UW FAMILIEBAD
De Twentsche Bank N.V. - Bloemendaal
ALLE BAN KZAKEN
30e Jaargang - No. 13
21 Augustus 1936
Oplaag 5000 Ex.
Algemeen Weekblad voor Bloemendaal, Overveen, Aerdenhout,
Bentveld, Vogelenzang, Heemstede, Haarlem en Santpoort-Station
ADVERTENTIEN
ABONNEMENTEN
Natuurbad „Velserend"
SANTPOORT
W. G. HARTOG
IN ,,'T KAASWINKELTJE"
HET BLOEMEHDAALSCH WEEKBLAD
Advertentiënper regel I 0.15.
KRUIDNOTEN, kleine advertenties, 4 regels f 0.35,
bij vooruitbetaling. Elke regel meer f 0.10
BIJ CONTRACT BELANGRIJKE KORTING
Bureau voor Redactie en ^Administratie en Advertentiën:
KORTE KLEVERLAAN 66, BLOEMENDAAL
Telefoon 23453 Postgiro No. 191387
Abonnementsprijs bij vooruitbetaling fl.per half jaai
Abonnementen kunnen steeds ingaan, maar zijn ver
bindend voor het loopende halfjaar.
Losse nummers! 0.05.
t.o. de Ruïne van Brederode
800 Meter van het Station
Telefoon 282 Santpoort
Zwemmen, Kanovaren, Glijbaan en
Springtoren, Spel en Vermaak, Speeltuin,
Groot Zonnestrand 14000 M'., Water
oppervlakte 8000 M2., van 0 30 M.
tot 3.25 M. diep. Veilig en Genotvol
HET ADRES VOOR GRIND, ZAND en
alle voorkomende TUINMATERIALEN
Bloemendaalschestraatweg 102
Santpoort - Station Telefoon 217
Bloemendaalscheweg 147 - Telefoon 23270
Qoedkoope Marken voor reisdoeleinden. - Assuranties. - Safe-loketten vanaf f 5.per jaar.
mogelijk tot Jezus te naderen. Maar het gras is
er voor de beesten en de kleurigste bloem kan
geen honger stillen.
„Philippus antwoordde Hem: Voor twee hon
derd penningen brood is voor dezen niet genoeg,
indien een iegelijk van hen een weinig neme".
't Waren geen rijken, die Jezus gevolgd waren
op den berg. 't Was een verzameling van arme
menschen, die op het gerucht van de komst van
den wonderprofeet haastig en zonder eenig pro
viand mede te nemen, de deur waren uitgesneld
om Hem te zien. Geld om te koopen hadden zij
niet en ook was deze plek te ver van de bewoonde
centra verwijderd om voor zooveien voldoende te
kunnen inslaan. Twee honderd penningen be
vatte de kas der discipelen van Jezus; een bedrag,
bij lange na niet voldoende tot behoorlijke voe
ding van zooveien. En toch moest er iets ge
beuren! Jezus kon die uitgeputte en hongerige
menschen niet wegzenden zonder in hun lichame-
lijken nood te hebben voorzien.
Hier zien wij Jezus in Zijn Goddelijke veel
zijdigheid als verzorger van ziel en lichaam! Ook
de sociale nood der mensehen heeft Zijn volle
aandacht en ook thans nog wil Hij, zoo wij in
het geloof tot Hem komen, er in voorzien. Zijn
liefde tot de menschen en Zijn macht tot helpen
strekt zich uit over alle levensterrein; ook tot
het zuiver stoffelijke!
Er was een jongsken tusschen de menigte, dat
vijf gerstebrooden met twee vissehen bij zich
droeg. Andréas maakte Jezus hierop attent en
hij voegde er bij,,Maar wat zijn deze onder
zooveien?" Inderdaad, deze geringe hoeveelheid
voedsel kon slechts voor enkelen dienen, maar
voor deze massa was het niets! Ook dit dus was
geen oplossing van het probleem.
„En Jezus zeide: Doet de menschen neder-
De vlaggen van de landen worden door meisjes met een krans en met
den herinneringsband aan de elfde Olympische Spelen versierd.
DE FUEHRER BIJ HET SLOTFEEST.
Hitier woonde het slotfeest van de Olympische Spelen bij. Hierboven de
Fuehrer op de eeretribune met rechts Maarschalk Von Mackenzen.
zijn alle soorten Kaas verkrijgbaar tegen
scherp concurreerende prijzen en
uitsluitend hoogst fijne kaas.
Voordat U kaas koopt, moet U bij ons eerst
komen PROEVEN. Geheel vrijblilvend en U
j-hjtt klant. Melange 50 'cent "per pond."
10 VERSCHE EIEREN 32 ct.
,,'T KAASWINKELTJE"
Koningstraat 56 (bij de tramhalte)
zitten! Zoo zaten dan de mannen neder, omtrent
vijf duizend in getal" (vers 10).
Wachtend op de dingen die komen zouden!
Want dat er iets en nog wel iets groots ging ge
beuren, stond bij hen reeds vast! Hoe het wonder
zich over hen zou voltrekken wisten zij niet,
maar met een ontzaggelijke spanning volgden zij
zij elk der bewegingen van Jezus.
„En Jezus nam de brooden en gedankt heb
bende, deelde Hij dezelve aan de discipelen en
de discipelen aan degenen, die nedergezeten
waren; desgelijks ook van de vissehen, zooveel
zij wilden", (vers 11).
Het werd voor de vijfduizend een overvloedige
maaltijdAllen konden eten tot zij verzadigd
waren.
De menigte had ontvangen, waarnaar zij ge
hunkerd had. Het machtig wonder had zich voor
hunne oogen voltrokken in de vermenigvuldiging
der brooden en vissehen! De zegenende handen
van Jezus hadden iij eenige uren lang onafge
broken het brood en de vissehen zien breken, en
geboeid door dit wondere schouwspel, hadden zij
iets gevoeld van de Goddelijke kracht, welke daar
doende was voor hun stoffelijken nood. De vijf
brooden en twee vissehen waren onder Jezus'
handen geworden tot een wonderlijke hoeveel
heid, zoodat, nadat allen verzadigd waren, twaalf
korven met het overgeblevene konden gevuld
worden. I.et er wel op, dat van dit wonderbrood
niets werd weggeworpen.
Maar de reactie, die volgde op Jezus' daad was
een verkeerde. Dat Hij een profeet was, een van
God tot Israel gezondene, stond bij hen vast.
Een gewoon menseh kon zulke machtige dingen
niet doen. Maar nu rijpte bij dit volk het plan om
Hem tot Koning over Israel te maken. Zulk een
man, die tot het oneindige het brood kon ver
meerderen, zou als Koning het sociale probleem
terstond kunnen oplossen. Dan geen voedsei-
nood meer, geen hongersnood in jaren als de
oogst mislukte door droogte en hitte 1 Nu zij dit
teeken van Hem hadden gezieB, was Hij voor
hen geworden de volkomen heerscher over de
stof en Hij kon Palestina weer maken tot het
land, overvloeiende van melk en honig. Ja, Hij
zou meer kunnen doen! Hij zou hun ook kunnen
verlossen van het vernederend juk der Romeinen
waaronder zij zooveel jaren gezucht hadden.
Maar Jezus, zoo staat in vers 15, ontweek
wederom op den berg; Hij zelf alleen.
Koning wilde Hij wel zijn, maar dan heerscher
over hunne harten om die te leiden in het spoor
van ware godsvrucht en gerechtigheid. Maar van
dit geestelijk koningschap van den Christus waren
zij afkeerig en daarom hebben zij dezelfde ge
zegende handen, die ditmaal het brood gebroken
en hun honger gestild hadden, wreed doorboord
door ze aan een schandelijk kruis te nagelen.
Doch Jezus zeide: „Werkt niet om de spijs die
vergaat, maar om de spijs, die blijft tot in het
eeuwige leven, welke de Zoon des menschen
ulieden geven zal: want deze heeft God de Vader
verzegeld", (vers 27).
„MAIS0N IVONNE".
Speciaalzaak in Verlichtings-Artikelen. Het
betere genre. Aparte Modellen. Lage prijzen.
Eigen Ateliers. Ook overtrekken wij uw kap.
Gierstraat 38, Haarlem, Telefoon 10925
zoehte plek tot volle natuurgenieting, een wijde
tempel van Gods heerlijkheid, die ruimte bood
aan duizenden menschen om zich aangenaam te
verpoozen. In dien tijd van het jaar!(het ging tegen
Paschen) was het Palestijnsclie landschap her
schapen in één machtige, geurende bloementuin.
De zachte voorjaarswinden en een milde zonne
schijn hadden als bij tooverslag de berghellingen
bedekt met een kleurig grastapijt, waar tusschen
in overdadige weelde de vlammende kleuren der
bloemen omhoog schoten, die het tafereel nog
rijker en schooner maakten.
„Jezus dan, de oogen opheffende, en ziende,
dat een groote schare tot Ilem kwam, zeide tot
Philippus: Vanwaar zullen wij brooden koopen,
opdat deze eten mogen?" (vers 5).
Den gansehen langen dag hadden een vijf
duizend menschen Jezus gevolgd op Zijn tocht
door het Palestijnsche hoogland. In hun brandend
begeeren om maar iets te mogen zien van Zijn
wondermacht, vergaten zij honger, dorst en
vermoeidheid. In een oogenblik tijds was die
I prachtige berghelling overstroomd door een
dichte menigte en allen trachtten zoo dicht
HET WITTEBROOD.
Het is altijd met een bijzondere voorliefde,
dat wij de gewijde bladzijde van het Nieuwe
Testament openslaan. Niet, dat wij het Oude
Testament zouden achterstellen bij liet Nieuwe!
Beide vormen een gesloten geheel en uit beide
spreekt God ons toe tot onze leering. Deze beide
boeken vormen samen één machtig gebouw, op
getrokken uit het graniet van Gods eeuwige en
onfeilbare waarheid.
Het Oude Testament verplaatst ons, hoeveel
schoons het moge bevatten, in den tijd der af
schaduwing van hetgeen komen gaat. En het
Nieuwe Testament is de vervulling van de pro
fetie uit het Oude, de volle doorbreking van het
licht, welks schemering wij reeds wazig hadden
waargenomen. Oud en Nieuw Testament is één
onverbrekelijk geheel. Maar het Nieuw Verbond
is voor ons méér levend; wij hebben er een stevig
houvast aan, omdat de contouren hier volkomen
scherp zijn geworden, nadat al het diffuse is
verdwenen door de concrete glorie van Jezus'
komst op aarde. Het is de realiteit van de figuur
van den Christus, die ons hier, vooral in de Evan-
onafgebroken -
Zijn wonder vollen
telkens weer ten hoogste.
In Johannes 6 zien wij Jezus omringd door een
groote menigte menschen. Dat was geen onge
woon schouwspel! De mensehen van die dagen
waren niet anders dan de menschen van thans.
Laat er iemand komen, die wat nieuws brengt of
ongewone dingen doet, terstond is de nieuws
gierigheid opgewekt en loopt men te hoop om
dien man te zien.
Zoo ook hier. „En Hem volgde een groote
schare, omdat zij Zijne teekenen zagen, die Hij
deed aan de kranken" (vers 2).
Ziet ge wel, dat dit volgen van Jezus door al
die menschen niet voortkwam uit enkel belang
stelling voor den persoon en de leer van Jezus.
Voor velen was ongetwijfeld de hang naar sen
satie de niet zeer edele drijfveer. Wat Jezus sprak
was allemaal mooi en goed. Maar daar ging het
niet in de eerste plaats om. De wonderen, die Hij
deed, het genezen van vaak onherstelbare zieken,
die hun gansche bezit verdokterd hadden en
tevergeefs genezing gezocht, doch nu door Jezus,
enkel op Zijn machtwoord, van alle kwalen werden
verlost om dit te mogen zien, getroostte men
zich de grootste opofferingen.
Wij kunnen dit zoo goed begrijpen. Ook in
onzen tijd zijn er voorheelden van menschen, die
zeggen door bovenaardsehe macht de verloren
gezondheid herkregen te hebben. Wij beoordeelen
dit niet. Ais het waarlijk zoo is, vinden wij dit
heerlijk voor deze menschen. Maar hoe groote
roep gaat er uit van dat stadje, vaar die won
deren van plotselinge genezingen schijnen ge
wrocht te worden en hoe is aller aandacht ge
spannen, als er iemand uit eigen omgeving is
heengetrokken om dit wonder zelf aan den lijve
te mogen ondervinden!
Wij verbazen ons dus niet, als wij Jezus ook
nu weer door duizenden zien omringd, die voor
een groot deel door de magnetische kracht var
het wonder tot Hem zijn getrokken.
Stel u voor een bergplateau, welig begroeid mei
grasgewas en gesierd door tallooze veldbloemen.
Óp den achtergrond den machtigen kruin van
het berggevaarte, zich verliezend in de blauwe
oneindigheid van den Oosterschen hemel. Op
deze langzaam opgaande bergglooiing nam Jezus
plaats, vanwaar Hij een ruim uitzicht genoot op
het omringend landschap. Het was een uitge-