Merkwaardige Pinksiergebruiken. Officieele opening Nieuwe Woningen Chr Nat. Werkmansbond, Predikbeurten. Perspectief van de 12 woningen aan de Boschlaan (ontwerp architect Mulder). Zaterdag 8 Mei j.l., des n.m. ten drie ure, werd in het gebouw „Maranatlia", in tegenwoordigheid van leden en genoodigden, het complex nieuwge bouwde woningen van bovengenoemde Vereeni- ging officieel geopend. De plechtigheid werd geleid door den heer K. Koopman, godsdienstonderwijzer in onze gemeente. Na een hartelijk welkomstwoord aan de aan wezigen, gaf hij uiting aan de gevoelens van groote dankbaarheid, die de Bonds-afdeeling Bloemendaal vervullen, nu zij terug mag zien op het maatschappelijk werk, dat met dezen nieuw bouw tot stand gekomen is. Was het bestuur aanvankelijk voor groote moeilijkheden geplaatst, thans echter, nu de woningen gereed zijn, denkt het met dankbaarheid aan hen, zonder wier hulp, dit niet mogelijk zou geweest zijn. En dan geldt deze erkenning in de eerste plaats onzen burge meester en wethouders, die groote medewerking verleenden en naast dezen, den staf van den Tech- nischen Dienst, in 't bijzonder den heer J. van Es, technisch ambtenaar Bouw- en Woning-toezicht en den heer P. Jongepier, directeur van het Gem. Gas- en Waterleiding Bedrijf. De keuze der architecten voor dit werk, de heeren Mulder en van Asdonk, mocht alleszins gelukkig heeten en spreker Tichtte dan ook tot hen een speciaal woord van dank voor de uit nemende wijze, waarop zij zich van hun taak gekweten hebben. Niet minder gold dit ook voor den aannemer, den heer van Dijk uit Nieuw- veen, die het bouwwerk uitvoerde onder omstan digheden, zóó moeilijk, als waarmede nooit eenig aannemer tot. heden, te kampen gehad heeft. Daags toch, na het teekenen van het contract, had de devaluatie plaats. Dit beteékende een plotselinge prijsstijging van alle materialen! Dat de heer van Dijk toch zijn woord gestand gedaan, en het bouwwerk tot voltooiing gevoerd heeft, sterkt hem, zeide spreker, tot groote eer en Ver dient alle lof. Zich vervolgens wendende tot den eere-voorzitter, Ds. J. C. van Dijk, dankte hij dezen voor zijn tussclienkomst en medewerking in de finaneieele aangelegenheden, terwijl hij ten slotte ook aan Mr. IJzerman zijn erkentelijkheid betuigde voor diens adviezen. Komende tot een bespreking van de nieuwe aanwinst van den Chr. Nat. W. Bond, wees spreker er op, dat thans aan de bestaande 18 woningen, 12 zijn toegevoegd, die, bij allen eenvoud, niet alleen aan de eischen van den tegenwoordigen tijd voldoen, doch daarbij en vooral, een geriefelijke woning bieden tegen billijken prijs. Na aldus dank gebracht te hebben aan den mensch, bracht de heer Koopman ook dank aan God, met de bede, dat Zijn zege op dezen arbeid moge rusten tot in lengte van dagen. Hiermede verklaarde hij de woningen voor geopend. Toen middelerwijl de thee rondgediend werd, vond architect Mulder gelegenheid, bestuur en leden, die meegewerkt hebben tot het welslagen, zoomede den aannemer te danken. Evenzeer betrok hij in zijn dankwoord den heer van Es, voor de sympathieke medewerking, wijl deze binnen het kader van zijn ambtelijke bevoegdheid, steeds bereid was geweest, eventueele moeilijkheden, die zich zouden kunnen voordoen, tereelitertijd te voorkomen. Den heer Koopman bood hij een penteekening van de huizengroep aan. Achter eenvolgens voerden nu het woord: afgevaardigden van het Hoofdbestuur, het Provinciaal Comité en de zuster-afdeeling Haarlem, die allen namens hun colleges, gelukwenschen aangeboden hij deze heugelijke gebeurtenis. Laatste in de rij der sprekers was Ds. v. Dijk, die er o.m. aan herin nerde dat de afdeeling indertijd gesticht is uit den kring der Ned. Hervomde Kerk en wel door Ds. van Leeuwen. Naast een persoonlijk woord, bracht hij dan ook de gelukwenschen van den kerkeraad. In dat persoonlijk woord vlocht hij tev^as on geestige wijze, een vergelijking tusscheit, -'ggt oogenblik, waarop elders aan goudzoekers wordt toegestaan, gezamenlijk een run te doen (om hun claims af te bakenen) naar een stuk land, waarin edele metalen zitten, en het oogenblik waarop een reeks vriendelijke woningen geopend wordt, die reeds bewoond zijnWenschende, dat alles, wat het bestuur zich voorstelt in vervulling moge gaan en herinnerend aan de vermaning: „Zoo God het huis niet bouwt, te vergeefs arbeiden de menschen er aan," onderschreef hij de bede van den voorzitter: „Moge Gods zegen er op rusten." De heer Koopman dankte mede namens het bestuur voor de goede woorden tot hen gesproken en de noodigde thans de aanwezigen uit, de woningen in oogenschouw te nemen, onder voor lichting van den architect Mulder. Deze wees er allereerst op, dat bij dezen bouw het streven heeft voorgezeten, alleen prima-kwaliteit materialen te gebruiken en verder alle voordeelen te benutten, die de huidige techniek aan de hand doet. Zoo is b.v. voor de bekroning der topgevels, de best bekende natuursteen gebruikt en wel, afkomstig uit een Fransche groeve. Het metselwerk is een sieraad, dat den goeden naam van onzen Hollandschen metselkunst eer aandoet; de raamdorpels zijn bekleed, evenals de schoorsteenmantels, gootsteenen enz. met tegels van de „Porceleijnen Flesch" Delft. Pijnlijke zorg is daaraan besteed, ten einde alle mogelijke euvelen voor de toekomst uit te sluiten. Met dezelfde bedoeling zijn ook ramen en kozijnen niet uit hout, doch uit profielstaai geconstrueerd. Triplex vond een ruime toepassing en zoo zijn de plafonds van de verdieping Uit berken-triplex gevormd, evenals de „Bruynzeel"-deuren, wier gloed als Japansch lakwerk aandoet. Een warme behagelijke indruk maken de Celotex-plafonds in de beide vertrekken gelijkstraatsch. Waar dus geen gestucadoorde plafonds in deze huizen zijn, vervalt daarmede alle last van scheurend- en af brokkelend pleisterwerk. De woningen bevatten naast twee ineenloopende vertrekken gelijk straatsch, een ruime frissche keuken. De kamers zijn dom! glas-in-lood schuifdeuren van elkaar gescheiden, behoudens in één woning, waar hfet den architect Mulder werd toegestaan, te breken met den sleur en de schuifdeuren weg te laten. Op de verdieping bevinden zich de noodige slaap kamers, waarbij gelukkig geen der wanden af geschuind is, verder een douche-cel, de onont- brekelijke vaste waschtafel, W.C. en daarboven een ruime zolder. De huurprijs bedraagt f4.80 per week en voor woningen, die bovendien nog een kamer boven de poort hebben f 5.25. B. Zondag 16 Mei 1937. BLOEMEND AAL. Ned. Herv. Gem. Eerste Pinksterdag 10 uur v.m. Ds. J. C. van Djjk, Zendingscollecte. Tweede Pinksterdag 10 uur v.m. Ds. J. C. van Dijk. Zendingsoollecte. Geref. Kerk v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. Joh. C. Brussaard. Ned. Prot. Bond Ds. A. E. F. Junod, Wassenaar. Vrije Kath. Kerk (Popellaan Kinheimpark) Eerste Pinksterdag, Hoogmis, predikatie van Priester Ko Borsten, 10.30 v.m. Woensdag 19 Mei, 8 uur n.m. Completen fen Lof. Zaterdag 22 Mei 7.25 v.m. Gesproken H. Mis. 0VERVEEN. Ned. Herv. Gem. Eerste Pinksterdag 10 uur v.m. Ds. de Beus. Zendingsoollecte. Tweede Pink sterdag 10 uur v.m. de Hr. Foeke, Cand. tot de H.D. te Haarlem. Zendingsoollecte. AERDENH0UT. Vereen. Relig. Kring 10.30 uur v.m. Ds. W. J. Wegerif, Remonstrantsche Predikant, I Rotterdam. SANTPOORT. Ned. Herv. Gem. 10 uur v.m. Ds. R. H. Oldeman. Ned. Herv. Evang. 10 uur v.m. Ds. J. C. van Apeldoorn, Leiden. HAARLEM. Geref. Kerk (H.V.) 10 uur v.m. en 5 uur n.m. Ds P. A. E. Sillevis Smitt. Tweede Pinksterdag geen dienst. In de voorzaal v.m. 10 uur Kinderdienst. Evang. Luth. Gem. Eerste Pinksterdag 10.30 v.m. Ds. C. H. Brandt. Extra collecte Sijn. Fonds. Gemengd koor. Tweede Pinksterdag 10.30 v.m. Ds. G. J. Duijvendak. Extra collecte Luth. Zending. Gemengd koor, Eglise Watlonne (Begijnhof) a 20 h. (soir) Service présidé par Mr. ie pasteur E. Michelin Moreau de la Hay. 3e collecte pour 1' Eglise. Ecole de Dimanche pas de service. Ned., Vereeniging van Spiritisten „Harmonia" afd. Haarlem II, sociëteit „Vereeniging" Zijlweg 1, Haarlem. Zondag 16 Mei v.m. 10.30 uur. Wijdingsmorgen. Spreker: de heer A. Muis uit Rotterdam. Onderwerp: „Een Pinkstergedachte". Helderziende waarne mingen mevr. J. Remmersv. d. Lans. ZANDV00RT. Gereformeerde Kerk in Hersteld Verband, Brede- rodestraat 31. Openbare belijdenis 's voorm. 10 uur: Ds. P. van der Vloed. 's Nam 5 uur: dezelfde. Heilig avondmaal. 2en Pinksterdag geen dienst. o Opening „Wolkunst". hl-Wij willen gaarne de aandacht van onze lezeressen vestigen op de nieuwe wolwinkel „Wolkunst" in de Santpoorterstraat. Deze zaak is inderdaad een bezoek waard, want dit is geen nieuwe winkel in den waren zin des Woords, de ondernemers, de heer en mevrouw Smeenk hebben reeds tal van jaren een dergelijk bedrijf annex heerenmodeartikelen, welke zaak in IJmuïden is gevestigd. Dames, die handwerken een aardige bezigheid vinden kunnen in dezen winkel afle inlichtingen en voorlichting bekomen, die men noodig heeft. Men is hier bij deskundigen op handwerkgebied. De winkel is gezellig ingericht en bevat m groote sorteering de diverse soorten wol, knooperi, byouterieën enz. Wij wensohen de ondernemers gaarne succes. Het Pinksterbruidje en Dauwtrappen. Een oude en vroeger de liefelijkste verschijning op de Pinksterfeesten was de Pinksterblomme of Pinksterbruid, een herinnering aan de Oud- Heidensclie feesten ter eere van Flora, de godin der bloemen, waarop ook in het wit gekleede meisjes met bloemen getooid werden rondgedragen, onder het zingen van plechtige en opgewekte liederen. Het Katholicisme veranderde liet Heiden- sche Flora-feest in een soort van Christelijk Pinksterfeest. In Noordholland bijvoorbeeld, te Scliermerhorn, was in dé 16de en 17de eeuw de Pinksterblomme een mooi meisje, dat staande op een berrie, door vier andere jonge meisjes gedragen werd. Het meisje was getooid met: twintig zilveren tuigen, tien zilveren, bellen, drie beugeltasschen en vijf-en- twintig kettingen van barnsteen en van bloed koraal; in de rechterhand hield zij een zilveren Op eeu pracliiig versierde drnars.eel werd de Pinksterbloem rondgedragen. kommetje, waarin zij giften ontving; ln de linker een zilveren bel, waarmee zij geluid maakte. In Den Haag gingen vier met kransen opge smukte meisjes rond. Twee droegen samen een duif op een schaal; de derde ging met giften rond, de vierde droeg aan een lint een penning op de borst en in de hand een degen met een oranje-appel op den spits; zij scheen den omgang te beschermen. De duif was waarschijnlijk een herinnering aan het Bijbelverhaal, waarin de Heilige Geest in de ge daante van een duif op Jezus neerdaalt. Op het eind van de 17de eeuw was dit feest reeds tot een kinderspel geworden. De Pinkster blom zakte meer en meer af tot een bedelares en tot diep in de 19de eeuw bleef deze bedelpartij, dikwijls door verre van mooie meisjes, bestaan. De politie maakte er ten slotte een eind aan. Het is overigens merkwaardig, dat herhaalde malen de zoogenaamde Luilak en de Pinksterblom als het ware in elkaar overgaan. In sommige streken worden ze zelfs verwisseld. Dikwijls zijn ze identiek. Dit merkt men bijvoorbeeld uit het versje: Pinksterbloem, slechte roem, Gij hebt zoolang geslapen; Waart gij vroeger opgestaan Dan waart gij mijn kameraadje. Te Cuyk in Noord-Brabant zingt men: Vierge, vierge Pinksterbloem, Daar komt zij aangegangen Met een krans al om het hoofd, En twee gebloemde wangen. Vrouwtje, als gij niet deugen wilt, Dan zullen wij u gaan verkoopen, Dan gaan wij naar het groene woud, Daar zingen de vogeltjes, jong en oud. Keert u eens om, Draait u eens om, Vierge, vierge Pinksterblom. Een ander, oud en veel verbreid gebruik op Pinksteren is het „dauwtrappen", dat samen hangt met de plaats, die de dauw in het volks geloof innam. De „dauw" vervangt in den heeten zomertijd den regen, waar hij weide en planten bevochtigt. Inzonderheid in liet Oosten was de dauw dan ook van groote beteekenis. Men denke slechts aan liet. manna verhaal, toen de Israë lieten gcrltl "oiu'e hun oïn.zy,'etvingen door de Arabiseiie woestijn de manna nuttigden. Waar die dauw voor hen, die lang voor ons De Pinksterbloem op de berrie, met de zilveren bel in de linker hand. leefden, een onverklaarbaar verschijnsel was, daar kon niet uitblijven, dat het volksgeloof er iets geheimzinnigs in legde en hij in het bijgeloof een rol ging spelen. Nu eens ziet men in den dauw de tranen door Aurora geschreid, dan weer laat men hem neer- druppelen van de manen der paarden, waarop Walkuren rijden. Den dauw werd ook genezende kracht toegeschreven; men achtte het dauwwater goed voor de oogen en ving het daarom in doeken op en bewaarde het uitgewrongen water in f lesschen. Ook tegen allerlei huidzeer achtte men het een uitstekend middel. Onder het Engelsche landvolk bestaat het geloof, dat de dauw van den eersten Meimorgen gezondheid niet slechts, maar ook onvergankelijke schoonheid geeft. Inzonderheid de dauwdroppols, die op de twijgen van den Meidoorn liggen, zijn een kostbaar tooverwater, dat meer nog dan de andere dauwparels verjongende kracht bezit. Een oud rijmpje zegt dan ook: Met dauw die op den meidoorn ligt, Mooi meisje wascht uw aangezicht; Wie het doet, en weer doet eiken keer Verliest haar schoonheid nimmer meer. De Meidoomtakken zelf zouden een heilzaam middel zijn, waar het betreft èen jongeman, die zijn meisje verlaten heeft, tot haar terug te brengen, welk doel zeker bereikt werd, wanneer de ver latene een door haar zelf geplukten Meidoorntak in zijn kamer wist te brengen. Wilde zij temeer kans hebben, dat haar toeleg gelukte, dan mocht zij het „dauwwasschen" niet. Verzu'me i. Voorts beschermde het dauwwater ook tegen hekserij. In verband met het voorgaande laat zich be grijpen, hoe het oude gebruik ontstond, op de zomerfeestdagen, met Pinksteren, te gaan dauw trappen of dauwslaan, hier en daar ook wel „hemel varen" genoemd. Zooals eenmaal onze Heidensche voorouders in den vroegen morgenstond uitgingen naar de heilige wouden of bronnen, zoo trok men in lateren tijd en in verschillende streken nog voor dag en dauw uit naar buiten in het be dauwde gras, om een „dauwbad" te nemen, waarbij, vroeger althans, de drankflesch niet ontbrak. Op de Pinkster, of, zooals men in de Middel eeuwen schreef „in Sinxendagen" waren de vorsten gewoon, hofdag te houden: alle oude romans getuigen hier nog van. In het bekende dieren-epos „Van den Vos Reïnaerde" lezen wij: Het was in ene Sinxendage Dat beide, bosch ende hage Met groene loveren waren bevaen. Nobel, die Conine, hadde gedaen Syn hof craieren overal. Ook landdagen en volksverzamelingen werden en worden veelal op Pinkster gehouden. Ook schuttersfeesten, onze tegenwoordige spqrt-feesten, hadden op Pinkster plaatt'. Om de Pinkster vreugde nog te verhoogen, gaven ook de Rede rijkers op de markten voorstellingen. Het echte „Pinkster houden" heeft naar oud gebruik plaats op Pinkster drie of Pinkster- Maandag. De stadsbewoners trekken in drommen naar buiten, om te genieten van het jonge groen, de dorpelingen trekken naar de naaste stad, om zich daar naar hartelust te vermaken, wat meestal bestaat uit cafébezoek. Constance van He,I.um.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1937 | | pagina 5