ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD
J. BALM ZOON
ScMüsisan 23 ïeiei. 19370
schooiver. .Mihiui-Mieir
INSCHRIJVING VAN LEERLINGEN
Ooedkoope
Reismarken
N. van Bre@m@n's
BLOEMENMAGAZIJN „DE DAHLIA"
Inschrijving van
Nieuws leerlingen
29E JAARGANG
10 MEI 1935
OPLAAG 5000 EXEMPL. No 17
VOOR BLOEMENDAAL, OVERVEEN ®AERDENHOUT, BENTVELD, VOGELENZANG,
-HEEMSTEDE, HAARLEM, EN SANTPOORT-STATION
POSTREKENING 191387 ONDER LEIDING VAN MR. P. TIDEMAN
B
BUREAU VOOR REDACTIE - ADMINISTRATIE EN ADVERTENTIËN
BLOEMENDAALSCHEVVEG 42 - BLOEMENDAAL
DE TWENTSCHE
BANK N.V.
BLOEMENDAAL
Hitler's „Mein Kampf"
w.
Leer. M.O. Lich. Oef.
Heilgymnastiek, Massage
Een visch menu
Is een fijn menu
Brandstoffenhandei
StOOlll 00Z0 EERSTE RiOllfOllOO
B, DE BOER.
Bloemendaalsche Schoolvereniging Park Duin en Daal
HET BLOEMENDA ALSCmVEEKBLAD
TER VOORTZETTING VAN
I
ADVERTENTIETARIEF:
PER REGEL15 CENT
CONTRACT SPECIAAL TARIEF
KRUIDNOTEN 4 REGELS 35 CENT
10 CENT PER REGEL -
TELEFOON 23453 (9 TOT 6 UUR)
B.G.G, 11862, 22177 OF 22576
LO
BLOEMENDAALSCHEWEG 147
(Denken en Leven;.
Als er een naam Is, die bij den één een
gevoel van sympathie, bij den ander esn
gevoel van antipathie wekt, dan is het
zeker wel de naam Hitier zegt de Heer
J. C. v. Zelm in het wijsgeerig tijdschrift
Denken en Leven" no. 2.
En dan volgt er een objectieve beoor
deeling van Hitler's boek „Mein Kampf".
die weldadig aandoet na al wat wij hier
omtrent al hebben gehoord en gelezen.
Het gaat er allereerst om, de geesteshou
ding van den leider te leeren kennen. Het
boek is geschreven tijdens Hitler's ge
vangenschap te Landsberg in 1924. Van
de gedwongen rust maakte Hitier gebruik
om het verleden en de toekomst van het
Duitsche Rijk en de beteekenis van het
Nationaal Socialisme te bespreken.
Nadat hij een en ander omtrent zijn
jeugd verhaalt, zegt hij het volgende
over .geschiedenis", welke hem bijzonder
interesseert: „Geschiedenis leeren, be-
teekent de krachten zoeken en vinden,
welke oorzaak zijn van die werkingen, die
wij als geschiedkundige gebeurtenissen
ons voor oogen stellen.
Hoewel Oostenrijker, haat hij den Oos-
tenrijkschen staat omdat de Habsburg-
sche dynastie aan het Duitsch sprekende
gedeelte der bevolking de overheerschen-
ae positie in ae monarchie heeft trach
ten te ontnemen. Hitier beschouwt de
Duitsch-Oostenrijkers als de kern van 't
agglomeraat van volkeren der Donau-
Monarchie. In de onzalige verbinding van
het jonge Rijk met den Oostenrijkschen
„schljnstaat" iag volgens Hitier de kiem
van den komenden wereldoorlog, maar
óok van de ineenstorting.
Gedurende de vijf jaren van Hitler's
„Strum en Drang periode" in Oostenrijk
doorgebracht .wordt hij zich bewust van
twee groote gevaren, hem vroeger niet
bekend welke fataal zijn voor de existen
tie van het Duitscne volk t.w. marxisme
en jiKienuom. De democratie van het he-
denaaagsche Westen zegt hij, is de voor-
looper van het marxisme dat .zonder
haar ondenkbaar ware geweest.
Met het meerderheidsprincipe belich
aamd in het Parlementaire systeem kan
hitier zien niet vereenigen, het onder
mijnt volgens hem het verantwoordelijk
heidsgevoel van de persoonlijkheid. Hitier
slaat oe waarue van uen enKeiing, als
persoonlijkheid gedacht, wel hoog aan.
Als teeltenen van verval van Duitsch-
land in den vóór oorlogstijd noemt Hitier
de steeds meer om zich grijpende lafheid
in alles. Ook in zake opvoeding Hij ge
looft dat men in 't algemeen meer waar
de hechtte aan weten dan aan kunnen.
Er werd te weinig aandacht besteed aan
de karaktervorming. Hij hekelt de wijze
waarop de omgeving van den Keizer
meent met Z.M. te moeten omgaan. IJij
vreest, dat het monarchistische instituut
nog eens aan dergelijke kruiperij ten
Behandeling op medisch advies
Esschenlaan 23, Bloemendaal, Telefoon 23545
gronde zal gaan. De lieden zegt Hitier
waren te dom zelf te denken, en te ver
waand om van anderen iets te willen
aannemen De wereld zegt hij wordt door
een fractie der wijsheid geregeerde van
welke breuk bijna elke Ministeriaalraad
slechts een atoom uitmaakt. Maar ook 't
„geld" werd de God ,voor wien elkeen
zich meende te moeten buigen. In zoo
verre het geld heerscht, gaat dit als 't
ware ten koste van het persoon-zijn ten
koste van datgene, waarin de mensch
zijn wil legt n.l. van het individueel bezit
Ook een teeken van verval acht hij de
overgang van het persoonlijke bezitrecht
naar dat der „Naamlooze Vennootschap
pen". Dit acht hij nadeelig voor het ware
belang der samenleving, het alge-.neene
belang, het belang der gemeenschap.
De beurs begon te triompheeren, en
maakte zich op langzaam maar zeker het
leven der natie onder haar toezicht en
controle te krijgen; de geldmarkt wilde
alles aan zich ondergeschikt maken. Hit-
Ier zegt het dan ook zonder omwegen:
Helaas is^de militaire nederlaag van het
Duitsche 'volk 'niet een' onverdiende ca
tastrophe, maar is zij te beschouwen als
een tuchtiging der Eeuwige vergelding.
Zij is het grootste uiterlijke teeken van
verval onder een groot aantal onzicht
bare en verborgen gebleven teekenen, die
men wellicht door de struisvogel politiek
niet wilde zien. Hitier beschouwde de
Duitsche samenleving in de na-oorlog-
sche periode als door en door ziek. Zijn
diagnose komt hierop neer ,dat hfj Mar
xisme en Jodendom beschuldigt, de voor
naamste oorzaken te zijn van de euveien
der samenleving. En toch spreekt uit Hit-
Iers critiek op het Jodendom een stille
bewondering wanneer hfj zegt: de Mo
zaïsche Godsdienst is feitelijk niet anders
dan een leer tot instandhouding van het
Joodsche ras. De Joodsche Godsdienst
leer is in eerste instantie een voorschrift
tot remnouoing van net Jooascne oiued.
alsmeoe een regeling van het onderlinge
verkeer der Joden alsook van hun ver
houding tot met-joden. In zijn bewonde
ring zegt Hitier bijv. Bij welk volk zijn in
twee duizend jaren zoo weimg kaïakter
wijzigingen te constateeren ais bi) oe jo
uen-' weik volk neeit zooveel te verdu
ren gehau ais net Jooosche, en is niet
temin onveranderd de geweldigste cata-
suupnen oer nienscnneiu ie ooven geko
men? Hitler, die net een natuurlijke zaak
vindt, oat de mensen streelt naar bezit,
maent en heerscnappij, vmat net begrij
pelijk oat het Jooosche ras eveneens
streeft naar de Wereldheerschappij, in
het Russische Bolsjewisme heboen wij
dan ook een twintigste eeuw poging van
het joaenuom te zien, om zien uie neer-
scnappu toe te eigenen .Dit nu beschouwt
Hitier een niet te onderschatten gevaar
voor het Duitsche Rijk. Het streven van
het Bolsjewisme is ae heerschappij over
de aarde te verkrijgen en het is even na
tuurlijk ais oat aer nngeisaksen. run ais,
Hitier zich aan afvraagt, aan welke oor
zaak het is toe te schrijven, aat een volk
ais het Joodsche zich zoodanig heeft we
ten te handhaven, aan komt hfj tot de
conclusie: „oe oorzaak van net afster
ven van alle culturen is te zoeken in het
veilles van weerstandvermogen, dat al
leen eigen is aan rein bloed."
Zoo komt Hitler tot het resultaat, dat
Duitscmana te strijuen neen voor zijn
bestaanszekerheid en ae vermeerdering
van zijn ras en volk, voor goeae voeamg
aer kinderen, 't rein-houaen van 't bioea,
vrijheid en onafhankelijkheid van het
vaderland, opaat het volk de hooge roe
ping kunne vervunén, weine ae scnep-
per van net neeiai het op de schouders
gelegd heeft. Hitier is echter een strija-
iiguur, en wie niet strijden wil zegt hij,
in een wereld van eeuwigen strijd, ver
dient niet leven.
Ook is hij fel in zijn strijd tegen het
Marxisme; die terreur uitoefent in de
werkplaats, in de fabriek in het verga
derlokaal, zegt hij, wordt steeds met suc
ces bekroond, zoolang niet een gelijke
terreur daartegen over wordt geplaatst.
Hij wil het Marxisme dat hij als een
wereldbeschouwing aanziet bestrijden,
door daartegenover te stellen een qven
eenzijdige wereldbeschouwing. Nu is Hit-
Ier, evengoed als dé Marxist, een ver-
standsmensch: hij poseert de onwrikbaar
heid zijner wereldbeschouwing en stelt ze
BLOEMENDAAL
heeft groote verscheidenheid
als absolute waarheid. In deze zegt Hit
ler, kunnen wij veel leeren van de Room-
sche Kerk. Deze raakt door haar leerstel
lingen weliswaar telkens in conflict met
de exacte wetenschappen, maar is niette
min zoo v erstandig, geen silabe van die
leerstellingen op te offeren.
Wie derhalve de overwinning van zijn
wereldbeschouwing ernstig nastreeft,
moet niet alleen erkennen, dat er voor
gestreden dient te woraen, maar hij moet
ook onwankelbaar vasthouden aan zijn
eenmaal vastgesteld program, althans
zoorang tot de overwinning oenaald is.
Tot bereiking van dit aoel kan Hitier
één element met ontberen, en dat is de
MASSA. En nu is het eigenaardig, dat
juist ae massa waartegen Miner strijd
moest voeren, vervuld was van de Mar
xistische gedachte. De strijd tegen de
Marxisten werd voor hem eenter de leer
school, die hem .kampiiahig" zou moe
ten maken.
Wie ae groote massa wil winnen, moet
den sleutel kennen, die de poort van het
hart kan openen. Dit beteekent niet ob
jectiviteit ox zwakte, maar we en kracht.
.Dié groote mass# hgsiijj'vt noch pit pro
fessoren, noch uit diplomaten zegt hij;
hier geldt minder het geringe abstracte
weten als we ae gevoelswereld. Die is of
positief of- negatief ingesteld. De massa
kan alleen voor ae waarheid in geestdrift
ontvlammen, zoö deze haar verschijnt op
ae wijze der eenzijdigheid als een
„ideaal". Daarin kan ze gelooven, daar
voor is ze zeifs bereid te oiieren. De op-
name-mogeiijKiieid van ae massa is
evenwei siecnts beperkt; het programma
uient aaaroni met overladen te zijn, net
moet m kernachtige bewoordingen tot
uiting komen.
Het Marxisme, zegt Hitier, wil op elk
gebied ae overneerscnenae beteekenis van
uè persoounjxneiu lu'isoxiaKeieii, om uie
te vervangen aoor liet getal uer massa.
Het Nationaai-toociansiiie daarentegen
wn ae acntmg voor ae persoonifjkiieia
aoor alle miuaelen bevorderen. Men moet
niet vergeten, dat juist in ae persoonlij
ke waarue ae waarae van al net menscne-
njke verscnoien hgc. "Wie ieiaer wil zijn,
moet niet alleen ae hoogste autoriteit be
zitten, maar ook het zwaarste verant-
woorüelijkiieid's gevoel. Wie daartoe met
in staat is, of te laf om de gevolgen van
zijn daden onder de oogen te zien, deugt
met voor ieiaer. Siecnts een heia is daar
toe geroepen. Hfj vat dit samen in de
wooraen: autoriteit naar beneden en ver
antwoordelijkheid naar „boven", dus
biinae gehoorzaamheid van boven naar
beneden terwyi men, op ae wijze van mi
litaire hiërarchie, voor zijn daden ver
antwoording scnulaig is van oeneajen
naar boven. Kort gezegd, zou Hitier de
leuze: „de beste man op de beste plaats",
practised willen verwezelfjken.
in een staat waar net neiaersehap tot
dogma worut, is ae ieiaer aus geuaent
ais ae beiicnannng van de iuee uer ge
meenschap. Een samenleving weike te
denken is met een overwegend accent op
ue iuee der gemeenschap, noch eenzjjuig
van de plichten jegens ae gemeenschap,
noen eenzijdig van ae ïuaiviuueeie vrij
heid, noen eenzijdig van ae gemeenschap
penjke geoonuenneid, maar wel van de
verwerkelijking aer verstandelijk uiteen-
geuaente cenzijuigiieueil lil een nainioni-
scne verhouding van rechten en phenten,
van vryneia en geoonuenneid. De ware
samenleving! moge aan met voorkomen,
zij kan niettemin woraen gedacht en ge
steld ais eenideaal. Tot de krach
ten, die in werkelijkheid den staat kun
nen vormen en oenouaen rekent Hnier
ae geschiktheid en aen wil tot opoffering
van den enkeling ten bate der gemeen
schap. De Ariër is werkelijk groot zegt
Hitier wanneer hij bereid is, al zijn be-
oekwaamheaen te stellen in dienst der
gemeenschap. In het geven van eigen le
ven voor het bestaan der gemeenschap
ligt de bekoring der offervaardigheid.
Hitler is echter met zoo eenzijdig, dat
hij de gemeenschap als staat opgevat
als een modern staatsabsolutisme of een
modern despotisme zou willen beschou
wen. Hij is zich bewust dat de staat ge
lijk Bolland zegt: „niet alles is". I>e
staat is - volgens Hitier - geen doel doch
slechts een middel tot verwerkelijking dei
hoogere menschelijkheid .Het doel der
gemeenschap zij zooveel physisch als ze
delijk zooveel mogelijk gelijkvormige we
zens te kweeken .Daarbij dient het ras
vóór alles bewaard te blijven, en de daar
in sluimerende krachten te worden ont
wikkeld. Zoo is dan de voorwaarde voor
het bestaan eener hooger menschdom
niet de staat, maar het volk dat hiertoe
in staat is. Er is dus van staat vergoding
geen sprake. Dit heeft Hitier zich ge
dacht als de toekomst van het Duitsche.
volk; daarop concentreert zich de we
reldbeschouwing van het Duitsche Natio-
naal-Socialisme, zoodat het begrijpelijk
is, dat deze weerklank vindt in het Duit
sche volk zelf. De geboorte eener nieuwe
ABONNEMENT:
1.00 PER HALF JAAR BIJ VOORUIT
BETALING.
SSE NUMMERS6 CENT
Telefoon na 6 uur n.m. 12621
HA&RLEfol
Verbindingsweg BLOEMENDAAL Tellet, 22338
ARTISTIEK BLOEMWERK BRUIDSWERK KRANSEN
Origineele ontwerpen voor tuinaanleg, bekroond met hoogste onderscheiding
W. BEUNDER
groote idee is het geheim van 't slagen
uer rransehe Revolutie: aan deze ïaee
neert ae rtussische haar overwinning te
aanken, en het fascisme werd siechts
hierdoor krachtig en in staat een voik te
onderwerpen aan een algeheeie vernieu
wing.
Ook het Marxisme heeft zijn strijd
lust te danken aan het ideaal. Dit kan 't
best worden bestreden door het heilzaam
geachte idealisme van het Nationaal-So-
alisme.
Denkt Hitier de Marxistische wereld
beschouwing met het accent op he); infer-
naie, het duivelsche; de nationaal Socia
listische betracht hij natuurlijk met het
accent op het goddelijke. Deze beide voe
ren een strijd op leven en dood. De rede
gebruikt het yerstand der mensehen, om
ZICH blijvend te verwerkelijken. De Mar
xistische wereldbeschouwing is dus het
best te bestrijden door een zich even on
feilbaar wanende Nationaal-Socialisti-
sche wereldbeschouwing. De eerste legt
den nadruk op de geliikheid van alle
menschen, de laatste is zich bewust van
de werkelijke ongelijkheid. De eerste is
wereldburgerlijk geaccentueerd; de laat
ste staatsburgerlijk, of wel maatschappe
lijk staait tegenover staatkundig. Beide
leggen het accent op de gemeenschap, zij
zijn beide onverzoenlijk ten opzichte van
vermeende tegenstanders, zij liggen beide
overhoop met politieke partijen - beide
houden niet van compromissen.
Wereldaanschouwingen zegt Hitler, pro
clameeren hare onfeilbaarheid. Beide zul
len trachten de individuen tot gemeen-
schapsmenschen op te voeden. Het ver
schil ligt evenwel daar, dat bij de eene
de nadruk komt op het individu-zijn, bij
de anuere op het persoon-zhn.
Hitier verhoudt zich „negatief" ten op-
ziente van de vroeger gangbare opvat
tingen over onderwijs en opvoeding.
Vroeger werd het „kennen" het „weten"
te hoog gewaardeerd, in vergelijking met
het kunnen. Veel weten beteekent voor
Hitler met, dat de veelweter tevens een
krachtige persoonlijkheid zou zijn. Als
primair beschouwt hij een „gezonde
.geest in een gezond lichaam", de ontwik
keling van wil en kracht. Een weliswaar
wetenschappelijk weinig ontwikkeld
mensch met een vast karakter, en ver
vuld van vastberadenheid en wilskracht
heeft voor de volksgemeenschap meer
waarde dan een geestrijke zwakkeling.
Daar Hitier de reinheid van bloed als
van primair belang beschouwt, bepaalt
ook die gedachte zijn inzichten inzake
onderwijs en opvoeding. Geen jongen of
meisje mag de school veriaten zegt hij
zonder de noodzakelijkheid en het wezen
van de reinheid van bloed te hebben in
gezien. De staat heeft de verplichting
met groote zorgvuldigheid uit de gezame-
luke volks-genooten een selectie te doen
en het kennelijk meest geschikte men-
schen-materiaal eruit te nemen ten dien
ste der algemeenheid.
De nationaal socialistische beweging
heeft vóór alles tot taak leiders te vor
men, leiders vande massa. Het
1?..den aard der zaak, dat het „ide
aal bij herhaling aan de massa worde
voorgehouden, opdat deze ervoor strijde
en desnoods zich daarvoor opoffere. Lei
der en massa veronderstellen elkander in
wederzijdsche verhouding. Een agitator
zegt Hitler, die de bekwaamheid bfezit
een idee ingang te doen vinden bij de
groote massa, moet een psycholoog zijn,
zelfs wanneer hij een demagoog is. Hij is
aan altijd nóg beter geschikt voor leider
aan de menschenkennis missende en bui
ten de wereld staande theoreticus. Lei
den beteekent: „de massa in beweging
brengen", in het leiden van de massa
hebben zoowel de Marxisten ais Nationaal
Socialisten een ware vortuositeit weten te
ontwikkelen. De kunst van alle werkelij
ke groote volksleiders bestond ten allen
tijde daarin zegt Hitier, om de aandacht
van de massa niet te versnipperen, doch
steeds te concentreeren op een enkelen
tegenstander. Evenals de Russische com
munisten streven de Duitsch nationaal
socialisten ernaar den tegenstander te
vernietigen, alleen doen zu dit op ver
schillende wijze. Het Nationaal socialisme
tracht eenerzijds de macht van den te
genstander te breken, anderzijds de
„massa" der volksgenooten met het
„ideaal" te bezielen, en zoo mogelijk de
tegenstanders onder hen tot aanhanger*
van jiijn wereldbeschouwing te ljekeeren.
Tenslotte volgt 't citaat, waarin lucifer ae
instorting van het Duitsche Rijk onder
woorden heeft gebracht: Juist ons Duit
sche volk,, zegt hij, dat ineengestort daar
ligt, prijsgegeven aan de trappen der
omliggende wereld, heeft benoeite aan
die suggestieve kracht, welke in zelfver
trouwen verborgen ligt. Dit zelfvertrouw-
wen moet evenwel den jongen volksge
nooten reeds van kinds af worden inge
prent. Opvoeding en vorming moeten er
op gericht zijn, de overtuiging te vestigen,
dat zij beter zijn dan de anderen. In
zijn lichamelijke kracht en geschiktheid
moet het geloof verborgen liggen van de
onoverwinnelijkheid van het geheele volk.
Want wat het Duitsche leger eens de
overwinning schonk was de som van het
vertrouwen dat een ieder in zichzelve en
alien tezamen in de leiding hauaen. Wat
het Duitscne voik weer zal oprichten, is
ae overtuiging aer mogelijkheid om zijn
vruneiu Weder te heroveieii. Deze over
tuiging kan siecnts net resultaat zijn
van netzciide gevoelen bu mnlioenen
eenheden.
VEREEN1GING TEGEN HET MISHAN
DELEN VAN DIbkEN.
Van dierenDeseheiming neooen we al
len wel eens genoora. in Haariem noemt
men zich: veieemging tegen net misnan-
deien van dieren, uit Iijkc ons een meer
juiste omschrijving van net aoel aer ver-
eeniging.
Van deze vereeniging nu ontvingen wij
een jaarverslag over 1934, waaruit we U
gaarne een en ander zouden willen ver
tellen:
Onder het hoofd Inspeatie komen de
namen voor van enkele heeren, die zich
verdienstelijk maken met de controle bij
het lossen van vee en pluimvee, voorzeker
geen overbodig werk. Ook vogels staan
onder hun hoede, en 't mooiste is, dat zij
dit doen in samenwerking met de politie.
Zoo noodig beschikken zij derhalve over
de sterke arm.
Verder lezen we over de Kliniek in
ae Ridderstraat 11. in deze kliniek wer
den in het af&eloopen jaar 304 honden
en 155 katten behandeld. De polikliniek
is vanzelfsprekend alleen open voor on-
en minvermogenden. Van beter gesitu
eerden mag redelijkerwijs verwacht wor
den, dat zij door een bijdrage het goede
werk steunen.
Zwervers vinden in de Ripperdastraat
een onderdak (het gaat hier natuurlijk
alleen om dieren) en zoo noodig wordt
Mr. Enschedéweg 22 - Tel. 26424
De gelegenheid tot
ia opengesteld, ook voor de kleuter
klas, bij
Het hoofd der Schooi,
DE GELEGENHEID TOT
is gedurende de maanden APRIL en MEI opengesteld voor de afdeelingen:
a. Kleuterklas; b. Klassikaal Onderwijs; c. Montessori-Onderwijs
Prospectus op aanvrage bij het Hoofd der School: S. A. WILSON. Telefoon 22128