's ZONDAGS GEOPEND f KLEVERLAAN 176-178 HAARLEM - TEL. 14753 Gemeentelijke Distributiedienst mDQLkSGA V r ij d a g 6 October 1939 3 HAARDEN EN KACHELS IN DEN WINTER ZOMERWARMTE IN UW HUIS Koopt, ziet en overtuigt U Zuiniger en voordeeliger stookt geen enkele haard Vraagt heden nog onze prijscourant aan bij Zechn. „Tammer' GEM. ARBEIDSBEURS Van onze Adverteerders SPORTHUIS TE NUYL Dansen en Danskunst Haarlemsche Diner-Vereeniging TOONEEL BEGROÜIINGEH KUNST. SlQQmQDQBil KUNST AGENDA „ünoenta" Bekend, om zijn 100 procentservice Betaling naar keus blHet Hoofd van den Gemeentelijken Distri butiedienst alhier, maakt bekend, dat heden, Vrijdag 6 October 1939 de enquete-formulieren voor petroleum zullen worden verspreid. Deze formulieren moeten uiterlijk binnen twee dagen na uitreiking wederom ingeleverd worden bij het kantoor van den Distributiedienst, Juliana- laan 6, Overveen. Voor Vogelenzang bij den heer J. II. Caro, hoofd van de Graaf Florisschool. blMaandag j.l. stonden bij de arbeidsbeurs, alhier, ingeschreven 140 mannelijke en 7 vrouwe- liike personen, in totaal 156 werkzoekenden, ge splitst als volgt: Behangers3 Chauffeurs7 Elect rieiens7 Grondwerkers2 Handels- en Kantoorpersoneel-) 34 Huisknechts2 Kellners2 Land- en Tuinbouwarbeiders38 Loodgieters1 Lo :se arbeiders32 Metselaars2 Meubelmakers 2 Opperlieden2 Rijwielmonteurs2 Schilders7 Stueadoors2 Timmerlieden, ook aankomende5 Diverse beroepen6 156 Waaronder 7 dames. Het kantoor is gevestigd Brouwerskolkweg 2 te Overveen en geopend iederen werkdag van 912 uur v.m. Telefonisch te bereiken onder no. 23250. Alle bemiddeling geschiedt geheel koste loos. BIJ EEN MIJLPAAL. haDezer dagen heeft de firma J. van der Ziel het feit herdacht dat zij zich een jaar geleden aan den Kleverparkweg 01 vestigde. In den korten tijd van haar bestaan heeft de firma zich een plaats weten te verwerven, waartoe de reputatie die de firma van der Ziel reeds gedurende bijna een halve eeuw in Amsterdam geniet, zeker haar aandeel heeft bijgedragen. Dat neemt niet weg, dat élke zaak echter haar eigen waarde moet vestigen, en wij gelooven dat de wijze waarop in het Kleverpark de firma zich aan de behoeften heeft aangepast, een der factoren is geweest, die tot het zakelijk succes hebben bijgedragen. Een ruime sorteering, een prettige bediening, prima kwaliteiten en daarbij prijzen voor elke beurs tezamen vormen zij de voorwaarden die bij goed zakelijk beleid tot het succes bijdragen. De fa. van der Ziel heeft dit begrepen en zal. daar twijfelen wij niet aan, op dezen weg voortgaan! VOOR HET SEIZOEN: Voelba!, Hockey, Turnen, Korfbal, Handbal 9CHOTERWEG 27 HAARLEM-NOORD Eenige critische beschouwingen. De steeds toenemende belangstelling in dans, ballet en bewegingskunst, die naar voren komt door het meerder bezoek van jongeren aan de dansscholen, de grootere opkomst van publiek bij dansuitvoeringen en het verschijnen van be langrijke litteratuur over danstechniek en cho- reograochie, laat ons een innerlijke behoefte aan bewegingsuiting zien, die tevens een accent legt op dezen tijd, waarin vooral gestreefd wordt naar meer zelfverwezenlijking, naar schoon heid van ziel en lichaam. Dat zoovelen de drang in zich gevoelen om de dans als spel of uitingsdrift te gaan bestu- deeren en beoefenen, bewijst de geschiktheid van den dans aan deze behoefte te kunnen voldoen. Eenigen tijd geleden kon men in een buiten- landsch dagblad een artikeltje lezen, waarin er op gewezen werd, hoe het danswezen aan ont aarding lijdt en hoe dringend noodzakelijk het is meer aandacht te geven aan danswaar- d i g h e i d. In dit artikel wil ik juist de waardigh e i d, het wezen van de dans naar voren brengen. De dans, als spel, lijdt inderdaad in vele landen aan ontaarding. De bewegingsdrift kan spoedig leiden tot onaesthetische uitingen en toch eischt de dans, als spel, ook wel degelijk waardigheid, schoonheid van beweging en voor al beheersching der driften. Indien de dans, zoowel de volks-, gezelschaps- als solodans aan deze eischen niet voldoet, wordt hij noodwendig ojit-aard, dus ontdaan van zijn aard of wezen en kan dit de aanleiding worden, dat de dans wordt teruggedrongen naar het gebied, waar het nog primitieve begrip heerscht, dat dansen zondig of althans minder goed is. Men stelle zich dus critisch tegenover het dansen en zoeke naar het wezen van de dans. Uit het feit, dat de dans soms aan ontaarding lijdt, mag m.i. niet worden afgeleid, dat de dans verboden behoort te worden, omdat hij degene- reerend op het volksleven kan werken; dit laat ste kan inderdaad het geval worden als de tegenwoordige dansdrift ontdaan wordt van het verband met de geheime krachten, die de men- schen naar beweging drijven en naar ecstase, voortkomende uit de voldoening van het bewe gen zelf. Bij dansen gaat het om het wezen, deze wezensinhoud maakt de waarde uit van het (Jansen, zoowel van de religieuse-, volks- als moderne dansen. Indien elke danser zich reken schap geeft van het klassieke woord: „Ken u zelf", wordt het dansen tot een individueel ge not. Deze zelfkennis doet een ieder zijn eigen wezen vinden met de daarbij behoorende uitings drift; en al moet de danser zich ook houden aan dansvoorschriften en maat, toch zal men ervaren, dat de bewegingsvolheid geleid wordt door het eigen zielerythme en het is juist dit zielerythme, dat het tot ontaarding vervallen van de dans voorkomt. Het gemis aan bezinning, ook bij het uit gaand publiek, maakt, dat men danst om zich zelf te ontvluchten en dat men zich maar laat gaan op het rythme der muziek, zonder zich rekenschap te geven van de mogelijkheden, die in den mensch sluimeren en die het dansen tot een werkelijk aesthetisch genot voor lichaam en ziel kunnen maken, want elke uitdrukking, die voortgebracht wordt onder zelf-contróle en door harmonie van binnen uit, geeft aan het lichaam de gewenschte gratie. Wanneer men zich voor gezelschapsdansen grondig laat opleiden en zich door de bestaande litteratuur laat voorlichten, zal er meer belang stelling gewekt worden voor de dans als kunstuiting. Hier ligt een groot terrein voor kunstgenot voor ieder mensch open. De dans, die lang zamerhand de wereld weer moet veroveren, omdat hij een der oerdriften is van den mensch en zoo nauw met het leven verbonden, zal, wanneer het publiek de techniek en de bewe gingsmogelijkheden meer en meer leert kennen, naast het tooneel en de muziek, één der be langrijkste plaatsen in ons cultureel leven gaan innemen. In het aanstaande seizoen zal er niet zoo veel gelegenheid zijn om groote en kleine dansers, danseressen en groepen uit het buiten land te gaan zien, want door de internationale toestanden zal het reizen van de artisten zeer bemoeilijkt worden. Het is te hopen, dat Neder land deze kans zal aangrijpen en al zijn krach- ten zal inspannen om met groote prestaties te voorschijn te komen. Zij, die het wezen van de dans verstaan en die weten hoeveel er voor noodig is om te komen tot een harmonisch zich uit kunnen dansen, zullen hiervan dan kun- nen genieten. Het is mijn voornemen in deze kolommen nog eens terug te komen met artikelen over de techniek van de verschillende dansscholen over religieuse dans en muziek, dans en masker bal- en over bekende dansers en danseressen en hun danskarakter. dringend noodig, dat het publiek wordt ingeleid in het wezen van den dans, alvorens deze kunst kan worden genoten en bewon derd. Het contact met het ballet of den dan ser zelf zal hierdoor grooter worden en de danskunst zal spoediger de plaats gaan inne- men, die haar toekomt. K. BORSTEN. Tel. 14393 - Bakenessergrachl 17 Haarlem Vleesch, groente, aardappelen f 0,90 Idem met soep of toespijsf 1.05 Idem met soep en toespijs f 1.20 (Omzetbelasting en bezorgloon inbegrepen) Dagelijks keuze uit minstens 3 menu's Alleen le kwaliteiten en roomboter. TE AMSTERDAM. „HET IS ER GEEN TIJD VOOR" door S. N. Behrman, bü „Het Centraal Tooneel (regie Cees Laseur). De schrijver Behrman is, naar het schijnt, be klemd wie is het niet? door de ellende, den ons allen omwoelenden oorlog en zijn ge volgen. Hij schijnt voorts zich zeiven te projec teeren in den mannelijken hoofdpersoon van zijn stuk, in den tooneelschrijver Gay Ester- brook (Cees Laseur). Gay is getrouwd met een actrice, Luida (Fientje de la Mar), die al heel weinig actrice-maniertjes heeft, integendeel een zakelijke natuur heeft, een nuchtere natuur, of schoon zij voor zachtere gevoelens, b.v. een groote liefde voor haar man, vatbaar is. Hij schrijft blijspelen, die zeer geestig moeten zijn en waarin zijn vrouw meestal de hoofdrollen speelt. Men is niet zoo zeer ongerust over hem, want hij zal wel in een bar zitten, want hij is een lichte alcoholist. Maar het wordt tóch wel wat erg laat en zoowel zijn vrouw als de krom- sprekende dienstmaagd (zeer geestige creatie van Peronne Hosang), die dol op haar meester is (in alle eer en deugd) worden wat ongerust. Climentia, deze dienstmaagd, belt alle mogelijke bars van New-York, waar het stuk speelt, op, hetgeen aanvankelijk geestig is, maar op den duur langdradig. Er komt een zonderlinge heer binnen, Smith genaamd (Cor Hermus). Hij is norsch, onvriendelijk, zeer gesloten en zakelijk. Hij constateert dat Gay den nacht heeft doorge bracht bij zijn vrouw Amanda (Rie Gilhuys), maar het zal wel niets te beduiden hebben: zijn vrouw is dol op groote mannen, die zij hoopt te kunnen „inspireeren". Als Gay thuis komt, is hij wonder boven wonder niet dronken. Wel is hij heel erg uit zijn humeur, wat vaak het geval is, omdat hij onder den indruk is van den (pour le besoin de la cause) Spaanschen oorlog. Hij haalt zijn vrouw dan eens aan, dan weer snauwt hij haar af. Hij is zeer impulsief, laat zich gaan op zijn stem mingen. De schrijver Behrman heeft hem zeer goed geteekend. Je ziet hem ten voeten uit, maar dan moet hij ook zoo prachtig gespeeld worden als Cees Laseur dit doet. Zijn overgan gen van driftig tot teeder waren bizonder goed. In het tweede bedrijf zien wij hem bij de ver leidelijke Amanda Smith, met wie hij inderdaad geen verhouding heeft, maar die hem suggereert dat hij wel weer schrijven kan, als schijnt hij indolent, maar dat hij nu „groot werk" moet gaan maken: een tragedie! Hij zou dit wel wil len, maar hij heeft geen stof. Amanda wel! Zij vertelt hem een nog al nonsensikale intrige en hij zal dadelijk in haar bibliotheek aan het stuk gaan beginnen. Dan komt Linda binnen. (Het adres had zij van Smith gekregen). Er heeft een beschaafd, doch niet zeer vriendelijk ge sprek tusschen de beide vrouwen plaats. Gay komt in de kamer, is woedend zijn vrouw te zien, want „hij wenseht niet bespionneerd te worden". Het einde is dat hij, zonder nu bepaald zijne liefde te verklaren, Amanda ten huwelijk vraagt. Beide partijen moeten maar scheiden en hij wil met Amanda naar Spanje gaan, waar hij meê vechten wil. Smith blijkt intusschen ver liefd te zijn op Linda. Hij doet haar op de hem eigen norsche wijze een aanzoek. Hij wordt af gewezen en trekt zich correct terug. Derde bedrijf: Amanda komt Gay halen. Hij zendt haar naar een naburige bar, want hij moet z'n rommel bijeenzoeken gaan. Er heeft een on derhoud plaats tusschen Guy en Linda. Hij spreekt deftig, zij vastberaden. Zij vindt het jammer dat hij zoo'n mal drama heeft geschre ven (hij had het haar gezonden) en zij zegt dat hij bij zijn genie: het blijspel, had moeten blijven. Hij ziet dit nu ook wel in en na veel drift zijnerzijds, blijkt het toch dat hij van haar houdt en Amanda krijgt per telefoon de bons. De figuren zijn goed uitgewerkt. Met één voor behoud en nu staat de criticus voor een moei lijkheid, welke vaak voorkomt. Is de figuur van Linda slecht geteekend of heeft Fientje de la Mar haar fout gespeeld? Indien de rol niet gaaf geschreven ware, dan nóg moet een goede ac trice (en dat is Fientje de la Mar) met haar creatief vermogen er leven aan geven. Was zij niet goed op dreef? Ik vond haar spleenerig, en wat dedaigneus: „Publiek, ik veracht u". Cees Laseur ik zeide het reeds was prachtig, een van die creaties, welke men nooit vergeet. Cor Hermus speelde den norschen man zeer expressief. Rie Gilhuys heeft aan Amanda, de een beetje raadselachtig vrouw, nu juist wel leven ingeblazen. Een belangrijke vertooning van een belang rijk stuk. EDMOND VISSER (Vraagt Inlichtingen omtrent plaatsing In deze rubriek). Banketbakkerijen MAISON BAGGEN, Bloemendaalscheweg 335, Overveen, Tel. 20216, van 10I nur. J. TULLENAAR, Zijlweg 10, Overveen, 1?el. 14720, Rollandslaan. Overveen, Tel. 18210. voor het veranderen van marmeren schoorsteenen in Open Schouwen worden op aanvrage gaarne verstrekt GED. OUDE GRACHT 19, 1ELEF. 14811 TE AMSTERDAM. LEVEN POPPEN ECHT? Zoö begint het verhaal, dat Liesbet Sanders, de zeer begaafde voordrachtkunstenares, voor kinderen heeft geschreven en Vrijdagmiddag voor genoodigden voordroeg. Er wasc een groote poppen tentoonstelling en daar was een heele poppenstad gebouwd. Precies een moderne groote-menschenstad met breede straten, een park met een vijver erin; op de hoeken van de straten winkels en ih de straten huizen. En over een van die huizen gaat dit verhaal. Het had drie verdiepingen. Beneden was een winkel, daar woonde de kruidenier. Boven was de keuken, daar woonde de keu kenmeid, die Kó-Kó-Kó heette en héél dik was. Dat kwam van het proeven. En op dezelfde verdieping was de huis kamer, waar alle' poppen uit het huisbijeen kwamen om te eten. En boven woonde de pro fessor, de verpleegster en in het kleine kamer tje met het schuine raam woonde de neger. Men ziet de woning heelemaal voor zich en het verhaal is zoo boeiend, aardig én menSche- lijk geschreven, en de voordracht is zoo 'uniek geestig, dat het niet langer een verhaal voor ons is, maar men leeft volkomen 'mede met alle personen. Je ziet Kó-Kó-Kó, de dikke, keu kenmeid, die zoo fijn spercieboontjes kan koken, waar sommigen dól op zijn genieten Vén het vrije uurtje tusschen koffiedrinken èn middag eten, behagelijk zitten op den rieten keuke- stoel, zoo als een poes spint van zaligheid in het lekkere warme zonnetje. Kó-Kó-Kó, die zich zelf verkneutert van plezier omdat zij zoo heelemaal op haar gemak zit, en even héél even maar in verhouding tot haar eeuwig slo ven niets te doen heeft! En dan de professor met zijn langen baard, die op zij verjaardagsfeest er een rooden strik in gevlochten krijgt. En de neger, die zoo grappig praat en telkens weer naar den professor gaat, die zijn kapotten fiets zal maken maar in plaats daarvan wetenschappelijke betoogen houdt. En dan die eenige pic-nic gevolgd door de uitnoo- diging bij de dikke garnaal. En.... enach, het-eene geval is nog geestiger dan het andere en wij grooten zaten evenals de kinderen met spanning te wach ten naar „wat er nu verder zou gebeuren." Tot het einde toe bleven wij geboeid en opgetogen over dezen voordrachtmiddag. Hoe veelzijdig Liesbeth Sanders is, blijkt uit het programma, waar op dé achterzijde gedrukt stat, dat deze interprête de chansons de folklore international pracht kritieken heeft uit Londen. Parijs, Stockholm, enz., enz. En dankbaar zijn wij voor dezen Vrijdag middag, waarop deze bijzondere sprookjesscbrijf. ster op zulk een meesterlijke wijze er in slaagde alle zorgen en ellende van dezen tijd te doen vergeten en ons met groote bijna kinderlijke vreugde deed genieten. En mocht Liesbeth Sanders in de buurt van Haarlem een voordrachtmiddag geven, gaat er dan met uwe kinderen heen. Dat zijt gij aan U zelf en aan Uwe kinderen verplicht, omdat zulk een middag nog veel laterUwe gedachten en Uw stemming met blijheid^ zal vervullen. STELLA MARF Stadsschouwburg: Zaterdag 7 October, 8.15 uur Impressario Ernst Krauss: Het Bali-Java Theater. Frans Hals-theater: „Gibraltar", met Eriéh von Strohéiin en Viviane Romance. Luxor Sound-theater: „Algiers", met ('harle- Boyer, Sigrid Gurie en Hedy LfinTarr. - Rembrandt-theater: „Mijn vtöuw hoéft' talent", met Loretta Young en Warner Baxter. Zondag morgen 11.30 uur „Jabónali", Naar het 'hart van Azië. Cinema-Palace: le filrti„IJet Koraalrif", met Jean Gabin én Michele Morgan. 2e film: „Zons ondergang in Weénen", met Tüllio Carminati. De brandbom op Ui» buurman* énk bedreigt U w woning even foed Werkt dus dien buurman op 't gemoed, Die klttjd over »later" sprajk l

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1939 | | pagina 3