^Bloemendaal in
Zondas-morree
jjflaaltijd voor eiken dag")
Typewerk
C op iëe r-
wer k
Vrijdag 26 Mei 1939
Nieuwe Aansluitingen
Rijkstelefoon
Kennemer Type-
en Copiëer-lnr.
11962 Armenraad, Jansweg 39.
Bloemendaal Gemeentebestuur en Gem.
Instellingen rubriek Publ. Werken tus-
schen de nrs. 17840 en 15713 op te nemen.
23105 Voorman v. d. Wegen, J. v. Dijkhuizen
(woning).
27713 Determeyer, H. C., Narcissenlaan 20,
Heemstede.
29669 Garage H. Rhee, Verhuur zonder Chauf
feur, Stalling, Reparatie-inrichting, Koe-
diefslaan hoek Bleekersvaartweg, Heem
stede.
18721 Geerlings, M., Orth. Schoenmaker, Leid-
schevaartweg 420.
29670 Groeneveld, B. G., Jan v. d. Bergstraat
80, Heemstede.
20421 Haarlem's Grond-, Hei- en Aannemers
bedrijf, N.V., Directiekeer, Ged. Oude
Gracht (tijdelijke aansluiting).
27812 Heimans, T., Leidschevaartweg 159.
20221 Jong, C. en B. de, Partic. Verpleegster,
Koninginneweg 79.
19624 Kleyn-Westers, Gebr., Loodgieter-Tim
merman, Nieuwe Kerksplein 2zw. b.g.g.
telefoonnummer 17372.
29675 Luchtvaartbedrijf Soesterberg, Heerenweg
77B, Heemstede.
19921 Miranda, Drs. A. de, Financieel Journa
list, Ernst Casimirlaan 25, Overveen.
24407 Möhringer Jr., H. F., Horlogemaker, repa
ratie van goud en zilver, Rijksstraat
weg 204.
29668 Mühlen, Jhr. R. W. P. F., César Franck-
laan 38, Heemstede.
20023 Nieman, D. W., Dir. N.V. „Monocon",
Haarlem, Waldeck Pyrmontstraat 13,
Overveen.
20021 Noo, L. G. de, Techn. Handelsbureau,
Brouwersvaart 140zw.
29674 Oostenrijk, C. J., Diakoon-Godsd. Onder
wijzer, Bosboom Toussaintlaan 54, Heem
stede.
29671 Philippo, Gebr., Schildersbedrijf, Jan v. d.
Bergstraat 69, Heemstede.
24609 Roest, G. H. van der, Willem de Zwij
gerlaan 104, Overveen.
16936 Schlaghecke-Willemse, Mevr, Wed. J. B.
C., Prinsesselaan 27.
19823 Simons, S. W., Oranje Nassaulaan 80,
Overveen.
27718 Slagt, H., Referendaris Rijksverzekerings
bank, Brederodelaan 18, Aerdenhout.
18924 Slingerland, J., Aannemer van Beton
werken, Gasthuissingel 48zw.
24709 Smit, Joh. W., Jan Haringstraat 30.
20424 Spierings, C., Meubelmaker, Stoffeerder,
Complete Woninginrichting, Lange Hee
renstraat 24zw.
20121 Thoolen, J. J., Dames- en Heerenkleer
makerij, Zuider Tuindorplaan 6.
20323 Verdel, Fa. M. A., Warmoesstraat 12.
24707 Waart, A. van, Duvenvoordestraat 86.
20124 Weel, Rie van, Leerares M.O. lich. oefe
ning, heilgymnaste en masseuse, Rem-
brandtlaan 21, Heemstede.
29957 Zwemvijvers Heemstede (tijdelijke aan
sluiting).
27819 Bilt, A. van der, Narcissenlaan 24, Heem
stede.
19924 Bloemenmagazijn „Rembrandt", A. van
Weert, Smedestraat 38.
27818 Broekman, L., Bedrijfsautomobielen,
Spoorzichtlaan 11, Heemstede.
20523 Cohen, H., Julianalaan 126, Overveen
(tijdelijke aansluiting).
20324 Directiekeet, Spaarndammerweg (tijdel.
aansluiting).
Heemstede Gem.bestuur en Gem. Instel
lingen rubriek politie.
29676 Politie woning Glipperweg 97 in Groe-
nendaal.
20624 Koch, Th. K. J., Bouwk. Ingenieur, Ein-
denhoutstraat 33.
24708 Looy, B. v., Rijksstraatweg 244.
20620 Mohn, J. C., Ernst Casimirlaan 71, Over
veen.
24806 Pater, L., onder Rijkstoez. gedipl. Schoen
hersteller, Voorduinstraat 36.
20623 Pothoven, A., Kleverlaan 155.
27816 Rest, W. van der, Narcissenlaan 22, Heem
stede.
15616 Roemers, J. B., „Duroh", Crayenester-
laan 38.
20520 Rusthuis Weterings voor Kustbehoeven-
den en Herstellenden, Westerhoutstr. 50.
20521 Velde, A. J. v. d., Referendaris 2e kl. der
P.T.T., Julianalaan 18, Overveen.
27814 Volhath, C. H., Leidschevaartweg 157
Heemstede.
29677 Vollenga, J., Schildersbedrijf, Drieheeren-
laan 28, Heemstede.
20524 Vooren, J. v. d., Banketbakker, Zijl-
VGst 37
20™ Waller Zeper, Mej. Sa. A.,- Gaelstraat 14.
27813 Witlage, H., Accountant, Leidschevaart
weg 125.
ZONDAG 28 MEI.
Gebraden konijn
Gekookte aardappelen
Appelmoes; indien deze te duur zijn om versch
te koopen, kan men er of gedroogde appeltjes bij
eten, of appelmoes uit blik.
Custardvla met bitterkoekjes toe.
Hiertoe kookt men op de gewone wijze vanille-
vla en giet deze over 1 ons, in een platte schaal
gelegde bitterkoekjes, waarop een dun laagje
jam is aangebracht.
MAANDAG 29 MEI.
Varkenslapjes
Worteltjes en gekookte aardappelen
Drie in de pan toe.
Het onvolprezen Brouwerskolkje, aantrekkings- Bloemendaal's Raadhuis in zijn lommerrijke
punt voor vele touristen. entourage.
doen en denken, en dan komt God. Niet later,
als we oud en wijs genoeg zullen zijn, en min
der moe, en gezonder, en rustiger. Maar nu, bij
het oversteken van een druk verkeerspunt, nu,
terwijl er iemand staat te wachten om ons te
spreken, en de telefoon gaat en door de radio
komt de bonte Dinsdagavondtrein, nu, op weg
naar den tandarts, thuiskomend van een bal,
beddenopmakend, ziekliggend, bruiloftvierend,
contractensluitend, tooneelspelend, wat we ook
mogen zijn, nü.
„Zoekt dén Heer terwijl Hij te vinden is!"
Het is zeker niet gemakkelijk, het lijkt niets
op een vrome geestvervoering, zooals wij het
„vinden" misschien hadden gedacht. Het is in
tegendeel zwaar om in dergelijke geluiden Gods
stem te herkennen, en het vraagt eerlijkheid en
eenvoud en geduld. Maar plotseling kan het
ook zijn een openbaring zoo stralend en groot,
juist in dat kleine, gewone, in al die dingen van
onszelf, juist in de bekende en toch zoo onver
wachte dingen van eiken dag dat het allesver-
vullend en allesbevrijdend kan worden.
„Maar toen Gij U geliefdet te openbaren,
„Toen zag ik niets van boven nedervaren",
toen bleef alles heel doodgewoon zooals het
was,
alleen heel, heel diep van binnen was er iets
veranderd dat alle dingen nieuw maakte.
Zoo kan het ook zijn.
Zoo zou het kunnen worden, wanneer we den
moed zouden hebben, ons Oogenblik aan Hem
te geven. Nu, terwijl Hij nabij is.
Waar eens de gronden van Gehrels zich uitstrekten, is thans een
moderne woonwijk verrezen.
GODS UUR
Jesaja, de profeet aan wien wij zooveel groot-
sche en diepe woorden hebben te danken, heeft
ook eenmaal gesproken: „Zoekt den Heer ter
wijl Hij te vinden is, roept Hem aan terwijl Hij
nabij is."
Er is iets van een hartstochtelijken drang in
dit woord, en ook iets van een smeekende waar
schuwing. Dezelfde drang en dezelfde waar
schuwing die in het Nieuwe Testament honderd
voudig herhaald en versterkt zal worden:
„Waakt dan, want gij weet dag noch uur, „Kin-
derkens", het is de laatste ure". Steeds weer
de oproep tot de dwaze maagden die hun zoo
kostbaren, zoo korten tijd verslapen.
De vorm die Jesaja kiest, kan ons in het be
gin misschien met verwondering vervullen. Is
God dan niet steeds nabij? Laat Hij zich niet
altijd vinden door wie Hem eerlijk zoeken? Het
maakt ons haast boos te denken, dat dit niet zoo
zou zijn. Wij hebben het „Op bergen en in da
len" langzamerhand zoo goed geleerd, dat het
voor ons vanzelf is gaan spreken, dat wij God
overal kunnen vinden, waar wij Hem wenschen
te zoeken. Wij vinden bijna, dat God dit aan
ons verplicht is, wanneer wij die moeite nemen.
Maar Jesaja weet van een zoeken, dat zoo
van den slaap bevangen is, van den slaap van
traagheid en gebrek aan onderscheidingsvermo
gen, dat hierop niet vanzelf een vinden volgt.
„Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen
dat geen brood is, en uwen arbeid voor hetgeen
dat niet verzadigen kan?" vraagt hij bekom
merd. Dag aan dag slaat hij een zoeken gade
dat geen zoeken is. Hij ziet hoe menschen groote
schatten aan geld en tijd en zelfs aan liefde ver
spillen voor dingen, die dat alles niet waard
zijn. Hij ziet de krampachtige jacht op geluk,
die voor het zoeken naar God in de plaats is
gekomen, hij ziet hoe dat geluk nooit en nergens
bereikt wordt, en hoe er toch doorgerend wordt,
zoo niet naar het geluk dan tenminste naar een
schijngeluk, naar gemak en genot, of alleen
maar naar een middel om te ontkomen aan het
heimwee naar het geluk, waarmee het vlammen
de zwaard reeds Eva strafte, want Eva werd
gestraft met het verlangen naar haar man, dien
zij nooit meer in alle volheid en onschuld zou
bezitten.
Jesaja weet van een wereld die leeft uit het
axioma dat voor geld alles te koop is, en die
toch versmacht temidden van al haar schatten.
En hij roept haar toe: „O alle gij dorstigen,
komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt,
komt, koopt en eet, ja komt, zonder geld en
londer prijs, wijn en melk!"
Hij kan dit stoutmoedige woord spreken, om
dat hij weet van een God Die de beste Zijner
gaven onweegbaar maakte, Die het grootste niet
voor geld en schoone woorden, en zelfs niet
voor goede daden en ingespannen prestaties
verkrijgbaar stelde, maar Die het schonk aan
geslagen geesten en arme harten - voor niets.
Maar tegelijk weet hij, dat diezelfde onbere
kenbare God ook plotseling Zijn gave terug kan
nemen, of kan weigeren, en dat geen macht,
zelfs geen gebed ter wereld Hem kan bewegen
Zich te laten vinden wanneer Hij dit niet
wenscht. Al is Hij dan honderdmaal „overal"
„nabij" is Hij dan toch niet. Menschen kunnen
zóó lang God voorbij zijn gerend of geslenterd
of gereden, dat hun wegen niet langer de Zijne
zijn, en dat Hij een God van verre wordt. En
deze wijkende God kan onze wanhoop worden.
Hij is dan als een horizon, die wij steeds trach
ten te achterhalen en nooit bereiken.
Daarom wordt het ons in alle talen toegeroe
pen: „Voor het zoo ver is, voor God terug
wijkt, zoekt Hem, n u!"
Want Gods uur met elk van ons is altijd nu.
Dat Hij overal en altijd te vinden is, is even
waar als dat Hij soms terugwijkt. Het beteekent
alleen niet, dat we daarom met dat zoeken nog
wel den tijd hebben. Want dat maken wij er
zoo graag en zoo gemakkelijk van. God, De
Eeuwige, voor Dien is het immers altijd nog
vroeg genoeg. Later, als we door deze moeilijk
heden heen zijn, als dit drukke werk af is, als
dit feest voorbij is gegaan, dan.
Maar als alle moeilijkheden en werkzaamhe
den en feesten werkelijk voorbij zijn, als we
eindelijk tijd krijgen voor God, dan zijn we
dood. Of nog erger, God is dood, voor ons. We
stelden het zoeken zoo lang uit, dat we tenslotte
vergaten met hoeveel verlangen we eenmaal
naar het vinden hebben uitgezien. En als we
tot God komen zonder verlangen, dan gaat het
niet anders dan wanneer twee menschen na een
te lange scheiding eindelijk samenkomen: het
schrijnende verlangen kan dan zóó lang kunst
matig verdrongen en weggedrukt zijn, dat het
er tenslotte niet meer is. Het leven is uit alles
weggevloeid, de drang is verschrompeld, de
liefde vergeten en verloren. Voor een uiteinde
lijk juichend in elkaar opgaan, is het te laat.
Zoo kan het ons gaan in ons zoeken naar
God.
Het kan, wanneer we „Eeuwigheid" vertalen
met „tijd genoeg", in plaats van het onvertaald
en desnoods onbegrepen in het oogenblik op te
nemen. Het kan, wanneer we vergeten, dat
„slechts wie het Oogenblik aangrijpt de rechte
man is" ook voor God. Het kan, wanneer we
onzen slaap (al is die misschien ook gevuld met
nachtmerries en vermoeiende droomen) zoo
liefhebben, dat we slapen „alsof we nooit zul
len sterven".
Het kan anders, wanneer we niet alles eerst
I
Bloemendaal
Korte Kleverlaan 66
Telefoon 23453