TOP
OOK U
Wijnhandel „Roozendaal"
s
Zondagmorgeni
Bellamy-Landdag te Apeldoorn.
Haarlemsche Diner-Vereeniging
UITZENDING VAN DINERS
L
M\
rk/&
m\
DROGISTERIJ W. SCHEEPSTRA
G. M. W. MARGADANT - Accountant
Fa. HOUTGRAAF EN BOLSENBROEK
VERHUIZINGEN - BERGING VOOR INBOEDELS
Stofzuiger- en Motorspeci a Iist
Zomerhuis Schoort te huur.
ft Auto-verhuurinrichting-CORN. JAS I
m 1
jj| VerhuuF Yan 5 en 7-persoons luxe jj
Bj wagens tegen billijke tarieven, jj
De Laatste Vreugde.
„En toen het zevende zegel geopend was,
werd er een stijlzuiijgen in den hemel."
(Openh. 8 1).
Wie het slotkoor uit de Negende Symphonie
van Beethoven hoort, wie zelf bij het beleven van
een zeer groote vreugde zijn hart in tonen lucht
moet geven, wie naar de juichkreten van een volk
luistert, of een kleinen jongen hoort jubelen
omdat zijn voetbalclub heeft gewonnen, weet,
dat de vreugde op hoogtepunten tot klank moet
worden, wil zij niet in een ondragelijke benauwenis
veranderen.
Vele soorten vreugde redden zich in het geluid,
van de rauwste kreten tot de meest volmaakte
muziek toe.
Is het een beheerschte vreugde, die zich nog
verstandelijk laat weergeven, dan kan het nog
gebeuren door het woord. Maar wie een vriend
na een gevaarlijke ziekte terugkrijgt, of zelf
uit levensgevaar is gered, of wie met goed gevolg
een lang en moeilijk werk heeft beëindigd, die
zegt niet langer: „Ik ben blij", die zegt iets veel
dwazers of hij begint te fluiten. En als hij een
kunstenaar is, begint hij te scheppen.
Maar als de vreugde nóg grooter wordt, kan
het gebeuren, dat zelfs de arbeid en zelfs
de muziek aan hun grenzen komen, en dat er
geen enkele uitdrukkingsvorm meer voor is.
Misschien zou de Negende Symphonie pas vol
ledig tot haar recht komen, wanneer de luisteraars
na het uitsterven van de laatste noot niet on
middellijk naar de vestiaire renden, maar nog
eenigen tijd in volkomen stilte bij elkaar bleven
zitten, niet om na te mediteeren over het ge
hoorde, maar om werkelijk actief te luisteren naai
de stilte, die door het voorafgaande een diepen
inhoud zou hebben gekregen; die dus niet zou zijn:
een afwezigheid van geluid, maar: de allermooiste,
hemelsche muziek, door aardsche instrumenten
niet meer te verklanken, maar met een soort van
„inwendig gehoor" voor ons waarneembaar.
Dan pas zou de Negende Symphonie „uit"
zijn, dat wil zeggen: zij zou juist niet uit zijn,
omdat zij dan voor altijd zou blijven door
klinken in onze gedachten, in het oneindige; want
het ongeluk van elk grootsch muziekwerk is, dat
er een eind aan moet komen. Omdat wij op aarde
leven en beperkte menschen met beperkte mid
delen zijn, möèt er eens een eind aan komen, zoo
als aan een spel, terwijl er eigenlijk, wat de mu
ziek zelf betreft, geen eind aan kan zijn. Want de
vreugde is eeuwig, ook al wordt zij schijnbaar
door andere motieven onderbroken.
Ook in ons gewone leven kan er een vreugde
zijn, die eeuwig is. Maar wij kunnen die niet aan
één stuk door uiten; afgezien van de vele malen,
dat de Vteugde schuil schijnt te gaan achter som
berder en banalere motieven, zou het ons toch
onmogelijk zijn, ook al voelden we haar altijd,
om steeds een goede vorm te vinden. En dan, hoe
dieper de vreugde, des te moeilijker, ja des te
onmogelijker de vorm.
at moest Maria doen, toen zij zag hoe herders
cn koningen naar haar Ivind kwamen om Hem
het beste te brengen wat zij hadden en alles van
Hem verwachtende Zij had een nieuw Magni
ficat kunnen zingen, maar zij deed het niet. Zij
zat stil toe te kijken, en bewaarde al deze woorden
en overlegde ze in haar hart.
En in de Psalmen lezen wij:
„De Heer is in Zijn heiligen tempel;
„Wees stil uit eerbied voor Hem, gij gansclie
aarde!"
En als Jezus door Zijn rechters valsch wordt
beschuldigt, zwijgt Hij ook.
Men zwijgt uit vreugde, uit eerbied, uit smart;
ook uit smart, als alle klachten nutteloos en
machteloos zijn geworden. In de stilte vinden die
drie diepste belevingen elkaar terug, en het is
goed, ze daaruit niet ontijdig op te roepen.
De waarachtige stilte heeft iets van de eeuwig
heid in zich. Zij is niet werkeloos, passief, maar
geladen met het meest intense leven; zij is „het
laatste woord", wat geen woord meer is.
an zoo'n stilte lezen wij in de Openbaring van
Johannes.
Het Boek met de zeven zegelen, dat kwam uit
de rechterhand van God, moest geopend worden.
Een engel riep met groote stem: „Wie is waardig
het Boek te openen en zijne zegelen open te
breken?"
Maar niemand in den hemel of op aarde kon
het Boek openen; niemand was het waardig.
Totdat Christus, het Lam Gods komt en de zeven
zegelen één voor één verbreekt, zooals het voor
hangsel van den tempel door Hem werd ver
scheurd. Het Heilige wordt zichtbaar, al is het
voorloopig dan ook in den vorm van het oordeel,
dat over de wereld wordt uitgestort. Toch het
Heilige, het Laatste, dat de verlossing reeds in
zich draagt.
En eindelijk, als het zevende zegel geopend is
en het Heilige in al zijn volheid en vreeselijkheid
verschijnt houdt alles den adem in, en wacht in
de opperste spanning de uitvoering van Gods
laatste raadsbesluit: er wordt een stilzwijgen in
den hemel.
Hier zijn hoop en vrees aan hun grens gekomen,
zij gaan als het ware in elkaar over; is het nog het
zwijgen van de smart, of reeds het zwijgen van
de volmaakte, hemelsche vreugde?
Het is niet te zeggen; angst en hoop, vreugde
en smart worden één in deze siddering voor het
Heilige; de grenzen zijn weggevallen. Het zijn
dan ook de engelen die zwijgen.
Voor ons loopen de grenzen scherper. Wij
weten meestal maar al te goed of ons stil-zijn
voortvloeit uit vreugde of uit smart; misschien
soms uit eerbied. Wij leven tezeer in het
voorloopige om het Laatste, het Heilige zóó
nabij te ervaren, dat er nog maar één stilte over
blijft.
Maar toch werden misschien ook voor ons
reeds zegelen verbroken, en een toegang vrij
gemaakt. En als het een waarachtige bevrijding,
een laatste Vreugde was, dan kan het niet anders
of ook dat werd gedaan door „het Lam Gods,
Dat de zonden der wereld wegneemt", want
daarin bestaan toch eigenlijk die zegelen.
En wanneer ons dan in volheid het Boek des
Levens opengaat, dan zal het begin zijn: het
Oordeel, de Zuivering door Gods vuur, en wij
zullen sidderen.
Maar er is het Lam Gods, de oneindige Liefde.
En Hij zal ons aanraken, zooals Hij de melaatschen
aanraakte, en iets van Zijn grondelooze liefde zal
ons deel worden.
Dan zullen wij niets anders kunnen doen dan
roerloos dezen stroom door ons heen laten gaan,
en even roerloos en ademloos zelf lief te hebben,
met de liefde van Maria, die geen woorden meer
gebruiken kon, omdat het te groot en te brandend
in haar was dan dat zij het in woordvaten zou
kunnen gieten; die zouden er slechts door zijn
verteerd.
Het was te zwaar: woorden konden het niet
houden, zij zouden breken.
Het was te licht: uit de woorden zou het ver
vluchtigen en opstijgen naar het Kijk vanwaar
het was gekomen.
Zoo kan het zijn met ons, en het eenige wat
ons dan overblijft is een vlucht naar de overzijde
van het land van woorden, zelfs naar de overzijde
van het land der muziek: naar het stilzwijgen in
den hemel.l
Zondag 27 dezer hield de Intern. Vereeniging
„Bellamy" een door ruim 5000 personen bezochten
landdag'te Beekbergen. Nadat de uit alle deelen
van het land samengekomen deelnemers aanwezig
waren, hield, na eenige woorden van welkom door
den voorzitter van de afd. Apeldoorn gesproken,
de alg. voorzitter Dr. P. Yssel de Schepper zijn
openingsrede.
Spr. wees er op, dat de Bellamyanen hier aan
wezig, dezen dag opnieuw wilden belijden de
groote gedachte, dat angst voor de toekomst,
angst voor oorlog, angst voor de alles vernietigende
concurrentie uitgebannen kunnen worden, mits
wij allen de broederschapsidee in practijk durven
brengen. De techniek heeft heden ten dage een
dusdanige vlucht genomen, dat wij in staat zijn
aan alle behoeften der menschheid ruimschoots
te voldoen; materieele ellende is niet meer noodig.
Blijkens in Amerika gemaakte berekening in
opdracht van president Roosevelt is vastgesteld,
dat wij reeds thans in staat zijn met de beschik
bare machines tot een productievermogen te
komen voor ieder Amerikaan's gezin, gelijk
staand met een inkomen van 4400 dollar. Welvaart
voor allen is dus zeer goed mogelijk, wanneer wij
allen willen medewerken tot verwezenlijking,
zelfstandig leeren denken en vooral verdraagzaam
zijn!
Vervolgens werd een kort woord in het Espe
ranto gesproken door den heer S. Progano uit
Boekarest, cn voerde het Friesfch tooneelgezel-
schap het symbolisch spel „Uit de chaos" op. De
nadeelen van ons huidig economisch stelsel tegen
over de economie van Edw. Bellamy, traden hierbij
al heel scherp naar voren.
u, „iX»nr een nieuwe samenleving" was het door
den heer J. Bogaard uit den Haag gekozen onder
werp, waarin hij in zeer beknopt overzicht het
economisch stelsel der Bellamyanen uiteenzette.
Het verdeelt het leven in meerdere perioden,
waarvan de eerste, die der opvoeding is tot het
Opgericht in 1909.
aan huis bezorgd tegen kostprijs.
Prijscourant op aanvrage.
Bakenessergracht 27, Tel. 14393, Haarlem
21ste levensjaar. De volledig voor hun levenstaak
bekwame werkers arbeiden dan volgens aanleg
en ontwikkeling tot het 45ste jaar, dus de periode
van „arbeidsplicht". Daarna is men vrij óf ont
spanning óf verdere arbeid te kiezen, doch is als
dank der natie voor zijn gegeven arbeidsprestatie
voor zijn verdere leven automatisch verzekerd
van zijn aandeel in de algemeene staatsproductie,
dus een zekere vorm van staatspensioen.
Geestelijk en lichamelijk onvolwaardigen en
zij, die hun moederplichten hebben, dragen naar
vérmogen bij in den arbeid, doch hebben hun
recht op een gelijk aandeel als het arbeidsleger.
Ieders aandeel is gelijk aan het totaal productie
vermogen van allen gedeeld door het aantal in
woners, en wordt ieders giro-rekening hiervoor
gecrediteerd, een vol jaar kan men over dit
crediet beschikken, waarna een eventucele saldo
weer aan den staat vervalt. De onderlinge strijd
om het bestaan verdwijnt, de menschheid kan weer
gelukkig worden. Uitdrukkelijk gaf spreker in
overweging de boeken van Edward Bellamy niet
alleen te lezen, maar vooral te herlezen en te
bestudeeren.
Alvorens Dr. Yssel de Schepper zijn opwekkend
en bezielend slotwoord sprak werd nog door de
„Haagsche Bellamyelub" het suggestive tooneel-
spel „Bevrijding" opgevoerd, dat een zeer diepen
indruk bij de aanwezigen maakte.
De afdeeling Haarlem en omstreken der I.\ .B.
was met ruim 100 deelnemers aanwezig.
....zouden wij den automobilist wel
willen toeschreeuwen, die 'n auto
gaat voorbijrijden, welke op zijn beurt
al bezig is een voorrijder in te halen,
't Nieuwe voorschrift zegt Immers:
GEEN DRIE WAGENS NAAST ELKAAR
ui.E
die nog geen Cliënt van ons zijt, bedienen wij gaarne.
Ons devies is: KWALITEITEN HOOG PRIJZEN LAAG!!
Beleefd aanbevelend,
Gediplomeerde Drogisten
Bloemendaalscheweg 75
Bloemendaal, Tel. 22029
Apotheker Assistente
Bloemendaalschestraatweg 50
Santpoort-Station, Telef. 554
VRAAGT ONZE GRATIS VERKEERS-VERZAMELPLAATJES!
LINNAEUSLAAN27 HAARLEM
TELEFOON 15649
TEL. 22299 BLOEMENDAAL Dr. D BAKKERLAAN 8-10
Bloemendaalscheweg 260, Overveen, Telefoon no. 13574
Laat ons Uw leverancier zijn. Wij bedienen U a la minute.
Prima Wijnen en Gedistilleerd. Roozendaal van voor 1746.
Voor partijen bij U aan huis bieden wij U een uitgebreide
Service. Ongeopende flesschen worden door ons terug
genomen. Vraagt uitgebreide Prijscourant.
Beleefd aanbevelend, A. J. VAN SGHOOTEN
t -
KEEREWEER'S WONINGINRICHTING S
KINHEIMWEG 5 - TELEFOON 22565 r 3
beveelt zich beleefd aan voor Behangerij, Stoffeerderij, -
Matrassen, Meubelen, enz De nieuwe Stalen liggen ter s
inzage.
WAT IS „GELUK" IN ZAKEN?
Als iemand, die lang zonder betrekking heeft gezeten, op eens
een mooie positie krijgt, dan zegt men: hij heeft geluk gehad.
Als een zakenman een klein bedrijf weet op te werken tot een
groote, bloeiende onderneming, dan lieet het: wat 'n geluk heeft
die man 1
Wat een dwaasheid! Wij zouden verstandiger doen het woord
„geluk" in deze beteekenis uit ons woordenboek te schrappen en
in één moeite door, het veel misbruikte „toeval" ook maar de deur
te wijzen. De menschen, die het, met een gelaten gezicht en een
berustend schouderophalen, maar altijd hebben over het geluk
van anderen, die meenen, dat de heele wereld tegen hen samen
spant, terwijl zij voor die anderen, die „gelukkigen" op him minste
wenken vliegt, die menschen moesten liever eens wat dieper
kijken dan den schoonen buitenkant.
Als zij eens de moeite namen, den levensloop van zoo'n succes
vol zakenman tot in bijzonderheden na te gaan, dan zouden zij
al spoedig tot de ontdekking komen, dat het lang niet alles zoo
glad en gemakkelijk gegaan is. Ze zouden, iets ontnuchterd, moeten
toegeven, dat het vage, alles effenende begrip „geluk" in zoo'n
leven zich maar sporadisch voordoet, evenals trouwens in elk
menschenleven en dat daarvoor in de plaats treden eenvoudige,
ongecompliceerde begrippen als: werklust, energie en durf.
Wie vooruit wil komen, wie het succes tot zich wil trekken, moet
één woord uit zijn gedachten bannen het woord „onmogelijk".
Klagen over de slechte tijden, den moeilijken economischen toe
stand kan iedereen wel, daar is geen kunst aan. Wij maken er ons
wel heel gemakkelijk af, als wij de schuld van onzen tegenslag maar
schuiven op de concurrentie, op den groothandel, op de industrie
of op de regeering.
De winkelier, die zicli positief instelt tegenover het leven, zal
geen tijd meer hebben, zich zorgen te maken om zijn concurrenten
of over de slechte tijden. Hij zal elke vrije minuut gebruiken om
nieuwe wegen in te slaan om klanten te winnen.
Eén ding moet men zich echter wel voor oogen houden: reclame
maken is noodig, onafgebroken, onvermoeid reclamemaken. Hoe
moeten anders mevrouw Jansen en mijnheer I'ietersen te weten
komen, dat u zulke lekkere knappende broodjes hebt, dat uw aman
delgebakjes iets bijzonders zijn als u hen er niet op wijst en hun
de voordeelen er van aanprijst?
Wie er zich mee vergenoegt, het brood en het gebak in de étalage
en op de toonbank uit te stallen, kan moeilijk verwachten, dat zijn
zaak vooruit zal gaan; die verdient niet, dat hij vooruit komt. Want
laten wij één ding niet vergeten: de strijd om de klanten wordt
tegenwoordig niet meer achter de toonbank gestreden, maar in de
advertentiekolommen van de dag- en nieuwsbladen, op de reclame
zuilen, in brieven, circulaires en drukwerken en niet in de laatste
plaats in de étalages.
Het is niet meeT zoo als in de negentiende eeuw, toen een ge
vestigd winkelier er mee kon volstaan voor bekwame verkoopers
te zorgen. Tegenwoordig komt liet er voor alles op aan, de aan
dacht te trekken van de onverschilligen en besluiteloozen en hen
tot koopen te bewegen.
Kennemerstraat 21 le Kruidbergerweg 51
HAARLEM TEL. 16990 SANTPOORT
Voor de maand Augustus gemeubileerd Zomerhuis te
huur, bevattende: groote tuinkamer, eetkamer, keuken,
hall, 9 bedden, badkamer, voorzien van gas,
electriciteit, str. water, met schuur, garage en grooten
tuin, rustige ligging in het mooiste gedeelte der gem.
Schootl. Huurprijs f 200.per maand. Te
bevragen: Stationsstraat 21, Koog aan de Zaan en bij
K. P. Zuurbier, Laanweg, Schoorl, Telefoon no. 4.
ALLEEN DEZE VLUCHTHEUVELS
R
Alleen vluchtheuvels met
groen lichtgevende verkeers-
zuilen mogen door motor-
aroen rijtuigbestuurders links of
rechts worden voorbijgere
den; alle andere altijd ter
rechterzijde. (De overige
weggebruikers moeten er
groen steeds rechts langs.)
yrS>A^SEERElifl
ftfilSaSSEEH
K Genestetweg 25 Telefoon 23955.
-etS&i- try - - W i -
V't