COGNAC „AUTHENTIGUE" 3 STER
RS
<"->• 'Xïïiii
Zoodarmorgeini
KLOOSTERBALSEM
KNEUZINGEN
'n Streeling voor de tong
tijdelijk
f 2.50 per flesch
aarHeijdt
U altijd
itingen
ion
Vrijdag 28 October 1938
ooof
HANDSCHOENEN
WOLLEN SHAWLS
OSTADESTRAAT 4 - TELEF. 10413
TOONEEL
AGENDA.
Alom waardering in ons land
MAGGI5 AROMA
AKKER'S
De bekende Fransche
UW WINKEL!
faAHj.i^co KLEVERPARKWEG 24 TÈLÈF. 10644
eve,
iCHTl
dragen kleeding-
YDT bijzondere
laat U daarin een
jrteering voor
jngens van eiken
modellen zijn het
ebied gepresteerd
:en zijn zeer laag
I's
7
IK IN BROEKEN
en fruithandel, M.
laan 42.
Verspronckweg 163.
is Sehubertlaan 73,
dvoortschelaan 57,
ipentorenvest 42zw.
Ier Rijksveldwacht,
le Vooruitgang-
A. W. M., Zand-
i.
:n. Cronjéstraat 69.
V. G., Commercieel
brieken „Pax Hol-
m, Kleverlaan 145.
raat 28.
De Volant" Zurlohe,
raat 170.
d., groentenhandel,
J. J., assuradeur,
ïout.
van Wijk, Zand-
1.
oeksen, Zrs. C. E.,
2, Aerdenhout.
lis", Jan van Goyen-
eef 137, Heemstede,
en banketbakker,
Dr. Dirk Bakker-
r schoolver. Aerden-
artkade 42, Aerden-
Manege; Elswouts-
oh. de Breukstr. 5.
i. Broek's; Annex
rhoud; Leidsche-
endaalscheweg 186,
levr. D., Joh. Ver
fde.
ouwtjeslaan 44.
kade 526, Haarlem.
Mauritslaan 126,
lelaan 28; Overveen.
immerman en aan-
17 rood.
advocaat en procu-
laan 60, Heemstede,
autowielen; K. F. S.
n 45, Bloemendaal.
Mr. J. W. de; „De
eg 150; Aerdenhout.
■mbrandtlaan 19;
van Andringa de.
n 35, Heemstede,
en Ziekenverpleer
t 105.
larkweg 126.
B. J., rDirectcu
Haarlem) Hendril
mstede.
0. Lich. Opv. Vei
R.O. Meer en Bosch-
enwoordiger Tungs
rorstraat 33, Heem-
ndel en Limonade
1.
irnalist, Jos Cuyper
ituren, Gen. Cronjé-
zinkwerker. Aanleg
g; Sanitaire Install.
1, van, Woninginr.
rderij, Rijksstraat-
k en toiletartikelen;
1 gewillig! Maar
:lhëid verdubbelt
g (afstand, noodig
i) 2 X 2 - 4
<Qasienhooen
in wol gebreid, prima kwaliteit
DAMES, modekleuren, vanaf 39
HEEREN, vanaf 42
KINDEREN, vanaf29
EEN PRACHT COLLECTIE
SCHOTSCHE RUITEN, vanaf25
SINDS 1898
TE AMSTERDAM.
SjDelila" door Franz Molnar bij Het Nederlandsch
Tooneel. (Regie A. Defresne).
Een blijspel? Ja, maar dan een met een sterk
amatisch accent. Of was dit accent misschien
te sterk geaccentueerd en hoorde liet alles meei
ichtiger en speelsch te worden opgevat? Maar
-ten wij Defresne het recht als psychoanalyticus
de karakters uit te diepen, dan kan er van een
lede opvoering worden gerept.
Het geval is vrij schamel en de verdienste steekt
in de dialoog, die, zooals altijd bij Molrar, spran-
:elend is. Het simpele geval is het verhaal van een
iperieure vrouw. (Fientje de la Mar) die met een
luden heer (Louis de Bree) is gehuwd. Maar het
ig niet den ouden heer als men den bekenden
ik, die zoo graag een groen blaadje lust en dat
adje, dat geenszins groen was, dwarrelt op in
le gedaante van de zeer geraffineerde dienstmaagd
lonka (Myra Ward). Op haar was een jonge
erkloozeJP.et Rienks) ook verliefd en haar hart
«lanceerde füssclien een vage liefde voor dezen
ingeman en de liefde voor de portefeuille, mits-
;aders liet dikke spaarbankboekje van den ouden
leer. Zij legt hem het vuur zeer na aan de scheenen
en wil hem alleen toebehooren indien hij haar
uwen wil. Hij stelt zijn vrouw voor van hem te
lien scheiden, waarin zij toestemt. Natuurlijk
.oet hij haar behoorlijk alimenteeren en zij eischt
[aarvoor het spaarbankboekje. Als Ilonka hoort
lat dit verdwenen is, moet zij niets meer van den
luden lieer hebben. Dus keert hij naar zijne hem
[efhebbende vrouw terug en de verloofde van
onka krijgt van haar het spaarbankboekje.
Fientje de la Mar maakte van de vrouw een zeer
■aardige, met droefheid geslagene. Het zou ook
ihalksch gespeeld kunnen zijn. Louis de Bree
laakte van den man een zieligerd, hetgeen aan-
'aardbaar was. Myra Ward gaf zeer coquet spel
is Ilonka. Zij had, dunkt mij, het meeste den stijl
an liet stuk te pakken. Mèt Anton Roemer, die
nestig een buffetknecht speelde, die altijd aan de
leur luisterde. (De oude heer was hotellier). Reuze-
;ezellig avondje dus wel, al is dit stuk lang niet
et beste dat Molnar heeft geschreven.
Edmond Visser.
De pikante Noorsehe visch-
conserven zijn aangekomen
en kenners weten wat dit
zeggen wil. Zij die deze bui
tengewoon smakelijke con
serven niet kennen en toch
van iets fijns, iets pikants
houden, raden wij aan zich
er van te vergewissen, dat
wij niets te veel hebben be
weerd. Appetid Sild, Ap-
petid Bitter, Hovmester Sild,
Gaffelbitter, Favorid Sild,
vaatjes gekruide Ansjovisch
of Hollandsche Paling, Mos
selen, Haring en Makreel in
gelei, fillets van Haring of
Rolmops in mayonnaise of
remouladesaus. Haring in
bouillon, Bismarck Haring.
En nog veel meer bevat
onze sorteering Alles
even fijn!
VOOR VISCH!
Sinds 1861
TOONEEL TE HAARLEM.
Zaterdag 22 October in den Stads
schouwburg: „Ik (de klemtoon op ik) heb
den Graaf vermoord". Crimineel raadsel
In 3 bedrijven, met tal van tusschenspelen
uit het rijk der verbeelding, uit het
Engelsch van Alec Coppel, in de vertaling
van Mevrouw Weruméus Buning-Enslnck.
Onder regie van Johan de Meester.
„Het Residentie-tooneel", onder leiding van
Dirk Verbeek, heeft Zaterdagavond met dit stuk
Haarlem stormenderhand veroverd. Niet alleen
Haarlem, maar ook Amsterdam. Want nadat de
goede tijding over de première in Utrecht, die
insloeg, naar Haarlem en Amsterdam was over
gesprongen, hebben honderden uit beide steden
de fauteuils, het parket en de balcons van onzen
Stadsschouwburg gevuld of 't een weldadigheids-
voorstelling gold. Allemaal op griezel beluste lui,
lezers in hun vrijen tijd van^detectieve-verhalen
en spookhistorie's. Het was dan ook weldadig.
Want de griezel was niet van de lucht, maar het
was een bijzondere griezel, een griezel was 't, die
de grootst mogelijke vroolijkheid teweeg bracht.
Men mompelt, dat de hoofdcommissaris van politie
te Amsterdam met burgemeester De Vlugt in
overleg is getreden om het stuk in de zoo uitermate
zedelijk bestuurde hoofdstad te verbieden. Want
er wordt, alsof 't zoo maar niets is, in dit stuk op
grootscheepsche wijze les gegeven in het gezamen
lijk of alleen, wie zal 't zeggen, begaan van het
ergste misdrijf dat bestaat, hoe 'n medemenseh
op geheimzinnige wijze om zeep en om zijn geld
is té brengen. Het is me nog al watEn de politie-
leerboeken worden er eenvoudig in geblameerd.
De ijverste commissaris der recherche, geholpen
door zijn scherpzinnigsten inspecteur, worden door
hun talenten en ervaringen gedwongen zooveel
touwen aan het geval vast te knoopen, dat het
zaakje ten slotte als een kotter op een zandbank
muurvast zit. En dan wordt de heele zaak afge
werkt of eigenlijk niet afgewerkt in een tempo als
van een versnelde film. En gespeeld wordt met een
kracht en een overtuiging, dat de anders toch goed
moedige tooneelschrijver voor Haarlem's Dagblad,
de bekende heer J, B. Schuil, tot niet minder dan
de slotsom komt dat de vennoorde graaf geen beter
lot had verdiend. Wat kan het tooneel de beste
menschen toch verdervenEen kasstuk, voorspelt
men. Een lachstuk, dat staat in ieder geval vast.
De grootste verdienste hiervoor komt na den re
gisseur aan Adolph Engers toe. Van het begin tot
het einde draagt hij het heele stuk, bijgestaan
door Paul Steenbergen als zijn rechercheur-helper,
eigenlijk een soort inspecteur, zou men zeggen, als
niet de eerlijkheid dwong te erkennen dat allen
samen het stuk dragen, ieder met eigen karakter,
eigen steunpunt en eigen gewicht.
Noemt u ze maar op. Na de twee genoemden:
Piet Bron, uiterlijk een pracht lord met een deftige
zelfbeheersching, die Lord Halifax niet zou ver
beteren, innerlijk ten minste als we zijn eigen woor
den moeten gelooven, een boef, zij 't ook wat kan
samengaan, ook een liefhebbend vader. Dan-Johan
de Meester, de uiterlijk fatsoenlijke Amerikaan,
maar, ook alweer naar zijn eigen verklaring, een
boef en een minnaar tegelijkertijd.
Ot neem Mimi Boesnach, de juffrouw-van-betere
dagen, die een volleerde cocotte is geworden en
den inspecteur bijna het hoofd op hol en in ieder
geval een beetje van streek brengt. Guus Oster
Iaat op bijna bekoorlijke wijze als lijk (in tweeërlei
zin) met zich sleepen, sollen en gooien. Jan C. de
Vos is een schitterende drukke zaken-jood, wien
het Amsteidamsche gijn niet vreemd is. Alex Pola,
is de zenuwachtige directeur van het flatgebouw-,
waarin zich het kluchtige drama afspeelt en hij
maakt zich zelf tot een levend mengsel van een
drama en een klucht. En dan de beide liftbedien
den! Henk van Buuren speelde de stiekeme deug
niet en Evert Burema de ronde goedigerd; zoowel
in grime als in spel beantwoordden beiden geheel
aan hun bestemming. Joekie Broedelet gaf heel
goed het bleeke door 't leven ontgoochelde kamer
meisje dat, zooals Faust dat vond in droogmakerijen
haar levensdoel ten slotte vindt in stofafnemen en
bedden-opmaken. De twee ondankbare rollen
waren in goede handen bij Henri Duiveman als
eenvoudig politie-man-in-burger en bij Mieke Flink-
Verstraete als de een paar malen fiauw vallende
vrouw-in-het-spel om wie 't eigenlijk ging en die
zorgvuldig te verbergen had wie zij eigenlijk was
Beider toewijding aan hetgeen in dit stuk schijn
baar weinig beteekende, maar inderdaad onmisbaar
was, was zeer te loven.
Wij eindigen met een variatie op een oude
kermisuitroep van een man, met hoogen hoed
achterover boven een rood gezicht, en grocstem
slaande met een langen stok op een reclameprent
naast de kermistent waarheen het publiek gelokt
werd, die roept: „Komt boeren, burgers, buitenlui,
hier kunt gjj voor een cent of tien, het griezeligste
ter wereld zien, maar 'k zet het u uit al die grappen,
er één van allen bij te lappen".
Een kasstuk! Een lachstuk. Maar toch zou ik als
commissaris naar den burgemeester gaan. U gaat,
waarde lezer, als dit stuk intusschen weer komt.
weer naar het Wilsonsplein. T.
Stadsschouwburg: Vrijdag 8.15 uur: Ilaarl.
Tooneel-Club. Cabaret. Na afloop tot 2 uur bal.
Zaterdag, 2 uur: Schoolvoorstelling. 1813.
8.15 uur: „Het Masker". Jeugd.
Zondag, 2 uur: Groot Ned. Volkstooneel. „Hans
en Grietje"8.15 uur Gezelschap Saalborn-Parser,
Grompie.
Maandag, 8.15 uur: Pater Malaehius' Mirakel.
Ned. Tooneel. (le Abonnementsvoorstelling,
Serie II).
Dinsdag, 8.15 uur: „De Schakel". „Groot Slem".
Woensdag, 8.15 uur: Gezelschap Jan Musch,
,,De Vrek". (300e voorstelling).
Donderdag 8.15 uur: Charlotte Kohier. Romeo
en Julia.
Vrijdag, 8.15 uur: Haarl. Tooneel Ensemble.
Frans Hals-Theater: „Levensspiegel", met Paula
Wessely, Peter Petersen en Attila Hörbiger.
Zondagmorgen 11 uur: „Helène Willfuer".
Rembrandt-Theater: Première Nederland (gelijk
tijdig met A'dam): „De avonturen van Robin
Hood" met Errol Flynn, Olivia de Havilland, Basil
Rathhone en Claude Rains.
ca
voor Maggi's Aroma! Hoe kan het ook anders voor
een middel, dat zo uitstekend voldoet, om vele ge
rechten in een oogwenk smakelijker te maken.
Een kleine toevoeging Is reeds voldoende voor een
verrassend resultaat. Daardoor is Maggi's Aroma ook
voordelig in het gebruik.
Flacon No. 0 kost nagevuld
14 ct
27
Luxor Sound-Theater: „Rosalie" met Nelson
Eddy, Eleanor Powell, Frank Morgan, Edna May
Oliver.
Cinema-Palace: „De macht van het Goud" met
George Brent, Claude Rains en Olivia de Havil
land. „De Gevaarlijke Leeftijd" met Bonita de
Granville, Dolores Costello en Donald Crisp.
TOT U.
Gij hebt ons geschapen tot V
en onrustig is ons hart,
totdat het rust vindt in U.
Augustinus.
Er is een beeld van Rodin, dat heet „De laatste
kreet". Deze „laatste kreet" wordt geuit door een
jongen, die misschien op het punt te ver
drinken zijn armen achter zich omhoog strekt.
Iedere spieT van zijn lichaam streeft in een laatste
stuiptrekking omhoog, omhoog. Alles gaat op in
de eeuwige beweging: tot U.
„U" kan zoovele dingen zijn. Wij weten niet
wat het voor dezen jongen was. Maar de „rust"
waarnaar ons „onrustig hart" in dien U zoekt, is
altijd een rust, die bevrijding moet brengen. Be
vrijding van gebonden handen, die niet werken
kunnen. Of van gesloten monden, die de woorden
niet mogen uitspreken waartoe het onrustige
liart hen dwingt. Of van angstvallig geblinddoekte
oogen, die de werkelijkheid niet willen zien.
„U" was voor Augustinus God. En de bevrij
ding was vooi hem bevrijding van schuld, dus ver
lossing. Maar lang niet hij alle menschen zijn de
oogen al zoover ontbonden, dat zij kunnen zien
tot Wien zij eigenlijk roepen. Wij hoorden het
langzamerhand te weten, maar we weten het
meestal alleen maar met ons verstand. Met woor
den en misschien ook wel met veel goeden wil,
misschien zelfs met verlangen, belijden wij God
als den „U" van ons leven. Maar zelden met ons
hart.
Dat hart is te druk bezig met alle verschillende
vormen waarin de „U" ons zichtbaar verschijnt.
Het hart hecht zich niet werkelijk aan God, maar
aan de menschen, aan de dingen.
Met Augustinus hebben wij stervelingen lief,
alsof zij geen stervelingen waren. Met hem laten
wij onze ziel verscheuren, omdat die ziel rusten
wil in de dingen, die zij bemint. Met hem ont
vangen wij een vacuum, op het oogenblik, dat we
meenen houvast te hebben gevonden en vragen:
veroorzaken veel pijn en veel last. De
huid is gewond of gebarsten; het vleesch
gekneld en beleedigd, vaak tot op het
been. Alles doet zeer, is stijf en opge-
loopen, waardoor elke beweging U hindert.
Tegen kneuzingen is Kloosterbalsem
hèt middel bij uitnemendheid, want die
heeft gelijktijdig een dubbele werking.
Kloosterbalsem bevat aromatische ge
neeskrachtige stoffen, die diep in de
beschadigde weefsels dringen en daar
hun weefsel-herstellende werking ver
richten. Kloosterbalsem bevat echter
óók stdffen, die de gewonde huid genezen.
Daardoor werkt Kloosterbalsem zoo snel
en grondig bij kneuzingen van eiken aard.
Bovendiep ongeëvenaard als wrijfmiddel
bij spit, rheumatiek, spierverrekkingen,
stramheid, ischias en pijnlijke spieren.
Onovertroffen bij oude en nieuwe wonden,
beenwonden, brandwonden, blaren, zweren,
builen, ontvellingen, schrammen, open huid.
Per pot van 25 Gram f 0.621/j, pot van 50 Gram 11.04
rustig willen hebben, in een eeuwigdurende be
weging. Onrustig en verontrust, zoo wil Hij. dat
wij voorttrekken, naar een altijd wijkende horizon,
„Tot U" is niet alleen de kreet van ons diepste
verlangen, maai soms ook een onverbiddelijke
zweep, die ons belet stil te staan, zegen en vloek
beide. Het drijft ons voort, met een onweerstaaii-
baren drang, naar mensehen en dingen, die wij
nooit zullen hereiken, „zelfs niet als ze tegen
woordig zijn", en dóói hen naar Hemzelf, Dien
wij op aarde ook alleen maar mogen zien, zooals
Mozes het beloofde land zag van verre.
De vervulling van de hoogste belofte is niet
van deze wereld.. Maar wij weten, dat er toch
een vervulling is, ergens, eenmaal; eens zal het
zijn „van aangezicht tot aangezicht", als wij
„U" gevonden hebben, in het eene ding. den eenen
mensch, den eenen God, Die redden kan.
En zelfs als er geen vervulling was, zouden wij
Na 1 November geldt weer de gewone prijs
van f 3 25. Zes winkels te Haarlem.
,Wie grijpt ze vast, zelfs als ze tegenwoordig zijnl"
Zelfs als ze tegenwoordig zijn, dan nog voelen
we onze onmacht om ons waarlijk vast te klampen
aan die zichtbare vormen, waarin God nu juist
aan óns verschijnt- Misschien juist dan. Misschien
hebben we gedacht: dat alleen kan mij redden.
Van een kerk, een werkkring, een menseh. Er
zijn nu eenmaal enkele brandpunten, waarin het
heele leven zich schijnt te concentreeren. Als we
God daar niet terugvinden, vinden we Hem
nergens meer. Daar is de bron, en het brood, en
het vuur. En ons heele wezen gaat op in die eene
kreet: Tot U
En misschien wordt het soms ook gegeved
om tot dien zichtbaren U te naderen, waarvan het
uiterste werd venvacht. Maar „zelfs als zij tegen
woordig zijn", juist dan, ontglijden zij ons, de
menschen, de dingen. Wij kunnen ons niet op
werken tot het punt waar wij een houvast zien,
het naderen wordt nooit een bereiken.
Het kan komen, doordat wij teveel van ons
zelf zijn vervuld, doordat de U voor ons niet
werkelijk de eerste persoon is. Of doordat wi
blijven staan bij den zichtbaren U, bij een mensch
of een instelling of een toestand en God zelf ver
geten. Wij werden „geschapen tot God", niet tot
een van Zijn schepping.
Maar zelfs wanneer wij dit besef in ons bloed
hebben opgenomen, zelfs wanneer wij in de zicht-
hare vormen werkelijk den Onzienlijke trachten
te vinden, zelfs dan vindt het „Tot U" nooit een
volkomen antwoord- De beweging naar boven,
het voortgedreven worden door de onrust gaat
door, zelfs voor het hart, waar de „rust in God"
in kiem in werd neergelaten. Wanneer wij werden
geschapen „tot U", dan heeft God ons hart on-
ons nog blijven uitstrekken „tot U", tot dat
wat op aarde onmogelijk is. Want het is niet
alleen de laatste kreet, maar de eenige waardoor
wij leven. Wij kunnen niet anders dan de jongen
van Rodin. We kunnen niet anders dan altijd op
weg zijn, altijd op zoek naar „U".
En wij mogen aan God overlaten waar Hij
deze onrust voor wil gebruiken, of Hij Zijn ge
schenk, dat wij al te vaak tot een vloek voor ons
zelf en anderen maakten, tooli nog in een zegen wil
verkeeren. Wij mogen dat, zonder te vragen
waarheen het ons zal leiden, naar de vervulling
of voorgoed naar de ontbering.
Gevonden Voorwerpen.
Gevonden en terug te bekomen bij: Langeveld,
Bloemendaalscheweg 31 een verm. zilveren kinder
armbandje; Traanberg, Oranje Nassaulaan 64, een
paar dameshandschoenen; Renoud, Sterreboschlaan
3, een muziekboek; Postkantoor Overveen: een bril:
Van der Hem, Bloemendaalscheweg 341, een her
dershond; Tibbert, Noordlaan 24, een muziekboek;
Nieuwpoort, Pastoorstraat 34, Santpoort, een porte-
monnaie met inhoud (terug te bekomen des avonds
tusschen 6.15 en 7.15 uur); Egelie, Julianalaan 35,
een jongensjasje; Strijbosch, Duvenvoordestraat 63,
een double bril; Wempe, Noordlaan 52, een belas-
tingmerk; Districtskantoor P.E.N. te Zandvoort, een
Duitsche dog; Zaalberg, Leidschevaart 170, Voge
lenzang, een polshorloge; Hyacintenlaan 41, Haar
lem, een hockey stick; Politiebureau Overveen (al
leen op werkdagen van 1012 uur voormiddags)
mutsje, handschoenen, sjaal, muziekboek, Politie
post Aerdenhout: een kindermutsje.
1
I