I. C. HAAN
Zondarmorreo
ZET VISCH
BALM
lien
ter
tngen
't KAASHUIS
PERZISCHE TAPIJTEN
Aanvullingsbrandstof
CLEAN
J. F. KROONE
GCASSEE
Thé Dansant
N „BROERS"
TELEF. 20810
USTHOEK"
vergaderingen
HUIZINGEN
MESTIBLES
HOTELS
EKHANDEL
34e Jaargang - No. 13
Vrijdag 30 Augustus 1940
BUREAU: KORTE KLEVERLAAN 64, BLOEMENDAAL, TELEFOON 23453, POSTGIRO 191387
ADVERTENTIEN
ABONNEMENTEN
Voorwal! &oio
PROCURATIEHOUDER
U geniet eerst recht
2 2 4 4 4
Hotel Vreeburg
THE JOLLY JOKERS
VAN DE LEESTAFEL
„De Messias komt"
DROGISTERIJ BRUINSMA
Verbindingsweg 16 - Telef. 24113
LEVERTRAAN ZONDER BON
Westfriesch Jaarboek
OP HET MENU
Tel. 23280 (3 lijnen)
net de tomaat,
bruin, doe
iter bij de jus
na.
mals vlees
tstekend om
vlees te ver-
i smaken.
75 ct.
65 ct.
55 ct.
50 ct.
ven aan bij
•n klanten
iEM
t. per Vi pond.
OTEN.
Stoffeer - inrichting
t-meubelen
s Leidscheplein 4ö
E N D A A L
este wijze van reini-
)be en alle mogelijke
ies en veranderingen
Telefoon 27029
HOUTGRAAF
OLSENBROEK
ng van inooedels
1. Bakkerlaan 810
22299 Bloemendag)
G. VAN WIJK
es, Fijne Vleeschwaren
Overveen. TeL 10274
ïix en Amstel Bier
CEL „VREEBURG"
Telefoon 22271
RGADERZALEN
NDEL J. M. DE WIT
NDAALSCHEWEG 123
reide Leesbibliotheek
ste boeken worden steeds
opgenomen.
HET BIOEMENDAALSCH WEEKBU
COMPLETE MEUBILEERING
BARTELJORISSTRAAT 39-41
TEL. 10250
Algemeen Weekblad voor Bloemendaal, Overveen, Aerdenhout,
Bentveld, Vogelenzang, Heemstede, Haarlem (Kleverpark
en Ramplaankwartier) en Santpoort-Station
O.A. BEVATTENDE DE OFFICIEELE MEDEDEELINGEN DER GEMEENTE BLOEMENDAAL
Advertentiën per regel 15 cent
KRUIDNOTEN (4 regels) 35 cent, elke regel
meer 10 cent. Bij contract belangrijke korting.
Abonnementen bij vooruitbetaling f 1.per
haïf jaar.
Losse nummers 5 cent.
ÜiÜ
KLEINBEELDCAMERA'S
FILMAPPARATEN
KLEURENFILM EN FOTO'S
PROJECTIE-APPARATEN
OVERVEEN TEL. 16012
iifiË
Tuinaanleg Vaste Plantencultuur
Telefoon 14423
Woonplaats: Oranje Nassaulaan 6, Overveen
Kweekerijen: Bl.daaischeweg en Dompvloedslaan
Veenkluiten bij elk kwantum te koop.
G. A. VELDHUIJZEN
Alb.Thijmlaan 5, Bl'daal, Tel. Santpoort 8240
De weg der vreugdeboden
„Bestijg een hoogen berg, gij vreugdebode
Si on!
Verhef met kracht uw stem, gij
vreugdebode Jeruzalem!
Verhef ze onbevreesd;
Zeg tot Juda's steden: Hier is uw God!"
Jesaja 40 9
De weg der vreugdeboden, der brengers van
goede tijding, schijnt een benijdenswaardige.
Wie van ons zou er deze weken niet alles voor
hebben overgehad wanneer hij tot een vader of
een moeder had mogen zeggen: „Ziet, uw zoon
leeft!" Zoo afschrikwekkend als het brengen
van een jobstijding lijkt, zoo heerlijk komt het
ons voor een goede boodschap te mogen verder
dragen.
En toch we behoeven slechts aan de vreug
deboden bij uitnemendheid: de Evangelisten en
Paulus te denken om te weten, dat de weg der
vreugdeboden maar al te vaak lang en zwaar is,
en vaak met omwegen door diepe en duistere
dalen voert. Niet altijd bleek de wereld klaar
om de vreugde te ontvangen; en misschien was
ook niet iedere vreugdebode steeds klaar om de
vreugde te brengen zooals zij gebracht wil wor
den. Niet altijd is het hun vergund te gaan zooals
de jonge dochterkens waarvan gezegd wordt: „In
Uw voetspoor, o mijn Welbeminde, loopen de
jonge dochterkens met lichten tred."
Soms wordt de tred traag en sleepend, want
een mensch is nu eenmaal geen engel, wiens
naam alleen al boodschapper beteekent en die
naar zijn hemelschen aard niet anders zijn kan
dan dat. De mensch, ook als vreugdebode „ge
bootst uit vergankelijke aarde" kan moe worden.
Hij kan zoo weinig gehoor voor God's boodschap
vinden dat de reis hem te ver wordt en dat de
schaduw van een bremstruik hem verkieslijker
lijkt dan de woestijn die zich voor hem uitstrekt
en waarin zijn schoonste droom een fata morga
na bleek te zijn. Of mischien slechts: scheen te
zijn. Want ook vreugdeboden kunnen, zich ver
gissen, wellicht is dat de grootste zegen die
God voor hen heeft weggelegd. Het kan ge
beuren dat hun weg schijnt te verzanden, dat
zij tevergeefs roepen in de woestijn en dat nie
mand méér acht op hen slaat dan men deed op
hun Meester. Misschien ook kwelt hen een doorn
in het vleesch die niet van hen kan worden
weggenomen. En misschien hebben zij op hun
langen tocht zooveel moeten hooren, dat zij te
moe zijn om nog langer naar de boodschap te
luisteren die hun werd ingefluisterd. Op een
langen weg kan men veel menschen ontmoeten,
en wanneer al die menschen ons aanspreken en
Ondanks de moeilüke tijdsomstandig
heden, leveren wij nog steeds een fijn
stukje Kaas, roomversche Eieren en
heerlijke Roomboter, dagelijks versch.
Veibindinqsweq 59 Tel 25305. Bloemendaal
met 30-jarige ervaring, geeft
gaarne advies inzake
BEHEER VERMOGENS, AAN-
OF VERKOOP EFFECTEN,
RUIL OBLIGATIËN IN AAN-
DEELEN.
Strikte geheimhouding.
Brieven letter R. Boekhandel ALB. THIJM,
Bloemendaalschestraatweg 48, Santpoort-St.
noodig blijken te hebben voor het een of ander,
dan kan zelfs de kracht van vreugdeboden be
zwijken, dan kunnen zelfs stemmen die tot lof
zang geschapen werden verstommen. Van vreug
deboden, van hen wien zooveel werd gegeven,
zal veel worden geëischt, soms zooveel dat zij
zullen moeten denken: Neen Heer, Uw genade i s
mij niet genoeg! In zoo groote zwakheid kan Uw
kracht niet worden volbracht.
Maar daar klinkt tóch nog een woord in hun
luisterensmoede ooren, zoo sterk dat zij het hoofd
nog wel eenmaal moeten opheffen, of zij willen
of niet: Hoort naar Mij, moedeloozen, verre van
de zegepraal!
En wanneer zij dan durven opzien, zien zij
een groot licht opgaan over de stad die weigerde
door hen vertroost te worden, een oogenblik
maar schitteren haar tinten wit en goud, en de
dalen verzinken.
Eén onvervreemdbaar moment mogen de vreug
deboden beleven dat over hun volk de glans
wordt uitgestort die zij er steeds zoozeer voor
hebben begeerd. In dat moment mogen zij we
ten dat hun droom meer waar is dan de wer
kelijkheid der woestijn. Zij mogen weten dat hun
weg zoo lang was omdat het de verste weg was
die een mensch gaan kan: de weg naar het
Godsrijk.
Maar wanneer zij hebben aanschouwd, wat God
bewaart voor degenen die Hem liefhebben, dan
sluit zich de hemel weer en de tempel in de
heilige stad is weer tot een huis van koophandel
geworden.
De vreugdeboden zullen in deze stad moeten
leven, misschien moeten zij er zelfs in sterven.
Maar om hen hiertoe in staat te stellen, om hun
hart de stralende Godsstad te helpen onthouden,
roept hen een stem: „Bestijg een hoogen berg,
gij vreugdebode Sion!"
Bestijg een hoogen berg, zoek uitzicht en zui
vere lucht en stilte. Af en toe mag dat. nu en
dan moogt gij zwijgen, en zoomaar leven en een
beetje glimlachen en naar de wolken kijken. Een
enkele maal ,o veelgeplaagde vreugdebode,
moogt gij „zonder schijn van taal of teeken" uw
eenzaamheid vieren in het suizen van een zachte
stilte, geheel alleen, of met 'n vriend, 'n boek of
wat verre muziek. Dan zult gij voor een oogen
blik weer iets verder over de aarde zien, dan
zult gij weten dat er bergen zijn die hemel en
aarde verbinden, en dat de kinderen zullen over
winnen. Want alleen door af en toe een hoogen
berg te bestijgen zullen vermoeide groote men
schen weer kinderen kunnen worden, voor wie
de toegang tot het wonderbare Rijk open ligt.
Houd uw berg in eere, zoo klinkt het, uw
eigen berg, dien niemand kent dan God en gij,
en laat u genezen aan zijn weldadige stilte.
Dan zult gij u op dienzelfden berg tenslotte
kunnen verheffen en met kracht uw verloren
stem laten weerklinken over het land dat zich
aan uw voeten uitstrekt en op vergeten liederen
wacht.
Na gedronken te hebben uit het stille bekken
dat gij alleen kent zult gij het weer kunnen
doen, onbevreesd.
Dan zult gij weer de tijding kunnen brengen
waar de schepping, die met opgestoken hoofde
wacht op de openbaring van de kinderen Gods,
nu als in alle eeuwen naar smacht, de tijding die
gij vanaf uw hoogen berg het voorrecht hadt eer
der te hooren dan de anderen, omdat gij werdt
aangesteld als wachter op onze muren: „Hier is
uw God!"
van Uw sigaar, wanneer U haar bij Paarl-
berg kocht! Probeert U het eens? Sigaren
magazijn Paarlberg, Bloemendaalscheweg
119, hoek Dr. D. Bakkerlaan, Telefoon 22628.
BELAST ZICH MET
BEGRAFENIS EN CREMATIE
BLOEMENDAAL
STRAATWEG 4A
TELEFOON
BLOEMENDAAL
ZONDAG 1 SEPTEMBER a.s. van 3—6 uur
te geven door de
Dans- en Showband
onder leiding van
A. J. GROOTEGOED
Toegangsprijs 40 cent
inclusief verplichte garderobe
van Sholem Asch, vertaling
van J. Maschmeyer-Bu:kers.
Het tweede onlangs verschenen deel der tri
logie: „De Nazarener" van Sholem Asch, ver
taald door J. Maschmeyer Buekers, tot titel
dragend: „De Messias kómt" is in den zelfden
geest als het eerste deel: „Een Profeet ver
rijst" geschreven.
In het eerste hoofdstuk wordt verhaald, dat
de oude zonderlinge geleerde Pan Viadomsky,
na zijn Joodschen medewerker eenigen tijd te
hebben verwaarloosd, bevangen door Joden
haat, plotseling de betrekking met hem weder
om aanknoopt. In geheime samenkomsten,
waarin Pan Viadomsky het zijn medewerker
niet gemakkelijk maakt, glijdt hij weer over in
de persoonlijkheid van den Romeinschen ge
zaghebber in Palestina, den Hegemoon Corne
lius Uit den tijd van Jezus, en openbaart den
ander (Josephus), dat hij een manuscript be
zit, „dat geen menschenoog ooit gezien heeft",
en dat als een kostbare reliquie verpakt is in
eenige' Omhulsels van papier, van een stuk In
dische spaal, van' een bundel papyri en van
waf 11311' vergaan mummie-linnen.
Het was een in Oud-Joodseh, n.l. Samari-
taansch letterschrift gesteld, in kleine letter
tjes géschreven'„Evangelie naar de beschrijving
van 'Judas Iskarioth", dat in den grafheuvel
van Seföria was gevonden en op verdachte wij
ze in handen Van Pan Viadomsky was gekomen.
JósëphüS,' soms ook Jochanan genoemd, krijgt
opdracht hét te ontcijferen en het resultaat van
dien arbeid wórdt in de volgende hoofdstukken,
waarvan het eerste vooral boeiend en aangrij
pend is, gevonden.
In deze hoofdstukken geeft de schrijver zijn
visie op den apostel Judas in diens relaas om
trent de gedragingen en de leeringen van zijn
rabbi Jeshua, den zoon van Jozef, en zijn (Ju
das') contact met den rabbi.
Aangrijpend is het verhaal van Maria, de
moeder van Jezus, over het leven en werken
van haar zoon, welk verhaal zij geeft, op ver
zoek van Simon bar Jona en Judas, opdat „zij
mogen leeren begrijpen, wie hun rabbi is" (BI.
90—108).
Judas, „de geringste zijner discipelen", voelt,
dat de rabbi hem, evenals Andreas en Simon
den Zeloot, meer op een afstand houdt, wegens
hun vragen, waarin twijfel tot uiting komt. Zoo
doet Jesps een 12-jarig meisje, dat op sterven
ligt, wonderbaarlijk genezen opstaan. zonder
dat zij er bij waren en zij „murmureeren":
„Waarom worden wij niet waardig bevonden om
aanwezig te zijn, terwijl onze rabbi dat wonder
deed?" Hun twijfel blijkt, wanneer Simon bar
Jona in de duistere wolken den rabbi ziet, het
heelal vullend, terwijl „zijn hoofd tot aan de
sterren reikt" en „hij blootsvoets op de wate
ren wandelt". Doch zij zien, turend in de duis
ternis, niets! Maar, wanneer zij hun rabbi dan
weer ontmoeten en hem gehoord hebben, roepen
zij: „O Gij, heilige van Israël, wee ons, dat
wij tegen U hebben gezondigd in onze harten!
Vergeef het ons en wijs ons niet weg van voor
Uw aangezicht!" (BI. 137).
Prachtig is de omschrijving van de worste
ling van Judas tegen zijn twijfel en van het
daartegenoverstaand vertrouwend geloof van
Simon bar Jona in hoofdstuk 12 (BI. 152163).
Moeilijk te aanvaarden is des rabbi's woord:
„Vele malen maakt God zijn uitverkoren die
naar tot mikpunt zijner pijlen; hen, die hij
liefheeft, beloont hij met smart", al kan men
den slotzin: „want de smart brengt den mensch
nader tot God" weer vatten.
Wijzen wij nog op het onderzoek door het
Sanhedrin (hoofdstuk 11), waarna dit gerecht
een waarschuwing aan het volk tegen de lee
ringen van Jeshua ben Jozef, gelijkstaande met
een vonnis, richt, opdat het volk niet van den
rechten weg afgeleid worde (BI. 151), en ten
slotte op de afgrijselijke beschrijving van de
toestanden onder de slaven in Tyrus en Sidón
(Hfdst. 13 en vlgg.), dan is het voornaamste
uit dit boek vermeld.
Hier vindt men een persoonlijke visie op de
handelingen van Jezus en de houding van Ju
das, waarin de laatste niet beschreven wordt als
de met voorbedachten rade handelende val-
sche verrader, maar als de man, die het onbe
grijpelijke niet verwerken kan.
Voor hen, die zich in deze moeilijke proble
men willen inwerken en verdiepen, een kost
baar boek. J. T.
GEDIPL. DROGIST
(SANITRAN, SANOSTOL, LEVERTRAAN
EMULSIE, HALITRAN, HALICITRON)
beMet het tweede Westfriesch Jaarboek
heeft de West Frieze Styk een uitstekende ver
zameling het licht doen zien.
In plaats van, zooals vorig jaar geschied is,
het boek te bestemmen voor de behandeling van
één enkel onderwerp, hebben er nu verschillen
den aan medegewerkt, waardoor er allicht in
ruimer kring belangstelling voor het streven der
vereeniging zal worden gewekt.
Dit streven bevat in het kort de bevordering
van Jtennis omtrent West-Friesland's historie,
zóó, dat daardoor de werkzaamheid der West-
Friezen in het heden wordt bevorderd.
De West Frieze Styk verdedigt op goede grol
den, dat geheel Noord-Holland als Westfriesch
land is aan te merken en ook in dit jaarboek is
daarvoor menig bewijs te vinden.
Uit het meer officieele gedeelte mogen we cop-
stateeren, dat het der vereeniging in het afge-
loopen jaar naar wensch gegaan is en dat er
in de Styk leven en groei blijkt te zitten.
Van devereenigingsuitgaven zijn er reeds
een zestal uitverkocht, hetgeen een duidelijk te-
wijs is van het peil der uitgaven en van de
belangstelling, die zij ondervinden.
De artikelen bevatten allereerst een uitgave
door Mr. A. de Goede van een „Vertoog over
West-Friesland en desselfs Ooster en Wester
Bailluschap" door J. Spruyt, met een hoofdza
kelijk ^ografische toelichting en bibliografische
voetnoten van Mr. de Goede. In dit vertoog
wordt de strijd der Westfriezen met de Hol-
landsche Graven op typische wijze beschreven,
Dan volgen „Eenige opmerkingen omtrent het
Oera Linda Boek", van de hand van J. F. Over-
wijn.
Mej. M.A Verkade beschrijft de ontwikkeling
van de industrie aan de Zaanstreek op voortref
felijke wijze en toont aan, hoe uit de primitieve
hand- en windkrachtindustrie de huidige mach
tige fabriekscomplexen zijn ontstaan.
„Uit de volkskunde van West-Friesland", doet
J. Rasch interessante mededeelingen, bedoeld als
wegwijzer voor studie en aanteekening van be
langstellenden.
Tot slot een „Bijdrage tot de kennis van de
benaming van voorwerpen tot Zaansche molen-
inventarissen behoorende", niet in het boek
„De Zaansche Volkstaal van Dr. Boekenoogen
voorkomende. Mr. A. de Goede heeft deze na
men in het Provinciaal archief van Noord-Hol
land verzameld uit oude veilingstukken en de te
dezer zake uiterst kundige conservator van het
Zaansche Molenmuseum, de heer P. Boorsma
verstrekte op vakkundige wijze de verklaringen.
De uitgave is door Kemink en Zoon N.V., Ach
ter den Dom, Utrecht, uitstekend verzorgd.
Balm biedt royaler keus voor
de boterham. Komt U eens iets
uitzoeken, alles staat in onze
gekoelde vitrine uitgestald
HEERLIJK IS ONZE GEROOKTE PALIN
I