Gebr. Beekman fDeTwentsche Bank n.v. BSoemendaal Naaimachines opafbet. JAN GEUL VOET Jr. Plaatselijk Nieuws De Emmahloem-collecte fl. 32.50 DAMES Overhemden keurige dessins prima pasvorm Rijwielen met Remnaaf Predikbeurten A. G. G. M. Giorgis Zn schoorsteenvegers Bl.daalschevveg 147 spr., het vertrouwen in de bestaande organen der overheid versterken. Hierna beantwoordde de spreker eenige vragen. Op een vraag of de toepassing van de corporatieve gedachte in engeren zin niet geleidelijk zal overgaan tot die in ruimeren zin, antwoordde Prof. Jitta, dat de chaotische productie door een teveel aan overheidsbemoei ing is ontstaan. Men komt er niet uit door meer ordening, doch door min der overheidsbemoeiing. Mr. A. J. Enschedé sloot de verga dering met woorden van dank tot Prof. Josephus Jitta. Verslag van de Lezing over Vrijmetselarij II. Prof. Steger, lid van de ie Kamer voor de r.k. Staatspartij noemde in zijn voor Geloof en Wetenschap afd. Haarlem gehouden voordracht, de Vrijmetselarij een oude geest en een oud lichaam samengebracht tot een nieuw wezen. Het lichaam is z.i. gemakkelijk te kennen, daarover bestaan tal van pu- blicatie's (o.a. de boeken van den heer J. van Term, behalve schrijver ook een bekend verzamelaar van geschriften op dit gebied). Het dateert volgens spr. van de middeneeuwen. Maar om de geest der vrijmetselarij te leeren kennen moet men naar ongeveer 4000 jaar v. C. teruggaan en wel tot het huis der eerste egyptische pharao's. In officieele stukken wordt gewaagd van een loge van 3750 v. C. Spr. beschouwt de Vrijmetselarij als een der belangrijkste verschijnselen van wnzen tijd., Dit kan, want onze. maatschappij verandert z.i. wel in be schaving, maar niet in wezen. Het oude kan dus ook nu nog van betee- kenis zijn. De egyptische godsdienst was een veel-godendom, bevattelijk voor de massa die graag verpersoonlijkt, maar niet voldoende voor de godsdienstzin der hooger ontwikkelden. Hoe hooger de denkbeelden der ontwikkelden zijn, des te meer wordt de aan hen verbonden massa door het uiterlijke aangetrokken. De oude fabelleer geeft daarvan veel voorbeelden. Zelfs het monotheïs tisch volk der oude Israëlieten onttrok zich niet aan de gouden-kalf-fabel, al glimlachten de ontwikkelden daar over. Ook in de oudheid waar de massa zich met de grofzinnelijke voorstellin gen vergenoegde bestudeerden kernen van ontwikkelden natuur en wijsbe geerte, waardoor kasten van geleerden ontstonden. Bij de Egyptenaren deed de priesterkaste dit. Om tot deze kaste te worden toegelaten had men een stelsel van beproevingen en geleide lijke inwijding. Bij hen komt onder verschillende gestalten de natuurgodsdienst gemo delleerd naar het veel-godendom weerom, exoterisch in de bouwkunst, esoterisch in de natuurkunde, die het natuurlijke met het bovennatuurlijke vermengde. Dezelfde geest ademen de alchemie, de geheime leer van Hermes trisme- gistus, die der Arabieren en andere zwarte kunsten met eerediensten ver mengd. De godsdienst der egyptische pries ters is ook die der Vrijmetselarij maar dat vernemen alleen de hoogere (de z.g. roode) graden der vrijmetselarij. Dat alles is gegrond in natüurwijs- heid van het oude heidendom en gaat over in de leer der „gnostieken' („kenners"), die zich ook tot beoefe ning der wetenschappen afzonderden van de massa en tot in de vierde eeuw na Chr. en later zich uitvierden. Spr. verwijst nu in verband met de Vrijmetselarij naar het 8e hoofdstuk Goedkooper dan bij anderen. Contant met 5 jaar schriftelijke garantie. Repa ratie aan alle merken met 1 jr. garantie Haarlem, Doelstr. 35 Opger. 1 902 Tel. 13538 van de Handelingen der Apostelen (waarin het verhaal over Simon de Toovenaar voorkomt die geloofde en gedoopt werd, maar die voor geld van de apostelen de „gave der handopleg ging" wilde leeren, wat hem door Pe trus geweigerd werd. Verslaggever). De invloed van de gnosis ging door de tijd verder. Dat deel der Joden, dat het Chris tendom niet wilde aanvaarden neigde tot haar en tot de filosofie der grieken. Jahve werd de Opperbouwheer des Heelals en leider van het wereldge beuren, een en ander vindt zijn weer klank ook in de Kaballa, de geheime leer omtrent de joodsche gewijde boeken. Gnostisch is de gedachte, dat alle godsdiensten vormen, uitvloeisels zijn van één wezenlijke godsdienst, die alle menschen verbindt. De drie kardinale deugden, die de Vrijmetselarij kent: Wijsheid, Kracht en Schoonheid vindt men ook terug in de Talmud, Onder allerlei vormen dient het-gnosticisme zich aan, o.a. in 't manicheïsme, de leer van de eeuwig met elkaar strijdende rijken van goed en kwaad, die van den tweevoudigen Jezus, een door de Joden gekruisigde, de ander de ware verlosser, alleen met een schijnlichaam bedeeld enz. Volgens de gnostieken bevatte al leen het evangelie naar Johannes de ware leer. Een deel van de gnostieke leer heeft via de orde der Tempelieren invloed op de vrijmetselarij gehad. Wanneer we dan de Middeneeuwen naderen waarin de kunst goud te ma ken in 't diepste geheim bloeide, ko men uit de alchemisten de Rosekrui- sers op. De westersche volken hadden door de kruistochten met egyptische, jood sche en arabische wijsheid kennis ge maakt. Wel werd daarna in 1317 de alchemie plechtig veroordeeld, doch de zgn. hermetische of geheime we tenschappen werden nog wel degelijk aan bepaalde universiteiten o.a. die van Oxford onderwezen. Tijdens de Renaissance en de op komst van het Humanisme kwam de gnosis opnieuw op; in de 15e eeuw behoorde het tot den goeden toon af te wijken van de door de Kerk geijkte leer, alles richtte zich naar modellen der oudheid. De eenheid in de opvat tingen van het Christendom ging ver- Jor.e.ri. (Had die al bestaan? Verg. European Morals v. Lecky. V.) Indi vidualisme, Hervorming, verdeeldheid op geestelijk gebied kwamen tegelij kertijd met herleving der geheime we tenschappen op. Met een toespraak van een Grootmeester der Vrijmetse laren is in 1889 de „zwarte kunst" ge ëerd door de onthulling van een standbeeld voor Giordano Bruno, door spr. genoemd alchemist en ketter. Dat alles hangt samen; zonder 1517 (Luther's aanplakken der stellingen aan de Kerk te Wittenberg) geen uit de Bauhütte geboren vrijmetselarij van 1717. De alchemisten, van wie in het ein de der 16e eeuw een loge voorkomt in Amsterdam, beschouwt spr. als een vleug van heidendom, dat in de chris telijke maatschappij doordrong. Het Christendom wordt z.i. door de Vrij metselarij niet meer als hoogste ge openbaarde godsdienst geëerd. Spr. wijdt dan even uit over de Ro- zekruisers. De roos op het kruis, die zij als symbool voeren, is niet het zin nebeeld der liefde maar van de stil zwijgendheid (o.i. zou hiervan alleen sprake kunnen zijn bij de rozenknop immers opener bloem dan een bloeien de roos bestaat niet. V.). (Wordt vervolgd). Onze plaatsgenoot, de heer Striet- man gaat onze gemeente verlaten en als rustend burger elders wonen. De lieer Strietman is Huis en Decoratie schilder en is op dit gebied een van ouds bekend adres. Nu de heer S. onze gemeente gaat verlaten, wordt de zaak voortgezet en wel door den heer J. Visse, alhier woonachtig. De heer Visse is meer dan 38 jaar bij den heer Strietman in dienst ge weest, is op en top vakman en weet precies hoe de klanten het hebben willen. Daar thans het voorjaar in aan tocht is en menige villa een opknap pertje zal noodig hebben, hopen wij van harte, dat er ook voor den heer Visse een drukke tijd aanbreekt. Onze nieuwe bakker Zoo kunnen wij den heer J, Tanis wel noemen. Behalve zijn winkel aan de Korte Kleverlaan 46 heeft de heer DE HUISVLIJT, Schagchel- straat 40, Telef. 14401, meer malen bekroond. De kleine verpleegsterszaak met zijn groote reputatie voor coupe, kwaliteit en v o o r d e 1 i g e prijzen zal u voldoen. Ook voor dienstbodenkleeding. Tanis nu zijn eigen bakkerij aan de Boschlaan, van waaruit zijn winkel voortaan geregeld van versch brood in allerlei soorten en grootte en van banketbakkerswaren wordt voorzien, terwijl een drietal groote op prima rijwielen gebouwde broodwagens, door den heer Huisman keurig ge schilderd en geolied, de klanten aan huis voorzien. Wij hebben met genoegen een kijkje in de nieuwe bakkerij geno men. Nagenoeg alles geschiedt ma chinaal. De kneedmachine verwerkt na toevoeging van vocht (melk of wa ter) gist, zout enz. 200 pond bloem tegelijk. De naam van de firma J. Tiethoff Amsterdam waarborgt een goed fabrikaat. Twee groote afge dekte troggen staan dan gereed om het deeg rustig te doen rijzen. Dan gaat het weer in een machine, fabri kaat Stibbe, de verdeelmachine, al thans het luxe brood. Hierna komt het afwegen op de bank aan de beurt, waarna het deeg in de pannen gaat. Ook dan wordt het nog niet gebak ken, maar om te rijzen in de z.g.n. rijskast, wij zouden zeggen de onder ste oven, gezet. Ten slotte komt de accu-heetwateroven, fabrikante de N.V. H. P. de Boer aan de beurt, waaraan in de bakkerij zelve geen enkele vuurhaard te zien is, een oven van drie verdiepingen, waarin het eigenlijke bakken, het gaar-maken van het brood plaats heeft. De tem peratuur is op te voeren tot 250 C. Voor het banketbakkerswerk zijn weer andere machine's, een afzonder lijke oven en een groote eierkluts- machine e.d. beschikbaar. Het geheel zag er praktisch, frisch en degelijk uit. Moge veel zegen op den hier verrichten arbeid rusten! in en VA K L E DING MAOAZVN PAARL AAR STEEG 1. TEL'. 12 843 Vereen, voor Dierenbescherming afd. Haarlem en 0. Zaterdagmiddag 28 Maart had in de Aula van het Kennemer Lyceum, de beoordeeling plaats van de ingezon den nestkastjes. Er is hard gewerkt, en de resulta ten waren dan ook zóó mooi, dat we gerust kunnen zeggen: er is weer flink geholpen, om de levensvoorwaarden voor onze vogels zoo gunstig mogelijk te doen zijn. Op enkele fouten in de constructie der kastjes werd gewezen, zoodat de deelnemers, die nu niet in aanmer king kwamen voor een eerste prijs, een volgende maal een goede kans maken voor een bekroning! De beste kastjes zijn te zien in het toonraam van de Vereeniging Dierenbescher ming Ridderstraat 11. Na de beoordeeling der kastjes volgde het glanspunt van den mid dag: verschillende vogelfilms, ver toond door den heer Strijbos. Prach tige opnamen van diverse soorten broedende vogels kregen we hier te zien; vooral die van de kolonie der lepelaars en van de sterntjes, waren van een buitengewone schoonheid. Alles met elkaar een mooie mid dag, die volkomen beantwoordde aan het gestelde doel: belangstelling en liefde aanwakkeren voor het dier; hier in 't bizonder: voor onze vogels! Ned. Vereen, voor den Volkszang 13ij het ter perse gaan van dit num mer vernemen wij, dat de afd Bloe- mendaal Dinsdagavond 7 April te 8 uur een propaganda-avond geeft in het Jeugdhuis aan de donkerelaan on der leiding van den Heer P. de Nobel en met declamatie van Mevr. de Lange geb. Relleke. Oud linnen of katoen gevraagd voor de Melaatschen van het gesticht Bethesda in Suriname Als liet lentezonnetje begint te schijnen lijkt het wel of ook de sclioon- maakharten der 'Hollandsehe huis vrouwen sneller beginnen te kloppen, en zoo zien wij weer overal de nij vere handen bezig. Er is geen stuk dat op zijn plaats en geen kast die ongeopend blijft. Ja, over kasten ge sproken! - Onze oude vriendinnen weten wel wat wij daarmee bedoelen en hebben reeds hun pakjes voor ons op zijde gelegd. Wij hopen echter ook nieuwe vriendinnen te winnen en aan hen vertellen we, dat dooi de dames van de Zwachtelbond, allen leden der Ned. Chr. Vr. bond afd. Haarlem, van dat oude linnen en ka toen windsels worden gemaakt voor de Melaatschen van 't gesticht Be thesda in Suriname. Gaarne ontvangen we dus materi aal en wij hopen dat er in de Bloe- mendaalsche linnenkasten nog wel iets is, dat voor dat doel kan dienen. Dames, kijkt eens wat u voor het goede doel kunt missen. Ook het kleine wordt in dank aanvaard. Een briefkaart of telefoontje aan één der onderstaande adressen en uw pakje wordt gaarne bij u afge haald. Mevrouw M. CasséeVisser, Kerkplein 12 Bl.daal Tel. 22260 Mevrouw C. DolkKoning, Iepenlaan 60 Bl.daal. De jaarlijksche Emmabloem-collec- te zal dit jaar plaats vinden op Woensdag 8 April a.s. Het Comité voor de Emmabloem collecte hoopt en vertrouwt wederom op aller medewerking te mogen re kenen. De medewerking van ieder is in de gegeven tijdsomstandigheden dubbel noodzakelijk, want de groote giften, die vroeger nog wel werden ontvangen ter gelegenheid van dezen bloemendag blijven thans achterwege en moeten heel veel kleintjes de op brengst van de Emmabloem-collecte op peil houden. Dames en jongedames, die eenige uren willen geven om zieken te helpen en gezonden te beschermen, kunnen zich opgeven aan het Con sultatie-bureau, Ged. Oude Gracht 41 te Haarlem. De bloem verkoopsters moeten de leeftijd van 14 jaar heb ben bereikt. La Argentina „Tout Haarlem" heeft op 20 en 30 Maart La Argentina in de Stads schouwburg toegejuicht. Van al haar dansen heeft zij weer iets prachtigs weten te maken. Het meest treft ons in haar kunst, dat het dansen op zich zelf bij haar niet het einddoel blijkt, maar het mid del om te komen tot een rhytmische uitbeelding en herschepping van een stuk leven. Reeds het eerste gebaar, de eerste stand dragen het kenmerk in zich van wat zij vertolken gaat. Het virtuose spel der castagnetten alleen al was een schoonheid om te hooren. Een apart woord van lof komt Luis Galvé, de uitmuntende begeleider van de danseres, toe. In zijn solo-ver tolkingen toonde hij zich een pianist van meer dan gewone kwaliteiten. De ovatie, die de uitverkochte schouwburg tenslotte La Argentina beide avonden bracht, gold zeer ze ker ook Luis Galvé. Kon. Nederlandsche Maatschappij voor Tuinbouw en Plantkunde Afdeeling Bloemendaal e. o. Dc Afd. Bloemendaal Omstr. der K.N.M.v. Tb. Pik. hield Dinsdag avond 25 dezer, haar maandelijksche bijeenkomst in Café Rusthoek te Bl'daal. Bij de opening bracht de Voorzitter in herinnering dat het lid onzer Af deeling, tuinbaas J. Wezenaar, 12 Maart jl. zijn 80ste verjaardag vierde en hoewel niet aanwezig, wenschte hij hem nog vele jaren toe. Na de aanwezigen aangespoord te heb ben mee te doen aan de excursie op 14 April a.s. naar de 6e Primavera te Rotterdam, gaf hij het woord aan den Heer C. Sipkes voor zijne causerie over een Botaniseertoclit metdecamera in Algiers. Aan de hand der licht beelden gaf spreker eerst een over zicht van de geografische ligging waar door het klimaat in het Noorden over eenkomst heeft met dat van het Zuiden van Frankrijk en Spanje en de plan- inUICTA Bloemendaal Haarlem Dorpstr. 52-54 Wagenweg 72-74 tengroei aan de kuststrook dan ook een mediterraan karakter heeft. Deze streek wordt afgesloten door den berg keten die vrijwel evenwijdig met de kust loopt en als uitlooper van het Atlasgebergte kan worden beschouwd. Hier vindt men de olijfboomen en de Opuntia's welker vruchten de Ara bische vijgen levert, en vele andere planten die ook elders in de streek om de Middenlandsehe zee gevonden worden. In het bergterrein is het over dag zeer warm maar 's nachts zeer koud en in het Atlasgebergte kan het zelfs vrij sterk vriezen. Spreker voer de ons door dit gebergte en zelfs over dit gebergte heen in het noordelijk deel van de Sahara. De lichtbeelden gaven een goede voorstelling van den plantengroei, men zag in den Jardin d'essai de „Draken- boomen" en ook planten die in ons klimaat groeien. In de Sahara zag men de daar aanwezige schaai'sche planten en in de oasen de dadelboo- men die groeien en vrucht geven zoo lang de primitieve irrigatie uit de daar aanwezige bron voor voldoende vocht zorgt. Spreker deed ook zien aange- gelegde bosschen van Eucalyptus- boomen waardoor de weinige neer slag in die streek werd vermeerderd en de verdamping in de schroeiende hitte werd verminderd. Spreker brak daarbij een lans voor de bebossching onzer duinen. Naast de veelsoortige planten als Verula communis, diverse Orchis, lavendel enz. die in de bergstreek zijn te vinden, gaf spreker ook een kijkje op de bevolking en hare be huizing en gwoonten, alles tezamen een zeer interesante causerie waarbij te betreuren viel dat zoo weinig leden waren opgekomen om hun blik te verruimen. De Voorzitter dankte den Heer Sipkes dan ook in waardeèrende woor den voor hetgeen hij ons te zien en te liooren gaf, waarbij de aanwezigen zich met applaus aansloten. Er waren geen inzendingen voor het Punten- stelsel. I a ZONDAG 5 APRIL SANTPOORT. Ned, Herv. Evangelisatie. 10 uur v.m., Ds. C. J. van Paassen, Haarlem. Geref. Kerk in Hersteld Verband. Gebouw Bethel, Wüstelaan. 10 uur v.m., Ir. B. II. Blankenberg. NED. HERV. GEM. 10 uur v.m., Prof. Dr. G. A. v. d. Bergh van Eysinga. „Kruisdrager tegen wil en dank" Extra-collecte voor de kerk. Doops- bcdiening. Goede Vrijdag, 10 uur v.m., dezelfde met medewerking van Dr. H. Faber uit IJmuiden-O. Bevestiging van nieuwe leden, uit Santpoort en omstreken. Zangkoor. Extra-collecte voor de kerk. BLOEMENDAAL. Ger, Kerk, 10 uur v.m., Ds. J. C. Brussaard. 5 uur n.m., Theol. Cand. H. de Wit. NED. HERV. GEM. 10 uur v.m., Ds. J. C. van Dijk. Goede Vrijdag, 10 April 10 uur v.m., Ds. J. C. van Dijk. Bevestiging van nieuwe leden. 7 uur n.m., Ds. J. C. van Dijk. Heilig Avondmaal. Ridderstraat 18a zwart Haarlem - Tel. 13310

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1936 | | pagina 2