c c W. H. VAN STAVEREN V r ij d a g 28 J a nuari 1938 5 Voor Huis en Tuin 3 Transporten Tooneel te Amsterdam. Hasrlemsche Diner-Vereeniging Victoria de Groote. Nieuw® Aansluitingen Rijkstelefoon. Predikbeurten. Agenda. Heeren zooien90 cent Dames 80 Kinder 7 0 n Afhalen en bezorgen zonder p r ij s ve r h o o g i n g Gen. Cronjéstraat 45 - Telef. 17948 - Haarlem (N.) BRANDSTOFFENHANDEL Koudenhorn 1 0, Gasthuislaan 54, Velserstraat 31Kant. Zakstraat 8 PRIMA ENG. en BELG. ANTRAC., GIET- en BRECH- COKES VOOR CENTR. VERWARMING LAAT NU REEDS Uw Tuin- en Serrestoelen repa< jren. Beleefd aanbevelend: G. J Brinkman, Verwulft 7, Haarlem. Gevestigd sedert 1819, Telefoon 12155. V1TCENZ0 Giovanni Piazza. Het vegen van schoorsteenen 75 et. p. st. Tevens graniet en met selwerk. Riviervisclimarkt a 19. PRIMA ADRES voor al uw repa- ratiën is C. van Dijk en H. la Duk, Timmerlieden en Aannemers. Lange Heerenstraat 10, Haarlem. Telef. 13715 HOUT N00DIG? De Bloemen daalsche Houthandel is ruim gesorteerd. Bloemend, weg 124, naast bakker Slot. BEHANGER, stoffeerder b.z.a. Behangwcrk 1 0.20 per rol, zeil- leggen 1.— p. kamer. Tel. boodschappen op 14274. Spaan- schevaartstraat 29 of Bosehlaan 34, ingang poort. ROTSPLANTEN, vaste planteD en heesters tegen opruiming», prijzen. Komt en koopt. A. v. d. VVerff, Kweekerij „Aelbertsberg", Kennemerweg. 1912 V. MASSARO 1937. Kam persingel 50, Haarlem. Tel. 12139. Steen- en houtgraniet vloeren, aanrechtbladen en alle voor komende granito werken. SCHOORSTEENVEGEN vanaf f 0.50. J. Rietman, Leidsehestr. la, Haarlem. E. BRUINS, timmerman-aanne mer. Billijk en solide adres voor H.H. Huiseigenaren en parti culieren. WoonplaatsM.v. Heems- kerkstr. 38, Tel. 17294. J. HOBBELEN, metselaar, stu- eadoor, witwerk, handel in tuin- tegels en Tegelwerk. Zaanenlaan 4, Haarlem-N. Tel. 23905. vaartpad •1. 15858. lendalers, eeuwtjes, ten huis- ia, terra- iet oudste A. C. v. straat 18, B. KUURSTRA, Mr. Timmerman, Tuindorplaan 4, Tel. 14507. On derhoudswerken. Prijsopgaaf zon der verplichting. P. J. COPINI, lood- en zinkwerk. Gem. huurk.inst. van geysers, gasforn., enz. Electr. op elk ge bied. Kloosterstraat 2, Tel. 16899. PUI- en Winkelbetimmeringen. Vitrines en étalage-benoodigd- heden voor elke branche. Fabriek „Modern", Santpoorterstraat 27, b/h Kleverpark. Adviezen en be grootingen kosteloos. KANTOOR-, zaal-, kappers- en woonhuismeubelen,eerste klas werk. Fabriek „Modern", Sant poorterstraat 27, b/h KIcverpark. VOOR GLAS IN LOOD, zoowel nieuw als reparatiewerk, is het billijkst adres: C'. Schmit, Gast- huisvest 13. Telefoon 16914. AFHALEN VAN MARKIEZEN. Fa. Willemsen Zoon, Bakenes- sergracht 12, Telefoon 15957. NU TIJD VOOR HET SNOEIEN en spuiten van uw vruchtboomen. Vakkundige behandeling. Aanbe velend, C. Sc-huyt, Zomerzorger- laan 22, Bloemendaal. G. A. VELDHUYZEN, Alb. Thijmlaan 5, tel. 240, Santpoort. Handel in grint, graszoden, sin tels en mest. Opr. van tuinvuil. H. VAN BAAK, Verbindingsweg 31, lood- en zinkwerk. Sanitaire installaties. Billijke prijzen. Tele foon 22838. A CENTRAAL BESTELHUIS. Snel vervoer door Nederland. Bestel en afhaaldienst. Wij bezorgen ook uw stadsbestelwerk. Tel 10357 P. G. Fabel Jr GAAT U VERHUIZEN? Eerst prijsvragen bij „De I'ostjagcr" Barrevoetestraat 1, lel 15828 F. DAM1AANS: Verhuizingen en transporten, pianotransport, zeer billijk en vlug. Zijlvest 4i, Tel- 12456 Haarlem. p. H. LUYCKX. Verhuizingen en pianolransporten onder garantie, Tel. 12692. Spiegelstr. 27254 FA. HOUTGRAAF EN B0LSEN- BROEK.Verhuiz.en transporten. Berging van inboedels, centraal verwarmd. Tel. 22299. Dr. I). Bakkerlaan 8/10, Bloemendaal. „Gijsbre°ht van Aemstel" door Joost van den Von del bij de Amsterdamsche Tooneel-Vereeniging (regie Albert van Dalsum), gevolgd door „De Bruiloft van Kloris en Roosje*'. „O Kerstnacht schooner dan de dagen". Tn den trant van de woorden en van de hcele Kerstnacht- stemming heeft destijds Eduard Yerkade dit treur spel afgestemd. Het is te verantwoorden, maar er is nog een ander elementHet heroïeke, het krijgs haftige van dezen Gijsbreght. Men zegt wel: „Wij merken daarvan niet veel, hij vliedt telkens naar den Schreierstoren", maar deze scherpzinnige opmerking las ik een dezer dagen dat is heel natuurlijk, want van zulk een hoogte alleen kan een veldheer zijn leger overzien. Bovendien om maar eens iets te noemen liet gesprek tussclien Gijsbreght en den heer Van Vooren bevestigt, dat Van den Vondel ook wel degelijk het moedige van hem tot zijn recht wilde doen komen. Royaards' regie (na al het. rhetoriek gedoe van de voorstellingen van voor dien tijd was een openbaring), was dan ook het meest op het held haftige van den hoofdpersoon gericht. Royaard is de eerste geweest, die ons heeft, geleerd den Gijs- breght ook als een drama, als een handeling te waardeeren. Na hem volgen anderen. Ook Van Daisum heeft ons dezen Gijsbreght doen bewonderen. Ook hij heeft stijl en houding en wat bier zeer belangrijk is gevoel voor het schoon gesproken rhythmische woord. Zijn opvatting ligt tusschen die van Royaards en Verkade in: Hij is vroom en heldhaftig tevens. Hij bracht den Gijsbreght klassiek en breed, liet zich slechts een enkele maal verlokken tot een meer naturalistische, min of meer gemoedelijke zegging. Moge er al redenen zijn om den Gijsbreght eventueel naar den meer vromen dan naar den heldhaftigen trant te spelen, met zijn broeder Arend van Aemstel, den grooten veldheer, is dat stellig niet het geval. Deze werd dan ook ver vaarlijk prachtig gespeeld door Frits van Dijk, die een groot acteur is. Individueel zagen wij nog meer goed of meer dan goed spel. Hoe kinder lijk gemoedelijk speelde Pliilipe la Chapelle den lieven, ietwat onnoozelen vader Willebrord, die niets begreep van de lagen, die de vijand Gijsbreght wilde spannen. Trouwens, dat deed niemand, omdat Vosmeer de Spie (spion) zoo listig was en allen wist te misleiden. Deze Spie was Ben Groe- nicr en hij verleende aan dien rol alle felheid, die werd vereischt. Voorts beeldde Paul Hnf indruk wekkend Gozewijn, bisschop van Utrecht uit en was Hein Harms zeer aanvaardbaar als broer Peter en was Jacques de Haas goed als den Engliel Kafaël, Maar nu na dit alles het minder goedeDe Bode, een hoofdrol (al is die niet zoo lang, maar zeer gewichtig), werd vroeger door niemand minder dan door I.ouis Bouwmeester gezegd en later o.a. door Louis de Vries. Sternheim, die overigens wel een goed acteur is, was niet van dat formaat. Hij voelt wel het rhytlime van Vondel en was niet ondramatiseh, maar wat hier een ernstig ge brek is hij spreekt niet zuiver: enkele conso nanten konden er in bet geheel niet mee door. Dan leek mij de opvatting der Reven geheel foutief. Men trachtte eenheid te bereiken door ze op te laten huppelen, allen met éénzelide ge baar. Dat hippelen, ik moest onwillekeurig aan een waterballet denken, was even onaesthetisch, als dat bepaalde leelijke stereotype gebaar. Dan werden die reven half gezegd, half gezongen, en vooral waar dit laatste het geval was, werd het geluid der woorden geheel overstemd door dat van het orkest (van het Utrechtscli Stedelijk orkest, terwijl de m.i. zeer mooie muziek was gecompo neerd door Henk Badings). Om nu nog met een goed woord te eindigen de opvoering is het waard nog een bijzondere pluim voor Charlotte Ivöhler voor haar zeer dra matische Badeloch, die mede veel steunkraclit aan de opvoering gaf. Dat zij dit wist te bereiken en ons wist te ontroeren is dubbel te waardeeren, omdat zij haar gestalte niet mee heeft. Onwille keurig stelt men zich deze Badeloch voor als een statige vrouw. „De Bruiloft" leek mij beter dan andere jaren, omdat de Nieuwjaarswensch, gesproken door Paul Hof als Thomasvaer en door Annie Verhulst als Pieternel, gemaakt was door den dichter Anton van Duinkerken, die werkelijk ecnige poëzie bracht in dezen wenseli, die vorige jaren heusch wel eens flauw was. Dat er ook nu dezen keer weer vaart zat in dit oude Hollandsche kluchtspel met zang en dans, behoeft nauwelijks vermeld te worden. Dat spelen de acteurs en actrices nu weer eens óók voor hun plezier. „Candida" door George Bernard Shaw bij „Het Vereenigd Rotterdamsch Hofstadtooneel" (regie Bets Ranucci-Beekman). Wel het dichterlijkste werk van Shaw. Circa 30 jaren geleden heeft Verkade dus in zijn zeer jongen tijd het al gebracht. Later hebben andere gezelschappen liet ook gespeeld en nu bracht het gezelschap van v. d. Lugt Melsert het op voortreffelijke wijze. Dirk Verbeek maakte eene meesterlijke creatie van den eerlijken maar altijd oreerenden dominee Morell, die met zijn welsprekendheid volle kerken en volle vergaderzalen trok. Vele damesleden aan „Prossy's kwaal" (deze Prossy was zijne secretaresse en verliefd op hem) en zijne char mante vrouw Candida (Vera Bondam) noemde dat glimlachend zoo. Enfin, hij was zeer en vogue en hij kon liet preeken niet laten, ook niet in zijn huis. Nu had de brave man een jongen man om zoo te zeggen van de straat opgeraapt (al was deze van adeiijke komaf). Die 18-jarige was een dichter, een sentimcnteele jonge man, die zich aan alle hardheden van de wereld stootte. Er ontstond een groote ziele-ver- wantscliap tusschen de 33-jarige Candida en dezen jongen en die ging hij hem in liefde over. Hij haat Morell, zegt hèm harde waarheden en brengt den schijnbaar sterken man uit zijn evenwicht. Het loopt bij den dominee zoo hoog, dat hij Can dida voor den keus stelt: Of hem óf den ander. Candida besluit den zwakste te kiezen. Men denkt dat zij den jongen dichter zal kiezen (deze is schijnbaar de zwakste), maar met echt Shawsch vernuft beredeneert Candida dat in werkelijkheid Morell de zwakste is, omdat hij altijd in weelde heeft geleefd en dus de ontbering niet kent, ter wijl dit wel het geval is (uiterlijk en innerlijk) met den jongen (lichter MarcUbanks. Vera Bondam gaf in hare verhouding tot March- banks vooral het moederlijke gevoel. Zij begrijpt hem uitermate goed, staat hem geestelijk nader dan Morell, maar beeft te veel waardigheid om zich te vergeten. Zooals gezegd Vera Bondam legde vooral den nadruk op liet moederlijke gevoel en op de charme. Dit is wel mooi en verdedigbaar, maar de waardig heid (men zou zoo oppervlakkig zeggen, dat'dat moederlijke gevoel de waardigheid meebrengt) was toch niet waardig genoeg. Ik wil zeggen, deze Candida is, zooals Vera Bondam haar bracht geen superieure vrouw en dat is Shaw's bedoeling stel lig wel. De Marclibanks van Paul Steenbergen was een verrassing. Hij gaf het zuivere en jonges- achtige, zijn sentimentaliteit, zijn zelfmedelijden, ook zijn trots en zijn uitvallen zeer goed en zeer genuanceerd. Dit alles was het zeer goede in deze opvoering. „Jean" door Ladislaus Bus Feketee bij „Het Masker" regie Ko Arnoldi). I)at is nog eens een aardig blijspel, beter dan de meeste blijspelen, welke ik ooit heb gezien en hoe voortreffelijk gespeeld! Jean (John Gobau) is huisknecht hij een zeer voorname familie. De moeder, de dochter en de schoonzoon doen geweldig hoog, de vader, een graaf, die minister-president is, maar tevens een groot jager, is meer gemoedelijk en heeft meer humor en begrip. .Jean is een voorbeeld van trouw en onderdanigheid. Dan hoort men plotseling door de radio, dat... Jean tot kamerlid is gekozen en nog wel als lid van de ojipositie. Een malle situatie: De graaf vindt het vooral zoo erg, (lat hij nu een zoo trou wen dienaar zal moeten missen, maar Jean ziet niet in, waarom hij geen huisknecht zou kunnen blijven en de graaf vindt liet ten slotte best, want als ze dan samen naar liet parlement zullen 'gaan, kan Jean zijn portefeuille ete. dragen. Thuis is en blijft Joan de onderdanigheid zelve, in het parlement bestrijdt hij echter zijn meester te vuur en te zwaard. Ten slotte laat hij hem zelfs duikelen. De minister-president trekt er zich niet veel van aan, maar daarvan dat hij Jean zal moeten ontslaan, omdat die ais huisknecht wat onachtzaam is geworden. Ais menscli respecteeren de beide mannen elkaar zeer en de graaf geeft dan ook goede getuigen. Intusschen maakt Jean carrière en men moet rekening met hem houden. Hij heeft uitstekende omgangsvormen en door een politieke constel latie moet hij eonfereeren met den schoonzoon van den graaf, die hem altijd als een schooier had behandeld. De vrouw van dien schoonzoon wil hem heelemaal niet ontvangen, maar het moét en haar man belooft haar f 3000.— (het is toch een mariage de raison) als zij dit wel wil doen. Zij we gert, maar op dat oogenblik komt Jean binnen en zij kan hem niet ontloopen. Als zij alleen zijn raakt Katinka, zoo heet het vrouwtje, dermate onder zijn bekoring, dat zij zelfs eindigt hem in (1e armen ie vallen. Haar man komt binnen en zij zegtdat zij de f 3000.glansrijk verdiend heeft. Eind goed, al goed. Jean vertrekt en Katinka volgt hem. Prachtig was Gobau in zijn overgangen van onderdanigheid tot opstand'gheid en later als perfect gentleman. Ko Arnoldi, de graaf, deed mij sterk denken aan Royaards, zooals die destijds den markies de ia Seiglière speelde. Een gave creat ie uit één stuk, waarin Ko Arnoldi zich weer een sterken karakterspeler toonde. Mevrouw Jacqueline Royaards-Sandberg was zijn vrouw, zeer waardig en fijntjes. Over Ank van der Moer als Katinka ben ik tot mijn spijt minder te spreken. Deze vroeger zoo voortreffe lijke atrice heeft iets zelfgenoegzaams en in haar spel iets krampachtigs gekregen. Zij heeft on tegenzeggelijk gaven, maar nu moet zij aan zicli- zelve weer opnieuw gaan werken, „De Koning gaat voor", door Johan Fabricius, bij „Het Centraal Tooneel" (regie Cees Laseur). Geen historisch drama, al herkent men in den Koning, Lodcwijk XV. Meer een spel van speelsch vernuft, 'n brok romantiek van 'n koning en 'n naaistertje, zijn liefje. Het is aardig, charmant, wel dramatisch soms ook, maar geen scherpe karakterteekening of te veel karakterteekening. Men kan zeggen dat 'n menseh een complex is van vele eigenschappen en wie de fijne zielsfluctuaties in 'n tooneelspel wil teekenen, maakt, 'n psychologisch drama. Waar hier alles op handeling is toegespitst, moeten de personen juist niet gecompliceerd zijn. Stellig heeft de schrijver dit ook niet bedoeld en is de fout deze: dat de personen niet alleen staan. Wel het naaistertje Ninette, ofschoon het meisje minder superieur is dan zij is bedoeld. Eigenlijk is het toch geen aardig meisje, 'n meisje, dat zich aan den Koning geeft om haar vrijer, den palfrenier van den Koning, carrière te doen maken en eigen lijk is die vrijer geen kerel (al is hij als 'n man van karakter bedoeld) die dat best vindt. Beter ge- teekend is de koning, zinnelijk en later vermoeid. Maar om op Ninette terug te komen: Zij blijkt aan den anderen kant wel de consequenties van haar daden te trekken, want als de koning zwaar ziek is, aan de zwarte pokken lijdt, verpleegt zij, zijn eenige, ware vriendin, hem trouw, ondanks gevaar voor haar leven. Dat is het dualistische in haar karakter. Heel goed geteekend is de Vi- eomte d'Alemjon, een hoveling, die met den gun- stigen wind draait, die samenzweeringen smeedt en zijne medewerkers verraadt als dit meer in zijn voordeel is. Wij zien (lus een intriguestuk met soms felle conflicten en wij kunnen tevreden zijn, daar dit spel in elk geval niet zoo'n kopje-tliee- stukje met 'n wolkje melk er in, is. Er is een voor treffelijk derde bedrijf en de rest is ook boeiend genoeg, 'n Beetje goedkoop effect ook hier en daar, b.v. het sterven van den vorst, met het gebruike lijke klokkengebeier, iets dat nooit nalaat indruk te maken op naïeve zielen. Spel buitengewoon goed. Een alleszins lieflijke Ninette van Mary Dresselhuys, een sensueele cn later melancholieke koning van Cees Laseur (vooral goed in zijn melancholic), een wel stoere vrijer van Ninette van Joan Remmelts, een slappen van Gijshert Tersteeg volgens de bedoeling van den schrijver en bijzonder fijn spel van C'or Hermus als den geslepen hoveling en diplomaat. EDMOND VISSER. Tel. 14393. Bakenessergrachl 27, Haarlem Vleeseh, groente, aardappelen 0.90 Idem met soep ot toespijsf 1.05 Idem met soep en toespijsf 1.20 (Omzetbelasting en bezorgloon inbegrepen Dagelijks keuze uit minstens 3 menu's. Alleen te kwaliteiten en roomboter. vanaf Vrijdag 21 Jan a.s. in het „Luxor"-Theater. haWoensdag j.l. werd in liet „Luxor"- The ater (1e proef gedraaid van de film „Victoria de Groote". een film, die te beschouwen is als één der grootste historische rolprenten, welke ooit is vertoond. Anna Neagle geeft een prachtige créatie van do trotsehe koningin Victoria, die toch door haar edelmoedigheid en medeleven, zeer geliefd is hij het volk. Ook Anton Wolbruck is grootseli door het vertolken van den rol van den Coburgschen Prins Albert, gemaal van Victoria. Door den dood van koning Leopold werd prinses Victoria troonopvolgster. Prins Albert, een neef van Victoria, was volgens Leopold de geschikte gemaal voor haar. Deze laatste vond haar neef echter geen geschikte partij, en Victoria was in Albert's oog niet de vrouw, welke hij zich wel wenschtë. Een uitnoodiging van Victoria aan haar heide neven, Albert en zijn broer Ernst, deed hen over komen en tenslotte deed Victoria zelf een huwe lijksaanzoek aan Albert. Beiden waren erg ge lukkig, en een prettig huwelijksleven begon. Eerst mocht Albert zich niet, als vreemdeling, bemoeien met staatszaken, doch Victoria miste een grooten steun en vond die later bij Albert. Moeilijkheden bleven haar niet gespaard en het moment was mooi, toen. oj> een rijtoer. Albert voor haar sprong om zoodoende haar het leven te besehermen, dat door een redeloos burger, be dreigd werd. Veel goeds deed zij echter voor het volk en hun aanhankelijkheid was diep. Na Al berts dood was zij zeer geschokt en zocht de een zaamheid, waaruit zij na langen tijd terug kwam en zich weer voor het leven interesseerde. Het 60-jarig regeeringsjubileum werd onder groot enthousiasme gevierd. In een kort antwoord op een speech antwoordde zij, zich meer als moeder of grootmoeder te voelen, dan als koningin en keizerin van haar volk. Dit historisch filmwerk van groote waarde moet men gezien hebben om een voorstelling te krijgen van de enorme kosten hiermee gepaard en zich een beeld te vormen van den toestand in dien tijd,' ook de zuivere en fijn gespeelde rollen van Anna Neagle als „Victoria de Groote" en Anton Wolbruck als „Prins Albert" zijn ten zeerste de moeite waard om deze film te gaan zien. 29114 Barends, J„ oud-gezagvoerder, Bosb. Toussaintlaan 12, Heemstede. 18101 Bensdorp, F„ Julianalaan 317. 18302 Bok, A. L„ Zomerluststraat 17. 18304 Brand, J. W„ Frederik Hendriklaan 6. 18300 Escher, Mr. J. G„ advocaat en procureur, Nieuwe Gracht 11. 18403 Giode, parapluies en lederwaren, eigenaar F. Dilsheimer, Groote Houtstraat 105. 22936 Haarlem's Loodgietersbedrijf, fa. A. van Riessen, firmanten A. v. Riessen-M. Lange- veld, Hoeufftstraat 13. 27018 Hülsmann, Mr. J. II. H„ rechter-plv. in de Arr. Rechtbank te Haarlem, Zanrlvoortsehe Allee 45, Heemstede. 18301 Kossen, P., grossier fijn vleeseh en vetten, Korte Begijnestraat 20. 18303 Ned. Instituut voor Onderwijsfilms, Jans- weg 52. 18402 Rijkom. Zr. E. C. van, verpleegster, Bis schop C'allierstraat 26. 27092 Soeters, J„ gezagvoerder Holl. Stoomboot- Mij., Brederodelaan 3, Heemstede (post Aerdenhout). 22938 Venema, E. W„ leeraar II.B.S., Orionw. lg. ZONDAG 30 JANUARI 1938. BLOEMENDAAL. Ned. Here. Gem. v.m. 10 uur, Ds. P. I.ugtigheid, s an Ommelanderwij k. Gcref. Kerk v.m. io en n.m. 5 uur Ds. Joh. C'. Brussaard. (lladio-uitz. op golfl. 245.9 m.). Ned. Prot. Bond, geen dienst. Vrije Kath. Kerk v.m. 10 uur Gezongen H. Mis. De dienst van den Zondag, volgende op (1e blijde gebeurtenis in het Prinselijk gezin, zal hieraan worden gewijd. Woensdag n.m. 8 uur Viering van Maria-Licht- mis, Compl. en Lof; uitreiking van gewijde kaarsen. 0VERVEEN. Ned. ITerv. Gem. v.m. 10 uur Ds. Cli. de Beus. AERDENHOUT. Vereen, lielig. Kring v.m. 10% uur Dr. W. Ban ning, dir. Woodbrookers in Holland, van Bentveld. SANTPOORT. Ned. Herv. Gcm. v.m. 10 uur Ds. 11. II. Oldeman. Lith. dienst. Ned. Herv. Kapel v.m. 10 uur Ds. J. C. Alders, van Haarlem. N.m. 5 uur de heer H. Heercsma, van A'dam. Gercf. Kerk (II.V.) v.m. 10 uur de heer A. I'. Rcnyl, HAARLEM. Evang. Lutli. Gem. v.m. 10% uur Ds. C. II. Brandt. Jeugddienst. Eglise Wallonne a lOh.30, Service et Sermon pré- sidé par Mr. Ie pasteur Mare. Jospin; 3e col lectie pour l'Eglise. a 9 li. 15 Ecole de Dimanche. Geref. Kerk (H.V.) v.m. 10 uur, de heer E. Heintze, oud-zendeling seer. Salatiga-zending, van Utrecht. N.m. 5 uur lis. P. Lugtigheid, Ned. Herv. prod, te Ommelanderwijk. Gem. Gods (Frans Halsstraat 4), v.m. 10 uur de heer Jeeninga van IJmuiden. N.m. 5 uur, sprekers uit de gemeente. Donderdag (Wijde Ge'deloozepad 14), n.m. 8 uur Bijbellezing en Bidstond. Coll. t. verbr. v. spir. begins. „Theosofia", (Nas- sauplein 8). v.m. 10% uur Wijdingsmorgen, spr. de heer Ofl'erman (Trance-toespraak). Onafhankelijke Religieuse Gemeenschap. Bijeen komst op Zondag 30 Januari a.s. 7 uur 30 n.m. te Haarlem, in gebouw „De Nijverheid", Jans straat 85. Spreker: Ds. A. R. de Jong, uit Bussurn. Toegang vrij. ZANDV00RT. Gercf. Kerk (II.V.) v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. P. van der Vloed. Stadsschouwburg. Zaterdag 29 Januari, 8.15 uur: Tjoncelgroep „Het Masker", „Het Adelaars jong". Zondag, 8.15 uur: Tooneelgroep „Het Masker", „George en Margaret". Maandag, 8.15 uur: Tooneelgroep „Het sMas- ker", „Jean", 4e abonnementsvoorstelling 2e serie. Dinsdag, 8.15 uur: Haar], Orkestvereeniging. Gala-concert. Woensdag, 2 uur: Schoolvoorstelling, „Gys- breght van Aemstel." Donderdag, 8.15 uur: Ver. R'D. IIofstad-Too- neel, „De tijd en de familie Conway". Vrijdag, 8.15 uur: To meelgroep „Het Masker", „George en Margaret". Frans Hals Theater: „Zoölogica met Heinz Riihmann, Theo I.ingen en Hans Moser. Rembrandt-theater: „Het leven van Emile Zola" met Paul Muni. Zondagmorgen 11% uur Jhr. Dr. J. C. Mollerus spreekt over: „Een reis naar Cura- 9ao en West-Indië". Cinema-Palace: „De laatste trein uit Madrid", met Dorothy Lamour, Lew Ayres en Lionei Atwill. Luxor Sound Theater: „Koningin Victoria" met Anna Neagle en Adolph Wohlbrück. .MgsJtm TELEF. 10497 TELEF. 10497

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1938 | | pagina 5