ALTHE
wen
9ullioer's (Reizen.
Adverteeren Doet Verkoopen
Zondagmorgen
rcdj
Stofzuiger- en Motorspecialist
Dans-Academie Joh. L. van Duin
Vrijdag 23 September 1938
Fotografie J
Personeel
(Vrl-)
Postzegels J
HET BIJZONDERE.
LAATSTE AANBIEDING.
7
'MjT
DNU
MAISON „IDA" G. J. WAASDORP
€en étalage
*Dat is besil
sMaar 'n advertentie doet de rest.
KLEUREN
gratis verkrijgbaar
L. VELDHUYZEN, Alb. Thijm-
5, Tel. 240, Santpoort. Han-
in grint, graszoden, sintels en
t. Opr. van tuinvuil.
SISTMEST. Gebruikt voor Uw
A.S.F. korrels, de kunstmest
uitnemendheid. Schuijt, Zo-
zorgerlaan 22, Bloemendaal.
MA SCHILDERWERK door
M. M. Looman, H. Roozenlaan
Haarlem. Beveelt zich beleefd
voor elk genre.
V. v. d. BERG, Dickmansstraat
O'veen. Huis- en decoratie-
Ider. Het beste adres voor alle
iderwerk.
EFONISCH AANGESLOTEN
;r nummer 779 (kengetal
60) A. Eikelenboom, huis- en
ratieschilder, Biezenweg 89,
poort. Werkplaats: Bloemend.
46, ingang poort naast Wals,
ier. Begrootingen kosteloos.
OONMAKEN. Repar. van alle
'den en kachels. C. de Wit.
zuigerhuis „Special", Schoter-
38, Haarlem. Tel. 17371.
EN REPARATIE WERK
aagd door A .Koehorst, stu-
ior, Schoterweg 166 zw„
rlem-Noord.
d. KAA, de Ruyterplein 10,
rlem-W. Lood- en Zinkwer-
gas- en waterfitter, Sanitair,
trische install. Tel. 16536.
F. SARGENTINE Verbin-
sweg 7, tel. 23119. Voor sani-
s werken is dit uw adres.
[ESSELS, de Clercqstraat 88,
13598. Het adres voor repa-
i van markiezen en zonne-
rmen. Prima vakk. werk.
dÖ'nkeRVOORT, Joh. de
ikstr. 31. Tel. 16058. Aanne-
van schilder- en witwerken.
,S IN LOOD, nieuw en repar.-
Scherp concurr. Van Leeu-
Scheperstraat 48, of Duven-
destraat 65 rood.
T STUK? Bel op 1.4.8.0.9. Wij
r. alle voorkomende glasscha-
Van Beem, Glas- en Verfhan-
Amsterdamstr. 25, Haarlem.
3 SANTPOORTSCHE HOUT-
«DEL, Hagelingerweg 17,
t- en Triplexhandel, Carbo-
Teerproducten, Eternit,
platen, Asphalt enz.
1ANLANDSCHE HOUTHAN-
timmert billijk. Eenigste vrije
handel. Hoogerwoerdtstraat
2. Tel. 22730.
|R GLAS IN LOOD, zoowel
w als reparatiewerk, is het
kst adres: C. Schmit, Gast
eest 13. Telefoon 16914.
LAT THANS UW GEVELS
iNDEN. Volgend voorjaar af-
deren. Prima werk, le klas
iriaal. Br. Reitzstr. 4, H.-N.
E ROLFILMS GRATIS ont-
:elen. Afdrukken 6x9 5
ij nabestelling van 15 afdruk-
3riefkaart vergrooting gratis,
india, Jansstraat 11, H'lem.
op het juiste nummer.
ILIJSTEN van foto's en plaat-
:en enz. Het voordeeligst
5 is G. H. J. Meerman Jr.,
te Houtstraat 171, Tel. 10667.
J. W. MOSER, Raamvest
el. 11684. Het oudste en meest
adres voor het bez. van
iienstpers. Altijd dienstpers.
nibel.
•ME, veel vr. tijd hebb., zag
gaarne nutt. best. tegen kl.
Ook v. huish. bij H. of D.
o. 758 kantoorboekh. P. Tide-
Bloemend. weg 36.
["ZEGELS te koop gevr. tegen
prijzen. Verzafrielingen,
en en z.g.n. kilogoed. J. M-
Kruisweg 43, Tel. 15518.
De Bergrede is het Hooglied van het Bijzondere,
bijna van het onmogelijke. Het is een klank uit een
andere wereld, het komt tot ons met een eisch
waarvoor we eigenlijk alleen maar kunnen sidde
ren. Wanneer Michelangelo zijn Christus van het
laatste Oordeel den „Christus van de Bergrede"
bad genoemd, zou dat heelemaal niet vreemd zijn.
Met „moraal", hoe hoog ook, heeft deze Bergrede
niets te maken. Er wordt niet gevraagd naar
„plicht", zooals in moraal-systemen. Dat iemand
zijn plicht weet, dat hij de wet kent, spreekt voor
Jezus zoo vanzelf, dat Hij dat eenvoudig voor
onderstelt. Natuurlijk beploegt men eerst den
grond voor men met zaaien kan beginnen. En
met dat zaaien begint Hij, zoodra Hij Zijn mond
opent voor Zijn eerste zaligspreking. Het groote
verschil tusschen Jezus en alle zedenleeraars is,
dat zij, met ons, blijven staan bij het ploegen en
eggen, en het al heei mooi vinden als iemand zijn
„plicht" doet, terwijl Jezus daarna pas begint en
verwonderd vraagtAls gij alleen uw plicht doet,
„wat bijzonders doet gij dan
En dat doen van het bijzondere, dat is geen
plicht meer, dat is meer dan plicht. Het vloeit
eenvoudig vanzelf voort uit een zuivere verhou
ding tot God. Wie beseft wat hij doet wanneer hij
bidt: „Uw Koninkrijk Kome", die streeft als
natuurlijk gevolg van dat besef naar het bijzondere.
Een van de allerbijzonderste eischen van de
Bergrede is wel het: „Aanziet de leliën des velds;
zij arbeiden niet, zij spinnen niet, en toch was
Salomo in al zijn heerlijkheid niet gekleed als een
van deze".
Vooral in tijden als de onze lijkt een dergelijk
woord soms bijna een vloek. Temidden van al
deze onzekerheden geen eigen voorzorgsmaatre
gelen treffen, geen levensverzekeringen, geen vast
omlijnde plannen en troonreden, geen bomvrije
kelders Niet van te voren bepalenzoo wil ik mijn
leven inrichten Geen zorgen hebben voor de vol
ken die om ons lijden, en ook niet wat ons kleine
menschen misschien nog meer ter harte gaat
voor vrienden in nood
Wanneer wij met dergelijke vragen tot Jezus
kwamen, zou Hij waarschijnlijk bevreemd opkijken
en antwoorden„Ik weet niet wat gij zegt. Weet
gij dan niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns
Vaders
Voor Jezus bestaan al deze dingen wel. Hij ver
acht ze niet, maar ze komen bij Hem niet zoo in
de eerste plaats als bij ons. Hij zal de laatste zijn
om hij het zien van groot leed niet door innerlijke
ontferming bewogen te worden. Maar toch is Hij
niet bezorgd. „Wie uwer kan door bezorgd te zijn
ook maar een el tot zijn lengte toedoen?" vraagt
Hij. Hij kent alleen de vruchtbare bewogenheid,
die helpt waar geholpen worden kan, en die aan
God overlaat waar menschelijk ingrijpen alleen
maar kwaad zou doen of machteloos zou blijven.
Zoo komt het ook tot ons, tot Sudetenduitschers,
Czechen, Engelschen en Hollanders, zelfs in deze
weken, die eisch van te zijn als de leliën des velds.
Onverantwoordelijk ja, als we de „onbezorgd
heid" zien met menschelijke oogen. Maar de eenige
houding voor menscben die in een Koninkrijk
Gods gelooven, en die iets van dat Koninkrijk ook
vinden uitgedrukt in zooiets onvolmaakts als een
Volkenbond, gezien door Jezus' oogen.
Geen angst om het heil van anderen, ook al zijn
die anderen nog zoo dicht bij ons, kan redding
brengen. Slechts een „onbezorgd" hart is leeg
genoeg om de zorgen van anderen in zich op te
nemen. Want onbezorgd is niet onbewogen. Onbe
zorgd zooals Jezus het ziet, is de diepste vorm van
mededoogen en van bereidheid om te helpen. Waar
zorgen zijn, is voor de „liefde, die alle vrees uit
bant" nog geen plaats.
Angst voert tenslotte altijd naar den dood. Alleen
vertrouwen voert ten leven. Vertrouwen, niet
alleen voor eigen leven, maar ook voor de levens
die wij misschien nog intenser leven dan ons eigen:
Vertrouwen voor de levens van hen, die nu kin
deren zijn, en voor allen in vier dienst wij weten
dat ons eigen leven staat.
Van deze „onbezorgde" kracht tot overgave,
ook van het dierbaarste, in Gods hand, getuigt
bijna niets zoozeer als een van de coupletten van
het Wilhelmus. Nadat de Prins alles, maar dan ook
alles op het spel heeft gezet om zijn volk te redden,
tot hij tenslotte aan een grens is gekomen, waar
over het hem niet meer mogelijk is te gaan, waar
achter ook hij machteloos moet blijven wachten,
worden hem deze woorden in den mond gelegd:
„Soo het den wil des Heeren
Op dien tijd had gheweest,
Had ick geern willen keeren
Van u dit swaer tempeest.
Maer de Heer van hierboven,
Die alle dinck regeert,
Dien men altijt moet loven,
En heeftet niet begheert".
En nu kan ieder bij dit „swaer tempeest" den
ken aan wat hij wil en bij „u" kan hij denken aan
wien hij wil, al zal in deze dagen de gedachte aan
een oorlogstempeest wel het meest voor de hand
liggen.
Maar vaststaat, dat de Prins met dit lied het
zwaarste aanvaardt wat een kroon een koning
geven kan: het lijden van zijn volk. Hij tracht niet
langer het „swaer tempeest" met eigen macht te
keeren. Hij heeft zijn volk zoo lief gekregen, dat hij
niet meer begeert het gelukkig te maken.
Want hij heeft gezien dat het lijden „den wil des
Heeren" was; in elk geval, dat het daar iets mee
te maken had. Misschien heeft ook hij de groote
Jacobsontdekking mogen doen: dat het niet een
duivel was waarmee zijn volk worstelde, maar een
engel Gods, en dat het door deze worsteling pas
zijn waren naam zou veroveren. Deze Prins kende
Gods stilte.
Vanuit dezelfde stilte sprak onze Koningin, toen
zij ons aanspoorde, met haar „de werkelijkheid niet
te verbloemen, maar te aanvaarden zooals zij is,
met al wat zij brengt".
Wanneer de feestweken ons niets anders hadden
gebracht dan een beter besef van de „leliën des
velds", zooals Prins Willem en Koningin Wilhel-
mina durfden zijn, dan zou dat al een zeer rijke
winst beteekenen.
Tot het Bijzondere van de Bergrede wist de
Koningin ons iets nader te brengen door de „onbe
zorgde" ernst van haar woorden:
„Laat ons met een groot en sterk vertrouwen, en
met opgeheven hoofde, de toekomst tegemoet
gaan".
147.
Het schip was nu al een week onderweg. Tot
op heden was alles goed gegaan. Maar op den negen
den dag in den namiddag kwam er verandering
in het weer. Een hevige storm kwam opzetten.
De lucht werd loodgrijs. De storm zwiepte de zee
op en in korten tijd hadden zij te kampen met
huizenhooge golven. De kapitein, de bootsman en
de matrozen hadden hun handen vol om het schip
te behouden.
148.
Maar hoe een ieder ook zwoegde tegen de groote
watermassa's die het dek overspoelden, en alles
meesleurden wat niet vastgesjord was, konden
zij niet op. Een golf, als een berg zoo hoog,
kwam met een geweldige vaart aanrollen. Zij
stortte zich op het scheepje en in tijd van een oogen-
biik was daarvan niets meer te zien.
KENT GIJ UW KLAGEN?
Vele winkeliers leere® hun per
soneel „verkoopen", dat wil zeg
gen, dat zij niet alleen waren
kennis opdoen, maar de winke
lier zal hen trachten bij te bren
gen, hoe zij een kijk moeten
krijgen op de menschen, die in
den winkel komen, om dezen als
het ware in vakken te verdeelen.
Hiermede beoogt de winkelier,
dat zijn bedienden onmiddellijk
bij het binnenkomen van een
klant kunnen zien in welk vakje
deze thuis hoort.
Het spreekt vanzelf, dat men
deze verdeeling niet volgens een
star systeem mag volgen, vooral
«mdat de bedienden meestal niet
voldoende menschenkennis
beschikken om precies te weten
hoe zij een klant moeten behan
delen en wat voor waren zij hem
moeten verkoopen.
De winkelier zelf, die het voor
deel heeft zijn klanten persoon
lijk te kennen, moet er zelfs voor
zorgen, dat hij niet in een sleur
vervalt.
Als hij reeds van tevoren denkt:
„dit is niets voor mijnheer A„
maar bijzonder geschikt voor
mijnheer L.", dan maakt hij reeds
een fout, want hij moet probeeren
het artikel juist ingang te doen
vinden bij die klanten, waarvan
hij denkt, dat zij er geen belang
stelling voor hebben.
Een van de belangrijkste dingen
is, dat een winkelier nooit moet
veronderstellen, dat de klanten,
ook al vragen zij steeds naar de
zelfde artikelen, daarom nooit iets
anders noodig hebben. Wie weet,
koopen zij andere dingen niet in
een andere zaak.
En de bedoeling is, dat de klant
zooveel mogelijk bij één leveran
cier koopt, en daarom moet hij
al zijn koopmanskunde aanwen
den om deze menschen aan zijn
zaak te binden en op die manier
zijn omzet vergrooten.
Voor den winkelier is de koop
kracht van zijn klanten van het
allergrootste belang. Daarom
mag hij zich niet gebonden voe
len door het vakje, waarin hij
zijn klant heeft ingedeeld.
/i
'C 3 IW* A rrtrrr'T
Ter herinnering aan het Regeerlngsjubileum van
H.M. de Koningin stellen wij voor onze lezers
nevenstaand fraai gedenkschild beschikbaar. Het
smaakvolle schild Is hier afgebeeld op een vierde
van de ware grootte, is bedoeld als wandversiering
en uitgevoerd in zwaar roodkoper (gebronsd).
Tegen inlevering van onderstaande „BON" en
bijbetaling van slechts 60 cents, hebben wij nog
enkele exemplaren van dit fraaie Herinneringsschild
voor de lezers van ons Blad ter beschikking.
Men bestelle spoedig, want de voorraad is beperkt.
BON.
Tegen inlevering dezer bon en zestig cents aan ons
kantoor
GOED VOOR
ZWAAR ROODKOPEREN (GEBRONSD
JUBILEUMSCHILD.
Van de Ontspannings-Commissie.
Onze Danscursus.
Het is ons een buitengewoon genoegen te kun
nen mededeelen, dat circa 40 personen zich voor
den danscursus hebben aangemeld. Derhalve gaat
deze cursus definitief door.
Donderdag 29 September a.s., half negen in
het café-restaurant „Roozendael", alhier, alwaar
de geheele cursus zal worden gegeven. Zooals
bekend is, zal de heer v. d. Moolen dezen cursus
in samenwerking met zijn vrouw leiden. Wij zijn
bij voorbaat overtuigd, dat het leuke avonden
zullen worden. In het belang van een goed ver
loop verzoeken wij de deelnemers op tijd aan
wezig te zijn.
Danscursus voor Jongens en Meisjes van 8 tot
pl.m. 14 jaar.
Tot ons is het verzoek gericht of het mogelijk
is een danscursus voor jongens en meisjes te
houden. In verband hiermede kunnen wij u be
richten, dat de heer Van der Moolen bereid is
gevonden deze les met zijn vrouw te geven en wel
iederen Donderdag van ca. 7 uur tot ruim 8 uur.
Bij voldoende deelname zullen de inschrijvings-
kosten zeer gering zijn, n.l. ongeveer 10 et. per les
per deelnemer. Het zal wel niet veel meer voor
komen uw kinderen voor een dergelijke geringe
prijs een goede dansles in beschaafde omgeving
aan te bieden. Een kinder danscursus kan zoo
aardig zijn en u zult er pleizier in hebben als u
na een aantal lessen zult bemerken, hoe leuk uw
kind zal dansen. In verband met den beperkten
tijd verzoeken wij u, als u uwe kinderen wilt laten
deelnemen, de opgave zoo spoedig mogelijk
(uiterlijk 1 October a.s.) te zenden aan: C. F.
Stroosnijder, Ramplaan 98 of C. Tesselaar, Lambr.
v. Dalenlaan 8.
De Secretaris der O. C.
C. F. STROOSNIJDER.
Bridge-club „Rampiaankwartier".
De uitslagen van den gespeelden wedstrijd van
Maandag j.l. is als volgt:
het paar 2 de heeren Sterens-Kuijk no. 1; het
paar de heer en mevr. Nassette no. 2het paar 8,
de heer en mevr. Sengers no. 3het paar 4. de heer
en mevr. v. d. Wolk (Zeeprat) no. 4; het paar 5
de heer en mevr. v. d. Meer (mevr. Zwolle) no. 5
het paar 1. de heeren Burk-Kleve no. 6; het paar
de heeren Heideman-Bouchard no. 7; het paar 7
de dames Stevens-Kuijk no. 8
Nogmaals wijst de commissie er uitdrukkelijk
op, om indien iemand verhinderd is te komen, dit
even te berichten aan den heer v. d. Meer, Bloem
veldlaan 12 of bij den heer Stevens, Dickmanstr.54.
De speelavond is van Maandag op Woensdag
gesteld en zal aanvangen Woensdag 28 September
a.s. om 8 uur in café-restaurant „Roozendaal".
HET REVISEEREN VAN UW
ZAAK
Iemand, die een machine bezit,
onverschillig of het er een met of
zonder motor is, weet, dat de ma
chine van tijd tot tijd eens heele
maal uit elkaar moet worden ge-
gehaald, om alle onderdeelen ter
dege na te zien en schoon te ma
ken.
Alleen gaat men bij het „revi-
seeren" van achteren naar voren
te werk en later bij het in elkaar
zetten van de geheel schoonge
maakte en in onderdeelen. ver
nieuwde machine gaat men weer
langs den gewonen gang verder.
Zoo is het ook met iedere zaak.
Of een firma groot is of klein,
steeds moet zij er op bedacht zijn,
b.v. maandelijks of, als het niet
anders kan, drie-maandelijks de
heele machinerie eens te laten
nazien, of zelf na te zien en voor
al de plaatsen waar meer slijtage
is dan verantwoord zou kunnen
zijn, eens onder de loupe te ne
men.
Met grootere slijtage bedoelen
wij afdeelingen, die veel geld kos
ten, waar misschien in plaats van
winst wel eens verlies wordt ge
maakt, zonder dat hiervoor een
speciale reden is en waardoor
men in een toestand komt, welke
voort blijft duren, tenzij men er
werkelijk het mes inzet, de ma
chine eens uit elkaar haalt en de
versleten onderdeelen vernieuwt.
De verkoop-afdeeling is de be
langrijkste om mee te beginnen,
daar Uw zaak immers drijft op
den verkoop.
Bloemendaalschestraatweg 144 Tel. 520, Santpoort
Het allernieuwste Wella Junior Super de Luxe
PERMANENT MODEL 1938
vanaf f2.50
PARFUMERIEËN
BYOUTERIEEN
Kennemerstraat 21 le Kruidbergerweg 51
HAARLEM TEL. 1699 SANTPOORT
Schoterweg 57zw., Tel. 17696
Inschrijving dagelijks
Uit den Boschstraat 18 - Haarlem-Z.
Aanvang Dansseizoen 1938/39 Oct.
a.s. Cursus-onderricht Rest. Boeken
rode, Aerdenhout, en Rest. Lido,
Houtplein 19, Haarlem.
Prospectus op aanvraag
r
f
1