Zondagmorgen
School- en Studieboeken
UW FAMILIEBAD
30e Jaargang - No. 5
26 Juni 1936
Oplaag 5000 Ex.
Algemeen Weekblad voor Bloemendaal, Overveen, Aerdenhout,
Bentveld, Vogelenzang, Heemstede, Haarlem en Santpoort-Station
AD VERTENTIEN
ABONNEMENTEN
DANKBAARHEID.
Boekhandel D. GORTER
BLOEMENDAALSE SCHOOLVERENIGING
Natuurbad „Velserend"
SANTPOORT
Padvinders stuiten een
Duinbrand.
Generale Repetitie in het Olympiastadion.
HET BLOEMENDAALSCH WEEKBLAD
Advertentiënper rege) t 0.15.
KRUIDNOTEN, kleine advertenties, 4 regels f 0.35,
bij vooruitbetaling. Elke regel meer f 0.10
BIJ CONTRACT BELANGRIJKE KORTING
Bureau voor Redactie en Administratie en Advertentiën:
KORTE KLEVERLAAN 66, BLOEMENDAAL
Telefoon 23453 Postgiro No. 191387
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling fl.per halfjaar
Abonnementen kunnen steeds ingaan, maar zijn ver
bindend voor het loopende halfjaar.
Losse nummers f 0.05.
En Jezus antwoordende, zeide: Zijn
niet de tien gereinigd gewordenEn
waar zijn de negen
(Lukas 17 vers 17).
Zijt ge wel eens heel erg ziek geweest? Dan
weet ge ook wat het zeggen wil om van die ziekte
bevrijd, weer gezond tot het dagelijkseh leven te
mogen terugkeeren.
Er is niets wat zoozeer deprimeert als ziek zijn.
De zorgen des levens kunnen een zeer zwaar juk
op onzen schouders leggen, soms tot bezwijkens
toe, maar ziek zijn, daar neer te liggen met een
verscheurende pijn en met de voortdurende woe
ling van dat abnormale in je lichaam, waarvan
je niet weet hoe dat proces eindigen zal, dat is
erger, veel erger dan alle zwarigheden van het
leven bij elkaar.
Zoolang je gezond bent is een dokter maar een
gewoon iemand voor je. Nu ja, 't is een nuttig
man en een kundig man en als hij dan ook nog
bekend staat als een menschlievend man, wil je
de pet of hoed nog wel eens voor hem lichten.
Want je kunt nooit weten of je hem nog niet eens
noodig hebt voor je zelf. Maar zoolang hij niets
aan je te cureeren heeft, is er volstrekt geen reden
voor het ontstaan van warmere en diepere ge
voelens voor zoo'n dokter. En uit sociaal oogpunt
bekeken, bekruipt ons wel eens de leelijke af
gunst, omdat zoo'n dokter, die toch ook een
broodveehter is, een zooveel vettere boterham
heeft dan wij.
Maar daar op een dag voelt ge u niet wel. Se
probeert met wat huismiddeltjes u zelf wee*) te
cureeren. Maar het helpt niet.'Het wordt al fhaar
erger, waardoor ge tot de conclusie komt, dat het
wellicht iets ernstigs zou kunnen zijn.
Nu komt de vraag naar dokters hulp concreet
voor u te staan. Tot dusver kendet ge hem
slechts van aanzien en omdat deze of gene u iets
Van den dokter verteld had, 't zij goed of minder
goed. Nu hebt ge hem zelf noodig, ge verlangt
zelfs zeer sterk naar zijn komst, hij wordt voor u
een levend werkelijkhcidsmensch, die met zijn
kunde een gewichtigen rol speelt in het leven der
menschen. Ge vertrouwt uw zoo kundig gecon
strueerd lichaam aan hem toe, omdat ge weet,
dat hij als dienaar der medische wetenschap over
de kunde beschikt om de oorzaak van uw pijnen
op te sporen en ook de middelen kan voorschrijven
om hieraan zoo mogelijk een einde te maken.
Zijn komst reeds aan uw ziekbed is een heer
lijke geruststelling. Hij neemt zooveel onrust en
angst weg door zijn gemoedelijk woord en hij
zet u op uw gemak nog vóór een enkel medicijn
over uw lippen is gekomen. Zijn volle waarde en
beteekenis voor de lijdende menschheid begint
als in schemering reeds nu tot u door te dringen.
En wanneer een zware ziekte uw krachten
sloopt en ge daar maandenlang hulpeloos en af
gemat op uw leger woelt, is het weer de dokter,
die met Gods hulp met al zijn kennen en kunnen
voor het behoud van uw leven vecht. Geen moeite
is hem te veel, geen inspanning te groot. Naast
den dokter ziet ge nu ook den mensch, die warm
voelt voor het leed van anderen in al zijn groot
heid en schoonheid. En als dan na lange en zware
worsteling terrein op het leven wordt herwonnen,
de ziekte wijkt, de krachten terugkeeren en ge
eindelijk weer in uw stoel mag zitten met het
lachende leven overal om u heen ja, dan rijst
er toch wel een danktoon op in uw hart, aller
eerst en allermeest jegens God, maar naast Hem
ook jegens den dokter, die het middel mocht zijn
om u in het leven te behouden.
Lucas verhaalt ons ook van een Dokter, die
tien zieke mannen genas. En dat maar niet van
wat buikpijn of migraine. Die mannen waren
melaatsch. Weet u wat dit is? Het was een
in de Oostersehe landen veel voorkomende be
smettelijke ziekte, waarvoor geen enkele dokter
raad wist. Het was zelfs schrikwekkend om deze
verlorenen voor het leven aan te zien. Hun huid
was droog en perkament-achtig, de oogen hadden
hun glans verloren, het lichaam was zonder
eenige kracht of weerstand. Waar deze ziekte
snelle vorderingen had gemaakt, zag men geheele
stukken van gelaat en handen weggeschilferd,
waardoor het rauwe, etterende vleesch een vreese-
lijken aanblik bood. Dit ontzaglijk lijden kon ver
scheidene jaren duren daar het proces van deze
ziekte gewoonlijk slechts langzaam vorderde.
Maar ook kon dit proces door niemand of niets
Bloemendaal, Tel. 22874
worden gestuit en de langzame marteling leidde
zeker tot den dood.
Deze stakkerds werden in die dagen niet zacht
zinnig behandeld. Als onreine dieren werden zij
uit de samenleving weggestooten en opgejaagd
naar de woeste, bergachtige streken, waar zij
bij groepen hun intrek namen in de holen dei-
bergen of zich verscholen in de donkere grotten
van sombere rotsgevaarten.
Bij het aanbreken van den dageraad begaven
zij zich naar de poorten der stad, waar mede
lijdende zielen wat voedsel en drinkwater hadden
neergezet voor de ongelukkigen. Zij werden als
levenden reeds bij de dooden geteld. Wanneer ze
het waagden om te dicht tot de stad te naderen,
werden zij door steenworpen verjaagd en zij hadden
tot plicht om telkens, als zij een gezond mensch
op den weg ontmoetten, reeds uit de verte hun
droeve kreet: Onrein, onrein! te doen hooren.
Ook deze tien mannen waarvan in dit hoofd
stuk sprake is hadden zich tot een groep aaneen
gesloten om in de woeste natuur van het bergland
hun ellendig leven verder te slijten. Zij hadden
geen uitzicht, geen hoop, zij waren als dooden,
zij stonden in het voorportaal van den dood en
niemand en niets ter wereld kon daaraan iets
veranderen. Denk het u in hoe vreeselijk het lot
van deze menschen was! Zij waréü de gevloek ten
in Israël en als paria's zwierven zij rond op de
ongebaande bergwegen, vaak zonder voedse! en
diepe enenae w.Rs
de mare tot hen doorgedrongen, dat er IemaiSd
was, die hen van deze vreeselijke ziekte genezen
kon! Geen mecidijnmeester in den gewonen zin,
maar een Profeet, een Wonderdoener, een Macht
hebber, Die slechts Zijn Woord had te spreken
en de ziekte zou van hen wijkenWas het wonder,
dat deze levende dooden deze kans niet lieten
voorbijgaan, maar zich opstelden langs den weg,
welken Jezus volgen zou
Zij stonden van verre, staat er in vers 12. Be
wijs, dat ze hun instructie zeer goed kenden en
ook getrouw opvolgden. Zoo zij dit niet hadden
gedaan, zou de kans groot zijn geweest, dat zij
door de vele volgelingen van Jezus met steenen
bekogeld waren.
En zij verhieven hunne stem, zeggende„Jezus,
Meester! ontferm U onzer! (vers 13).
Zij luidden de noodklok, door hun schorre
stemmen als in koor zoo luid mogelijk te verheffen!
Want dit was het groote moment in hun leven,
't welk wellicht nimmer terugkeeren zou. Hun
leven hing af van hun geroep en zoo Jezus niet
hoorde, zouden zij in deze woestenij ellendig
ten gronde moeten gaan.
Uit den aanhef van hun roep „Jezus, Meester
blijkt zonneklaar, dat zij geloofden aan Zijn
macht om hen te kunnen genezen. Want zonder
geloof zou zelfs Jezus hen niet hebben kunnen
helpen.
En Jezus hoorde het geroep dezer uitgestootenen
zooals Hij altijd het roepen der ellendigen hoort.
Diepe deernis greep Hem aair bij het zien dezer
ongelukkigen
En als Hij hen zag, zeide Hij tot hen: „Gaat
heen en vertoont u zelve aan de Priesters!" En
het geschiedde, terwijl zij heengingen, dat zij
gereinigd werden, (vers 14).
Geen langdurige behandeling, geen medicijnen,
maar enkel op het machtwoord van den grooten
Medicijnmeester, werden zij verlost van hun af
zichtelijke kwaal! Welk een blijdschap zal die
mannen doorstroomd zijn toen zij hun gemarteld
lichaan als 't ware voelden vernieuwen en het
rijke bloed weer vrij en krachtig door een gezon-
organisme kon stroomen! Wij zouden zeggen:
zij konden hun blijdschap niet op. Welk een
verandering, welk een omkeering!
Van de diepste ellende met den gewissen dood in
't verschiet naar het volle, rijke leven met de
volledige teruggave van het vermogen om daar
van naar waarde te genieten!
Nog slechts een formaliteit wachtte hen. Zich
vertoonen aan de Priesters om door hen, als
gereinigde menschen gekeurd, de deuren van
het burgerlijk en familieleven weer te zien open
gaan met al de vreugde daaraan verbonden.
De goddelijke Dokter had Zijn machtig werk
PARK DUIN
EN DAAL
De aangifte van leerlingen is gedurende de maand Juni
opengesteld voor de afdelingen:
a. Kleuter-onderwijs
b. Klassikaal-onderwijs
c. Montessori-onderwijs
Gewijzigde contributie-regeling. Prospectus op aanvrage bij het
Hoofd der School, S. A. Wi son Tel. 22068 en 22128.
aan hen gedaan. De tien mannen keerden van
den dood in het leVen, van de diepste eenzaam
heid tot de bewoonde wereld terug. Welk een
dankbaarheid, welk een aanhankelijkheid moest
er niet als normale reactie volgen op de goddelijke
machtsdaad van hun Levensredder!
En een van hen, ziende dat hij genezen was,
keerde weder, met groote stem God verheerlijken
de. En hij viel op het aangezicht voor Zijne voe
ten, Hem dankende: En deze was een Samaritaan
(vers 15 en 10).
Eén van de tien slechts! De negen anderen
waren blij met hun genezing, maar achtten het
overbodig om voor zulk een weldaad Jezus dank
te zeggen. Zij traden het nieuwe leven in, zonder
zich van hun eersten en grootsten plicht te kwij
ten en daarmede zijn zij met een zwarte kool
voor de gansche Christenheid van alle eeuwen
geteekend als ondankbare menschen.
Maar deze geschiedenis is ons geboekstaafd tot
leering en onderwijzing. Zijn wij dankbaar voor
weldaden Is 't soms niet zoo, dat wij voor plicht
aanzien wat in wezen niets anders dan een zuivere
gunst is O, als ik op mij zelf zie, moet ik eerlijk
bekennen ook bij die negen ondankbaren te be-
hooren, die hun eersten en lioogsten plicht schro
melijk verzaakten
Als er meer dankbetoon was als zuivere op
welling van warm gestemde harten, zou er ook
meer gunstbetoon zijn. Wie eenmaal is gestooten
op groven ondank bij het bewijzen eener wel
daad, zal er niet gemakkelijk toe komen om voor
de tweede maal zijn hand te openen.
Gelukkig, dat God een anderen maatstaf aan
legt dan de menschen.
Alleen de Samaritaan kwam terug om Jezus
te danken. En hij deed het op de rechte wijze.
Hij gaf God de eer voor zijn wonderbare redding.
De door de Joden zoo verachte en gehate
Samaritaan, die volgens hen meer heiden dan
Jood wa&*bet.oonde zich hier een diep religieus
ri5^-V'.t bert op ..r&f*
Daarom zeide Jezus tot hem: „Sta op en' ga héén
Uw geloof heeft u behouden!"
God schenkt aan ons, menschen, zooveel waar
Hij nooit eenigen dank voor terug ontvangt.
Moge ook deze historie ons leeren ons hierin te
beteren.
t.o. de Ruïne van Brederode
800 Meter van het Station
Telefoon 22282 Haarlem
Zwemmen, Kanovaren, Glijbaan en
Springtoren, Spel en Vermaak, Speeltuin,
Groot Zonnestrand 14000 M2., Water
oppervlakte 8000 M2., van 0.30 M.
tot 3.25 M. diep. Veilig en Genotvol
Nabij viaduct te Overveen.
Nabij het viaduct te Overveen aan de spoorlijn
naar Zandvoort is Zondagmiddag door onbekende
oorzaak een duinbrand ontstaan, die door het
prachtige optreden van een groep padvinders met
succes kon worden geblu cht. Zondagmiddag be
merkten zij een hevige rookontwikkeling en
onmiddellijk begaven zij zich in de richting,
waar het vuur woedde. Toen zij den omvang
van het brandende duingebied zagen, waar
schuwden zij de brandweer, doch aarzelden
go.
bracht toen de brandweer arriveerde. Daarna
was het gevaar spoedig geweken. De oorzaak
moet wellicht gezocht worden in het wegwerpen
van een eind sigaar of sigaret uit een passeerenden
electrisehen trein.
Een fofo van het Olympisch Stadion in Berlijn, waar duizenden school
kinderen, die aan het openingsfeest zullen deelnemen, generale repetitie houden.