KOOKMEÏHODE musm KLQDSTERBALSEM GESPRONGEN HANDEN T00NEEL AANSTAANDE HUISVROUWEN VERRUKT OVER DE NIEUWE WAST ZONDER VERDERE HULP MUZIEK A. G. G. M. GI0RGIS Zn. Vrijdag 10 Februari 1939 AKKER'S WETENSCHAP HELPT DE AANSTAANDE HUISVROUW G. VAN BRUGGEN Speciaal adres voor HOOGFIJNE GOUDSCHE KAAS VOORFIJNPROEVERS HOEST. KEELPUN GRIEP. RHEUMATIEK STEKEN IN DE Z'J.eki P'JNSTILLENDE WATTEN zijn pijnlijk, lastig en leelijk om te zien! Maar dtóraan sukkelen is nu niet meer noo- dig'. Ge behoeft ze niet te krijgen en Ge kunt er dadeljjk af zijn, mits Ge Uw handen met den verzachtenden Kloosterbalsem verzorgt. Kloosterbalsem ls een bijzondere balsem die heerlijk verzacht en die Uw huid prachtig glad en gaaf maakt, dank zij de aromatische en huidgenezende bestand- deelen die Uw huid als 't ware verjongen. Kloosterbalsem dringt diep in de weef sels en maakt deze weer gezond en soepel. Akker's Kloosterbalsem bijt niet. zooals andere middelen en is ook niet te ver gelijken met geparfumeerde crèmes, die wel aangenaam ruiken, maar niet genezen. Onovertroffen als huidgenezend middel bij brandwonden, schaafwonden, schrale huid. open huid, kloven en wintervoeten. Per pot van 25 Gram f 0.621/». pot van 50 Gram f 1.04 TOONEEL TE AMSTERDAM. „Madame sans Gêne" door Sardon bij „Het Neder- landsch Tooneel" (regie Cor v. d. Lugt-Melsert). Die goede oude Sardon! Hoe vele jeugdher inneringen zijn aan dien naam verbonden.en aan „Madame sans Gene", een stuk, dat één der eerste was, die ik heb gezien, nu ca. veertig jaar geleden. En nog herinner ik mij die. Mevrouw v. Ëysden-Vink was de vrouw in de titelrol, Willem van Zuylen-Lefèvre. Ik meen Alex Faassen Napo leon, Rudi Eaassen de dansmeester. De spelers der overige rollen weet ik niet meer zoo precies. I.ater heb ik „Madame sans Gêne" gezien van mevrouw Mann-Bouwmeester en haar zoon Louis was toen Napoleon. Eenige jaren geleden heb ik die voorstelling te Parijs in de „Comédie Fran- raise" gezien en die was veel minder goed dan de Nederlandsehe voorstellingen. Eenige jaren geleden heb ik ook de première gezien van deze voorstelling met Annie v. d. Lugt-Melsert als het waschmeisje, later als de hertogin van Dantzig: Madame sans Gêne, Cor v. d. Lugt-Melsert, Napoleon, Louis v. Gasteren: sergeant, later maarschalk, Levèvre. Hans v. Meerten als een geestig politie-spion Fouché, later minister van politie. Theo Frenkel graaf v. Neyperg. Men kent de geschiedenis: Het wasch meisje, bijgenaamd Madame sans Gêne houdt veel van haar sergeant Lefèvre, bij Napoleon later als maarschalk zeer in de gunst. Maar Madame sans Gêne weet zich in hofkringen niet goed te bewegen, is niet op haar mondje gevallen en zegt zelfs de zusters van Napoleon, die haar hoog hartig behandelen, geducht de waarheid. Afge scheiden daarvan was zij bijna in ongenade bij hen gevallen en Napoleon wilde gaarne dat Lefèvre zich van haar wilde doen scheiden, hetgeen deze weigert. Madame sans Gêne is toen zelf naar Napoleon gegaan: er vindt een pikant gesprek plaats, waarin zij Napoleon zelfs een rekening aan bood, die hij als cadet bij haar, als waschmeisje had gemaakt. In den proloog zien wij, hoe zij een vijand, graaf v. Neyperg, die gewond was, uit medelijden in haar slaapkamer had verborgen. Lefèvre is, als hij dat bemerkt woedend, maar later worden zij boezemvrienden. Napoleon liet den graaf ver bannen. Hij kwam toch weer in Frankrijk terug. Het had den schijn ervan, dat de graaf liefdes betrekkingen onderhield met de echtgenoote des Keizers en Napoleon gelaste Lefèvre hem te doen fusileeren. Dit geschiedde echter niet door de list van Mme sans Gêne en den minister Fouché. I.ater was Napoleon hen dankbaar, want de graaf bleek onschuldig te zijn en had de geheime samen komsten met de keizerin, omdat deze hém brieven had overhandigd voor haren vader. Wanneer men deze opvoering op oud-romantisclie wijze had gegeven, dan zou een modern publiek dit niet aanvaarden. Misschien zou het meevallen en ik zou nog wel eens zoo'n stuk als h.v. „Nar- ciss" (dat slecht is) en ,,'n Vriendinnetje" (dat goed is) of „De Veroveraar" en „Aties Huwe lijk" van mevrouw Simons-Mees willen weerzien, och al ware het maar eens om te zien, hoe een hedendaagseh publiek daarop zou reageeren. Maar Cor v. d. Lugt-Melsert heeft door de op voering eenigermate te moderniseeren die toch tot een hoog peil geheven en vooral datgene, dat fijn is in dit stuk (de wijze, waarop Mme sans Gêne de groote dames op hun plaats zette h.v.) kwam heter dan ooit tot zijn recht. Daarbij een sterke maarschalk van v. Gasteren, een goed ge nuanceerde, maar wat erg hooze Napoleon van Cor v. d. Lugt-Melsert, een fijne Fouché van Hans v. Meerten en een mooie Neyperg van Theo Frenkel. Dat was de winst van dezen avond. „Frenesie" door Charles de Peyrek-Chappins bij Galas R. Karsenty. Er is een neiging bij pers en het publiek een Fransche voorstelling meer in het zonnetje te zetten dan een Nederlandsehe, die soms veel beter kan zijn. Bij de Franschen komt er vaak één ster met heel wat menschen er om heen, die wij in Nederland van Nederlanders niet of nauwe lijks zouden tolereeren. Zóó ook hier, maar de hoofdpersoon in dit zeer interessante stuk is inderdaad een ster. Het was Mme Sylvia, die voor een oude verzuurde juf frouw speelde, die nooit de liefde had gekend. Zij heeft een groote macht over de menschen en wanneer een jong vrouwtje haar raad komt vragen, of zij hij haar man zal blijven, aan wien zij gehecht is, of er met een minnaar vandoor te gaan, voor wien zij een passie heeft, raadt zij haar het laatste. Dit doet zij, omdat zij een duivelschen aard heeft, maar bovendien, daar zij liefde voelt voor den man van haar slachtoffer. Door allerlei intriges, h.v. door hem als vriendin in zijn smart bij te staan, door een jongen man, die van haar houdt tot een liefdesverklaring te brengen en die tegen haren geliefde uit te spelen, weet zij zijn hart te vermurwen en als hij haar vraagt, dien nacht haar slaapkamer open te laten, weigert zij eerst om hem te prikkelen en stemt er later in toe. De razende hartstocht, waarin zij deze scène speelde, was adembeklemmend. Maar als hij de drempel van haar slaapkamer overtreden wil, komt zijn gewezen vrouw bij Esther (zoo heet de oude juffrouw), om haar leed uit te spreken Haar avontuur was één groote desillussie. Zij weet niet de liefde van Esther voor haren man en wederom speelt zich een scène af! Esther woedend en teleurgesteld, vliegt haar bijna aan, doet haar de leelijkste en meest onverdiende verwijten. Dan komt de man binnen, Esther laat hem de keuze en hij kiest zijn \touiv. Wederom een hevige scène, dan berust zij, en als de jonge vrouw haar vraagt, wat zij nu doet, ant woordt zij „een andere jurk aantrekken" want zij had zich mooi gekleed om haar geliefde te ontvangen. Het was zeer navrant, vooral door het meer dan sterke, werkelijk geweldige spel van Mme Sylvie. Zooals gezegd, de rest leek mij middelmatig of nog minder, behalve nog een episodenrolletje van Esther's moeder door Jeanne Lien gespeeld. Rina Nikova's Yemeniten Ballet. Dit ballet werd ons gebracht onder impresa van Ernst Krauss. Wat zijn yemeniten? Ik citeer uit het pro gramma „Rina Nikova bezocht in Palestina ver schillende dorpen, dwaalde rond onder de bevol king der bergen, leefde mee met de Yemeniden, de Arabieren, de Bokliariërs en at hun voedsel en droeg hun kleeren, schreef hun melodieën op. Zoo assimileerde zij hun geest en met die nakomelin gen, die weer naar Palestina terug waren gegaan, studeerde zij met jonge meisjes ballet en zang. Zoo is dit ballet dat van jonge meisjes. Ballet De meeste balletten, die wij tegenwoor dig zien, zijn meestal minder dans dan min of meer schoone groepeeringen. Dit was ook hier het geval. Maar, en dit is tocli de hoofdzaak 't Was picturaal prachtig en de groepeeringen waren van groote schoonheid. Haar plastiek was schitterend en haar dansen, zoover er dan wèl gedanst werd, waren lenig en driftig. Zoo noem ik „Trance", waarhij alle ledematen van de danseres trilden en in beweging waren. Verder mooie volkstafreel- tjes met eigenaardigen zang. Mooie Bijbelsche scènes, o.a. Eliësar ontmoet Rebekka aan de bron en de zonen van den profeet uit den tijd van den profeet Samuel. Dit waren statige standen. Ik noem maar zeer enkele flitsen en het is moeilijk een gedetailleerden indruk te geven van deze zeer schoone, maar zeer eigenaardige niet West- Europeesche kunst. Het doet iets denken aan „de Blauwe Vogel", maar toch weer anders. Twee Revues. I. In het Rlka Hopper Theater „Alles für Sle". door Otto Dürer. Och, een revue is dit eigenlijk niet, meer een soort van café-chantant, dat men tegenwoordig dubieus pleegt te noemen. Wat het eerste betreft, daar was het hier en daar een aardig variété, hier en daar echter van een slechte, eenigszins vlakke humor. Wel aardige liedjes en een bijzonder goede goochelaar, de bekende Jungle Serenaders en toch ook wel vermakelijke sketches. II. Ostra, dien ik in een vorig artikel in dit blad prees om zijn geestige conferences en zijn aardige liedjes en parodieën bracht nu een cabaret-revue. Het woord revue begrijp ik wederom in dit verhand niet. Hij was thans niet zoo goed op dreef (hij was verkouden) en hij bereikte dezen keer niet dat con tact met het publiek als in het vorige programma. Hij had echter goede krachten aan zij n gezelschap geassumeerd: Berry Kievits, die heel aangename liedjes zong en Johan Elsensohn, die met Wiesje Bouwmeester niet geheel onaardige sketches speelde. Wiesje Bouwmeester droeg ook liedjes voor en ik geloof, dat dit het beste van den heelen avond was. EDMOND VISSER. 0 2-minuten- Tegenwoordig ziet de aanstaande huisvrouw niet meer tegen wasdag op! De scheikun digen in ons laboratorium te Vlaardingen hebben een schitterende uitvinding gedaan de snelste, gemakkelijkste en veiligste wasmethode, die ooit ontdekt is. Om deze ideale methode te vinden, hebben ze was goed behandeld op alle mogelijke manieren. „Rinso maakt het goed het helderst", zeiden ze. „Nu zullen wij Rinso ook nog geschikt maken om te koken". Welkom nieuws voor aanstaande huisvrouwen voor alle huisvrouwen! NIEUWE WASKRACHT ONTDEKT Onze scheikundigen ontdekten een wonderlijke nieuwe waskracht. Die gaven ze aan Rinso. Hel resultaat? Een „2-Minuten-Kookmethode". Door deze nieuwe kracht ontwikkelt Rinso een over vloed van werkzaam, reinigend schuim. U zet het goed 's avonds gewoon in de week en kookt het de volgende dag in Rinso. 2 Minuten koken is voldoende. U kan het langer koken, als U wil. maar nodig is het niet WASDAG GEEN PLAAG MEER Natuurlijk! U behoeft geen uren meer in een dampige atmosfeer te blijven. Boenen is nu over bodig. Het overvloedige schuim van Rinso dringt in het weefsel en trekt al het vuil er uit. Het goed wordt volkomen wit, omdat het ook volkomen schoon ls. Daardoor wordt goed, gewassen in Rinso, volstrekt niet geel. BESPARING VAN GASVERBRUIK „Ik kook het goed maar 2 minuten", zegt de huis vrouw. „Bedenk eens, hoe weinig gas ik dan ver bruik. Dit betekent natuurlijk, dat ik geld bespaar. Ik voel me zo trots als ik mijn was aan de lijn zie hangen Hij is zo prachtig wit I Ik heb nu niet al leen tijd om op wasdag uit te gaan, maar ook het geld. dat ik nu op gas bespaar, kan ik uitgeven voor mijn liefhebberijen I" „RINSO IS AL, WAT IK NODIG HEB." Hier is een huisvrouw aan het woord, die het een* is met onze technici. De scheikundigen zeggen „In één pakje Rinso zit genoeg reinigende kracht voor een hele gezinswas." Het is onnodig, geld uit te geven voor extra wasmiddelen. Rinso maakt het wassen zo eenvoudig. Zij doet al het zware werk voor U. Geen wonder, dat de aanstaande huisvrouw de, nieuwe Rinso een ideaal wasmiddel vindt. nso MELKHANDEL Ramplaan 50 Tel. 17837 SCHOORSTEENVEGERS RIDDERSTRAAT 18A ZWART HAARLEM - TELEFOON 13310 TOONEEL TE AMSTERDAM. Zaterdag 11 Februari a.s. zal Het Nederlandsch Tooneel, directeur Cor van der Lugt Melsert, artistieke leiding Cor van der Lugt Melsert, Albert van Dalsum en A. Defresne in den Stadsschouw burg de eerste voorstelling voor Amsterdam geven van J. B. Prietslev's nieuwste blijspel „Honey moon" (duet in Floodlight) onder regie van Paul Storm, Décor: Architect Koen Limperg. Optredenden: Josephine van Gasteren, Mies F.liut, Myra Ward, Hélene Berthe, Stine Lerou, Paul Storm, Louis de Bree, Anton Roemer, Piet Rienks, Theo Frenkel, Eduard Palmers e.a. Naar aanleiding van deze première voor Amsterdam schrijft men onsFr was een tijd, dat de kunst met onpeilbare minachting haar neus ophaalde voor de reclame. Stelt U voor: Reclame, dat was goed voor een handelsartikel, maar kunst, welke uit gever, die zichzelf respecteerde, zou het in zijn hoofd gehaald hebben, een nieuw hoek te lanceeren met groote advertentie's, uitgebreide prospecti en andere brallende annonces En welke tooneel- directeur stelde zich niet tevreden met een zeer bescheiden affiche of een nog bescheidener korte vermelding in de dagbladen Maar die tijd is vervlogen, helaas! De reclame heeft de wereld veroverd en tenslotte, na 'n hope loos verzet van dezelve, ook de kunst. En sinds de film met de reclame hand in hand over de aaidbol wandelt, heeft het tooneel geleerd dat een goede propaganda-dienst van minstens evenveel betee- kenis is als een goed repetoire! Ware het niet zoo! De film- en dan natuurlijk speciaal de Ameri- kaansche film weet, wat reclamemakcn betee- kent. Ze vertelt ons net zoo lang aardige fantas tische en ontroerende geschiedenissen oxer een groep artisten, die te ver van ons afwonen om ons werkelijk belang in te boezemen, dat ze ons vertrouwd raken als onze naaste buren en we tenslotte persé willen weten, wat ze nu vandaag weer eten, wat die menschen toch den heelen dag uit voeren en vooral, hoe het er eigenlijk met hun hu welijksleven uitziet. Gelukkig heeft het tooneel het voorbeeld van de film slechts in heseheiden mate gevolgd; gelukkig voor de kunst en gelukkig voor de artisten. Want, wat er kan gebeuren,wanneer 'n tooneelspeelster en een tooneelsehrijver, die zielsveel van elkaar hou den, vanwege de reclame met elkaar gaan trouwen, dat vertelt Priestley ons in zijn jongste stuk. Priestley is o.a. ook schrijver van „De Gavaar- lijke Bocht (Dangerous Corner) „De Tijd en de Familie Conway" enz. op de pijnlijke plek. bestrijdt doozen a 35 en 55 ct. Vijlde concert der Haarl. Bachver. In ieder concertseizoen zijn er enkele avonden, die als hoogtepunten ver boven de andere uitste ken. Zulk een avond was het 5de Bachconcert, ge geven door het Concertgebouworkest onder leiding van Bruno Walter. Uit het hartelijke applaus, waarmee de dirigent welkom geheeten werd, bleek wel, hoezeer men zich op zijn wederkomst ver heugde, en terecht. Want zooals Walter met zijn fantasievolle gebaren het orkest „bespeelt" en resultaten bereikt, die zóó bezield, zóó innig, zóó grootseh zijn, dat is maar aan enkelen, aan de heel grooten gegeven. De z.g.n. „Prager Symphonie" in D. gr. t. van Mozart, de Eerste Symphonie van Mahler en daar- tusschen de Trois Nocturnes van Debussy, vorm den het programma. De niet zoo heel dikwijls ge speelde Symphonie van Mozart onderging een voorbeeldige weergave, gevoelig zonder sentimen taliteit, sprankelend, uiterst geacheveerd, zoodat het een vreugde was om te hooren. Hierna voerden Debussy's Trois Nocturnes ons in een ganseh andere klankensfeer: in het subtiele, wazige halflicht der „Nuages", in de tot een feest roes aangroeiende felle rhythmiek der „Fêtes" en dan weer in de lokkende en meeslepende wereld der „Sirenes". Ook van deze werken was de uitvoering subliem. In het derde deel werkte het „Aerden- houtsch Vrouwenkoor" mede. Dit kleine koor bezit prachtige stemmen, die met beschaafden klank het gezang der Sirènes vertolkten. Zeer verdiend was derhalve het prijzende handgebaar, waarmee de dirigent deze dames in de hem ge brachte hulde liet deelen, terwijl ook het orkest voor zijn onvolprezen prestatie dank gewerd. De tweede programma-helft werd ingenomen door Mahlers Eerste Symphonie in D. gr. t. Dit werk te hooren van Bruno Walter, den Mahler- dirigent bij uitnemendheid, is onvergetelijk. Deze partituur, die hij evenals de heide vorige werken uit het hoofd dirigeerde, is hem in vleesch en bloed overgegaan. Zijn geniale herschepping van deze, alle roerselen van het menschelijk hart om vattende muziek, is fascineerend van de eerste tot de laatste noot. Maar wat zou de geniaalste dirigent kunnen uitvoeren, zonder zulk een uit eersterangs musici bestaand orkest! Meegesleept door het élan van zijn leider was de prestatie van ons Amsterdamsche ensemble ongeëvenaard. Het pu bliek uitte aan het slot zijn geestdrift in luide toejuichingen, als wilde het den dirigent doen we ten, dat men van zulk een avond iets meeneemt, dat het leven rijker maakt. B.Yï,

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1939 | | pagina 5