Geneeskrachtige Kruiden Een kijkje in Haarlems „Hollywood". 1 LITERSFLESCH SPUITWATER KENNEMER TYPE- EN ÏOPIÉER-INRICHTING T. SCHAT 1 Van Weert Scheppingen van een Blinden Kunstenaar. Agenda. Burgerlijke Stand. Kantoor Gemeente-Ontvanger. ALLES VOOR DE BABY Bij aankoop van 1 flesch Limonade 46 - 50 en 65 cent per flesch nt per HET ADRES VAN VERTROUWEN K 3RTE KLEVERLAAN 66 - BLOEMENDAAL TELEFOON 23453 (Haarlem Van ouds het adres voor: DROGISTERIJ A. J. VAN DER PIGGE - GIERSTRAAT 3 Schoenmakerij „Het Kleverpark" PAS? ORTHOPAEDISCHE STEUNZOLEN POELIER „Animal Love" MEVR. MEIJER KISTEMAKER Zaterdag j.l. had in het gebouw der N.V, „MultifilmKenaupark 8 te Haarlem, een pers bijeenkomst plaats, waarin de directeur dezer onderneming, de heer J. C. Mol, gelegenheid vond, zijn, zoo juist gereedgekomen nieuwe synchroni satie-studio, ingericht met regelbare accoustiek naar aanwijzingen van Prof. Fokker, zoomede de nieuwe installatie der opname-studio voor geluids opnemen, te toonen. Tegelijkertijd gaf hij daarbij een demonstratie met de apparaten voor micros copische films, bloemenfilms en teekenfilins. zijn inleidend woord wees hij er op, dat „Multi film" zich in den aanvang van haar bedrijf, dus in den tijd, toen de geluidsfilm er nog niet was, in hoofdzaak had toegelegd op de vervaardiging van populair-wetenschappelijke films en dat daarvoor de bestaande technische- en laboratorium ruimten in de groote villa aan het Kenaupark meer dan voldoende waren. Sindsdien is de werkings sfeer van zijn instituut belangrijk uitgebreid, met liet gevolg, dat de behoefte aan meer ruimte zich dringend deed gevoelen. Er werd daarom door hem een compleet eigen geluidsysteem uitgewerkt, zoowel voor normaal- als voor smalfilms en dit is nu uitgegroeid tot een zeer volledige synchro nisatie-inrichting, die zeer veel ruimte vroeg, ivijl hierbij een groote synchronisatie-zaal met regelbare accoustiek ingebouwd moest worden, Dit maakte tevens de stichting noodzakelijk van een geluids-opname-studip, die eveneens een ver bouwing vorderde. Thans is dit alles gereed ge komen; „Multifilm" is volledig geëquipeerd en kan nu alle opdrachten uitvoeren voor het maken van bedrijfs-, propaganda- en reclame-films, de branche, waarop zij zich in den loop van den tijd heeft gespecialiseerd. Bij de nu volgende rond wandeling door het gebouw, werd allereerst deze synchronisatie-zaal bezocht. Zij is bestemd voor het naderhand van geluid voorzien van stom opgenomen films, d.w.z. dat hier de muziek, toe lichting en natuurlijke geluiden, als: applaus, gejuich en dergelijke, via gramofoonplaten aan den geluidsband worden toegevoegd. Wanneer tevens geluiden als die van regen, paardengetrappel, motorgeronk, dieren, enz., bijgemengd moeten worden, dan worden die in de studio "zelf, gelijk tijdig met de film nagebootst. Die synchr. zaal heeft respectabele afmetingen; men vindt er tegen den achterwand het projectie-scherm en op eenigen afstand daarvan een drietal microfoons en wel één voor het orkest, één voor den spreker, die zijn toelichting geeft, waar dit behoeft en één ten dienste van de geluidsnabootsing. Het is echter een projectiezaal, zonder projector, want deze is opzettelijk in een andere kamer ondergebracht, van waar zij, door een stelsel van spiegels, het beeld op het projectiedoek werpt. De projector zelf is in staat een stuk film eindeloos steeds weer opnieuw te projecteeren zonder omwikkelen, opnieuw inzetten, enz., zooals dit bij een normaal- projector noodig is. Natuurlijk geeft dit een groot gemak bij ingewikkelde synchronisaties, waarbij vele malen gerepeteerd moet worden, bovendien geeft het een groote tijdsbesparing. De wanden der zaal hebben omklapbare pa- neelen, die ter regeling van de accoustiek, aan de eene zijde een harde, dus geluidreflecteerende, oppervlakte hebben en aan de andere een zachte, dat is absorbeerende. Naar gelang de harde of de zachte kant vóórgedraaid wordt, klinkt dan ook het geluid als in een kerk, of wel zij is, „dood", d.w.z. zonder eenige nagalm, juist alsof men in de buitenlucht sprak. Door deze ingenieuze vinding van Prof. Fokker en steunend op diens aanwijzigingen en berekening, is het tevens mogelijk tussehen deze beide uitersten, iedere graad van nagalm te bereiken, met als resultaat: dat zoowel een volledig orkest, als een enkele stem aecoustisch volkomen tot zijn recht komt en voortreffelijk klinkt. Het hart van de synchronisatie-zaal klopt echter in de aangrenzende „geluidskamer", die ook een meesterstukje van moderne techniek en wat meer zegt: gebaseerd is op eigen geluid systeem en bijna geheel eigen bouw van „Multi film". Daar staan opgesteld drie robuste gramo- foon-draaitafels en twee z.g. „rerecorders", die het geluid van filmstrooken kunnen „afspelen". Verder is daar ook een heel belangrijk apparaat gemonteerd en wel dat, waarin alle opgewekte geluiden dus zoowel die, afkomstig van genoem de gramofoons als van de drie microfoons in de synchronisatie-zaal langs hun diverse kanalen uitmonden. En voor dit mysterieuze apparaat met zijn vele knoppen en eontröle-lampjes, zetelt een zeer gewichtig persoon in de geluidstechniek en wel, de Sound-mixer of Tonmeister. Zijn taak is het, de geluiden uit al deze bronnen onderling af te stemmen, te mixen, op het juiste moment te voorschijn te tooveren en, waar dit noodig is, het geluid van elk gewenscht instrument in het orkest te verkleinen, te vergrooten of wel geheel onhoorbaar te maken, terwijl toch dit instrument gewoon blijft doorspelen. Zelfs is de Sound-mixer in staat de stemmen van zangeressen of zangers danig te flatteeren! Ten slotte voert hij het zoo ontstane geluidsspectrum toe aan de geluids camera, die synchroon met den projector loopt. Door aller samenwerking, vaak eindeloos pro- beeren,/Of.'ken en veel repeteeren, komt dan (als ten minste niemand zich heeft vergist of ver sproken, ter ongelegenertijd heeft geniest of met papier geritseld, en als de sterkte van alle ge luiden ten opzichte van elkaar juist is geweest), voor liet bewuste stuk film een bijbelioorend stuk geluidsband gereed, precies even lang als dit en dat later naast het beeld wordt afgedrukt. En zoo komt bij kleine gedeelten, de synchronisatie van een film tot stand. Met deze inwijding in de geheimen der synchro nisatie, was het college van den heer Mol nog niet afgeloopen; hij voerde ons naar de kamer, waarin meer speciaal de z.g. „kwaliteits-geluidfilm regis tratie" wordt uitgevoerd, d.w.z. die, waarbij beeld en geluid op afzonderlijke filmstrooken worden opgenomen. Hier voert de „cutter" den scepter. Gezeten voor zijn „afhoortafel", waarop de beeld en de geluidsband te zamen worden afgedraaid, volgt hij op een daarin aangebracht schermpje, alle bewegingen van het beeld en beluistert meteen het geluid, dat uit den luidspreker komt. Hapert er dan iets aan de samenvalling, dan kunnen beeld en geluidsband ten opzichte van elkaar worden verschoven tot alles klopt. De taak van den .cutter" is dan verder het beeld te monteeren en den geluidsband zoodanig te snijden, dat een „synchroon" geheel van het gemonteerde beeld negatief en het geluid wordt verkregen. „Multi film" bezit een tweetal van deze ingewikkelde en kostbare toestellen, die bij de moderne film montage onontbeerlijk zijn. In 't voorbijgaan gezegd: die „afhoortafels" kunnen een bizar taaltje spreken, als men ze van achter naar voren laat afdraaien! De heer Mol bracht vervolgens zijn gasten naar de Opname-studio. In dit, tot in de uiterste puntjes verzorgde atelier wordt gebruik gemaakt van zeer speciale hulpmiddelen, zooals diverse soorten schijnwerpers en een absoluut geruisehloos- loopende opname-camera, alsmede een dito voor smalfilms. Naast de opname-studio bevinden zich een klein laboratorium, waar de installatie voor microscopische film is opgesteld, en de afdeeling die bestemd is voor het maken van technische, bewegende teekeningen voor bedrijfs films en voor getruqueerde films, teekenfilms in het genre Mickey Mouse inbegrepen. De inrichting voor planten-opname is in de serre ondergebracht. Zoo is binnen het kader van dit gebouw een zeer compacte en toch veelzijdige inrichting geschapen, waarmee „Multifilm" tegen alle praetiseh voor komende opgaven is opgewassen; daarenboven is zij in staat allerlei speciaal kino-technisch werk te doen en valt, technisch althans, geen opgave boven haar bereik. Haar programma omvat in de eerste plaats haar hoofdbedrijf: het maken van bedrijfs-propaganda- en reclame-films, maar daar naast, het scheppen van een eigen productie, deels van populair-wetenschappelijke films, deels ook van andere documentaires, musicals en wellicht j ook korte speelfilms. Daarbij stelt zij haar tech nische inrichting ook ten dienste van anderen, die zich in deze richting willen bewegen. Ongetwijfeld zal „Multifilm", gesteund door haar 15-jarige ervaring en door een staf van bekwame mede werkers, bijdragen tot de ontwikkeling van de Nederlandsche filmindustrie. B. o Hoogleeraarsbenoeming. h! Bij Koninklijk besluit van 2 Juni j.l. is be noemd tot gewoon hoogleeraar in de faculteit der godgeleerdheid aan de Rijksuniversiteit te Leiden, om onderwijs te geven in de geschiedenis der godsdiensten in het algemeen en in de phaenome- nologie van den godsdienst, Dr. H. Kraemer te Aerdenhout. Wij vestigen de aandacht van onze lezers op de merkwaardige tentoonstelling, die j.l. Zaterdag in het Waaggebouw Kunstzaal K.Z.O.D. aan het Spaarne te Haarlem, geopend is. Met deze tentoonstelling exposeert de kunste naar Herman Heuff, Koediefslaan 69, Heemstede, zijn jongste uitingen op kunstgebied: een reeks aardewerkplastieken. Toen het noodlot dezen vermaarden kunstschil der trof en hem de gave van het gezichtsvermogen ontroofde, liet hij zich hierdoor niet ter nederslaan. Mocht het penseel hem ontvallen zijn, z'n onver - woestelijk optimisme, z'n nimmer rustende schep pingsdrift, bleven behouden; zij voerden hem op andere banen der kunst: de uitbeelding in plastischen vorm van mensch en dier en ornament. En ook hierin slaagde hij voortreffelijk. Hoe geestig is zijn gemoedelijke Sint Nicolaas, hoe teeder, -ondanks de structuur van het gebezigde mate riaal de moeder met haar kindje, hoe guitig is zijn pientere uil, met dat eene dichtgeknepen oog en hoe juist van bouw en stand zijn ook de verdere dieren, maar vooral, wat rijke fantasie spreekt er uit die vogels der mythologie! De plastieken zijn gebakken in Brouwers Aardewerkfabriek te Leider dorp, die er wel zeer goed in geslaagd is, aan de opvattingen van den blinden meester, omtrent grondstof, glazuur en kleur, te voldoen. Een van Heuff's oud-leerlingen vervaardigde donkerhouten sokkels voor de beeldjes, die daarmee goed in harmonie zijn. Deze zeer uitzonderlijke verzameling aardewerk plastiakenblijft tot en met 14 Juni a.s. van 115 uur in" bovengenoemd Waaggebouw voor het publiek toegankelijk. ,De Heersoher", met Emil tooneelstuk van Gerard Frans Hals-Theater; Jannings (naar het Hauptmann). Cinema-Palace: „Nitchevo" (De doodsstrijd in een onderzeeër), mot Farrv Baur. Luxor-Theato-prolongee t „Massa-Justitie (Fury), met S] encer Tracy cii Sylvia Sidney. Rembrandt-li.caier: „Romeo en Julia", met Norma Shearer en Leslie Howard. blBevallen; A. B. KlantOedekerk, zoon; S. G. C. KrooneWijdoogen, zoon; A. C. VissersZenz, 2 zoons; C. C. E. van LenncpVan Tienhoven, zoon; II. M. HagemeijerBoot, dochter. Ondertrouwd: F. Duijn en B. G. Smelter. Getrouwd: E. Garter en E. G. Gunning. H. J. Osieck en J. W. Veltman. J. J. Alink en J. M. J. Ravenhorst. J. A. de Klerk en M. van Dijke. Overleden: W. J. Insinger, 69 jaar, wed. van C. A. Breitenstein. blHet kantoor van den gemeente-ontvanger te Bloemendaal is met ingang van 10 Juni j.l. verplaatst van Korte Zijlweg 4 naar het Raadhuis nEe üjajMegafll" aan den Bloemeadaalseheweg. Gierstraat 20-23 (Sinaasappel, Citroen, Fram bozen, Grenadine en Ananas), W.v.Amerongen iressen (schrijven en typen) Agenda's Begrootingen Bestekken Brieven Briefkaarten Bruiloftsliederen Catalogi Circulaires Cluborganen Feestgidsen Huurcontracten Jaarverslagen Ledenlijsten Notulen Prijscouranten Rapporten Reglementen Roosters Staatwerk Statuten Teekenwerk Toegangsbewijzen Zangstukken enz., enz. worden Vlug, Goed en Goedkoop vermenigvuldigd ooor de KENNEMER TYPE- EN COPIËER-INRICHTING Bloemendaal, Korte Klever laan 66 Tel. 23453 (Haarlem). WELF M. SCHREGEL, VELSERSTR. 10 TELEFOON 15692 20BGE DAT DEZE I doorVÜKKUHDICE: PFPAPATIF Wil «a, rtpattcns VAKKUNDIG» j Wi| Ttpareereo-AIXEEN «et te «oort material Wlf torgco dat U Uw «ehoeoen ALS NIEUW terag oMvug UITSLUITEND HANDWERK Heeren zolen en hakken f 1.60 Dames f 1.20 Kinder v.a. f 0.80 Ook gelijmd of genaaid werk. Ook gevestigd Stuyvesantstraat 36 Alle dagen versch verkrijgbaar Fijne Piepkuikens 20 en 30 ct. p. st. Mooie braadkuikens 40, 50, 60 en 75 ot. p. st. Jonge Braadkippen 90, i00, 125 en 150 ct. p. st. Soepkippen 40 ct. per pond Pieter Kiesstr. 13, Tel. 17090 '^4 Met vacantie of andere afwezigheid van huis? Wij verzorgen uw hondje net als bij U thuis. Lange Veerstraat Geen kennel 16 Haarlem Telefoon 10182

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1937 | | pagina 3