Zoucff met eens uw kindeken willen filmen? SIMON de WIT 5 Tweede mobilisatie van SCHOONMAAK helden NAAR ROOZEN MOET 4.STUHMN lil KK AHSTERD. NAAIMACHIH ÈN HANDELv/« A. L CW ENSTEIN MliMJIMUdTIM ONTHOUD HET DUS GOED dat U voor tu i n - a rti kei e n *Dat kan en de prijs 1 Opname-apparaat Cino's (bus 5.6 met veerwerk) f 24.50 Projector, aparte lamp en motorscliakeling, koeler en Opname-Films j 5 f 1.25 ALLES ONDER GARANTIE. FOTOHANDEL UIT VOORRAAD LEVERBAAR— KORTE KLEVERLAAN 70 - TELEFOON No. 23193 Hoe Fotografeeren we Kinderen. J VOOR lV( HIEEPMAffCP ZADELMAKER SCHOENMAKER KRUISSTRAAT 42 HAARLEM TELEFOON 12472 weer de drukte in den tuin. Spitten, bemesten, planten, zaaien, snoeien, opbinden, enz., enz. Alle artikelen welke daarvoor noodig zijn, leveren wij. Niet alleen zaden, bloembollen, vaste planten, rotsplanten en rozen, maar ook tuingereedschap, kunstmeststoffen, bestrijdingsmiddelen, bind- materiaal, besproeiïngs-artikelen. Stilstandhirichting f 39.50 Hen prachtig duinpanorama, Zoolang de fotografie bestaat is het kind een dankbaar onderwerp geweest voor een „aardig plaatje". Dat zal wel altijd zoo blijven, welke smaak ook toevallig overlieerschthet kind blijft zichzelf gelijk en daarom zijn zulke foto's tijdloos. Wat voor amateurfotografen bij het kieken van kinderen een groote moeilijkheid biedt, is hun groote natuurlijkheid. Volwassenen poseeren, nemen een voor ben geschikte houding en gelaats uitdrukking aan en houden die tot de opname is tot stand gebracht. Kinderen doen dit niet: zij weten nog niet wat fotografeeren is; zij kennen geen ijdelheid en vertoonen zich aan ons zonder zelfbeheersching. Daarom gaat het er om bij een kinderfoto een aardig moment vast te leggen dat wij toevallig treffen. Tot de dankbaarste motieven in het genre kinderfotÖ's behooren kinderen die spelen aan het water of in het zand. Hierbij zijn hun be wegingen immers absoluut ongedwongen, terwijl de uitdrukking van hun gezicht geheel en al van het spel vervuld is. Bovendien biedt het water oneindig veel gelegenheid tot spelen, zoodat er steeds iets nieuws voor de kleinen te ontdekken is, waardoor zij volkomen in hun element zijn. We dienen er echter voor te zorgen dat wij de kinderen niet met hun omgeving kicken, maar veel meer het spelen, het echt kinderlijke kind. We moeten trachten het innerlijke wezen van het kind uit te beeldenNiet iedere beweging, niet iedere gelaatsuitdrukking is geschikt om op de gevoelige plaat vastgelegd te worden. We moeten het juiste oogenblik uit vele niet geschikte weten te kiezen. Dat vordert natuurlijk veel geduld. Hoe vaak zal het niet gebeuren dat juist wanneer we denken een aardige foto te kunnen maken, de kleine de beenen neemt en ergens anders gaat spelen. Dan zit er niets anders op dan hem achterna te gaan. Misschien lachen mogelijk toeschouwers ons wel uit, doch daar moeten we ons niets van aantrekken. We weten immers waarom het gaat en wat voor een soort opname we willen maken. Indien wij bij dit achtervolgingsspelletje niet het wantrouwen van het kind willen opwekken, doen wij verstandig geen platencamera en statief te gebruiken, maar ons te bedienen van een een voudige kleine rolfilmcamera. (Onder de platen- camera's maakt de spiegelreflex een uitzondering, want hiermee kan men zeer goed werken). Het onopvallende werken met de rolfilmcamera, de kortere brandpuntsafstand en daardoor grootere scherpte benevens d® onbeperkte bewegelijkheid zijn ecfitvr zur'ce groots voorrieden dat wij zóoals gezegefbij de beiregulijka ^onderwerpen" die kinderen nu eenmaal zijn, het best een rol filmcamera kunnen gebruiken. en van het Kopje af. Foto J. Sleding, A'dam Voorts zullen wij in het oog dienen te houden dat de kinderen niet te onbeduidend op de foto komen, d.w.z. dat wij met hen niet te veel van de omgeving moeten meefotografeeren, opdat de hoofdzaak de kinderen den grootstcn nadruk behoudt. Meestal zal het wel zoo zijn dat wij het beeldveld niet afdoend afbakenen, omdat wij bij het opnemen op teveel bijzonderheden dienen te letten. Hier kan dan nog slechts ver- grooten en afsnijden helpen. Bij deze operatie moeten we zooveel mogelijk afsnijden, want hoe minder we laten zien hoe meer wij met dergelijke foto's inderdaad toonen! Ook de achtergrond is niet van zoo onderge schikt belang als menigeen denkt. Voor-, en achter grond mogen om te beginnen geen al te zeer in het oog vallende voorwerpen laten zien; is dit wel het geval dan wordt de aandacht teveel van het kind afgeleid. Een rustig werkende, met de voorstelling harmonieerende omgeving, zal gemakkelijker een goed eindresultaat geven. Willen we een zich in het water spiegelend groepje opnemen, dan dienen we een moment waarop de kinderen niet al te ver van elkaar ver wijderd zijn anders is de harmonie van de foto verbroken terwijl tevens zichtbaar moet zijn waarmee de kinderen zich bezig houden. Dit laatste draagt tot het juiste begrip van de foto veel bij. Nu nog iets over de belichting. We zullen spoedig tot de conclusie komen dat de lichtsterkte van het water en van het zand zeer aanzienlijk is en dat daarom lange belichting niet noodig is. Tevens ontdekken wij spoedig dat donkere voorwerpen zooals hoornen maar ook de kinderen zelf in het tegenlicht eens zoo donker schijnen kunnen Hoe attractief en effectvol tegenlicht ook kan zijn, aanvangers dienen er toch mee op hun hoede te zijn omdat zij nog niet de ervaring hebben die noodig is om tegenlicht- opnamen te maken. Een zijdelingsche lichtval is voor hen verreweg boven tegenlicht té verkiezen en een dergelijke opname heeft ook niet zulke scherpe contrasten. De belichting regelt zich naar de snelheid der beweging. Rustig spelende kinderen worden met 1/25 seconde absoluut scherp. Temperamentvolle bewegingen verlangen een kortere belichting, doch in geen geval korter dan 1/50 seconde. Loopende kinderen make men voor alle zekerheid met 1/100 seconde. Waar de toestand het veroorlooft, vergete men het geelfilter niet, opdat de kleurwaarden op de juiste wijze in zwart-wit worden overgezet. Slechts waar het ten koste van het doorhelichten van het negatief zou moeten gebeuren, late men het geelfilter weg. Den afdruk houde men zacht, opdat de licht-effecten ook bij vergrootingen nog voldoende modulatie vertoonen. 0 ff Wie kent niet Bloemendaal's prachtige Uitkijkplaats met oriënteertafel. een plekje dat 'g zomer door duizenden bezocht wordt. (Foto JT. Sleding, A'dam)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1937 | | pagina 10