Dr. J. D. BIERENS DE HAAN. 5 HAARLEMSCHE Coöperatieve Diner-vereen. Prospectus op aanvrage Bij onze dagelijksche rondwandeling. Een huishoudelijk praatje. Toch goed algeloopen. Gouden Professiefeest. Burgerlijke Stand. Winkelpersoneel van Simon de Wit maakt buitenlandsche reis. Predikbeurten. „Het Brokkenhuis". Bakenessergracht 27 - Tel. 14393 Diner THUISBEZORGD f 0.90, met soep of toespijs f 0.15 meer Geen extra bezorgloon Gebruik van uitsluitend natuur boter, le soort duinaardappelen en verder de beste grondstoffen. GEEN LIDMAATSCHAP GEEN OMZETBELASTING blAls we zoo dagelijks onze wandeling maken voor wij ons aan de dagelijksche beslommeringen wijden, treffen ons op bepaalde dagen de diverse soorten vuilnisbakken We zien keurig nette, in de kleur van het huis geschilderde ouderwetselie houten vuilnisbakken met behoorlijk deksel; gegalvaniseerde emmers met vast deksel, ook keurig; afgekeurde weckketels met los deksel en ten slotte oude emmers zonder deksel, manden en doozen. De vuilnisman komt deze rijke schakeering op gezette tijden halen. Men ziet wel eens min achtend op den vuilnisman neer, doch stel u eens voor, dat hij de zaak eens zes weken in den steek liet! Welke epidemies zouden dan over het mensehdom komen. Buiten een advocaat of een advocaatje, kan men wel, doch buiten den vuilnis ophaler niet. Br zijn ook exemplaren, die voor slechts 50 geledigd kunnen worden, daar de' rest uit ver vlogen dagen dateerende, blijft hangen, en het blijkbaar moeilijk is de emmer eens schoon te maicen; dat gaat net zoo lang goed tot emmer en al meegegeven worden. Met het oog op den naam „Bloemendaal" willen wij eens de aandacht op deze dingen vestigen. Tegen het einde der week plegen de dienst meisjes zich bezig te houden met het lappen van de ramen, om vanuit de binnenkamers Bloemen- daal's heeilijx natuurschoon in zijn vollen om vang te kunnen bezien. Iïeze bezigheid is niet alleen nuttig, maar wel eens gezellig ook, want een Knikje van zoo'n deern doet ons jonge hart weer eens goed. Maar waar wij ons wel eens bezorgd over maxen, dat zijn de doo" de meisjes gebruikte trapjes, die veelal met kunst- en vliegwerk aan elkaar verbonden zijn met haken en touwen, terwijl het zelfs wel eens voorkomt, dat mevrouw de trap moet vast houden om erger te voorkomen. Wij willen de lezeressen op dit gevaar eens attent maken. Wij hebben ons licht eens opge stoken bij de Gemeentescholen in Bloemendaal; daar heeft men prachtige exemplaren, zonder spijkers, alles gelijmd en geschroefd; misschien zijn ze iets duurder, maar er is ook een leven mee gemoeid! Het zijn van die kleinigheden, waar wel eens op gelet mag worden. Uitgerust met uniformpetten, gewapend met actetasch, papier en potlood, plus het noodige uithoudingsvermogen zien we dagelijkseli vele meteropnemers hun rondwandeling maken (hoe wel ze in letterlijken zin de meters niet „op nemen"). Zoo'n baantje zou, naar mijn beseheiden meening, toch wel vergemakkelijkt kunnen worden. Als de bel eens weigert, of niemand thuis is, moeten ze weer terug komen. Er is een heel eenvoudige oplossing voor. Op onze vroegere wandelingen buiten Bloemen daal hebben we aan de voorzijden van sommige woningen bij den ingang een kastje gezien, met een veiligheidsslot, waarvan de opnemer de sleutel had, die op alle sloten past. In dat kastje bevinden zich de gas-, electriciteit- en water meter, en met weinig moeite en tijd kan de opname geschieden. Men schijnt trouwens in Bloemendaal deze vinding ontdekt te hebben, want op een nieuw-gebouwd perceel aan de Julianalaan meenen wij zoo'n „Economist" gezien te hebben. Als men dit algemeen toepaste, zou veel moeite en ver driet worden bespaard, en gas, water en electrici teit zouden dan „nog goedkooper" worden! Tenslotte willen wij de Bloemendalers, die volop van natuurschoon willen genieten, attent maken op de witte waterranonkels, die zich in het meertje tegenover het Zomerhuis „De Wildhoeve" be vinden. Een kostelijk plekje, met schitterenden achtergrond van boerderij met grazende koeien; een gang daarheen zal u de moeite loonen. JAN HAMER. Destijds heeft de veroordeeling zoowel voor de rechtbank te Haarlem als voor het Hof te Amster dam van den lieer S„ pontwachter op de Velser- ponten, nog al wat beroering gewekt, omdat het publiek besefte dat liier in populairen zin niet van eenige schuld sprake was bij den betrokken bestuurder van de pont, toen er in Augustus 1934 een ernstig ongeluk met een auto mee gebeurde. Het heeft H.M. de Koningin behaagd bij wijze van gratie de veroordeeling tot eenige maanden gevangenisstraf om te zetten in eene boete van f75.te betalen in vijf termijnen. Hiermee is aan het rechtsgevoel van zeer velen, niet in de laatste plaats de ambtenaren van den Rijks- Waterstaat, die den lieer S. en de situatie goed kennen, tegemoet gekomen. Dezer dagen was bijna weer een ernstig ongeluk gebeurd, doordat een op de reeds afgevaren pont toerijdende auto nog tijdig, naar men ons zegt, door iemand uit het publiek, kon worden terug gewezen. Hoe dit mogelijk is geweest, hebben wij niet kunnen nagaan. In ieder geval wordt de op lossing van het vraagstuk: een timnel of een brug aldaar steeds dringender. Til- De eerwaarde overste van liet St. Jozef- internaat te Bloemendaal, Moeder Maria van de II. Gudula, heeft Woensdag haar gouden professiefeest gevierd. In het internaat werd vanmorgen een II. Mis opgedragen door ka nunnik Wijkenburgh van het seminarie Hage- veld, geassisteerd door rector Westgeest en pastoor Kok uit Delft. Na deze plechtigheid werd de Moeder-Overste door de inwonende kinderen, groot en klein, gehuldigd. Vele familieleden van de jubilaresse waren tegenwoordig, terwijl onder de andere belangstellenden 0.111. aanwezig waren de oud-vicaris-generaal van het bisdom mgr. Möllmann en deken Rozeboom uit Noordwijk. Vanmiddag zal de jubilaresse in het St. Jozefs internaat recipieeren. De bisschop van Haarlem mgr. Huibers zou haar hedenmiddag eveneens complimenteeren. Haarl. Dagblad. Bevallen: J. M. HemelsoetVissers, d. H. M. van der ZwaanLindeman, z.G. Raas- veldtSinke, z. Ondertrouwd: A. Dollé en J. M. Iland- graaf. F. J. Lubbers en H. G. van Braak. II. C. Jansen en C. E. Taege. J. Romeijn en A. van der Mee. J. de Cock en A. M. van Weert. F. Bakker en A. Th. P. Koeh. J. II. van der Akker en II. II. Rei pica. A.' van der Ham en A. M. Rooij. Gehuwd: I'. A. J. M. Hagemeijer en II. M. Boot. D. J. F. Warmer en A. M. van der Tang. C. J. J. H. van Kempen en E. N. C. Meihuizen. Overleden: F. G. Teeuwsen, oud 83 jaar, (overleden te Wisch). Onder de leuze „Dien de klant" houdt liet bekende levensmiddelenbedrijf van Simon de Wit, dezen zomer een wedstrijd onder zijn geheele winkelpersoneel in Nederland, als gevolg waarvan het voltallig personeel van 9 winkels in September een 4-daagsche buitenlandsche reis zal maken. Een aardig idee, dat getuigt van de prettige onderlinge verstandhouding in dit bedrijf, vooral in tijden als deze, het vermelden waard en tot voorbeeld strekkend. 1 Wel een sprekend bewijs, hoe de fa. Simon de Wit zich geheel instelt op het dienen van de klant Av&qe het personeel, dat hiertoe op de krachtigste 'irijze medewerkt, wordt beloond. „Och, waren alle menschen wijs.." (Dat is heelemaal niet noodig, als ze achter het stuur maar'n klein beetje beter wilden opletten, dan konden we at héél tevreden zijn BLOEMENDAAL. Ned. Herv. Kerk v.m. 10 uur Ds. J. L. Gregory van Amsterdam. Geref. Kerk v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. Van Nes van Den Haag. Ned. Protestantenbond, geen dienst. Vrije Katli. Kerk (Popellaan-Kinhcimpark), v.m. 10.30 Gezongen II.Mis. Woensdag n.m. 8 uur Vespers en Lof. AERDENH0UT. Vereen. Religieuze Kring Aerdenhout, geen dienst. 0VERVEEN. Ned. Herv. Gem. v.m. 10 uur Prof. Dr. G. A. van den Berg van Eysinga, Bloemendaal. Ned. Herv. Evang. v.m. 10 uur Ds. J. C. van Apeldoorn te Leiden. Geref. Kerk (H.V.) v.m. 10 uur de heer H. A. Bakker. ZANDV00RT. Geref. Kerk (H.V.) v.m. 10 uur Ds. P. A. Sillevis Smitt. N.m. 5 uur de heer A. C. Reuijl. HAARLEM. Evang. Luth. Gem. v.m. 10% uur Ds. G. J. Duijvendak. Eglise Réformée Walonne. Dimanche 2l Juin 10 li. 30 Service et Sermon. Pasteur Krafft. 2e Collecte pour l'Eglise. 1 h. 45 Service des enfants. Vendredi 26 Juin Service de cloture des Etudes du Credo. Pasteur Krafft. Om teleurstelling te voorkomen, deelt het Bestuur van het Brokkenhuis mede, dat in de maanden Juni, Juli en Augustus geen uitdeeling van kleeding e.d. zal plaats hebben. Alleen zullen dien tijd de z.g. spoedgevallen in behandeling worden genomen. Om de voorraad aan te vullen en op peil te houden, zullen gedurende bovengenoemde periode gaarne goederen en voorwerpen in ontvangst worden genomen, die eenmaal per week, des Woensdags, aan huis kunnen worden afgehaald. De adressen voor het afhalen van kleeding etc. kunnen schriftelijk opgegeven worden aan het adres Donkere Spaarne 34 en telefonisch onder No. 23676. Namens het Bestuur, P. J. MULDER. Secr.-penningmccster. 0 Nederlandsche Wandel-Organisatie. Aan de nationale marschen, die door de Neder landsche Wandel-organisatie Zaterdag en Zondag j.l. zijn gehouden, hebben in totaal 900 personen deelgenomen, gespecificeerd als volgt: in Alk maar 150 deelnemers; in Hilversum 200; in Bergen op Zoom 200; in Geldcrmalsen 150 en in Groningen 200. Eere-Dector in de letteren en wijsbegeerte aan de Universiteit van Amsterdam. Nadruk verboden). Wij hadden het voorrecht naar aanleiding van de zoowel voor de Amsterdamsche Universiteit als voor hem zelf eervolle onderscheiding, met Dr. J. D. Bierens de Haan een vraaggesprek te hebben te zijnen huize, aan den Slingerweg in Aerdenhout. De zon scheen op de eenigszins in de diepte duikende „Cloostertuin", zooals de familie het grasveld noemt achter de studeerkamer, dat met spaarzame randen bloemen omgeven van de buitenwereld door opgaand hout en groen is af gesloten, een plek aangepast aan de fijne en aan gename persoonlijkheid van den wijsgeer, die ons met de hem eigene tintelende kalmte en vriendelijkheid in zijn kamer aan de opengeslagen deur ontving. Hoeveel is in die echt Nederland sche omgeving, dat vertrek en die tuin al niet gedacht en gesproken en geschreven, waar het denkend deel van ons volk en te zijner tijd door bemiddeling van ons volk, de denkende mensch- heid hun voordeel mee deden en mee zullen doen Vraag: Hadden ook voorouders van u een uitgesproken voorliefde voor de wijsbegeerte? Antwoord: Van vaderszijde niet. In de familie Van moederszijde waren zeker wijsgeerige sym pathieën. Ik bezit eenige anonyme lezingen over Kant en ethische vraagstukken uit het eerste kwart der I9e eeuw, naar ik vermoed van de hand van een mijner voorouders van moederszijde. Grootvader van Leeuwen woonde in Thiel. Zijn vader of wellicht zijn oom, in een der dorpen uit de Tielsche buurt, was de eerste die zich niet meer in de kerk liet begraven. Het was einde 18e eeuw, de tijd van een theologische en teleologisch rationalisme. God had het al zoo goed en zoo redelijk ingericht. Mijn vader, een man van de practijk in de eerte plaats, was koopman, ijverig beoefenaar van weldadigheid, maar wel met zin tot verzamelen van kunst. Vraag: Is ook u van meening, dat zegge in de laatste halve eeuw ons volk een stellige wijsgeerige inslag en -belangstelling vertoont Antwoord: Zeer zeker! Al moeten wij op 't oogenblik spreken van een tijdelijke inzinking. Ik beschouw „1880" als het jaartal van de ver- fttwii'iim VM> den Nederlandschen geest. De 18e-eeuwsche en ook nog eenigszins I9e-eeuwsche zelfgenoegzaamheid had toen afgedaan. Potgieter en Huet e.a. waren voorloopers. De beweging van '80 heeft hier toen de deuren voor den geest wijd opengezet. In 1906 heb ik bij de oprichting van het Tijdschrift voor wijsbegeerte daarover een inleidend artikel geschreven. Dat de literatoren van '80 op hun beurt be-invloed waren door de schilders der Haagsclie school, neem ik aan, in hun zin voor het directe waarnemen. In Van Deyssel's impressionisme zie ik iets dergelijks. Vraag: Denkt u hierbij ook aan het fijne stukje van Delang (G. J. Hofker) in de N. G. over de heiligheid van het licht? Antwoord: Neen. Dan denk ik eer aan de oude Hollanders als Vermeer, Van Goyen en Rem brandt maar die is een toovenaar -. Het zou een prachtig onderwerp voor een studie zijn: „de waarde van het licht in de Hollandsche schilder kunst". Trouwens er is nog een oud-Hollandsch probleem, dat nog op bestudeering wacht, n.l. welke waard heeft het Calvinisme, onderscheiden lijk als theologie en als volksealvinisme voor onzen tegenwoordigen volksaard gehad. Want die twee behooren bepaaldelijk te worden onderscheiden, het theologisch calvinistisch systeem is iets heel anders dan dat soms tot piekeren toegespitste zoeken naar de waarde van de menschelijke ziel, wat in het bijzonder een deel van ons volk eigen is. Vraag: Van welke uwer boeken houdt u zelf 't meest, wat acht u het beste geslaagd Antwoord: „Menschengeest (mensehelijklieid, zedelijkheid en religie)", het is nr.i. als de kroon op het werk, dat met „De weg tot het inzicht" is begonnen en in „Wereldorde en geestesleven" is voortgezet. Ter gelegenheid van het feest, dat mijne kinderen mij bereiden bij mijn 70-jaar- worden heb ik hun beloofd een bundel studiën uit te geven, waaronder voor het publiek nog nieuwe. De firma Sythóff, waaraan nu dc vlotic en levendige uitgever, de heer Van Looy Jr. verbonden is, zal het uitgeven; hij is de zoon van wijlen S. L. van Looy, de beleefde en aangename persoonlijkheid, meer artiest dan financier, die goed schreef, maar in een gesprek zijn zinnen zelden voltooide. Ik ben met den jongen Van Looy, die een groote energie ontplooit, als uit gever erg ingenomen. Vraag: Zijn uw eerste stukken, die over Gothiek, niet geschreven in het Utrechtsche Studenten weekblad de „Vox Studiosorum" Antwoord: Neen. In het studentenweekblad Minerva", dat nog bestaat. De „Vox" bestaat niet meer. Dat was het weekblad voor de rijke studenten Minerva" had een demokratische richting. Vraag: Was te Utrecht niet vooral .Thr. A'an der Wijck uw leermeester? Antwoord: Ik heb zelfs Opzomer nog mee gemaakt. Maar in zijn nadagen. Zijn gezondheid was zo slecht, dat zijn college's niet langer duur den dan een half uur. Wat de inhoud daarvan aangaat, Opzomer was vastgeraakt in stereotiepe uitdrukkingen, hij was niet verheffend. Ik her inner mij uit den eersten tijd van mijn publi- ceeren, dat Prof. Spruijt op een artikel van mij in het „Tweemaandelijksche Tijdschrift*) over Aristoteles naar aanleiding van de benoeming van Prof. (Patés) De Groot aan de Amsterdamsche Universiteit mij in „De Tijdspiegel" onder handen nam onder den titel „Bierens de Haan en Aristo teles". Dit werd toen als een soort grap van Prof. Spruijt beschouwd, men vond 't al heel mooi voor mij, dat Prof. Spruijt zich daartoe verwaardigde. Ik had in mijn artibel stelling ge nomen tegen het weder opkomende verstarrende Aristotelisme en voor het Platonisme. Vraag: Heeft u voor u zelf nog iets gehad aan de Platonische studiën van Dr. Van Deventer in de N. G. Antwoord: Zeker. Ik vond, dat hij meer leven gaf aan Platonische denkbeelden, b.v. die over de Liefde (Eros en Min) en dat hij ook dc litte raire schoonheden van Plato deed uitkomen. Plato is m.i. misschien wel de grootste mensche- lijke geest, van wien wij weten. Naast hem liecft Spinoza groote invloed op mijn vorming gehad. Vooral in zijn religieuze ideeën erken ik zijn grootheid, hoe groot hij bovendien ook was als rationalist. Het is merkwaardig, dat Cartesius (René des Cartes) nooit verketterd is geworden en Spinoza .wel. Vraag: Aelit u in Spinoza ook niet zoo groot, dat zijn leven zoo geheel in overeenstemming was met zijn wijsgeerige bezinning? Anhvoord: Spinoza had noblesse in zijn lieele verschijning, hij was een edele figuur, bijna zou men hem een heilige kunnen noemen. Vraag: En Hegel? Antwoord: De grondgedachten van Hegel zijn m.i. die van den nieuwen tijd. Wanneer ik Spinoza en Kant tot mijne voorzaten reken, dan geldt dat zij samen leiden tot Hegel. Vraag: Is er naar uwe zienswijze niet in dezen tijd vooral bij de studeerenden een te veel aan H.B.S.-geest, een te weinig aan Klassicisme? En dat voor de verdere ontwikkeling van ons volk gewensclit is een filosofische propaedeuse? Antwoord: Gewensclit en hoog noodig in geheel de wetenschappelijke wereld. Ook opdat de geleerden elkander leeren verstaan. Wanneer grondbegrippen als eenheid en gescheidenheid, verband, oorzakelijkheid e.d. beter worden ver staan, krijgt men ook meer dooTzicht in dc feiten kennis van dezen tijd. Vraag: Acht u dc leerlingen van de Vrije Uni versiteit, de R.-K. nu eens daargelaten, in dit opzicht niet bevoorrecht boven de leerlingen der liberale hoogeseholen Antwoord: Zij hebben inderdaad geestelijke aanrakingspunten in de godsdienstige onder grond van hun onderwijs. Het is met name bij de Roomsch-Katholieken, met hun verplichting tot beoefenen der Thomistische wijsbegeerte merkbaar, dat zich bij hen doorloopend een bepaalde zienswijze vertolkt in het menschelijk denken. Vraag: Hoe staat u tegenover dc geweldige omvang die de beoefening der sport in dezen tijd heeft aangenomen Antwoord: De sport is bijna tot een godsdienst geworden. Haar taak is lichamelijke oefening, vooral niet meer, opdat een gezonde geest huize in oen gezond lichaam. Vraag: Is u ook van oordeel, dat hier een enorme taak ligt voor het Lager Onderwijs 1 Antwoord: Zonder twijfel. Tot zoover het vraaggesprek. Wij waren het begonnen met een aanhaling uit de merkwaardige dissertatie van Dr. F. H Fischer („Studiën over het Individualisme in Nederland in de negentiende eeuw"), die zijn werk besluit met deze woorden dat slechts zeer enkelen in staat zijn tot werkelijk oorspron kelijk denken, maar dat zelfs die enkelen niets vermogen wanneer de tijden nifet vervuld zijn. Dr. Bierens de Haan stemde met die gedach'.e dadelijk in. En, gaf hij toe, tijden zijn vervuld, dat in Nederland de besten niet alleen tot oor spronkelijk denken in staat zijn, maar ook, dat wat zij kunnen en verrichten door de hiërarchisch gelegen lagen onzer vrije maatschappij door dringen van hoog tot laag, van het denken tot de daad, van den denker tot den man van de daad T. Tw. T. 1895, 1 blz. 8<>7.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1936 | | pagina 5