MAISON DOLLE Paaschklokken beieren Schouderhain Paasch< Reclame •W.VAN AMERONGfJN cent Vrijdag 22 Maart 1940 Banketbakkerij - Kokerij Kleverparkweg 21E - hoek Veiserstraat Automatiek Teiefoon 21438 Specialiteit in Indische Spekkoek en Kaaspalmiers TH. DOLLÉ Het feest van bezinning en barmhartigheid 2 ONS PRIMA Donderdag 21, Vrijdag 22, en Zaterdag 23 Maart JJH GJL ÖM'ZQ Koop en bij W.v.A. bet beste spaarsysteem PINDA'S p» pond 16 et Opstanding van Christus. Voorbeeld van de sterk visueele voorstelling welke de kunstenaar van dit mysterieus gebeuren had. Voor de Paaschdagen vindt U bij ons Paaschtaarten Paaschcakes Paascheieren Fantasie Hazen Fantasie Kuikens eigen fabrikaat in alle prijzen Polonaise's Puddingen Warme en koude Schotels Beleela aanbevelend, In onze harten en in de natuur is het weer Paschen geworden. Duidelijk zichtbaar viert de natuur in de weken rond Paschen haar feest van de Opstanding. Het jonge leven schiet op uit zaad, uit stam, uit wortel, uit bron, uit het ei. In stralenden zonneschijn en met de gulheid van d:j Lente stort de hemel den zegen van den groei uit over de aarde. Daarom is Paschen niet alleen het Opstandingsfeest sedert Christus, maar feitelijk sedert oeroude tijden. De Lente heeft den Winter, meestal in oude geschriften voorgesteld als den „Dood", verdreven. Zij hult de natuur in bruidstooi. Heidensche inslag Aan dien heidenschen inslag van het Paasch- feest herinneren ons vooral de symbolen, welke thans nog in zwang zijn, als Paascheieren, Paaschhazen, Paasehlammeren, Paaschwater, Paaschvuur. Maar nergens zoo duidelijk als in het ei doet het jonge leven zich geldgp. De schaal breekt open en het goudgele kuiken huppelt pie pend rond. Waarschijnlijk hebben reeds onze verre voorvaderen van vele eeuwen her de door priesteressen verborgen Ostara-eieren (Ostara is de heidensche godin van het licht) gezocht en hebben zij dezelfde spelen beoefend, die men ook nu nog allerwegen op het platteland aantreft. zwerven dan in de omgeving en maken zooveel mogelijk lawaai om de boschdemonen te ver drijven; welk spektakel tevens bedoeld is om de zwijgzaamheid van de meisjes op de proef te stellen. Het volksgeloof wil voorts dat de dauw van den Paaschmorgen zegenbrengend is. Voor kunstenaars De Opstanding van Christus is door alle eeuwen heen voor de kunstenaars van alle Chris telijke landen een onderwerp geweest, dat zij met liefde hebben behandeld. Hetgeen begrijpe lijk is, omdat zij, die zelf door hun kunstenaar schap min of meer deelachtig zijn aan het God delijke, scheppende mysterie, de boodschap van Paschen het duidelijkst hebben verstaan. Zij hebben, elk op eigen wijze, het lijden van den Christus uitgebeeld, zijn Kruisdood op Goeden Vrijdag, zijn Opstanding met Paschen, ten slotte de Uitstorting van den Heiligen Geest, die wij gedenken met Pinksteren. Blijven wij even stilstaan bij dit onderwerp, dan kunnen wij direct twee groote groepen van kunstenaars onderscheiden, die dit PaascJjwon- der hebben uitgebeeld. De eersten hebben het accent gelegd op het liohamelijke; de tweeden hebben vooral de geestelijke Opstanding van Christus op den voorgrond gesteld. Natuurlijk A Spercieboonen 1/i bl. 28 - 25 ct. Snijboonen 1/i bl. 35 - 24 ct. Andijvie 1/i bl. 25 ct. Spinazie Vi bl. 21 ct. Wortelen 'A bl. 30 - 25 ct. Doperwten Vi bl. 30 - 27 - 22 ct. Denken wij slechts aan het eierenschuiven. De eierendans wordt nog steeds uitgevoerd en nog altijd bekampt men elkaar der traditie ge trouw wie het hardste ei heeft. Volgens het oude volksgeloof bevat het Paaschei de kiemen van gezondheid en kracht. Vandaar dat de boer alvorens hij zijn land ging bewerken, eerst een Paaschei ingroef en daarover met zijn ploeg de eerste voren trok. Dat beschermde hem tegen blikseminslag en vele andere onheilen. Ergens anders huldigt men weer de meening. dat een boerenknecht, die bij het eiereneten op Paschen niet ten minste" een half dozijn verwerken kan, ook niet voor zijn werk deugt. Naief is de volks overlevering als zou de haas, ter gelegenheid van Paschen veranderen in een eierenleggend dier. Overal bespeurt men op Paschen de leven wekkende kracht van de zon. In oude verhalen kan men nog lezen van getuigenissen, als zou men de zon van vreugde drie maal hebben zien opspringen op den verwisseling van de natuur, die van dor en grauw in korten tijd groen wordt. In bosch en veld ontluiken de bladknoppen en de bloemen; gras en kruiden schieten ziender- oogen op uit den grond. En men stookt het zoo genaamde Paaschvuur om al wat aan den Win ter herinnert, te verbranden, om de natuur te zuiveren en te reinigen. In den donkeren nacht dansen de jongeren er om heen met fakkels. Beekjes en rivieren hebben de banden van den winter geslaakt en zijn aangezwollen tot krach tige stroomen. Dit water bevat in den Paasch- nacht den zegen voor schoonheid en gezondheid. Daarom gaan op vele plaatsen nog thans de meisjes zwijgend naar het Paaschwater om er op bepaalde, door de traditie voorgeschreven pun ten, uit te putten. De jongelingen uit het dorp bepaalt de geaardheid van den kunstenaar hoe hij dit wonder wil uitbeelden. Sedert Durer en nog tot in onzen tijd zien wij beide richtingen door diverse kunstenaars be oefenen. De groote Durer schijnt zich in dit op zicht niet te willen vastleggen. Want terwijl enkele houtsneden uit 1511 de meer lichamelijke Opstanding accentueeren, kan men andere wer ken van dezen grootmeester uiteggen in een te gengestelde riohting. Zoo is bijvoorbeeld het stuk waar de Christus zegevierend uit het graf op stijgt, een typisch voorbeeld van het eerste genre. Daarentegen kan men uit een ander werk van den meester „Christus verschijnt aan zijn Moe der" opmaken, dat Dürer hier de geestelijke Opstanding heeft willen uitbeelden. Hoezeer de verschijning van den Heiland op zichzelf ook aandoet als bovennatuurlijk, zijn verzoek aan Thomas „Leg Uwe handen op mijne won- denn", kan ongetwijfeld aangevoerd worden als een bewijs voor de lichamelijke Opstanding. Ook Martin Schongauer uit de vijftiende eeuw, schijnt een voorstander van de eerste richting te zijn geweest. Want zijn werk vertoont ons hoe Christus met het vaandel der overwinning uit het graf opstijgt, waarvan de deksteen door een engel terzijde geschoven is. o— De Kruisiging van Christus naar een schilderij van den Vlaamschen meester Hans Memling. miujailfflteui "IJUJILIJBUJ.J Jl' A—L -1 111 Capucijners p. p. 21 -19 -15 ct. Bruine boonen p. pond 19 -16 ct. Witte boonen (Walch.) p. p. 21 ct. Grauwe Erwten p. p. 22 ct. Spliterwten p. p. 16-14 ct. Groene erwten p.p. 12-1 Oct. Bloemendaalscheweg 18 - Telefoo 22473 Bloemendaalscheweg 275 - Telefoon 23787

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Het Bloemendaalsch Weekblad | 1940 | | pagina 9