G. E. SIKKENS
DUINLUSTTAX
«4. Vemout
Radio-Technisch Bureau L. P. Walbrecht
Heerenhuizen
V r j j d a g 18 Februari 1938
3
lllllllllllllllliflllillllllllllllllllffl
It noodigl
ïrlijke Stand.
ieuwenhof
Doozen a
50c.en90c
MAGIE.
Agenda.
Kunst.
Arbeid door gehuwde
Vrouwen.
Telefunken en Philips Radio
BOSCHLAAN 4
BLOEMENDAAL
•t U ten snelste!
chandel
iem, Bloemendaal, Overveen
d. P. HuisNoels, zoon. A. J.
■r Erf, zoon. A. C. Hirschfeld
noil. A. C. SchochBaronesse
v <1 .1. H. Stevens en J. A. A.
i'illigenburg en T. Stokkink. C'.
Henneman. M. van Lammeren
ran.
j. H. Tollenaar en E. Teerink.
eveld. J. H. G Terra en D. Clir.
van Dijkman en G. D. Mooije-
Looren en II. 1'. v. d. Mije.
H. van Essen, oud 78 jaar.
van Dijk (overleden te Haar-
bier oud 09 jaar. wed. van F.
i. .1. I'. C. Ham. oud 69 jaar,
riem). B. Alberts, oud 04 jaar
sterdam). J. W. F. van der
M. II. Hannink, oud 71 jaar,
van Campen.
_o
che feestavond O.K.K.
oips ..O.K.K.". van het Prov.
tpoort, vierde met een talrijk
ig zijn jaarlijksehen feestavond,
leiding van den dirigent, den
bracht O.K.K." eenige met
oie nummers ten gehoore. Het
nr luiden bijval z'n erkentelijk-
ten-duo Meiier en v. Meurs heeft
i imitaties bet publiek verrast,
t gelach en het hartelijk applaus,
•leidde het tweetal uitstekend
sschen werd nog een verloting
groot aantal prijzen, welke snel
.visselend programma werd van
ïst. De dansmuziek werd weer,
ven gewend zijn, uitstekend ver-
iz Brothers", De avond had een
op.
o
ofdieren in Eigen Hof",
a.s. houdt de heer J. Luberti
lezing voor het Departement
ij. „Tot Nut van 't Algemeen",
p „Kleine Roofdieren in Eigen
rl van het Gem. Concertgebouw.
die een weinig voorkomende
roofdieren als beren, apen, enz.,
:le hand van zelf vervaardigde
aringen met deze dieren en be-
waarop hij met deze meeren-
vure roofdieren, vriendschap
o
Chr. Vrouwen Bond.
rvergadering van de afdeeling
•ken van den Nederl. Christen-
1 D.V. gehouden worden op
uari a.s., des avonds ten 8 ure.
ring. welke in den regel het
een feest-avond, met afwisse
lden. behalve de gebruikelijke
enkele liederen door een zang
orden gebracht.
al plaats in de vergaderzaal
48 (en dus niet, zooals gewoon-
vouwj.
ERE AUTOM ATISEERINC
HET INTERLOCAAL TELE-
VERKEER.
Donderdag 17 Februari is het
caal telefoonverkeer mogelijk
aangeslotenen in de automa-
van het telefoondistrict Am-
in de geautomatiseerde netten
riet Haarlem t.w.Abbenes
k (K 502), Beverwijk (K 510).
Haarlem (K 500), Heems-
•gotn (K 520), Hoofddorp (K
)j, I.ynden (K 541), Nieuw-
oordwijkerliout (K 533), Rijk
(K 560), Sassenheim (K 532).
Vijfhuizen (K 548), Wijk aan
liden (K 550), door het voora'
ter de netten vermelde ken
de telefoonabonné's word'
door de automatiseering van
e Wecsp, Muiden/Muiderberg
Berg/Nigteveeht, de aange-
neens automatisch bereikbaar
de alionné's, behoorende tot
Haarlem.
onnummers staan vermeld in
1938 van de Naamlijst voor
■lefoondieiist.
van de genoemde telefoon-
K 940; Muiden/Muiderberg
den Berg/Nigteveeht K 945.
ileer-ltiHchling"
er garantie Prijzen zeer laag
aat 29, Tijdelijk Telef. 12531
Uw drogist verkoopt thans
ook ROD ONT - doodelijk
voor rat en muis, doch onge
vaarlijk voor huisdieren en
pluimvee. Per doos 40 cent.
D 75
(A'adruk verboden.)
Wij veroordeelen de magie in ons leven. Toovc-
naars bestaan niet en amuletten zijn overbodig.
Alles geschiedt op natuurlijke wijze volgens de
Wet van oorzaak en gevolg. Het geeft niet, wanneer
wij, gelijk de priesters van de oude godsdiensten
in voorhistorische tijden plachten te doen, in tijden
van droogte om regen bidden of w anneer wij een
krijgsdans uitvoeren, om de overwinning te ver
zekeren voor den God van ons vaderland.
Aldus spreken wij met onzen mond, maar hoe
doen wij in de praktijk? Zijn het alleen de kin
deren, die „duimen", om de fortuin naar hun
hand te zetten; die gelooven dat het gaat dooien
als er een oud vrouwtje op het ijs komt of die het
cijfer 13 vermijden als ongeluksgetal? Hoeveel
volwassenen weigeren onder een ladder door te
gaan of zien ertegen op, op Vrijdag iets van belang
te ondernemen Ik ken een gestudeerd man, in
zijn omgeving bekend als een nuchter verstands-
menscli, die liet toch niet kan laten met een aan de
bijgeloovige praktijken der oude Romeinen ont
leende bezweringsformule zich veilig te stellen,
wanneer hij een lijkstoet passeeren moet.
Is magie louter bijgeloof Mag men het niet
te loochenen verschijnsel, dat er van bepaalde
woorden of handelingen op een bepaald persoon
een schijnbaar geheimzinnige kracht uitgaat, met
tooverij vereenzelvigen Een enkel voorbeeld
bewijze, hoe ongerijmd deze opvatting is.
Bij de oervolken gold de naam als iets magisch
Vandaar dat liet geven van een naam een zeer
gewichtige aangelegenheid was en dat men in den
naam van liet kind allerlei verhevene of begcerens-
w aardige zaken aanduidde. Wie de beteekenis van
onze voornamen nagaat, zal tot de ervaring komen,
dat er in iederen naam een ideaal ligt verborgen,
dat de ouders voor het kind gaarne vervuld zouden
zien. Door liet kind dien naam te geven, meenden
zi j ook reeds de zaak, welke door dien naam aange
duid werd. op het kind over te brengen. Dit lijkt
zuivere tooverij, magie.
Toch blijkt het ook voor ons, moderne mensclien,
geenszins onverschillig welken naam wij op ons
levenspad meekrijgen. Theoretisch gesproken,
blijft het volkomen hetzelfde of een meisje Trijntje
of ('atliarina heet. Kien naam is toch maar een
aanduiding, meer niet, nietwaar? Maar in de
praktijk zal in een bepaalden kring een jonge dame
het haar ouders kwalijk nemen, dat zij haar een
naam hebben gegeven, welke in haar omgeving
boersch of onwelluidend klinkt.
Waarom veranderen sommige mensehen hun
achternaam? Het is geen uitzondering, dat men
op lateren leeftijd jeugdvrienden ontmoet, die
thans een anderen naam dragen dan vroeger.
Voor hun carrière kon het schadelijk zijn, dat zij
een naam droegen welke op een of andere wijze
ongunstige associaties wekte, of het kon hun goed
doen, door het aannemen van een tweeden achter
naam bij hun eersten den schijn van voornaam
heid te wekken.
Waarom staan wij bij voorbaat ietwat sceptisch
jegens iemand, die uit Lutjegast komt en maakt
iemand, die uit Parijs komt, bij voorbaat een ge-
zaghebbenden indruk Op zichzelf kan toch de
Lutjegaster een man van beter gehalte zijn dan
de Parijzenaar. Maar van den naam gaat nu een
maal een magische werking uit.
De ouden kenden de magische kracht van den
vloek of den zegen. Tooverij ook alweer, wantc
met hun primitieve natuurkennis dachten zij, da:
hetgeen met plechtig gebaar werd gesprokc.n
alleen hierdoor automatisch tot daad werd.
Wij weten, dat een dergelijk oorzakelijk verband
tussciien woord en daad niet bestaat, maar ont
kennen wij hiermee de magische macht van het
woord? Twee redenaars zeggen hetzelfde. Bijvoor
beeld louter den zin: „Wees getrouw aan uw
ideaal!" Als de ééne dit zegt, geeuwt het gehoor
en volgt met belangstelling de vlucht van een
vlieg; als de ander het zegt, trilt het gehoor van
ontroering, de één weent en de ander zucht cn een
derde balt van bezieling krampachtig de handen.
Ligt er geen magie in bet. geruststellende woord
van den dokter, van wicn de patiënt na het onder
zoek hoort, dat hij niets mankeert? Zijn lichaam
is precies hetzelfde gebleven; zijn veranderde
toestand is uitsluitend veroorzaakt door het ge
ruststellende woord.
Hoe kan een woord san verwijt, een lofprijzing
een eenvoudige opmerking ons treffen cn plotseling
tot een geheel ander menscli maken. En toch is er
niets gebeurd, dan dat iemand in ons nabij zijn een
ademstoot door zijn stembanden liecft doen
vibreeren.
Magie, ook in het uiterlijk van den menscli hand
haaft zij zich. De primitieve volksstammen om-
har g n zich met de huid van een tijger en ver
bergen hun hoofd in het masker, dat den kop van
een verscheurend dier voorstelt. Met deze magische
handeling verbeelden zij zich ook de kracht van
den tijger oyer te nemen cn daarmee hun tegen
stander te imponeeren.
Maar imponeeren wij elkaar niet eveneens met
etep stuK bon of een lap laken, dat ons in de oogen
onzfcr omgeving het gezag van welgesteldheid of.
voornaamheid verschaft? De liooge hoed maakt
iemand deftig, het rouwgewaad deerniswaard,
het bruidskleed lieftallig. Wie ontkomt aan de
magische macht van den uniform, hetzij een
politic-agent, een conducteur of een douane
beambte die draagt? Een paar ellen laken, een
stukje koord en wat glimmende knoopen oefenen
hier dezelfde functie uit als de tijgerhuid bij de
bijgeloovige inlanders van de Australische eilanden.
Maar ook op onszelf werkt ons uiterlijk magisch.
Wij voelen ons een ander mensch, als wij, keurig
gekapt en frisch gesehoren, in ons uitgaanscostuum
naar een feest gaan. Met hoeveel minder élan treden
wij op als een bezoeker ons overvalt in ons huis
jasje op pantoffels en met een ongeschoren gezicht.
Talismans en amuletten, -wat zijn de voor
werpen anders welke wij bij ons dragen als aan
denken van iemand, die een bijzondere plaats be
kleedt in ons leven. Een foto, op het hart gedragen
doet dat hart sneller kloppen en toch is die foto
slechts een onnooz.el stukje papier, op zichzelf even
onbelangrijk als de verkreukelde brief of de ver
flenste bloem, welke wij als een dierbaar bezit bij
ons steken.
Om de booze geesten te weren en de goede geesten
te lokken, maakten de oude toovenaars misbaar
met trommels, bellen en brandende vuren, en wij,
op hun voetspoor, oefenen cenzelfden lokkenden
en afwerenden invloed uit met het misbaar onzer
moderne reclame, welke in onzen onttooverden
tijd de macht der magie wel in een nog ontstellender
mate bewijst dan ooit in het verre verleden het
geval is geweest.
II. G. CANNEGILTER.
Stadsschouwburg: Zaterdag 8.15 uur, Louis
Davids Revue.
Zondag, 8.15 uur, idem.
Maandag, 8.15 uur. Oe Abonnementsvoorstelling
Ie serie A.B.C.-cabaret. „Daar zit muziek in".
Dinsdag, 8.15 uur: Kon. Letterk. Ver. ,,J. J.
Cremer", Liefdes capriolen.
Woensdag, 1.30 uur: Schoolvoorstelling, „Gys-
breglit van Aemstel; 8 uur: Toonkunst, Henri
Merc kei, viool.
Donderdag, 8.15 uur: Gezelschap Saalborn-
Parser, „De Arme Millionnair" (voor Ver. Geloof
en Wetenschap).
Vrijdag, 8.15 uur: A.B.C'.-cabarct, Dr. A.B.C.
(jubileum Lau Ezerman).
„Cinema-Palace": „Uitstel van Executie" met
Fritz Lang, Sylvia Sydney en Henry Fonda.
„Luxor-Theater": „Saratoga" met Clark Gable
en Jean Harlow.
„Rembrandt-Theater": „Moederlied" met Ben
jamin Gigli. Maria Cebotari, Peter Bosse, Hans
Mozer en Milde Ilildcbrand. Op het tooneel: Joe
Petersen, Engelschc Jongens-sopraan. Zondag
morgen 11 uur „Een Volk in de Alpen", toe
gelicht door den heer J. Panman.
„Frans Hals-Theater": „Monument eencr groote
Liefde". 2e episode van „De Indische Graftem
per' met Frits van Dongen en La Jana. Zondag
morgen 11 12 uur „Mensclien, Dieren cn Natuur
schoon in Zuid-Afrika" door Dr. W. G. N. san
der Sleen.
Dansavonden. Brita Stegman.
Onder auspiciën tan impresario Ernst Krauss
zal de Lettische danseres Brita Stegman een aan
tal dans-avonden in Nederland geven. Zij zal o.a.
op Woensdag 2 Maart a.s. in „Diligentia", te
Den Haag en op Dinsdag 8 Maart in het Muziek-
Lyccum Ie Amsterdam optreden. Brita Stegman
zal aan den vleugel worden begeleid door Gott
fried Burgst aller.
Tegen het voorontwerp van wet van minlsterRomme
Er is hier ter stede een comité gevormd tot
verdediging van de vrijheid van arbeid van de
vrouw. Het doel san dit comité is. een actie te
ontwikkelen tegen het voorontwerp van wet
van den minister van Sociale Zaken, mr. Romme,
dat aan gehuwde vrouwen het verrichten van
arbeid in ondernemingen verbiedt, tenzij op be
paalde voorwaarden.
Genoemd comité had voor Donderdagavond
een vergadering in liet gebouw van den Protestan
tenbond in de Jacobstraat belegd, waar drie
spreeksters en één spreker het woord voerden.
De voorzitster, mevr. J. v. d. Bergh van Eysinga
Elias. zeide in haar openingswoord, dat het
niet de bedoeling is, propaganda te maken voor
den arbeid van de gehuwde vrouw; de bezwaren
van dien arbeid worden zeer goed ingezien. Maar
economische noodzaak of andere redenen kunnen
het noodig maken, dat de gehuwde vrouw arbeid
verricht. Er moet tegen geprotesteerd worden
dat de regeering op dit gebied ingrijpt.
Eerste spreker was dr. C. Spoelder, reetor van
het Stedelijk Gymnasium alhier, die er vooral
de aandacht op vestigde, dat dit voorontwerp
wordt het wet schade zal doen aan de energie
ontplooiing van de leden der gemeenschap. Spr
is in zijn ambtsvervulling niet met zoo heel veel
werkende gehuwde vrouwen in aanraking ge
komen. Maar spr. kan wel zeggen, dat die vrouwen
vol humor en zakelijk waren. Er was met die
vrouwen te praten als met een man. En de kin
deren van die vrouwen werden gekenmerkt door
zin voor orde, zij waren ijverig en precies, zij
behoorden tot de goede scholieren en maakten
waarlijk niet den indruk dat hun opvoeding
verwaarloosd werd. Natuurlijk zijn er behalve de
genoemde categorie tal van goede vrouwen en
moeders, maar er zijn ook vrouwen die spreker
schuwt en haat; dat zijn de vrouw die alleen
leven voor hun eigen vermaak en wat zij hun
ontwikkeling noemen cn die de belangen van
hun kinderen cn hun opvoeding verwaarloozeii
Deze vrouwen kennen de waarde san den tijd cn
van den arbeid niet. De gehuwde vrouw die werken
wil en de kans ziet zich staande te houden behoort
daarentegen wel tot de beste. Het wetsontwerp
moet bestreden worden omdat het de besten aan
den kant wil zetten en de arbeidzaamheid tegen
gaat.
Mej. mr. E. A. J. Adriaanse. uit Roermond,
behandelde meer in 't bijzonder den inhoud
van het voorontwerp van wet; de technische
zijde van de quaestie dus. Zij noemde het ontwerji
on-demoeratiseh en het begrip naastenliefde zal
men er te vergeefs in zoeken. Bovendien wil het
begrippen van „de rechterzijde" opdringen aan
alle staatsburgers. De mannen van de rechterzijde
hebben met leede oogen gezien, dat de vrouw
is geworden tot een behoorlijk ontwikkeld menscli
en willen hier tegen in gaan met dit ontwerp,
dat in een dictatoriaal geregeerd land geen slecht
figuur zou maken.
De minister toont zich een pater familias van
den ouden stijl.
Spr. bracht vervolgens verschillende juridische
bezwaren tegen liet ontwerp te berde, zooals het
verschil maken tussehen werkende vrouwen, die
directrice zijn en anderen, die in dienst van een
onderneming zijn en tussehen een werkster die
in een gezin werkt en een wier taak het is een
kantoor schoon te houden. Zoo zal de wet tot aller
lei onrechtvaardigheid aanleiding geven. Hetwets-
ontwerp is ook buitengewoon indiscreet, want
het zal lien, die de wet moeten toepassen, dwingen
tot wroeten in min of meer intieme aangelegen
heden van een medemensch. Uit wct-teclinisch
oogpunt is dit voorontwerp wel zeer aanvechtbaar.
Na een korte pauze sprak mevr. A. Tromp-
de Jong, tlieol. cand. te Zandvoort. Zij besprak
het wetsontwerp van Cliistelijke zijde. Het is
een proeve van Christelijke gezinspolitiek; de
minister meent het gezin tegen de werkende vrouw
te moeten besehermen, te moeten beschermen ook
tegen de uithuizigheid van de gehuwde vrouw.
Het gaat bij dezen bewindsman en ook bij de re
geering om een beginsel. Eigenaardig is, dat het
gezin blijkbaar niet beschermd behoeft te worden
tegen de werkende gehuwde vrouw, die onbetaalden
arbeid verricht (zooals predikantsvrouwen, enz.)
Is liet de regeering werkelijk te doen om het
gezin te beschermen, waarom mag de gehuwde
vrouw, moeder van een gezin, dan wèl werken.
Nu laat de minister plotseling het „Nood breekt
wet" gelden. Blijkbaar is het er om te doen, de
vrouw te verwijderen uit de goedbetaalde be
roepen; daar gaat het om. Wij moeten ons. aldus
spr., met alle kracht verweren tegen de Christe
lijke gezinspolitiek van minister Romme. Het op
deze wijze ingrijpen in de gezinnen is strijdig met
de I'rot. Chr. beginselen. Ilct is trouwens met
den arbeid der vrouw in Nederland waarlijk „niet
zoo erg", in de meeste gevallen geeft de werkende
vrouw, die een gezin sticht, haar beroep op. Maar
de minister volgt liet voorbeeld van den totalitair
gerichten staat, die nergens ophoudt (Applaus).
De Christelijke ethiek verbiedt volstrekt niet, dat
aan de vrouw gelegenheid tot werken wordt ge
laten. Oude leuzen kunnen niet meer gelden voor
den modernen tijd. De volle levenstaak der vrouw
mag zieli in beginsel niet beperken tot liet gezin,
zoo oordeelt ook de V.A.C.V. (Yereeniging van
Aeademiscli-gevormde. Christenvrouwen). Men
voere actie tegen dit schijnbaar Christelijk wets
ontwerp; men sta op de bres voor de vrijheid en
de verantwoordelijkheid. Moge dit menscliont-
eerend wetsontwerp geen wet worden
Ten slotte was liet woord aan mevr. A. F,. J.
de Vries—Bruins, lid der Tweede Kamer, uit Den
Haag, die er op wees dat dit wetsontwerp een
sluitstuk is van verschillende maatregelen, in de
laatste jaren genomen tegen den arbeid van de
vrouw. In hoofdzaak worden de vrouwen getroffen
met de laagste inkomsten.
Wordt het wetsontwerp in de Kamer aangeno
men, dan zal dit niet alleen zijn om het beginsel.
Neen, men zal ook economische motieven in aan
merking nemen en daarbij komt dan de jaloerseli-
he:d van menigen man op de werkende vrouw.
Spr. gaf als haar oordeel te kennen, dat als dit
ontwerp wordt aangenomen de R.K. Staatspartij
i erder zal gaan en zal gaan tornen aan den arbeid
van de vrouw.
De armst en zullen onder deze wet mogen blijven
werken, maar dan moeten toch op de een of andere
wijze maatregelen genomen worden voor moeder-
sciiapszorg voor de kinderen uit de gezinnen dier
moeders. Daarvan spreekt de minister echter
totaal niet. Een groot bezwaar is ook dat door
wegneming van inkomsten liet levenspeil in vele
gezinnen aanmerkelijk zal da'en.
Er is gesproken over de fascistische landen in
verband met deze quaestie, maar weet men wel,
dat in geen enkel fascistisch land een verbod
bestaat als hier nu wordt voorgesteld?
Men kan er wel op rekenen, dat de Nederiand-
sclie werkende gehuwde vrouw, als zij kinderen
krijgt, naar haar gezin teruggaat en zich niet het
stuk levensgeluk laat ontnemen, dat ligt in de zorg
voor en de opvoeding van haar kinderen.
Het wetsontwerp van minister Romme moet
dan ook in de kiem worden gesmoord! (Applaus).
VOOR WAS EN VAAT
S&c&ts 5 dspjsA fvz&
HET LAAGST IN PRIJS EN
BOVENAAN IN KWALITEIT!
PR0.17-0WSA
Een motie.
Aan het einde van de vergadering werd met
algemeene stemmen een motie aangenomen,
waarin de vergadering de strekking van liet voor
ontwerp ten zeerste betreurde en als haar meening
uitsprak, dat door de voorgestelde maatregelen de
vrouwen naar de onbeschermde beroepen zullen
worden gedreven, wat niet in overeenstemming is
met de opvattingen van een groot deel van liet
Nederlandsche volk.
(Ilrl. Dgbl.)
GENERAAL KEITEL,
chef van den generalen staf van
het Duitsche leger.
GRAVIN GERALDINE APPONYI,
de verloofde van Koning Zogu en
toekom tige Koningin van Albanië.
VANAF t 96.BETALING IN OVERLEG
Alleenvertegenwoordiging
BLOEMENDAALSCHEWEG 125 TELEFOON 22004
Gereden wordt met vier- en
groote zes-persoons wagens
De ondernemer
8
Telefoon van
-5 uut 22387
Garage
Lansdorp
X
Teletoon
5 uur 22198
na
„HET ORANJEKIND"
woorden en muziek van
BETTY VAN RH IJ N
(oud 10 jaar).
Verkrijgbaar bij
P. TIDEMAN Jr.
Kantoorboekhandel
Boschlaan 71
Te BLOEMENDAAL nog enkele
TE KOOP OF TE HUUR
met garage of schuur, gelegen
nabij sportveld, 7 kamers, bad
kamer met inbouwbad, modern
comfort w.o. 2 W.C.'s, vaste
waschtafels en centrale verwar
ming. Brieven onder No. 404
aan het Bureau van dit Blad.
t