Zondagmorgeo i s SU.-, sr's S 'S; Scheepstra's Drogisterijen 7a. oan Vastenhooen Garage J. G. Verbeek AGENDA. Voor Jong en Oud Wijnhandel „Roozendaal" CADEAUX DIE IN DE SMAAK VALLEN!! V f ij dag 2 December 1938 Ostadestraat 4, Telefoon 10413 Sinds 1898 Meorouui 1 Auto of Rijwiel Sportartikelen JEZUS OP DE BRUILOFT. AKKER'S vetstèt£te (Zeer geschikt, ook als Sint Nicolaas-Cadeau) MELKERIJ „SINNEVELD" A.J.RUTTE Melk en Zuivelproducten MANUFACTURENHANDEL A. NIELEN Practische Geschenken voor Heeren HANDSCHOENEN PULLOVERS SHAWLS „FABLO" OVERHEMDEN „RAXON" DASSEN ZAKDOEKEN IN LUXE VERPAKKING. DE ROEDE ACHTER DE STALDEUR. Tot de gewoonten omstreeks het St. Nicolaasfeest behoort ook het plaatsen van de roede achter de staldeur, ter bevorde ring der vruchtbaarheid van het vee. Dit ziet men o.a. in Beieren, waar de herder dit oude gebruik nog volgt. De roede blijft den geheelen winter achter de staldeur staan, waar de herder ze heeft neergezet. In de lente drijft hij het vee er mede naar buiten, onder het uitspreken van een rijmpje, dat de bedoeling van deze han deling verduidelijkt. Nog een ander zonderling gebruik, dat eenigszins verband hield met het boven staande, vond men bij de Germanen en ook bij de Romeinen: daar bewerkte men elkaar af en toe met de roede, terwijl ook de kinderen van tijd tot tijd zonder be paalde reden duchtig werden afgerost. Men schijnt in de overtuiging te hebben verkeerd, dat deze hardhandige lief hebberij geluk zou aanbrengen DE SCHOEN MET STROO ER IN. Er bestaat een onmiddellijk verband tusschen het plaatsen van een schoen onder den schoorsteen en den schoor steen zelf. „De Wilde Jager" immers, die een latere hervorming van den geest Wo- dan is, kwam eveneens door den schoor steen naar omlaag. Het plaatsen van een schoen met daarin wat stroo is al zeer oud, daar het vroeger reeds heette „voor Wodan en z(jn paard", terwijl in de Oudnoorsche sage het stroo heet „Sleppiner's spijs". Als M ij n h e e r niets weet voor St. Nlcolaas, beziet U dan onze Etalage en U vindt beslist iets voor TELEFOON 22276 Balleringo-Bons verkrijgbaar Stadsschouwburg: Zaterdag 3 Dec. 1938, 8.15 U. Haarl. Tooneel Club. „De strop om de hals". 2 uur: Haarlem's Dagblad, St.-Nicolaasfeest. Zondag 4 Dec. 8 uur: SpaarneParochie „Viering Priester-Jubileum". Woensdag 7 Dec., 8.15 uur: Door Inspanning Uitspanning „Frissche Wind". Donderdag 8 Dec., 8.15 uur: Voor de Kunst „Ortambert Strijkkwartet". Vrijdag 9 Dec., 8.15 uur: Ned. Tooneel „Nora" (of Het Poppenhuis). Voor de Ver. Geloof en Wetenschap. Luxor Sound Theater: „Rainbow on the River" met Bobby Breen, May Robson, Charles Butter- worth, en Louise Beavers. Cinema-Palace: „Vrouwen van 1938" met War ner Baxter, Joan Bennett, Helen Vinson, Mischa Aner en Alan Mowbray. „Welkom Vreemdeling" met Dick Powell, Pat O'Brien en Priseilla Lane. Frans Hals Theater: prolongeert „Vadertje Langbeen" met Lily Bouwmeester, Paul Storm en Emma Morel. Rembrandt-Theater: „De terugkeer van den Rooden Pimpernel", met Barry H. Barnes en Sophie Stewart. Jezus zeide tot henVult de watervaten met water. En zij vulden ze tot boven toe. Johannes 2 vs. 7. Een niet gering aantal menschen heeft van Christus' leer een zeer verkeerde voorstelling. Volgens dezen is het een leer der somberheid, die ons nadrukkelijk het: raak niet, smaak niet en roejr niet aan voorhoudt. Niets is minder waar. Een Christen heeft ook het vermogen ontvangen om te genieten en van dat vermogen mag hij ruimschoots gebruik maken. Hij loopt niet met zijn neus op den grond en haalt niet verachtelijk zijn schouders op als anderen zich op gepaste wijze vermaken. De aarde en haar volheid is er ook voor hem en onder die volheid verstaat hij ook de feestklanken, waardoor het hart vroolijk gestemd en de geest opgeheven wordt boven de gewone dingen van eiken dag. Want ook een lachende mond kan zijn Schepper loven en in het opgewekte feestgedruisch kan worden gesmaakt de gemeenschap der heiligen als zij in groote saamhoorigheid een bijzondere weldaad Gods mogen gedenken. Maar er is een terrein 't welk door een Christen niet betreden wordt, niet betreden kan worden, omdat zulks lijnrecht ingaat tegen Gods ordon nantiën. Het is daar waar de duivel de gastheer is, waar gespot en gevloekt wordt, waar een roes wordt gedronken, en het geld bij hoopen wordt weggesmeten aan lage, zelfzuchtige genietingen, die slechts schade kunnen toebrengen aan eigen eer en geweten. Van al deze dingen zal een Christen zich verre houden voor oogen houdend het Bijbel woord: „Al wat gij doet, doet het ter eere Gods". Jezus stond aan het begin van Zijn loopbaan. Reeds had Hij enkele mannen geroepen die nu waren gepromoveerd van zeevissehers tot men- schenvisschers. Zij bevonden zich nu in Ivana, een kleine stad in de provincie Galilea; en ook de Moeder van Jezus was aldaar. Een huwelijk werd daar gesloten, waar, zooals vanzelf spreekt een bruiloft het feestelijk slot van vormde. Nu is het zeer waarschijnlijk, dat Jezus en Zijne Moeder óf tot de familie óf tot de goede kennissen van dit gloednieuwe echtpaar behoorden. Zij werden ter bruiloft genood. En waar Jezus met de discipelen een onafscheidelijk geheel vormde (zoo is het thans nog), was de noodiging ook uitgestrekt tot deze volgelingen. Waar de koning is mogen de onderdanen niet ontbreken. Jezus nam de uitnoodiging aan. De Heere komt steeds in het midden van hen, die Zijne tegen woordigheid inroepen en er prijs op stellen. Ieder feestmaal wil Hij gaarne door Zijn bijzijn en liefde heiligen. Het waren geen rijke menschen, die hier him feest vierden. Wij zouden zeggen: een kale boel, waar de wijn, de feestdrank bij uitnemendheid goeddeels ontbrak. Onder wijn moet hier worden verstaan een zeer eenvoudige landwijn met een zwak alcoholpercentage. Daarom kan alleen boos aardigheid aan misbruik of dronkenschap denken. De persoon van Jezus sluit hier reeds alle gedachte aan een braspartij uit. De Moeder van Jezus wist van de soberheid van dit feestmaal. Alles wijst er op, dat zij het ))as- die de uitnoodiging aan Jezus bewerkt had. Ter stond stelde zij Jezus op de hoogte van dit tekort, |n de Stille ho0p, dat Hij door Zijn wondermacht in dit euvel zou voorzien. Meer dan iemand anders kon 'ij het Weten, dat haar Zoon tot groote dingen geroepen was. Ofschoon zij het juiste inzicht m lljrhoogheerlijkeroepingnogmistetoehwase stellig een schap deshEngels voor Zijne geboorte en Zijneuit- daHet antwoord van Jezus aan Zijne Moeder Vrouw wat heb ik met u te doen? Mime ure is te schieten; ook niet hard, y^nt Jezu g^ dit woord nog aan liet kruisi tot ito Moeder toen Hij in liefderijk erbarmen den discipel Jo^nnes als haar zoon aanwees en daarnuMe aar toekonist verzoro-de Daarbij komt, dat Jezus sinds Aijn openbaar optreden niet Tneer in gezimverband leefde en dat ook de natuurlijke ^etrekkmg van Hem tot Zijne Moeder had opgehouden. Hij stond nu niet meer onder haar, maar kinderen wijl in gewone betrekking van ouders en kinderen de ondergeschiktheid nooit geheel op Zes steenen watervaten, in elk Oosterse!l huis aanwezig en dienstig voor de ™otwasschmg, stonden ook hier gereed „Vult ze met water beval Jezus. En zij vulden ze tot boven oe. Draaot ze nu naar den hofmeester was het tweede"bevel. En zij droegen ze. ^hofmeester6 climax van dit treffend gebeuren. De hofmeester, onwetend van hetgeen er buiten de feestzaal had plaats vonden, proefde het "vvater, wijn veranderd was! Hij proefde de zuivere vrucht van den edelen wijnstok, een vreugde koor de tong, een verrukking voor den fijnproever. Zoo superieur van kwaliteit was deze wij scheppende almacht van Jezus te voorschijn ge roepen, dat de hofmeester den gastheer ter ver antwoording riep over het feit, dat dit uitnemend product niet eerder den gasten was aangeboden. Jezus doet nooit half werk. IUj komt met met surrogaat, ook niet in de kleine dingen, P dit huiselijk feest. Hij geeft het echte, onver- valsche. Hier kwam Hij tot redding uit een huise lijke verlegenheid om door Zijn wondermacht iéts te schenken wat zeer wel ontbeerd had kunnen worden. Maar op een bruiloft moeten de harten vroolijk zijn en Jezus wil door een maehtsdaad daartoe gaarne medewerken. Dit huwelijk heelt Hij hiermede daadzakelijk geheiligd. De wijnstok in Palestina's heuvelland was ook een stuk van Gods schepping en Hij deed. <le vruchten rijpen om het hart des volks vroolijk te maken, 't Zijn alle gaven van Gods milde vader- hand, die we mogen genieten, niet in onmatigheid, maar met rede en verstand, opdat we ook in onze huiselijke feesten deze goede gave Gods zullen gebruiken tot Zijn eer. eischen Hoest en Verkoudheid op de borst dadelijk goede verzor ging. Hoe licht kan een kleine verergering groote gevolgen heb ben en oorzaak zijn dat men ga- ruimen tijd het bed moet houden. Wacht dus niet, maar neem in zoo'n geval dadelijk de beproefde Abdij siroop, welke de voortgang stuit* Abdijsiroop heeft een dubbele wer» king, want zij bevat kruiden? extracten en de beste hoestbe- dwingende stof.codeïne". Daardoor slijmoplossend en hoeststillend. tegen hoest, griep, bronchitis, asthma Flacon 90 ct„ 1.50. t 2.40,14.20. Alom verkrijgbaar Wie zwak is en door de verlokking van den wijn tot onmatigheid komt, hoede zich voor verder gebruik. Jezus is geen propagandist voor wijnge bruik. Ook zonder wijn kunnen wij vroolijk zijn en Gode lof zingen. Maar Jezus, als Heer der Schepping, heeft door deze machtsdaad willen aan- toonen, dat wij ook de vrucht van den edelen wijnstok als redelijke schepselen mogen gebruiken op onze feesten tot verhooging onzer blijdschap en in dankbare erkenning voor den geschonken over vloed. Zoo zullen wij ook bij feestgedruisch onze eer als Christen niet te grabbel gooien. DE STOOMBOOT UIT SPANJE. St. Nicolaas komt in alle plaatsen van Nederland per boot uit Spanje aan. Waar om Spanje het voorrecht heeft St. Nicolaas binnen zijn grenzen gedomicilieerd te zien, terwijl Lycië, de geboortestreek van den Heilige, in Klein-Azië ligt, is niet met zekerheid bekend. In het midden der vorige eeuw heeft dr. Elco Verwijs een serie Noord- en Zuid-Nederlandsche St. Nico- laasliedjes gebundeld en volgens deze zou een en ander verband houden met de oude zonneliederen. Spanje zou dan nl. het heerlijk lichtrijk symboliseeren. J. ter Gouw, de historicus, is echter een andere meening toegedaan. Hij meent, dat de boot verband houdt met de plaats, welke Spanje in de gedachten van de 16e eeuwsche Nederlanders innam. Toen waren onze handelsrelaties met Spanje immers zeer nauw en voerden onze schepen de kostbaarheden en heerlijkste lekkernijen uit Spanje aan. Deze stelling schijnt te worden bevestigd door een West-Vlaamsch St. Nicolaasliedje, waarin men, terwille van het rijm, een St. Nicolaas heeft inge- lascht, die veel later leefde, nl. St. Nico laas van Tolentijn. Het liedje is als volgt St. Nicolaas van Tolentijn, Breng mij mee wat lekkerding, Lekkerding uit Spanje. zie ce nvwj ËCHI JNT DOCK DE EOCMEN ABALLERINGOA Parfumerieën behooren onder de artikelen die men desnoods kan missen, doch die de beschaafde dame zeer noode ontbeert. Bloemendaal, Telef. 22029 Santpoort-station, Telef. 554 hebben de fijnste en meeste gezochte soorten in voorraad en offreeren deze tegen zeer matige prijzen. O.a. Eau de Cologne en parfüms: Boldoot, 4711, Coty, Houbigant, enz. Lavendelwater, Jardley, „Old-Cottage" en vele andere reukwateren die geliefd zijn om hun goeden geur. Toiletbenoodigdheden zult U in geen grootere verscheidenheid wenschen U getoond te zien dan Scheepstra's Drogisterijen U kunnen voorleggen. SCHEEPSTRA TE BLOEMENDAAL: Bloemendaalscheweg 75 SCHEEPSTRA TE SANTPOORT-STATION: Bloemendaatschestraatweg 50 VRAAGT BALLERINGO-BONS. Bloemendaalschestraatweg 20 t.o. 't Postkantoor Telefoon 22479 HOOGFIJNE ROOMBOTER, ROOM EN PRIMA VERSCHE EIEREN. Speciaal adres voor le Kwaliteit Goudsche-, Leldsche- en Volvette Edammer Kaas, DEELNEMER BALLERINGO. Bloemendaalscheweg 260, Overveen, Telefoon no. 13574 Laat ons Uw leverancier zijn. Wij bedienen U la minute. Prima wijnen en Gedistilleerd. Roozendaal van voor 1746 Voor partijen bij U aan huis bieden wij U een uitgebreide Service. Ongeopende flesschen worden door ons terug genomen. Vraagt uitgebreide Prijscourant. Beleefd aanbevelend, A. J. VAN SCHOOTE! BLOEMENDAALSCHEWEG 79 BLOEMENDAAL Overhemden - Slipovers - Handschoenen - Dassen Shawls - Zakdoeken - Bretelles - Sokken - Pyama's Pyramid Zakdoeken - Tootal Dassen Prima Fabrikaten Zeer billijke prijzen. ST. NICOLAASGEBRUIKEN EN HUN OORSPRONG. Volksheilige en Kindervriend. Een oud St. Nicolaasversje. Sinterklaas, die gulle man, Trekt zien groote laarzen an. Riedt er meè naar Amsterdam Van Amsterdam naar Spanje, Appeltjes van Oranje, Noten van muskaat; Smïet ze over de straat, Geef de kleine kinder wat Geef de grooten 'n schup voor 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1938 | | pagina 7