinderkerstfeest. Tweede Kerstc'ag. Geen dienst. Gereformeerde Kerk in Hersteld Verbanc. Brederostraat 31. Zondag 23 December. 's Voorm. 10 uur de heer Biem Visser, 's Avonds 5 uur Geen dienst. Ten Kerstdag v.m. 10 u. Ds. P. v. d, Vloed, Liturg, dienst. N n. o u. -stfeestviering met de jeugd. 2en Kerstdag Geen dienst. Nederl. Protestantenbond afdeeling Bloemendaal. 25 December. Vm- 10.30 uur, Ds. N. Zwiep, Enschedé. VIERING VAN HET KERSTFEEST IN DE VRIJE KATHOLIEKE KERK. In de St. Raphaëlskerk, Popellaan, Kin heimpark te Bloemendaal zal in den nacht vah 2425 December om 12 uur een Hoogmis op gedragen en door Priester Ko Borsten een, toespraak gehouden worden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1934 | | pagina 4